Pienet kysymykset ruokaan ja juomaan liittyen

Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 353
Kuuluuko teidän mielestä HeVi-osaston salaatti salaattiin? Eli siis Järvikylä min120g pehtoorin salaatti, järvikylän - ruoan verkkokauppa foodie.fi | tilaa ruokaa prismasta, s-marketista, alepasta ja salesta

Porukat ja erityisesti Isä tekee aina salaatin tuohon, ja itse kun en tykkää lehtien mussuttamista niin en pitkään tykännyt salaatista. Sitten muualla ravintoloissa olen huomannut että salaatti voi olla esim ruokaisa tomaatti+kurkku+feta yksinkertaisimmillaan. Olen porukoille yrittänyt tarjoilla tuota, niin heidän mielestä se on keskeneräinen.

Luulen että tuota salaattia laitetaan salaattiin koska sillä tavalla saa halvalla jatkettua salaattia, vieraat syö halvempia lehtiä eikä kallista fetaa ja tomaattia.

Jokainen toki kokkaa kuten itse haluaa, mutta onko tähän olemassa jotain sääntöä tai tapaa?

Muutenkin olen huomannut että eri ihmisten käsitykset tavallisesta suomalaisesta salaatista saattaa poiketa aika paljon. Jos sulla olisi hotelli jonka raflan listalla olisi Finnish Salad, niin mitä aineksia siihen tulisi?
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 605
Kuuluuko teidän mielestä HeVi-osaston salaatti salaattiin? Eli siis Järvikylä min120g pehtoorin salaatti, järvikylän - ruoan verkkokauppa foodie.fi | tilaa ruokaa prismasta, s-marketista, alepasta ja salesta

Porukat ja erityisesti Isä tekee aina salaatin tuohon, ja itse kun en tykkää lehtien mussuttamista niin en pitkään tykännyt salaatista. Sitten muualla ravintoloissa olen huomannut että salaatti voi olla esim ruokaisa tomaatti+kurkku+feta yksinkertaisimmillaan. Olen porukoille yrittänyt tarjoilla tuota, niin heidän mielestä se on keskeneräinen.

Luulen että tuota salaattia laitetaan salaattiin koska sillä tavalla saa halvalla jatkettua salaattia, vieraat syö halvempia lehtiä eikä kallista fetaa ja tomaattia.

Jokainen toki kokkaa kuten itse haluaa, mutta onko tähän olemassa jotain sääntöä tai tapaa?

Muutenkin olen huomannut että eri ihmisten käsitykset tavallisesta suomalaisesta salaatista saattaa poiketa aika paljon. Jos sulla olisi hotelli jonka raflan listalla olisi Finnish Salad, niin mitä aineksia siihen tulisi?
Meillä lähtökohtaisesti puoliso pilkkoo noista



Joskus satunnaisesti oon halunnut kebabpizzeria-efektiä ostamalla keräkaalia, mutta.. Voi salaattia tehdä ilman salaattiakin, vaikka se oudolta saattaa kuulostaa, niin hyvää siitä tulee.. Salaatin idea lienee se että on sotkettuna kaikkea.

Älä unohda sitruunapippuria, reilua oliiviöljyä, mustapippuria, sokeria ja suolaa, ja KASTIKETTA jos maistuu puulta :)

Edit: kuva mukaan
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 765
No tuohan riippuu täysin siitä minkälaista salaattia on tekemässä. Kreikkalaiseen salaattiin ei kuulu salaatti. Caesar-salaattin ei muuta kasvista tulekaan kuin salaattia.

Yleensä ostan kaappiin vähintään kahta erilaista ja eri makuista salaattia. Niitä yhdistelemällä saa hyvän salaatti pohjan. Muut aineet sitten määrittelee sen millainen salaatti siitä tulee. Ja yleensä se salaatti pitää joka tapauksessa maustaa kastikkeella, juustolla tai öljyllä. Ei noita salaatti lehtiä nyt kukaan popsi sellaisenaan.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Mä jätän lounaalla lisukesalaattipöydästä sen jäävuorisalaatin aina ottamatta. Kurkkua, tomaattia, kaaliraastetta, mitä niillä nyt sattuu olemaan. Kastikkeita en käytä, paitsi kotona joku vinegretten versio. Lautanen puolilleen ja loput lämpimältä puolelta. Kotona käytän juuri tuota pehtoorin salaattia pohjana jollekin ruokaisalle salaatille, kun kevyttä iltasafkaa kuitenkin tarvitsee työpäivän päälle.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Itse olen noiden kanssa yrittänyt aina toimia periaatteella "syö eri värejä", eli työpaikkaruokalassa poiminut mahdollisimman kattavasti erivärisiä vihanneksia salaattipöydästä. Pelkät vihreät salaatit kaipaa kyllä kaveria vähintään hyvästä kastikkeesta, ei niitä oikein sellaisenaan ole kiva syödä.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Pelkät vihreät salaatit kaipaa kyllä kaveria vähintään hyvästä kastikkeesta, ei niitä oikein sellaisenaan ole kiva syödä.
Siksi en noita edes ota. Ravintoarvo olematon ja kastike (perus thousand island jne) suorastaan epäterveellistä. Toki hyvä öljy on eri asia, mutta se ei ole mun juttu enkä tiedä, mitä ne noissa niihin sooseihin tunkevat. Vai tulevatko valmiina jostain, jolloin niihin on taatusti tungettu jotain, mitä en halua. Mieluummin kasvikset sellaisenaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 191
Onko suositella hyvää keittiövaakaa?

Prismasta parikin ostanut (ellen yhden cittaristakin) ja osoittautuneet pitkällä aikavälillä huonoiksi. Menee rikki tai eivät anna tarkkoja mittoja sekä todella surkea käyttää.

Tulee siis kovaan käyttöön kun ateriat/makrot punnitaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Onko suositella hyvää keittiövaakaa?

Prismasta parikin ostanut (ellen yhden cittaristakin) ja osoittautuneet pitkällä aikavälillä huonoiksi. Menee rikki tai eivät anna tarkkoja mittoja sekä todella surkea käyttää.

Tulee siis kovaan käyttöön kun ateriat/makrot punnitaan.

Tämä ollut vuosia ahkerassa käytössä. Ainoa pieni miinus näytön sijainnista, joka saattaa olla vaikea lukea isoimpien astioiden kanssa. Muilta osin olen ollut hyvin tyytyväinen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 356
Onko suositella hyvää keittiövaakaa?

Prismasta parikin ostanut (ellen yhden cittaristakin) ja osoittautuneet pitkällä aikavälillä huonoiksi. Menee rikki tai eivät anna tarkkoja mittoja sekä todella surkea käyttää.

Tulee siis kovaan käyttöön kun ateriat/makrot punnitaan.
Keittiövaaka

Tämä on hyvä, kun ei paremmasta tiedä. Viitisen vuotta ollut käytössä, eikä ole moitittavaa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855

Olen käyttänyt tuollaista nyt pari kuukautta lähinnä leivänteossa tai suolan punnituksessa, ei valittamista. Kulzin patterivehje näyttää sitten olevan ihan paska, samanlainen kuin vanha puntarini, jolla hampaita kiristellen pärjäsin jostain syystä vuosia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Onko suositella hyvää keittiövaakaa?



Prismasta parikin ostanut (ellen yhden cittaristakin) ja osoittautuneet pitkällä aikavälillä huonoiksi. Menee rikki tai eivät anna tarkkoja mittoja sekä todella surkea käyttää.



Tulee siis kovaan käyttöön kun ateriat/makrot punnitaan.
*Köh*
Jotain yrttivaakaa/tarkkuusvaakaa saa samaan hintaluokkaan, jos pystyy sen ~50€ laittaa, ois sit muuhunkin käyttöön sopiva. Itel joku kiinasta 8v sit tilattu, millä kaikkea punnittu ja edelleen tarkka, samassa ajassa mennyt kolme samanhintaista marketti keittiövaakaa hajalle.

Esim. Joku tämmönen:

Pienellä tutkiskelulla varmaan löytää paremman hinta/laatu vehkeen tai siis jonku jossa hinta lähempänä aiemmin linkattua 45€.



Kysytääs täältä kun varmaan porukat tarkkasilmäisempiä kaupassa..

Ootteko jossain nähnyt myynnissä jamssia tai eddo juuresta( taro/taaro)? Alkaa lisukkeet vähän menemään vähiin ku ruoka-aine triggerit ne vaan lisääntyy ku sienet sateella
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
459
Ootteko jossain nähnyt myynnissä jamssia tai eddo juuresta( taro/taaro)? Alkaa lisukkeet vähän menemään vähiin ku ruoka-aine triggerit ne vaan lisääntyy ku sienet sateella
Näyttää S-ryhmällä olevan jamssia ainakin ajoittain myynnissä (löytyy Foodiesta). K-ryhmän hakua voi myös kokeilla. Yksi vaihtoehto on omaa maahantuontia harrastavat etnokaupat, esim. Viivoan Helsingissä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 476
Saako ruokakaupasta tai Alkosta jotain valkoviiniä, joka olisi a) halpaa, b) mahdollisimman pieni pullo, c) sopiva ruuanlaittoon? Saa olla vaikka alkoholitonta.

En juo viinejä, mutta risotot ja muut yleensä pyytää sellaista ohjeessa. Sitten kun näitä vielä tulee laitettua niin harvoin, että ei taida avattuna pullo säilyä siihen asti kun tarvitsisi seuraavan kerran. Onkohan tälläseen ruuanlaittosatunnaiskäyttöön minkäänlaista sopivaa tuotetta.

Tai onko jotain muuta tuotetta, jolla valkoviinin voisi risottoresepteissä ja vastaavissa korvata? Makua olisi mukava saada, joten pelkkä "jätä pois" ei aina liene se paras vaihtoehto.
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
788
Saako ruokakaupasta tai Alkosta jotain valkoviiniä, joka olisi a) halpaa, b) mahdollisimman pieni pullo, c) sopiva ruuanlaittoon? Saa olla vaikka alkoholitonta.

En juo viinejä, mutta risotot ja muut yleensä pyytää sellaista ohjeessa. Sitten kun näitä vielä tulee laitettua niin harvoin, että ei taida avattuna pullo säilyä siihen asti kun tarvitsisi seuraavan kerran. Onkohan tälläseen ruuanlaittosatunnaiskäyttöön minkäänlaista sopivaa tuotetta.

Tai onko jotain muuta tuotetta, jolla valkoviinin voisi risottoresepteissä ja vastaavissa korvata? Makua olisi mukava saada, joten pelkkä "jätä pois" ei aina liene se paras vaihtoehto.
Alkosta löytyy useampikin vaihtoehto parin desin pikkupulloista kolmen euron hintaluokassa. Kokeile jotain italialaista, niitä ainakin löytyy.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
459
Saako ruokakaupasta tai Alkosta jotain valkoviiniä, joka olisi a) halpaa, b) mahdollisimman pieni pullo, c) sopiva ruuanlaittoon? Saa olla vaikka alkoholitonta.
Alkosta löytyy pikkupulloja. Ovat varmaan alkoholillisia, mutta alkoholi haihtuu ruuanlaitossa, joten tällä ei sinänsä ole väliä.

onko jotain muuta tuotetta, jolla valkoviinin voisi risottoresepteissä ja vastaavissa korvata? Makua olisi mukava saada, joten pelkkä "jätä pois" ei aina liene se paras vaihtoehto.
Viiniä voi korvata resepteissä (laimennetuilla) mehuilla. Jossain risottoreseptissä kehotettiin korvaamaan valkoviini laimennetulla sitruunamehulla. Bologneseresepteissä olen taasen nähnyt omenamehua. Rypäleen makua luonnollisesti saa rypälemehusta. Viinin tuomaa hapokkuutta saa myös viinietikalla (laita huomattavasti vähemmän kuin viiniä). Jos tarve on vain nesteen korvaamiselle, niin vesi tietysti käy myös.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Mä ostan yleensä Villa Annaa risottoon ja muuhun vastaavaan käyttöön, normikokoinen pullo. Kierrekorkki vaan kiinni odottamaan seuraavaa käyttöä. Ei se niin nopeasti käyttökelvottomaksi muutu. Noi pikkupullot kun ei juuri edullsempia ole. Jos kaksikin risottoa ehtii siitä tekemään, on jo halvempaa kuin ostaa pienempi pullo ja kaataa loput pois.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
253
Onko kukaan nähnyt kaupassa Wingsejä ilman nahkaa? vai joutuuko moiset herkut tekemään itse?
 

MPK

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
58
Suosituksia hyvään veitsenteroittimeen? Hintahaarukka 50-100e
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Suosituksia hyvään veitsenteroittimeen? Hintahaarukka 50-100e
Haussa pelkkä kivi, pideke tiettyyn kulmaan, läpi vedettävä vai kenties sähkövehje?

Kokkiveitset ketjussa ollut satunnaisesti keskustelua myös teroitusvälineistä.
 

MPK

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
58
Haussa pelkkä kivi, pideke tiettyyn kulmaan, läpi vedettävä vai kenties sähkövehje?

Kokkiveitset ketjussa ollut satunnaisesti keskustelua myös teroitusvälineistä.
Suht helppokäyttöinen hakusessa, mutta ei pieni vaivannäkö paremman tuloksen aikaansaamiseksi pahaksi olisi. Sen verran kovaa terästä veitset on ettei tarvia kovin usein teroitella. Kunhan ei pilalle menisi vain omasta käsittelystä. Omasta takaa löytyy fiskarsin kympin teroitin josta veitsi lähinna tuntui vain tylsyvän kun yritti teroittaa, väärä kulma/ liian paksu terä oli kyseiselle laitteelle. Pitänee lukaista veitsiketju läpi.
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
814
Onko olemassa aura/home juustoa ilman hometäpliä ? Jokin vastaava koostumukseltaan ja maultaan pitäisi löytää, mutta onko se tietysti tuo home joka sen vaikuttavimman maun tuo ?

Jotenkin ällöttävän näköistä kun paketin aukaisee, mutta niin älyttömän hyvää pitsan päällä...:) Ai niin ja makaroonilaatikossa...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
459
Onko olemassa aura/home juustoa ilman hometäpliä?
Valkohomejuustoissa (esim. brie tai camembert) ei ole täpliä, vaan tasainen valkoinen homepinta, joka ei edes oikeastaan homeelta näytä. Ei toki maistu sinihomejuustolta. Sinihomejuustoissa se juusto on tuommoisissa täplissä, joissain (yleensä miedommanmakuisissa) niitä on vähemmän tai ovat pienempiä. Esimerkkinä vaikka Pirkan sinihomejuusto
 
Liittynyt
25.04.2018
Viestejä
814
Valkohomejuustoissa (esim. brie tai camembert) ei ole täpliä, vaan tasainen valkoinen homepinta, joka ei edes oikeastaan homeelta näytä. Ei toki maistu sinihomejuustolta. Sinihomejuustoissa se juusto on tuommoisissa täplissä, joissain (yleensä miedommanmakuisissa) niitä on vähemmän tai ovat pienempiä. Esimerkkinä vaikka Pirkan sinihomejuusto
Kiitos, täytyy kokeilla jossain vaiheessa tuota valkohomejuustoa.
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Joskus kyselin täältäkin, mutta saako mistään kunnollista tomaattimehua, esim lentokoneissa tölkeissä tarjotaan? Siis ei sitä sekoitepaskaa mitä marketeissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
781
Jollain ohjetta miten saada aikaan samanlainen hampurilainen kuin mitä snagareilla myydään?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 362
Missäköhän tuollaisen kaasupullon voisi vaihtaa uuteen? Tokmanni, Shell ja K-Supermarketin pihassa oleva automaatti eivät suostuneet vaihtamaan tätä uuteen. Eikä ole tietoa mistä sukulaismies tän on hankkinut.
 

Liitteet

Eräilves

Turrien turri
Tukijäsen
Liittynyt
18.01.2019
Viestejä
2 082
Missäköhän tuollaisen kaasupullon voisi vaihtaa uuteen? Tokmanni, Shell ja K-Supermarketin pihassa oleva automaatti eivät suostuneet vaihtamaan tätä uuteen. Eikä ole tietoa mistä sukulaismies tän on hankkinut.
Nesteen huoltoasemilla joillain olen nähnyt muistaakseni? Tai missä vaan missä on komposiittipulloja myynnissä / vaihdossa :hmm:
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
86
Missäköhän tuollaisen kaasupullon voisi vaihtaa uuteen? Tokmanni, Shell ja K-Supermarketin pihassa oleva automaatti eivät suostuneet vaihtamaan tätä uuteen. Eikä ole tietoa mistä sukulaismies tän on hankkinut.
Joskus 10v sitte Woikoski hoiti markkinat itelleen ja entinen Composite Scandinavia hävisi markkinoilta? Muutama vuosi sitten yritin kanssa saada omaa tuollasita vaihdettua ja missään ei otettu vastaan. Kaikkia ihme selittelyjä että ei löydy varaosia ym ym. Kaatopaikalle taisin viedä suutuspäissäni.


Edit: Näköjään löytyy yksi paikka joka noita ottaa vastaan, mutta ei juurikaan hyvitä. Eli kyseessä siis 6kg komposiitti.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2017
Viestejä
4
Saako ruokakaupasta tai Alkosta jotain valkoviiniä, joka olisi a) halpaa, b) mahdollisimman pieni pullo, c) sopiva ruuanlaittoon? Saa olla vaikka alkoholitonta.

En juo viinejä, mutta risotot ja muut yleensä pyytää sellaista ohjeessa. Sitten kun näitä vielä tulee laitettua niin harvoin, että ei taida avattuna pullo säilyä siihen asti kun tarvitsisi seuraavan kerran. Onkohan tälläseen ruuanlaittosatunnaiskäyttöön minkäänlaista sopivaa tuotetta.

Tai onko jotain muuta tuotetta, jolla valkoviinin voisi risottoresepteissä ja vastaavissa korvata? Makua olisi mukava saada, joten pelkkä "jätä pois" ei aina liene se paras vaihtoehto.
Laita ylijäämäviini mingrip mini -pusseihin ja pakkaseen. Tai vaikka jääpalapusseihin.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Löytyykö jotain yritystä, joka tarjoaisi helposti/nopeasti syötävässä muodossa ravintoarvollisesti hyvää "patukkaa"/ruokaa. Tavallaan kiinnostaa ajatus ruoasta joka on valmiiksi syötävässä muodossa jonka voi nauttia nopeasti ja se korvaisi "tavallisen" syömisen? Tulee mieleen esim. sotilaiden ruoka jota ei tarvitse valmistaa mitenkään, mutta silti se olisi riittävä.
Onko sulla esimerkkiä tuosta sotilasruuasta? Sotilas-/sissiruokapakkaukset mitä itse nähny eri maiden armeijoilta, niin sisältävät pääruokina kyllä usein "kokattavia" ruokia, pääasiassa dehydroituja ruokia, joka veden, lämmön ja ajan avulla preppaillaan takaisin "normaaliksi" ruuaksi. Pussipasta nyt tästä tyypillisin esimerkki. Lisäksi ohessa on toki paljon suoraan sellaisenaan nautittavia ravintoainetiheitä ruokia, kuten pähkinöitä ja suklaata, mutta ne tuppaavat olemaan ravinnollisesti vähän yksipuolisia.

En ole itse kuullut kompaktikätevistä kiinteistä all-in-one -ruokaratkasuista. Mutta samaa asiaa ajavia jauhemuotoisia valmisteitahan löytyy, jossa jauhemuotoista substanssia sekoitetaan ohjeiden mukaan veteen ja kaikki päivän ruuat nautitaan käytännössä sheikkeinä. Jollain tasolla noissa lienee ravintoarvot laskettu kohdilleen ihmistarpeeseen, mutta enempi mielipiteitä jakavaa sitten on se, että onko tuo pitkässä juoksussa oikeasti terveellistä. Soylent noista lienee yks tunnetuimpia lafkoja, jolla vissiin on ymmärtääkseni vähän kyseenalainen maine monessa mielessä. Mutta kannattanee ite perehtyä.

Ite diggailen ruuasta niin paljon, etten ikinä voisi makuelämyksistä luopua, mutta mielenkiintoinen aihe tuo tavallaan on :asif:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 354
Onko sulla esimerkkiä tuosta sotilasruuasta? Sotilas-/sissiruokapakkaukset mitä itse nähny eri maiden armeijoilta, niin sisältävät pääruokina kyllä usein "kokattavia" ruokia, pääasiassa dehydroituja ruokia, joka veden, lämmön ja ajan avulla preppaillaan takaisin "normaaliksi" ruuaksi. Pussipasta nyt tästä tyypillisin esimerkki. Lisäksi ohessa on toki paljon suoraan sellaisenaan nautittavia ravintoainetiheitä ruokia, kuten pähkinöitä ja suklaata, mutta ne tuppaavat olemaan ravinnollisesti vähän yksipuolisia.
Sellaiset "lisää vain kiehuva vesi pussiin/kuppiin" -tyyliset ovat kyllä ajankäytöllisesti tehokkaita ja jää tiskauskin pois. Toki "normielämässä" on yleensä jääkaappi ja mikro käytössä niin eineshylly voi olla olla ihan hyvä ratkaisu jos kätevyys on ainoa kriteeri ruualta :think:
 
Liittynyt
08.06.2021
Viestejä
2
Onko muita pasta-aivoja? Yritän tehdä pastaa niinkun italialaiset ja jotkut onnistuu paremmin kun toiset mutta ei sitten mitenkään saa sellasta carbonaraa kun äijät Firenzessä tai Roomassa, huijaako ne jollain voilla tai muulla vai enkö vaan saatana osaa?
Edit: ja tiedän ettei kermaa carbonaraan, ja aika hyvän saankin mutta mitenkään en sellasta kun italiassa.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
1 975
Onko muita pasta-aivoja? Yritän tehdä pastaa niinkun italialaiset ja jotkut onnistuu paremmin kun toiset mutta ei sitten mitenkään saa sellasta carbonaraa kun äijät Firenzessä tai Roomassa, huijaako ne jollain voilla tai muulla vai enkö vaan saatana osaa?
Edit: ja tiedän ettei kermaa carbonaraan, ja aika hyvän saankin mutta mitenkään en sellasta kun italiassa.
Carbonara on kaikessa yksinkertaisuudessaan aika hankala pasta saada sellaiseksi kuin haluaa. En mä nyt muutenkaan ekspertti sen kanssa ole, kunnianhimoa enemmän kuin osaamista. Jos lorottaa liian vähän sitä keitinvettä, jää klimppiseksi eikä sopivan tahmaiseksi. Jos laittaa munat liian kuumalle pannulle, hyytyy liian äkkiä eikä saa kermaista suutuntumaa. Reenin puutetta. Mitä kinkkua muuten käytätte? Pekoni ei ole ihan optimaalista tuohon. Mun marketissa toi valikoima ei ihan Stockan herkun tasolla ole, niin pitää tehdä kompromisseja.

Bolognesen kanssa on enemmän pakkomielle. Hyvää tulee, mutta priimaa yrittää. Ei ole vielä onnistunut.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Onko muita pasta-aivoja? Yritän tehdä pastaa niinkun italialaiset ja jotkut onnistuu paremmin kun toiset mutta ei sitten mitenkään saa sellasta carbonaraa kun äijät Firenzessä tai Roomassa, huijaako ne jollain voilla tai muulla vai enkö vaan saatana osaa?
Edit: ja tiedän ettei kermaa carbonaraan, ja aika hyvän saankin mutta mitenkään en sellasta kun italiassa.
Itse totesin, että mun mielestä tulee vaan parempaa kermalla, niin laitan kermaa, vaikkei kuuluukaan oikeasti carbonaraan.

Mitä kinkkua muuten käytätte? Pekoni ei ole ihan optimaalista tuohon. Mun marketissa toi valikoima ei ihan Stockan herkun tasolla ole, niin pitää tehdä kompromisseja.
Savukylkeä tms., missä n. puolet rasvaa.
 
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
616
Tuli tehtyä ranskalaisia uppopaistamalla tämän ohjeen mukaan. Aluksi laiton liian paljon kattilaan, joten siksi varmaan jäivät pehmeiksi, mutta eipä ne pienemmätkään erät olleet sen rapeampia. Viimeisen erän pidin sitten 9 min ja pehmeitä niistäkin tuli. Lämpömittarin mukaan lämpö pysyi toivotussa. Osan laitoin suoraan ritilälle ja jotkut talouspaperin kautta. Mikä siis mättää?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.03.2018
Viestejä
82
Tuli tehtyä ranskalaisia uppopaistamalla tämän ohjeen mukaan. Aluksi laiton liian paljon kattilaan, joten siksi varmaan jäivät pehmeiksi, mutta eipä ne pienemmätkään erät olleet sen rapeampia. Viimeisen erän pidin sitten 9 min ja pehmeitä niistäkin tuli. Lämpömittarin mukaan lämpö pysyi toivotussa. Osan laitoin suoraan ritilälle ja jotkut talouspaperin kautta. Mikä siis mättää?
Huono resepti. Jos haluat rapeita uuniperunoita tai uppopaistettuja ranskalaisia on perunat välttämätön keittää ensin. Tässä on hyvä artikkeli/resepti jossa jäljitellään Mäkkärin ranskalaisia. Itse pidän hieman paksummista ranskalaisista mutta reseptin paistolämmöt/-ajat on optimoitu pienemmille. Suosittelen käyttämään yhden illan kokeilemalla eri leikkauksia ja paistoaikoja.

EDIT: Niin ja ohje pyytää kiinteää perunaa mikä on täysin väärä perunatyyppi ranskalaisiin. Paras lajike olisi ilmeisesti russet, mutta niiden puutteessa olen itse tyytynyt rosamundaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2017
Viestejä
18
2x uppopaistaminen auttaa rapeuteen kun valuttaa paperilla tai muuten paistamisten välissä, toki lopputulos epäterveellisempää :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.05.2021
Viestejä
32
Minne on kadonnut sakeat ketsupit? Ennen Felix oli niin tujua että pursotettu pötkö pysyi muodossaan pitkään ja Heinz mainosti ainakin amerikassa olevansa odottamisen arvoista. Nykyään Heinz on erittäin löysää eikä Felix paljoa parempi.

Paremman puutteessa olen sekoittanut 2:1 ketsuppia ja tuubista tomaattipyreetä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 589
Riittääkö voileipägrilli paistamaan (Pirkan) esipaistetun patongin? En lähikaupasta parempaa "paninin" korvikeleipää löytänyt ja mietin pitääkö tuota käyttää ensin uunin kautta puolkypsäksi ja loput leipägrillissä vai suoraan vaan grilliin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 010
Minne on kadonnut sakeat ketsupit? Ennen Felix oli niin tujua että pursotettu pötkö pysyi muodossaan pitkään ja Heinz mainosti ainakin amerikassa olevansa odottamisen arvoista. Nykyään Heinz on erittäin löysää eikä Felix paljoa parempi.

Paremman puutteessa olen sekoittanut 2:1 ketsuppia ja tuubista tomaattipyreetä.
Liian kinkkinen kysmys vastattavaksi, mutta mihin ihmeeseen tarvitset sakeaa ketsuppia? Onko rinnukset punaisena ja hermo menee vai mistä kenkä puristaa ?

Ensimäinen kerta kun kuulen jonkun tuunaavan ketsuppia. Creditit siitä.
 
Liittynyt
08.02.2020
Viestejä
83
Riittääkö voileipägrilli paistamaan (Pirkan) esipaistetun patongin? En lähikaupasta parempaa "paninin" korvikeleipää löytänyt ja mietin pitääkö tuota käyttää ensin uunin kautta puolkypsäksi ja loput leipägrillissä vai suoraan vaan grilliin.
Itsellä ainakin on tulleet kypsäksi, joku halppismallin grilli käytössä ja usein leivinpaperikin vielä välissä.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 605
Riittääkö voileipägrilli paistamaan (Pirkan) esipaistetun patongin? En lähikaupasta parempaa "paninin" korvikeleipää löytänyt ja mietin pitääkö tuota käyttää ensin uunin kautta puolkypsäksi ja loput leipägrillissä vai suoraan vaan grilliin.
Käytä eka uunissa, tässä tehty aika hyviä panineja.

 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Onko mahdollista löytää monivitamiinipilleri, joka ei muistuta:
- kooltaan haulikon täyteistä
- pinnaltaan hiekkapaperia
- hajultaan ja maultaan kertaalleen oksennettua boolia

Ei haittaa jos tarvitsee tilata verkkokaupasta, kun ainakin suomalaiset ruokakaupoissa myytävät vitamiinit ovat järjestään tällaisia. Vai onko tuo joku lain vaatima juttu, ettei lapset söisi niitä huvikseen (kun tukehtuvat ennemmin kurkkuun juuttuvaan murkulaan).

Ja ei, eivät ole poretabletteja, vaikka kovasti sellaista muistuttavat. En löytänyt haulla vitamiiniketjua niin laitoin tänne.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 605
Onko mahdollista löytää monivitamiinipilleri, joka ei muistuta:
- kooltaan haulikon täyteistä
- pinnaltaan hiekkapaperia
- hajultaan ja maultaan kertaalleen oksennettua boolia

Ei haittaa jos tarvitsee tilata verkkokaupasta, kun ainakin suomalaiset ruokakaupoissa myytävät vitamiinit ovat järjestään tällaisia. Vai onko tuo joku lain vaatima juttu, ettei lapset söisi niitä huvikseen (kun tukehtuvat ennemmin kurkkuun juuttuvaan murkulaan).

Ja ei, eivät ole poretabletteja, vaikka kovasti sellaista muistuttavat. En löytänyt haulla vitamiiniketjua niin laitoin tänne.
Sana-sol Vitanallet -multivitamiini, säästöpakkaus, 120 kpl 13,90
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 379
Viestejä
4 196 527
Jäsenet
70 899
Uusin jäsen
kss247

Hinta.fi

Ylös Bottom