Jaa ei, tarkistin videolta ja siinä sanotaan etä "a half of teaspoon of cumin" eli ei tablespoon~ruokalusikallisiltahan noi sokeri ja suola näyttää minustakin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaa ei, tarkistin videolta ja siinä sanotaan etä "a half of teaspoon of cumin" eli ei tablespoon~ruokalusikallisiltahan noi sokeri ja suola näyttää minustakin.
Teaspoonista ne puhuu eikä tablespoonista.Ehkäpä videolla vaa väärä lusikka?Emt, mut tuskin iha hirveenä väliä, kunhan ovat suhteessa eikä desimitalla rupea mausteita laittaan ruokalusikallisen sijasta.
No aivan se ja sama se mulle. Kysyit tosta kuvasta ja kerroin miltä musta näyttää.Teaspoonista ne puhuu eikä tablespoonista.
Sama juttu mutta tää koko juttu lähti siitä että visuaaliset määrät ja resepti ei täsmää, ja tuossa ne ei täsmää. Nuo ei näytä reseptin mukaisilta teelusikoilta.No aivan se ja sama se mulle. Kysyit tosta kuvasta ja kerroin miltä musta näyttää.
Eli siis tiivistettynä: tässä kuvassa pitäisi olla teelusikallinen suolaa, teelusikallinen sokeria ja puoli teelusikkaa jeeraa. Näyttääkö siltä?
![]()
Kuvassa ei ole mitään mihin voisi suhteuttaa tuon kulhon todellisen koon joten voi olla tai sitten eiEli siis tiivistettynä: tässä kuvassa pitäisi olla teelusikallinen suolaa, teelusikallinen sokeria ja puoli teelusikkaa jeeraa. Näyttääkö siltä?
![]()
Kuvassa ei ole mitään mihin voisi suhteuttaa tuon kulhon todellisen koon joten voi olla tai sitten ei![]()
En tiiä susta mutta kyllä mä osaan ulkonäöllisesti suhteuttaa että tossa ei ole sinne päinkään.Kuvassa ei ole mitään mihin voisi suhteuttaa tuon kulhon todellisen koon joten voi olla tai sitten ei![]()
Juuri niin ja tässä on juuri se alkuperäinen ongelma mitä veivattu jo pari sivuaNyt kun kysyit, niin kyllä se aikalailla siltä näyttää miten sanoit![]()
Juuri niin ja tässä on juuri se alkuperäinen ongelma mitä veivattu jo pari sivua
On käyty läpi kuminat ja jeerat ja sellerit ja ruokalusikat
Joo sen itekkin tajusin, mutta aika iso ero onko kyseessä teelusikka vai ruokalusikka.Voi siinä suhteuttaa puolikkaan ja kokonaisen.
Ruskea = 0,5
Valkoinen 1 = 1,0
Valkoinen 2 = 1,0
Ongelma tässä on juurikin se että se mitä videolla sanotaan ja mitä siinä näytetään on räikeässä ristiriidassa.En minä nyt tiedä mitä tässä enää sanoa
Tuossa kuvassa on mielestäni aikalailla
Jeera 1/2
Sokeri 1/1
Suola 1/1
eli kaikkien suhde on ’määräysten’ mukaiset. Kuvan perusteella ei voi sanoa sitä oikeaa määrää, onko se ”teelusikallinen” vai ”ruokalusikallinen”. Videota en ainakaan vielä katsonut, että saisiko siitä jotain osviittaa.
edit: pikakelasin eli tuossa ei näytetty mitä oli käytetty varsinaisina työkaluja mittoihin, mutta kun oikeaa maustetta käytät, niin edelleen se ei varmasti ole niin justiinsa onko kukkurallinen vai tasattu mitta. Suolaa tai mausteita voi aina lisätä perään, mutta niiden pois ottaminen on hyvin hankalaa.
Joo sen itekkin tajusin, mutta aika iso ero onko kyseessä teelusikka vai ruokalusikka.
Edelleen suosittelen kokeilemaan itse sopivassa kulhossa. Videon kulho on mielestäni pieni sekä pohjan halkaisija tuskin suurempi kuin alla.Ongelma tässä on juurikin se että se mitä videolla sanotaan ja mitä siinä näytetään on räikeässä ristiriidassa.
Niin? Jos vähänkään koostumusta alkuperäisestä kuvasta näkee niin määrät ei täsmää kerrottuun.Edelleen suosittelen kokeilemaan itse sopivassa kulhossa. Videon kulho on mielestäni pieni sekä pohjan halkaisija tuskin suurempi kuin alla.
Tässä on viisi millilitraa sokeria sadan millilitran mitassa. Ei ollut edes ihan ohut kerros.
![]()
Saako merkkareita enää mistään? Niitä karkkeja.
Ei hiton hitto mikä nostalgiapläjäys koko sivusto, kiitos! Nyt täytyy rauhoitella hengitystä ennen ostostelua.![]()
VANHAN AJAN SALMIAKKIRAHAT
Ne isommat salmiakki-merkkarit. Resepti suoraan 70-luvulta. Tilaa netistä tai tule ostoksille Turun kauppahalliin!nostalgiashop.fi
Ei hiton hitto mikä nostalgiapläjäys koko sivusto, kiitos! Nyt täytyy rauhoitella hengitystä ennen ostostelua.
Kiinalaisessa keittiössä tummaa soijaa käytetään lähinnä ruoan värjäämiseen, tavallista soijaa maustamiseen.Ostin tummaa soijaa kun kävin etnisessä kaupassa. Joskus aiemminkin ostanut ja joku siinä viehättää vaikka maku on jotenkin voimakkaampi kuin tuossa tavallisessa. Rupesin miettimään että miten tumma ja vaalea soija eroaa yleensä käyttötarkoitukseltaan? Meinaan että onko noilla joku suositus mihin sopii paremmin? Tietysti nämä on makuasioita, käyttää siihen mihin tykkää ja niin teenkin (tumma mulla enemmän ruokaan kun maustan annosta lautasella, sitä vaaleaa käytän joka paikkaan eli marinaadiin ja maustamiseen) mutta tulipa vain mieleen että miten näitä yleensä suositellaan käytettävän?
Kai lihaa saa silti yrteillä maustaa?![]()
Jos tämä on totta niin mitä tuo ruoho tekee pihvin päällä?
Kyllä, toistaiseksi laki sallii useimpien kasvien hyötykäytön.Kai lihaa saa silti yrteillä maustaa?
Joo kai sitä maustamatontaki lihaa saa syödä. Aika tylsää se vain on. Toki tossa kuvassa se oli lopulta käytännössä koristeena. Ihme trollailua.Parempi kai syödä liha lihana ja polttaa ruoho sätkässä.
ei se enää tarjoiltaessa sitä tee, lepäilee vaa pihvin päällä. Alkuperäinen postaus oli kummallinen trollaus.Kuvassa oleva rosmariini maustaa sitä. Kannattaa tutustua.
Tuo on kyllä timjamia. Rosmariinia en koristeena ymmärrä, sitä ei ihminen (puu)varsineen oikein tahdo sulattaa. Timjami vielä menee, senkin toki itse jättäisin pannulle, jossa jo makunsa pihville antanut.Kuvassa oleva rosmariini maustaa sitä. Kannattaa tutustua.
Juu tiiän, ja siinähän se ongelma onkin kun ei tiedä milloin ongelma johtuu väärästä jauhosta, väärästä nesteen määräästä vai jauhojen määrästä. Se turhauttaa.Jauhomääriä ei voi noudattaa orjallisesti, vaikka aina sanotaan, että leivonnassa pitää olla mitoissa tarkka. Itse kun pyörittelen sämpylätaikinaa aika usein niin olen huomannut, että siitä liisterivaiheesta lopulliseen taikinaan on aika pitkä matka ja iso määrä jauhoja.
Itse pidän aina nesteen määrän vakiona, se kun on käytännössä ainoa tekijä, joka on ominaisuuksiltaan vakio. Sitten vaan jauhoja pikkuhiljaa ns. näppituntumalla niin kauan, että taikinan rakenne on oikeanlainen.Juu tiiän, ja siinähän se ongelma onkin kun ei tiedä milloin ongelma johtuu väärästä jauhosta, väärästä nesteen määräästä vai jauhojen määrästä. Se turhauttaa.
Näin oon minäkin yrittäny mutta tuloksena on useimmiten kiviä koska taikinassa on niin paljon jauhoja. Pitäis nääs tietää missä kohtaa vaivausta taikinassa on oikea koostumus. Jos lisää jauhoja niin että ensimmäisen 3min kohdalla on hyvä taikina niin sämpylöistä tulee kiviä. Pitäis osata kattoo missä kohdassa vaivausta taikina on oikessa koostumuksessa kun se kuitenkin aina muuttuu vaivatessa. Ja vaivausaika taas riippuu jauhoista.Itse pidän aina nesteen määrän vakiona, se kun on käytännössä ainoa tekijä, joka on ominaisuuksiltaan vakio. Sitten vaan jauhoja pikkuhiljaa ns. näppituntumalla niin kauan, että taikinan rakenne on oikeanlainen.
Juurikin tuo nesteen määrä vakioksi, siinä sitten tulee muut muuttujat mukaan, ilmankosteus, lämpötila, jauhojen laatu yms, eli pikkuhiljaa vaan lisäilee sen loppuosan jauhoista.Itse pidän aina nesteen määrän vakiona, se kun on käytännössä ainoa tekijä, joka on ominaisuuksiltaan vakio. Sitten vaan jauhoja pikkuhiljaa ns. näppituntumalla niin kauan, että taikinan rakenne on oikeanlainen.
Hyvä kysymys. Kyllä noikin aikaa myöten homehtuu mutta sitä ennen aikataulu onkin eri asia.Mikähän logiikka näissä purkkijalapenojen säilyvyysmerkinnöissä oikein on? Monessa lukee, että avattuna jääkaapissa tyyliin 5-10 päivää ja parilla brändillä pelkkä päiväys.
Esimerkiksi Pirkka brändillä on ollut paria erilaista jalapenoa myynnissä. Se parhaat -sarjaan kuuluva säilyy pakkausmerkintöjen perusteella avattuna jääkaapissa pari vikkoa, kun taas se Pirkka perusversio, joka nyt näyttää poistuneen valikoimista, säilyy merkintöjen mukaan avattuna yhtä kauan kuin suljettuna eli päiväykseen saakka.
Tällä viikollahan oli takaisinveto Herkkumaan devils -jalapenoille, joissa ei myöskään ole ollut tuota "säilyy avattuna" -lisäystä.
Liekö jotain maun heikkenemiseen liittyvää. Kaikkihan nuo näyttävät kuitenkin etikkaan säilötyiltä, joten varmasti säilyy avattunakin. Taitaa maustekurkuissakin olla joillakin todella lyhyet merkinnät säilyvyydessä avattuna, vaikka varmasti säilyy hyvänä pitkään.
Niin kauan kun pysyvät liemen pinnan alla, säilynevät hyvänä. Joten säilyvyysmerkintöihin saattaa vaikuttaa, mikä osuus purkin sisällöstä on lientä. Toki sitä etikkaa on voi tarvittaessa kaataa purkkiin lisää, jos näyttää siltä, että sisältö on pinnan yläpuolella ja uhkaa pilaantua.Mikähän logiikka näissä purkkijalapenojen säilyvyysmerkinnöissä oikein on? Monessa lukee, että avattuna jääkaapissa tyyliin 5-10 päivää ja parilla brändillä pelkkä päiväys.
Esimerkiksi Pirkka brändillä on ollut paria erilaista jalapenoa myynnissä. Se parhaat -sarjaan kuuluva säilyy pakkausmerkintöjen perusteella avattuna jääkaapissa pari vikkoa, kun taas se Pirkka perusversio, joka nyt näyttää poistuneen valikoimista, säilyy merkintöjen mukaan avattuna yhtä kauan kuin suljettuna eli päiväykseen saakka.
Tällä viikollahan oli takaisinveto Herkkumaan devils -jalapenoille, joissa ei myöskään ole ollut tuota "säilyy avattuna" -lisäystä.
Liekö jotain maun heikkenemiseen liittyvää. Kaikkihan nuo näyttävät kuitenkin etikkaan säilötyiltä, joten varmasti säilyy avattunakin. Taitaa maustekurkuissakin olla joillakin todella lyhyet merkinnät säilyvyydessä avattuna, vaikka varmasti säilyy hyvänä pitkään.
Niin kauan kun pysyvät liemen pinnan alla, säilynevät hyvänä. Joten säilyvyysmerkintöihin saattaa vaikuttaa, mikä osuus purkin sisällöstä on lientä. Toki sitä etikkaa on voi tarvittaessa kaataa purkkiin lisää, jos näyttää siltä, että sisältö on pinnan yläpuolella ja uhkaa pilaantua.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.