Parisuhteen kiemurat

Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
292
On muuten äärimmäisen raskasta olla jossain pariskunnalla tai perheessä kylässä ja niillä alkaa se pieni vittuilutiuskiminen. Kerran seurasin, miten se tarttui koko perheeseen. Joku lapsi vähän sotki jälkiruokaa, toinen vanhempi alkoi kiukutella, toinen kiukutteli sille, että anna nyt olla kun herkkua, sit nönnönnöö. Tunti niin kaikki lapset itkee, kun sokeri heitti ylös ja alas ja vanhempien skisma heitti sivulta toiselle. Oon työskennellyt perheiden kanssa ja mua hämmentää, miten moni vanhempi ei ymmärrä, miten heidän fiiliksensä kertoo jo parivuotiaalle lapselle paljon. Koko lapsen käytös voi muuttua sen takia, että vanhemmalla on huoli pois juuri siitä ensimmäisestä käytöksestä. Mikään muu lapsen elämässä ei muuttunut.

Varmaan tasapainoisin perhe, jonka tiedän, on sellainen, jossa mentiin samoihin aikoihin lasten kanssa nukkumaan, tai siis ainakin petiin. Vanhempien oma aika oli aamulla ennen lasten heräämistä. Tavallaan tosi pieni asia, mutta monelle aivan mahdoton - en varmasti kykenisi itse, vaikka aikaista rytmiä haluankin pitää yllä.

Mut joo en tiedä pitäiskö jotenkin puuttua tai huomauttaa siitä, kun joutuu kuuntelemaan jotain puolison haukkumista, siis puolison ollessa paikalla. Todella kurjaa ja vahingollista kaikille. Toivottavasti en ole itse tehnyt niin. Ja kun äsken sanoin, että pitää puhua suhteessa, niin toki pitää olla mahdollisuus purkaa höyryjä muuallakin. Senkin vaan voi tehdä rakentavasti, eikä ajautua siihen yleiseen mussutukseen, mikä ei vie asiaa mihinkään. Asioista puhuminen tai kirjoittaminen voi selkeyttää omia ajatuksia todella hyvin.
Vaikea sanoa muiden perheistä mitään, koska en ole kysellyt heidän päivärytmeistään, mutta omalla kokemuksella voin sanoa, että pahimmat aikataulunatsit ovat juuri niitä, jotka tiuskivat ja huutavat lapsilleen ja puolisolleen.
 
Liittynyt
03.10.2023
Viestejä
705
Vaikea sanoa muiden perheistä mitään, koska en ole kysellyt heidän päivärytmeistään, mutta omalla kokemuksella voin sanoa, että pahimmat aikataulunatsit ovat juuri niitä, jotka tiuskivat ja huutavat lapsilleen ja puolisolleen.
Eli mitkä? En nyt ymmärrä tarkoitatko sellaisia, joilla on jatkuvasti kiire jonnekin, sehän on varmasti stressaavaa ja aiheuttaa just tuota. Mut toisaalta niin sekin, kun ei oikein saada mitään tehtyä, valvotaan, on nälkä, mitään ei ehditä tekemään jne. :D Ihmisiä on joka lähtöön.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
292
Eli mitkä? En nyt ymmärrä tarkoitatko sellaisia, joilla on jatkuvasti kiire jonnekin, sehän on varmasti stressaavaa ja aiheuttaa just tuota. Mut toisaalta niin sekin, kun ei oikein saada mitään tehtyä, valvotaan, on nälkä, mitään ei ehditä tekemään jne. :D Ihmisiä on joka lähtöön.
Sellaiset, joilla nukkumiset, heräämiset ja ruokailut tapahtuu prikulleen samaan aikaan joka päivä, myös viikonloppuisin. Tietenkin on hyvä, että jonkinlainen rutiini on olemassa, mutta jos mistään ei voi joustaa, on tuloksena väistämättä konflikteja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 787
Viestejä
4 206 868
Jäsenet
70 961
Uusin jäsen
Muffini

Hinta.fi

Ylös Bottom