Kun nyt ei uni tule, niin jatketaan yksinpuhelua.
Itse melkein panostaisin jonkinlaiseen rigiin heti ensimmäisenä ratin hankkimisen jälkeen, tai ainakin ajaisin joltain muulta kuin toimistotuolilta joka pyörii persuuksen alla. Vasta kun on hetken ajanut rigillä, tajuaa kuinka paljon sitä onkaan jännittänyt pakaroita estääkseen tuolin pyörimisen.
Playseat evolutionista havaintoja
-Ainakin tällaiselle pitkäkätiselle 172cm hukkapätkälle tuon rigin säätöjä ei saanut millään sopivaksi, vaan ratti jäi aina joko liian alas tai tuli liian lähelle. Ratkaisin asian ottamalla ratin kiinnitysputken Trustin rattitelineestä, jossa ratin putki on pystysuora. Tuollainen oli siis itsellä käytössä ennen kuin ostin tuon Playseatin käytettynä Torista 150€. Toki tuo Trustin systeemi ei kestänyt edes Thrustmaser T248:n vääntöä, vaan petti hitsauksista, lisäsin siihen kulmarausta 3x30x30mm kulmaraudasta vinotuet, ei anna Fanatecinkaan kanssa periksi.
-Polkimien kiinnitusalusta antaa melko reilusti periksi kun load cell-jarrua polkee 50kg+ voimalla. Onneksi työkalut pysyy kädessä ja Kärkkäiseltä löytyi vanttiruuveja sekä kalustejalkoja, pienen rälläköinnin ja hitsailun jälkeen syntyi riittävän pitkät säädettävät tukijalat joka nurkkaan.
Kun täällä muillakin tuntuu olevan budjetti vähän rajoittavana tekijänä, niin Fanatec CSL DD:hen saa sen tehokkaamman virtalähteen Aliexpressistä alle 40€ hintaan. Suosittelen ehdottomasti kaikille että ostaa 5nm version ja tilaa Alista tuon virtalähteen, säästää 50-100€ riippuen mihin vertaa.
Onkos täällä muilla vibramoottoreita polkimissa? Itselleni ne hommasin samalla kun tilasin nuo Simruitot, eivät nyt ole mikään maata mullistava, mutta "nice to have" kuten ameriikkalainen sanoisi. Varsinkin jarrupolkimen päristin matkii varsin hyvin ABS:ää, ja helpottaa jarrun vapauttamista sopivasti. Kaasupolkimeen olen konffannut TC:n ja renkaiden sutimisen, nämä voi Simhubissa säätää keskenään tarpeeksi erilaisiksi että tuntumasta tietää kummasta kun kyse. Varsinkin GT3/GT4 autojen kanssa helpottaa sekä ajamista että TC:n säätöjen hakemista. Kaikkinensa kivat olla, mutta en mä ole noiden kanssa yhtään sen nopeampi kuin ilman, mutta helpottavat. Monesti ABS:sta/TC:stä on vain joku merkkivalo, jota ei varsinkaan VR:nä ajaessa ehdi edes huomata ja sitten ihmettelin että miksi häviän exiteissä maksimit, kun en ollut laittanut TC:tä tarpeeksi sallivaksi.