Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tässä nyt video, jossa simulaattoriin päivitetään suomalaiset high-end-osat Simucube 2 Pro -moottori, Tahko GT-21 -ratti, Simgrade R7 -polkimet ja Overpowerin OP GT -runko sekä lisäksi Samsungin 49" Odyssey G9 Neo -ratti yhteensä reilun 6000€ budjetilla:
Paljon eri osia, asiaa ja aiheita tiivistettynä yhteen toivottavasti johdonmukaiseen videoon. Käydään läpi päivitysosat, niiden asennus ja käyttöönotto sekä ensituntumia ja havaintoja alottelijan näkökulmasta, kun siirrytään Thrustmasterin alle 400€ rattipolkimista vajaan 5000€ setuppiin.
Videolla ei mielestäni sanottu ettei jaksa ajaa kuin 5-10 kierrosta, vaan alkaa tuntua ihan eri lailla kuin Thrustmasterilla.Miksi sitä voimaa pitää laittaa rattiin niin paljon ettei kunnolla jaksa ajaa kuin 5-10 kierrosta? Eikös kisoissa kuitenkin ajeta kymmeniä kierroksia eikä nuo kuskit mitään muskelimiehiä ole.
En ole radalla ajanut. Mietin vaan, että ylikompensoidaanko tuolla ratin suurella voimalla muita puuttuvia voimia vs. oikea radalla ajo. Onko noissa autoissa (siis tuo oikea Ferrari) kuitenkin ohjaustehostin? Voidaanko sitä säätää kuskin mieltymyksien mukaan?Videolla ei mielestäni sanottu ettei jaksa ajaa kuin 5-10 kierrosta, vaan alkaa tuntua ihan eri lailla kuin Thrustmasterilla.
En tiedä oletko ajanut oikealla autolla radalla, raskasta puuhaa on sekin yhtä lailla.
En ole radalla ajanut. Mietin vaan, että ylikompensoidaanko tuolla ratin suurella voimalla muita puuttuvia voimia vs. oikea radalla ajo. Onko noissa autoissa (siis tuo oikea Ferrari) kuitenkin ohjaustehostin? Voidaanko sitä säätää kuskin mieltymyksien mukaan?
Miksi sitä voimaa pitää laittaa rattiin niin paljon ettei kunnolla jaksa ajaa kuin 5-10 kierrosta? Eikös kisoissa kuitenkin ajeta kymmeniä kierroksia eikä nuo kuskit mitään muskelimiehiä ole.
iRacingiin tuli viime vuonna oletuksena päälle turvaominaisuus, että kolarissa forcet ei välity rattiin.Jonkinverran (tai aika paljonkin) niitä voi säätää, tai sitä miltä ne simun kertomat voimat tuntuvat. Inertiaa, friktionia, eri filttereitä jne. Se onkin oma taiteenalansa, vaikka on omasta mielestä mennyt enemmän siihen suuntaan ettei rattia tarvitse enää niin paljon säätää filttereiden ollessa enemmän lähellä nollaa. Eri simulaattorit antavat myös eri lailla palautetta. iRacingissa törmäykset saattaa pyörittää rattia (sen vuoksi kädet irti) AC tai ACC taas ei pyöritä rattia. iRacingin FFB:tä pidetään "raaempana" jne.
Ehkä se FFB:n määrä oli hieman epäselvästi videossa esitetty, mutta näkyi pelatessa kuitenkin ettei ollut liikaa.
OK. Onko tuohon systeemiin saatavissa penkin/"auton" kallistus yms. moottorit? Kai testaatte sellaisetkin? Nythän tuo on vasta semi-ultimaattinenAika hikipäässä olen ainakin itse kokemattomana kuskina radalla, BMW Z4 M Coupella ja Porsche 911:llä kun on tullut Alastarolla käytyä ajamassa. Auton kääntäminen mutkiin on aika erilaista +100 km/h nopeuksilla kuin normaalissa ajossa ohjaustehostimesta huolimatta.
Voi sitä voimaa säätää vaikka olemattomaksi, jos kokee että se on miellyttävin itselle. Kunnon voimilla kuitenkin välittyy radan muodot ja auton tuntuma kunnolla, josta ainakin itse pidän ajaessa ja autolla ajamista simuloidessa.
En tiedä miten tuohon rigiin saa, mutta tee se itse neljän aktuaattorin motion maksaa ~2000eur, samasta kaupallinen ~3500eur ja sitten merkkivalmistajien vastaavat ~10 000eur eli rigin arvo kyllä pompsahtaa aika paljon jos liikettä haluaa.OK. Onko tuohon systeemiin saatavissa penkin/"auton" kallistus yms. moottorit? Kai testaatte sellaisetkin? Nythän tuo on vasta semi-ultimaattinen
Tykkään kummastakin, mutta jos joutuu kuitenkin sen ~2500eur laittamaan, niin ostaisin kyllä koko rigin liikuttelijan.Mikä mielipide Makella muuten on, kun vissii olet niitä harvinaisuuksia kellä on kokemusta kummastakin motion systeemistä.
Kun itsellä vasta suunnittelupöydällä projekti, eli laitanko koko rigin heilumaan noilla 4 aktuaattorilla vai pelkän penkin?
En tiedä miten tuohon rigiin saa, mutta tee se itse neljän aktuaattorin motion maksaa ~2000eur, samasta kaupallinen ~3500eur ja sitten merkkivalmistajien vastaavat ~10 000eur eli rigin arvo kyllä pompsahtaa aika paljon jos liikettä haluaa.
Samaa mieltä kuin Vision että VR on seuraava steppi (jos pystyy käyttämään), sit ehkä tärinät ja lisänä vielä puhaltimet jos tykkää.
Tykkästikö @Sampsa enemmän R7 polkimista kuin Hessun Ultimate+ ?
Kovasti ovat tietty eri tyyppisiä, että ei niitä ihan suoraa voi verrata ja käyttötunteja vielä kovin vähän kummastakin.
Mulla ainakin loppu pelaamisesta johtuvat jalkakivut R7:jen myötä.
Eli, tollasen DIY penkinheiluttelun rakennusprojekti alkakoon. Aattelinki että tota rigiä ei ehkä kokonaan kannattaisikaan laittaakkaan heilumaan, on nimittäin senverran exoottisesti laitettu noi näytöt kiinni, et en oikein viittis laittaa niitä heilumaan, ja en viittis mielellään suunnitella niitten ripustuksia uusiksi.Joo tosiaan toi v3 käytössä. Verrata en voi noihin koko rigiä heiluttaviin mutta on kyllä ollut mukava lisä varsinkin rata ajoon. Säädöt on todella monipuoliset ja yksinkertaiset. Ittelle sopii tosi hyvin tilankin puolesta koska ei rigin kokoa kasvata.
Aika miedoilla asetuksilla olen käyttänyt mutta saa tästä kyllä ihan överi rajun säädettyä.
100 pros tyytyväinen olen ollut hankintaan ja siitäkin plussaa että kaikki on samassa paketissa virtalähdettä myöten ja käytössä hiljainen.
Tollasten aktuaattorinhan nyt rakentaa halvalla, sen budjettiahan ei paljoa ole, kun jättää noi moottorit pois.Eli, tollasen DIY penkinheiluttelun rakennusprojekti alkakoon. Aattelinki että tota rigiä ei ehkä kokonaan kannattaisikaan laittaakkaan heilumaan, on nimittäin senverran exoottisesti laitettu noi näytöt kiinni, et en oikein viittis laittaa niitä heilumaan, ja en viittis mielellään suunnitella niitten ripustuksia uusiksi.
eli rakennetaan toi penkki ekana.
Joo, tuota sivua tutkailen.DIY - Motion racing simrig SFX-100
Tuolla keskustelua aiheesta.
Mulla rigistä koneeseen suoraan ainoastaan ratti ja polkimet. Käsijarru, wheelbase, buttonboxit ja 2 vaihdetikkua tulee sitten virtalähteellisen USB2 hubin kauttaNopea kysymys koskien USB -hubeja. Eli oletteko käyttäneet hubia, jos kytkettäviä laitteita on paljon (ratti, polkimet, vaihdekeppi, käsijarru, button box, tuuligeneraattori jne) vai oletteko kytkeneet kaikki erikseen PC:n (mikä vaatii aika monta vapaata porttia). Onko hubin käyttämisestä mitään muita etuja tai haittoja? Hubi varmaan kannattaa olla omalla virtalähteellä ja USB 2.0 riittää?
Jotain haulla löysinkin, mutta onko kokemusta noista GT Omega Art seteistä?
Ja onko suosituksia tuossa 300-400€ hintaluokassa?ART Racing Cockpit for Sim Racing | GT Omega
Discover the entry-level GT Omega ART Racing Cockpit, perfect for new sim racers. Cost-friendly and globally loved, it's the ideal first racing rig.gtomega.eu
Mulla oli tämmönen ku iRacingin aloitin. Kyllä tuo ihan hyvä on ekaksi rigiksi.Jotain haulla löysinkin, mutta onko kokemusta noista GT Omega Art seteistä?
Ja onko suosituksia tuossa 300-400€ hintaluokassa?ART Racing Cockpit for Sim Racing | GT Omega
Discover the entry-level GT Omega ART Racing Cockpit, perfect for new sim racers. Cost-friendly and globally loved, it's the ideal first racing rig.gtomega.eu
No pitihän se tilata, kun sattui vielä 5% alennuskoodikin löytyä.Mulla oli tämmönen ku iRacingin aloitin. Kyllä tuo ihan hyvä on ekaksi rigiksi.
Sopiva semmoselle joka ei ota tätä harrastusta niin tosissaan. Tuohon on mahdollista pultata kiinni myös ihan perus kalustepyörät pohjaan mikäli haluaa liikuttaa esim siivouksen vuoksi.
Nykyään on sitte tuo OverPowerin Formularigi joka on jo ihan eri tason rigi myös hintansa puolesta.
ART-mallista ei kokemusta, mutta loppukesästä hankittu Titan on kyllä 420e hintaan ollut enemmän kuin hyvä. Kompaktin kokoinen ja hyvän näköinen, eikä flexiä ole CSL DD:n ja T-LCM poljinten kanssa juuri lainkaan. Revikat toki kertoivat samaa mutta yllätti silti kuinka hyvä tuohon hintaan.Jotain haulla löysinkin, mutta onko kokemusta noista GT Omega Art seteistä?
Ja onko suosituksia tuossa 300-400€ hintaluokassa?ART Racing Cockpit for Sim Racing | GT Omega
Discover the entry-level GT Omega ART Racing Cockpit, perfect for new sim racers. Cost-friendly and globally loved, it's the ideal first racing rig.gtomega.eu
Thrustmaster Quick release grip mod compatible for T300 / TX / T-GT / TS-XW/PC | eBay
Find many great new & used options and get the best deals for Thrustmaster Quick release grip mod compatible for T300 / TX / T-GT / TS-XW/PC at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!www.ebay.com
Mikä sulla tossa tapletissa pyörii.Ranskalaiselta ebay myyjältä tilattu Thrustmaster T300 quick release modi tuli tänään. Olisi tullut jo aiemmin mutta La Poste sekoili alussa ja kirje lähti jonnekin vikasuuntaan. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Todella näppärä tuo rengas, tekee ratin vaihdon nopeaksi ja helpoksi ja ei tosiaan tarvitse enää sen ruuvin kanssa puljata. Renkaan avulla saa paremman otteen ja enemmän vipuvoimaa. Nyt vain odotellaan amazon.de tilattua Thrustmaster Open Wheel add-on niin pääsee vaihtamaan DR2.0 ja ACC sessioiden välillä rattia.
Odotellessa tuli askarreltua diy button box, edullisesti tietty: Gigantista halvin läppärin USB-johdollinen numpad, Brother tarratulostin, sakset ja pinsetit. Kiinni Wheel Stand Pro -telineen shifter aisaan polkupyörän kännykkätelineellä.
Omasta mielestä tuli aika hyvä
Kiitos, mutta en voi ottaa kaikkea kunniaa keksinnöstä. Bongasin vastaavan projektin Redditistä@Moloch Aika näppärä keksintö toi button boxi. Pitää laittaa korvan taakke tuo, jos/kun ittelle jossain välissä saa ruoria ja rigiä hommattua.
SimHub ja GT-V2.0-Ultimate-Dashboard. Latasin racedepartment -sivulta.Mikä sulla tossa tapletissa pyörii.
Hyvä idea...Odotellessa tuli askarreltua diy button box, edullisesti tietty: Gigantista halvin läppärin USB-johdollinen numpad, Brother tarratulostin, sakset ja pinsetit....
Tuli kans tilattua samaiselta ranskalaiselta tuo quick release modi ja kerkisin jo huolestua ku näytti olevan onglemaa La Poste:lla, mutta nyt oli 6 päivän sekoilun jälkeen ainaki lähtenyt maasta...Ranskalaiselta ebay myyjältä tilattu Thrustmaster T300 quick release modi tuli tänään. Olisi tullut jo aiemmin mutta La Poste sekoili alussa ja kirje lähti jonnekin vikasuuntaan. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin.
Todella näppärä tuo rengas, tekee ratin vaihdon nopeaksi ja helpoksi ja ei tosiaan tarvitse enää sen ruuvin kanssa puljata. Renkaan avulla saa paremman otteen ja enemmän vipuvoimaa.
niin päivitin Stream Deckiin. Se on melkeinpä must have kampe ajeluhommissa, ja monessa muussakin.
On kyllä hieno tuo Stream Deck
Aikansa tuli harkittua hommaamista buttonboxin sijaan.On kyllä hieno tuo Stream Deck
Edit. Näyttäähän noista rateista suurin osa tukevan myös PS5:ttä
PS5 tuki on basessa jolloin pitäisi toimi ratilla kuin ratilla.Nyt kun tuli erikseen myyntiin tuo PS5 DD base niin onko tuolle Gran turismo bundlen rattikehälle yhtään järkevää vaihtoehtoa kun kriteereinä on PS5 ja PC yhteensopivuus? Pitäisi olla pyöreä joku 320-330 millinen
Edit. Näyttäähän noista rateista suurin osa tukevan myös PS5:ttä
Onko laittaa jakoon tuota koodia autohotkeylle millä saa päänäytön vaihdettua? Eihän se koodi varmasti suoraan toimi, mutta olisi hyvä pohja mistä lähteä itse rakentamaan/muokkaamaan.Aikansa tuli harkittua hommaamista buttonboxin sijaan.
Mutta nyt kun tuon kans on leikkiny, niin melkein vois sanoa että vain mielikuvitus on rajana mihin tuon saa taipumaan.
Vakio tominnallisuuksien lisäksi löytyy plugineita vähä joka lähtöön ja kun oivalsi että esim autohotkey kaverina tuolla voi ajella erinäisiä scriptejä napin painalluksella, niin aukesi lisää mahdollisuuksia.
Esim: kun istahtaa rigiin ja napin painalluksella saa päänäytön vaihdettua rigin näytölle, tarvittavat taustasoftat auki jotka on tässä tapauksessa trackir & simhub ja myös session päätyttyä samoista napeista softat sammuu ja päänäyttö palautuu takaisin tänne pöydän ääreen yms...
Vähemmän hiiren heiluttelua & näppäimistön näpyttelyä tuo ainaki itselle pikkuripauksen lisää simulaattori fiilistä kun istuu penkissä.