Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

@Sampsa

Tässä viime striimissä pyytämäsi Luka Nurmen Referenssi kierros teille tarjolle. Yritin painottaa lukalle että ei aja mitään parasta mahdollista kierrosta mihin pystyy vaan muutaman kierroksen lämmittelyt alle ja default setupilla default keliin semmoinen veto mitä voitte pitää vertailuun pohjana ja on jotain muutakin tavoiteltavaa kuin ihan maailmanluokan ajat.



Nokka kohti Monzaa siis ja kokeilemaan miten pääsette uudella radalla vauhtiin.

Monzan rata ostettu, asennettu ja ensimmäiset kierrokset vedetty. Sellainen huomio että rata on ilmeisesti mallinnettu tarkemmin kuin Red Bull Ring, sillä ratti antaa koko kierroksen ajan palautetta asfaltin pinnasta mielestäni aika reilusti. Aika hurjat on myös kanttarellit.. Noh muutama ensimmäinen onnistunut kierros ja aika tasan 1:54 eli vajaa kolme sekuntia pitäisi viilata pois..

IMG_20220213_184120_copy_2000x1504.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Sellainen huomio että rata on ilmeisesti mallinnettu tarkemmin kuin Red Bull Ring, sillä ratti antaa koko kierroksen ajan palautetta asfaltin pinnasta mielestäni aika reilusti.
Molemmat on laser skannattuja ratoja iRacingissa, joten kaikki montut ja kuopat pitäisi olla todenmukaisesti paikallaan. Mitä nyt netistä lukenut, niin Monza on oikeasti aika kuoppainen rata (en ole sentään itse ajanut). Voihan sitä force feedbackia tiputtaa tai jousitusta pehmentää, jos tuntuu että tippuu paikat hampaista.
 
Ylläpidon siunauksella muutamia faktoja tulevista uusista polkimista - en ehkä nyt kaikkia yksityiskohtia vielä listaa kerralla, mutta ainakin osan:
  • Koneistetttua alumiinia - suunniteltu, valmistettu, anodisoitu ja kasattu Suomessa - mikäli sinulle merkitsee mihin rahasi jäävät... niin tässä on mahdollisuus ohjata ne Suomeen monessakin portaassa.
  • Urakuulalaakerit (ruostumatonta terästä) kaikissa nivelissä takaavat erittäin pehmeän liikeradan polkimille.
  • Jo suunnittelun ensivaiheista lähtien oli selvää, että yksi oleellisimmista tavoitteista oli ennennäkemätön jäykkyys, sekä täydellinen välyksettömyys. Voin ylpeänä julistaa, että tähän on päästy.
  • Kytkin on uskoaksemme ensimmäistä kertaa voimaperusteinen, eli jarrussa jo vuosia haluttu ja käytetty tarkkuus on nyt saatavilla myös kytkimelle. Tämä tulee helpottamaan lähtöjä jalkakytkimellä huomattavasti.
  • Jarrussa 200 kg load cell = 110 kg max. poljinvoima
  • ei vaadi voitelua
  • erittäin hiljainen käytössä
  • 5 vuoden takuu
  • polkimien kulma säädettävissä poljinkohtaisesti (säätö vähän piilossa) +/- 8,5 astetta per poljin
  • Ohjelmoitava softa polkimien vastekäyrille, profiilien tallennusominaisuudella - 16 vapaasti säädettävää säätöpistettä profiileihin. Periaatteessa säätömahdollisuudet ovat rajattomat vastekäyrille.
 

Liitteet

  • 51876794128_53bef1ed87_b.jpg
    51876794128_53bef1ed87_b.jpg
    41,1 KB · Luettu: 108
  • 51878014877_4aefcb2ed9_h.jpg
    51878014877_4aefcb2ed9_h.jpg
    169 KB · Luettu: 109
  • 51877621241_691106b4fe_b.jpg
    51877621241_691106b4fe_b.jpg
    61,6 KB · Luettu: 107
Viimeksi muokattu:
ei mitenkäändissaten mutta eikös ton kytkimen loadcellin vois korvata napilla , kuulostaa kyllä oudolle jos vertaa ns oikeisiin autoihin vai onko jossain oikeissa autoissa muka loadcell tyyppinen kytkin? 16bit ad muunnin tekee ihmeitä hallsensorin kera tarkkuudelle. Itse teen paljon diy simu stuffia , kuten 200kg loadcell logitech g25 pedaalissa , ja loadcensorin idea ei ole sen tarkkuus , vaan se että jalka annostelee helpommin voimaa kuin matkaa jonka takia loadcell on ylivertanen jarrussa.
Windows joystick kirjasto tukee 16bit peliohjain inputteja , hyvä jos on usb kytkentä sellasella piirillä joka holdaa ton 16bit ad muunnoksen , perus arduinoissa etc on ainoastaan 10bit resoluutio.
logitech perus pedaali tarkkuus = 8bit , eli 256 eri kohtaa koko polkimen matkalla , 10bit =1024 , ja 16bit onkin sit 65k + jotain päälle.itse menny arduino leonardolla ja 16bit conversio piirillä välissä niin saa täyden 16bit reson käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
ei mitenkäändissaten mutta eikös ton kytkimen loadcellin vois korvata napilla , kuulostaa kyllä oudolle jos vertaa ns oikeisiin autoihin vai onko jossain oikeissa autoissa muka loadcell tyyppinen kytkin? 16bit ad muunnin tekee ihmeitä hallsensorin kera tarkkuudelle. Itse teen paljon diy simu stuffia , kuten 200kg loadcell logitech g25 pedaalissa , ja loadcensorin idea ei ole sen tarkkuus , vaan se että jalka annostelee helpommin voimaa kuin matkaa jonka takia loadcell on ylivertanen jarrussa.
Windows joystick kirjasto tukee 16bit peliohjain inputteja , hyvä jos on usb kytkentä sellasella piirillä joka holdaa ton 16bit ad muunnoksen , perus arduinoissa etc on ainoastaan 10bit resoluutio.
logitech perus pedaali tarkkuus = 8bit , eli 256 eri kohtaa koko polkimen matkalla , 10bit =1024 , ja 16bit onkin sit 65k + jotain päälle.itse menny arduino leonardolla ja 16bit conversio piirillä välissä niin saa täyden 16bit reson käyttöön.
Siis haluat kytkimen on/off napilla? Arduino ei taida olla käytössä monissakaan kaupallisissa polkimissa. Leo bodnaria paljon käytössä valmistajien omia ratkasuja. Ja eikös se oikea kytkin nimenomaan niin toimi että mitä enemmän painetta polkimelle, sitä enemmän työsylinteri painaa asetelmaa.
 
Ja eikös se oikea kytkin nimenomaan niin toimi että mitä enemmän painetta polkimelle, sitä enemmän työsylinteri painaa asetelmaa.
Mitä enemmän nestettä menee sylinterille, sitä enemmän aukeaa. Tai vaijerilla, mitä pidempi polkaisu, sitä enemmän liikettä kytkinasetelmaan. Vastus ei muutu. Edit. Tai jos muuttuu, niin niin vähän ettei sitä tunne jalassa.

Edit2. Vastuksen määrä riippuu siitä, miten vahvat jouset asetelmassa on.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitus saada piiloon pieneen vaatehuoneeseen. Eli plussaa on saada "pieneen tilaan". Onko tuo Playseat Challenge miten rimpula jos ajattelee että jostain syystä siirtyisin järempiin vehkeisiin? Tuo NLR näytti kiinnostavalle ratkaisulle. Se on aika lähellä sellasta jota itse ajatellut, mutta jos jollain on näistä kokemuksia, kuuntelen!

NLR 2.0 wheel stand odottelisi tuolla vaatekaapissa kasattuna Fanatecin DD gt Pro:ta, jonka pitäisi tulla loadcellin kera tässä parin päivän sisällä. Tarkoituksena pelata PS5:lla Gran Turismoa ja ACC:ta, myöhemmin ehkä iracingia jos saa PC:n päivitettyä tälle vuosikymmenelle. Tulen käyttämään tuota settiä samalla tavoin kuin sinä, eli ajoja varten kamat esille ja ajojen jälkeen vaatekaappiin tai vaatehuoneeseen koko setti piiloon. Penkkinä myöskin Arozzi :D Voin laitella käyttökokemuksia kunhan saan tavarat kasaan. Taustasta sen verran, että tähän asti rämistelly DFGT:llä pöydän päältä. Eli hyppäys parempaan tulee varmaan olemaan aika iso.
 
Kai tolla loadcell kytkimellä vois jotain simuloida :hmm:

Esim omassa mk7 2.0tdi golffissa on kytkinpolkimessa "avustinjousi" joka tekee liikeradasta ei lineaarisen ja sen lisäks kytkimen nestelinjassa on bleedblockissa kuristus nesteen virtaukselle. Eli kytkin ei aukea ja sulkeudu niin nopsaa kun jalka polkee.. Maailman tyhmin ominaisuus, mutta ehkä toi helpottaa jonkun mummelin ajamista. Loadcellilla vois ehkä simuloida tällasta huonoa erikoista kytkin toteutusta :D

Sanomattakin selvää, et omasta nakkasin kyseisen jousen pois ja bleedblockkiin tein poralla 6mm läpireiän, niin tuli kytkimestä miellyttävän tuntunen ja onnistuu vaihtaminenkin nopeemmin.

Edit: Mut siis jos tolla loadcellilla vois esim simuloida kytkimen "bitepointtia" niin kuulostas ihan kivalta
 
no joo mutta aika huonosti kytkimeen loadcellillä kumminkaan saa samaa fiilistä kun sen kumminkin pitää liikkua , vertaa kytkimen liike menee niin pitkälle kun asetelma on auki , jarru taas ei enempää liiku kun palat on levyjä vasten. Arduino on pitkälle samaa designiä arduinon kanssa , sama chippi monessa leo bodnarissa on mikä on arduinossa , sillä erolla että loeolla on ostettu se usb vid hässäkkä joten se voi nimetä ne muilla nimillä kun esim arduino leonardo.Itse ajellut jonkun verran oikeilla vehkeillä niin itse ainakin koitan simuloida lähelle oikeaa vehjettä jotta ajonautinto olisi hyvä ja tuntuma lähellä oikeata. joo oikeissa autoissa on mitä ihmeellisempiä ratkaisuja välillä käytössä ekaa kertaa kyllä kuulen että kytkintä hidastetaan =) mutta ainaki jossain pikku koneisissa autoissa kaasunavaus linkistö on toteutte niin että pikku painallus avaa aluksi kaasua ihan reilusti esim joku 30% saadaan urheiluista tuntua niillä alle 100 hepalla , loppupeleissä ärsyttävä ajaa kun kytkintä joutuu pakosta luistattaa kun ihan sama miten vähän kaasua painaa niin koneessa on heti 3000rpm. tais olla joku kia missä moinen ihme löyty.
 
Kytkimessä voisi olla vaihdettava jousi, jolla saa määriteltyä kytkimen jäykkyyden (rata/ralliautoissa jäykempi jousi, "katuautoissa" kevyempi), mutta jousen tulisi olla niin paljon pidempi, ettei se missään tapauksessa pohjaa kytkimen liikeradan aikana. Meneekö mun ajatus ihan metsään?
 
Viimeksi muokattu:
siis periaatteessa mikä tahansa peliohjain poljin toimii kuin oikean auton kytkin , jousta vasten painetaan ja jousi nostaa polkimen ylös autossa vain osan työn tekee paineasetelman jouset ja polkimessa varmasti apujousi joka nostaa polkimien takasin ylös asti. kisa vehkeissä kytkimen jäykkyys johtuu juurikin että niitten paineasetelmissa käytetään kireempiä jousia jne.
jaa niin toi ihme kura kytkin oli tdi perässä oisko valmista tolla kikalla varmistanu ettei kaksoismassa vauhtipyörään tule kovia äkillisiä iskuja ne tuntuu lahovan yhtä nopeasti kuin levy ja paineasetelma.
 
Taidat olla oikeessa ton loadcell kytkin ongelman suhteen kyllä. Pitäs saada se Loadcell "efekti" johonkin kohtaan sitä kytkinpolkimen liikerataa. Sanotaan vaikka, että kytkinpolkimen liike hieman jäykistyy 60% kohdalla jonka jälkeen taas painuis helposti lattiaan. Tällöin sais sen fiiliksen kytkimen tarttumis pisteestä, vaikkakin aika keinotekoisesti.

Offtopic:
golf mk7 clutch mod
Tossa linkki jos kiinnostaa tutustua. omassa dieselissa oli LUK:n bleedblock, missä noi kuristimet ei ollu irroitettavissa, joten porasin.
Tää suunnittelu kukkanen ilmeisesti koskee jokaista VAG laitetta, joissa manuaali aski parin mallisto sukupolven ajalta. Jotain tolla kai koitetaan säästää, mut jos osaa ajaa niin tuskin tolla modilla mitään rikkookaan.
 
Sanotaan vaikka, että kytkinpolkimen liike hieman jäykistyy 60% kohdalla jonka jälkeen taas painuis helposti lattiaan. Tällöin sais sen fiiliksen kytkimen tarttumis pisteestä, vaikkakin aika keinotekoisesti.
Toimisikohan tähän kohtaan polkimelle joku feedback, joka antaisi värinällä sen "perstuntuman" tarttumiskohdasta?

Edit. Niin tai näin, kytkimen simulointi on melko haastavaa, jotta se tuntuisi oikeanlaiselta luistattamisineen yms.
 
Toimisikohan tähän kohtaan polkimelle joku feedback, joka antaisi värinällä sen "perstuntuman" tarttumiskohdasta?

Edit. Niin tai näin, kytkimen simulointi on melko haastavaa, jotta se tuntuisi oikeanlaiselta luistattamisineen yms.

Joo, totta. Mut tossa värinässähän ois ideaa. Vois olla esim samaan malliin toteutus kun fanatecin v3 polkimisissa on jarrulla ja kaasulla toi pieni täristinhyrrä.
Vaatis tietty varmaan vähän peli/softa tukea, mutta rakentelu osuus ei kuulosta vaikeelta. En sit tiiä onko sen arvosta :smoke:
 
No eipä kisavehkeitten 3 lapanen sintteri kytkin luista ne on melko on off laitoksia muutenkin.kauheita ajaa siviilissä mut kisoissa ajaa asiansa.en tiedä sitten oisko materiaalit parantunu ainakin viel 2000 -luvulla kisa kytkimet oli kaukana siivili autojen vastaavista
 
NLR 2.0 wheel stand odottelisi tuolla vaatekaapissa kasattuna Fanatecin DD gt Pro:ta, jonka pitäisi tulla loadcellin kera tässä parin päivän sisällä. Tarkoituksena pelata PS5:lla Gran Turismoa ja ACC:ta, myöhemmin ehkä iracingia jos saa PC:n päivitettyä tälle vuosikymmenelle. Tulen käyttämään tuota settiä samalla tavoin kuin sinä, eli ajoja varten kamat esille ja ajojen jälkeen vaatekaappiin tai vaatehuoneeseen koko setti piiloon. Penkkinä myöskin Arozzi :D Voin laitella käyttökokemuksia kunhan saan tavarat kasaan. Taustasta sen verran, että tähän asti rämistelly DFGT:llä pöydän päältä. Eli hyppäys parempaan tulee varmaan olemaan aika iso.
Mahtavaa! Ei ole ihan tämän hetken tilanne ostaa tuota NLR:ää niin hyvin mielelläni jään odottamaan arviointeja.
 
Monzan rata ostettu, asennettu ja ensimmäiset kierrokset vedetty. Sellainen huomio että rata on ilmeisesti mallinnettu tarkemmin kuin Red Bull Ring, sillä ratti antaa koko kierroksen ajan palautetta asfaltin pinnasta mielestäni aika reilusti. Aika hurjat on myös kanttarellit.. Noh muutama ensimmäinen onnistunut kierros ja aika tasan 1:54 eli vajaa kolme sekuntia pitäisi viilata pois..

IMG_20220213_184120_copy_2000x1504.jpg
Muutaman kymmentä kierrosta se vaati, mutta sain sentään alitettua. Yritetään tehdä striimissä vielä sama, että saadaan myös videolle. Lukalta hyvä kierros haasteeseen, ihan kunnolla ajettu mutta tehtävissä, kunhan mutkat osuu kohdilleen. Ajat lähti mulla sieltä 1:56 tai 1:55 tuntumasta

IMG_20220214_165528_copy_2000x1504.jpg
 
Muutaman kymmentä kierrosta se vaati, mutta sain sentään alitettua. Yritetään tehdä striimissä vielä sama, että saadaan myös videolle. Lukalta hyvä kierros haasteeseen, ihan kunnolla ajettu mutta tehtävissä, kunhan mutkat osuu kohdilleen. Ajat lähti mulla sieltä 1:56 tai 1:55 tuntumasta
Millon vaihtuu PUBG striimit iracing kisoihin :D? Sori OT.
 
Tuliko R7 kehityksensä päähän? Jatkatteko sen myyntiä vai korvaako nämä ne?
Mihin hintakategoriaan uudet sijoittuvat?

edit: Ai ne onkin jo myynnissä :woot:
1644812322637.png

R7 jatkaa ehdottomasti, se on kuitenkin aivan erityyppinen tuote, vaikka molemmat toki vain polkimia ovatkin. Molemmilla hyvin paikkansa mallistossa.

Tuohon kytkinasiaan nopea kommentti, että mitään muljautusta kytkimessä ei tule olemaan, vaan erittäin progressiivinen voimakäyrä / vaste. Tällä haetaan vain tarkkuutta kytkimen käyttämiseen. Olen jutellut juuri tästä asiasta myös erään WRC-tason rallikuskin kanssa, ja kyllä viesti häneltä oli se, ettei siiihen muljautukseen ole tarvetta keskittyä / sitä ei kytkimessä tarvitse jos tilalle saa tarkan tuntuman. Loppupelissä sitten kun kytkintä nopeasti käyttää ajossa, niin ainakin jotkut ovat sitä mieltä ettei sitä muljahdusta edes tunne. Mm. SRG.n Barry monesti tätä toitottaa videoillaan. Jotkut varmasti sen kytkimeen haluaa, eikä siinä mitään todellakaan väärin ole, tämä nyt on vain meidän näkemys parhaasta mahdollisesta kytkimestä. Aika sitten näyttää miten asiakkaat ottaa vastaan, ainakin oma usko on kova ratkaisuun. :)
 
Aika sitten näyttää miten asiakkaat ottaa vastaan, ainakin oma usko on kova ratkaisuun.

En tiedä miten muita mutta minua alkaa kiinnostaa poljinten päivitys kun tulee ratkaisu jolla on helppo vaihtaa kolmen ja kahden polkimen setupin välillä. Jossain vaiheessa ketjua taisin uhota tekeväni tilauksen samana päivänä jos sellainen tulee mutta nyt on laitettu niin paljon rahaa kaikkeen turhuuteen että täytyy sanoa "jossain vaiheessa".
 
Määrittele "helppo" niin laitetaan haaste hautumaan :thumbsup: Mitä vaaditaan että kokisit vaihdon helpoksi?
Itse kaipaisin ainakin "helppoa" sivusuuntaista säätöä polkimille. Ajan pääasiassa formula-autoilla, jolloin haluaisin kaasu- ja jarrupolkimen poljintasolle leveälle ja mahdollisimman keskelle, jolloin varsinkin jarrua on tehokasta ja mukavaa käyttää. Välillä taas kolmea poljinta käytettäessä olisi mukavaa saada jarrupoljin tuotua kaasupolkimen lähelle heel&toe vaihtamista varten ja kytkin siihen sopivalle etäisyydelle kaasupolkimesta.

Käytän Sim Labin Pedal slider baseplatea liukukiskon kanssa, jolla etäisyyssäätö onnistuu helposti, mutta sivuttaissäätö vaatii vähintään pulttien löysäämistä ja polkimien siirtoa.
 
Mitä vaaditaan että kokisit vaihdon helpoksi?

Kytkinpolkimen ei tarvi irrota missään vaiheessa, siirtyä vain sivuun. Varmaan joku kisko-ratkaisu missä olisi lovet tai vastaava minkä avulla polkimet naksahtaisivat kahden ja kolmen polkimen konfiguraatioon ja vipu-tyylinen pikalukitus olisi optimaalinen. Eli vivusta polkimet (sivusuunnassa) löysäksi, kytkin vasempaan reunaan ja jarrua sekä kaasua sen verran vasemmalle että naksahtavat symmetriseen sijaintiin jonka jälkeen vivusta taas polkimet lukkoon.

En ole noita kahden polkimen vehkeitä niin paljoa ajanut etten tiedä kuinka luonnolliselta tuntuisi jos kaasupoljin pysyisi paikallaan ja jarru/kytkin-paketti siirtyisi niin että jarru olisi kytkimen paikalla, käsittääkseni kaksi poljinta on tiiviimmin mutta jos tuo tuntuisi luonnolliselta niin ei se muuta vaatisi.

Tietysti jalusta jossa olisi pikaliittimillä paikat kahden ja kolmen polkimen konfiguraatiolle olisi paras vaihtoehto siinä mielessä että siinä ei tarvi miettiä rigin leveyttä.

---

TL;DR: alle puoli minuuttia, ei työkaluja.
 
Asetekin polkimissa kytkin kiinnitetään liukutappien kanssa. Olis aika hienoa että jokainen poljin olisi säädettävissä samalla tavalla.
 
Nyt pitää kysyä tietävämmiltä kun ei itsellä nuppi leikkaa että millä hakusanoilla hakea / onko edes olemassa... Eli, pitäisi saada siirrettyä rigissä penkkiä taaksepäin 5-10cm, penkki on jo omien kiskojensa ääripäässä, sieltä ei säätövaraa enää löydy. Eikä taas rigissä ole varaa porailla uusia reikiä. Elikkäs nyt pitäisi sitten saada jokin adapteri väliin jolla hoitaa tuo lisäsiirto...
 
Nyt pitää kysyä tietävämmiltä kun ei itsellä nuppi leikkaa että millä hakusanoilla hakea / onko edes olemassa... Eli, pitäisi saada siirrettyä rigissä penkkiä taaksepäin 5-10cm, penkki on jo omien kiskojensa ääripäässä, sieltä ei säätövaraa enää löydy. Eikä taas rigissä ole varaa porailla uusia reikiä. Elikkäs nyt pitäisi sitten saada jokin adapteri väliin jolla hoitaa tuo lisäsiirto...

Siirrä wheelbasea, näyttöä ja polkimia eteenpäin?
 
Jos kiskot saa irti, niin profiilit kiskojen tilalle ja kiskot kiinni profiiliin... ainoa että penkki nousee sellaiset 4cm.
 
Jos kiskot saa irti, niin profiilit kiskojen tilalle ja kiskot kiinni profiiliin... ainoa että penkki nousee sellaiset 4cm.
Tuopa ei tullut mieleenkään, korkeus ei tosiaan haittaa, joten eikun ottamaan mitta ja metsästämään sopivaa profiilia ja pultteja muttereineen paikallisesta rautakaupasta :)
 
Tuopa ei tullut mieleenkään, korkeus ei tosiaan haittaa, joten eikun ottamaan mitta ja metsästämään sopivaa profiilia ja pultteja muttereineen paikallisesta rautakaupasta :)

Tuossa tarkoitettiin varmaankin urallista aluprofiilia, jota ei valitettavasti rautakaupoista Suomessa saa.

esim. RSH:lta voit tilata sopivat profiilit, uraliukurit ja pultit: Profiilit - RSH E-Sport Company
Tai sitten Alumiiniprofiilit | Easy Systems Oy
Jos taasen ei ole kiire, niin sitten vaikka Motedis: Aluprofil, Zubehör, Filament und mehr online kaufen
 
Tuossa tarkoitettiin varmaankin urallista aluprofiilia, jota ei valitettavasti rautakaupoista Suomessa saa.

esim. RSH:lta voit tilata sopivat profiilit, uraliukurit ja pultit: Profiilit - RSH E-Sport Company
Tai sitten Alumiiniprofiilit | Easy Systems Oy
Jos taasen ei ole kiire, niin sitten vaikka Motedis: Aluprofil, Zubehör, Filament und mehr online kaufen

Joo, ilmaisin itseni ehkä vähän huonosti, mutta tarkoitus olikin juuri hoitaa homma "paikallisesta rautakaupasta", eli suomen rajojen sisältä :) Ei täällä meidän tuppukylässä ole oikein varteenotettavaan kivijalkaa josta saisi näitä ihan tiskiltä ostettua.
 
Jees, näin arvelinkin. Pohdin vielä tuon Fanatecin ja Thrustmasterin loadcellin välillä, Thrustmasterin saisi kiinni suoraan rattiin ja sitä myöten toimisi suorilta myös konsolilla Gran Turismo 7:aa ajatellen, Fanalla pitäisi joku kikkare (Drive Hub?) lyödä väliin että toimisi.

Mulla on Thrustmasterin T-LCM kiinni Playseat Challengessa Motonetista ostetuilla "kaapelikiinnikkeillä". Omassa käytössäni kiinnitys on riittävän jämäkkä, mutta toisaalta en käytä noita vahvimpia jousia jarruissa muutenkaan.

 
Nyt kun ultimaattisista hessuista on jo kertynyt kokemusta, niin mukava kuulla mielipidettä tuoreeltaan kun saavat R7:t kiinni.
 
DD CSL,1,2 (ainakin) omistajat ja VR , tämmönen ihmetys. olen jo pitempään ihmetellyt asiaa ton index+CSL DD kanssa. kuva menee harmaaksi kun säätää silmikkoa. oletin että on hajoamassa tuo index ja olen säädöt tehnykki enne kisoja.
 
^ No nyt selvis tuokin.
Mulla ollut tuo ongelma koko ajan DD1 ja Indexien kanssa.
En ole ottanut siitä niin murheita, kun silmikkoa ei tarvitse säädellä ajon aikana.
Pitää silti kokeilla ferriittejä.
 
@Sampsa

Tässä viime striimissä pyytämäsi Luka Nurmen Referenssi kierros teille tarjolle. Yritin painottaa lukalle että ei aja mitään parasta mahdollista kierrosta mihin pystyy vaan muutaman kierroksen lämmittelyt alle ja default setupilla default keliin semmoinen veto mitä voitte pitää vertailuun pohjana ja on jotain muutakin tavoiteltavaa kuin ihan maailmanluokan ajat.



Nokka kohti Monzaa siis ja kokeilemaan miten pääsette uudella radalla vauhtiin.


Noin 100 kierrosta tai vähän reilu se vaati, että alitettiin maailmanmestarin 1 kierroksen aika Monzassa:




Ensi viikolla tosiaan simulaattoriin @Timo Koskela lähettämät Simgrade R7 polkimet kiinni ja aletaan valmistella videota suomalaisesta ultimaattisesta ajosimulaattorin päivityksestä (Simucube + Overpower + Simgrade).
 
Ensi viikolla tosiaan simulaattoriin @Timo Koskelalähettämät Simgrade R7 polkimet kiinni ja aletaan valmistella videota suomalaisesta ultimaattisesta ajosimulaattorin päivityksestä (Simucube + Overpower + Simgrade).
Sattumalta alottelin näitä simuhommia Thrustmasterin T300 ratin kanssa aika lailla samoihin aikoihin teidän kanssa, ja vaikka itsellä budjetti ei tässä vaiheessa veny noiden pro vehkeiden tasolle, niin kiinnostaisi ehdottomasti tietää minkälainen ero on ajofiiliksessä ja tuntumassa näihin omiin ”halpis”vehkeisiin verrattuna. Varsinkin polkimet, high-end loadcell vs. thrustmasterin omat.
 
Ero on aivan eri planeetalta. Hyvin Sampsa kiteytti että ennen pelattiin autopeliä ja nyt simuloidaan ajamista.
 
Kyllä tuo load cell -jarrupoljin on ehdottomasti noissa polkimissa se suurin muutos ja parempaan vs Thrustmaster, varsinkin kun jarruvoima vielä säädettävissä.
 
Kyllä setissä jonka hinta on muutaman tonnin pitääkin olla valtava ero verrattuna alle 400€ thrustmasteriin, se on sanomattakin selvää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 146
Viestejä
4 487 996
Jäsenet
74 159
Uusin jäsen
kahvirommi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom