DIY Motion racing simrig SFX-100

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Pitkän harkinnan ja haaveilun jälkeen olisi nyt tarkoitus rakentaa motion ajosimulaattori.

Lähtökohtana on nykyinen systeemi joka näyttää tältä:
Simrig.jpg


Tähän olisi nyt sitten tarkoitus päivittää uusi penkki ja laittaa SFX-100 hilppeet kiinni. Täältä voi käydä ihmettelemässä lisää, mikä on SFX-100 / SimFeedback – SFX-100 and SimFeedback hub
Lopputulos pitäisi sitten olla vastaava kuin alla olevassa videossa, mutta näytön meinaan jättää liikkuvaan rigiin kiinni.


Ulkomaisia sivustoja aiheesta:



 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Onneksi olkoon projektin alkamisen johdosta, sen verran on tullut itsekin syvennettyä aiheeseen, että hyvän valinnan teit ja varmasti tulet olemaan tyytyväinen.

Jos päädyt näytön pitämään rigissä, sen on syytä olla sitten kunnolla tuettu :)

Itselläkin oli alunperin näin tarkoitus olla mutta jo pelkkä demo testi sai toisiin aatoksiin ja SFX-100 on vielä huomattavasti "tehokkaampi" kuin oma settini, loppupeleissä toki asetuksistahan kaikki on kiinni.

Hieman helpommalla muuten pääsisit elektroniikka osuuden suhteen jos onnistut hankkimaan SFX Shieldin.

SFX-100 Shield - Group buy round 2 signup - EU - Latest Formula 1, Motorsport, and Sim Racing News

Aiotko hankkia oman 3D tulostimen ja tulostaa tarvittavat osat itse ?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
En tosiaan ole koskaan päässyt kokeilemaan näitä henkilökohtaisesti, mutta kokeillaan nyt ensin näyttöä rigissä. Tuet olen jo miettinyt, mutta katsotaan kuinka se riittää. Immersio luulisi olevan parempi kun näyttö liikkuu mukana.

SFX shield olisi aikomus itse teettää ja valmistaa, niitä jää mulle muutama sitten varastoon jos joku haluaa.

3D tulostus onnistuu tutun kautta ja osan osista valmistan luultavasti alumiinista CNC koneella.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
492
Kova äijä, jos (ja toivottavasti kun) tuon aikaiseksi saat.
Mikä on budjetti? Varsinkin nuo penkin täristykset / juositukset, mitä ne maksaa ja miten niitä ohjataan? Ja miten ne lukee pelistä sen tiedon mitä radalla / autossa tapahtuu?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Laskeskelin, että alle 2000€ pitäisi budjetti jäädä.
Ohjaus tapahtuu niin, että peleistä tulee telemetria tietoa ja sitten tuo avoin ja ilmainen Simfeedback ohjelma siirtää tiedot servomoottoreille. Ohjelmalla voi sitten säätää pelikohtaisesti säädöt mieleisekseen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
492
Mitä kaikkea tuohon 2000€ kuuluu?
Itsellä olisi unelmana:
Fanatec ClubSport Wheel Base V2.5 (550€)
Fanatec ClubSport Steering Wheel Formula Carbon (300€)
Fanatec ClubSport Pedals V3 (360€)
PlaySeat F1 (1100€)
= €1210 + Playseat = €2310,-
Sitten se pahin, että miten tuohon PlaySeatiin saisi juuri tuommoiset täristykset / juositukset. Jonkun pohjan se sille varmaan tarvitsisi, joka sitten liikkuisi telemetriatietojen mukaan.
Pelkkää Formulaa tulee pelattua, CodeMastersin Formula 1 2019 nyt viime aikoina. Spa, Azerbaidzan, Monza, Silverstone mieliradat.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
12
Mitä kaikkea tuohon 2000€ kuuluu?
PlaySeat F1 (1100€)
= €1210 + Playseat = €2310,-
Parin playseatin kokemuksella en alkaisi niistä yli 1000€ maksamaan.
Kannattaa ehdottomasti muitakin vaihtoehtoja tutkia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Adruino https://www.amazon.de/dp/B008A36R2Y kortti saapui Amazonista sekä teettämäni shield piirilevyt tuli myös postista.
Ja eikun kolvaamaan osia kiinni piirilevyyn. Näitä shield kortteja jää mulle ylimääräisiä.


Valmis tuotos, jolle pitää myös tulostaa kotelo.

Shield.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
@jarski montako tilasit shieldeja ja oliko nämä kenties racedepartmentin kautta ?

Kaverini saattaisi olla kiinnostunut, mihin hintaan lähtisi kuluineen ?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
3kpl jäljellä ja ei ole racedepartmentin kautta.
30€ kappale juotettuna.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Lisää osaa puskee pihalle.

Liukulaakerit esimerkiksi täältä: DOLD Mechatronik Liukulaakerit pitää sitten rasvata!

IMG_20191120_160123.jpg


Teetetyt 30x270mm liukutangot puhdistettuna. Niitä saa täältä: Smalltec GmbH & Co. KG - Präzisionshohlwelle in C(k)60, hier WH30-18

IMG_20191120_160025.jpg


Sitten vähän laakerin sovittelua tulostettuun kappaleeseen. Hiukan piti hioa reikää, mutta tuli erittäin hyvä sovite.

IMG_20191120_160057.jpg


Huomenna pitäisi saapua servot ym. siihen liittyvät Kiinasta.
Tätä menoa homma taitaa olla valmis jo tämän vuoden puolella jos ei postin lakko veny liiaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
688
en sisäistänyt vieläkään mikä on SFX-100 ja miksi sitä ei voi ostaa valmiina kaupasta vaan joutuu valmistamaan itse?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
en sisäistänyt vieläkään mikä on SFX-100 ja miksi sitä ei voi ostaa valmiina kaupasta vaan joutuu valmistamaan itse?
Kyllä vastaavia voi kaupasta ostaa, mutta hinta onkin sitten jotain ihan muuta vastaavalla systeemillä.
Tämä on DIY versio joka on kumminkin todella laadukas.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Päivitelläänpäs välillä kun postilakko on ohitettu ja osia on taas tippunut tännepäin.
Nyt on saatu vihdoin kaikki tulostukset tehtyä ja pääsee kasamaan kokonaisuuksia.

Servot kortteineen saapui.
IMG_20191212_191325.jpg

Siinä lähes kaikki osat poislukien liukulaakerit ja kytkimet.
IMG_20191210_194115.jpg

Sitten hauska osuus eli kasaus.
IMG_20191212_190604.jpg

Liukupaloja joutui jonkinverran viimeistelemään, mutta riippuu varmaan tulostimen tarkkuudesta paljonko tarvii hiomista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
About 900€. Edelleen odotellaan kytkimiä, muuten on jo kaikki valmista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Sain tänään homman rokkaamaan ensimmäisen kerran. :cigar:

Johdotukset, servon konffaamiset ym. oli lopuksi suhteellisen helppoja hommia. Testasin ensin softan pelkillä servoilla ja kun totesin, että kaikki toimii, laitoin ne kiinni aktuaattoreihin. Sen jälkeen alkoikin ensimmäinen ongelma kun ohjelma jäi sammuttaessa aina loputtomaan looppiin eikä tehnyt sammutus rutiineja koskaan loppuun. No armotonta nettisivujen selaamista, eikä apua meinannut löytyä niin päätin laittaa kokonaisuudet rigiin kiinni.
Vaihdoin myös toisen USB kaapelin adruino kortille.
Lopulta sormet ristiin ja testaamaan. Sehän toimii!! Luultavasti vapaana nuo ei saavuttanut 0 tasoa koskaan, vaan jäivät sitä odottamaan loputtomiin, mutta nyt kun oli painoa päällä homma lähti toimimaan.

Sitten pelit tulille. Ensin pitää laittaa Simfeedback ohjelma päälle, valita sieltä peli ja aktivoida se. Asetukset löytyy peleille sieltä valmiina, mutta itse säädin alkuun miedommalle ja lähdin siitä liikenteeseen. Iracingillä lähdettiin ja heti sain huomata, että tässähän tulee itselle motion sicknessiä. Tämän sain haltuun ainakin osittain kun sääti pelin sisäisen päänliikkeen nollille. Menin parin ringin jälkeen vähän korottamaan liikevoimia ja voi pojat alkoi olemaan liikettä :rofl:. Huomasin äkkiä, että rigiä pitää tuunata sieltä täältä, ettei jotain hajoa.

Dirt Rally 2.0 tulille ja nyt tämä systeemi vasta pääsi oikein kunnolla oikeuksiin! Nyt viimeistään kun päästi Jyväskylän hypyistä alkoi miettiä, että mitään irtonaista ei todellakaan saa olla rigissä. Sanottakoon, että tässä vaiheessa oltiin vielä ihan miedoilla säädöillä ja reserviä löytyy varastosta vielä 80%!

Pistän vähän lisää kuvia tulemaan kun saan paikat järjestykseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 434
Onneksi olkoon !

ja kaveri vielä epäili omaa osaamistaan rakentamisen suhteen :)

Nopeastihan sait projektin maaliin kun suurin osa ajastahan oli kuitenkin varmaan pelkkää odottelua.

Pitääkö sun muuten huomioida naapureita eli voitko huoletta päästää menemään ?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Onneksi olkoon !

ja kaveri vielä epäili omaa osaamistaan rakentamisen suhteen :)

Nopeastihan sait projektin maaliin kun suurin osa ajastahan oli kuitenkin varmaan pelkkää odottelua.

Pitääkö sun muuten huomioida naapureita eli voitko huoletta päästää menemään ?
Ei tarvi naapureista, eikä omastakaan poppoosta murehtia kun vermeet on miesluolassa. Tuo on itseasissa suhteellisen hiljainen värkki, varsinkin jos rigin kasaisi tuon ehdoilla. Saattaa olla, että kasaankin jossain vaiheessa uuden ja laitan vanhan myyntiin.
Seuraava projekti onkin sitten varmaan tuuli simulaattori tuohon, mutta nautitaan nyt tästä ensin jokusen aikaa :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Aika äkkiä selvisi sitten mistä se motion sickness tuli. Hätäillessä tulee virheitä, olin kytkenyt shieldiin moottorit miten sattuu testausvaiheessa ja ne unohtui sille tielle kun liitin ne runkoon kiinni. :facepalm: Siitä johtui myös rungon rajut liikkeet.
Kun asia oli hoidettu niin hymy oli herkässä ja ajaminen tuntui luonnolliselta. Enää ei tarvitse luultavasti miettiä myöskään rigin vahvistamista koska en luultavasti mitään mahdottomia liikenopeuksia tule käyttämään. Nyt myös Iracing pääsi oikeuksiin hienosti!
Ja täytyy todeta, että on tämä vielä uskomattoman hiljainen laitos.

Vielä pitää rakentaa servokorteille kotelo ja fiksata johdotuksia ym.
Sain myös Simfeedback ohjelmaan juuri expert mode koodin, joten katsotaan mitä se tarjoaa lisää. :nb:

Tässä vähän kuvia nykyhetkestä.

IMG_20200105_151846.jpg

IMG_20200105_150333.jpg

IMG_20200105_151731.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.04.2017
Viestejä
534
Hieno on rigi. Mulla on vähän vielä matkaa että saan omani kuntoon kun tyhmänä haalii muita projekteja samaan aikaan... Onko sulla tossa käsijarrussa wilwoodin työsylinteri vai joku halppismalli? Yrittäny kiinasta ettiä noita vetäviä sylintereitä muttei löydy, mulla on polkimille jo laitettu wilwoodit mutta käsijarrulle riittäis joku halvempikin malli.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Onko sulla tossa käsijarrussa wilwoodin työsylinteri vai joku halppismalli? Yrittäny kiinasta ettiä noita vetäviä sylintereitä muttei löydy, mulla on polkimille jo laitettu wilwoodit mutta käsijarrulle riittäis joku halvempikin malli.
Wilwood tuossa on kiinni. Säiliön heitin tuosta pois kun oli vaan tiellä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Nyt alkaa säädöt löytymään ja tuli tässä myös ahaa elämys, että penkkihän olisi hyvä saada puoliväliin aktuaattoreita.
Muutin sitten rigin setuppia ja tulihan siitä parempi. Eli kannattaa ehdottomasti suunnitella rigi siltä kantilta.
Nostin myös servojen kierrosluvun 1500rpm asetukseen...
 
Liittynyt
26.08.2018
Viestejä
61
Oletko jo testannu expert moodia? Tuoko se lisää tarvittavia ominaisuuksia vai enemmän päänsärkyä, kun säätämistä tulee lisää?
Itse testasin eka tuolla 1200rpm, mutta hyppäsin sitten suoraan 3000rpm. Ei mitään ongelmia. Hauska laitos kaiken kaikkiaan:)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Kyllä mun mielestä kannattaa ottaa expert mode. Pystyt säätämään kiihtyvyyksiä ja nopeutta vielä erikseen. Luultavasti sulla ei ole edes se max 3000rpm edes vielä käytössä. Säätömahdollisuuksia löytyy myös paljon monipuolisemmin.
Suositteletko siirtymistä suoraan 3000rpm? Eikö ole liian raju tai epärealistinen?
 
Liittynyt
09.08.2017
Viestejä
4
Hyvin rustattu teksti!
Sama projekti olis itellä edessä kans ;) joten muutama kysymys löytyis jos ois joku kanava missä voi viestitellä?
(linkki poistettu)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.01.2018
Viestejä
110
Onneksi löysin tämän langan, itse olen jo vuosia ajanut simua ja viime syksynä tein Simlab:in GT1 Evo rigin ja nyt on SFX100 alkanut kiinnostamaan. En ole ikinä päässyt koeajamaan motionilla joten arveluttaa kun ei tiedä onko se mun juttu vai ei. Itsellä ollut tavoite ensin päästä kokeilemaan ja sitten päättää rakentaako vai ei.
Tosi kiva nähdä että myös suomalaiset rakentavat näitä. Kiitos jarski kuvista ja kirjoituksista.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Onneksi löysin tämän langan, itse olen jo vuosia ajanut simua ja viime syksynä tein Simlab:in GT1 Evo rigin ja nyt on SFX100 alkanut kiinnostamaan. En ole ikinä päässyt koeajamaan motionilla joten arveluttaa kun ei tiedä onko se mun juttu vai ei. Itsellä ollut tavoite ensin päästä kokeilemaan ja sitten päättää rakentaako vai ei.
Tosi kiva nähdä että myös suomalaiset rakentavat näitä. Kiitos jarski kuvista ja kirjoituksista.
Kiitoksia! Ei muutakuin rohkeasti rakentamaan omaa systeemiä. Tähän pääsee suhteellisen halvalla kiinni kumminkin, varsinkin jos vertaa vastaaviin kaupallisiin.
Itselläni on nyt menossa viimeistelyvaihe ja värkkäilen servokortteja kapinettiin. Tilasin myös profiilia lisää ja kokeilen monitoria irrallisena rigistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Täällä kans pistetty rojekti alulle. 3d-tulostin tilattu ja ens viikolla pääsen luultavasti osia tulosteleen. Tilasin jenkeistä myös sfx-100 shieldin.
Aktuaattorit tulevat Hamrock Nemesis rigiin, joten pitäis ainaki sen puolesta rigin olla tarpeeksi jämyä tekoa.
Aattelin striimailla valmistuksen eri vaiheita, pistän linkkiä tänne kunhan alkaa tapahtumaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
340
Tulostusvinkki: 0.60 millin suuttimella puolittaa printtausajan. Täältä ohjeet. Ekan palikan tein opensfx:n normiohjeilla, meni reilu kolmetoista tuntia. Kokeillaanpa isompaa suutinta. Jatko meni kuudesta ja puolesta tunnista reiluun seitsemään tuntiin per palikka. Sliderit ja Bump Stopit tein normiohjeilla. Yhteensä aikaa paloi noin 120-130 tuntia + testailut päälle.

Lisävinkkinä jalkaystävällisemmin muotoillun alapalikan (Linear Bearing Mount) Kinetikin profiiliin löytää Thingiversestä. On siellä muutakin projektiin liittyvää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Mulla olis jokunen ylimääräinen Shieldin piirilevy omakustannehintaan. Palikat saa tilattua vaikka Partcolta.

Oma SFX-150 rojekti on aktuaattorien kasausta vaille valmis.
Jahas tätä on näköjään alettu kehittämään pitemmälle. Kuullostaa hyvältä.
Laita kuvaa kun saat valmiiksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
340
Jahas tätä on näköjään alettu kehittämään pitemmälle. Kuullostaa hyvältä.
Laita kuvaa kun saat valmiiksi.
Tämä on ihan sama paketti kuin aiemmin, mutta hommasin pidemmät osat 300 millisillä profiileilla, kuularuuveilla ja putkilla. SimFeedbackillä tuosta ei saa ulos kuin sen samat 100mm, mutta Thanos kontrollerilla (EU-kauppa) siitä saa täyden mitan ulos, itse asiassa 160mm.
Alkuun teen tuon SFX:n oman kontrollerin, mutta tarkoitus on tilata Thanoksen kortti.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
363
Kiinnostais kyllä itseäkin tällaiset tuikata tuohon P1-X rigiin mutta DIY aika/into jonkunverran kortilla. Pitäis ehtiä ajamaankin. :D Mikäs se viimeisin arvio on että paljonko nämä tulee kustantamaan (kun itse rigiä ei lasketa)? Onko esim. SFX-100 vs. SFX-150 merkittävää hintaeroa? SFX-100 varmaan ittelle riittäis kun ajelen vaan GT autoja, mut tulevaisuuden kannalta lieneis kuitenkin tuo SFX-150 turvallisempi jos innostuu veltompi alustaisilla ajamaan.

Actuaattorien speksit, niitä ei löytynyt. Paljonkos näissä pitäis olla akselien nopeus mm/s tai G? Monet valmiit kaupalliset ilmoittaa noita arvoja. Ehkä helpompi vertailla speksejä.

Koitin vähän katsella näitä niin millainen homma on lisätä TL tällaiseen settiin? Ei oikein löytynyt selkeetä kuvausta tähän.

EDIT: ei surge vaan TL siis. Tosin DD ratista tuntee varmaankin tuon simracing caragen PT Actuator 5DOF testin perusteella sen luisun jo hyvin, eli se lisäis enempi vaan fiilistä luisussa, joten en ihan varma kuinka tavallaan sitten hintansa arvoinen lisä. Hintaa vois kuvitella tulevan jonkinverran lisää kun nuo SFX pitäis sit mountata johonkin alustaan. Surge ehkä vähän turha...

EDIT2: Tällä hetkellä mulla on 4x pöristimet (chassis mode) tossa. Pikkasen se fiilistä tuo mutta nälkä kasvaa selkeesti syödessä. :)

EDIT3: löytyhän ton moottorin speksi: 245mm/s velocity
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Tässä ku pitäny tutustua tuohon 3d-tulostamisen ihmeelliseen maailmaan nyt tämän projektin myötä, niin olen ymmärtänyt, että petg olisi lujempi materiaali entä pla, siksi aattelin jos petgistä tulostelis osat. Onko tällä isoa merkitystä?

(kaikki osat nyt tilattu servomoottoreita lukuunottamatta)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
340
Mikäs se viimeisin arvio on että paljonko nämä tulee kustantamaan (kun itse rigiä ei lasketa)? Onko esim. SFX-100 vs. SFX-150 merkittävää hintaeroa? SFX-100 varmaan ittelle riittäis kun ajelen vaan GT autoja, mut tulevaisuuden kannalta lieneis kuitenkin tuo SFX-150 turvallisempi jos innostuu veltompi alustaisilla ajamaan.

Koitin vähän katsella näitä niin millainen homma on lisätä TL tällaiseen settiin? Ei oikein löytynyt selkeetä kuvausta tähän
Pitäis irrota alle kahden tonnin, sisältäen Ender 3 tason 3D-printterin. Haalimalla sisuskomponentit halvimmista paikoista saattaa säästää parisataa verrattuna Saksan hintoihin.
Pidemmän version palikat maksaa NTL-Bearingissa viitisen kymppiä enemmän. Osa hintaerosta muodostuu painavammasta paketista. Kinetikin 100x100 profiili maksaa noin 110€/metri.
Ja saadaksesi hyödynnettyä täyden iskupituuden, tarvitaan Thanoksen kontrolleri, joka maksaa 300€ + mahdollinen softan hinta (SimTools, FlyPT, SRS)... Thanoksen korttia voi hyödyntää myös 6dof Stewart Platformissa.
Satamillinen riittää varmasti autosimuihin, itse teen pidemmän version lähinnä lentosimuja ajatellen.

TL:n ja Surgeen ei taida valmiita ohjeita olla. Palikkaluettelot ja piirustukset löytää PT:n sivuilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
340
Tuota luokkaa nuo toimituskulut on. Ite maksoin toimituksesta yli 300 taalaa (33,5kg edestä tavaraa).

Servot testattu iRacingissä. Hyvin näyttää nypyttävän!
Etupumput on jo rigissä kiinni. Loput hommat jää myöhäisillalle, nyt pitää valitettavasti lähteä "rahahanan" ääreen... :rolleyes:
 
Liittynyt
30.05.2019
Viestejä
116
Löytyyköhän täältä ketään joka voisi tulevaisuudessa sponsoroida sfx100 hommaa, että pääsisi discordiin ja saisi expert moden käyttöön sovellukseen?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Löytyyköhän täältä ketään joka voisi tulevaisuudessa sponsoroida sfx100 hommaa, että pääsisi discordiin ja saisi expert moden käyttöön sovellukseen?
Täällä olisi kanssa tarvetta sponsorille. Kaikki osat nyt tilattu projektiin ja odotellaan vaan jotta pääsisi kasaamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
340
Muutaman päivän testaillut systeemiä, ja hyvinhän tuo näyttää toimivan! Kaikki toimi kerta-asennuksella, joten jatkovirittelyt keskittyy piuhavetojen siistimiseen ja softaa-asetusten hakemiseen. Servoajureille pitää rakennella jonkunlainen laatikko tai tilata servokaappi.

Hieno lisä immersioon, mutta ei niin tajuntaa räjäyttävä, kuin oli siirtyminen 27-tuumaisesta näytöstä VR-maailmaan. Rift S:n inside out -seuranta tuottaa omat ongelmansa auton kallistellessa pituussuunnassa. Tasaisilla radoilla toimii suht hyvin, mutta mäkisemmillä radoilla Pitch-arvoa joutuu säätämään pienemmälle. Sivusuuntainen kallistelu ei ole niin silmiinpistävää. Täytyy vielä etsiskellä sopivia asetuksia.
Majakallinen VR-systeemi Motion Cancellationin kanssa toiminee paremmin.

Aktuaattorit ovat alkuperäisestä 100 millisestä poiketen 160 millisellä iskulla (profiilit, kuularuuvit sekä putkijalat 300mm). Koko mittaa ei pääse hyödyntämään ennen kuin hommaa toisenlaisen ohjainkortin (Thanos) ja softan. Kokeilin ääriasentoja servojen Jog-toiminnolla ja systeemin rakenteesta johtuen printattuun alakiinnikkeeseen ja liukulaakeriin kohdistuu aikamoinen rasitus varsinkin jalkaa sisäänpäin vetäessä. Jalka pitäisi saada liukuvalle pinnalle. Suurin hyöty pidemmästä iskusta lienee rallipeleissä sekä lentosimuissa.

Jatkoprojekteina jossain tulevaisuudessa turvavyökiristin, sekä surge ja TL-alustan rakennus...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
340
Actuaattorien speksit, niitä ei löytynyt. Paljonkos näissä pitäis olla akselien nopeus mm/s tai G? Monet valmiit kaupalliset ilmoittaa noita arvoja. Ehkä helpompi vertailla speksejä.

EDIT3: löytyhän ton moottorin speksi: 245mm/s velocity
Laskennallisestihan nopeus on 1605 kuularuuvilla 250mm/s (1605 eli 16mm akseli, 5mm nousu/kierros, servo max rpm 3000). Näillä servoilla myös 1610 ruuvi toiminee, mutta nostokyky putoaa puoleen.
Joku maailmalla oli rakentanut aktuaattorit tehokkaammilla *90ST-M04025 1000W servoilla ja 1610 kuularuuvilla. Käytti rigissä 333mm/s nopeutta.


*90ST-M0425 = 90mm laippa, 4Nm, max 2500rpm
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 119
Itse en ole huomannut mitään moitittavaa inside-out trackingin kanssa rift S tai nykyään Quest 2:sen kanssa.
Toimii hienosti rallissakin ja kyllä tuo 100mm riittää ajopeleihin. Ehkä hienointa mitä itse kokeillut on iracing rallycross ja offroad truckit
Muutamia muutoksia olen myös tehnyt rigiin noista ajoista mistä noi viimeksi postaamani kuvat on.
Nyt alkaa olemaan sellaisessa kuosissa, että kehitystyö jää mun osalta tuohon, enkä lähde lisäämään enää mitään uutta. Alkaa mennä jo liian monihyväiseksi omaan makuun.
Nyt on ajonautinto taattua joka kerta kun istuu penkkiin!
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
236 381
Viestejä
4 146 649
Jäsenet
70 247
Uusin jäsen
muhkunen

Hinta.fi

Ylös Bottom