Paras rattiohjain ja muut autopelivarusteet

Selitykset nielty taas. Samsung Odyssey CRG9 49" tilalle :poop:

Kamera vääristää hieman. Silmälle vertikaalinäkymä ei ole ahtaan oloinen tai kuin että raosta kurkistaisi.

IMG20220324194746.jpgIMG20220324181137.jpg
Miltä on tuo 49" tuntunut VR:ään verrattuna?

Törmäsin tällaiseen viritykseen Youtubessa eli tuon lisäksi vielä reunoilla kaarevat näytöt:
 
Miltä on tuo 49" tuntunut VR:ään verrattuna?


Kyl tykännyt olen kun tuppasi naama lämpeämään vähän turhan paljon VRää käyttäessä. Ei tarvitse enään naamaa kuivailla sessioiden välillä... vaikka kyllä tämä 49" näyttökin hohkaa lämpöä enemmän kuin edellinen 34".
FOVin olen saanut siedettäväksi koska näytön saan n. 50cm päähän naamastani. Toki oikean puoleinen peili jää näytöltä puuttumaan (jos ratti vasemmalla puolella autossa), mutta CrewChief ja tutka auttaa havainnoimaan sitä mitä ei näe suoraan.

Sanomattakin tosin selvää, että immersio ei toki ole samaa luokkaa kuin VRllä, mutt henkkoht se ei ole itseä haitannut kun viihtyy paremmin/mukavammin penkissä.

edit: FOV

1648998814881.png
 
Vielä kun tuo kokoluokka halpenisi johonkin 500-600€:oon.(ja siis 1000r:llä).
 
Vielä kun tuo kokoluokka halpenisi johonkin 500-600€:oon.(ja siis 1000r:llä).

Juu ollaan vielä kaukana tuosta hintaluokasta. Kattelin kans tuota Samsungin G9 Neo mallia, mutta äänestin lompakollani 799e vs 1599e. Vanhempaa (ei Neo) G9 mallia saanee 1100e-1200e tuntumaan parhaimmillaan.
Toi 1000R kaarevuus on kyllä jokseenkin erikoisen näköinen, mutta varmasti hyvä...

1649001191284.png
 
Kun vielä ei ole homma menny vakavaksi, vaan tunnustelen vasta tätä rahasyöppö harrastusta niin on herännyt kiinnostusta hankkia T300GT RS runkoon kaveriksi joku open wheel -ratti ja käsijarru. Shifteri löytyy jo TM:n ecosystemistä sekä T-LCM polkimet. Kun alustana on PC ja PS5 niin ei varmaankaan ole järkevää sijoittaa siihen yli 300e arvoiseen SF1000 rattiin, kun takaraivossa on ajatus "ehkä joku päivä DD runko".

Pitkä asia lyhyesti: TM Open Wheel kokemuksia sekä suosituksia käsijarrusta joka toimii molemmilla käytössä olevilla alustoilla, ja mielellään vielä budjetti ystävällisiä :).
 
Pitkä asia lyhyesti: TM Open Wheel kokemuksia sekä suosituksia käsijarrusta joka toimii molemmilla käytössä olevilla alustoilla, ja mielellään vielä budjetti ystävällisiä :).
Pelaan vain PC:llä.
Nyt on ollut muutaman viikon ajan Open Wheel -ratti T300RS parina. Kyllähän tuo Open Wheel soveltuu huomattavasti paremmin esim. Assetto Corsa Competizione -peliin kuin T300 perus pyöreä ratti. Mutta Dirt Rally 2.0 peliin vaihdan tilalle pyöreän. Jos tulet vaihtamaan ratteja pelien välillä, suosittelen hankkimaan quick release modin. Itselläni on tämä eBaystä ostettuna. Helpottaa huomattavasti vaihtoa.
Käsijarrun soveltuvuudesta PS5 käyttöön en osaa sanoa kun ei ole koskaan ollut Pleikkaria, mutta PC:llä minulla on tämä Alin edullinen malli (en ostanut ko. myyjältä, on vain linkki esimerkkinä).
Open Wheel kannattaa ehkä ostaa Saksan Amazonista, saa himpun edullisemmin. Sieltä ostin omanikin.

EDIT: Open Wheel ratin kanssa suosittelisin käyttämään hanskoja ihan tuon ratin samettipinnan takia.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos nappuloita kaipaa enemmästi, niin ostaa sen aiemman Fefe-ratin, niitä liikuskelee satkun hujakoilla käytettynä silloin tällöin.

Ferrari ratti
 
Ja jos nappuloita kaipaa enemmästi, niin ostaa sen aiemman Fefe-ratin, niitä liikuskelee satkun hujakoilla käytettynä silloin tällöin.

Ferrari ratti
Eikös tuossa Ferrari F1 ratissa nuo vivut tuon Ferrari logon ympärillä ole vain rekvisiittaa? Eli eivät toimi oikeasti? Tai noin olen netistä lukenut :D
 
Eikös tuossa Ferrari F1 ratissa nuo vivut tuon Ferrari logon ympärillä ole vain rekvisiittaa? Eli eivät toimi oikeasti? Tai noin olen netistä lukenut :D
Joo, rotaryt ei pelitä, mutta on siinä enemmän nappia vrt. TM Open Wheel ja PC:llä saa vielä sen Advanced Moden, niin onko siinä 25 namiskaa silloin käytössä...

Nimim. PS5 / PC-käyttäjä täälläkin.
 
Oliko täällä muuten jo mainittu, että Thrustmasterilla on suunnitteilla julkaista tämän vuoden puolella ensimmäinen DD wheel base.


Positiivisena nykyisen ekosysteemin ratit käy suoraan uuteen DD baseen :)
Osuipa nyt vasta tämä silmiin :)
Olisi kyllä kiva uutuus, etenkin jos tuon T500 RS:n F1-ratin saisi käytettyä tässä uusiksi. Olisi hieman ehkä halvempi hyppy DD-ympyröihin....
SimuCube olisi kiva, mutta se hinta on kyllä turhan kova.....
 
Kuuluisko Fanatec DD Pro pyörähtää monta kertaa ympäri kun laittaa päällle, kun mietin laitoinko ratin väärin? Pyörähtää ehkä sentin molempiin suuntiin...

Ke tilasin ja ma saapu.
 
Vissiin DD-rateissa eri juttu sit koska tuo CSL kyllä pyörii tapista tappiin käynnistettäessä.
 
Tuli nyt omia ajeluja varten hankittua myös VR-lasit parantamaan immersiota, ja sen verran hyvin siinä onnistuvatkin, että ilmeni seuraava ongelma, on painavinaan välillä ratista nappuloita mitä näkee, mutta nehän eivät nyt vastaakkaan tuota fanan mäkki GT3:sen layouttia niin painelee mitä sattuu. Kysymys kuuluukin, onko kokemuksia näistä diy replicoista? Tai miksei valmiistakin, tuntuu vain olevan heikosti saatavilla ja ne mitä löytyy maksavat niin paljon, että kun muutamalle ajamalleen autolleen nuo ostaa niin menee vähän älyttömäksi. Siksi mielessä olikin jos 3D printti rungolle kasailisi tuollaisen, mutta onko tosiaan kokemuksia jostain valmiista suunnitelmista tms, mitkä olisivat laadukkaita? Tietotaitotaso kun ei ihan riitä vielä oman suunnitteluun tyhjästä.
 
Tuli nyt omia ajeluja varten hankittua myös VR-lasit parantamaan immersiota, ja sen verran hyvin siinä onnistuvatkin, että ilmeni seuraava ongelma, on painavinaan välillä ratista nappuloita mitä näkee, mutta nehän eivät nyt vastaakkaan tuota fanan mäkki GT3:sen layouttia niin painelee mitä sattuu. Kysymys kuuluukin, onko kokemuksia näistä diy replicoista? Tai miksei valmiistakin, tuntuu vain olevan heikosti saatavilla ja ne mitä löytyy maksavat niin paljon, että kun muutamalle ajamalleen autolleen nuo ostaa niin menee vähän älyttömäksi. Siksi mielessä olikin jos 3D printti rungolle kasailisi tuollaisen, mutta onko tosiaan kokemuksia jostain valmiista suunnitelmista tms, mitkä olisivat laadukkaita? Tietotaitotaso kun ei ihan riitä vielä oman suunnitteluun tyhjästä.

Thingiverse on täynnä noita GT3 ja muita ratteja, buttonplateja ym muuta hauskaa simukamaa ihan perus enderillekkin...

Jos miettii että ender 3 saa vajaaseen 200e ja tuollaisen ratin Maclaren 650S GT3 by Fox_85
materiaalikustannukset on sellaiset vajaa 20e.

Niin sanotaan vielä kerran että 3d tulostin on simuilijan paras kaveri.
Ainoa on että tuon ender 3 peti käy joissain rimmeissä/buttonplateissa turhan pieneksi niin ite suosittelisin jotain 300*300 pedin kokoista printteriä.

Ja mitä noitten laatuun tulee, niin perus pla:lle ite tulostellu noita, niin kestänyt ihan hyvin jo reilun vuoden pikkumigen maltillisilla 15Nm väännöillä.
 
Thingiverse on täynnä noita GT3 ja muita ratteja, buttonplateja ym muuta hauskaa simukamaa ihan perus enderillekkin...

Jos miettii että ender 3 saa vajaaseen 200e ja tuollaisen ratin Maclaren 650S GT3 by Fox_85
materiaalikustannukset on sellaiset vajaa 20e.

Niin sanotaan vielä kerran että 3d tulostin on simuilijan paras kaveri.
Ainoa on että tuon ender 3 peti käy joissain rimmeissä/buttonplateissa turhan pieneksi niin ite suosittelisin jotain 300*300 pedin kokoista printteriä.

Ja mitä noitten laatuun tulee, niin perus pla:lle ite tulostellu noita, niin kestänyt ihan hyvin jo reilun vuoden pikkumigen maltillisilla 15Nm väännöillä.
Vaikka tulostin olisikin sinällään kiva, niin ajatuksena ei ollut hankkia omaa koska tilan puute ja perinteiset tekosyyt, vaan tulostuttaa se 2 tai 3 ratin tarpeet jossain.
Ja noita Thingiversen rattejakin koittanut etsiä ja en sieltä tarvitsemiani ole löytänyt, mutta muualta 20-40€ hintaan myynnissä olevia suunnitelmia kyllä löytynyt. Esim. 1 ja 2 tästä plug'n'play malli älyttömät 1000 €, minkä takia DIY alkoikin kiinnostamaan...
Lähinnä se vaan, ettei huvittaisi jotain 40 € maksaa suunnitelmista, mitkä ei toimi, varsinkin kun itsellä ei mitään ohjelmia ole millä noita muokkailisi ja menisi muutenkin täysin opetteluksi.

Eli kestänee PLA tämän CSW:nkin kanssa sitten hyvin, no täytyy jatkaa suunnittelua.
 
Vaikka tulostin olisikin sinällään kiva, niin ajatuksena ei ollut hankkia omaa koska tilan puute ja perinteiset tekosyyt, vaan tulostuttaa se 2 tai 3 ratin tarpeet jossain.
Ja noita Thingiversen rattejakin koittanut etsiä ja en sieltä tarvitsemiani ole löytänyt, mutta muualta 20-40€ hintaan myynnissä olevia suunnitelmia kyllä löytynyt. Esim. 1 ja 2 tästä plug'n'play malli älyttömät 1000 €, minkä takia DIY alkoikin kiinnostamaan...
Lähinnä se vaan, ettei huvittaisi jotain 40 € maksaa suunnitelmista, mitkä ei toimi, varsinkin kun itsellä ei mitään ohjelmia ole millä noita muokkailisi ja menisi muutenkin täysin opetteluksi.

Eli kestänee PLA tämän CSW:nkin kanssa sitten hyvin, no täytyy jatkaa suunnittelua.
Muutaman ratin kun teet itse hyvin, hyvillä osilla ja hierot nätiksi niin ymmärrät miksi valmiiden rattien hinnat alkaa sieltä 500e korvilta :)
Nykyään turn racing filut on ilmaisiksi saatavilla täällä. Ne on ainakin hyvät.
 
Muutaman ratin kun teet itse hyvin, hyvillä osilla ja hierot nätiksi niin ymmärrät miksi valmiiden rattien hinnat alkaa sieltä 500e korvilta :)
Nykyään turn racing filut on ilmaisiksi saatavilla täällä. Ne on ainakin hyvät.
Ei siis ole mitään ongelmaa ymmärtää noita hintoja, älyttömällä tarkoitan sitä, että immersion vuoksi 3k€+ ratteihin CSW:lle on vaan typerää IMO, varsinkin kun setupista löytyy monta muutakin asiaa mitä voisi parantaa.

No Turnin filuja en äkkiseltään edes tuolta löytänyt, varmaan ihan hyviä sinällään, mutta vaatisivat kyllä muokkaamista lähemmäs oikeaa layouttia. Varmaan tarvisi se printteri hankkia ja suunnitella / muokata valmiita jos meinaisi halvalla saada mahdollisimman replican.
 
No Turnin filuja en äkkiseltään edes tuolta löytänyt, varmaan ihan hyviä sinällään, mutta vaatisivat kyllä muokkaamista lähemmäs oikeaa layouttia. Varmaan tarvisi se printteri

Löysitkä vai etkö löytänyt, ihan tuosta linkistähän ne tuli kaikki vaihtoehdot.

hankkia ja suunnitella / muokata valmiita jos meinaisi halvalla saada mahdollisimman replican.

Harvemmin se 1:1 jostain oikeasta ratista on se pääasia, mielummin sellainen missä on tarpeeksi näppylöitä omaan tarpeeseen ja niin että ne löytyy oikeasta paikasta ja ratti istuu muuten käteen kuin se että se on täysin sama kuin jollekin ammattikuskille räätälöity ratti.

3dprintti.fi osoitteesta löytyy 3d tulostusta tekevä firma mistä voi kysyä hintaa jollekin buttonboksille vaikka. Tietojen mukaan onnistuu myös valmiiden mallien muokkaus jne.
 
Tuli nyt omia ajeluja varten hankittua myös VR-lasit parantamaan immersiota, ja sen verran hyvin siinä onnistuvatkin, että ilmeni seuraava ongelma, on painavinaan välillä ratista nappuloita mitä näkee, mutta nehän eivät nyt vastaakkaan tuota fanan mäkki GT3:sen layouttia niin painelee mitä sattuu....
Onhan se aika lähellä oikeata
Fanatec vs real deal.jpg

Omalla kohdalla en ole kyllä tuollaista havainnut että hapuilee painikkeita niistä kohdista jotka VR:n virtuaaliratista verkkokalvolle piirtyy.
Hommaat Podium Button Modulen ja opettelet sen ulkoa.
 
Omalla kohdalla en ole kyllä tuollaista havainnut että hapuilee painikkeita niistä kohdista jotka VR:n virtuaaliratista verkkokalvolle piirtyy.
Kuulostaa selkeästi ihan aloittelijan hommilta, ei niitä nappuloita kerkeä katsomaan enää kun vauhti kasvaa ja ulkoa ne on muutenkin osattava.

Tulee mieleen yks kaveri ku testas meikällä ja valitti ku VR tyypin jalat ei liikkuneet kun hän liikutti niin ei löytänyt polkimia kunnolla :lol:
 
Kuulostaa selkeästi ihan aloittelijan hommilta, ei niitä nappuloita kerkeä katsomaan enää kun vauhti kasvaa ja ulkoa ne on muutenkin osattava.

Tulee mieleen yks kaveri ku testas meikällä ja valitti ku VR tyypin jalat ei liikkuneet kun hän liikutti niin ei löytänyt polkimia kunnolla :lol:
Itseäni ärsyttää ehkä eniten vr:llä ajaessa välillä se, että kehon asento ei vastaa sitä mikä piirtyy verkkokalvolle... Leikilläni ajatellu että pitäisi rakentaa toinen rigi formuloille.
 
Mikä tuo näppiksellä oleva jalallinen teline on? Näyttää vähän samanlaiselta kuin just Kärkkäiseltä tilaamani Deltaco ARM-250...
Deltaco ARM-250 teline 4-12.2" älypuhelimille ja tableteille | Karkkainen.com verkkokauppa
Ajattelin että tuo Deltaco jaksaisi kannatella mini BT näppistä.
Juurikin tuo samainen teline kannattelee sekä näppistä että stream deckiä.
Ei nyt mikään jämäkin ratkaisu, mutta jaksaa kannatella ja pysyy asetetussa asennossa.
 
Löysitkä vai etkö löytänyt, ihan tuosta linkistähän ne tuli kaikki vaihtoehdot.
En ennen linkkiä, eivät osuneet hakusanoihin.

Harvemmin se 1:1 jostain oikeasta ratista on se pääasia, mielummin sellainen missä on tarpeeksi näppylöitä omaan tarpeeseen ja niin että ne löytyy oikeasta paikasta ja ratti istuu muuten käteen kuin se että se on täysin sama kuin jollekin ammattikuskille räätälöity ratti.

3dprintti.fi osoitteesta löytyy 3d tulostusta tekevä firma mistä voi kysyä hintaa jollekin buttonboksille vaikka. Tietojen mukaan onnistuu myös valmiiden mallien muokkaus jne.
Miten ne nappulat löytyy oikeista paikoista jos se ei ole mahdollisimman replica ajossa olevan auton rattiin nähden? Enkä nyt muutenkaan ihan ymmärrä, harvemmin pääasia ehkä, mutta tälläkin foruumilla porukalla on montaa erilaista rattia eri ajeluihin, niin miksei ne voisi olla erilaisia replicoita eri autoille?
Onhan se aika lähellä oikeata

Omalla kohdalla en ole kyllä tuollaista havainnut että hapuilee painikkeita niistä kohdista jotka VR:n virtuaaliratista verkkokalvolle piirtyy.
Hommaat Podium Button Modulen ja opettelet sen ulkoa.
Niin, onhan tuo ratti mclareniin nähden ihan kohdillaan, harmi vain ettei peli ole mclaren simulaattori niin ferrariin tai porscheen se ei nyt enään vastaakkaan oikeaa mitenkään päin.

No kärjistetysti, ei noita nyt koko ajan hapuile ja varmasti tottuu tuohon kun saa enemmän ajelua laseilla kun viikon.

Mitä se button module tässä hyödyttää? Samalla tavalla tuon nykyisen ratin voi opetella ulkoa, ja kyllä, se varmaan fiksuinta olisikin, mutta lähinnä koko asiaa nyt immersion puolelta miettimässä, voisihan sillä DFGT:lläkin ihan hyvin ajella jne.

Kuulostaa selkeästi ihan aloittelijan hommilta, ei niitä nappuloita kerkeä katsomaan enää kun vauhti kasvaa ja ulkoa ne on muutenkin osattava.

Tulee mieleen yks kaveri ku testas meikällä ja valitti ku VR tyypin jalat ei liikkuneet kun hän liikutti niin ei löytänyt polkimia kunnolla :lol:
Eli ellei ole tuhansia tunteja ajellut pro niin ei saa miettiä miten tekisi setupista realistisempaa? Ok. Joo en niitä nappeja nyt muutenkaan tuijottele jatkuvasti ja kyllä, ajellut enemmän ”tosissaan” nyt helmikuusta tms niin aloittelijahan tässä on, mutta pahoittelut jos loukkasin kysymyksilläni sinua.
 
Eli ellei ole tuhansia tunteja ajellut pro niin ei saa miettiä miten tekisi setupista realistisempaa? Ok. Joo en niitä nappeja nyt muutenkaan tuijottele jatkuvasti ja kyllä, ajellut enemmän ”tosissaan” nyt helmikuusta tms niin aloittelijahan tässä on, mutta pahoittelut jos loukkasin kysymyksilläni sinua.
Ei ollut tarkoitus kettuilla, ymmärrän pointin ei siinä. Pahoittelut. Ja aloittelija kommentti liittyi VR:ään, siinä voi moni asia häiritä alkuun ja ns pitää tottua ellei pysty fiksaamaan.
Ja tuo mun kaverin juttu nauratti, sinun ei.

Rauhaa :kippis:
 
Viimeksi muokattu:
Vinkeistä otettu neuvot talteen ja seuraava pohdinnan aihe on, mikä ois paras tapa kiinnittään tuohon kuvassa näkyvään NLR Wheel Stand 2.0:n isommalle tasolle Stream Deck kiinni? Rattihan siinä on jo kiinni, mutta ajattelin käytettävyyden kannalta deckin siihen viereen olevan passeli.
ws2_web_8.png
 
mikä ois paras tapa kiinnittään tuohon kuvassa näkyvään NLR Wheel Stand 2.0:n isommalle tasolle Stream Deck kiinni? Rattihan siinä on jo kiinni, mutta ajattelin käytettävyyden kannalta deckin siihen viereen olevan passeli.
Toimisiko joku polkupyörän kännykkäteline? Minulla on numpad -näppiksestä valmistettu button box kiinni tällaisella magneettisella.
Tuo teline on suunniteltu kiinnitettäväksi putkeen mutta oma on pysynyt ihan hyvin kiinni Wheel Stand Pro:n shifter plate profiilissa (jotain 7mm paksu suorakaide).
 
Toimisiko joku polkupyörän kännykkäteline? Minulla on numpad -näppiksestä valmistettu button box kiinni tällaisella magneettisella.
Tuo teline on suunniteltu kiinnitettäväksi putkeen mutta oma on pysynyt ihan hyvin kiinni Wheel Stand Pro:n shifter plate profiilissa (jotain 7mm paksu suorakaide).
Tuota mietin itsekkin, mutta toi clamppi ei oikein käy kunnolla siihen alustaan. Ehkä. Mielessä käynyt myös nuo imukupilla kiinnitettävät puhelin pidikkeet auton kojelautaan, tai kuten tuolla ylempänä mainittu deltacon telinne. Miten se imukuppi pitää kiinni ton standin pinnassa
 
Mielessä käynyt myös nuo imukupilla kiinnitettävät puhelin pidikkeet auton kojelautaan, tai kuten tuolla ylempänä mainittu deltacon telinne. Miten se imukuppi pitää kiinni ton standin pinnassa
Siinä imukupissa näyttää olevan jonkinlainen salpa mikä tekee kunnon tyhjiön kupin ja kiinnitettävän pinnan väliin. Ainakin minulla on autossa pysynyt viimeiset 10v kännykkäteline samalla tekniikalla kiinni kojelaudassa kuin tauti, ei ole kertaakaan irronnut. Mutta itsellä ei ole vielä kokemusta tuosta Deltacosta kun on vielä matkalla Kärkkäiseltä.

Tabletti minulla on omassa setissä kiinni tällaisella ns. gooseneck varrella. Hyviä puolia on, että saa väännellä vaikka mille mutkille. Huonoina puolina se, että kun on pitkä varsi, niin kaikki tärinät moninkertaistuu varren päässä ja tabletti heiluu herkästi.
 
Niin, onhan tuo ratti mclareniin nähden ihan kohdillaan, harmi vain ettei peli ole mclaren simulaattori niin ferrariin tai porscheen se ei nyt enään vastaakkaan oikeaa mitenkään päin.

No kärjistetysti, ei noita nyt koko ajan hapuile ja varmasti tottuu tuohon kun saa enemmän ajelua laseilla kun viikon.

Mitä se button module tässä hyödyttää? Samalla tavalla tuon nykyisen ratin voi opetella ulkoa, ja kyllä, se varmaan fiksuinta olisikin, mutta lähinnä koko asiaa nyt immersion puolelta miettimässä, voisihan sillä DFGT:lläkin ihan hyvin ajella jne.
Ei kannata iRacing:iin ostaa kovin montaa autoa, tulee pirun kalliiksi tehdä / teettää kaikkiin täydelliset jäljitelmät jos sellaisia ei valmiina löydy ja aika vähän niitä taitaa löytyä ;)
Sitten button boxit tarttee tietty vastata aitoja jne.
 
Miten ne nappulat löytyy oikeista paikoista jos se ei ole mahdollisimman replica ajossa olevan auton rattiin nähden? Enkä nyt muutenkaan ihan ymmärrä, harvemmin pääasia ehkä, mutta tälläkin foruumilla porukalla on montaa erilaista rattia eri ajeluihin, niin miksei ne voisi olla erilaisia replicoita eri autoille?

Ajelen VR:llä ja niitä nappeja ei näe muutenkaan. Ne on vaan opeteltava ulkoa. Jos pitää katsoa mitä nappia painaa tai vääntää niin se on ainakin yksi hyvä lisäsyy ajaa seinään.

Monet jotka ajaa monitoreilla jättää siitä pelikuvasta ratin pois kokonaan, silloin on ihan sama mikä se "oikea" ratti on. Pääasia että tietää mitä toimintoja on bindattu mihinkin nappiin kulloinkin käytössä olevassa ratissa.

Vai ymmärsinkö sun ongelman jotenkin täysin väärin?
 
Lihasmuistillahan ne nappulat löytyy ratista, kun se ratin layout tulee tutuksi ajan myötä.
 
Ei kannata iRacing:iin ostaa kovin montaa autoa, tulee pirun kalliiksi tehdä / teettää kaikkiin täydelliset jäljitelmät jos sellaisia ei valmiina löydy ja aika vähän niitä taitaa löytyä ;)
Sitten button boxit tarttee tietty vastata aitoja jne.
Ei ole tarkoituskaan, nyt on 2 ostettuna ja tulevaisuuden suunnitelmissa on 1 lisää millä olisikin sitten tarkoitus ajaa suurin osa ajasta. Ja ongelma juuri olikin, että onko jollain tietoa mistä löytyisi suunnitelmia replicoille jos haluaisi realistisempaa kokemusta, mutta vastauksena näyttänee saavan lähinnä näsäviisastelua ettei sillä replicalla sitä autoa ajeta. Taitaapa täällä jollain kuitenkin olla viety realismin hakeminen motioneihinkin ja muihin, niin itselle menee ihan samaan kategoriaan hankkia replica rattia tuomaan sitä fiilistä oikealla autolla ajamisesta, mutta ilmeisesti näin ei pitäisi toimia. Ja tulevaisuudessa ehkä, nyt ei ole mahdollisuutta buttonboxeille, ja voihan sen rajankin tietenkin johonkin aina vetää eikä mennä täysin all-in, siinä tapauksessa Porschelta tms. saa kyllä 5k€ (lähde:ebay) hintaan ihan oikeankin GT3:sen ratin ja 500k€ sen koko auton.
Ajelen VR:llä ja niitä nappeja ei näe muutenkaan. Ne on vaan opeteltava ulkoa. Jos pitää katsoa mitä nappia painaa tai vääntää niin se on ainakin yksi hyvä lisäsyy ajaa seinään.

Monet jotka ajaa monitoreilla jättää siitä pelikuvasta ratin pois kokonaan, silloin on ihan sama mikä se "oikea" ratti on. Pääasia että tietää mitä toimintoja on bindattu mihinkin nappiin kulloinkin käytössä olevassa ratissa.

Vai ymmärsinkö sun ongelman jotenkin täysin väärin?
Ongelma oli mistä löytää replica rattien suunnitelmia / onko ylipäätään olemassa jos haluaisi oman tehdä. Olisi varmaan pitänyt alkuperäisen viestin eka lause kirjoittaa pilkettäsilmäkulmassa spoilerin taakse tms (vaikka siis näin lasit viikko sitten saaneena olen kyllä oikeasti koittanut painaa olemattomia asioita). Mutta ei siinä ajamisessa ja nappien löytämisessä sinällään ongelmaa ole, kyllä ne sieltä löytyy vähintään ratin kopeloinnin jälkeen ja tiedossa on, että tunteja kerryttämällä löytyy jatkossa helpommin.
Lihasmuistillahan ne nappulat löytyy ratista, kun se ratin layout tulee tutuksi ajan myötä.
Eikä ketään muuta ole väittänytkään.
 
Jokainen täyttää haaveitaan kuten haluaa.
On täällä ainakin @markov7 joka on tehnyt hiilikuidusta jonkinlaista replicaa Ford:n rallikeskiöstä.
Mitä hänen kanssaan olen keskustellut, niin työtä hommassa riittää yllin kyllin.
Mikäs siinä jos on kiinnostusta, aikaa ja ennen kaikkea osaamista.

Omalla kohdalla VR:n kanssa on vielä vähemmän merkitystä minkälainen ratti basessa on kiinni, kunhan se tuntuu käsiin hyvältä.
Käytän nykyään samaa kaikissa autoissa, niin radalla kuin rallissa ja napit on tulleet tutuksi.
Lienee tuo Fanan Button Module myös jonkinlainen replica, Porchen GT ratista.
Porche GT3.jpg

Jos ei olisi VR:ää, niin voisi panostaa kaikenlaisiin hienoihin mittareihin ja näyttöihin.
Tosin tällä hetkellä tuntuu että harrastus on loppusuoralla tai ainakin suvantovaiheessa, että nyt en panosta mihinkään laitehankintoihin enää.
 
Viimeksi muokattu:
Jokainen täyttää haaveitaan kuten haluaa.
On täällä ainakin @markov7 joka on tehnyt lasikuidusta jonkinlaista replicaa Ford:n rallikeskiöstä.
Mitä hänen kanssaan olen keskustellut, niin työtä hommassa riittää yllin kyllin.
Mikäs siinä jos on kiinnostusta, aikaa ja ennen kaikkea osaamista.

Omalla kohdalla VR:n kanssa on vielä vähemmän merkitystä minkälainen ratti basessa on kiinni, kunhan se tuntuu käsiin hyvältä.
Käytän nykyään samaa kaikissa autoissa, niin radalla kuin rallissa ja napit on tulleet tutuksi.
Lienee tuo Fanan Button Module myös jonkinlainen replica, Porchen GT ratista.

Jos ei olisi VR:ää, niin voisi panostaa kaikenlaisiin hienoihin mittareihin ja näyttöihin.
Tosin tällä hetkellä tuntuu että harrastus on loppusuoralla tai suvantovaiheessa, että nyt en panosta mihinkään laitehankintoihin enää.
Ja varmasti helpointahan olisikin käyttää samaa kaikessa, mutta jotenkin itsellä on fiilis, että jos se ratti vastaisi sitä minkä näkee, niin se toisi enemmän fiilistä oikean auton ajamisesta, voin toki olla täysin väärässäkin tässä.
Fana taitaa olla jostain vanhemman mallin autosta kopioitu joo, mutta esim 991.2 GT3 R:ssä on erilainen ja tälläisen ole löytänyt ainostaan yhden valmiin minkä aikaisemmin taisinkin linkata + muutamat suunnitelmat.

Ja eipä noita replicoita nyt ole tarkoitus ruveta kasailemaan ellei saa kohtuu kustannuksilla, jossain kohtaa kuitenkin vaihtuu uudemmat autot iRacingiinkin (jos vaihtuu, mutta kuitenkin) ja ratit menee uusiksi niin mitään tonnien ratteja siinä kohtaa kyllä rupeaisi uudelleen tekemään.
Minkä perusteella varmaan fiksuintahan olisi vaan ostaa yksi "täydellinen" ratti loppu ajaksi, esim PSE:n LM-X (on myös käytännössä replica RSR:n uusista rateista), ja ajella vaan tyytyväisenä.
 
Ja varmasti helpointahan olisikin käyttää samaa kaikessa, mutta jotenkin itsellä on fiilis, että jos se ratti vastaisi sitä minkä näkee, niin se toisi enemmän fiilistä oikean auton ajamisesta, voin toki olla täysin väärässäkin tässä.
Fana taitaa olla jostain vanhemman mallin autosta kopioitu joo, mutta esim 991.2 GT3 R:ssä on erilainen ja tälläisen ole löytänyt ainostaan yhden valmiin minkä aikaisemmin taisinkin linkata + muutamat suunnitelmat.

Ja eipä noita replicoita nyt ole tarkoitus ruveta kasailemaan ellei saa kohtuu kustannuksilla, jossain kohtaa kuitenkin vaihtuu uudemmat autot iRacingiinkin (jos vaihtuu, mutta kuitenkin) ja ratit menee uusiksi niin mitään tonnien ratteja siinä kohtaa kyllä rupeaisi uudelleen tekemään.
Minkä perusteella varmaan fiksuintahan olisi vaan ostaa yksi "täydellinen" ratti loppu ajaksi, esim PSE:n LM-X (on myös käytännössä replica RSR:n uusista rateista), ja ajella vaan tyytyväisenä.
Tottakai jokainen saa ja harrastaa tavallaan. Eikä muilla ole siihen mitään sanomista. Se mihin moni nyt tarttu, on se että ne napit ei oikeastaan löydy yhtään paremmin vaikka ratti olisi 1:1 kopio siitä mitä vr laseissa näkyy. Ne napit pitää vain tietää missä ne on että sormet osuu katsomattakin ja voit pitää katseen tiessä.
Mulla on nyt käytössö tollanen f1 tyylinen ratti gt autoille ja formuloille. Näytöllinen f1 ratti rakenteilla ja se kun valmistuu niin varmaankin tehtävä vielä joku pyöreä ratti millä ajelee sitten muut kun formulat ja gt autot.
 
Tässä nyt pelailtu GRAN TURISMO DD PRO:lla ja ratista ei sinäänsä muuta valittamista kuin ergnomia. Mun kädet tulee järkyttävän kipeeks, kun ne paddlet on liian alhaalla... Minkä ratin tässä sit hankkis?
 
Tässä nyt pelailtu GRAN TURISMO DD PRO:lla ja ratista ei sinäänsä muuta valittamista kuin ergnomia. Mun kädet tulee järkyttävän kipeeks, kun ne paddlet on liian alhaalla... Minkä ratin tässä sit hankkis?
Pyöreän ratin jos haluat niin clubsport wheel rs ja jos gt rattia halajaa niin mclaren gt3 v2
 
Tuli sitten tilattua Thrustmaster T-LCM pedaalit Saksan Amazonista. Veroeron jälkeen hintaa tuli 205,27e eli vähän edullisemmin lähti kuin Suomesta.
Ajattelin, että loadcell jarrupolkimen ja lukitsemattomien pelituolin pyörien kanssa saattaa tulla ongelmaksi se, että tuoli lähtee jarrua polkaistaessa liikkumaan taaksepäin. Sitä ajatellen tilasin lisäksi tuolin pyörien alle tulevat stopparit.

61WwXwi8gtL._AC_SL1100_.jpg


Kunhan saan kamat niin voin raportoida toimivatko toivotulla tavalla.
 
Tilailin viime viikolla hajonneiden T3PA polkimien tilalle Janicolilta Fanan CSL pedaalit ja Clutch Kitin. Vaikuttaa ihan hyviltä vehkeiltä, ovat kokonaan metallia. Ihan eri fiilis kuin jotkut muovirimpulat, vaikka olivatkin halvimmat Fanat. Kiinnitys Playseat-penkin kanssa tahtoo olla vähän huono, kun jäävät omaan makuun liian pystyasentoon. Täytynee harkita penkin vaihtoa tai rakennella joku patentti...
 
löytypä hyvä modi fanan f1 rattiin (2020) käy niihin muihinkin ilmeisesti Fanatec Formula Encoder Bump Stops by Pavespawn
ei pyöri rissat ja säätyile tc/abs itsestään :)
ei se ollutkaan niin hyvä. piti kyllä paikallaan mutta sitten taas jos sääti niin se rillukan pykällys ei osu tohon tulostettuun. ratkaisin laittamalla o-renkaan rungon ja rillukan väliseen poteroon (ulkohalk 21mm paksuus 2,5mm) tuo on kyllä vähän jäykkä mutta kyllä se on parempi kun ilman. isompi orengas (bilteman satsista) oli turhan väljä. voisi ettiä vielä missä paksuus olisi vaikka 2mm.
1649692343870.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 431
Viestejä
4 490 821
Jäsenet
74 157
Uusin jäsen
mursu-90

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom