Palkkakeskustelu

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 077
~7,5v samassa firmassa ja aikalailla 600e noussut. Sisältäen TES-korotukset (joita en oikeasti edes pidän palkankorotuksina).
Työnkuva käytännössä kokoajan ollut sama.

Aikalailla paskat edut, bonareita ei tipu. Pomo tietää että en ole tyytyväinen palkkaani, ja olen ainut joka suomen päässä näitä hommia tässä talossa tekee.
Muut "pikkupomot" käsittääkseni myyneet itsenä vain niin helvetin halvalla, ja sen takia ei minunkaan palkkani sais nousta heidän edelle.

Ja meillä vielä mennään kaupan alan tessin mukaan... Se vasta perseestä onkin IT alan tyypille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Kuinka isoja palkkan korotuksia olette saaneet samassa firmassa ilman tehtävän vaihtoa?
Alkujaan noin 36k€/vuosi ja nyt 14 vuoden päästä ensimmäisen kerran menee 100k€/vuosi rikki tänä vuonna, samaa hommaa käytännössä tehnyt koko ajan. Titteli muuttunut, mutta hommat ei käytännössä. Toki enemmän vastuuta periaatteessa kun olin alkuun ihan perus rivi jantteri ja nyt koko osaston johtaja, mutta ei se juuri töissä näy kun heti alkuun nakitettiin iso osa johtajan hommista minulle.

Olen ihan tyytyväinen kun kokemuksesta (lue: hyödyllisyydestä) maksetaan. En ole lähdössä mihinkään, mutta jos palkka ei olisi näin kehittynyt niin varmaan olisin jo nostanut kytkintä vaikka työstäni pidänkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
12
Minkälaista liksaa järjestelmäintegraatiota tekevät jampat saa nykyisin? Esim. jos tehtäväkenttään kuuluu REST apien sovittamista toisiinsa, konttien kasailua, organisaatioitten yhdistämistä, 2fa:n pulttaamista yhteen jne.
Oman kokemuksen perusteella PK-seudulla 3000 - 5000 haarukassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Ekassa paikassa oli aika paljon väkeä, jotka valittivat palkasta jatkuvasti. Kysyin useasti että miksi eivät tehneet asialle mitään. Ovat siellä vieläkin
Varmaan syy ja seuraus näkyy tässä hyvin. Muutaman vuoden kun valittaa tekemättä mitään, niin kyllä se työnantajakin tietää että kynnys vaihtaa on kova.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Varmaan syy ja seuraus näkyy tässä hyvin. Muutaman vuoden kun valittaa tekemättä mitään, niin kyllä se työnantajakin tietää että kynnys vaihtaa on kova.
Tämmöisiä on tullut vastaan parissa aiemmassa paikassa. Ihme otuksia, valitusta kyllä riittää palkasta ja muustakin, mutta töitä ei juurikaan kiinnosta tehdä enään koeajan jälkeen.
 
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
434
Kuinka isoja palkkan korotuksia olette saaneet samassa firmassa ilman tehtävän vaihtoa?
2300/kk --> 2500/kk --> 2700/kk --> 2900/kk. Vuoden välein nousi palkka.
Sitten tehtävän vaihto edelleen samalla työnantajalla, alkupalkka 3200/kk, siitä taas vuoden stepeillä 3400/kk --> nykyiseen 3800/kk.

Varsin tyytyväinen olen, mutta nurjana puolena arvelen että työnantajaa vaihtamalla enää vain laskisi tuosta, tai jos ei niin sitten vaihtuisi hommatkin samalla kertaluokkaa stressaavammiksi.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Ei kai sitä voi oikein pitää nurjana puolena että nykyinen työnantaja maksaa hyvää palkkaa?
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
318
Nyt reilun vuoden ollut nykyisessä firmassa ja reipasta 20€ / h normitunneilla ja ainakun on tarjolla niin la ja su 12h vuorot hieman tessiä paremilla korvauksilla. Nykyiseen tilanteeseen olen erittäin tyytyväinen. Työnkuva erittäin rentoa, alla pelkkä peruskoulu. Vuoden välein tulee palkkaan peruskorotukset ja sain neuvoteltua lisiäkin vähän paremmiksi.

Eihän tämä ole mitään verrattuna ketjun muihin, mutta itse olen tyytyväinen. Koulut kun olis käynyt niin tilanne aivan eri, ei parane valittaa. Kun muut perus duunaripaska hommaa tekevät tienaa sen 10-14€ / h paljon "paskemmista" hommista.
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Vajaassa viidessä vuodessa samassa puljussa on liksa noussut 2700e -> 4300e. Mielestäni hyvin reilu kehitys ja firmassa on muutenkin hyvä henki. Stäkki on vaan aivan laittoman muinainen (mm. Js 1.5...) ja nichen alan välitettävän tuotteen isoille ongelmille ei voida itse mitään. Pakko katsella uusia maisemia, jotta kompetenssi pysyy yllä; parissa haastattelussa on ollut jo kiusallisia hiljaisuuksia, kun osaamisesta on puhuttu.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Nyt reilun vuoden ollut nykyisessä firmassa ja reipasta 20€ / h normitunneilla ja ainakun on tarjolla niin la ja su 12h vuorot hieman tessiä paremilla korvauksilla. Nykyiseen tilanteeseen olen erittäin tyytyväinen. Työnkuva erittäin rentoa, alla pelkkä peruskoulu. Vuoden välein tulee palkkaan peruskorotukset ja sain neuvoteltua lisiäkin vähän paremmiksi.

Eihän tämä ole mitään verrattuna ketjun muihin, mutta itse olen tyytyväinen. Koulut kun olis käynyt niin tilanne aivan eri, ei parane valittaa. Kun muut perus duunaripaska hommaa tekevät tienaa sen 10-14€ / h paljon "paskemmista" hommista.
Paperimies?
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Hyvä että paperilla luovutaan tessistä. Loppuu saunalisät.
 
Liittynyt
12.10.2017
Viestejä
318
Painohommia, eli ei kuulu paperiliittoon. Teollisuusliittoon, jos paperimies niin olisi huomattavasti paremmat tienistit.


Hyvä että paperilla luovutaan tessistä. Loppuu saunalisät.
On muutem oikeestikin ihan naurettavia "lisiä" paperiliitossa. Työkaveri oli nuorempana paperi hommissa. Firmalla oli kunnon taukotilat, saunatilat,uima-altaat kaikilla herkuilla. Naurettavia lisiä hullun normipalkan päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
On muutem oikeestikin ihan naurettavia "lisiä" paperiliitossa. Työkaveri oli nuorempana paperi hommissa. Firmalla oli kunnon taukotilat, saunatilat,uima-altaat kaikilla herkuilla. Naurettavia lisiä hullun normipalkan päälle.
Onhan se huutava vääryys, jos työntekijöillä on kunnolliset taukotilat käytössä, mihin tämä maailma onkaan menossa. Saunat ja suihkut tulevat työturvallisuuslaista, jonka mukaan tietynlaisissa töissä on työnantajan tarjottava mahdollisuutta käydä suihkussa työpäivä päätteeksi.

Työturvallisuuslaki

Terveydellisiä määräyksiä.
10§



2) kunnollista pesuvettä ja peseytymislaitteita sekä, milloin erityiset olosuhteet sitä vaativat, tarvittava määrä peseytymis- ja kuivaamisvälineitä tai lämmitettävä pesuhuone, jossa tarvittaessa tulee olla suihku- tai kylpylaitteet ja lämmintä pesuvettä, taikka sauna

Uudempi lainsäädäntö vaatiikin sitten jo hieman enemmän henkilöstötiloilta.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Painohommia, eli ei kuulu paperiliittoon. Teollisuusliittoon, jos paperimies niin olisi huomattavasti paremmat tienistit.




On muutem oikeestikin ihan naurettavia "lisiä" paperiliitossa. Työkaveri oli nuorempana paperi hommissa. Firmalla oli kunnon taukotilat, saunatilat,uima-altaat kaikilla herkuilla. Naurettavia lisiä hullun normipalkan päälle.

Ootko kateellinen vai miksi "kunnon taukotilat" "saunat ja uima-altaat" on ongelma?

Hyvähän se on jos on, paperin tessillä ei ole noihin osuutta ei sit yhtää.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
76
Painohommia, eli ei kuulu paperiliittoon. Teollisuusliittoon, jos paperimies niin olisi huomattavasti paremmat tienistit.

On muutem oikeestikin ihan naurettavia "lisiä" paperiliitossa. Työkaveri oli nuorempana paperi hommissa. Firmalla oli kunnon taukotilat, saunatilat,uima-altaat kaikilla herkuilla. Naurettavia lisiä hullun normipalkan päälle.
Vertaus paperimieheen ei pidä paikkaansa, harva tuollaista tuntipalkkaa saa.

"Naurettavia lisiä" tulee yö- ja iltavuoroista, pyhistä. Lauantaista saa pienen korvauksen jota kutsutaan "saunalisäksi". Naurattaa niin pirusti.
.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Kyllä se vielä kun itse olin muovitehtaassa ~4v sitten, niin oli paperimiesten palkka keskeytymättömässä vuorotyössä tuon 20€/h. Itse taisin saada ns. Maksimit eli 13€/h. Järkevämpi puhua kuitenkin peruspalkan sijaan keskituntiansiosta, joka oli allekirjoittaneella karvan alle 18€. Keskituntiansiolla kerrottiin %-korotukset, joten juhannuksena kun olit yövuorossa, oli tuntipalkka 13€ + 2,16€ + 18€ + 18€. Minä pidin tuota aika kovana, jos sitä peilaa siihen, ettei käytännössä tarvinnut mitään pohjakoulutusta. Mutta paperimiehet saivat kuitenkin 1,5x tuon mitä minä sain. Eikä sinnekään kouluja vaadita. En silti ole kateellinen. Nykyisin ”heiluttelen käsiä” ma-pe 7,5h päivässä ja saan bruttona lähes tuplana sen mitä silloin.

Jos joku perheellinen viitsii uhrata elämänsä vuorotyökaaviolle, niin be my guest. Toki en mä sitäkään niin paljon vihannut, ettenkö tiukan paikan tullen palaisi.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
76
Kyllä se vielä kun itse olin muovitehtaassa ~4v sitten, niin oli paperimiesten palkka keskeytymättömässä vuorotyössä tuon 20€/h. Itse taisin saada ns. Maksimit eli 13€/h. Järkevämpi puhua kuitenkin peruspalkan sijaan keskituntiansiosta, joka oli allekirjoittaneella karvan alle 18€. Keskituntiansiolla kerrottiin %-korotukset, joten juhannuksena kun olit yövuorossa, oli tuntipalkka 13€ + 2,16€ + 18€ + 18€. Minä pidin tuota aika kovana, jos sitä peilaa siihen, ettei käytännössä tarvinnut mitään pohjakoulutusta. Mutta paperimiehet saivat kuitenkin 1,5x tuon mitä minä sain. Eikä sinnekään kouluja vaadita. En silti ole kateellinen. Nykyisin ”heiluttelen käsiä” ma-pe 7,5h päivässä ja saan bruttona lähes tuplana sen mitä silloin.

Jos joku perheellinen viitsii uhrata elämänsä vuorotyökaaviolle, niin be my guest. Toki en mä sitäkään niin paljon vihannut, ettenkö tiukan paikan tullen palaisi.
Ilmeisesti suuriakin eroja tienesteissä tehdaskohtaisesti, mutta 1,5x 18€ en purematta niele :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Minä pidin tuota aika kovana, jos sitä peilaa siihen, ettei käytännössä tarvinnut mitään pohjakoulutusta. Mutta paperimiehet saivat kuitenkin 1,5x tuon mitä minä sain. Eikä sinnekään kouluja vaadita.
Tuo nyt ei taida pitää paikkaansa. Tai toki siellä varmaan jotain vanhoja jörmyjä on edelleen ilman ihmeempiä kouluja, mutta taitaa suurin osa alalle pyrkivistä uusista tulla oppisopimuksen kautta ja sinne pääsyä edesauttaa merkittävästi sopiva kokemus ja koulutus esim sähköstä, automaatiosta tai mekaanisesta kunnossapidosta.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
15
Tuo nyt ei taida pitää paikkaansa. Tai toki siellä varmaan jotain vanhoja jörmyjä on edelleen ilman ihmeempiä kouluja, mutta taitaa suurin osa alalle pyrkivistä uusista tulla oppisopimuksen kautta ja sinne pääsyä edesauttaa merkittävästi sopiva kokemus ja koulutus esim sähköstä, automaatiosta tai mekaanisesta kunnossapidosta.
Nykyään vaaditaan siis vähintään ammattitutkinto jos toistaiseksi voimassaolevan työpaikan paperitehtaalta haluaa.
Saunalisä lauantailta on 4,35€/h, kuvittelisin että joillakin muillakin aloilla lauantaista ylimääräistä tienataan.
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
84
Nykyään vaaditaan siis vähintään ammattitutkinto jos toistaiseksi voimassaolevan työpaikan paperitehtaalta haluaa.
Saunalisä lauantailta on 4,35€/h, kuvittelisin että joillakin muillakin aloilla lauantaista ylimääräistä tienataan.
Ei onneksi vaadita, voi edelleen päästä ilmankin tutkintoa.
Mutta eihän noissa lisissä ole muuta "ongelmaa" kuin vähän hassut nimet, jotka on jäänne menneisyydestä. Voisihan ne saunalisätkin muuttaa vain joksikin lauantaikorvaukseksi niin ei herättäisi ihmetystä nuorempien keskuudessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Ei onneksi vaadita, voi edelleen päästä ilmankin tutkintoa.
Mutta eihän noissa lisissä ole muuta "ongelmaa" kuin vähän hassut nimet, jotka on jäänne menneisyydestä. Voisihan ne saunalisätkin muuttaa vain joksikin lauantaikorvaukseksi niin ei herättäisi ihmetystä nuorempien keskuudessa.
Niin no, ei varmaan ole muodollista vaatimusta jos satut olemaan esim. tehtaan johtajan lapsi, mutta viimeksi kun oppisopimukseen haettiin taisi olla tuhatkunta hakijaa 20 paikkaan, eli ei ne nyt ihan tyhmiä ole ja palkkaa sieltä mitään peruskoulun käyneitä, jos saa valita ns. rusinat pullasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Ilmeisesti suuriakin eroja tienesteissä tehdaskohtaisesti, mutta 1,5x 18€ en purematta niele :)
En tiedä onko tuosta KTA:sta 1,5x. Verrattiin kuukausiansoita joskus saman työkokemuksen paperimiehen kanssa ja se oli silloin 1,5x omani. Tämä Pohjanmaalla, jos se jotain merkitsee. Niin ja muovitehtaalla ei ollut lauantailisiä. Sekin tekee jo jonkin verran.
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
84
Niin no, ei varmaan ole muodollista vaatimusta jos satut olemaan esim. tehtaan johtajan lapsi, mutta viimeksi kun oppisopimukseen haettiin taisi olla tuhatkunta hakijaa 20 paikkaan, eli ei ne nyt ihan tyhmiä ole ja palkkaa sieltä mitään peruskoulun käyneitä, jos saa valita ns. rusinat pullasta.
Tuo on varmaan jossain kasvukeskuksen tehtaassa. Pienempien paikkakuntien isoissa tehtaissa on jatkuvasti paikkoja auki eikä tarvitse suhteita sisäänpääsyyn. Jos paperihommat kiinnostaa niin kannattaa suunnata huomio vaikka Varkauteen, Pellokselle tai Kymenlaaksoon, ei ole tuhansia hakijoita.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 317
Tuo nyt ei taida pitää paikkaansa. Tai toki siellä varmaan jotain vanhoja jörmyjä on edelleen ilman ihmeempiä kouluja, mutta taitaa suurin osa alalle pyrkivistä uusista tulla oppisopimuksen kautta ja sinne pääsyä edesauttaa merkittävästi sopiva kokemus ja koulutus esim sähköstä, automaatiosta tai mekaanisesta kunnossapidosta.
Niin tai sitten toisesta tehtaasta, kesätöistä yms. En pidä ammattikoulua oikein koulutusvaatimuksena. Noihin paikkoihin mennään yleensä joko lukiossa tai amiksessa ollessa kesätöihin. Ei ihme, jos 18v 9-luokan käynyt ei pääse tehtaaseen, jos vain on toinen hakija.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
15
Ei onneksi vaadita, voi edelleen päästä ilmankin tutkintoa.
Mutta eihän noissa lisissä ole muuta "ongelmaa" kuin vähän hassut nimet, jotka on jäänne menneisyydestä. Voisihan ne saunalisätkin muuttaa vain joksikin lauantaikorvaukseksi niin ei herättäisi ihmetystä nuorempien keskuudessa.
UPM paperitehtaisiin vaaditaan oppisopimuksen kautta hankittu ammattitutkinto. Määräaikaisina toki on paljon työntekijöitä ilmankin alan koulutusta. Ihmettelisin jollei Storalla Varkaudessa olisi samanlainen systeemi, Pelloksessa toimii vaneritehdas? Täälläpäin korkein tuntipalkka on vajaa 23€, KTA:n ollessa silloin yli 25€, ei ne nyt aivan mahdottomia palkkoja kuitenkaan ole.
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
76
UPM paperitehtaisiin vaaditaan oppisopimuksen kautta hankittu ammattitutkinto. Määräaikaisina toki on paljon työntekijöitä ilmankin alan koulutusta. Ihmettelisin jollei Storalla Varkaudessa olisi samanlainen systeemi, Pelloksessa toimii vaneritehdas? Täälläpäin korkein tuntipalkka on vajaa 23€, KTA:n ollessa silloin yli 25€, ei ne nyt aivan mahdottomia palkkoja kuitenkaan ole.
Täälläpäin korkein tuntipalkka jää alle 22€, jota maksetaan vain parille vakanssille.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Täälläpäin korkein tuntipalkka on vajaa 23€, KTA:n ollessa silloin yli 25€, ei ne nyt aivan mahdottomia palkkoja kuitenkaan ole.
Onko tuo KTA-lisä oikeasti vain pari euroa? Itselläni tuo KTA-lisä on huonoimmillaankin päälle 4 euroa, tällä hetkellä taitaa olla jonkin verran päälle 9 euroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Eiköhän ne harvat raskaan teollisuuden duunarit jatkossakin tienaa ihan hyvin.

Sinne on paljon tunkua suhteessa tarjolla olevaan työpaikkamäärää, mutta ketä tahansa ei haluta ottaa soheltamaan miljoonia päivässä tuottavien koneiden seassa, joten on vaan parempi maksaa niille jotka todistetusti hommansa hoitavat. Poimitaan rusinat pullasta, mutta tiedetään että parhaat eivät halua alipalkalla olla töissä.

Jos pitäisi veikata, niin saunalisät yms erikoisuudet vaihtavat nimeä ihan vaan lauantailisiksi jne. Mutta kokonaisansiot pysyvät varmasti ihan hyvinä. On tehtaan johtajan etu, että töissä on motivoitunutta ja osaavaa sakkia, eikä särmiä jannuja kannata savustaa pois alipalkoilla kun tehdas jauhaa miljoonia.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 509
2016 valmistuminen koneinsinööriksi.
2016: 2700€/kk
2017: 2900€/kk
2018: 3000€/kk
2019: 3300€/kk
2020: 3500€/kk
2021: 4000€/kk

Työpaikka ja toimenkuva pysynyt kutakuinkin samana, mutta alussa prosessi ja laitos olivat uutta joten palkka sen mukainen. Kokemuksen myötä palkka noussut. Vuoroinsinöörinä energia-alalla. Vuorolisät tuovat keskimääräisesti 40% lisää kuukaudessa + bonukset. Vuosiansiot tänä vuonna n. 75000€, sisältäen 24 tuntia ylitöitä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Ite alkaa olla noihin 3-4k€ -hommiin mitta täynnä. Pätkiä ja vouti leikkaa. Next-leveli tähtäys on 7-9k€. Välissä pitää latkia laihempaa soppaa.

Se näissä palkoissa on v-mäistä, että mä oon mä osaamiseni kanssa. Nyt tilille asti hiipii pari tonnia ihan kotona ollessa (ei joutilaana toki). Sihtaan kunnon palkkaluokkaan ilman välinousuja. Vouti vie kuitenkin puolet joka tonnista.
 
Liittynyt
24.11.2018
Viestejä
50
Laitetaas tälläisen perusduunarin palkastakin jotain tietoa, eli raskaanpuolen rengasasentajan hommia teen. Palkka 3000-4000e kuukaudessa. Työtunteja tulee se 160-170h kuukaudessa. Välillä kohtuu fyysistä hommaa, mutta toisaalta ei tarvitse pahemmin stressata ja työstä pidän. Palkkaan vaikuttaa paljon se minkä verran jaksaa 24/7h päivystys hommia tehdä. (Eli jos keskellä yötä esim rekasta rengas hajoaa niin se käydään vaihtamassa tien päällä)
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 749
Juuri aloittaneena sovelluskehittäjänä 2.7k / kk, josta lähes 100% etänä.
Jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä voinut muutaman satasen pyytää enemmän, mutta pääasia oli saada töitä ylipäätään, joten en ottanut mitään riskiä.

Tämä siis pk-seudun ulkopuolella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Mitähän ihmettä sulle oikeen maksetaan?
Juuri sitä mitä tuossa lainauksen ensimmäisessä kohdassa sanotaan. Kyseessä ei ole mitään rakettitiedettä, omalla työpaikalla eritellään sen KTA:n muuttuva osuus (KTA-lisä) erikseen jolloin sen muutoksia on helpompi seurata. Eli KTA = Perustuntipalkka + KTA-lisä, ei sen kummempaa.

Alunperin en tullut ajatelleeksi, että tuota ei välttämättä käytetä kaikkialla ja siksi ilmeisesti termit sekoittivat.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Miltäs kuulostaisi laki joka määrää palkkojen olevan julkisia? Eli tietäisit täsmälleen mitä työkaverit tienaa eikä tarvitsisi pikkujouluissa loppuillasta tehdä galluppia? Itse olen joskus gallupoitsijalle kertonut oman palkkani tämmöisessä tilanteessa ja kävi ilmi että kyselijä oli isommista vastuistaan huolimatta tekemässä hommia selkeästi pienemmällä korvauksella kuin muut.

Toisessa työpaikassa joskus oli periaate että kaikille sama palkka, eli katsottiin kenen palkka oli korkein samassa työtehtävässä ja pistettiin myös muille samat. Vaikutti silti harmittavan sitä kaveria joka muuten olisi saanut muita enemmän kokemusvuosien perusteella.


Tosiaan tässä lehtijutussa tuli vastaan tuollainen mahdollinen laki tulevaisuudessa.



ON mahdollista, että lähitulevaisuudessa palkka-avoimuus ei olekaan enää valinta vaan ainakin jossain määrin lain sanelema pakko. Muutosaie on kirjattu Sanna Marinin (sd) hallituksen hallitusohjelmaan.

”Perusteettomien palkkaerojen ja palkkasyrjinnän poistamista edistetään lisäämällä palkka-avoimuutta lainsäädännön keinoin. Perusteettomiin naisten ja miesten välisiin palkkaeroihin puututaan nykyistä tiukemmin”, hallitusohjelmassa kerrotaan.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Miltäs kuulostaisi laki joka määrää palkkojen olevan julkisia? Eli tietäisit täsmälleen mitä työkaverit tienaa eikä tarvitsisi pikkujouluissa loppuillasta tehdä galluppia? Itse olen joskus gallupoitsijalle kertonut oman palkkani tämmöisessä tilanteessa ja kävi ilmi että kyselijä oli isommista vastuistaan huolimatta tekemässä hommia selkeästi pienemmällä korvauksella kuin muut.

Toisessa työpaikassa joskus oli periaate että kaikille sama palkka, eli katsottiin kenen palkka oli korkein samassa työtehtävässä ja pistettiin myös muille samat. Vaikutti silti harmittavan sitä kaveria joka muuten olisi saanut muita enemmän kokemusvuosien perusteella.


Tosiaan tässä lehtijutussa tuli vastaan tuollainen mahdollinen laki tulevaisuudessa.



ON mahdollista, että lähitulevaisuudessa palkka-avoimuus ei olekaan enää valinta vaan ainakin jossain määrin lain sanelema pakko. Muutosaie on kirjattu Sanna Marinin (sd) hallituksen hallitusohjelmaan.

”Perusteettomien palkkaerojen ja palkkasyrjinnän poistamista edistetään lisäämällä palkka-avoimuutta lainsäädännön keinoin. Perusteettomiin naisten ja miesten välisiin palkkaeroihin puututaan nykyistä tiukemmin”, hallitusohjelmassa kerrotaan.
Ainakin luottamusmiehen olisi hyvä tietää kaikkien palkat, kuten palkansaajajärjestöt tuossa esittävät. Työnantajapuoli taas vastustaa jyrkästi, ilmeisesti siksi että joutuisivat maksamaan isompia palkkoja. Minusta palkkatiedot voisivat olla avoimia kaikille yrityksessä, mutta vähintään luottamusmiehelle. Jos vielä tietäisi palkat muissa yrityksissä niin voisi paremmin harrastaa palkkakilpailua. Eli sama kaikille kuten virkamiehille.
"Kenellä tahansa on oikeus saada tiedot julkisella sektorilla työskentelevän virkamiehen tai työntekijän tehtäväkohtaisesta tai vaativuusryhmää vastaavasta palkasta, henkilökohtaisesta palkanosasta ja muusta mahdollisesta palkkauksen osasta sekä henkilön kokonaispalkasta. "
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 550
Miltäs kuulostaisi laki joka määrää palkkojen olevan julkisia? Eli tietäisit täsmälleen mitä työkaverit tienaa eikä tarvitsisi pikkujouluissa loppuillasta tehdä galluppia?
IT-alalla tuollaista on useammassakin yrityksessä. Mutta se oleellinen: ne ovat julkisia firman sisällä. Ne eivät ole julkisia muutoin. Firma siis ylläpitää jossain intrassaan listaa työntekijöiden palkoista tai summittaisista palkoista. Joissain puljuissa on niin, että työntekijät saavat halutessaan laittaa palkkansa firman sisällä muiden näkyville, mutta se ei ole pakollista.

Mä näen tuon lähtökohtaisesti hyvänä asiana. Ja se, jos noin ei haluta tehdä, voi kieliä siitä että palkoissa on pahaa vinoumaa jota ei haluta tuoda työntekijöiden tietoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
591
Jaa,a. Samaa työtä tekevät työntekijät eivät aina ole samanarvoisia (tuottavia). Jotkut vaan tekee enemmän, ovat tunnollisimpia, tekevät tarkempaa työtä ja ovat ajoissa valmiimpia.
Itse jos olisin työllistäjä niin haluaisin palkita sellaista työntekijää jolta ei koskaan tarvitse kysyä milloin mikäkin on valmiina tai onko hoidossa, tai varmistella ylipäätään mitään kun tietää että homma tehdään ajoissa ja hyvin.
Vierastan itse vähän sama palkka samasta työstä koska usein työnteko ei ole vain sitä että tehdään asia x se on siinä.
Ja voisi tälleen kun on surkeassa työyhteisöissä työskennellyt niin joku hyvä tyyppi nyt on hyvä tyyppi ja tekee työnsä hyvin sekä saa työyhteisön toimimaan motivoiden muita jne niin miksi en firman omistajana saisi suosia sellaista
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Kuka tahansa voi mennä verotoimistoon asiakaspäätteelle ja katsoa muiden verotietoja. Ne ovat julkisia.

Verotiedoista voi päätellä monissa tapauksissa myös palkan vaikkei ne ole yksi yhteen. Ei toki kaikissa, ainahan niitä palkkatuloja voi saada monesta paikasta ja vähennyksiäkin on erilaisia. Mutta eiköhän se palkkakin selviä, jos nyt pääpuolin tunnet henkilön jota urkit.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Jaa,a. Samaa työtä tekevät työntekijät eivät aina ole samanarvoisia (tuottavia). Jotkut vaan tekee enemmän, ovat tunnollisimpia, tekevät tarkempaa työtä ja ovat ajoissa valmiimpia.
Itse jos olisin työllistäjä niin haluaisin palkita sellaista työntekijää jolta ei koskaan tarvitse kysyä milloin mikäkin on valmiina tai onko hoidossa, tai varmistella ylipäätään mitään kun tietää että homma tehdään ajoissa ja hyvin.
Vierastan itse vähän sama palkka samasta työstä koska usein työnteko ei ole vain sitä että tehdään asia x se on siinä.
Sanotaanko näin, että omasta kokemuksesta työnantajaa ei kiinnosta. Kaikki saavat yhtä huonoa palkkaa tuottavuudesta riippumatta. Usein on jopa kaikki järjestelmät valmiina mistä saisi raportin jokaisen tuottavuudesta (työntekijä ottaa päätteeltä tiketin, mikä kertoo mitä valmistetaan ja kun se on valmis, tiketti luetaan uudelleen tietokoneelle johon jää tieto varastosaldosta, tekijästä ja kuluneesta ajasta). Eipä ole ketään lähtenytkään vaikka jotkut tekevät selvästi paljon nopeammin ja paremmin kuin toiset. Tuotantopalkkiot olisivat vaan ylimääräistä rahanmenoa vaikka työntekijän näkökulmasta se on helvetin epäreilua. Näin toimitaan suomalaisella huonekaluvalmistajalla.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
8 918
Jaa,a. Samaa työtä tekevät työntekijät eivät aina ole samanarvoisia (tuottavia). Jotkut vaan tekee enemmän, ovat tunnollisimpia, tekevät tarkempaa työtä ja ovat ajoissa valmiimpia.
Itse jos olisin työllistäjä niin haluaisin palkita sellaista työntekijää jolta ei koskaan tarvitse kysyä milloin mikäkin on valmiina tai onko hoidossa, tai varmistella ylipäätään mitään kun tietää että homma tehdään ajoissa ja hyvin.
Vierastan itse vähän sama palkka samasta työstä koska usein työnteko ei ole vain sitä että tehdään asia x se on siinä.
Ja voisi tälleen kun on surkeassa työyhteisöissä työskennellyt niin joku hyvä tyyppi nyt on hyvä tyyppi ja tekee työnsä hyvin sekä saa työyhteisön toimimaan motivoiden muita jne niin miksi en firman omistajana saisi suosia sellaista
Eihän tarvitakaan samaa palkkaa vaan läpinäkyvyyttä. Monessa paikassa on tulospalkkio käytössä taikka muuten lisiä
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Mun kokemuksen mukaan työnantajat yleensä haluavat pitää palkat piilossa.

Logiikka on varmaan jotenkin, että aina on yksilöitä joille on lipsahtanut liikaa palkkaa - tai joita pidetään niin tärkeinä että maksetaan enemmän. Jos palkat ovat julkiset niin muut asettavat ne yksilöt mittapuiksi ja hissukseen palkat nousevat…

Ainakin meillä on ollut samalla vaativuusluokalla työskenteleviä kolleegoita jotka ovat olleet mielestäni yhtä kovia kuin minä (toki eri vahvuuksilla) ja mä saan 40% enemmän palkkaa. Minä en vastustele, että he tietäisivät minun palkkani, ja varmaan ymmärtäisin paremmin miksi tiimi ympärillä saa usein esimiehen pienen korotusbudjetin jos tietäisin myös kuinka kuopassa ovat itseeni verrattuna.

Nykyisellään meillä ei edes kerrota mikä skaala mihinkin job-bandiin liittyy, että ymmärtäisi minkälaista korvausta saa oman työn vaativuuden suhteen. Kaikki tämä salailu siis on työnantajasta lähtöisin.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 497
Miltäs kuulostaisi laki joka määrää palkkojen olevan julkisia? Eli tietäisit täsmälleen mitä työkaverit tienaa eikä tarvitsisi pikkujouluissa loppuillasta tehdä galluppia? Itse olen joskus gallupoitsijalle kertonut oman palkkani tämmöisessä tilanteessa ja kävi ilmi että kyselijä oli isommista vastuistaan huolimatta tekemässä hommia selkeästi pienemmällä korvauksella kuin muut.

Toisessa työpaikassa joskus oli periaate että kaikille sama palkka, eli katsottiin kenen palkka oli korkein samassa työtehtävässä ja pistettiin myös muille samat. Vaikutti silti harmittavan sitä kaveria joka muuten olisi saanut muita enemmän kokemusvuosien perusteella.


Tosiaan tässä lehtijutussa tuli vastaan tuollainen mahdollinen laki tulevaisuudessa.



ON mahdollista, että lähitulevaisuudessa palkka-avoimuus ei olekaan enää valinta vaan ainakin jossain määrin lain sanelema pakko. Muutosaie on kirjattu Sanna Marinin (sd) hallituksen hallitusohjelmaan.

”Perusteettomien palkkaerojen ja palkkasyrjinnän poistamista edistetään lisäämällä palkka-avoimuutta lainsäädännön keinoin. Perusteettomiin naisten ja miesten välisiin palkkaeroihin puututaan nykyistä tiukemmin”, hallitusohjelmassa kerrotaan.
Palkat ovat julkisia. Soita verottajalle tai käy verotoimiston koneelta katsomassa.

Muistaakseni erittelevät ansio- ja pääomatulotkin.

Edit:

Tuloverotuksen tiedot verovuodelta 2020 tulevat julkisiksi 10.11.2021.

Henkilöasiakkaan tuloverotuksen julkisia tietoja ovat:

  • henkilön nimi, syntymävuosi ja maakunta
  • valtion verotuksessa verotettava ansiotulo ja pääomatulo
  • kunnallisverotuksessa verotettava tulo
  • tulovero
  • kunnallisvero
  • maksuunpantujen verojen ja maksujen yhteismäärä
  • ennakoiden yhteismäärä
  • veronkannossa maksettava tai palautettava määrä eli jäännösvero tai veronpalautus
Tuloverotuksen julkiset tiedot ovat julkisia verotuksen päättymishetken mukaisina. Jos verotukseen tulee myöhemmin muutoksia esimerkiksi muutoksenhaun tai oikaisun johdosta, muutokset eivät ole julkisia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 369
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom