Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Tuohon ei oikein voi kukaan muu vastata oikein kuin sinä itse. Jos tykkäät nykyisestä työstä paljon niin paljonko pitäisi saada enemmän, että otat riskin vaihtamalla paikkaa. Periaatteessa sillä ei ole mitään väliä mitä normaalisti samasta paikasta maksetaan vaan sillä summalla millä olet itse valmis paikkaa vaihtamaan. Kysymys siis oikeastaan on, että haluatko uuden paikan vai et? Sillä on toki myös vaikutusta kuinka hyvin viihdyt nykyisessä paikassa. Jos siellä ottaa päähän joka päivä niin ehkä samalla palkalla voi miettiä paikan vaihtoa tai jopa vähän pienemmällä.

Mikään ei myöskään estä kysymästä suoraan, että mikä on haetun position palkkahaitari. Headhunter tuollaisen kyllä tietää / saa tietoonsa halutessaan. Tuo on minusta muutenkin yritysten rekryissä ihan hiton tyhmää nykyisin kun niissä ei julkaista palkkahaitaria hakuilmoituksissa. Niistä voisi suoraan raakata pois ne kiinnostavat tehtävät, joista ei vaan selkeästi makseta tarpeeksi eli haetaan oikeasti jotain kokemattomampaa tekijää pienemmällä palkalla.
Joskus voi käydä myös, kuten minulle. Mut Headhuntattiin pari vuotta sitten ja kävin palkkaneuvotttelua tulevan esimiehen kanssa. Esimies ei istu Suomessa, eikä ole suomalainen.
No päästiin summaan, johon olin tyytyväinen (n. 10% enemmän kuin vanhassa työssä. Toi oli siis kiinteä osuus palkasta. Sitten oli bonarit päälle. En oikein hahmottanut noita bonareita ja ajattelin, että kiva jos jotain tulee.

No ekassa liksassa sitten olikin yksi rivi 750e autoraha (siis ton normiliksan pääälle). Tästä ei ulkomaalainen esimies ollut maininnut mitään.. No ei siinä, kyllä mulle 9000e vuodessa kelpaa. Nyt parin vuoden jälkeen, on myös bonarit rullanneet ja 20-40% tulee bonareina vuosipalkan päälle. Maksimit on jotain 70% päälle ja tänä vuonna jopa toi on mahdollista saavuttaa.
 
Koodajilla parhaat palkat on finanssihommissa eli aloilla missä tehdään softaa pankeille, vakuutusyhtiöille, siellä maksetaan yleisesti ottaen tuplasti se mitä muualla. Huonommat palkat ovat pelialalla, koska moni koodaaja haluaa enemmin tehdä pelejä kuin koodata muuta niin pelifirmat saavat työvoimaa helpommalla tämä ja se, että kaikki pelifirmat eivät aina ole taloudellisesti kovin vakaita laskee palkkatasoa. Muut koodaus alat ovat siltä väliltä.
 
Mutta onko näissä "monissa IT-firmoissa" yhtään työpaikkaa avoinna, ja jos on, niin onko mitään mahdollisuutta päästä täysin ulkopuolelta ilman minkäänlaisia suhteita?

Kyllä näitä matematiikka+IT -työpaikkojakin usein näkee julkisessa haussa kun vain seuraa relevantteja firmoja ja rekrypalveluita. Edellyttää toki itseltä jonkin verran vaivannäköä.

Monessa firmassa on nämä suhde-verkostot troolattu jo niin moneen kertaan läpi (rekrypalkkioiden jne. avulla), ettei sieltä enää irtoa ketään, joten suuri osa paikoista päätyy julkiseen hakuun. Osa paikoista, joihin haetaan jo kokeneempaa tyyppiä, toki täytetään headhuntereiden toimesta hiljaisesti, missä korostuu hyvä LinkedIn- tai GitHub-profiili. Lomakausi on nyt selvästi ohi, kun on alkanut paukkua taas headhuntereiden yhteydenottoja.

Ylen uutisissa oli juuri tänään juttu IT-alan työvoimapulasta ja alan työvoimamarkkinan kansainvälistymisestä:
Minuakin on joitain kertoja kosiskeltu Amazonille, mutta ei ole ollut sellainen tilanne, että olisin tarttunut tilaisuuteen.

On sinänsä kiva, jos IT-alan palkat nousevat Suomessa kansainvälisen kilpailun ansiosta. Omalla työnantajallani Suomi on melko halpatuotanto-maa, kun vertaa vaikka omaa palkkaani USA:ssa istuvien kolleegoiden palkkoihin. Tosin Ukrainalaiset ja Intialaiset kolleegani ansaitsevat vähemmän. Nykyisessä tilanteessa on toisaalta se mukava puoli, että jos sattuisi suhdanteet kääntymään ja tulemaan tarve vähentää työntekijöitä, leikkuri ei varmaankaan ensimmäisenä osu Suomen konttorille kovin pahasti, vaan vähennykset osuisivat ensisijaisesti kalliimpiin paikkoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä näitä matematiikka+IT -työpaikkojakin usein näkee julkisessa haussa kun vain seuraa relevantteja firmoja ja rekrypalveluita. Edellyttää toki itseltä jonkin verran vaivannäköä.

Monessa firmassa on nämä suhde-verkostot troolattu jo niin moneen kertaan läpi (rekrypalkkioiden jne. avulla), ettei sieltä enää irtoa ketään, joten suuri osa paikoista päätyy julkiseen hakuun. Osa paikoista, joihin haetaan jo kokeneempaa tyyppiä, toki täytetään headhuntereiden toimesta hiljaisesti, missä korostuu hyvä LinkedIn- tai GitHub-profiili. Lomakausi on nyt selvästi ohi, kun on alkanut paukkua taas headhuntereiden yhteydenottoja.

Ylen uutisissa oli juuri tänään juttu IT-alan työvoimapulasta ja alan työvoimamarkkinan kansainvälistymisestä:
Minuakin on joitain kertoja kosiskeltu Amazonille, mutta ei ole ollut sellainen tilanne, että olisin tarttunut tilaisuuteen.

On sinänsä kiva, jos IT-alan palkat nousevat Suomessa kansainvälisen kilpailun ansiosta. Omalla työnantajallani Suomi on melko halpatuotanto-maa, kun vertaa vaikka omaa palkkaani USA:ssa istuvien kolleegoiden palkkoihin. Tosin Ukrainalaiset ja Intialaiset kolleegani ansaitsevat vähemmän. Nykyisessä tilanteessa on toisaalta se mukava puoli, että jos sattuisi suhdanteet kääntymään ja tulemaan tarve vähentää työntekijöitä, leikkuri ei varmaankaan ensimmäisenä osu Suomen konttorille kovin pahasti, vaan vähennykset osuisivat ensisijaisesti kalliimpiin paikkoihin.

Ei nyt tähän kontekstiin, mutta yleisemmin IT-alasta, niin onhan Suomesta haettu väkeä ulkomaille jo pitkään. Tuo etätyömalli vain tullut nyt "uutena" viime vuosina, että yleistyy täältä tehty työ sellaisille yrityksille, joilla ei välttämättä ole minkäänlaista toimintaa Suomessa. Muutaman kyselyn olen myös itsekin saanut ulkomailta, yksi Amazonille joskus useita vuosia sitten. Muuten ei ole tullut kovin usein, mutta tänä vuonna tullut pari ja muutenkin tullut nyt vuoden aikana tuntunut, että kiinnostus ollut kasvussa.
 
Itse en ainakaan katselisi kovin montaa viikkoa jotain asiakkailla joka päivä ramppavaa myynti-insinööriä joka laittaisi joka päivä jotain sattumanvaraisen kokoisia kilsakorvauslaskuja hyväksyttäväksi, jos olisin esimies ja joutuisin ne jossain SAP:ssa klikkaamaan joka päivä.

Jos noita tulee 100+ per vuosi per työntekijä ja tiimissä on edes muutama jannu, niin hulluksihan siinä tulee kun SAP:ssa on jatkuvasti kymmeniä kululaskuja jonossa -> kaikille firman autot alle ja sorvataan palkka sellaiseksi, että kaikki ovat tyytyväisiä.
Itse keräilen nuo ylös ja kerran pari kuussa laitan matkalaskun. Rahatkin maksetaan palkan yhteydessä kerran kuussa. Ei liene valtava urakka hyväksyä/maksaa.

Onneksi saa ajaa omalla autolla.
 
Itse keräilen nuo ylös ja kerran pari kuussa laitan matkalaskun. Rahatkin maksetaan palkan yhteydessä kerran kuussa. Ei liene valtava urakka hyväksyä/maksaa.

Onneksi saa ajaa omalla autolla.
Meneehän siinä sekä sun, että pomon aikaa hukkaan. Jos noita tulee yhtään enempää, niin väkisinkin siihen hukkautuu tunteja vuositasolla, että ylipäätään nollailet trippiä ja pidät kirjaa niistä, kaivat muistikirjamerkinnöistä kilsat ulos ja syötät johonkin nettiformiin yms.
 
Meneehän siinä sekä sun, että pomon aikaa hukkaan. Jos noita tulee yhtään enempää, niin väkisinkin siihen hukkautuu tunteja vuositasolla, että ylipäätään nollailet trippiä ja pidät kirjaa niistä, kaivat muistikirjamerkinnöistä kilsat ulos ja syötät johonkin nettiformiin yms.
Meneehän siinä toki aina hetki kirjaillessa, mutta puhutaan jostain minuuteista kuukaudessa kuitenkin vaan. Ja joku tripin nollaus nyt ei kyllä aikaa vie. Ja tuskin nyt muutenkaan koskaan kukaan tekee koko työaikaansa minuutilleen tehokkaasti töitä? Teen paljon turhempiakin hommia työajalla. Ja tilastoista sitten näkee kätevästi paljonko on tullut reissattua milloinkin kun on dataa koneella.
 
Meneehän siinä sekä sun, että pomon aikaa hukkaan. Jos noita tulee yhtään enempää, niin väkisinkin siihen hukkautuu tunteja vuositasolla, että ylipäätään nollailet trippiä ja pidät kirjaa niistä, kaivat muistikirjamerkinnöistä kilsat ulos ja syötät johonkin nettiformiin yms.

Ei ne kilsat paljoa merkkaa kun päivärahojen takia pitää ne laskut kuitenkin tehdä.
 
Meneehän siinä sekä sun, että pomon aikaa hukkaan. Jos noita tulee yhtään enempää, niin väkisinkin siihen hukkautuu tunteja vuositasolla, että ylipäätään nollailet trippiä ja pidät kirjaa niistä, kaivat muistikirjamerkinnöistä kilsat ulos ja syötät johonkin nettiformiin yms.

No ei kyllä ole vaikeaa joidenkin kilometrien syöttäminen. Itse edellisessä työpaikassa ajoin päivittäin asiakkaalta toiselle ja meni ehkä 20 minuuttia kuukaudessa syöttää ne, pomolta kului kaikkien 12 myyjän kilometrien hyväksymiseen n. minuutti.

Jos jossain firmassa tää on ongelma niin voi vinkata mulle, säästän pienellä konsultaatiolla todennäköisesti heiltä kymmeniä tunteja vuodessa aikaa.
 
No ei kyllä ole vaikeaa joidenkin kilometrien syöttäminen. Itse edellisessä työpaikassa ajoin päivittäin asiakkaalta toiselle ja meni ehkä 20 minuuttia kuukaudessa syöttää ne, pomolta kului kaikkien 12 myyjän kilometrien hyväksymiseen n. minuutti.

Jos jossain firmassa tää on ongelma niin voi vinkata mulle, säästän pienellä konsultaatiolla todennäköisesti heiltä kymmeniä tunteja vuodessa aikaa.
Turhaa työtä se silti on, eikä se siitä mitenkään hyödyllisemmäksi sillä muutu, että pidät oppitunnin siitä kuinka sinusta on kauhean ihanaa kirjata kilsoja johonkin toiminnanohjausjärjestelmään.

Miksi kukaan haluaisi kirjata kilsoja jos sen voisi jättää sen tekemättä?

Vastaus on tietty se, että kilsakorvauksia halutaan saada, koska ne ovat ylimitoitettuja suhteessa todellisiin kuluihin, joten se on verotonta tuloa omalla autolla ajavalle.
 
Vastaus on tietty se, että kilsakorvauksia halutaan saada, koska ne ovat ylimitoitettuja suhteessa todellisiin kuluihin, joten se on verotonta tuloa omalla autolla ajavalle.

En tiedä sitten kuka tekee duunia niin rakkaudesta lajiin että ajais omalla autolla työnantajan asialla omaan piikkiin, eihän niitä pakko ole laskuttaa ellei halua. Vaikka kilometrikorvaus ei oliskaan nykyisellä tavalla ”standardoitu”niin vaatisin työnantajaa joka tapauksessa korvaamaan mun ajelut ja lopputulos olis ihan sama, elleivähän monimutkaisempikin himmeli…
 
Turhaa työtä se silti on, eikä se siitä mitenkään hyödyllisemmäksi sillä muutu, että pidät oppitunnin siitä kuinka sinusta on kauhean ihanaa kirjata kilsoja johonkin toiminnanohjausjärjestelmään.

Miksi kukaan haluaisi kirjata kilsoja jos sen voisi jättää sen tekemättä?

Vastaus on tietty se, että kilsakorvauksia halutaan saada, koska ne ovat ylimitoitettuja suhteessa todellisiin kuluihin, joten se on verotonta tuloa omalla autolla ajavalle.

Ei ne ole ylimitoitettuja vaan autoedun verotusarvo on törkeästi yläkanttiin.
 
Teleoperaattoreista kyse kyllä. Lähtönä oltava yli 6k jos oikein lasken? Mitä vastaava olisi julkisella?

Oliko @oddjobs tietoa julkisen puolen vastaavan teamleaderin palkasta? Jos yksityisellä ollaan asiantuntijatiimillä päälle 6000€ ja ajan kanssa 7-8, niin mitäs tosta pitää ottaa pois että saa julkisen puolen vastaavan. Samoissa tuskin julkisella ovat.
 
Turhaa työtä se silti on, eikä se siitä mitenkään hyödyllisemmäksi sillä muutu, että pidät oppitunnin siitä kuinka sinusta on kauhean ihanaa kirjata kilsoja johonkin toiminnanohjausjärjestelmään.

Miksi kukaan haluaisi kirjata kilsoja jos sen voisi jättää sen tekemättä?

Vastaus on tietty se, että kilsakorvauksia halutaan saada, koska ne ovat ylimitoitettuja suhteessa todellisiin kuluihin, joten se on verotonta tuloa omalla autolla ajavalle.

No ei nyt oikeasti yhdessäkään firmassa ole kyse siitä että onko joidenkin kilsakorvausten syöttäminen turhaa työtä kun se on niin triviaali juttu että se oikeasti vaikuta tehokkuuteen tai mihinkään muuhunkaan millään merkittävällä tavalla. En oikein ymmärrä minkä takia edes yrität tehdä asiasta jonkinlaisen numeron kun nykyisillä työkaluilla kilometrien syöttäminen on minuuttien juttu.

Eikä niitä kilometrikorvauksia nyt jokainen paljon ajava automaattisesti pidä, ehkä jotkut 60tkm ajavat aluemyyntiedustajat mutta yllättävän moni heistäkin ottaa autoedun.

Ehkä ero tulee joidenkin numeroniilojen ajatuksissa jotka laskee että 20 sekunnin säästöllä päivittäin 100 työntekijää säästä firmalle tuhansia tunteja vuodessa.
 
No nyt tuli elokuun tilinauha. Kokonaisbrutto oli sen 5700e. Työtunteja kuukaudessa oli 188, pyhätunteja oli se pari tuntia. Tämän vuoden tulot ovat olleet olleet tähän mennessä rapia 35k.
 
Ei ne ole ylimitoitettuja vaan autoedun verotusarvo on törkeästi yläkanttiin.

Molemmat.

Todellinen marginaalikustannus kilometriä kohden normaalilla keski-ikäisellä bensiiniautolla on jossain 20-25 sentin luokassa.

Dieselillä hiukan halvempi, kun polttoaine halvempaa.

Ja sitten se kilometrikorvaus on mitä... 53c/km?
 
Molemmat.

Todellinen marginaalikustannus kilometriä kohden normaalilla keski-ikäisellä bensiiniautolla on jossain 20-25 sentin luokassa.

Dieselillä hiukan halvempi, kun polttoaine halvempaa.

Ja sitten se kilometrikorvaus on mitä... 53c/km?

Jos ajaa työkseen paljon, toivottavasti ei aja suomen keski-ikäisellä autolla... satunnaisissa ajoissa taas asialla ei ole mitään merkitystä.
 
Jos ajaa työkseen paljon, toivottavasti ei aja suomen keski-ikäisellä autolla... satunnaisissa ajoissa taas asialla ei ole mitään merkitystä.

Autojen keski-ikä on jotain 12 vuotta, onko se sitten paljon? Alkaako 2010 vuoden autot lähestyä paalausikää?

Oma auto täyttää 10 vuotta ensi vuonna, en ole vielä mietiskellyt vaihtoa. Onhan se edellisen generaation malli, mutta paremmat varusteet kuin uudessa hinnat alkaen -mallissa. Jos hyppäisin uuteen päivitettyyn malliin niin saisinko sillä jotain merkittävää :think:
 
Molemmat.

Todellinen marginaalikustannus kilometriä kohden normaalilla keski-ikäisellä bensiiniautolla on jossain 20-25 sentin luokassa.

Dieselillä hiukan halvempi, kun polttoaine halvempaa.

Ja sitten se kilometrikorvaus on mitä... 53c/km?
O,43€ tosiaan mutta se ei liene se oleellinen juttu.

Tässä ikuisuusväännössä on viimekädessä siitä kuuluuko työnantajan osallistua kiinteisiin kustannuksiin, ts. jos ajan puolet omia ja puolet työnantajan ajoja, on minusta ihan perusteltua, että työantaja maksaa myös puolet auton kiinteistä kuluista.

Toki se ylikorvaus tulee esiin sitten kun ajateaam paljon, tuo on käsittääkseni laskettu jollain 15k-18k ajoilla, joten jos kaupparatsu nostaa 60k km edesta kilometrikorvauksia onse selkeästi yli kustannuksen normiautolla.

Tähänhän ehdotettiinkin korjausta 2012, eli korvaus olisi laskenut sinne muuttuvien kulujen luokkaan 15k jälkeen, mutta ei mennyt läpi. Suomen ansiotuloverotuksella kaikista saavutetuista eduista pidetään kiinni, muutoshan olisi ihan järkevä jos se vaan kompensoitaisiin muussa verotuksessa.
 
Kannattaa laskea tuntipalkka tuollaiselle km-korvauksella ajamiselle ja miettiä sitä kautta. Toki jollain FSD:llä se on istu ja tienaa.
 
Kannattaa laskea tuntipalkka tuollaiselle km-korvauksella ajamiselle ja miettiä sitä kautta. Toki jollain FSD:llä se on istu ja tienaa.
Jos se on matka-ajan palkkaa se on veronalaista tuloa. Kilometrikorvaus taas on tarkoitettu kulujen kattamiseen.

Kyllähän työnantaja saa maksaa ihan niin paljon kuin haluaa matka-ajan palkkana, osalle maksetaankin, siitä menee vaan verot ja sivukulut. Aika yleinen käytäntö on että, normaalina työaikana matka-aika on palkallista, sen ulkopuolella palkatonta, ts. ylityöt tai saldot ei kerry, mutta matkatunteja ei tarvitse myöskään tehdä takaisin eikä niitä vähennetä palkasta.
 
Miten muuten yleensä nuo matka ajat asiakkaalle/koulutuksiin/firman omiin juttuihin nykyään menee, lasketaanko ne työajaksi vai omaksi ajaksi vai joksikin muuksi?
Itsellä aika vanha sopimus ja työaikaa kerryttää kaikki matkustelu, mutta tarjouksia kun muualta saanu niin aina olisi kaikki matkustelu ollut "omaa aikaa".
IT alalla siis tätä ihmettelen.

-edit
tulikin vastaus jo edellisessä :D
 
Miten muuten yleensä nuo matka ajat asiakkaalle/koulutuksiin/firman omiin juttuihin nykyään menee, lasketaanko ne työajaksi vai omaksi ajaksi vai joksikin muuksi?
Itsellä aika vanha sopimus ja työaikaa kerryttää kaikki matkustelu, mutta tarjouksia kun muualta saanu niin aina olisi kaikki matkustelu ollut "omaa aikaa".
IT alalla siis tätä ihmettelen.

-edit
tulikin vastaus jo edellisessä :D
Riippuu aikapitkälti työtehtävästä ja näin ollen myös TES:stä.

Useimmiten ylemmät toimihenkilöt matkustavat omalla ajalla kun taas suunnittelijat ja yleisesti "tekijäihmiset" matkustavat työajalla (= matka-aika on työaikaa).

Kokemuksesta voin sanoa, että byrokraattisesti se menee noin, mutta myös ylemmillä toimihenkilöillä se kompensoituu viikkotuntien tasolla +- 0 saldoon.
 
Kyllä minulla työajan ulkopuoliset matkatunnit saldoa kerryttää. Eikai kukaan muuten matkustaisi kuin työaikana, ja jos vaikka Helsingistä pitää käydä Kuopiossa niin ei siitä paljon varsinaiselle työlle jää aikaa jos aloittaa matkan vasta kun työpäivä alkaa. Riippuu varmaan TESssistä ja omasta työsopimuksesta
 
Kyllä minulla työajan ulkopuoliset matkatunnit saldoa kerryttää. Eikai kukaan muuten matkustaisi kuin työaikana, ja jos vaikka Helsingistä pitää käydä Kuopiossa niin ei siitä paljon varsinaiselle työlle jää aikaa jos aloittaa matkan vasta kun työpäivä alkaa. Riippuu varmaan TESssistä ja omasta työsopimuksesta
Monissa yrityksissä matkapäivät merkataan "matkapäiväksi", jolloin saldokertymä on automaattisesti 7,5h oli se todellinen kertymä sitten 5h tai sitten 15h. Sanomattakin selvää, että tuon kanssa pelataan aika paljon jos menee isosti yli (lyhennellään muita päiviä).

Työnantajat tietää kyllä, että 5pv viikossa reissussa ei ole vain 5 x 7,5h päiviä.
 
Itsellä matka-aika, mikäli yli 30min, on työaikaa ja siihen kilsat sitten omalla autolla ajettuna päälle.
 
Mulla on Excel, mihin merkkaan kaikki työajan ulkopuolella matkustamiseen käytetyt tunnit. Pidän sitten vapaapäiviä sen mukaan mitä tunteja kertyy. Mikäli matkustan viikonloppuna, pidän suoraan myöhemmin 1-2 pv vapaata.
Ylempi toimihenkilö. Joku policykin tuosta oli aikoinaan, mutta en enää muista miten se meni. Eipä ole kukaan ikinä valittanut.
 
Miten muuten yleensä nuo matka ajat asiakkaalle/koulutuksiin/firman omiin juttuihin nykyään menee, lasketaanko ne työajaksi vai omaksi ajaksi vai joksikin muuksi?
Itsellä aika vanha sopimus ja työaikaa kerryttää kaikki matkustelu, mutta tarjouksia kun muualta saanu niin aina olisi kaikki matkustelu ollut "omaa aikaa".
IT alalla siis tätä ihmettelen.

-edit
tulikin vastaus jo edellisessä :D

Riippuu monesta asiasta, joidenkin alojen TESissä saattaa asiasta olla sovittu, joillain aloilla taas asiasta ei ole otettu TESissä mitään kantaa.

Jos siitä on sovittu TESissä, eikä asiasta erikseen muuta sovita (työntekijän eduksi), mennään TESin määräysten mukaan.
Jos siitä ei ole sovittu TESissä, mennään sopimuksen/vakiintuneen käytännön mukaan, ja huonoimmillaan tämä voi tarkoittaa ettei makseta/mene saldoon vaan matkustat omaan piikkiin. Parhaimmillaan taas maksetaan normaalisti, kysymällä selviää miten firmassa toimitaan.

Nykyisessä duunipaikassa on tästä TESissä pykälä, toimihenkilöille matka-ajalta maksetaan normaali tuntipalkka, ylimmille ei. Matka-aika tarkoittaa siis sitä aikaa kun matkustat aktiivisesti kohteeseen, hotellissa loikoilusta ei makseta.

Lähtökohtaisesti jos työ sisältää paljon matkustamista niin kannattaa toki pyrkiä sopimaan joko matka-aika palkalliseksi, tai sitten normaali kk-liksa sen verran isoksi että se kattaa myös matkustuksesta aiheutuneen vitutuksen.
 
Kannattaa laskea tuntipalkka tuollaiselle km-korvauksella ajamiselle ja miettiä sitä kautta. Toki jollain FSD:llä se on istu ja tienaa.

Tuntipalkka siitä ajamisesta on täysin irrelevanttia, koska siitä joko saadaan normaali tuntipalkka joka sopparissa lukee, tai niillä joilla ei saa, työnantaja kusettaa työajoissa ja sitten oikea ratkaisu on jossain ihan muualla kuin kaikkien kilometrikorvauksen veivaaminen muutaman kusetetun takia.
 
Mulla on viimeiset 10v ollut niin, että matkaaika ei ole ollut työaikaa. Ratkaisin niin että teen matkalla töitä, ja sitten tilanne muuttuukin (esim. kirjotan presiksen lentokoneessa).

Eli vaikka työsopimuksen mukaan matka ei olisi työaikaa - se voi kuitenkin olla jos teet töitä.
 
Meidän - isohkossa-firmassa oli joskus vääntö HRn kanssa noista 'onko työmatka työaikaa'. Virallinen ohjeistus oli että ei, mutta se ei oikein sopinut jokaiselle firman osastolle. Itse matkustan paljon ja otan sen työajaksi. Jos otan työpuhelun autossa niin pakko se on laskea työajaksi? Jos ajan 3h Raumalta Helsinkiin niin onhan sen oltava työaikaa, en kai omalla ajalla aja edestakaisin samana päivänä sitten 6h? Itsellä paljon - on site-käyntejä, jotka saattaa kestää puolesta tunnista koko päivään. Tuossa puolen tunnin takia joutuu joskus ajamaan kauan (nämä onneksi vähentyneet videopalsujen myötä).

Nykyään ohjeistusta muutettu sitten jokaiselle osastolle sopivaksi. Paljon matkustaville työmatka on työaikaa.
 

Saanko palkkaa, jos työmatka tapahtuu vapaa-ajallani?
Toimihenkilön matkustaessa säännöllisen työajan puitteissa työnantaja maksaa normaalisti palkkaa. Matkustamisen tapahtuessa säännöllisen työajan ulkopuolella työnantajalla ei tavallisesti ole palkanmaksuvelvollisuutta, ellei sovellettavassa työehtosopimuksessa ole sitä koskevia määräyksiä taikka asiasta ole sovittu työnantajan ja toimihenkilön välillä.
Monien työehtosopimusten mukaan matkustamisen tapahtuessa vapaa-aikana, maksetaan siitä korvausta seuraavasti:
  • työpäivänä matkustusajalta, kuitenkin enintään 8 tunnilta peruspalkka
  • vapaapäivänä matkustusajalta, kuitenkin enintään 16 tunnilta peruspalkka.
Koska vapaa-ajalla tapahtuvan matkustamisen korvaaminen perustuu tavallisesti työehtosopimuksiin, on aina tärkeää tarkistaa omasta työehtosopimuksesta, mitä matka-ajan korvaamisesta on mahdollisesti sovittu.

Monessa firmassa tyontekijat sitten matkustavat tasan vain tyoaikana.
 
Muistan kyllä riidan edellisellä työpaikalla kun ne halus aina, että matkustan englantiin päiväksi (tai joskus kahdeksi). Käytännössä siis herätys 4’ltä, lentokoneeseen, sitten taksilla toimistolle. Saapuessa tuntuu kuin työpäivä olis jo mennyt, mutta se vasta alkaa… Koska agenda on tiukka painetaan 10-12 tuntia työtä, ja sitten paluu kotiin.

Ekan kerran jälkeen sanottiin, ettei matkasta tule kuin normaali työaika, mutta voi laittaa plussaa ne pari tuntia kun kokoukset venyivät pitkäksi. Kuulemma jos matkustus olisi työaikana niin silloin olisi eri asia.

Kolmannella kerralla ilmotin, että haluan matkustaa edellisenä päivänä työajalla, nukkua yön hotellissa ja tehdä töitä virkeänä. Ohjasin järkyttyneen pomon keskustelemaan HR’n kanssa.

Onneksi nykysessä työpaikassa asioihin suhtaudutaan (yleensä) järkevästi.
 
Kolmannella kerralla ilmotin, että haluan matkustaa edellisenä päivänä työajalla, nukkua yön hotellissa ja tehdä töitä virkeänä. Ohjasin järkyttyneen pomon keskustelemaan HR’n kanssa.

Eikös tämä ole ihan normaali käytäntö työmatkustamiselle? Että matkustetaan työajalla ja matkapäivänä tehdään maksimissaan puolikas työpäivä. Poikkeuksena paluulento, sen voi tehdä työpäivän päätteeksi. Näin on ainakin ollut molemmilla työpaikoillani missä tein reissuja.
 
Eikös tämä ole ihan normaali käytäntö työmatkustamiselle? Että matkustetaan työajalla ja matkapäivänä tehdään maksimissaan puolikas työpäivä. Poikkeuksena paluulento, sen voi tehdä työpäivän päätteeksi. Näin on ainakin ollut molemmilla työpaikoillani missä tein reissuja.

Käytäntöjä on monia, niinkuin tässäkin topicissa tullut selväksi. Maalaisjärki sanoisi, että noin sen pitäisikin tosiaan olla. Mutta kun ei.
Itse en myöskään suostu matkustamaan vapaa-ajalla, ellei sitä kompensoida suoraan. ~20v työuran aikana jokaisessa työpaikassa olen asian noin ilmoittanut, jokaisessa se on tosin myös hyväksytty. Jossain vähän nihkeämmin, joissain ihan suorilta.
 
Eikös tämä ole ihan normaali käytäntö työmatkustamiselle? Että matkustetaan työajalla ja matkapäivänä tehdään maksimissaan puolikas työpäivä. Poikkeuksena paluulento, sen voi tehdä työpäivän päätteeksi. Näin on ainakin ollut molemmilla työpaikoillani missä tein reissuja.
Maalaisjärjellä mustakin tuntuu niin. Kuitenkin käytäntöjä on monia, ja ilmeisesti tuossa esimies koki että ”työmatka on 2x kalliimpi jos joutuu hyväksymään 2x kalliimman kulun”.

Nykyinenkin työnantaja yrittää ehdottaa lentoja vaihdolla vaikka suora olisi saatavilla. Tuntuu ihan järjettömältä pidentää vaikkapa koodaajan matkustus-aikaa kaksinkertaiseksi. Täällä kuitenkin joustetaan jos vähänkin sanoo vastaan, ainakaan mä olen aina saanut valita nopeimman lennon.

Sen sijaan kun mua taannoin pyydettiin lähtemään 8 tunnin varoituksella yölennolla tukemaan myyntiä miljoona-diilin neuvotteluun niin businessluokan paikka ei ollut vaihtoehto (olen yli 190 enkä saa nukuttua tavallisella jalkatilalla). Ilmeisesti olis vaatinut hyväksynnän liian ylhäältä…Toisaalta entiset työkaverit ulkomaisissa isommissa firmoissa sanoo että heillä kaikki tommoset lennot menevät automaattisesti busineksessä.
 
Maalaisjärjellä mustakin tuntuu niin. Kuitenkin käytäntöjä on monia, ja ilmeisesti tuossa esimies koki että ”työmatka on 2x kalliimpi jos joutuu hyväksymään 2x kalliimman kulun”.

Nykyinenkin työnantaja yrittää ehdottaa lentoja vaihdolla vaikka suora olisi saatavilla. Tuntuu ihan järjettömältä pidentää vaikkapa koodaajan matkustus-aikaa kaksinkertaiseksi. Täällä kuitenkin joustetaan jos vähänkin sanoo vastaan, ainakaan mä olen aina saanut valita nopeimman lennon.

Sen sijaan kun mua taannoin pyydettiin lähtemään 8 tunnin varoituksella yölennolla tukemaan myyntiä miljoona-diilin neuvotteluun niin businessluokan paikka ei ollut vaihtoehto (olen yli 190 enkä saa nukuttua tavallisella jalkatilalla). Ilmeisesti olis vaatinut hyväksynnän liian ylhäältä…Toisaalta entiset työkaverit ulkomaisissa isommissa firmoissa sanoo että heillä kaikki tommoset lennot menevät automaattisesti busineksessä.

Ohjeet yleensä viittaa johonkin tuntimäärään jonka jälkeen menee bisnekseen (hälylentoja ei oo tarvinnut tehdä ja täytyy ihmetellä kyllä tota sun keissiä, väsynyt myynnin tuki ei ole hyvä myynnin edistäjä...). Aikataulut taas on aina ollut mulla pätevä syy ottaa parhaiten sopivat lennot ilman mitään sanomisia vaikka olisi halvempaakin ollut tarjolla.
 
Kun 'pienenä' menin työhaasteluun en osannut sanoa mitään palkkaa mitä haastattelija kysyi, mutta suustani pääsi "8000 markkaa", 1300 euroa.
Meni läpi. Vuoden päästä ja 20 vuotta eteenpäin kuukausipalkka olikin sitten kiinteä 4k€, johon varmaan kummatkin osapuolet olivat tyytyväisiä, + pieniä inflaatio korotuksia. (In-house konsultantti-koodausta).
 
Kun 'pienenä' menin työhaasteluun en osannut sanoa mitään palkkaa mitä haastattelija kysyi, mutta suustani pääsi "8000 markkaa", 1300 euroa.
Meni läpi. Vuoden päästä ja 20 vuotta eteenpäin kuukausipalkka olikin sitten kiinteä 4k€, johon varmaan kummatkin osapuolet olivat tyytyväisiä, + pieniä inflaatio korotuksia. (In-house konsultantti-koodausta).

Jos olet oikeasti ollut 20 vuotta samassa paikassa niin 4 tonnia on kasvanut pelkillä indeksikorotuksilla ihan mukavasti. Indeksikorotukset ovat siitä kivoja että joustavat vain ylöspäin, ei vähennetä vaikka taloudessa menisi huonommin.

Muistan yhden tapauksen kun talossa oli sama sihteeri vuosikymmeniä, johto vaati häneltä sitten palkan alennusta kun indeksikorotuksilla palkka oli noussut heidän mielestään liian korkeaksi.
 
Product manager suuressa konepajayhtiössä. Palkka 4000 €/kk + mahdollisuus 1 kk palkan verran bonuksiin. Konetekniikan DI 9 vuoden työkokemuksella saman työnantajan palveluksessa valmistumisesta lähtien.
 
Muistan yhden tapauksen kun talossa oli sama sihteeri vuosikymmeniä, johto vaati häneltä sitten palkan alennusta kun indeksikorotuksilla palkka oli noussut heidän mielestään liian korkeaksi.
Suurelle osalle (suurimmalle osalle?) duunareisra olisi parasta, jos indeksikorotukset olisivat negatiivisia 50v iän jälkeen, niin 60v duunaritkin voisivat löytää vielä töitä jos heidät yt:eissä siivotaankin ulos jostain…
 
Paitsi juuri sinua tuo ei tietenkään koskisi. Vaikka se sun titteli olis miten hieno tahansa, niin toiselle tehtäessä on vain duunari.
Ehkä se olisi minullekin hyvä. Olen melko saletti, että ei juuri huvittaisi painaa kaikista kovimmalla tahdilla enää kuuskymppisenä, jolloin työpanosta varmasti kärsii ainakin vähän.

Eivät firmat ikärasismia huvikseen harrasta, vaan ihan omaa taloudellista etuaan ajatellen kengitään kalleimmat työntekijät suhteessa tuottavuuteen pois.
 
Paitsi juuri sinua tuo ei tietenkään koskisi. Vaikka se sun titteli olis miten hieno tahansa, niin toiselle tehtäessä on vain duunari.
Kyllä mun mielestä tuo voisi koskea ketä tahansa. Hankala tietenkään sanoa yleispätevästi mutta jos itse toimin edelleen nykyisessä toimessa (jonkinlainen IT-alan asiantuntija olen ilman alaisia mutta en ihan sellaisessa suorittavassa "kooderin" toimessa kuitenkaan) niin uskon että työteho on kovin 30-50v iässä..mitä vanhempi niin sitä kovempi asiantuntevuus. Mutta sit jossain vaiheessa 50v jälkeen työteho hieman laskenee.

Tietynlaisissa johtotehtävissä samanlaista efektiä ei välttämättä tule kun kokemuksen tuoma hihavakio on hyvin hallussa ja sillä on iso merkitys varmasti kun on riittävän isosta pampusta kyse.
 
Kun mulla lähenee toi 50v niin onhan toki niin, että asiantuntevuus lisääntyy. Sen sijaan, entinen energia opetella uusia asioita omalla ajalla vähenee.

Kyllä mä ymmärrän ainakin, että semmonen laajaalainen osaaminen ei välttämättä auta kaikissa positioissa niin paljoa että vuosien varrella kasvanut palkka olisi perusteltu.

Me ollaan palkattu myös vanhempia koodaajia jotka ovat ihan sairaan kovia - mut joku toinen projekti saattais mielummin ottaa 2 junnua samaan hintaan. Mä ainakin oletan, että jollen päädy enemmän managementin puolelle niin mun arvo jossain vaiheessa tippuu.
 
Suurelle osalle (suurimmalle osalle?) duunareisra olisi parasta, jos indeksikorotukset olisivat negatiivisia 50v iän jälkeen, niin 60v duunaritkin voisivat löytää vielä töitä jos heidät yt:eissä siivotaankin ulos jostain…

Nuo ovat melko pieniä loppujen lopuksi, mutta työkyvyttömyyseläkkeiden työnantajavastuisiin pitäisi saada muutos. Vielä keskikokoisellekin firmalle on aika paukku jos työntekijä jää työkyvyttömyyseläkkeelle ja käsittääkseni melko usein sillä viimeisellä työnantajalla ei ole asiaan edes paljoa vaikutusmahdollisuuksia. Esim. Maalari vetänyt polvillaan ilman pehmusteita ikävuodet 20-55, mutta uusi työnantaja pakottaa niitä käyttämään ikävuodet 55-58 ja sitten menee 58-vuotiaana polvet rikki, kun asiaan puututtiin liian myöhään, mutta viimeinen työnantaja maksaa kuitenkin "sakkoja" kohonneiden työkyvyttömyyseläkemaksujen muodossa. Järjestelmä on kohtuu monimutkainen enkä muista tarkkaan miten menee.
 
Meillä jäi suunnittelupuoli tyhjilleen, kun laskettiin pätevä mies toisen firman kirjoille ja YT:ssä meni teollisuuden inssikin.

Savolaisten johtoryhmä tulee selvitelemään miksei me tehdä firmalle tappiota. (toimipiste)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom