Palkkakeskustelu

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Vaikea uskoa, että Valmetin kokoisessa lafkassa joku tyyppi omatoimisesti rekryisi jotain tyyppiä. Varmaan vaan myynyt työhaastattelussa paikkaa kovalla palkalla eikä ollut ottanut selvää firman tarjoamasta palkasta.
Tuskin se rekrytoiva esihenkilö on edes alkuvaiheessa mukana, vaan HR hoitaa karsinnan. Ensimmäisen kierroksen haastattelutkin ainakin joku vuosi sitten hanskasi pelkästään HR ja kyseli myös siellä sitä palkkatoivetta useaan otteeseen. Se piti laittaa myös jo heti alkuvaiheessa hakemukseen.
Vasta loppuvaiheessa tuli se mahdollinen tuleva esihenkilö mukaan haastettelemaan.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Tuskin se rekrytoiva esihenkilö on edes alkuvaiheessa mukana, vaan HR hoitaa karsinnan. Ensimmäisen kierroksen haastattelutkin ainakin joku vuosi sitten hanskasi pelkästään HR ja kyseli myös siellä sitä palkkatoivetta useaan otteeseen. Se piti laittaa myös jo heti alkuvaiheessa hakemukseen.
Vasta loppuvaiheessa tuli se mahdollinen tuleva esihenkilö mukaan haastettelemaan.
Itse kävin aikatarkkaan 2 vuotta sitten Valmetin rekryä ihmettelemässä ja silloin oli ekassa haastiksessa mukana sekä HR, että esimies ja kyseessä ihan perustason YTN homma. Eli riippunee rekrystä.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Itse kävin aikatarkkaan 2 vuotta sitten Valmetin rekryä ihmettelemässä ja silloin oli ekassa haastiksessa mukana sekä HR, että esimies ja kyseessä ihan perustason YTN homma. Eli riippunee rekrystä.
No varmasti 1. haastattelussakin jo puhuttiin palkasta?
Tämä keskusteluhan liittyi alunperin MehMan kaveriin, joka kuulemma kertonut että yhtäkkiä tarjoavat tonnia alle pyynnin. Eli tämä:

Kuulostaa, eräs kaveri kävi pitkät haastikset sinne ja sit kun tarjosivat sopimusta, niin yhtäkkiä hr oli mukana "tässä tehtävässä palkka on tää ihan maksimina" oli just luokkaa 3700e/kk.

Sitä ennen ei ollut se tonnin korkeempi pyynti ollut puheissa ollut ongelma palkkaavalle esimiehelle...
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
No Valmetilla oon ite käynyt haastattelussa ja haastattelun jälkeen vaihtui paikkakunta missä työ olisi sijainnut, paikan olisin kyllä saanut. Ton oman kokemuksen perusteella ei yllättäis jos palkkahaarukkakin kusis ensimmäisissä haastatteluissa.
 
Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
151
No tämä. Kahdesti olen käynyt omasta aloitteestani palkkaneuvottelut tuoden kirjallisesti esille omat saavutukseni ja yritykselle tuodun hyödyn. Ensimmäisellä kerralla palkka nousi muistaakseni noin 7% ja toisella tasan 10%. Kummallakaan kerralla toimenkuvaan ei tullut muutoksia, eli samasta työstä parempi palkka.
Mikä oli aikaväli näitten palkkaneuvottelujen välillä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Itse kävin aikatarkkaan 2 vuotta sitten Valmetin rekryä ihmettelemässä ja silloin oli ekassa haastiksessa mukana sekä HR, että esimies ja kyseessä ihan perustason YTN homma. Eli riippunee rekrystä.
No varmasti 1. haastattelussakin jo puhuttiin palkasta?
Tämä keskusteluhan liittyi alunperin MehMan kaveriin, joka kuulemma kertonut että yhtäkkiä tarjoavat tonnia alle pyynnin. Eli tämä:
Pointti oli enemmänkin se, että tehtävillä oli selvät slotit ja se tehtävä oli sit HR:n mielestä toimarihommaa eikä ylemmän. Palkkapyynti tosiaan ei ollut ongelma rekryävälle esimiehelle vaan ongelmat tuli HR:n puolelta, en tiedä miksi HR ei ollut aiemmin asiassa sitten hereillä, soveltuvuustestitkin kuitenkin teettivät ja sopimusta olivat jo tarjoamassa.

Ja ei, ei ollut mikään suhdehomma vaan avain avoin haku, siitä on jokunen vuosi aikaa jo kuitenkin.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Ei pida paikkaansa etteiko voi saada 1000e palkankorotuksia. Itse olen saanut 500 euron ja 1000 euron korotukset.
Työnantajakuvasta riippuvaista pitkälti. Tuossa esimerkissä jos on jo muutenkin alhainen palkkataso, sen nostaminen ns. kilpailukykyiseksi on yleensä firmalle liian iso tikki toteutettavaksi. Varsinkin suomalaisessa työnantajayhteisössä on valitettavan yleistä tuo käytäntö, että ollaan muuta maailmaa jäljessä. Olen minäkin saanut ns. hyvän korotuksen (~500€) samalta työnantajalta, mutta tämä sen takia että pystyy perustelemaan sen ja firma näkee hyödyn maksaa lisää vrt. rekryää täysin uutta henkilöä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Näissä ongelmana usein se, että kuinka tuot sen hyödyn esille. Siis mikä on mittari? Tuotko rahaa taloon x summan vs kollega vastaavissa tehtävissä, säästäkö rahaa vai mikä?
Sitten pitää lähteä siitä liikkelle, että ymmärtää oman hyötynsä työnantajalle. Itselläni on ollut palkkaneuvotteluissa mukana muun muassa:
  • Projektien taloudellisia hyötyjä (nämä yleensä sellaisia, että "perusjantterin" suoritustaso on ylitetty tai kyseessä jotain muuten maininnan arvoista, kuten esimerkiksi ylimääräinen projekti)
  • Esimerkkejä parantuneesta tuottavuudesta omassa tai oman organisaation työssä
  • Konkreettisia muutoksia omassa vastuualueessa
  • Konkreettisia muutoksia omassa osaamisessa
  • Palautteita kollegoilta (nämäkin ovat hyviä!)
Molemmilla kerroilla on tullut esimieheltä kiitosta, että on osannut pistää osaamisensa paperille. Tällöin esimiehen on paljon helpompi perustella omalle esimiehelleen miksi palkkaa pitäisi nostaa. Osaamisensa paperille pistävä osaa pistää sen paperille myös toiselle yritykselle.

Itse sain nostettua palkan 3k -> 4k€ kun lähetin pomon pomolle emailia palkkataulukosta. Kun alotin firmassa, palkka oli 2k€. Eli kannattaa aina yrittää ja olla hieman röyhkeäkin. Jos toivottu palkka ei irtoa niin uutta työpaikkaa hakuun. Itselläni ollut "tuuri" että saanut haluamani palkan joten ei ole ollut syytä lähteä talosta. Duuni on järjestelmien ylläpito ja 1 / 2 tason firman sisäistä IT tukea.
Toki se onnistuu välillä näinkin. Jos kyse ei ole selkeästä palkkakuopasta, niin tällöin sitä esimiehen esimiehen hyväksyntää korotukselle voi olla vaikea saada tai se jää alemmas kuin tavoiteltu. Näin varsinkin, jos oma suorituskyky alittaa tai on samalla tasolla kuin kollegoiden kanssa.

Mikä oli aikaväli näitten palkkaneuvottelujen välillä?
Sama yritys, mutta neuvottelut tehty kahden eri esimiehen ja position alla. Aikaväli taitaa olla 4 vuotta. Tässä välissä tuli korotuksia pyytämättäkin, ja toki tuo positionvaihto korotti palkkaa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Mä sain joskus nostettua palkkaa 1500€ (n. 4000 -> 5500), mutta helppoa ei ollut. Tuossa VP oli ihastunut muhun ja halusi siirtää tehtävään johon en itse kauheasti halunnut (uusi positio, tehtävät muuttuis arkkitehdistä manageriksi).

HR tyrmäsi suoraan mun vaatimuksen palkan nostosta, kuulemma oli joku prosentuaalinen maksimi palkankorotukselle (ehkä 15%). Kun en perääntynyt VP uhkas että palkkaa sitten jonkun ulkopuolelta ja siirtää mut sen alaiseksi. Mä sanoin, että toivottavasti löytää niin hyvän tyypin että mä viihdyn sen alaisena… Ja yllättäen sitten suostuivat.

Huonona puolena palkka on sitten tulevaisuudessa korkeampi kuin muilla, eli jokaista korotusta pitää ruinata.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
661
Itse sain nostettua palkan 3k -> 4k€ kun lähetin pomon pomolle emailia palkkataulukosta. Kun alotin firmassa, palkka oli 2k€. Eli kannattaa aina yrittää ja olla hieman röyhkeäkin. Jos toivottu palkka ei irtoa niin uutta työpaikkaa hakuun. Itselläni ollut "tuuri" että saanut haluamani palkan joten ei ole ollut syytä lähteä talosta. Duuni on järjestelmien ylläpito ja 1 / 2 tason firman sisäistä IT tukea.
Sama homma. Oma ns. "pikkuesimies" sanoi, että palkkaa ei voi nostaa ja että jo ylipäätänsä palkankorotuksista keskustelu on ns. kielletty. Kuitenkin sain palkkaa muutaman satasen ylöspäin, kun keskustelin hänen esimiehensä kanssa, jonka kanssa olin hyvää pataa.
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Sovelluskehitystä konsulttina (C#, Java, Angular, Node). Koulutukselta olen elektroniikka-asentaja.

2014: 2800€
2015: 3200€
2016: 3700€
2017: 4000€
2019: 5000€
2021: 5500€
+ 0 - 2500€ bonukset vuodessa henkilöstörahastoon

2015 vaihdoin AD / SCCM hommista sovelluskehitykseen. Aiempaa työkokemusta sovelluskehityksestä ei varsinaisesti ollut mutta harrastepuolelta löytyi hyvin näyttöä ja aloituspaikka irtosikin omaa githubia esittelemällä.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
319
Tässä olisi mahdollisesti tulossa työtarjous erääseen suomalaiseen pörssiyhtiöön, tekniikan alalla. Nimikkeenä olisi "head of jotain" projektipuolella, suoria alaisia muutama manageri ja sitten useita "epäsuoria" alaisia. Projektien koot useasta miljoonasta useisiin kymmeniin..sataan miljoonaan.

Jos tämä homma nyt menee lopulta maaliin niin mitähän tällaisesta positioista olisi realistista saada palkkaa?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Sovelluskehitystä konsulttina (C#, Java, Angular, Node). Koulutukselta olen elektroniikka-asentaja.

2014: 2800€
2015: 3200€
2016: 3700€
2017: 4000€
2019: 5000€
2021: 5500€
+ 0 - 2500€ bonukset vuodessa henkilöstörahastoon

2015 vaihdoin AD / SCCM hommista sovelluskehitykseen. Aiempaa työkokemusta sovelluskehityksestä ei varsinaisesti ollut mutta harrastepuolelta löytyi hyvin näyttöä ja aloituspaikka irtosikin omaa githubia esittelemällä.
Minkäslaisia ja -tasoisia projekteja siellä GitHubissa täytyy olla, että työnantajia rupeaa kiinnostamaan? Itsellä on ollut mielessä loikata palkan perässä valmistavan teollisuuden erityisasiantuntijahommista IT-puolelle. Pythonia tulee nykyhommissa käytettyä jonkin verran, muttei päivittäin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Tässä olisi mahdollisesti tulossa työtarjous erääseen suomalaiseen pörssiyhtiöön, tekniikan alalla. Nimikkeenä olisi "head of jotain" projektipuolella, suoria alaisia muutama manageri ja sitten useita "epäsuoria" alaisia. Projektien koot useasta miljoonasta useisiin kymmeniin..sataan miljoonaan.

Jos tämä homma nyt menee lopulta maaliin niin mitähän tällaisesta positioista olisi realistista saada palkkaa?
Viisinumeroista kk-palkkaa olettaisi saavan. Tosin olen huomannut, että ainakin osassa pörssifirmoista on aika paskat palkat dirikoilla. Muutamaan olen ollut hakuprosessissa ja yllättynyt palkkatason mataluudesta..
 
Liittynyt
17.05.2020
Viestejä
58
Tässä olisi mahdollisesti tulossa työtarjous erääseen suomalaiseen pörssiyhtiöön, tekniikan alalla. Nimikkeenä olisi "head of jotain" projektipuolella, suoria alaisia muutama manageri ja sitten useita "epäsuoria" alaisia. Projektien koot useasta miljoonasta useisiin kymmeniin..sataan miljoonaan.

Jos tämä homma nyt menee lopulta maaliin niin mitähän tällaisesta positioista olisi realistista saada palkkaa?
Omakohtainen tämänhetkinen kokemus, on että Head of... titteleillä palkkahaitari on 6000€ - 8000€ välissä. Riippuen toki monta johtajaa on vielä yläpuolella ja monta alaista on alapuolella. Toisaalta jos olet suoraa toimarin alaisuudessa, niin ollaan siellä kympin luokassa. + sitten kaikki muut höysteet, mitä nyt kyseisen yrityksen kulttuuriin kuuluu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Strateginen kysymys "palkkaneuvotteluista". Headhunter soitteli toisesta firmasta. En ole vielä käynyt haastattelussa. Nykyisestä firmasta pitkä kokemus. Käsittääkseni tällainen tilanne tarkoittaa väkisinkin parempaa palkkaa jos kortit pelaa oikein, joko nykyiseltä firmalta tai sitten uudelta, jos sinne siirtyy. Mutta kummin päin kannattaisi edetä:

1. Käyn haastattelussa ja onkimassa palkkaa. Jos se ei kuitenkaan miellytä, niin firman vaihtoa ei tule ja palkka jää siten ennalleen. Tässä vaihtoehdossa ei enää voi nykyiseen firmaan mennä sanomaan, että saisinko lisää liksaa, kun melkein jo lähdin.
2. Ilmoitan nykyiselle pomolle, että uusi työpaikkatarjous tuli ja katson miten siihen vastataan (oletettavasti siis tarjotaan lisää). Tämän jälkeen voi käydä sitten headhunterilla haastattelussa kysymässä mitä siellä tarjotaan. Edelleen, jos tarjous ei ole miellyttävä, niin palkka kuitenkin nykyisessä siis hieman nousee. Tässä sitten vain hieman polttaa maata jalkojensa alta ja hieman jää elimen maku suuhun hommasta.

On varmaan muitakin vaihtoehtoja, joten vinkkejä otetaan vastaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Strateginen kysymys "palkkaneuvotteluista". Headhunter soitteli toisesta firmasta. En ole vielä käynyt haastattelussa. Nykyisestä firmasta pitkä kokemus. Käsittääkseni tällainen tilanne tarkoittaa väkisinkin parempaa palkkaa jos kortit pelaa oikein, joko nykyiseltä firmalta tai sitten uudelta, jos sinne siirtyy. Mutta kummin päin kannattaisi edetä:

1. Käyn haastattelussa ja onkimassa palkkaa. Jos se ei kuitenkaan miellytä, niin firman vaihtoa ei tule ja palkka jää siten ennalleen. Tässä vaihtoehdossa ei enää voi nykyiseen firmaan mennä sanomaan, että saisinko lisää liksaa, kun melkein jo lähdin.
2. Ilmoitan nykyiselle pomolle, että uusi työpaikkatarjous tuli ja katson miten siihen vastataan (oletettavasti siis tarjotaan lisää). Tämän jälkeen voi käydä sitten headhunterilla haastattelussa kysymässä mitä siellä tarjotaan. Edelleen, jos tarjous ei ole miellyttävä, niin palkka kuitenkin nykyisessä siis hieman nousee. Tässä sitten vain hieman polttaa maata jalkojensa alta ja hieman jää elimen maku suuhun hommasta.

On varmaan muitakin vaihtoehtoja, joten vinkkejä otetaan vastaan.
Siis palkkaa vain olet hakemassa? Ei kai siihen tarvita kuin hyvät perustelut nykyfirmassa.

Jos taas uudet hommat kiinnostaa, niin niitähän sulle nyt tarjotaan? Ja oletettavasti et lähde alle nykyisen palkkatason?

Kyllä mun mielestä voi hyvin käydä haastattelussa ja sitten kertoa töissä, että on kyselty muualle. En nyt näe tässä mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Mun mielestä ulkopuolisen on tosi vaikea antaa palkkaneuvotteluihin yleispäteviä sääntöjä.

Se riippuu aivan täydellisesti siitä henkilöstä & organisaatiosta minkä kanssa pelataan.

Joku pomo ymmärtää täysin, että jokainen yksittäinen työntekijä ensisijaisesti miettii omaa itseään ja haluaa maksimoida oman liksansa. Toinen taas ottaa henkilökohtaisena loukkauksena jos joku alkaa kyselemään palkankorotusta. Joku ei ymmärrä ollenkaan että oman firman liksat ovat markkinoista jäljessä ja neljäs taas mielellään maksimoi omien alaistensa palkat, koska haluaa olla hyvä jätkä. Jossain palkat määräytyvät aivan täysin pomon naamakerroin-kirjanpidon kautta, jossain muualla kaikki saavat samaa liksaa ja isomman pyytäminen on täysin mahdotonta. Jossain on käytössä mukamas objektiivisempia kriteereitä jne.

Usein vähän isommissa firmoissa on vielä jotain palkkataulukoita ja vaativuusluokituksia ja vaikka mitä, joiden kanssa pitää sitten pelata jos haluaa jotain isompia korotuksia saada läpi, kuin pelkkiä indeksikorotuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
On varmaan muitakin vaihtoehtoja, joten vinkkejä otetaan vastaan.
Jos et ole pitkään aikaan käynyt työhaastatteluissa niin valmistaudu. Voi muuten tulla haastatteluiden haasteellisuus yllätyksenä ja vipu saamatta. Toki tuo riippuu paljon alasta, firmasta ja haastattelijoista, mutta ei vara venettä kaada.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Jos et ole pitkään aikaan käynyt työhaastatteluissa niin valmistaudu. Voi muuten tulla haastatteluiden haasteellisuus yllätyksenä ja vipu saamatta. Toki tuo riippuu paljon alasta, firmasta ja haastattelijoista, mutta ei vara venettä kaada.
Hyvä vinkki, eipä ole tosiaan 15 vuoteen käyty haastattelussa. Tosin en silloinkaan tehnyt sirkustemppuja, enkä niitä ala nytkään tekemään, vaan olen rehellinen oma itseni. Toisaalta siinä tapauksessa, kun firmasta pyydetään mukaan, niin pallo on ainakin jossain määrin työntekijällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Siis palkkaa vain olet hakemassa? Ei kai siihen tarvita kuin hyvät perustelut nykyfirmassa.

Jos taas uudet hommat kiinnostaa, niin niitähän sulle nyt tarjotaan? Ja oletettavasti et lähde alle nykyisen palkkatason?

Kyllä mun mielestä voi hyvin käydä haastattelussa ja sitten kertoa töissä, että on kyselty muualle. En nyt näe tässä mitään ongelmaa.
Ei tietenkään pelkkää palkkaa, mutta tämä keskustelu on toissijaista. Haluaisin antaa nykyiselle työnantajalle mahdollisuuden tarjota lisää, mutta en tiedä missä järjestyksessä sen aika tulisi. Hyvät perustelut on jo käytetty aiemmin ilman tulosta, joten tämä alkaa olemaan se viimeinen mahdollisuus heille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Ei tietenkään pelkkää palkkaa, mutta tämä keskustelu on toissijaista. Haluaisin antaa nykyiselle työnantajalle mahdollisuuden tarjota lisää, mutta en tiedä missä järjestyksessä sen aika tulisi. Hyvät perustelut on jo käytetty aiemmin ilman tulosta, joten tämä alkaa olemaan se viimeinen mahdollisuus heille.
Perusteltu on ja ei ole tullut lisää, joko perusteet ei olleet ok, et ole sen arvoinen heille tms.


Itse katsoisin rauhassa ilman huuteluita sen hh:n houkutteleman prosessin. Hh:n yhteydenotto ei todellakaan tarkoita sen paikan saamista, ei kannata niin luulla.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Perusteltu on ja ei ole tullut lisää, joko perusteet ei olleet ok, et ole sen arvoinen heille tms.


Itse katsoisin rauhassa ilman huuteluita sen hh:n houkutteleman prosessin. Hh:n yhteydenotto ei todellakaan tarkoita sen paikan saamista, ei kannata niin luulla.
Joo. Noita yhteydenottoja mullekin tulee useita kertoja vuodessa. Muutama on jatkunut ekaan haastatteluun asti, sitten olen itse laittanut kyllä pelin poikki, kun ei ole ollut kiinnostavia paikkoja. Palkoista ei kyllä noissa vielä ole taidettu keskustella. Tosin nykyduuniin mut kyllä headhuntattiin ja lähdin ihan tyytväisenä. Palkka nousi kivasti, mutta en koettanut vanhasta mitää vedättää, vaan lähdin uusiin haasteisiin innolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 723
On varmaan muitakin vaihtoehtoja, joten vinkkejä otetaan vastaan.
Varmaan se loogisin puuttui listasta: menet ensin haastatteluihin ja katsot kunnolla mitä uudesta paikasta tarjotaan. Ja ennen kuin sen hyväksyt, ja jos vielä haikailet nykyistä paikkaasi, kerrot nykyiselle, mitä sinulle on tarjottu ja kysyt haluavatko nostaa liksaasi. Ei siinä sen kummempaa. 15v on pitkä aika samassa paikassa, ja jos kerran palkkakin on jäätynyt, niin voi olla ihan hyvä kohta lähteä uusiin haasteisiin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
171
Perusteltu on ja ei ole tullut lisää, joko perusteet ei olleet ok, et ole sen arvoinen heille tms.


Itse katsoisin rauhassa ilman huuteluita sen hh:n houkutteleman prosessin. Hh:n yhteydenotto ei todellakaan tarkoita sen paikan saamista, ei kannata niin luulla.
Sanotaan nyt näin, että meriittejä on tullut vuosien varrella, mutta nyt alkaa firman maksukatto olemaan vastassa (puhutaan alle 4k). Mutta hyvä vinkki tuokin, ehkä ei nykyiselle firmalle kannata alkaa huudella ennen kuin selusta turvattu. Hyvin äkkiä vaan haluavat haastattelussa alkaa sopparia allekirjoittamaan ja millä perusteilla siinä sitten enää miettimisaikaa pyytää. Ottavat vielä loukkauksena.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Sanotaan nyt näin, että meriittejä on tullut vuosien varrella, mutta nyt alkaa firman maksukatto olemaan vastassa (puhutaan alle 4k). Mutta hyvä vinkki tuokin, ehkä ei nykyiselle firmalle kannata alkaa huudella ennen kuin selusta turvattu. Hyvin äkkiä vaan haluavat haastattelussa alkaa sopparia allekirjoittamaan ja millä perusteilla siinä sitten enää miettimisaikaa pyytää. Ottavat vielä loukkauksena.
Ei ole kyllä yhtään firmaa ikinä tullut vastaa, jossa soppari allekirjoitettaisin haastattelussa.. Varsinkaan ekassa.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 613
Ei ole kyllä yhtään firmaa ikinä tullut vastaa, jossa soppari allekirjoitettaisin haastattelussa.. Varsinkaan ekassa.
Jos ne sut oikeasti tahtoo, niin kyllä kysellään tai ainakin multa kyseltiin moneen kertaan saman haastattelun aikana "eiköhän tehdä sopparit heti", "eiköhän pistetä nimet paperiin"... Itse sain venkoiltua tämmöisessä tilanteessa viikonlopun yli miettimisaikaa kohteliaasti. Sitten vielä kun esitin haastattelussa palkkatoiveenkin yläkanttiin ja ne suostui siihenkin heti + bonukset ehdottivat vielä päälle niin ei meinannut päästä karkuun silläkään verukkeella :D No en menny kuitenkaan perhesyihin viitaten, kun olis ollut lapsiperheiselle voimanostajaisille liikaa reissupäiviä (noin 100 / vuosi) vs. nykyisessä ei yhtään niin saa harrastella ja olla lasten kans rauhassa ja teen vaan 6 tunnin päivää.

Ensinnäkään mä en ymmärrä, miks nykyään trendinä on joku hiton 4 työhaastattelua, jossa 1. sua haastattelee vaan joku *ucking konsulentti ja sitten saatat päästä 2., 3., 4. kierrokselle ja sittenkin vielä epävarmaa (ja IT-alalla pitäis jotain höpöhöpötehtäviäkin tehdä ilmasiksi, mitä seurannut sukulaista joka DI:nä yrittää työllistyä...). Haistakoot paskat tollaset paikat. Korkeintaan 1. haastattelun jälkeen 2. haastattelussa neuvotellaan/sovitaan detskuja sopparia varten tarkemmin.

Aina on menty kyllä ykkösellä sisään tarvittaessa. LVI-alalla.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
Ensinnäkään mä en ymmärrä, miks nykyään trendinä on joku hiton 4 työhaastattelua, jossa 1. sua haastattelee vaan joku *ucking konsulentti ja sitten saatat päästä 2., 3., 4. kierrokselle ja sittenkin vielä epävarmaa
Itse en ole pitänyt useampaa kierrostakaan huonona juttuna, jos jokaisen kierroksen viemä aika on ollut kohtuullinen. Välillä vaan tullut vastaan tapauksia, että 3. tai 4. kierros saattaa tarkoittaa jotakin koko päivän kestävää pällitestiä toisessa kaupungissa.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Välillä vaan tullut vastaan tapauksia, että 3. tai 4. kierros saattaa tarkoittaa jotakin koko päivän kestävää pällitestiä toisessa kaupungissa.
Joo, näihin törmännyt itsekin. Melkoisen persiistä, etenkin jo työelämässä olevana ottaa vielä vapaapäivä ja viettää se jossain helkkarin psykologin juttusilla, katsella jotain kuvioita ja suoritella hassunhauskoja tehtäviä. Toinen ääripää ollut sitten se, että joku sattunut suosittelemaan ja rekryävä esimies kyselee jo eka puhelussa jotta voisitko aloittaa jo tällä viikolla :p
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 006
En itse kehtaisi tuollaisessa asiakasfirmatilanteessa nykyiseltä työnantajalta kysellä lisää. Joko vaihtaa firmaa tai ei. Helppo kuvitella monta tilannetta missä yksi tai toinen suhde tulehtuu, jos lähtee asiakkaallesiirtymistä mainostamaan tai käyttämään painostuskeinona palkan nostamiseen.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Vihdoin ja viimein yli vuoden yrittämisen jälkeen onnistuin kun onnistuinkin saamaan uuden työpaikan. Olenkin jo aiemmin tänne kirjoitellut siitä miten työnantaja kairaa perseeseen palkan suhteen, kun vastuulla on IT projektien vetäminen ja läpi vieminen yksin alusta loppuun, mutta palkka ei ala edes numerolla 3 ja korotusta pyytäessä uhkaillaan laskea palkkaa.

Noh, nyt sain sitten nimen alle uuteen firmaan, jossa alkuun olen pelkässä teknisessä tuessa kunnes pääsen järjestelmien kanssa sinuiksi ja sitten siirryn kehityspuolelle. Palkka nousee siirron myötä 2900€/kk -> 3600€/kk + bonukset.

Odotan innolla kun pääsen tällä viikolla lyömään irtisanomislaput tiskiin...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Headhunter soitteli linkkariprofiilin perusteella. Mielenkiinnosta kyselin hieman, vaikka en vaihtamassa olekaan. Työnkuva nykyinen (sovelluskonsultti). Ovat rantautumassa Suomeen tuotteineen, joten myyntityötäkin saisi tehdä (tai joutuisi). Suora kilpailija nykyisen kanssa. Nykyisessä peruspalkka 4000€/kk. (mitä pyysin) Tuolta lupaili 4500€/kk peruspalkkaa. Kieltäydyin kohteliaasti.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Vihdoin ja viimein yli vuoden yrittämisen jälkeen onnistuin kun onnistuinkin saamaan uuden työpaikan. Olenkin jo aiemmin tänne kirjoitellut siitä miten työnantaja kairaa perseeseen palkan suhteen, kun vastuulla on IT projektien vetäminen ja läpi vieminen yksin alusta loppuun, mutta palkka ei ala edes numerolla 3 ja korotusta pyytäessä uhkaillaan laskea palkkaa.

Noh, nyt sain sitten nimen alle uuteen firmaan, jossa alkuun olen pelkässä teknisessä tuessa kunnes pääsen järjestelmien kanssa sinuiksi ja sitten siirryn kehityspuolelle. Palkka nousee siirron myötä 2900€/kk -> 3600€/kk + bonukset.

Odotan innolla kun pääsen tällä viikolla lyömään irtisanomislaput tiskiin...
Onnea! Melkoista touhua nykyiseltä työnantajalta. Toivottavasti jaksat itse olla asiallinen loppuajan, sillä piirit on pienet…
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Vihdoin ja viimein yli vuoden yrittämisen jälkeen onnistuin kun onnistuinkin saamaan uuden työpaikan. Olenkin jo aiemmin tänne kirjoitellut siitä miten työnantaja kairaa perseeseen palkan suhteen, kun vastuulla on IT projektien vetäminen ja läpi vieminen yksin alusta loppuun, mutta palkka ei ala edes numerolla 3 ja korotusta pyytäessä uhkaillaan laskea palkkaa.
Onnea uudesta duunista!
Selkeä hommahan se on, että jos työnantaja ei arvosta panosta ja osaamista myös palkan muodossa niin ongelma ratkeaa parhaiten hakemalla muita duuneja.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Headhunter soitteli linkkariprofiilin perusteella. Mielenkiinnosta kyselin hieman, vaikka en vaihtamassa olekaan. Työnkuva nykyinen (sovelluskonsultti). Ovat rantautumassa Suomeen tuotteineen, joten myyntityötäkin saisi tehdä (tai joutuisi). Suora kilpailija nykyisen kanssa. Nykyisessä peruspalkka 4000€/kk. (mitä pyysin) Tuolta lupaili 4500€/kk peruspalkkaa. Kieltäydyin kohteliaasti.
Adesso?

Mikä myyntityössä hiertää? Myynnistä ne parhaat rahat saa.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Tässä kun on ollut yhteyksissä eri ulkomaisten firmojen kanssa, jotka haluaisivat laajentua Suomeen, niin pitääkin kysäistä että minkälaista palkkatasoa voisi olettaa tittelillä maajohtaja?
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Itseä ainakin se oman tuotteen kaunistelu yms.
No sovelluskonsultin luulisi myyvän omaa työtään, eikä mitään tuotetta?

Tottakai myyjän pitää uskoa siihe, mitä myy. Tai en mä ainakaaan mitään paskaa suostuisi myymään. Ei meilläkään nämä tuottet toki aina 100% parhaita ole, mutta eipä sellaista kellään ole.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Tässä kun on ollut yhteyksissä eri ulkomaisten firmojen kanssa, jotka haluaisivat laajentua Suomeen, niin pitääkin kysäistä että minkälaista palkkatasoa voisi olettaa tittelillä maajohtaja?
Pakko olla yli 100te vuodessa. Tai jos ei ole, ei tollaiseen kannata edes harkita menevänsä. Mieluiten reippaasti yli ton 100te.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
No sovelluskonsultin luulisi myyvän omaa työtään, eikä mitään tuotetta?

Tottakai myyjän pitää uskoa siihe, mitä myy. Tai en mä ainakaaan mitään paskaa suostuisi myymään. Ei meilläkään nämä tuottet toki aina 100% parhaita ole, mutta eipä sellaista kellään ole.
Toki, pitää siis kaunistella itseään ;)

Mutta vastasin yleisesti mikä itseä ainakin ärsyttää. Jos on sopivan ekstrovertti niin sittenhän se on helppo mennä myyntihommiin, tälläisenä introna ja asiakeskeisenä se on aivan kaameeta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Adesso?

Mikä myyntityössä hiertää? Myynnistä ne parhaat rahat saa.
Pehmeä yhtiö, tietäjät tietää.

Koen itseni enemmänkin tekijäksi, joka hyvällä asiakaspalvelulla ja ongelmien ratkaisulla ”myyn” yritystä. Meillä nykyisin on myyntitiimi erikseen. Sitten on projektikoordinaattori, jonka kautta hommat tulee konsultille. Mun ei siis tarvitse sen kummemmin myydä. Toki asiakkaat laittaa sit suoraan mulle tai sitten kysyvät nimeltä minua konsultiksi, jos yhteistyö on sujunut aiemmin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Onnea! Melkoista touhua nykyiseltä työnantajalta. Toivottavasti jaksat itse olla asiallinen loppuajan, sillä piirit on pienet…
Tämä on helppoa, oma esimies on ollut minun puolella asioissa koko ajan, mutta määräykset tulee ylemmältä johdolta. Samaten työkaverit on olleet mahtavia, omassa tiimissä oleva pääluottamusmies vielä auttoi tämän nykyisen duunin saamisessa kun suositteli minua paikkaan oikein lämpimästi. Melkein 10v samassa firmassa tuli työskenneltyä. Haikealta tuntuu jättää porukka taakse, mutta ei sitä muuten etene mihinkään.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Tämä on helppoa, oma esimies on ollut minun puolella asioissa koko ajan, mutta määräykset tulee ylemmältä johdolta. Samaten työkaverit on olleet mahtavia, omassa tiimissä oleva pääluottamusmies vielä auttoi tämän nykyisen duunin saamisessa kun suositteli minua paikkaan oikein lämpimästi. Melkein 10v samassa firmassa tuli työskenneltyä. Haikealta tuntuu jättää porukka taakse, mutta ei sitä muuten etene mihinkään.
Mitä ihmettä ne muut siellä firmassa vielä tekee, jos palkkaus ja asenne työntekijöitä kohtaan johdosta on tolla tasolla?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Mitä ihmettä ne muut siellä firmassa vielä tekee, jos palkkaus ja asenne työntekijöitä kohtaan johdosta on tolla tasolla?
Ne on ihan koulutustaan/kokemustaan vastaavissa hommissa. Niin olin minäkin vuosikaudet, mutta kouluttauduin IT-alalle töiden ohessa ja sitä mukaa tuli sitten lisävastuuta ja uusia tehtäviä, mutta titteli/palkka ei muuttunut vaikka tehtävä muuttui. Aikoinaan työsopimukseen kirjattu "...sekä muut esimiehen määräämät tehtävät" mahdollisti tämän keplottelun. Ne varmaan ajatteli että iloisena otan vastaan uudet haasteet vaikka palkka ei nouse yhtään ja työn vaativuus kasvaa, tai sitten ne oikeasti kuvitteli että hommat ei vaikeudu kun siirrytään ammattikoulututkinnon vaativista tehtävistä tietojärjestelmäprojektien läpivetoon :dead:
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 824
Ne on ihan koulutustaan/kokemustaan vastaavissa hommissa. Niin olin minäkin vuosikaudet, mutta kouluttauduin IT-alalle töiden ohessa ja sitä mukaa tuli sitten lisävastuuta ja uusia tehtäviä, mutta titteli/palkka ei muuttunut vaikka tehtävä muuttui. Aikoinaan työsopimukseen kirjattu "...sekä muut esimiehen määräämät tehtävät" mahdollisti tämän keplottelun. Ne varmaan ajatteli että iloisena otan vastaan uudet haasteet vaikka palkka ei nouse yhtään ja työn vaativuus kasvaa, tai sitten ne oikeasti kuvitteli että hommat ei vaikeudu kun siirrytään ammattikoulututkinnon vaativista tehtävistä tietojärjestelmäprojektien läpivetoon :dead:
Sä vedät tietojärjestelmärprojektia palkalla, joka on alle 3te/kk. Siellä siis koodataan sitten myös noilla palkoilla?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
534
Sä vedät tietojärjestelmärprojektia palkalla, joka on alle 3te/kk. Siellä siis koodataan sitten myös noilla palkoilla?
Ei sentään, malli on sellainen että kaupataan toisen yrityksen softaa asiakkaille, ja minä teen siinä käyttöönotosta lähtien kaiken. Toinen yritys pystyttää pelkän ympäristön, mutta minä hoidan sinne sitten integraation asiakkaan sen hetkisestä järjestelmästä, asiakkaan käyttäjien koulutuksen ja käyttöönoton jälkeen vielä teknisen tuen. Tämä ei ole mikään normaali softa joka olisi käytössä monella toimijalla ympäri suomea, vaan tiettyä spesifiä tarvetta varten koodattu härpäke, jossa integraatio vaatii melko paljon substanssiosaamista kun tiedot harvemmin on sellaisenaan integraatioon kelvollisia. Järjestelmän toimittajahan voisi tämän työn tehdä myös itse, mutta heiltä puuttuu tuota substanssiosaamista jolla asiakas saa huomattavan lisäarvon uudesta softasta.

Niin ja tämän lisäksi mulla on tottakai vielä aiemmat työtehtävät kanssa jotka mulla oli ennen IT-alalle loikkaamista. Hivenen on ollut hermo kireällä tässä viimeiset 3 vuotta kun erilaisia työtehtäviä on about miljoona ja sitten saa vielä kuulla johdolta vittuilua kun en noita aiempia työtehtäviä ole ehtinyt tekemään tarpeeksi nopeasti. Tuntuu varmaan hermolomalta tuo uusi työpaikka kun siellä rooli on pelkkä support ja myöhemmin sitten kehitystä..
 
Liittynyt
03.11.2020
Viestejä
111
Minkäslaisia ja -tasoisia projekteja siellä GitHubissa täytyy olla, että työnantajia rupeaa kiinnostamaan? Itsellä on ollut mielessä loikata palkan perässä valmistavan teollisuuden erityisasiantuntijahommista IT-puolelle. Pythonia tulee nykyhommissa käytettyä jonkin verran, muttei päivittäin.
Omalla kohdalla ei ollut mitään kovin erikoista.

Yksi ihan perus ASP.NET WebApi -sovellus Entity Frameworkilla höystettynä, jolla sai tallennettua ja haettua tietoa tietokannasta + muutama yksikkötesti näytöstyyliin.

Toinen oli graafinen Windows-sovellus (WPF) joka sisälsi ainoastaan hakupalkin ja GridView komponentin johon sai hakukriteereillä haettua tietokonelistauksen Active Directorystä. Sovellus sitten pingasi koneet läpi ja kertoi oliko online tai milloin kone oli viimeksi ollut yhteydessä AD:hen.

Haastattelussa kehuttiin selkeästä koodista, ei sen enempää käyty mun Githubia läpi.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Hivenen on ollut hermo kireällä tässä viimeiset 3 vuotta kun erilaisia työtehtäviä on about miljoona ja sitten saa vielä kuulla johdolta vittuilua kun en noita aiempia työtehtäviä ole ehtinyt tekemään tarpeeksi nopeasti.
Tähän sellainen vinkki, ihan yleisellä tasollakin, että jos kapasiteetti on jo täynnä ja esimies haluaa tyrkätä lisää hommia vaikka yrittää kieltäytyä, niin kysy ihan suoraan että mitä aiemmin sovituista hommista jätät tekemättä jotta nämä uudet saadaan tehtyä.

Tietysti jos esimies on sukua M. Ulkulle niin vatsaus voi olla jotain vittuilun ja epäkoherentin murinan välimaastossa, mutta ainakin olet tuonut selväsanaisesti esiin että työtilanteesi ei mahdollista uusien tehtävien ottamista ilman että jotain muuta jää tekemättä/myöhästyy.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Ei sentään, malli on sellainen että kaupataan toisen yrityksen softaa asiakkaille, ja minä teen siinä käyttöönotosta lähtien kaiken. Toinen yritys pystyttää pelkän ympäristön, mutta minä hoidan sinne sitten integraation asiakkaan sen hetkisestä järjestelmästä, asiakkaan käyttäjien koulutuksen ja käyttöönoton jälkeen vielä teknisen tuen. Tämä ei ole mikään normaali softa joka olisi käytössä monella toimijalla ympäri suomea, vaan tiettyä spesifiä tarvetta varten koodattu härpäke, jossa integraatio vaatii melko paljon substanssiosaamista kun tiedot harvemmin on sellaisenaan integraatioon kelvollisia. Järjestelmän toimittajahan voisi tämän työn tehdä myös itse, mutta heiltä puuttuu tuota substanssiosaamista jolla asiakas saa huomattavan lisäarvon uudesta softasta.

Niin ja tämän lisäksi mulla on tottakai vielä aiemmat työtehtävät kanssa jotka mulla oli ennen IT-alalle loikkaamista. Hivenen on ollut hermo kireällä tässä viimeiset 3 vuotta kun erilaisia työtehtäviä on about miljoona ja sitten saa vielä kuulla johdolta vittuilua kun en noita aiempia työtehtäviä ole ehtinyt tekemään tarpeeksi nopeasti. Tuntuu varmaan hermolomalta tuo uusi työpaikka kun siellä rooli on pelkkä support ja myöhemmin sitten kehitystä..
Kuulostaa siltä, että palkkasi on kunnossa, ensimmäistä numeroa pitäisi vaan kasvattaa kahdella. :D Meillä on asiakkaana samanlaisella kuviolla oleva yritys. Ei tosin taida olla teikäläisen firma, kun laskutus tällä omalla asiakkaallani on ilmeisesti suurempi kuin meidän, vaikka meidän tuntiveloitus on kehä III ulkopuolella toimivan asianajajan luokkaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 533
Viestejä
4 202 935
Jäsenet
70 915
Uusin jäsen
Ketzu

Hinta.fi

Ylös Bottom