Tuskin tekevät enempää, todennäköisesti ihan saman mitä normaali 8-16 ihminen tai jopa vähemmän. Suurituloiset kuvittelevat tutkimusten mukaan tekevänsä enemmän ja paremmin, mutta tämä on vain palkkauksen ja rahan luoma harha, jossa korkean palkan kuvitellaan korreloivan paremmuuden kanssa. Tosiasiassa heillä raha vain merkitsee enemmän ja sitä ajaudutaan haalimaan lisää keinolla millä hyvänsä. Toki myös osa aloista "kärsii" suhteettoman isoista palkoista työmäärään nähden. Ihminen sitten uskottelee itselleen olevansa parempi, ahkerampi, viisaampi yms. vaikka useimmiten kyse on onnesta, sattumasta ja vaikka siitä rahahakuisuudesta.
Taannoisesta Huipputuloiset – Suomen rikkain promille- kirjasta nousi ihan aiheesta haloo, koska suurituloisuus näyttää tehokkaasti irroittavan ihmisen realiteeteista.
Totta kai tuurilla on elämässä väliä. Kaikille meistä on jaettu jo ennen syntymää kortit, joillain ne on paremmat, joillain ne on huonommat.
Mutta kyllä sillä omalla työllä ja tekemisellä on silti väliä. Itse kiskon opiskeluiden ohella säännöllisesti 12h+ tuntista koulu+työpäivää, kun mukana on sekä osa-aikaduuni että kolme eri firmaa joissa olen osakkaana. Samalla kun kaverit vetää monta päivää putkeen brenkkua.
Ei liene yllätys, että oma tulotaso on merkittävästi korkeampi kuin monilla muilla "vertaisilla", mutta silti se aiheuttaa helposti kateutta ja en asiasta mielelläni puhu kuin anonyymisti, juuri kateuden vuoksi.
Vaikka olisi kuinka hyvät kortit jaettu geeneissä tai olisi mitä tahansa tuuria mukana, ei ne hyvät työt ja korkea tulotaso tule hakemaan kotoa tai löydy sieltä pullon pohjalta. Pitää olla aktiivinen ja tunkea nenä joka paikkaan, kun yrittää tarpeeksi monta kertaa niin on suurempi todennäköisyys että löytää kiinnostavia mahdollisuuksia urakehitystä varten. Verkostoitumisessa voi toki olla vaikka vanhemmista hyötyä, mutta silti suuressa osassa tapauksissa se on tehtävä ihan itse.
Toki lottovoitto tai valtava perintö ja vastaavat ovat sitten asia erikseen, niiden avulla voi sitten rikastua pelkällä tuurilla.
Eräskin kaveri voivotteli että kun ei meinaa saada kesätöitä. Kysyin sitten montako hakemusta on lähettänyt, ja vastaus oli ei yhtään, kun se on niin rankkaa ja "ei niitä töitä tule kuitenkaan ei ne mua halua". No ei varmaan tuollaisella asenteella.
Eikä siinäkään ole mitään pahaa, jos haluaa nauttia elämästä ja bilettää. Valinta sekin, ei kaikkien tarvitse olla uraohjuksia. Mutta sitten on turha tulla itkemään, jos enemmän työelämään panostaneet menevät palkassa ohitse.