Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Esimies voi pyytää joo mutta työntekijällä ei ole mitään velvoitetta tehdä ylitöitä ilman korvauksia(ELLEI työsopimuksessa ole jotakin pykäliä), eikä suostua moiseen jos ei halua. Eri asia on sitten henkilökohtainen jousto jota kaikilla meillä tietysti aina on, sekä tietysti velvollisuudentunto. Minäkin olen tehnyt monesti viikossa enemmän kuin 37,5h mutta periaatteessa mun ei tarvis. Mutta monesti se helpottaa sun seuraavia töitä jos vähän venyt, eli hyötynäkökulma tossakin käytössä.

Ei tietenkään tarvitse suostua, mutta usein ihmiset on töissä rahan takia ja tässä esimerkissä kesäpetteri on tuntipalkkalainen ja saa normaalin tessin taulukkopalkan verran liksaa jähdessään pidemmäksi aikaa töihin. Kuitenkaan ylityökorvausta hän ei saa (josta oli siis alunperin puhe), koska kyseessä on lisätyö, ei ylityö.

Mutta oli miten oli, alat ja työehtosopimuksen ovat erillaisia. Halusin vain nostaa esille, että joka alalla venyminen ei ole ylityötä, eli siitä ei saa välttämättä ylimääräistä korvausta (siis tuntipalkan lisäksi).

Kyllä mä mielelläni itse pusken omat hommani ja otan löysää sitten jollekkin päivälle kun on mahdollista. Ja en koe tätä stressaavana. Jos työ on mukavaa ja palkka hyvä, niin mikäs siinä.

Väitän, että valtaosalla kansasta boldattu ei kuitenkaan toteudu. Valtaosalla (60%) lienee työnkuva ja palkka luokkaa ihan ok/menettelee/ei valittamista, kohtuu pienellä joukolla (30%) sitten jompi kumpi merkittävän hyvä/huono ja vielä pienemmällä (10%) molemmat loistavia/paskoja. (Prosentit hihasta kuvaamaan ideaani)

Itsellä on toimenkuva tässä puolentoista vuoden sisällä vaihtunut perus toimistotyöntekijästä, asiantuntijaan ja johtavaan virkamieheen. Palkkakin sen mukana muuttunut, että työaika. Asiantuntijatyössä ajattelin, että jää vapaa-aikaakin kun tekee tuota liukuvaa työaikaa ja tasottelee aina tunnit, että olisi 36.75h/viikko.

Nykyisessä virassa ei ole "virallista" työaikaa, vaan kokonaistyöaika. Käytännössä tarkoittaa, että töitä tehdään kun tarvitsee ja tilaisuuksia missä oltava on läsnä on iltaisinkin. Sekä kaikkia kokouksia ei lasketa "työaikaan", kun niistä tulee kokouspalkkiot erikseen.
Sen verta kuitenkin pidän työstä ja työajat ei minua stressaa, että ei haittaa vaikka päivät venyy monesti ja kokouspäivät ovatkin yleensä 11-13h päiviä. Resursseja ei ole lisää tulossa, kun ollaan julkisella sektorilla. Joskus yritän jonkun vapaapäivän pitää :)

Itsellä on toimenkuva tässä puolentoista vuoden sisällä vaihtunut perus toimistotyöntekijästä, asiantuntijaan ja johtavaan virkamieheen. Palkkakin sen mukana muuttunut, että työaika. Asiantuntijatyössä ajattelin, että jää vapaa-aikaakin kun tekee tuota liukuvaa työaikaa ja tasottelee aina tunnit, että olisi 36.75h/viikko.

Nykyisessä virassa ei ole "virallista" työaikaa, vaan kokonaistyöaika. Käytännössä tarkoittaa, että töitä tehdään kun tarvitsee ja tilaisuuksia missä oltava on läsnä on iltaisinkin. Sekä kaikkia kokouksia ei lasketa "työaikaan", kun niistä tulee kokouspalkkiot erikseen.
Sen verta kuitenkin pidän työstä ja työajat ei minua stressaa, että ei haittaa vaikka päivät venyy monesti ja kokouspäivät ovatkin yleensä 11-13h päiviä. Resursseja ei ole lisää tulossa, kun ollaan julkisella sektorilla. Joskus yritän jonkun vapaapäivän pitää :)

Yliopistolla työskennellessä oli tuo kokonaistyöaika ja se olisi kyllä asiantuntijalle paras järjestely kaikinpuolin kunhan pelisäännöt ovat selvät työnantajan kanssa. Tuohonhan liittyy oleellisesti se, että sen tekemisen saa nimenomaan suunnitella työntekijä kun vain linjat on selvilä mitä hoidetaan.

Palkka kompensoi vapaaehtoista sykkimistä aina tiettyyn rajaan asti. Omalla kohdalla 30k->50k jälkeen jaksoin sykkiä jopa pari-kolme vuotta aika enempi tai vähempi omalla ajalla. Nyt ei kiinnosta ja olen ylitöissä jos hommat venyy.

Ongelma lähinnä on siinä kun nämä ei ole esimiehen määräämiä hommia kun ei niitä ole (tämän vuoden ainoat esimiehen määrämät hommat on organisaation strategian jalkautus joka on muutenkin mallia shit rolls downhill eli hän sai nakin joka valui minulle ja minä nakitan sen eteenpäin). Joten olen omalla luvalla ylitöissä enempi tai vähempi. Ei siitä ole vielä sanomista tullut, joten ilmeisesti ok... Varmaan pitäisi lakiteknisesti aina kysyä lupa, mutta koen sen jotenkin hölmöksi kun ei hän tiedä yhtään mistä kyse. Toki sieltä aina lupa on tullut kun olen kysynyt.

Sitten kun asiat ei aina ole edes selkeitä ylitöitä vaan ihan vaan sitä perustyötä, mutta kun ei ehdi niin ei ehdi. Suurelta osin varmaan omassakin työnhallinnassa vika ja sitä olisi mukava kehittää kun teoreettiset aseet siihen löytyy eli on alaisia ja rahaa millä voi ostaa ulkoa. Joten miksi itse sykkiä kun sen voi siirtää muille... Pitäisi itse keskittyä vaan olennaiseen ja jättää kaikki tekeminen muille.

Jos palkka nousisi taas vaikka 70k tasolle niin voisin taas talkoilla omalla ajalla. Tollasesta palkasta voi nähdä kyllä amiksen papereilla unta :). Täälläkin mainitut 100k tulot on jo sellaset, että voisi kysyä mikä työaika :D.

Palkka kompensoi vapaaehtoista sykkimistä aina tiettyyn rajaan asti. Omalla kohdalla 30k->50k jälkeen jaksoin sykkiä jopa pari-kolme vuotta aika enempi tai vähempi omalla ajalla. Nyt ei kiinnosta ja olen ylitöissä jos hommat venyy.

Ongelma lähinnä on siinä kun nämä ei ole esimiehen määräämiä hommia kun ei niitä ole (tämän vuoden ainoat esimiehen määrämät hommat on organisaation strategian jalkautus joka on muutenkin mallia shit rolls downhill eli hän sai nakin joka valui minulle ja minä nakitan sen eteenpäin). Joten olen omalla luvalla ylitöissä enempi tai vähempi. Ei siitä ole vielä sanomista tullut, joten ilmeisesti ok... Varmaan pitäisi lakiteknisesti aina kysyä lupa, mutta koen sen jotenkin hölmöksi kun ei hän tiedä yhtään mistä kyse. Toki sieltä aina lupa on tullut kun olen kysynyt.

Sitten kun asiat ei aina ole edes selkeitä ylitöitä vaan ihan vaan sitä perustyötä, mutta kun ei ehdi niin ei ehdi. Suurelta osin varmaan omassakin työnhallinnassa vika ja sitä olisi mukava kehittää kun teoreettiset aseet siihen löytyy eli on alaisia ja rahaa millä voi ostaa ulkoa. Joten miksi itse sykkiä kun sen voi siirtää muille... Pitäisi itse keskittyä vaan olennaiseen ja jättää kaikki tekeminen muille.

Jos palkka nousisi taas vaikka 70k tasolle niin voisin taas talkoilla omalla ajalla. Tollasesta palkasta voi nähdä kyllä amiksen papereilla unta :). Täälläkin mainitut 100k tulot on jo sellaset, että voisi kysyä mikä työaika :D.

Eikö eteenpäin nakitus onnistu?

Joskus on sellainen tuntemus, että vain minä osaan tämän, enkä voi antaa sitä eteenpäin. Toisaalta miten joku muu voisi oppiakkaan, jos ei saa tehdä vähän haastavampia tehtäviä.

Viimeksi muokattu:
Eipä tämä teknologiateollisuuskaan mikään kultakaivos ole. Pari työpaikkaa, kokemusta reilu 6 vuotta alalta, palkka karvan alta 2400/kk asentajahommissa. Sentään 8h soppari ja pekkaset + työaikapankki. Tuosta nousee palkka sitten 8 vuoden päästä kun tulee 10 vuotta talossa täyteen.

Eikö eteenpäin nakitus onnistu?

Joskus on sellainen tuntemus, että vain minä osaan tämän, enkä voi antaa sitä eteenpäin. Toisaalta miten joku muu voisi oppiakkaan, jos ei saa tehdä vähän haastavampia tehtäviä.

Ei varmaan täysin siinä laajuudessa kun saisi onnistua. Mutta kun sitä pitäisi hajauttaa porukan kesken, mutta aika ratkaiseva homma on siinä, että ei vaan taivu suurelta osalta. Ja kun kaikilla on melkein sama palkka tekijäpuolella mihin en voi käytännössä vaikuttaa mitenkään niin miten palkitsen sitä kaveria joka pystyy hoitamaan laajalta alalta haastavia tehtäviä mitkä taas ei toiselta onnistu. No en oikein mitenkään muuten kuin verbaalisesti ja kyllä minä omakohtaisesti tiedän ettei se paljo lämmitä pitemmän päälle. Sitten käy niin, että nämä kaverit vaihtaa maisemaa... Organisaation ratkaisu tähän on, että uusia tulijoita riittää jonoksi asti (ei riitä näillä palkoilla). Niinpä niin ja koskaan ei tiedä mitä saa ja eka 6kk ainakin menee harjotteluun.

Tuo on oikeasti ihan iso ongelma tässä laitoksessa eikä vain meidän yksikössä. Tilanne johtaa aika pitkälti siihen, että tekeminen ostetaan ulkoa vaikka se onkin hemmetisti kalliimpaa. Onhan tämäkin tietty ratkaisu ja monessa paikassa onkin käytössä, että pelkkä asiantuntija organisaatio ja tekeminen ostetaan toiminimiyritätjiltä tai vastaavilta joilla on motivaatiota ja osaamista tehdä hommia. Meillä vaan ei olla päädytty tuohon linjaukseen ainakaan virallisesti. Ja on taas monia töitä mitä ei vaan voi myydä ulos.

Johdon kyvyttömyys tunnistaa henkilöstön palkkauksen riittämättömyydestä aiheutuvat kustannukset on kyllä yleinen synti.

Vaan jäisivätkö ne pätevät jannut oikeasti tyytyväisinä töihin niihin samoihin hommiin vaikka palkka olisikin 500€/kk enemmän niille jotka osaavat kunnolla? Kyllä se varmasti auttaisi, mutta auttaisiko loputtomasti?

Johdon kyvyttömyys tunnistaa henkilöstön palkkauksen riittämättömyydestä aiheutuvat kustannukset on kyllä yleinen synti.

Vaan jäisivätkö ne pätevät jannut oikeasti tyytyväisinä töihin niihin samoihin hommiin vaikka palkka olisikin 500€/kk enemmän niille jotka osaavat kunnolla? Kyllä se varmasti auttaisi, mutta auttaisiko loputtomasti?
Itselle tarjottiin uutta paikkaa ja pyysin juuri tuota 500e lisää vanhassa. Naurettiin pyynnölle niin ovi kolahti viimeisen kerran perässäni siellä. Ovat soitelleet perään, josko tulisin takaisin vanhalla palkalla niin olen nauranut takaisin.

Itselle tarjottiin uutta paikkaa ja pyysin juuri tuota 500e lisää vanhassa. Naurettiin pyynnölle niin ovi kolahti viimeisen kerran perässäni siellä. Ovat soitelleet perään, josko tulisin takaisin vanhalla palkalla niin olen nauranut takaisin.

Wut? Otat loparit koska eivät nosta palkkaa, ja houkuttelevat takaisin....vanhalla palkalla??? I don't even...

On myös huomannut nyt kun suhdanne on alallani muuttunut (IT) niin vanhoille ei palkkaa nosteta millään mutta uudet tulijat saavatkin sitte paljon parempia soppareita. Toikin on melko älytöntä toimintaa johdossa. Vanhat ajetaan ulos ja vaihdetaan uusiin (kalliimpiin) tekijöihin.

On myös huomannut nyt kun suhdanne on alallani muuttunut (IT) niin vanhoille ei palkkaa nosteta millään mutta uudet tulijat saavatkin sitte paljon parempia soppareita. Toikin on melko älytöntä toimintaa johdossa. Vanhat ajetaan ulos ja vaihdetaan uusiin (kalliimpiin) tekijöihin.
Tuo on valitettavasti aivan normaalia toimintaa. Vuokranantajat ja työnantajat tekevät tuota, joskin tietysti käänteisesti. Perustuu siihen, että ihmiset ovat laiskoja vaihtamaan.

Vuokranantaja nostaa joka vuosi vuokraa 5%, vaikka oltaiisin ns. "markkinavuokran" yläpuolella. Ideana se, että asunnon vaihto on niin iso ruljanssi, että jengi mielummin maksaa useita kymppejä tai satasen kuussa ylimääräistä välttääkseen asunnon vaihdon.

Sama homma, joskin käänteisesti toimii työantajapuolella. Palkkaa maksetaan ainakin satasia kuussa vähemmän kuin kyseisen jannun "markkinapalkka" olisi, koska työpaikan vaihtaminen on niin epävarmaa hommaa -> työntekijä todennäköisemmin jättää vaihtamatta ja jokainen kuukausi jonka pysyy, on pelkkää voittoa.

Uudet vuokralaiset ja työntekijät on pakko houkutella markkinavuokralla / palkalla. Ts. uusille duunareille maksetaan paljon, mutta vanhojen liksoja ei koroteta ja vastaavasti vuokranantajat joutuvat antamaan uudelle vuokralaiselle kämpän todennäköisesti halvemmalla kuin mitä edellinen vuokralainen vuokrasuhteen lopussa maksoi, mutta sen jälkeen laitetaan taas kiristysruuvi joka vuosi pykälää kireämmälle.

Näiden valitettavien syiden takia työntekijän pitäisi aina vaihtaa duunia muutaman vuoden välein. Ja ainakin institutionaalisilla vuokranantajilla asuvien olisi pakko vaihtaa vuokrakämppää, tai päätyy maksamaan extraa.

Koskee ihan kaikkia, ei pelkästään IT:tä.

Wut? Otat loparit koska eivät nosta palkkaa, ja houkuttelevat takaisin....vanhalla palkalla??? I don't even...

Meidän firmassa täysin sama juttu. Yksi avaintekijä poistui jokunen aika sitten, koska pyysi enemmän liksaa kuin mihin johto olisi suostunut. Noooh... hän otti loparit ja lähti Eliselle (tai siis se Elisa Appelsiini Mandariini mikälie onkaan), eiköhän sit esari soitellut et "saisit takaisin työpaikan ilman koeaikaa" tms. skeidaa. Yllättäen ei tullut takaisin.

Meidän firmassa samanlaisia ongelmia. Muutama jannu on lähtenyt meidän tiimistä vuoden sisällä eikä heille tarjottu korotusta edes siinä vaiheessa, kun olivat ilmoittaneet lähtevänsä.

Minunkin palkkani on surkea työhön, koulutukseen ja kokemukseen nähden. Työt ovat kuitenkin sen verran mielenkiintoisia, että en ole vielä nostanut kytkintä. Pidän kuitenkin paikkoja silmällä kokoajan ja lähden sopivan tullessa, jos palkka ei ala nousta pian.

Meillä samat. En kyllä tajua mikä logiikka tuossa on, että hyvistä työntekijöistä ei pidetä kiinni. Luulisi tuo excelissäkin lopulta näyttävän paremmalta kun maksetaan varmasti hyvälle tekijälle hieman lisää liksaa verrattuna siihen että rekrytään, koulutetaan ja tilalla mahdollisesti huonompi tekijä.

Meillä samat. En kyllä tajua mikä logiikka tuossa on, että hyvistä työntekijöistä ei pidetä kiinni. Luulisi tuo excelissäkin lopulta näyttävän paremmalta kun maksetaan varmasti hyvälle tekijälle hieman lisää liksaa verrattuna siihen että rekrytään, koulutetaan ja tilalla mahdollisesti huonompi tekijä.

Omassa esimiesroolissa tulee vuosittain tilanne "tässä on x eur rahaa, päätä kenelle alaisistasi annat palkankorotuksen". Koska jokainen alainen tekee omia projekteja jne. on todella vaikea määritellä kuka on parempi kuin toinen. Suomeksi, hyvän työntekijän määritteleminen on todella vaikeaa.

Minusta on kohtuullisen huvittavaa mitata arvoa pelkästään palkan mukaan. Se on vain osa sitä kokonaisuutta. Perus edellytys ihmisten pysyvyydelle on se miten palkka vertautuu yleiseen palkkaan vastaavissa tehtävissä.

Omassa esimiesroolissa tulee vuosittain tilanne "tässä on x eur rahaa, päätä kenelle alaisistasi annat palkankorotuksen". Koska jokainen alainen tekee omia projekteja jne. on todella vaikea määritellä kuka on parempi kuin toinen. Suomeksi, hyvän työntekijän määritteleminen on todella vaikeaa.
Varmasti on vaikeaa. Toi hyvän ja huonon työntekijän erottaminen on kuitenkin niitä tärkeimpiä esimiehen tehtäviä. Jos ei pysty erottelemaan mistä työntekijästä pitää kiinni ja kenet voi päästää lähtemään, niin sitten on jossain vikaa. Yleensä vika on kyllä organisaatiossa eikä siinä esimiehessä.
Minusta on kohtuullisen huvittavaa mitata arvoa pelkästään palkan mukaan. Se on vain osa sitä kokonaisuutta. Perus edellytys ihmisten pysyvyydelle on se miten palkka vertautuu yleiseen palkkaan vastaavissa tehtävissä.
Totta. Mutta kun ollaan siinä tilanteessa että työntekijä uhkaa lähtevänsä toiseen firmaan, jos palkka ei nouse, niin silloin on aika turha yrittää houkutella pysymään jollain muulla.
Harvaa hommaa myöskään jengi tekee tekemisen ilosta, joten on se palkka iso osa siitä kokonaisuudesta.

Meidän firmassa täysin sama juttu. Yksi avaintekijä poistui jokunen aika sitten, koska pyysi enemmän liksaa kuin mihin johto olisi suostunut. Noooh... hän otti loparit ja lähti Eliselle (tai siis se Elisa Appelsiini Mandariini mikälie onkaan), eiköhän sit esari soitellut et "saisit takaisin työpaikan ilman koeaikaa" tms. skeidaa. Yllättäen ei tullut takaisin.
Mulla kävi kaverille myös samat. Eli taitaa olla varsin yleistä (no ei sinänsä yllätä). Kaverini oli kuitenkin ollut muutaman vuoden talossa duunissa ja koko ajan "alihinnalla", sitten kun saa uuden paikan niin aletaan kysymään että paljonko uudessa paikassa maksetaan palkkaa ja nostetaan sitten vanhan firman palkkaa. Onneksi kaverini nosti kuitenkin kytkintä. Mielestäni sitä palkkaa kannattaisi nostaa jo ennenkuin joku on vaihtamassa työpaikkaa.

Palkasta säästäminen menee jossain paikoissa aivan fanaattisiin mittasuhteisiin.

mm Erässä teollisuuspaikassa haluttiin tes palkalla tekijämiestä, ehdotin että kannattaa nyt maksaa 2-3e tunnilta lisää niin saa osaavan ukon joka on hommaa tehnyt, ei kuulemma kannattanut kun käy kalliiksi.

Noh seuraavan reilu 6kk aikana hommassa käy pyörimässä ja poistumassa 2-3 kokematonta tes ukkoa ja kenellekkään ei voinut sitä lopulta laskea ilman että oli vanhempi työntekijä varmistamassa.

Näin se taitaa yleisesti mennäkin. Ja tuollaisessa tilanteessa jos on 10 kaveria duunissa ja vain 2-3 saa antaa vuosittain korotuksen niin se huonoin aines ei tule ikinä saamaan korotuksia. Enkä sinänsä tiedä onko tuo hyvä tai huono asia, mutta noin se menee. Muistelen kun entisessä työpaikassa (iso talo jossa mentiin juuri noin) oli kaveri joka oli kyllä sitä "heikointa ainesta" ja palkkansa ei ollut vuosiin noussut..katkera kuin mikä oli asiasta, mutta ei ne pomot pysty nostamaan kun koko ajan olisi nostettava jollekin pätevämmälle.

Hyvien juttujen jatkoksi sopii omakin. Eräästä isosta IT-fimasta lähdin vetämään kun palkkakeskustelut oli ihan saakelin vaikeita. Siinä vaiheessa sitten kun kerroin hakeneeni muualle, tarjottiin kertaheitolla reilusti isompaa palkkaa (lyöden tämän uuden paikan palkkatarjouksen). Kysyin vielä uudesta paikasta vähän lisää mutta selvää oli tuossa vaiheessa että vaihdan vaikka vanha paikka tarjoaisi vielä tuotakin enemmän. Niin myös tarjosi ja lähdin silti. En ollut ainoa vaan todella moni kollega tehnyt saman ratkaisun (ennen omaani ja sen jälkeen).

Mulla tossa joku 4-5v sitten kun kyselin esimieheltä palkankorotousta (en ollu saanut 3-4 vuoteen lisää) kävi niin, että en saanut korotusta "kun sulla on jo niin hyvä palkka ja muilla tiimissä on huonompi". Tasasivat sitten useana vuonna niin, että parin huonommin palkatun palkkaan käyettiin korotusvarat (Joka vuosi kysyin ja aina sama vastaus)... No en ole tuolla enää töissä, mutta on mielenkiintoinen malli.

Varmasti on vaikeaa. Toi hyvän ja huonon työntekijän erottaminen on kuitenkin niitä tärkeimpiä esimiehen tehtäviä. Jos ei pysty erottelemaan mistä työntekijästä pitää kiinni ja kenet voi päästää lähtemään, niin sitten on jossain vikaa. Yleensä vika on kyllä organisaatiossa eikä siinä esimiehessä.

Jossain paikoissa esimiehillä(tiimipäällikköillä jne.) ei ole natsoja oikeesti vaikuttaa palkkoihin. Heidän tehtävä on melkein vain olla joku olkapää jota vastaan tietyt työntekijät voivat sitten parkua huoliaan. Saattaa olla myös, että tiimissä on porukkaa jotka tekevät ihan eri juttuja joista palkatkin pitäisi olla ihan erillaisia ja sitten ne tietyt osaajat vain lähtevät menemään ja voivotellaan tilannetta.

Mulla tossa joku 4-5v sitten kun kyselin esimieheltä palkankorotousta (en ollu saanut 3-4 vuoteen lisää) kävi niin, että en saanut korotusta "kun sulla on jo niin hyvä palkka ja muilla tiimissä on huonompi". Tasasivat sitten useana vuonna niin, että parin huonommin palkatun palkkaan käyettiin korotusvarat (Joka vuosi kysyin ja aina sama vastaus)... No en ole tuolla enää töissä, mutta on mielenkiintoinen malli.

Tälläsestäkin olen kuullut ja taas tiimissä saattaa olla ihan eri töitä tekeviä joten...

Hyvien juttujen jatkoksi sopii omakin. Eräästä isosta IT-fimasta lähdin vetämään kun palkkakeskustelut oli ihan saakelin vaikeita. Siinä vaiheessa sitten kun kerroin hakeneeni muualle, tarjottiin kertaheitolla reilusti isompaa palkkaa (lyöden tämän uuden paikan palkkatarjouksen).

Hyvä ettet jääny tuonne. Mielestäni aika törkeää käytöstä.

Viimeksi muokattu:
Meidän firmassa samanlaisia ongelmia. Muutama jannu on lähtenyt meidän tiimistä vuoden sisällä eikä heille tarjottu korotusta edes siinä vaiheessa, kun olivat ilmoittaneet lähtevänsä.

Minunkin palkkani on surkea työhön, koulutukseen ja kokemukseen nähden. Työt ovat kuitenkin sen verran mielenkiintoisia, että en ole vielä nostanut kytkintä. Pidän kuitenkin paikkoja silmällä kokoajan ja lähden sopivan tullessa, jos palkka ei ala nousta pian.
Mitenhän luulet edellä annettujen tietojen perusteella käyvän?

Hyvän työntekijän määrittäminen voi olla vaikeaa, varsinkin jos/kun yrityksessä henkilöstöjohtaminen on hoidettu aivan päin persettä. (Esim. siten, että se esimies ei tiedä hölkäsen pöläystä omien alaistensa tekemisestä, tai sillä ei ole valtuuksia vaikuttaa mihinkään eikä ketään kiinnosta, vaikka sattuisi tietämäänkin)

Se, että palkka ei nouse tehtävien mukaan, eikä firmalla ole mitään mielenkiintoa pitää palkkausta asiallisena aiheuttaa kyllä melkoista vitutusta jo ihan itsessään. Erityisen motivoivaa silloin kun tajuaa tekevänsä samaa hommaa tai jopa paremmin, mutta puolella liksalla. Vielä motivoivempaa kun samaan aikaan niitä märkäkorvia yms. tulee kuitenkin kovemmalla palkalla sisään.

Melkoisen täydellistä tarvis olla, että jaksaa katsella tuota menoa.

Näin se taitaa yleisesti mennäkin. Ja tuollaisessa tilanteessa jos on 10 kaveria duunissa ja vain 2-3 saa antaa vuosittain korotuksen niin se huonoin aines ei tule ikinä saamaan korotuksia. Enkä sinänsä tiedä onko tuo hyvä tai huono asia, mutta noin se menee. Muistelen kun entisessä työpaikassa (iso talo jossa mentiin juuri noin) oli kaveri joka oli kyllä sitä "heikointa ainesta" ja palkkansa ei ollut vuosiin noussut..katkera kuin mikä oli asiasta, mutta ei ne pomot pysty nostamaan kun koko ajan olisi nostettava jollekin pätevämmälle.

Näissä järjestelmissä hienoa on myös se, että jos ja kun ne tiimit eivät ole kuitenkaan identtisiä, niin porukka lähtee kävelemään nimenomaan sieltä tiimistä missä on ne pätevimmät työntekijät.

Se, että palkka ei nouse tehtävien mukaan, eikä firmalla ole mitään mielenkiintoa pitää palkkausta asiallisena aiheuttaa kyllä melkoista vitutusta jo ihan itsessään. Erityisen motivoivaa silloin kun tajuaa tekevänsä samaa hommaa tai jopa paremmin, mutta puolella liksalla. Vielä motivoivempaa kun samaan aikaan niitä märkäkorvia yms. tulee kuitenkin kovemmalla palkalla sisään.

Eikös tämä ole aika normihommaa varsinkin suuremmissa yrityksissä. Lisää vastuita ja "manageri" titteleitä saa kyllä, mutta palkkaa korjataan sitten seuraalla palkkakierroksella. Ja oho, sitten ei yllättäen olekaan varaa kuin pieneen korotukseen.

Hyvän työntekijän määrittäminen voi olla vaikeaa, varsinkin jos/kun yrityksessä henkilöstöjohtaminen on hoidettu aivan päin persettä. (Esim. siten, että se esimies ei tiedä hölkäsen pöläystä omien alaistensa tekemisestä, tai sillä ei ole valtuuksia vaikuttaa mihinkään eikä ketään kiinnosta, vaikka sattuisi tietämäänkin)

Melkoisen täydellistä tarvis olla, että jaksaa katsella tuota menoa.

Problem tulee siinä että alainen x tekee täysin toisentyyppistä hommaa kuin alainen y. Jossain kooditehtaassa tai konsultti lafkassa homma on paljon helpompaa. Pistetään laskutusmittari päälle ja parhaille jaetaan korotuksia, simple.

Omassa firmassa pidetään huoli että märkäkorvat tulee pienemmällä liksalla sisään.

Problem tulee siinä että alainen x tekee täysin toisentyyppistä hommaa kuin alainen y. Jossain kooditehtaassa tai konsultti lafkassa homma on paljon helpompaa. Pistetään laskutusmittari päälle ja parhaille jaetaan korotuksia, simple.

Ei sen silti pitäisi olla mitään mahdotontakaan. Mutta siitä tulee äkkiä mahdotonta, jos esimiehen ainoa interaktio omien alaisten kanssa on suurinpiirtein kerran vuodessa käytävä kehityskeskustelu koska alaisia on liikaa, eikä johtamiselle ole varattu aikaa / annettu mahdollisuuksia.

Sylttytehdas ei tosin silloin ole siinä esimiehessä vaan hr & top management, jonka mielestä tämä on erinomainen tapa hoitaa homma kotiin.

Ei sen silti pitäisi olla mitään mahdotontakaan. Mutta siitä tulee äkkiä mahdotonta, jos esimiehen ainoa interaktio omien alaisten kanssa on suurinpiirtein kerran vuodessa käytävä kehityskeskustelu koska alaisia on liikaa, eikä johtamiselle ole varattu aikaa / annettu mahdollisuuksia.

Sylttytehdas ei tosin silloin ole siinä esimiehessä vaan hr & top management, jonka mielestä tämä on erinomainen tapa hoitaa homma kotiin.
Joo,tästäkin samaa mieltä. Oma kokemus (ei toki monesta firmasta ja organisaatiosta kokemusta mutta kuitenkin) että managerointi on nykyään monesti sellaista että yhdellä kaverilla on jotain 30+ alaista. Hommaa ihan valtavasti eikä ole apuna sellaisia perinteisiä "tiiminvetäjiä" joilla olisi jotain linjavastuuta vaan pelkästään teknistä vastuuta. Miten se pomo voi tarkkaan tietää miten kaverit suoriutuu duunista jos näkee tyyppejä pari kertaa kuussa ja kehityskeskustelu pari kertaa vuodessa..

Tuo alaisten määrä on täysin riippuvainen alasta. Olen nähnyt työstään suoriutuvan esimiehen jolla oli yli 100 suoraa alaista. Tuotantotyössä. Minäkin olen neljääkymmentä pyörittänyt ilman ongelmia. Monessa hommassa taas 10 voi olla liikaa.
Huono esimies on huono, oli sitten 1 tai 50 alaista.

No ainakin asiantuntijahommissa on yleensä vaan haitaksi jos se manageri jotain sählää ja täyttää kalenteria jollain yhdentekevillä kokouskutsuilla.

No ainakin asiantuntijahommissa on yleensä vaan haitaksi jos se manageri jotain sählää ja täyttää kalenteria jollain yhdentekevillä kokouskutsuilla.

Haluaisitko nyt avata tätä tyhjänpäiväistä viestiä? Käskikö joku sähläämään ja tekemään yhdentekeviä kokouskutsuja?

Haluaisitko nyt avata tätä tyhjänpäiväistä viestiä? Käskikö joku sähläämään ja tekemään yhdentekeviä kokouskutsuja?

Esim. IT-alalla alkaa olla jo useita firmoja jossa esimiehet on vedetty minimiin. Johtamista tilataan vaikkapa palveluna. Olen tällaisessa firmassa töissä ja esimiehiä ei ole tullut ikävä.

Työpaikan tehottomin osa saattaa olla oma pomosi – Suomen parhaina työpaikkoina pidetään yrityksiä, joissa ei ole esimiehiä

[offtopic]
Eiköhän töitä ole aika paljon erilaisia. Toisissa tarvitaan esimiehen panosta joka päivä, toisissa ei. Asiantuntijatöissä monesti esimies hoitaa omia vastuitaan ja vetää sitten ne kehityskeskustelut vuoden tai puolen välein sekä hoitaa alaisten muut pakolliset tarpeet siinä sivussa tarpeen vaatiessa.

Esimies puuttuu omaan työhöni vain jos siihen tulee erikseen tarve. Tarve nyt voi olla vaikka erikseen ylempää tullut käsky hoitaa x asia ennen muita ja tuotakaan ei tapahdu montaa kertaa vuodessa. Muutoin työ on täysin itsenäistä ja itseohjautuvaa. Mittareita löytyy kyllä pilvin pimein millä seurata alaisia ja kyllä palautteesta näkee ja kuulee, jos korjattavaa.

Tuolla perusteella alaisia voi hyvinkin olla useampi kymmenen. Enemmän vaikuttaa esimerksi erilaisten palveluiden tai asiakkaiden määrä.

Työpaikka vaihtui ja palkka nousi 3200->3700€/kk, todennäköisesti myös maksettavat vuosibonarit on paremmat uudessa paikassa. Suurin motivaattori vaihdolle kuitenkin mielenkiintoisempi työnkuva :tup:

Esim. IT-alalla alkaa olla jo useita firmoja jossa esimiehet on vedetty minimiin. Johtamista tilataan vaikkapa palveluna. Olen tällaisessa firmassa töissä ja esimiehiä ei ole tullut ikävä.

Työpaikan tehottomin osa saattaa olla oma pomosi – Suomen parhaina työpaikkoina pidetään yrityksiä, joissa ei ole esimiehiä

Joskus juttelin erään artikkelissa mainitun firman johtoryhmän jäsenen kanssa heidän tavasta johtaa esimiehettömiä työntekijöitä. En muista sanasta sanaan mutta meni suurin piirtein näin. "Me otetaan sisään vain parhaita. Jos henkilö ei pysty tekemään tulosta/viihdy ja hyväksy toimintatapaa niin hän kyllä hakeutuu itse talon ulkopuolelle."

Aika sellainen piilaaksomainen tapa tehdä hommia. Toiset tykkää hulluna ja pysyy sisällä, toiset häipyy vähin äänin. Maine kiirii piireissä niin ei työnarkomaanit ei edes hae.

Palkat tottakai on huiput kun on pelkästään parhaita töissä.

Katsos, unohdin keskustelun otsikon vallan. Ja saahan tuolta tilattua vaikka "palkankorotusneuvottelun".

Kuulostaa vain vaikealta se neuvottelu, jos toinen osapuoli ei tiedä hajuakaan siitä pitäisikö sitä palkkaa nostaa kun ei ole missään tekemisissä muuten. Toisekseen lopputuloksena voi helposti olla, että palkkoja nostetaan vain niille ekstroverteille ketkä parhaiten myyvät/kehuvat omaa osaamistaan noissa neuvotteluissa, ei niinkään sen perusteella kuinka hyvin työnsä kukakin oikeasti tekee. Loput jäävät sitten joko pienelle palkalle, tai vaihtavat firmaa.

Joskus juttelin erään artikkelissa mainitun firman johtoryhmän jäsenen kanssa heidän tavasta johtaa esimiehettömiä työntekijöitä. En muista sanasta sanaan mutta meni suurin piirtein näin. "Me otetaan sisään vain parhaita. Jos henkilö ei pysty tekemään tulosta/viihdy ja hyväksy toimintatapaa niin hän kyllä hakeutuu itse talon ulkopuolelle."

Aika sellainen piilaaksomainen tapa tehdä hommia. Toiset tykkää hulluna ja pysyy sisällä, toiset häipyy vähin äänin. Maine kiirii piireissä niin ei työnarkomaanit ei edes hae.

Palkat tottakai on huiput kun on pelkästään parhaita töissä.

No selvää on että tällaiset toimintatavat vaativat tietynlaisen henkilön. Ja kyllä ne pyritään jo työhönotossa selvittämään, ettei käy niin että otetaan töihin ja sitten huomaa että ei tämä sovikaan, mutta toki tätäkin tapahtuu. Oliko tarkoituksesi vihjata että tämä sopii työnarkomaaneille, mutta kirjoitit väärin? En ihan ymmärrä tuota loppuosaa viestistäsi.

Kuulostaa vain vaikealta se neuvottelu, jos toinen osapuoli ei tiedä hajuakaan siitä pitäisikö sitä palkkaa nostaa kun ei ole missään tekemisissä muuten. Toisekseen lopputuloksena voi helposti olla, että palkkoja nostetaan vain niille ekstroverteille ketkä parhaiten myyvät/kehuvat omaa osaamistaan noissa neuvotteluissa, ei niinkään sen perusteella kuinka hyvin työnsä kukakin oikeasti tekee. Loput jäävät sitten joko pienelle palkalle, tai vaihtavat firmaa.

Näistä paikoista moniin liittyy myös avoimet palkat: Mitä, jos kaikkien palkkatiedot olisivat avoimia? – "Kuka on valmis kertomaan oman palkkansa?"

Ja luuletko että asiantuntijatyössä muuten/yleisesti pomo tietää mitä alainen tekee? Tai ettei homma helposti mene jokatapauksessa siihen että extrovertit saavat palkankorotukset? (Tosin tähän saattaa auttaa hieman nuo avoimet palkat).

Ja luuletko että asiantuntijatyössä muuten/yleisesti pomo tietää mitä alainen tekee? Tai ettei homma helposti mene jokatapauksessa siihen että extrovertit saavat palkankorotukset? (Tosin tähän saattaa auttaa hieman nuo avoimet palkat).

Helposti menee, jos se pomo on täysin irti siitä alaisten tekemisestä. Avoimet palkat voi auttaa, mutta onko niitä nyt edes muualla kuin Vincitillä? Kuitenkin juurikin se henkilöstöjohtaminen on tärkein ja myös jotakuinkin ainoa asia mihin sitä pomoa tarvitaan kun työntekijät osaavat ne tekniset yms. asiat ratkaista itsekin.

Helposti menee, jos se pomo on täysin irti siitä alaisten tekemisestä. Avoimet palkat voi auttaa, mutta onko niitä nyt edes muualla kuin Vincitillä? Kuitenkin juurikin se henkilöstöjohtaminen on tärkein ja myös jotakuinkin ainoa asia mihin sitä pomoa tarvitaan kun työntekijät osaavat ne tekniset yms. asiat ratkaista itsekin.

Ainakin Goforella noin isommista putiikeista. Mitä tulee johtamisrooleihin niin varmastikin ainakin pörssiyrityksen johtaminen vaatii tiettyjä pomo-rooleja. Ja tosiaan esim. tuo johtaminen palveluna meinaa sitä että toki täysin ei pomoista luovuta. Ei esim. itsellä ole hinkua kaikista pomoista päästä eroon, mutta veikkaan että 98% yrityksistä niitä pomoja on liikaa.

Olen ollut töissä myös suuressa kansainvälisessä IT-firmassa ja siellä oli oikein hauska leikki kun pomoja oli monta kerrosta ja ne keskenään sitten taistelivat kuka sai olla minkäkinlainen tiimin-, yksinkön-, sun muun vetäjä :) Välillä joku aleni jollekin orrelle ja sitten Teemu saikin olla uusi Vice President of Medical Division jne :D

Avoimet palkat on kyllä omasta mielestäni oikein kannatettava ajatus. Mitä ihmeen salattavaa työntekijän näkökulmasta niissä on? Joo jotain korpeaa, kun saa vähemmän palkkaa, mutta vielä enemmän korpeaa, jos puljussa vaikka pari vuotta painettuaan tajuaa, että on koko ajan tehnyt duunia "alipalkattuna".

Työnantajan näkökulmasta tietty ongelmaksi nousee edellä keskusteltu tiimipalkat. Jos tiimissä on eri lailla suorittavia fiksuja henkilöitä, niin heille on ihan ok, että joku tienaa enemmän. Mutta jos palkat eroavatkin jollain pärstäkertoimella suorituksen sijaan, kuten helposti on, niin tottakai silloin työnantaja haluaa pitää palkat salaisuutena.

Asiantuntijatöissä monesti esimies hoitaa omia vastuitaan ja vetää sitten ne kehityskeskustelut vuoden tai puolen välein sekä hoitaa alaisten muut pakolliset tarpeet siinä sivussa tarpeen vaatiessa.
Viitisen vuotta sitten, edellistä edellisessä duunissa mulla oli parin vuoden ajan tilanne, jossa minä olin Helsingissä, esimies Englannissa, projektipäällikkö Saksassa, muu projektitiimi Saksassa ja Hollannissa ja testaajat Intiassa. Tapasin pomoni tuon kahden vuoden aikana face-to-face ehkä neljästi, muita tästä porukasta en kertaakaan.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 415
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom