Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Ihan samalla tavalla se nyt maksettava kotihoidontuki tai työttömyyskorvaus ovat suoria tulonsiirtoja muilta veronmaksajilta.

Kylllä, mutta se kohdistuu lastenhoitoon ja vähentää yhteiskunnan kustannuksia päivähoidon osalta. Sillä on siis selkeä tarkoitus. Tuollainen perheverotus sen sijaan ei kohdistu suoraan lastenhoitoon tai mihinkään muuhunkaan, jota yhteiskunnan tulisi tukea (ennemminkin päinvastoin).

Suuren verotuksen ongelma onkin, että perheen tienaajan tulot vaikuttavat tienaamattoman tukiin. Tähän päälle vielä progressiivinen verotus kurittamaan ja käytännön nettotulot onkin jo huimasti pienemmät kuin perheessä jossa kaksi töissä (esimerkkien luvuilla).

Pitäisi olla joko:

Perheverotus ja ei tukia
Yksilöverotus ja tukiin ei vaikuta toisen puoliskon ansiot

Nythän on kaksi paskaa laitettu yhteen ja kuritus on tuplat.

Perheverotuksessa on se että yhteenmuutto ei liikoja huvittaisi jos puolison tulot tuplaisivat oman vero %.

Näin yksin elävänä minun on ihan mahdoton käsittää miksi pitäisi olla joku perheverotus, jossa toinen saa vetää vapaamatkustajana. Ellen sitten tasapuolisuuden nimissä itsekin saa alkaa maksaa vain puolet veroja koska perheeseeni tulee vain puolet tuloja. Tuo on aivan haistapaska touhua ja suoraan verrattavissa Suomessa jo aikoja siten haudattuihin piikaveroihin.

Joo, tämä oli vain tarkoitettu konkreettiseksi esimerkiksi, miten tuo nykysysteemi vaikuttaa. Ei ollut siis kannanotto sen puolesta, että perheitä pitäisi verottaa yhtenä taloutena :) Ennemminkin itse olen tasaveron kannalla, se olisi reilumpi kuin progressiivinen verotus

Eli siis kun kuukausi palkka nousee 2500€ -> 5000€, niin pitäisi olla tyytyväinen että jää jopa tonni enemmän käteen? Hyvin on demari/vasemmisto aivopesu purrut :)
Joo, onhan se perseestä että mitä enemmän tienaat, sen enemmän verotetaan.
Mutta on se silti tyhmää olla tavoittelematta isompaa palkkaa, "koska jostain 5000€ palkasta joutuu maksaa enemmän veroo ja käteen jää vaan tonni enemmän".
Rahaa se tonnikin on

Joo, onhan se perseestä että mitä enemmän tienaat, sen enemmän verotetaan.
Mutta on se silti tyhmää olla tavoittelematta isompaa palkkaa, "koska jostain 5000€ palkasta joutuu maksaa enemmän veroo ja käteen jää vaan tonni enemmän".
Rahaa se tonnikin on
Riippuu miten se palkka tulee. Kuka arvostaa rahaa ja kuka vapaa aikaa. Nyt teen n 8h/päivä töitä, mutta en kyllä viitsisi tuplata tätä työmäärää vaikka saisin tuplapalkan koska siitä jää käteen niin vähän verotuksen takia. Toki jos samalla ajankäytöllä saa enemmän niin ihan ok, ellei sitten vastuu ja stressi lisäänny paljon niin sitten tuskin kiinnostaakaan tienata enempää.

Eli siis kun kuukausi palkka nousee 2500€ -> 5000€, niin pitäisi olla tyytyväinen että jää jopa tonni enemmän käteen? Hyvin on demari/vasemmisto aivopesu purrut :)
No nopeasti laskien käteen jäävän tulon määrä nousee n. 23000€ -> 40000€.

Voishan se enemmänkin olla, mutta luulisi tuon nyt sen verran tuntuvan, että palkan tuplaukseen on ihan hyvä kannustin.

No nopeasti laskien käteen jäävän tulon määrä nousee n. 23000€ -> 40000€.

Voishan se enemmänkin olla, mutta luulisi tuon nyt sen verran tuntuvan, että palkan tuplaukseen on ihan hyvä kannustin.

Riippuu kyllä ihan siitä, mitä menee vaihdossa.

Riippuu kyllä ihan siitä, mitä menee vaihdossa.
Eiköhän suurin osa 5000e/kk liksaa nostavista tee suomessa ihan normaalia 37.5h viikkoa ja korkeintaan jotain työmatkustuksia päälle omalla ajalla.

Hyvin harvassa suomalaisessa normaalissa työsuhteessa joutuu tuon kokoisella liksalla tekemään jotain ihmetemppuja.

Eri asia on sitten jos 3000e/kk duunarihommassa painaa 5000e kk-liksan verran jatkuvasti ylitöitä.

Eihän tuo nyt välttämättä tarkoita tuntimäärän kasvua. Jyrkkä progressiivinen verotus voi vaikuttaa haluihin kehittyä tai edetä urallaan vaativampiin tehtäviin.

• Tykkää
Reactions: hmb
5000e/kk on melko tyypillinen kokeneen ohjelmistokehittäjän palkka pk-seudulla, eikä siihen tosiaan sisälly mitään erityisiä vastuita tai yli 37½h viikkoja.

No eikö tollanen nyt ole aika äkkiä ylempi toimihenkilö ja ymmärtääkseni heille ei aina esim. matkustamisesta makseta?
Jos työmatkustusta ei ole hirveän paljon, niin en nyt näe sitä karmeana tilanteena jos vaikka viisi kertaa vuodessa vuodessa tulee vähän normaalia pidempi päivä kun raahautuu aamulennolla johonkin Eurooppaan ja siellä viettää "täyden" päivän töissä.

Jos tuota pitää täydellisenä oman elämän menetyksenä ja ihmisoikeuksien poljentana, niin sitten varmaan on ihan hyvä vaan pysyä yksinkertaisemmissa töissä ja tyytyä pienempään liksaan.

Tietysti on niitä jotain hommia jossa reissua tulee paljon, mutta kyllä ne ovat selkeässä vähemmistössä jossa reissuja tulisi enemmän kuin 10 vuodessa.

5000e/kk on melko tyypillinen kokeneen ohjelmistokehittäjän palkka pk-seudulla, eikä siihen tosiaan sisälly mitään erityisiä vastuita tai yli 37½h viikkoja.

Juuri näin. Se palkka voi nousta 5k - 6k:een ilman, että työn sisältö kovin merkittävästi muuttuu. Toki vastuuta annetaan enemmän ja odotetaan, että seniori saa sen projektin maaliin vaikka yksin määräajassa ja pitää asiakkaan tyytyväisenä, mutta tuntimäärä ei kasva, reissua ei tule. Tämä varmaan pätee muissakin asiantuntijahommissa kuin vain devauksessa.

2500e/kk palkka toki koskee lähinnä kesäduunareita. Jo kuten totesit, kyllä siitä lisä 2500 eurosta jää vähän enemmän kuin vain tonni käteen. Luokkaa 1300e kun Veronmaksajien käppyrästä arvoin. Kyllä kai tuo monelle kelpaa kun vapaa-aikaa jää silti kuten ennenkin?

Oman kokemuksen mukaan tossa 7-10te/kk välissä pitää jo alkaa useimmiten uhraamaan jonkinverran vapaa-aikaa töille. Toisaalta yleensä noilla liksoilla varsinaista työaikaakaan ei samallalailla ole, vaan on työtehtävät, jotka tulee hoitaa. Itsekin teen töitä välillä milloin mihinkin aikaan ja milloin mistäkin. On tullut tehtyä töitä mökiltä käsin, iltaisin, viikonloppuisin, kesken ulkomaanreissujen (loma), jne. Kaikki on siitä kiinni, miten noi ottaa. Mua toi ei stressaa, kun ei noi hommat yleensä yllätyksenä tule. Vastapainoksi voin sitten itse päättää välillä pitää vapaapäiviä, käydä kesken etäpäivän lenkillä jne.

Kyllä mä olen jokaisen palkankorotuksen ottanut ilolla vastaan. Ainakin itselle on luonnollista, että ikää ja kokemusta kun kertyy, niin hommat muuttuvat usein vaativimmiksi ja sitämyöten palkka nousee.

En mä enää varmaan edes tulisi toimeen jollain 3-4te liksalla, joka tuntui joskus mahtavalta... ei se ainakaan mitenkään riittäisi nykyiseen elämäntyyliin.

Juuri näin. Se palkka voi nousta 5k - 6k:een ilman, että työn sisältö kovin merkittävästi muuttuu. Toki vastuuta annetaan enemmän ja odotetaan, että seniori saa sen projektin maaliin vaikka yksin määräajassa ja pitää asiakkaan tyytyväisenä, mutta tuntimäärä ei kasva, reissua ei tule. Tämä varmaan pätee muissakin asiantuntijahommissa kuin vain devauksessa.

2500e/kk palkka toki koskee lähinnä kesäduunareita. Jo kuten totesit, kyllä siitä lisä 2500 eurosta jää vähän enemmän kuin vain tonni käteen. Luokkaa 1300e kun Veronmaksajien käppyrästä arvoin. Kyllä kai tuo monelle kelpaa kun vapaa-aikaa jää silti kuten ennenkin?
Puhuitko it-alasta, vai onko palkkakäsityksesi jotenkin vinksallaan? Kurkista tessejä, ja katso monessako tuntipalkassa ilman ylitöitä tulee tuon verran? Tuo on suunnilleen 15€/h. Tessit alkaa jostain kympistä.

Puhuitko it-alasta, vai onko palkkakäsityksesi jotenkin vinksallaan?

Kyllähän se tuosta viestistä käy ilmi? "Tämä varmaan pätee muissakin asiantuntijahommissa kuin vain devauksessa?" Ja vastasin kommenttiin ohjelmistoalan 5k palkkaan.

Puhuitko it-alasta, vai onko palkkakäsityksesi jotenkin vinksallaan? Kurkista tessejä, ja katso monessako tuntipalkassa ilman ylitöitä tulee tuon verran? Tuo on suunnilleen 15€/h. Tessit alkaa jostain kympistä.
Tekeekö kukaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut töitä minkään tessin taulukkopalkan mukaan?

Esim. TEK:n työmarkkinatutkimuksen mukaan DI:iden mediaanipalkka nousee kaikki alat ja työllistymiskohteet huomioiden 5000e:n yli n. 15 työkokemusvuoden kohdalla. 75% DI:Stä tienaa 25v työkokemusvuoden kohdalla 5000e/kk. Riippuen alasta se kokemusmäärä jolla tuo palkkataso saavutetaan vaihtelee.

upload_2018-10-21_16-35-49.png

lähde: TEM 2017: pdf

Tietysti DI:t ovat aika pieni ihmisryhmä, joten yleisesti se ei kelpaa "kaikkien duunareiden" mittariksi.

Tekeekö kukaan ylemmän korkeakoulututkinnon suorittanut töitä minkään tessin taulukkopalkan mukaan?

Esim. TEK:n työmarkkinatutkimuksen mukaan DI:iden mediaanipalkka nousee kaikki alat ja työllistymiskohteet huomioiden 5000e:n yli n. 15 työkokemusvuoden kohdalla. 75% DI:Stä tienaa 25v työkokemusvuoden kohdalla 5000e/kk. Riippuen alasta se kokemusmäärä jolla tuo palkkataso saavutetaan vaihtelee.

upload_2018-10-21_16-35-49.png

lähde: TEM 2017: pdf

Tietysti DI:t ovat aika pieni ihmisryhmä, joten yleisesti se ei kelpaa "kaikkien duunareiden" mittariksi.

Vähänkään teknisempi lafka niin yläkerran pojat on kaikki DI:tä. Nämä 150-200k€ pojat vääristää tilastoja aika kivasti.

Vähänkään teknisempi lafka niin yläkerran pojat on kaikki DI:tä. Nämä 150-200k€ pojat vääristää tilastoja aika kivasti.

Vääristävät lähinnä keskiarvoa ja top 10 % osuutta. Mediaaniin ym. eivät juuri vaikuta

Ainakin omalla duunipaikalla on käsitykseni mukaan DI/KTM/OTM jamppojen liksat luokkaa 5-8 ke/kk, jos kokemusta alla +10v.

Itse siis istun noobina dippainssinä yläkerrassa aloittelijan palkoilla.

Vääristävät lähinnä keskiarvoa ja top 10 % osuutta. Mediaaniin ym. eivät juuri vaikuta

Ainakin omalla duunipaikalla on käsitykseni mukaan DI/KTM/OTM jamppojen liksat luokkaa 5-8 ke/kk, jos kokemusta alla +10v.

Itse siis istun noobina dippainssinä yläkerrassa aloittelijan palkoilla.
Jos huomasit niin ylempi kuva ja liitot muutenkin tykkää käyttää keskiarvoja, ei mediaaneja

Jos huomasit niin ylempi kuva ja liitot muutenkin tykkää käyttää keskiarvoja, ei mediaaneja

Kuvassa näkyy myös 10,25,50,75 ja 90% osuudet. Paljon parempi kuin pelkän mediaanin esittäminen. Näkee ylimmän ja alimman kymmenyksen sekä kuinka paljon suurinpiirtein suurin osa saa.

Yleisesti juu kun halutaan politisoida jotain, niin tilastot näytetään omaa asiaa parhaiten tukevalla tavalla. Yleensä EK näkövinkkelistä voidaan esittää keskiarvoa ja AY vinkkelistä taasen mediaania.

En edes huomannut, että tilastossa on keskiarvotkin kun 10-25-50-75-90 fraktiilit ovat sata kertaa informatiivisempia.

Keskiarvo on harvinaisen huono tapa mitata asiantuntijoiden palkkajakaumaa. Kuten zepi yllä mainitsee, nuo fraktiilit kertovat paljon kiinnostavammin palkkajakaumasta.

Oman kokemuksen mukaan tossa 7-10te/kk välissä pitää jo alkaa useimmiten uhraamaan jonkinverran vapaa-aikaa töille. Toisaalta yleensä noilla liksoilla varsinaista työaikaakaan ei samallalailla ole, vaan on työtehtävät, jotka tulee hoitaa. Itsekin teen töitä välillä milloin mihinkin aikaan ja milloin mistäkin. On tullut tehtyä töitä mökiltä käsin, iltaisin, viikonloppuisin, kesken ulkomaanreissujen (loma), jne. Kaikki on siitä kiinni, miten noi ottaa. Mua toi ei stressaa, kun ei noi hommat yleensä yllätyksenä tule. Vastapainoksi voin sitten itse päättää välillä pitää vapaapäiviä, käydä kesken etäpäivän lenkillä jne.

Kyllä mä olen jokaisen palkankorotuksen ottanut ilolla vastaan. Ainakin itselle on luonnollista, että ikää ja kokemusta kun kertyy, niin hommat muuttuvat usein vaativimmiksi ja sitämyöten palkka nousee.

En mä enää varmaan edes tulisi toimeen jollain 3-4te liksalla, joka tuntui joskus mahtavalta... ei se ainakaan mitenkään riittäisi nykyiseen elämäntyyliin.

Tämä, huomannut itse saman. Ihan sama milloin tai mistä tekee kunhan tekee. Tuli juuri lopeteltua budjettipaketin läpikäyntipuhelu huomista reviewiä varten, mutta nyt alkaakin sitten huomattavasti chillimpää töissä. Tai no, olin muutenkin viime viikon etänä ja tein esim. kotisalilla treenit kesken päivän.

Mun liksa on vähän päälle 3ke kk ja silti pitää uhrata vapaa aikaa töille. Pitäs varmaan neuvotella jotain uusiks...

Ei siis mitään ylityökorvauksia, menee liukumaan.

Mun liksa on vähän päälle 3ke kk ja silti pitää uhrata vapaa aikaa töille. Pitäs varmaan neuvotella jotain uusiks...

Ei kai tuossa tartte mitään neuvotella, kun tuo on yksituumaan laitonta. Ylitöistä on aina maksettava ylityökorvaukset, se ei ole sopimusasia.

Ei kai tuossa tartte mitään neuvotella, kun tuo on yksituumaan laitonta. Ylitöistä on aina maksettava ylityökorvaukset, se ei ole sopimusasia.

Näihän se varmaan on. Mulle tosin ei ole oikein selvää et mikä on ylitöitä ja mikä ei, kun on liukuva työaika käytössä, pitäs varmaan sitäkin selvitellä.

Näihän se varmaan on. Mulle tosin ei ole oikein selvää et mikä on ylitöitä ja mikä ei, kun on liukuva työaika käytössä, pitäs varmaan sitäkin selvitellä.
Lopetat hommat sen 7,5 h jälkeen ja se on siinä. Täysin oma töpeksintä jos ei ole munaa lopettaa hommia ajoissa.

Otat asian esille asiallisesti. Paljonko vapaa-aikaa tähän on uhrattava? Meinaan jos kyse on arkena muutaman tunnin venymisestä silloin tällöin arkena niin en olisi vielä huolissani, mutta jos pitää viikonloppuja uhrata ja ylityöt ovat jokapäiväinen juttu niin ehdottomasti pitää aloittaa keskustelut. Muistat vaan aloittaa asiallisesti, ei todellakaan kannata iskeä nyrkkiä pöytään ja tiputtaa hanskoja suoraan kun kello on "pykälässä". Noi on sitten niitä viimeisiä vaihtoehtoja jotka johtaa yleensä siihen, että välit tulehtuu ja työpaikan vaihto edessä.

Ylityötä se on silloin, jos työnantaja vaatii sen tekemään. Liukumaa voit tehdä itse tai olla tekemättä tilanteen mukaan. Näin lainsäädännön näkökulmasta. Toki liukumassa on hyvä joustaa kumpaakin suuntaan, jos se ei aiheuta itselle kohtuutonta haittaa.

Itsellä oli sama tilanne. Oletettiin joustoa tietyissä projekteissa (johon oli kyllä hyvät perusteet), mutta korvattiin pahimmillaan yli 12h päivät liukumilla - "ylitöitä ei meillä tehdä". Minulla oli itse kirjattava työaika, jonka suhteen sitten vastaavasti vedin kotiinpäin, kun oli hiljaisempaa. Eli tein 7 tunnin päivän, mutta merkkasin täydet 7,5 tuntia, millä sitten osittain sain hyvitettyä ilmaisia ylitöitä. Vaikka oli oikeudenmukaista, niin soti omaa moraalia vastaan tämäkin.

Duunin vaihto auttoi - edelleenkin saa joustaa liukumilla, mutta entistä vähemmän, työnantaja joustaa vastaavasti enemmän tähän suuntaan ja palkkakin nousi reilusti tasolle, mikä oikeuttaa jo jonkinlaisen joustovaatimuksen.

Liukuva työaika tarkoittaa sitä, että työntekijällä on mahdollisuus omasta halustaan (=vapaaehtoisesti) venyttää työpäiviä ja vastaavasti lyhentämään muita päiviä. Liukuva työaika ei tarkoita sitä, että työnanjata voi määrätä työntekijän tekemään pitkiä päiviä ja sen jälkeen pitämään tunteja pois liukumien nimissä.

Jos työnantaja pyytää tekemään normaalia pidemmän päivän, niin kyse on aina ylityöstä, josta on maksettava ylityökorvaukset. Ei siinä ole mitään epäselvää.

Ja kuten aiemmin mainitsin, kun on vaativammissa tehtävissä ja sitä myöten korkeammalla palkalla, tollaisen 8-16 työajan ajatuksen saa kyllä pääosin heittää menemään.
Ei mun varsinainen työaika varmasti tosta 40h viikossa käytännössä yli mene, mutta miten työt sijoittuvat, on kyllä kaikkea 8-18 välillä. Tietty pääosin koetan hoitaa 8-17 välillä, mutta aina tulee hommia, jotka on vain hoidettava. Joskus se vaatii illalla tai viikonloppuisin työntekoa (Ja välillä kun lopetan hommat aikaisin päivällä, jatkan 21-23 välillä loppuun hommia). Mutta mulle ainakin ihan sama. Osittain tämä on myös se hinta, minkä saa vapaista työajoista maksaa. Esim. just äsken kävin 2h omilla asioilla, joihin meni 30min suuntaansa autolla. Olin skypepalaverissa automatkat. Ja maksaahan työnantaja ainakin mulle ihan asiallisen kompensaation menetetystä vapaa-ajasta.

Työsopimuksessa lukee viikkotyöaika, jos tunnit ei viikossa riitä, silloin työnantaja maksaa ylitöistä. Yksinkertaista. Tietysti jossain ylempien toimijoiden työsopimuksissa ei välttämättä ole edes viikkotyöaikoja merkitty mutta nämä ovat usein vaan ylimpää johtoa tjms. vastuutehtäviä. En tiedä kait se on laissakin kielletty että työntekijöitä ei voi syrjiä sen takia ettei suostu tekemään enempää tunteja kuin viikkotyöaika on määrittänyt. Ylitöihinkään ei tarvitse suostua jos ei halua.

Työsopimuksessa lukee viikkotyöaika, jos tunnit ei viikossa riitä, silloin työnantaja maksaa ylitöistä. Yksinkertaista. Tietysti jossain ylempien toimijoiden työsopimuksissa ei välttämättä ole edes viikkotyöaikoja merkitty mutta nämä ovat usein vaan ylimpää johtoa tjms. vastuutehtäviä. En tiedä kait se on laissakin kielletty että työntekijöitä ei voi syrjiä sen takia ettei suostu tekemään enempää tunteja kuin viikkotyöaika on määrittänyt. Ylitöihinkään ei tarvitse suostua jos ei halua.

Ei tosiaan ole ihan noin mustavalkoista kaikissa hommissa (just ne ylemmät toimihenkilöt mm. ja johtotehtävät varsinkin). Kun on vastuuta, niin välillä vaan on venyttävä.
Ei munkaan hommissa niin vain aina tiputeta hanskoja, kun 7,5h tulee täyteen (ts. minkä taakseen jättää, sen edestään löytää). Monesti ei ole ketään, joka voisi mua paikata pikaisesti. Eli, jos olen jotain luvannut esim. huomisaamuun mennessä, niin kyllä se on yleensä tehtävä, vaikka aina ei kerkeäkään just siihen klo xx mennessä. Teen sitten illalla tai herään aamulla aiemmin. Ja kausiluontoisesti saattaa mennä viikkotunnit vaikka 50h, jos on kiire syystä taikka toisesta. Kun ei mun hommia kukaan muukaan tee, niin ite ne on tehtävä. Tässä on yksilön vastuu ainakin omissa hommissa se avaintekijä. Koska noita tunteja ei varsinaisesti valvota mitenkään, niin itse on osattava tasoittaa ylimenneet sopivina hetkinä.

Koskaan ei ole kukaan ylemmältä tasolta pyytänyt jäämään tms. Ihan oman harkinnan mukaan on menty. Toki en ole suorittavassa portaassa ja työtuntien laskeminenkin on vähän niin ja näin, varsinkin, kun en tee töitä toimistolta, vaan pääosin kotoa käsin (+duunimatkat).
Jos hommia olis aivan liikaa, niin tottakai sitten pitäisi eskaloida ylöspäin. Toistaiseksi ainakin aika sopivasti kuitenkin keskimäärin on ollut.

Ei tosiaan ole ihan noin mustavalkoista kaikissa hommissa (just ne ylemmät toimihenkilöt mm. ja johtotehtävät varsinkin). Kun on vastuuta, niin välillä vaan on venyttävä.
Ei munkaan hommissa niin vain aina tiputeta hanskoja, kun 7,5h tulee täyteen (ts. minkä taakseen jättää, sen edestään löytää). Monesti ei ole ketään, joka voisi mua paikata pikaisesti. Eli, jos olen jotain luvannut esim. huomisaamuun mennessä, niin kyllä se on yleensä tehtävä, vaikka aina ei kerkeäkään just siihen klo xx mennessä. Teen sitten illalla tai herään aamulla aiemmin. Ja kausiluontoisesti saattaa mennä viikkotunnit vaikka 50h, jos on kiire syystä taikka toisesta. Kun ei mun hommia kukaan muukaan tee, niin ite ne on tehtävä. Tässä on yksilön vastuu ainakin omissa hommissa se avaintekijä. Koska noita tunteja ei varsinaisesti valvota mitenkään, niin itse on osattava tasoittaa ylimenneet sopivina hetkinä.

Koskaan ei ole kukaan ylemmältä tasolta pyytänyt jäämään tms. Ihan oman harkinnan mukaan on menty. Toki en ole suorittavassa portaassa ja työtuntien laskeminenkin on vähän niin ja näin, varsinkin, kun en tee töitä toimistolta, vaan pääosin kotoa käsin (+duunimatkat).
Jos hommia olis aivan liikaa, niin tottakai sitten pitäisi eskaloida ylöspäin. Toistaiseksi ainakin aika sopivasti kuitenkin keskimäärin on ollut.
Jättäisin hommat kylmästi tekemättä jos ei normaaliin työaikaan ehdi niitä tehdä. Työnantaja voi rekrytoida lisää porukkaa jotta hommat valmistuu ajallaan.

Miksi annat vapaa-aikaasi työlle ja stressaat siitä? Firma ei yhtä kaveria kaipaa, et ole korvaamaton. Nauti elämästäsi jos se on muutakin kuin työntekoa.

Itse ainakin koen, että työn tekemisen vapauden (työajan seuranta, työajat, etätyö ym.) myötä velvollisuuteni on myös välillä venyä päivän pidentämisen suhteen varsinkin, jos venymisen tarpeen on aiheuttanut oma töiden tekemisen aikataulutus / lupaukset asiakkaalle jostakin tietystä aikataulusta. Toki eriasia, jos kyseessä on puhtaasti resurssipula, jonka takia omasta tahdostaan huolimatta joutuu venyttämään päivää ilman korvausta. Tällaisiakin itsellä ollut jokunen ja niiden korvauksesta on sovittu sitten erikseen.

Itse ainakin koen, että työn tekemisen vapauden (työajan seuranta, työajat, etätyö ym.) myötä velvollisuuteni on myös välillä venyä päivän pidentämisen suhteen varsinkin, jos venymisen tarpeen on aiheuttanut oma töiden tekemisen aikataulutus / lupaukset asiakkaalle jostakin tietystä aikataulusta. Toki eriasia, jos kyseessä on puhtaasti resurssipula, jonka takia omasta tahdostaan huolimatta joutuu venyttämään päivää ilman korvausta. Tällaisiakin itsellä ollut jokunen ja niiden korvauksesta on sovittu sitten erikseen.

Ihan sama mielipide. Jos saan olla osan viikosta etänä ja aloitella työt ihan mihin aikaan vaan (järkevissä rajoissa), niin voin jonkun asennuksen tehdä konttoriajan ulkopuolella. Lisäksi jos järjestelmä on seis, tuotanto alhaalla ja mikään ei toimi - niin en lähde töistä ja sano "ei kiinnosta". Se ei ole oikea asenne.

Näitä pieniä venymisen tarpeita on suunnilleen kerran 1,5 kuukaudessa, enkä ikinä ole mussuttanut - jollei ne johdu surkeasta aikataulusta tai siitä, että Joku Muu on puoliperseillyt omat tehtävänsä. Nyt olen sopinut, että tulevaisuudessa näistä tulee erillinen korvaus, mutta kyllä pystyn tekemään asennuksia edellenkiin normaalitaksalla. Jos ei nyt kerran 1,5 kuukaudessa pysty yhtenä päivänä asentamaan (josta tietää 2 viikkoa etukäteen), niin sitten on oma elämänhallinta sekaisin. Ja uskoisin, että voin vielä ajoittaa oman päiväni niin, että se on 7.5h noina päivinä, jos haluan.

Kyllä minä kannatan pientä joustoa. Tietenkin kannattaa katsoa, että myös työnantaja joustaa.

--

Yli 7,5h päivät säännöllisesti ja suunnittelematta on merkki huonosta johtamisesta. Sitten kannattaa ottaa asia esille ja itse pyrkisin parantamaan tilannetta. Huonoin vaihtoehto on olla tekemättä mitään. Semmoinen ihan toimiva vaihtoehto on tuossa tilanteessa se, että tekee niitä 7,5h työpäiviä ja jättää kaiken kesken. Sen jälkeen pomosi vihaa sinua, mutta itsepähän on hommat mokaillut.

Jep. Sitä varten joissain työpaikoissa on liukuva työaika, koska syystä tai toisesta se työaika ei aina osu tasan klo 8-16 välille. Se antaa niin työntekijälle ja työnantajalle vapautta joustaa.

Tietysti se on sitten ongelma, jos jousto on aina yksipuolista ja johtuu resurssipulasta.

Juuri näin.

Jättäisin hommat kylmästi tekemättä jos ei normaaliin työaikaan ehdi niitä tehdä. Työnantaja voi rekrytoida lisää porukkaa jotta hommat valmistuu ajallaan.

Miksi annat vapaa-aikaasi työlle ja stressaat siitä? Firma ei yhtä kaveria kaipaa, et ole korvaamaton. Nauti elämästäsi jos se on muutakin kuin työntekoa.

En minä siitä stressaa. Mulle sopii tämä oikein hyvin. Saan mennä ja tulla vapaasti ja tehdä työt mistä huvittaa (pääosin). Toki palkkakin on tossa 100te luokassa vuodessa (ja näillä näkymin nousee n. 5% vuodessa helposti). Mielummin istun sen 8-9h kotona koneen edessä, kuin ajan 30-40min suuntaan toimistolle tekemään 8h työpäivän. Tekemällä vähän yli 40h viikossa jään kuitenkin vapaa-ajassa voitolle (+kaikki muut etätyön edut). Kohta 12v menty näin ja kyllä varmasti kelpaisi monelle.

Jep. Sitä varten joissain työpaikoissa on liukuva työaika, koska syystä tai toisesta se työaika ei aina osu tasan klo 8-16 välille. Se antaa niin työntekijälle ja työnantajalle vapautta joustaa.

Tietysti se on sitten ongelma, jos jousto on aina yksipuolista ja johtuu resurssipulasta.
Ja parhaimmillaan se liukuma tarkoittaa, että silloin tällöin voi olla helposti vaikka kokonaisia päiviä poissa töistä (mulla käytännössä ilmoitusluontoinen asia). Itse olen jokusen päivän vuodessa näin + silloin tällöin esim. mökille tms. lähtö hyvissä ajoin perjantaina (tai sitten jo torstaina ja teen vain pe aamupäivän töitä mökiltä). Tosiaan joskus kesälomaltakin luvannut tehdä päivän tai kaksi töitä, jos loma osunut keskelle hankalaa aikaa (projekti esim. Keski-Euroopassa ja oma loma heinäkuussa, jolloin siellä kaikki töissä). Olen sitten sen 1-2pv jossain välissä ollut tavoitettavissa (käytännössä töitä max. 3-4h/päivä) ja sitten ottanut pari kokonaista päivää vapaata myöhemmin. No big deal mulle. Jollekin tietty vois olla. Mutta ihan vapaaehtoisesti olen noi tehnyt.
Kai se työnantaja vois myös sanoa, milloin loman voi pitää... No itse olen aina saanut 100% päättää milloin lomani pidän.

Ja parhaimmillaan se liukuma tarkoittaa, että silloin tällöin voi olla helposti vaikka kokonaisia päiviä poissa töistä (mulla käytännössä ilmoitusluontoinen asia). Itse olen jokusen päivän vuodessa näin + silloin tällöin esim. mökille tms. lähtö hyvissä ajoin perjantaina (tai sitten jo torstaina ja teen vain pe aamupäivän töitä mökiltä). Tosiaan joskus kesälomaltakin luvannut tehdä päivän tai kaksi töitä, jos loma osunut keskelle hankalaa aikaa (projekti esim. Keski-Euroopassa ja oma loma heinäkuussa, jolloin siellä kaikki töissä). Olen sitten sen 1-2pv jossain välissä ollut tavoitettavissa (käytännössä töitä max. 3-4h/päivä) ja sitten ottanut pari kokonaista päivää vapaata myöhemmin. No big deal mulle. Jollekin tietty vois olla. Mutta ihan vapaaehtoisesti olen noi tehnyt.
Kai se työnantaja vois myös sanoa, milloin loman voi pitää... No itse olen aina saanut 100% päättää milloin lomani pidän.

Itsellänikin joustaminen ja siihen suostuminen pohjautuu juuri siihen, että tiedän, että myös työnantaja joustaa esimerkiksi juuri lomien ajankohdan suhteen myös toiseen suuntaan ja muutenkin joustoa löytyy myös työntekijän suuntaan. Jos joustoa työnantajan puolelta ei saisi takaisin, niin tuskin itsekään olisin valmis joustamaan sinne päin.

Työsopimuksessa lukee viikkotyöaika, jos tunnit ei viikossa riitä, silloin työnantaja maksaa ylitöistä. Yksinkertaista.

Varmasti se tuntu yksinkertaiselta, jos ei ole faktat tiedossa :) @Honzo mainitsikin että ei ole noin joka alalla, mutta sen verran lisään vielä lisään hänen kommenttiin, että ei tarvitse edes olla ylempitoimihenkilö yms. Esimerkkinä vaikka kesä petteri kaupan kassalla firmassa jossa on käytössä tasoittumisjärjestelmä.

EDIT: Otetaan nyt kantaa vielä vähän lisää. Itse olen aika samalla linjoilla @Honzo n kanssa. Ymmärrän, että on ihmisiä joita ei kiinnosta se työ tai työnantaja yhtään enempää kuin se 7,5h päivässä. Mutta itse lukeudun siihen porukkana, jolla on töitä tehtävänä päivä / viikko tasolla X kappaletta ja ne on tehtävä, meni siinä sitten 40h tai 55h. Kyllä mä mielelläni itse pusken omat hommani ja otan löysää sitten jollekkin päivälle kun on mahdollista. Ja en koe tätä stressaavana. Jos työ on mukavaa ja palkka hyvä, niin mikäs siinä.

Varmasti se tuntu yksinkertaiselta, jos ei ole faktat tiedossa :) @Honzo mainitsikin että ei ole noin joka alalla, mutta sen verran lisään vielä lisään hänen kommenttiin, että ei tarvitse edes olla ylempitoimihenkilö yms. Esimerkkinä vaikka kesä petteri kaupan kassalla firmassa jossa on käytössä tasoittumisjärjestelmä.
No joo, mutta se kesäpetteri harvoin itse päättää, milloin tulee ja milloin menee. Kun seuraava kassa tulee töihin, niin edellinen lähtee... Aika pitkälle vuorojen mukaan taitaa työajat olla.

No joo, mutta se kesäpetteri harvoin itse päättää, milloin tulee ja milloin menee. Kun seuraava kassa tulee töihin, niin edellinen lähtee... Aika pitkälle vuorojen mukaan taitaa työajat olla.

Totta, mutta viittasin tuohon työsopimuksen viikkotyöaikaan. Petterillä voi olla sopparissa 15h, mutta työvuorolistassa 30h. Lisäksi jos esimies pyytää olemaan pidempään esim. 5h -> 7h, se ei ole ylityötä.

Rakennustyömaillakaan ei välttämättä aina voi pudottaa työkaluja kenttään kun 8h täynnä. Tai voi toki, mutta ois se hyvä ottaa vähän huomioon työkaveritkin, saattaa olla, että seuraavana aamuna saa kuulla asiasta kun joku toinen poppoo seisoo tumput suorina, sen takia ettei vähän viittinyt joustaa ja hoitaa hommia loppuun. Ja puhun siis tyyliin max. puolen tunnin joustamisesta. Vaikka en enää ite pyöri työmailla (joskus tuli oltua enemmänkin), mutta on mulla sen verran ammattiylpeyttä, että hoidan hyvin loppuun jos meinaa jäädä kesken ja kello lähestyy "sulkemisaikaa".

Siinä voi jokainen päissään tai selvinpäin laskia, että paljonko vuositasolla hidastuu vaikka kymmenen rakennustyömaan hommat sen takia, että tehdään vain välttämättömät ja kelloa noudatetaan orjallisesti ihan vaan vittumaisuudesta. Muutenkin tää rakentaminen on Suomessa minusta vähän hidasta...

Totta, mutta viittasin tuohon työsopimuksen viikkotyöaikaan. Petterillä voi olla sopparissa 15h, mutta työvuorolistassa 30h. Lisäksi jos esimies pyytää olemaan pidempään esim. 5h -> 7h, se ei ole ylityötä.

Esimies voi pyytää joo mutta työntekijällä ei ole mitään velvoitetta tehdä ylitöitä ilman korvauksia(ELLEI työsopimuksessa ole jotakin pykäliä), eikä suostua moiseen jos ei halua. Eri asia on sitten henkilökohtainen jousto jota kaikilla meillä tietysti aina on, sekä tietysti velvollisuudentunto. Minäkin olen tehnyt monesti viikossa enemmän kuin 37,5h mutta periaatteessa mun ei tarvis. Mutta monesti se helpottaa sun seuraavia töitä jos vähän venyt, eli hyötynäkökulma tossakin käytössä. Toisekseen, vaikka sulla ei ois velvoitetta, saatat aiheuttaa porua työporukassa ja esimiehissäs jos et koskaan jousta. Noita asioita ei mikään työsopimus määrää.

Ja kuten aiemmin mainitsin, kun on vaativammissa tehtävissä ja sitä myöten korkeammalla palkalla, tollaisen 8-16 työajan ajatuksen saa kyllä pääosin heittää menemään.
Ei mun varsinainen työaika varmasti tosta 40h viikossa käytännössä yli mene, mutta miten työt sijoittuvat, on kyllä kaikkea 8-18 välillä. Tietty pääosin koetan hoitaa 8-17 välillä, mutta aina tulee hommia, jotka on vain hoidettava. Joskus se vaatii illalla tai viikonloppuisin työntekoa (Ja välillä kun lopetan hommat aikaisin päivällä, jatkan 21-23 välillä loppuun hommia). Mutta mulle ainakin ihan sama. Osittain tämä on myös se hinta, minkä saa vapaista työajoista maksaa. Esim. just äsken kävin 2h omilla asioilla, joihin meni 30min suuntaansa autolla. Olin skypepalaverissa automatkat. Ja maksaahan työnantaja ainakin mulle ihan asiallisen kompensaation menetetystä vapaa-ajasta.
Mulla kans työaika sijoittuu pääsääntösesti 06-16 välille, joskus pomo soittaa jostain asiasta klo 16 jälkeen. Ohjelmiston tuotantopäivitykset 1-3krt/2 viikkoon sit iltasin, yleensä tossa menee klo 21-22.

Teen 95% about etänä. Kerran viikossa välillä toimistolla (tunnin ajomatka), nyt en oo tainnu kuukauteen käydä. Salilla on myös mahdollista käydä esim 8-9 tai 15-16 kun on liukumat käytössä. Sinänsä hyviä puolia on, mut aika paljon on stressiä.

E: ja siis jos mä saisin vaik sen 80ke vuodessa tästä palkkaa ni olis ihan fine. Nyt kyl vähän tuntuu siltä et palkkaan suhteutettuna joutuu sykkiin liikaa.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
285 415
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom