Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Marginaalivero = Jokaisen uuden tienatun rahayksikön veroprosentti. Marginaalivero on keskituloiselle palkansaajalle n. reilu 40 % kun unohdetaan muut veroluonteiset maksut.

Taitaa olla tässä se laskuvirhe mitä epäilin. Et ota tässä laskelmassa nyt huomioon sitä, että se alkuperäinen verokorttiin laskettu ennakonpidätysprosentti ottaa jo huomioon kaikki tulot siihen verokorttiin merkittyyn tulorajaan asti. Eikä pelkästään tarkasteluhetkeen asti.

Esim. jos sinulla on verokortti laskettu esim. 50000 euron tulojen mukaan. Kesken vuotta olet tilanteessa, että olet tienannut jo 40000 euroa. Ne loput 10000 euroa eivät missään tapauksessa mene marginaaliveroprosentin mukaan, sillä olet jo maksanut tuosta tienatusta 40000 eurosta ennakonpidätystä enemmän kuin mitä olisit siitä maksanut, jos verokorttisi olisi alunperin laskettu 40000 euron tulojen mukaan. Tämän vuoksi et voi verrata sitä lisäprosenttia suoraan marginaaliveroprosenttiin.

Juuri tämän vuoksi pyysin sinua esittämään ne luvut, niin voisin sitten helposti niitä lukuja käyttämällä osoittaa, minkä verran maksaisit ennakonpidätystä kussakin tapauksessa ja voitaisiin yhdessä todeta, missä kohtaa se virhe tuli.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla tässä se laskuvirhe mitä epäilin. Et ota tässä laskelmassa nyt huomioon sitä, että se alkuperäinen verokorttiin laskettu ennakonpidätysprosentti ottaa jo huomioon kaikki tulot siihen verokorttiin merkittyyn tulorajaan asti. Eikä pelkästään tarkasteluhetkeen asti.

Esim. jos sinulla on verokortti laskettu esim. 50000 euron tulojen mukaan. Kesken vuotta olet tilanteessa, että olet tienannut jo 40000 euroa. Ne loput 10000 euroa eivät missään tapauksessa mene marginaaliveroprosentin mukaan, sillä olet jo maksanut tuosta tienatusta 40000 eurosta ennakonpidätystä enemmän kuin mitä olisit siitä maksanut, jos verokorttisi olisi alunperin laskettu 40000 euron tulojen mukaan.

Juuri tämän vuoksi pyysin sinua esittämään ne luvut, niin voisin sitten helposti niitä lukuja käyttämällä osoittaa, minkä verran maksaisit ennakonpidätystä kussakin tapauksessa ja voitaisiin yhdessä todeta, missä kohtaa se virhe tuli.

Niin, puhutaanko me nyt verokortin A vai B tulorajoista? Yleensähän kuukausipalkkaisella on käytössä A rajat, jotka ovat kuukausikohtaisia. (Ja noissa muuten B tulorajoilla tulorajat on aina pienemmät kuin A tulorajoilla vaikka prosentit on samat) Eli joka kuukausi tietty määrä menee perusprosentille ja ylimenevä lisäprosentille. Tuolloin se muutos on yleensä aika pieni, vaikka loppuvuonna palkka nousee. Jos taas kyseessä on B vaihtoehto, niin siinä tietenkin vaikutus on mahdollisesti suurempi.

Löysin vuoden 2017 verokortin. Tuossa mulle on merkitty 40% lisäveroprosentti vaikka todellisuudessa jokaisesta tienaamastani ylimääräisestä eurosta olisin joutunut maksamaan veroa 42,5 %. Silti minulle tuli palautuksia vaikka ylitin tuon tulorajan, koska se tulorajan veroprosentti on aina laskettu hieman yläkanttiin. Jos olisin ylittänyt reilummin, jossain kohtaa se olisi käänytynyt mätkyiksi. Tuossa tapauksessa se uusi kortti ei olisi ainakaan parantanut tilannetta, jos haluan välttää maksamasta liikaa veroja.

En ole mitenkään varma, että tuo verkkosvuilla oleva veroprosenttilaskuri antaa oikeasti samat veroprosentit, mitä verohallinto postittaa vuoden alussa. Se ei siis välttämättä kerro totuutta, jos pelkästään sillä laskeskelee. Sinun pitää laskea siitä omasta alkuperäisestä kortista vastaako se lisäprosentti marginaaliveroa, jotta tiedät kasvaako mätkyt vai palautukset.

Oleellista on huomata, että verohallinto laskee nuo verokortit aina niin, että jos tulot eivät ole muuttuneet sinulle tulee jonkin verran palautuksia. Ja jos tulot ovat muuttuneet hieman ylöspäin, mitä usein tapahtuu, silloin päädyt vasta nollille. Ainoastaan reiluista tulonnousuista mennään mätkyjen puolelle.

Uusi verokortti kannattaa siis lähinnä pyytää silloin, jos tulot putoavat.
 
En ole koskaan käyttänyt sitä verokorttia, jonka verottaja postittaa, koska siinä on aina väärin lasketut tulorajat. Sen sijaan tilaan aina vuoden alusta uuden verokortin. Mutta jos sinulla tosiaan menee joka kuukausi osa tuloista lisäprosentilla, niin sinulla on silloin väärällä tulorajalla laskettu verokortti käytössä.

Lisäksi jos käyttää tuota B-vaihtoehtoa ja verottajan valmiiksi lähettämää korttia, niin pitää ottaa huomioon, että se on yleensä tarkoitettu tulemaan voimaan vasta helmikuusta alkaen (työnantajat voivat maksaa tammikuun palkan vielä edellisen vuoden prosentilla), joten vuosittaisessa tulorajassa on vain 11 kuukauden tulot, ei koko vuoden. Tämä voi selittää sen, miksi B-kortissa näyttäisi olevan pienempi tuloraja.

Mutta tosiaan, jos verokortti on oikein laskettu, niin ei ole väliä puhutaanko A:sta vai B:stä, koska molemmissa tapauksissa ennakonpidätys menee pelkästään perusprosentilla. Ja tosiaan edellyttää sitä, että se on oikein laskettu, eikä tuloraja ole liian pieni.

Nämä verokortit ja prosentit ovat itselleni hyvinkin tuttuja, koska joka vuosi teen aina loppusyksystä tarkistukset ja tilaan loppuvuodelle uuden kortin niin, että saan ennakonpidätykset optimoitua niin, että veronpalautukset jää lopulta aina noin muutaman kymmenen euron luokkaan.
 
Oleellista on huomata, että verohallinto laskee nuo verokortit aina niin, että jos tulot eivät ole muuttuneet sinulle tulee jonkin verran palautuksia. Ja jos tulot ovat muuttuneet hieman ylöspäin, mitä usein tapahtuu, silloin päädyt vasta nollille. Ainoastaan reiluista tulonnousuista mennään mätkyjen puolelle.

Oleellista on myös huomata että se verohallinnon alkuvuodessa toimittaman verokortin laskenta perustuu 2 vuotta vanhaan palkkatasoon. Tämä siitä yksinkertaisesta syystä että siinä vaiheessa kun ne kortit pitää toimittaa, ei edellisen vuoden verotus ole vielä valmistunut. Ei ole ihme jos näissä keskusteluissa tulee outouksia vastaan, jos osa vetelee niillä oletuksilla että palkka on samaa tasoa kuin pari vuotta sitten, ilman että tarkistavat verokorttinsa tietoja, ja osa sitten taas laskee verokorttinsa ajantasaisilla tiedoilla.

Jos verokortti on ollut ajantasalla, kannattaa se päivittää aina kun saat palkankorotuksen. Muutoin käytännössä koko palkankorotus menee lisäprosentin puolelle, ja maksat varmasti liikaa ennakonpidätystä.
 
En ole koskaan käyttänyt sitä verokorttia, jonka verottaja postittaa, koska siinä on aina väärin lasketut tulorajat. Sen sijaan tilaan aina vuoden alusta uuden verokortin. Mutta jos sinulla tosiaan menee joka kuukausi osa tuloista lisäprosentilla, niin sinulla on silloin väärällä tulorajalla laskettu verokortti käytössä.

Lisäksi jos käyttää tuota B-vaihtoehtoa ja verottajan valmiiksi lähettämää korttia, niin pitää ottaa huomioon, että se on yleensä tarkoitettu tulemaan voimaan vasta helmikuusta alkaen (työnantajat voivat maksaa tammikuun palkan vielä edellisen vuoden prosentilla), joten vuosittaisessa tulorajassa on vain 11 kuukauden tulot, ei koko vuoden. Tämä voi selittää sen, miksi B-kortissa näyttäisi olevan pienempi tuloraja.

Mutta tosiaan, jos verokortti on oikein laskettu, niin ei ole väliä puhutaanko A:sta vai B:stä, koska molemmissa tapauksissa ennakonpidätys menee pelkästään perusprosentilla. Ja tosiaan edellyttää sitä, että se on oikein laskettu, eikä tuloraja ole liian pieni.

Nämä verokortit ja prosentit ovat itselleni hyvinkin tuttuja, koska joka vuosi teen aina loppusyksystä tarkistukset ja tilaan loppuvuodelle uuden kortin niin, että saan ennakonpidätykset optimoitua niin, että veronpalautukset jää lopulta aina noin muutaman kymmenen euron luokkaan.

No kumpi sitten on oikein. Se verottajan toimittama kortti on laskettu niin, että vaikka tulot heiluisi hieman lopputuloksena ollaan aina jotakuinkin nollan tuntumassa. Ja siinä tosiaan menee mätkyjen puolelle, jos palkka nousee merkittävästi. Jos on tilannut heti vuoden alussa oman kortin tilanne voikin olla erilainen.

Jos joku kuitenkin kysyy pitäisikö tilata kortti, niin voidaan varmaan olettaa, että silloin mennään sillä verottajan toimittamalla kortilla, joka on laskettu tuon kertomani mukaisesti. Aika harva alkaa kuitenkaan sitä uutta korttia tilaamaan joka vuosi, jotta voisi välttää sen mahdollisen muutaman sadan euron heiton, jonka kuitenkin saa takaisin tai voi helposti maksaa pois vuodenvaihteen jälkeen.

Mutta tosiaan, jos verokortti on oikein laskettu, niin ei ole väliä puhutaanko A:sta vai B:stä, koska molemmissa tapauksissa ennakonpidätys menee pelkästään perusprosentilla. Ja tosiaan edellyttää sitä, että se on oikein laskettu, eikä tuloraja ole liian pieni.
Jos katsot tarkkaan huomaat, että B:ssä se tuloraja on merkittävästi matalampi kuin A:ssa. Toisaalta A:ta sotkee esimerkiksi lomarahat, mitä siinä varmaan huomioidaan.
 
Onneksi tuota sun ei tarvitse miettiä kun tosta kerrassaan typerästä A-tavasta luovutaan nyt.

Arvaappa vaan kuinka monesti oon töissä yrittänyt kysyä työukkoilta, että minkä helvetin takia te vatvotte sen A-tavan kanssa, kun tulot voi vaihdella paljonki jos esim teet ylitöitä. En ole mitään järkevää vastausta saanut koskaan, itsellä aina se B-tapa.

Ja just tuossa eilen eräs työntekijä tuumaili, että tulis ihan kohtalainen tili kun tekis sen ja sen verran ylitöitä, nyt kun töitä on paljon. Noh, siihenhän kohta isoon ääneen sanottiin, "Ja helevetisti menee veroihin", minä ja tämä toinen melkein yhteen ääneen "No eihän mene kun on vuositulorajan mukaan" :D
 
Arvaappa vaan kuinka monesti oon töissä yrittänyt kysyä työukkoilta, että minkä helvetin takia te vatvotte sen sen A-tavan kanssa, kun tulot voi vaihdella paljonki jos esim teet ylitöitä. En ole mitään järkevää vastausta saanut koskaan, itsellä aina se B-tapa.

Ja just tuossa eilen eräs työntekijä tuumaili, että tulis ihan kohtalainen tili kun tekis sen ja sen verran ylitöitä, nyt kun töitä on paljon. Noh, siihenhän kohta isoon ääneen sanottiin, "Ja helevetisti menee veroihin", minä ja tämä toinen melkein yhteen ääneen "No eihän mene kun on vuositulorajan mukaan" :D
Siksi ne on työukkoja eikä toimihenkilöitä. Tekijöitä eikä ajattelijoita ;)
 
Arvaappa vaan kuinka monesti oon töissä yrittänyt kysyä työukkoilta, että minkä helvetin takia te vatvotte sen A-tavan kanssa, kun tulot voi vaihdella paljonki jos esim teet ylitöitä. En ole mitään järkevää vastausta saanut koskaan, itsellä aina se B-tapa.

Ja just tuossa eilen eräs työntekijä tuumaili, että tulis ihan kohtalainen tili kun tekis sen ja sen verran ylitöitä, nyt kun töitä on paljon. Noh, siihenhän kohta isoon ääneen sanottiin, "Ja helevetisti menee veroihin", minä ja tämä toinen melkein yhteen ääneen "No eihän mene kun on vuositulorajan mukaan" :D

Siinä A-tavassa joka kuukausi lapaseen jäävä rahasumma on koko vuoden tasaisempi. B-tavassa saattaa olla, että loppuvuosi menee pelkällä lisäprosentilla. Mutta A-tapaa ei ole tarkoitettu niille, jotka esim. eivät tee joka kuukausi töitä tai tulojen arviointi on todella vaikeaa.

Helvetisti menee veroihin, ihan riippumatta mitä siitä verokortista ruksii, ei se muutu mihinkään :D Oikeassahan ne oli.
 
Minä en kyllä ikinä ole ymmärtänyt että miksi kuukausittaista tulorajaa käyttäisi kukaan muu kuin kuukausipalkkalainen. Itse vuorotyössä ja silti tuolla jotkut urpot sitä käyttää vaikka kuukausittainen tulo vaihtelee 2500-5000€ välillä ihan ilman ylitöitä. Kaikki kuitenkin tietää suunnilleen paljonko siellä viivan alla on vuoden lopussa niin voisi kuvitella että yksinkertaisempaa olisi jos joka tilistä menisi veroa saman verran...
 
Onneksi tuota sun ei tarvitse miettiä kun tosta kerrassaan typerästä A-tavasta luovutaan nyt.
Mikä tuossa A rajassa on typerää? Oma tilanteeni on se että tarkka kk palkka määräytyy vasta n 1,5 kk ennen kuin se maksetaan. Eli on kiinteä osa X jonka saan joka tapauksessa, mutta tuohon sitten tulee joku kerroin väliltä 1-1,5. Nyt tuo summa X menee perusprosentin mukaan ja mahdollinen lisä ansio sitten lisäprosentilla. Vuoden alussa on mahdotonta tietää saanko joka kk palkkaa 1x vaiko 1,5x vai jotain siltä väliltä. Joten mahdollisessa vuosipalkassa on valtava vaihteluväli.

Nyt sitten kun tuo A tapa poistuu niin pitääkin sitten miettiä että otanko perus prosentin niin että se on 1x vai 1,5x mukaan. Jos 1x mukaan niin loppuvuodesta meneekin sitten kaikki jonkun lisäprosentin mukaan ja jos 1,5x niin voi olla että tulee suuret palautukset. Eli nykyinen A tapa on täysin ylivertainen systeemi. Nyt siis tiedän heti vuoden alussa jokaiselle kuukaudelle minimi nettosumman jonka varmasti saan käteen. Jatkossa sitten ei voi kun arvailla paljonko jää käteen loppuvuoden palkoista.
 
Mikä tuossa A rajassa on typerää? Oma tilanteeni on se että tarkka kk palkka määräytyy vasta n 1,5 kk ennen kuin se maksetaan. Eli on kiinteä osa X jonka saan joka tapauksessa, mutta tuohon sitten tulee joku kerroin väliltä 1-1,5. Nyt tuo summa X menee perusprosentin mukaan ja mahdollinen lisä ansio sitten lisäprosentilla. Vuoden alussa on mahdotonta tietää saanko joka kk palkkaa 1x vaiko 1,5x vai jotain siltä väliltä. Joten mahdollisessa vuosipalkassa on valtava vaihteluväli.

Nyt sitten kun tuo A tapa poistuu niin pitääkin sitten miettiä että otanko perus prosentin niin että se on 1x vai 1,5x mukaan. Jos 1x mukaan niin loppuvuodesta meneekin sitten kaikki jonkun lisäprosentin mukaan ja jos 1,5x niin voi olla että tulee suuret palautukset. Eli nykyinen A tapa on täysin ylivertainen systeemi. Nyt siis tiedän heti vuoden alussa jokaiselle kuukaudelle minimi nettosumman jonka varmasti saan käteen. Jatkossa sitten ei voi kun arvailla paljonko jää käteen loppuvuoden palkoista.
Nykyisellä tavallasi olet valmis maksamaan reilusti ylimääräistä veroa kuitenkin, joten miksi et laita alkuvuoden veroja vaikka 1,4 kertoimella, ja jos loppuvuodesta näyttää ettei toteudu, niin lasket veron nollaan tai ainakin reilusti alaspäin. Näin itse toimin yksi vuosi kun tuloista ei ollut varmuutta. Viimeinen palkka meni nollaverolla.
 
Nykyisellä tavallasi olet valmis maksamaan reilusti ylimääräistä veroa kuitenkin, joten miksi et laita alkuvuoden veroja vaikka 1,4 kertoimella, ja jos loppuvuodesta näyttää ettei toteudu, niin lasket veron nollaan tai ainakin reilusti alaspäin. Näin itse toimin yksi vuosi kun tuloista ei ollut varmuutta. Viimeinen palkka meni nollaverolla.
Toki voi laittaa vaikka 1,4 mutta tuossa sitä vasta maksaakin ylimääräistä veroa jos palkka sitten olisikin koko vuoden 1. Nykyisessä systeemissä ei tarvitse näitä miettiä ollenkaan.
 
Siinä A-tavassa joka kuukausi lapaseen jäävä rahasumma on koko vuoden tasaisempi. B-tavassa saattaa olla, että loppuvuosi menee pelkällä lisäprosentilla. Mutta A-tapaa ei ole tarkoitettu niille, jotka esim. eivät tee joka kuukausi töitä tai tulojen arviointi on todella vaikeaa.

Helvetisti menee veroihin, ihan riippumatta mitä siitä verokortista ruksii, ei se muutu mihinkään :D Oikeassahan ne oli.

No joo, veroihin kyllä menee joka tapauksessa helvetisti. Point taken.

Ja joo, B-tavalla voi olla, että napsuu lisäprosentilla, mutta eipä tuo oo mahottoman vaikeaa tilata uus kortti jos näyttää että paukkuu yli rajojen. Koskaan ei oo lisäprosentilla päässyt menemään itellä.
 
Mikä tuossa A rajassa on typerää? Oma tilanteeni on se että tarkka kk palkka määräytyy vasta n 1,5 kk ennen kuin se maksetaan. Eli on kiinteä osa X jonka saan joka tapauksessa, mutta tuohon sitten tulee joku kerroin väliltä 1-1,5. Nyt tuo summa X menee perusprosentin mukaan ja mahdollinen lisä ansio sitten lisäprosentilla. Vuoden alussa on mahdotonta tietää saanko joka kk palkkaa 1x vaiko 1,5x vai jotain siltä väliltä. Joten mahdollisessa vuosipalkassa on valtava vaihteluväli.

Nyt sitten kun tuo A tapa poistuu niin pitääkin sitten miettiä että otanko perus prosentin niin että se on 1x vai 1,5x mukaan. Jos 1x mukaan niin loppuvuodesta meneekin sitten kaikki jonkun lisäprosentin mukaan ja jos 1,5x niin voi olla että tulee suuret palautukset. Eli nykyinen A tapa on täysin ylivertainen systeemi. Nyt siis tiedän heti vuoden alussa jokaiselle kuukaudelle minimi nettosumman jonka varmasti saan käteen. Jatkossa sitten ei voi kun arvailla paljonko jää käteen loppuvuoden palkoista.

Voit tehdä esim. niin, että lasket verokortin vaikkapa 1,25x mukaan ja menet sillä syyskuun loppuun. Syyskuun lopussa sitten lasket uuden verokortin, jossa otetaan huomioon siihen saakka kertyneet todelliset tulot, jolloin uusi verokortti kolmelle viimeiselle kuukaudelle on jo varmasti lähempänä todellista. Tarpeen mukaan voit tehdä noita tarkistuksia useammankin vuodessa. Tällä tavalla minimoit heiton ja saat suurin piirtein kaikki tienestisi samantien käyttöön, eikä tarvitse jäädä odottelemaan veronpalautuksia seuraavaan jouluun.
 
Itsellä aikaisemmin paljonkin vaihdelleet tulot, ihan normaalia on ollut, että lasken hieman yläkanttiin edellisen vuoden joulukuussa verokortin uudelle vuodelle (tulee voimaan tammikuussa maksetuista palkoista).

Sitten tarkistan sen kesällä, sekä lokakuussa. Yleensä pääsee +-100€ veronpalautus/mätkyihin.

Lisäksi et voi @FireFly Renaissance verrata lisäveroprosenttia marginaaliveroon vaan sinun tulee lisätä lisäveroprosenttiin 8,25% muita veronluontoisia maksuja. Käytännössä lopputulos on aina korkeampi kuin marginaalivero.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun on tätä verokortti-keskustelua, niin pakko jakaa omat tuntemukset. Onko kenelläkään muulla tilannetta, että joutuu joka vuosi tammikuussa tekemään uuden verokortin?

Omalla kohdalla verottaja toimittaa firmalle aina jonkun hihasta revityn veroprosentin joka on yleensä siinä 15-17% luokkaa. Tuolla veroprosentilla tulisi useiden tuhansien mätkyt ja kun huomioi että omalla kohdalla veroprosentti on siinä 25% paikkeilla niin kovasti ihmetyttää mistä ne repii noita 15% veroprosentteja. Viimeksi veroprosentti on ollut alle 20% joskus todella 7 vuotta sitten.
 
Nyt kun on tätä verokortti-keskustelua, niin pakko jakaa omat tuntemukset. Onko kenelläkään muulla tilannetta, että joutuu joka vuosi tammikuussa tekemään uuden verokortin? Omalla kohdalla verottaja toimittaa firmalle aina jonkun hihasta revityn veroprosentin joka on yleensä siinä 15-17% luokkaa. Tuolla veroprosentilla tulisi useiden tuhansien mätkyt ja kun huomioi että omalla kohdalla veroprosentti on siinä 25% paikkeilla niin kovasti ihmetyttää mistä ne repii noita 15% veroprosentteja.

Kuten tosiaan sanottu, niin verottajahan perustaa sen toimittamansa verokortin 2 vuoden takaisiin palkkatietoihin. Ja eipä ne muutakaan voi, kun se edellisen vuoden verotus ei ole valmis silloin kun ne kortit pitää toimittaa. Tämä saattaa muuttua kun tulorekisteri tulee käyttöön.

Monella yhtään uransa alkupuolella olevalla palkkakehitys on sellaista että eihän se parin vuoden takainen tilanne kuvaa mitenkään niitä tulevan vuoden tuloja, joten prosentit on väkisinkin alakanttiin. Ja sama homma joka kerta kun tulee yhtään reilumpi palkankorotus mistään syystä, se tulee huomioitua niissä verottajan lähettämissä korteissa vasta melkoisella viiveellä. Uusi verokortti menee käytännössä joka vuoden alussa tilaukseen täälläkin.
 
Nyt kun on tätä verokortti-keskustelua, niin pakko jakaa omat tuntemukset. Onko kenelläkään muulla tilannetta, että joutuu joka vuosi tammikuussa tekemään uuden verokortin?

Omalla kohdalla verottaja toimittaa firmalle aina jonkun hihasta revityn veroprosentin joka on yleensä siinä 15-17% luokkaa. Tuolla veroprosentilla tulisi useiden tuhansien mätkyt ja kun huomioi että omalla kohdalla veroprosentti on siinä 25% paikkeilla niin kovasti ihmetyttää mistä ne repii noita 15% veroprosentteja. Viimeksi veroprosentti on ollut alle 20% joskus todella 7 vuotta sitten.

Etkä koskaan saa veronpalautuksia? Eli tuo 25% on todellinen prosentti kun koko verotus on toimitettu?
 
Nyt kun on tätä verokortti-keskustelua, niin pakko jakaa omat tuntemukset. Onko kenelläkään muulla tilannetta, että joutuu joka vuosi tammikuussa tekemään uuden verokortin?

Omalla kohdalla verottaja toimittaa firmalle aina jonkun hihasta revityn veroprosentin joka on yleensä siinä 15-17% luokkaa. Tuolla veroprosentilla tulisi useiden tuhansien mätkyt ja kun huomioi että omalla kohdalla veroprosentti on siinä 25% paikkeilla niin kovasti ihmetyttää mistä ne repii noita 15% veroprosentteja. Viimeksi veroprosentti on ollut alle 20% joskus todella 7 vuotta sitten.
Itsellä on myös aina vähän huuhaata se valmiiksi laskettu korttin. Tilaan tammikuussa aina uuden verokortin ja vuoden aikana tarpeen mukaan. Tänä vuonna on 3 korttia tullut tilattua.. Palkkataso on toki nousujohteinen joten ihan normaaliahan se on että korttia viilaillaan vuoden mittaan. Ei kuitenkaan huvita maksella ylimääräistä verottajalle. Loppupeleissä suhteellisen pieni vaiva tunnistautua verkkopankkitunnuksilla ja laittaa numeroita kenttään. Vituttaahan se kyllä kun verotus kiristyy loppuvuotta kohdin :D Vaikka eihän se maksettujen verojen loppusumma sinänsä muutu .. se vaan vähän painottuu vuoden loppupuoliskolle

Tuota A-korttia en oikein itsekään ymmärrä, mutta ehkä jollain sitten on ihan tasaiset kuukausitulot koko ajan ja se on helpompaa? Tiedä häntä. Omasta mielestä on helpompaa arvioida verotettavia tuloja 12kk aikajänteellä kuin joka kuukausi. Saa ne lomarahat, bonukset, luontoisedut ja mahdolliset ylityöt huomattavasti helpommin otettua huomioon
 
Tuota A-korttia en oikein itsekään ymmärrä, mutta ehkä jollain sitten on ihan tasaiset kuukausitulot koko ajan ja se on helpompaa? Tiedä häntä. Omasta mielestä on helpompaa arvioida verotettavia tuloja 12kk aikajänteellä kuin joka kuukausi. Saa ne lomarahat, bonukset, luontoisedut ja mahdolliset ylityöt huomattavasti helpommin otettua huomioon

Omalla kohdalla se on juuri toisin päin. A on helpompi kun ei tartte tarkistaa prosenttia koskaan. 1/4 tuloista on varallaoloa ja ylitöitä niin kuukausitulot vaihtelee paljonkin. Vuositulotkin on säännöllisen epämääräisesti nousseet 5v aikana 35k -> 55k. Verot on silti aina menneet aika nappiin juuri luokkaa 100€ mätkyjä tai 200€ takaisin.
 
No minimit veroja voi maksaa tilaamalla verokortin, jossa valehtelee verovuonna jo maksettujen verojen määrän, jolloin ennakkopidätys jää pieneksi, mutta mätkyt odottavat seuraavana vuonna.

Muutoin vuositulorajalla pääsee varmiten lähimmäksi oikeaa ennakkopidätystä. Itse yleensä kerran tai kaksi vuodessa tarkistan veroprosentin kohdalleen. Turhaahan se on valtiolle ilmaista lainaa antaa ja toisaalta mätkyjen maksaminen vituttaa maksimit.
 
Kuten tosiaan sanottu, niin verottajahan perustaa sen toimittamansa verokortin 2 vuoden takaisiin palkkatietoihin. Ja eipä ne muutakaan voi, kun se edellisen vuoden verotus ei ole valmis silloin kun ne kortit pitää toimittaa. Tämä saattaa muuttua kun tulorekisteri tulee käyttöön.

Tätä juuri painotinkin ettei tämä ole vaikuttavana tekijänä, koska ei verottajan pitäisi käyttää 7-8 vuoden takaisia tuloja verokortin muodostukseen. Sinänsä tuosta ei ole kauheasti haittaa, mutta sinänsä ärsyttävää aina ensimmäisenä joka vuonna tilata uusi verokortti pelkästään sen takia ettei verottaja käytä uusimpia verotietoja parin viimeisen vuoden ajalta.
 
Tossaha noita neuvoja tulikin.

Ite tilaan vuodessa varmaan 2-3 uutta verokorttia niin ei tarvii arpoa.
No ei tämä nyt mikään maailmaa mullistava asia olekkaan, mutta silti tämä nykyinen A nyt vain on omalla kohdallani parempi enkä ole koskaan tilaillut mitään verokortteja niin on päässyt helpolla. Mutta jatkossa menen varmaan yhdellä kortilla jossa riittävä raja kaikkiin tapauksiin niin ei tarvitse edelleenkään miettiä asiaa. Lopputulos nyt kuitenkin on sitten palautusten/mätkyjen jälkeen sama.
 
Netissä tekee uuden verokortin, tallentaa pdf ja lähettää sähköpostilla palkkatoimistoon. Helppoa hommaa.
 
Omalla kohdalla se on juuri toisin päin. A on helpompi kun ei tartte tarkistaa prosenttia koskaan. 1/4 tuloista on varallaoloa ja ylitöitä niin kuukausitulot vaihtelee paljonkin. Vuositulotkin on säännöllisen epämääräisesti nousseet 5v aikana 35k -> 55k. Verot on silti aina menneet aika nappiin juuri luokkaa 100€ mätkyjä tai 200€ takaisin.
Itellekin toi A on helpompi. Joka vuosi verokortti menee automaattisesti työnantajalle ja se menee tolla A vaihtoehdolla. Itse ei tarvii tehdä mitään. Palautukset mullakin on ollut jo monta vuotta putkeen 100-200 euroa, joten aika kohdilleen on mennyt vaikka palkka on noussut välillä.
 
No ei tämä nyt mikään maailmaa mullistava asia olekkaan, mutta silti tämä nykyinen A nyt vain on omalla kohdallani parempi enkä ole koskaan tilaillut mitään verokortteja niin on päässyt helpolla. Mutta jatkossa menen varmaan yhdellä kortilla jossa riittävä raja kaikkiin tapauksiin niin ei tarvitse edelleenkään miettiä asiaa. Lopputulos nyt kuitenkin on sitten palautusten/mätkyjen jälkeen sama.

Mä en kyllä ymmärrä kans miksi se pitäisi väkisin vääntää eurolleen kohdilleen ja nähdä sen takia turhaa vaivaa ja stressiä. Sitä varten verottajalla on palkattuna virkamiehiä, että ne hoitaa sen. Kunhan nyt kattoo, että on suurinpiirtein oikein ja tarkistaa veroilmoituksessa, että lopullinen verotus on tehty oikein. Jos valtion kassassa nyt makaa muutama satanen vähän pidempään ei se ole minulle kovin merkittävää. Mitään tonneja se ei ole koskaan heittänyt, vaikka kortit on laskettu kovastikin väärillä tuloilla.

Kyllä tuo menee jo jonkin harrastamisen puolelle, jos pitää useita verokortteja vuodessa tilailla :)
 
Kyllä tuo menee jo jonkin harrastamisen puolelle, jos pitää useita verokortteja vuodessa tilailla :)

En itse ole useita kertoja vuodessa uutta verokorttia koskaan tilaillut, mutta joskus aiemmin kun oli rahasta tiukkaa, niin laskin veroprosentin uusiksi esim. syyskuussa ja sain loppuvuodelle muutaman kympin kuukaudessa lisää varoja ruokaan ;)
 
Mä en kyllä ymmärrä kans miksi se pitäisi väkisin vääntää eurolleen kohdilleen ja nähdä sen takia turhaa vaivaa ja stressiä. Sitä varten verottajalla on palkattuna virkamiehiä, että ne hoitaa sen. Kunhan nyt kattoo, että on suurinpiirtein oikein ja tarkistaa veroilmoituksessa, että lopullinen verotus on tehty oikein. Jos valtion kassassa nyt makaa muutama satanen vähän pidempään ei se ole minulle kovin merkittävää. Mitään tonneja se ei ole koskaan heittänyt, vaikka kortit on laskettu kovastikin väärillä tuloilla.

Kyllä tuo menee jo jonkin harrastamisen puolelle, jos pitää useita verokortteja vuodessa tilailla :)

Ei itseä ainakaan huvita muuten vain vedellä lisäveroprosentilla kun verottajan arviot saattaa heitellä kymppitonnien luokkaa. Kyllä se on ihan aiheellista korjata, samaten kuin palkankorotusten ja bonusten tullessa

Ja tuskin niitä sinun veroja kovin väärillä tiedoilla on laskettu..
Pikaseen laskurilla kurkkasin niin
30k brutto - verotettavaa 4158,38
40k brutto - verotettavaa 7770,48
50k brutto - verotettavaa 11522,85
60k brutto - verotettavaa 15557,70

Kyllä aika nopeasti syntyy useiden tuhansien eurojen eroja verotuksessa, lisäveroprosentti toki yrittää korjata mutta..

ps. Verottajan virkamiehet ei kyllä varmasti käy perus pentin korttia läpi. Tietokone ne laskee
 
Onneksi se on omalla vastuulla, että se veroprosentti on oikein. Eikä verottajan vika jos ihmiset eivät vaan osaa :)
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Pikaseen laskurilla kurkkasin niin
30k brutto - verotettavaa 4158,38
40k brutto - verotettavaa 7770,48
50k brutto - verotettavaa 11522,85
60k brutto - verotettavaa 15557,70

Hienosti näkyy toi progressiivisuus tuossa 60k kohdalla. 60k tienaava maksaa tuplasti enemmän veroja kuin kaksi 30k tienaavaa.
 
Hienosti näkyy toi progressiivisuus tuossa 60k kohdalla. 60k tienaava maksaa tuplasti enemmän veroja kuin kaksi 30k tienaavaa.

Tämähän se on mikä itseä eniten ahdistaa verotuksessa. Miksi jahdata isoa palkkaa, kun turpaan tulee. Tulot kun tuplaantuu 30-60k€ niin verot nelinkertaistuu :)
 
Tämähän se on mikä itseä eniten ahdistaa verotuksessa. Miksi jahdata isoa palkkaa, kun turpaan tulee. Tulot kun tuplaantuu 30-60k€ niin verot nelinkertaistuu :)
No jäähän siitä silti reilusti yli tonni kuussa nettona extraa käteen... kyllä sen sentään jossain pitäisi tuntua?
 
Hienosti näkyy toi progressiivisuus tuossa 60k kohdalla. 60k tienaava maksaa tuplasti enemmän veroja kuin kaksi 30k tienaavaa.
Tämä konkretisoituu hyvin jos ajattelee perheitä.
Kaksi perhettä, joiden yhteiset tulot ovat 60k: toisessa molemmat tienaavat 30k ja toisessa toinen ei mitään ja toinen 60k. Toinen perhe maksaa tuplaverot, vaikka perheen tulot ovat samat.
 
No jäähän siitä silti reilusti yli tonni kuussa nettona extraa käteen... kyllä sen sentään jossain pitäisi tuntua?

Sepä. Etenkin kun laskee paljonko sitä "löysää rahaa" jää pakollisten kulujen jälkeen niin nousu 30k -> 60k välillä on aika merkittävä esimerkiksi sijoittamisen kannalta.
 
Tuon takiahan rikkaat kierrättää tulojaan yritystensä kautta tai ottavat tuloja muuten kuin ansiotulona.
 
Tuon takiahan rikkaat kierrättää tulojaan yritystensä kautta tai ottavat tuloja muuten kuin ansiotulona.

Jep joka on sinänsä "reilua", että marginaaliveroprosentti on jo 2700 €:n tuloilla 47,1 eikä siitä juuri enää nouse (20k€/kk tienaavalla 57,1%), mutta Pate Putkimiehellä ei juuri ole mahdollisuuksia veronkier... eikun verosuunnitteluun.

Jotain kertoo sekin, että ihmetellään aina näitä Supercelliläisiä ym. jotka maksaa tuloistaan verot kuten ne kuuluisi maksaa joinain hyväntekijöinä vaikka heidän toimintansa pitäisi olla se standardi. Esim. lääkäriliittohan antaa jäsenilleen verosuunnitteluneuvontaa - tai kuten itse sanovat ei anna, mutta heidän tilaisuuksissaan käy kutsuttuna puhumassa ulkopuolisia firmoja, jotka tällaista palvelua tarjoavat...
 
Tuon takiahan rikkaat kierrättää tulojaan yritystensä kautta tai ottavat tuloja muuten kuin ansiotulona.

En kyllä ymmärrä miksi ansio- ja pääomatulot on verotettu eri veroasteilla. Kyseinen järjestely johtaa juuri tällaiseen eriarvoistavaan kikkailuun.
 
En kyllä ymmärrä miksi ansio- ja pääomatulot on verotettu eri veroasteilla. Kyseinen järjestely johtaa juuri tällaiseen eriarvoistavaan kikkailuun.

Totta. Paras olisi jos lainattaisiin jo hyväksi todettua verojärjestelmää etelä-naapuristamme, ja tulisi 20% pintaan oleva tasavero kaikille. Se ei olisi ketään eriarvoistava.
 
En kyllä ymmärrä miksi ansio- ja pääomatulot on verotettu eri veroasteilla. Kyseinen järjestely johtaa juuri tällaiseen eriarvoistavaan kikkailuun.
Pääoman verotuksen merkittävästi korkeampi taso suhteessa muihin maihin aiheuttaa pääomapakoa.

Miksi investoida Suomeen, jos investoidun pääoman tuotoista verotetaan reilusti enemmän kuin naapurimaissa?

Käytännössä pääoman korkea verotus takaa sen, että pääoma välttelee maata ja pitää maan köyhänä.
 
Pääoman verotuksen merkittävästi korkeampi taso suhteessa muihin maihin aiheuttaa pääomapakoa.

Miksi investoida Suomeen, jos investoidun pääoman tuotoista verotetaan reilusti enemmän kuin naapurimaissa?

Käytännössä pääoman korkea verotus takaa sen, että pääoma välttelee maata ja pitää maan köyhänä.

Olen samaa mieltä. Meinaan vaan että pikemminkin pitäisi ansiotuloverotus saada tasan samalle tasolle kuin pääoman verotus. Eihän tuo verokertymä nykyiselläänkään mikään massiivinen ole ansiotuloista.

Tämä pääomatulojen puolelle palkanmaksun siirto on ongelmallista siinäkin mielessä että noista tuloista ei tarvitse maksaa eläkemaksuja samalla tavalla. Käytännössä nuorena palkanmaksajana eläkemaksut ovat vaan lisävero joidenka tuloksen realisoitumiselle ei ole mitään takeita ~30-35v päästä.
 
Tämä konkretisoituu hyvin jos ajattelee perheitä.
Kaksi perhettä, joiden yhteiset tulot ovat 60k: toisessa molemmat tienaavat 30k ja toisessa toinen ei mitään ja toinen 60k. Toinen perhe maksaa tuplaverot, vaikka perheen tulot ovat samat.

Näin yksin elävänä minun on ihan mahdoton käsittää miksi pitäisi olla joku perheverotus, jossa toinen saa vetää vapaamatkustajana. Ellen sitten tasapuolisuuden nimissä itsekin saa alkaa maksaa vain puolet veroja koska perheeseeni tulee vain puolet tuloja. Tuo on aivan haistapaska touhua ja suoraan verrattavissa Suomessa jo aikoja siten haudattuihin piikaveroihin.
 
Näin yksin elävänä minun on ihan mahdoton käsittää miksi pitäisi olla joku perheverotus, jossa toinen saa vetää vapaamatkustajana. Ellen sitten tasapuolisuuden nimissä itsekin saa alkaa maksaa vain puolet veroja koska perheeseeni tulee vain puolet tuloja. Tuo on aivan haistapaska touhua ja suoraan verrattavissa Suomessa jo aikoja siten haudattuihin piikaveroihin.
Nykyinen verotus kannustaa kahta vanhempaa tekemään osa-aikatöitä, sen sijaan että toinen olisi kotona ja toinen tekee täyttä päivää.
 
Näin yksin elävänä minun on ihan mahdoton käsittää miksi pitäisi olla joku perheverotus, jossa toinen saa vetää vapaamatkustajana. Ellen sitten tasapuolisuuden nimissä itsekin saa alkaa maksaa vain puolet veroja koska perheeseeni tulee vain puolet tuloja. Tuo on aivan haistapaska touhua ja suoraan verrattavissa Suomessa jo aikoja siten haudattuihin piikaveroihin.
Perheverotuksessa olisi järkeä, jos parisuhteessa elävälle työttömälle/lapsia kotona hoitavalle ei maksettaisi mitään tukia.

Työmarkkinatuet/työttömyyskorvaukset/vanhempainrahat/kotihoidontuet jne. Lakkautettaisiin kokonaan naimisissa/avoliitossa olevilta ja ne korvattaisiin perheverotuksella.

Edit: lisätään nyt vielä, että en pidä ajatuksesta juurikaan.

Aika monessa maassa on tilanne, jossa kotona oleva vaimo ei saa senttiäkään mitään tukia jos mies tienaa tarpeeksi. Silloin yleensä mies saa jonkin verovähennyksen vaimon/lasten elättämisestä tai veroportaiden tulorajat lasketaan perheen, ei yksilön mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Perheverotuksessa olisi järkeä, jos parisuhteessa elävälle työttömälle/lapsia kotona hoitavalle ei maksettaisi mitään tukia.

Työmarkkinatuet/työttömyyskorvaukset/vanhempainrahat/kotihoidontuet jne. Lakkautettaisiin kokonaan naimisissa/avoliitossa olevilta ja ne korvattaisiin perheverotuksella.

Edit: lisätään nyt vielä, että en pidä ajatuksesta juurikaan.

Aika monessa maassa on tilanne, jossa kotona oleva vaimo ei saa senttiäkään mitään tukia jos mies tienaa tarpeeksi. Silloin yleensä mies saa jonkin verovähennyksen vaimon/lasten elättämisestä tai veroportaiden tulorajat lasketaan perheen, ei yksilön mukaan.

Ei tuossakaan silti järkeä ole. Kotihoidontuki pienten lasten hoitamiseen (Suomen malli) ja sen jälkeen töihin on paljon fiksumpaa kuin puolison pitäminen sisäkkönä veroavustuksilla.

En tosin kannata, että noita kotihoidontukia pitäisi poistaa kuten jotkut vaativat. 3v on tutkitusti juurikin hyvä ikä lopettaa kotihoito.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Nykyinen verotus kannustaa kahta vanhempaa tekemään osa-aikatöitä, sen sijaan että toinen olisi kotona ja toinen tekee täyttä päivää.
Ihan yhtä paljon kuin se kannustaa minun yhden hengen talouttani tekemään osa-aikatöitä. Silti teen kokoaikaisesti duunia, joten aika ontto perustelu.

Oikeastihan se kannustaa vain toista osapuolta hoitamaan kotitöitä kevyemmän verotuksen sponsoroimana joka taas on suora tulonsiirto muilta veronmaksajilta jotka maksavat tuon lystin korkeampina veroina.
 
Ihan yhtä paljon kuin se kannustaa minun yhden hengen talouttani tekemään osa-aikatöitä. Silti teen kokoaikaisesti duunia, joten aika ontto perustelu.

Oikeastihan se kannustaa vain toista osapuolta hoitamaan kotitöitä kevyemmän verotuksen sponsoroimana joka taas on suora tulonsiirto muilta veronmaksajilta jotka maksavat tuon lystin korkeampina veroina.
Ihan samalla tavalla se nyt maksettava kotihoidontuki tai työttömyyskorvaus ovat suoria tulonsiirtoja muilta veronmaksajilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 410
Viestejä
4 901 836
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom