Palkkakeskustelu

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
En tiedä luitko Tommyn vastausta, mutta sanoi jokunen viesti takaperin että nukkuu kotona suurimman osan öistä. Kyllä itsellekin kelpaisi päivärahat jos pääsisi kotiin nukkumaan yöt.
No jos yhtään työpäivän (8h) aikana töitä tekee, niin raportoiduilla kilometreillä ei ehdi kotona käydä juuri muuta kuin nukkumassa. Vaikka osa ajoista olisikin työpäivän aikana.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
57
No jos yhtään työpäivän (8h) aikana töitä tekee, niin raportoiduilla kilometreillä ei ehdi kotona käydä juuri muuta kuin nukkumassa.
En Tommyn sopimusta tiedä mutta voihan se olla että siirtymiset asiakkaiden välillä lasketaan työajaksi. Ja se asiakkaan luona käyminen voi kestää sen 5-10min ja sit taas suunta kohti seuraavaa asiakasta.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Ja se asiakkaan luona käyminen voi kestää sen 5-10min ja sit taas suunta kohti seuraavaa asiakasta.
Heh, melkoinen myyntitykki pitää olla jos yksi asiakastapaaminen kestää 5-10min. Yleensä tuon se ottaa kun etsii parkkipaikan ja siitä suuntailee itse myyntikohteeseen. Kirby-imurikauppiaat tietysti asia erikseen ;)

ps. muokkasin jo lainaamasi viestiin "Vaikka osa ajoista olisikin työpäivän aikana."
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
57
Heh, melkoinen myyntitykki pitää olla jos yksi asiakastapaaminen kestää 5-10min. Yleensä tuon se ottaa kun etsii parkkipaikan ja siitä suuntailee itse myyntikohteeseen. Kirby-imurikauppiaat tietysti asia erikseen ;)

ps. muokkasin jo lainaamasi viestiin "Vaikka osa ajoista olisikin työpäivän aikana."
No työnä kun on tekninen myyjä niin se asiakastapaaminen voi kestää vaikka 30s(esim. toimittaa varaosan asiakkaalle). Siinä ensimmäinen hakutulos teknisen myyjän työstä, kuvauksestakin jo saa käsityksen että kilometrejä voi viikon aikana kertyä paljon. Wurth tekninen myyjä

edit. Tommy jo avasikin asiaa.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
154
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.
Meillä ilmoitettiin loppuvuodesta, että tänä vuonna ei ole meriittikorotuksia. Keskitytään siihen, että ei tarvita yhtään lomautusta tai irtisanomista heikentyneen suhdanteen takia ja toiveissa palata normaaliin v. 2024.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Meillä ilmoitettiin loppuvuodesta, että tänä vuonna ei ole meriittikorotuksia. Keskitytään siihen, että ei tarvita yhtään lomautusta tai irtisanomista heikentyneen suhdanteen takia ja toiveissa palata normaaliin v. 2024.
Meillä meriittikorotuksiin käytettiin viime vuonna 0,35%. Eli esim joka kymmenellelle 3,5% meriittikorotus.
 
Liittynyt
26.05.2017
Viestejä
9
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.
Juuri omalle tiimille yritin jakaa käytettävissä olevaa pottia ja näyttäisi vähän alle 4% tulevan keskimäärin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
235
Omalla alalla viimevuonna palkkoja korotettiin 0,95 prosentin yleiskorotuksella ja 0,95 prosentin suuruisella palkkakeskusteluerällä :D

Jos 3% tulee tänä vuonna niin ihme on.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 764
Jos tulee inflaatiokorotuksia, niin onhan kaikki valmiita myös deflaatioalennuksiin?
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
57
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.
Meillä maksetaan tasan tarkkaan sen verran mitä TES neuvotteluissa sovitaan, jakovarat menee joillekin pomojen kavereille
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
347
Onhan se myyjän ja asiakkaan suhde kaksisuuntainen, joskus tarvitset jotain myyjältä tai myyjä koittaa kaupata sinulle jotakin.. ainakin omalla kohdalla se kumpi nyt sattuu jonoon ensimmäiseksi maksaa viulut
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
57
Onhan se myyjän ja asiakkaan suhde kaksisuuntainen, joskus tarvitset jotain myyjältä tai myyjä koittaa kaupata sinulle jotakin.. ainakin omalla kohdalla se kumpi nyt sattuu jonoon ensimmäiseksi maksaa viulut
No tämäkin riippuu varmasti siitä kuinka isoja sopimuksia on, jos kyse 10-15k sopparista niin silloin varmaan se ja sama kumpi maksaa viulut, mutta sitten kun sopparit alkaa olemaan +100k€ niin siinä vaiheessa yleensä myyjä maksaa viulut
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Harvemmin ehkä koskee noita 8e lounaita, mutta isommissa yrityksissä saattaa olla jopa politiikkoja että mitään ravontolasettejä ei saa edes ottaa vastaan toimittajan maksamana, vaan maksetaan itse tai tarjotaan myös toimittajalle. Ajatus kai tuossa on, että se jatkuva toimittajan vieraanavaraisuus saattaa hämärtää objektiivisuutta tulevien hankintojen suhteen, vaikka pienestä asiasta on kyse.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 513
Harvemmin ehkä koskee noita 8e lounaita, mutta isommissa yrityksissä saattaa olla jopa politiikkoja että mitään ravontolasettejä ei saa edes ottaa vastaan toimittajan maksamana, vaan maksetaan itse tai tarjotaan myös toimittajalle. Ajatus kai tuossa on, että se jatkuva toimittajan vieraanavaraisuus saattaa hämärtää objektiivisuutta tulevien hankintojen suhteen, vaikka pienestä asiasta on kyse.
Tätä itsekin tässä haen. Minulla tilaajana on aika kalliita soppareita ja ihan yksityisellä, eikä tulisi mieleenikään maksaa vielä jotain lounasta. Ne sen lounaan maksaa ja tarjoaa jos joku. Toki ehkä Suomessa hommat toimii eri tavalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Tätä itsekin tässä haen. Minulla tilaajana on aika kalliita soppareita ja ihan yksityisellä, eikä tulisi mieleenikään maksaa vielä jotain lounasta. Ne sen lounaan maksaa ja tarjoaa jos joku. Toki ehkä Suomessa hommat toimii eri tavalla.
No, ehkäpä Suomessa sitten ollaan "kehittyneitä" tuossakin asiassa, eli enää se ei mene niin että myyntimiehen tehtävä on lahjoa asiakasta. Olen kuullut että tietyissä firmoissa ei enää oteta edes toimittajan lähettämiä joululahjapulloja vastaan, vaan ne lähtee bumerangina takaisin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 683
Mulla on kyl kortti sitä varten et jos tilanne näyttää siltä niin sitä höylätään. Ollaan sit vaikka laivalla baarissa tai lounaalla jossain. Toki siinä on joku roti mutta jos asiaakkaan kanssa päästään jutun juureen seminaarien jatkoilla, niin mikäs siinä. Uskomattomia tunnustuksia firman tarpeista / puutteista kuullut illan myöhäisinä tunteina. :)
Parasta on se et on niin fiksua ja viihdyttävää asiakaskuntaa että ei ole edes raskaita keikkoja. Erinomaista verkostoitumista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Mulla on kyl kortti sitä varten et jos tilanne näyttää siltä niin sitä höylätään. Ollaan sit vaikka laivalla baarissa tai lounaalla jossain. Toki siinä on joku roti mutta jos asiaakkaan kanssa päästään jutun juureen seminaarien jatkoilla, niin mikäs siinä. Uskomattomia tunnustuksia firman tarpeista / puutteista kullut illan myöhäisinä tunteina. :)
Parasta on se et on niin fiksua ja viihdyttävää asiakaskuntaa että ei ole edes raskaita keikkoja. Erinomaista verkostoitumista.
Jep, kyllä se dynamiikka on ihan erilainen töitä tehdessä jos on istunut syömässä tai vaikka sitten juomassa sivistyneesti ja kemiat toimii. Itsellä oli aiemmin ulkomailla muutama toimittajan puolen tyyppi, kenen kanssa vaihdettiin siviilielämän kuulumisia käymällä syömässä työpäivän jälkeen. Välillä halusivat lähteä näyttämään jotain paikallista mestaa, mistä ei olisi muuten ollut mitään hajua jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
931
Kiky oli kyllä mielenkiintoinen. Meilläkin pidettiin väkisin joku lauantai "koulutus", joka oli firmalle kuin roskiin heitettyä rahaa.
Meille sanottiin että itseopiskelkaa työajan ulkopuolella jotain silloin kun huvittaa. Katsoin sitten jokusen hieman työhön liittyvän videon Youtubessa, ja näin kilpailukyky pelastui.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Meille sanottiin että itseopiskelkaa työajan ulkopuolella jotain silloin kun huvittaa. Katsoin sitten jokusen hieman työhön liittyvän videon Youtubessa, ja näin kilpailukyky pelastui.
Siellä on osattu käyttää järkeä. Omalla työmaalla piti tulla 5 min. aikaisemmin työpaikalle odottamaan töiden jakoa, joka tapahtui kuitenkin samaan aikaan kuin ennen kikyä ja kikyn jälkeen.
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Siellä on osattu käyttää järkeä. Omalla työmaalla piti tulla 5 min. aikaisemmin työpaikalle odottamaan töiden jakoa, joka tapahtui kuitenkin samaan aikaan kuin ennen kikyä ja kikyn jälkeen.
Heh, Kiky. Omalla kohdalla se teki suoraan 0.5h lisää työaikaa viikossa. Sitten taas tutuille jotka valtion virkamiehiä, niin jo ennestään lyhyempään työaikaan kiky ei vaikuttanut käytännössä mitenkään.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 207
Kiky oli kyllä mielenkiintoinen. Meilläkin pidettiin väkisin joku lauantai "koulutus", joka oli firmalle kuin roskiin heitettyä rahaa.
Meillä kiky oli käytännössä 1,25% palkanalennus kun joka kuukausi tuntisaldosta vähennettiin kaksi tuntia, jotka piti sitten tehdä sisään.
 
Liittynyt
31.12.2019
Viestejä
16
Tuo on kyllä tylyn kuuloista, etenkin verrattuna muilla olleisiin totetuksiin. Riippuen tuntikirjausmallista, tuo johtaa äkkiä kynätunteihin.
Aikaisemmassa työpaikassa oli KIKY-touhu juuri tuollaista, että liukumista hävisi se 24 h vuodessa. Ehkä jonain päivinä saattoi päivä olla lyhyempi mutta tuntilappuun ilmestyi normaali määrä tunteja, tai sitten normaalin mittaisen päivän ollessa kyseessä liukumatunteja tuli ylimääräistä. Ei ainakaan kasvattanut työmotivaatiota, kun työpaikkana oli paskaa palkkaa maksava, pörssissä oleva suunnittelutoimisto.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
868
Meillä kiky oli käytännössä 1,25% palkanalennus kun joka kuukausi tuntisaldosta vähennettiin kaksi tuntia, jotka piti sitten tehdä sisään.
Entisessä työpaikassa oli sama käytäntö kikyjen kanssa. Nykyisessä riitti kun istui x määrän työajasta koulutuksissa, mutta niitä on joka tapauksessa pilvin pimein kikystä riippumattakin eikä asiaa valvottu mitenkään.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 841
Itse vaihdoin työpaikkaa kesken vuoden kun kiky oli päällä. Esitin tyhmää (koska peressä ei mainittu kikystä) enkä merkannut kiky-tunteja yhtään mihinkään, enkä myöskään istunut ylimääräistä kakkua kun työaikaa ei seurattu leimauksilla. Voitte arvata, miten kukaan ei ikinä kysynyt niiden tuntien perään.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
326
Meillä kiky oli käytännössä 1,25% palkanalennus kun joka kuukausi tuntisaldosta vähennettiin kaksi tuntia, jotka piti sitten tehdä sisään.
Tuo saldoista poisvetäminen oli varmaan aika yleistä vuorotöissä.
Ja huvittavaa, kun samalla ilmoitettiin , että saldojen kerääminen ei saa olla
tarkoituksellista. Hieman WTF.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 002
Millä aloilla tuo KIKY loppujenlopuksi tuli voimaan? Omalla silloisella alalla ammattiliitto ei suostunut edes ottamaan asiaa neuvotteluun niin se jäi pois.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
433
No, ehkäpä Suomessa sitten ollaan "kehittyneitä" tuossakin asiassa, eli enää se ei mene niin että myyntimiehen tehtävä on lahjoa asiakasta. Olen kuullut että tietyissä firmoissa ei enää oteta edes toimittajan lähettämiä joululahjapulloja vastaan, vaan ne lähtee bumerangina takaisin.
Juuri näin. Tietyissä firmoissa lounaiden tarjoaminen on sääntöjen mukaan oltava vastavuoroista, jottei synny lahjonta epäilyjä. Ja homma on sitä tarkempaa mitä ylemmäs kyseisten firmojen hierarkiassa kohotaan, ts. esim. työntekijöitä/-johtajia ei oikeastaan vahdita, kun eivät firmojen välisiin sopimuksiin edes pysty vaikuttamaan. Parhaimmillaan olen kuullut, ettei eräs johtaja suostunut ottamaan toimittajalta saamaansa kynää, jonka oli saanut sopimuksen allekirjoitusta varten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Minusta on hyvin luontevaa, että se kenen luona ollaan käymässä tarjoaa lounaan :confused: Näin ainakin on toimittu useiden eri maiden toimijoiden kesken, oli asiakkuussuhde sitten mitenpäin tahansa. Toki meillä on lounaspaikkoja suoraan konttorin yhteydessä, niin tarjoilu onnistuu hyvin luontevasti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Minusta on hyvin luontevaa, että se kenen luona ollaan käymässä tarjoaa lounaan :confused: Näin ainakin on toimittu useiden eri maiden toimijoiden kesken, oli asiakkuussuhde sitten mitenpäin tahansa. Toki meillä on lounaspaikkoja suoraan konttorin yhteydessä, niin tarjoilu onnistuu hyvin luontevasti.
Tuskin mikään kovin mustavalkoista on, mutta oman kokemuksen pääasiassa toimittaja/myyjä tarjoaa pääasiassa. Ja kun ei olla binäärisessä maailmassa, niin yleensä se joka kutsuu myös maksaa ruuan ja toki mikäli myyjä on asiakkaan luona heidän henkilöstöravintolassaan niin saattaa asiakas tällöin maksaa ruuat. Eikä näissä mitään sääntöjä ole (julkitoimijoiden ulkopuolella), mutta ymmärrettävistä syistä se toimittaja/myyjä saattaa haluta maksaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 682
Juu, ihmettelisin, jos pörssiyhtiöiltä ei löydy lähes automaattisesti tuosta ohjeistusta. Ainakin isommilla pakko olla. Perusruokailu työtehtävien yhteydessä on vielä ihan fine, mutta en kyllä uskaltaisi lähteä esim. lätkämatsiin syötettäväksi/juotettavaksi (varsinkaan jos hommaan ei liittyisi mitään suoraa työasiaa).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
966
Eikä näissä mitään sääntöjä ole (julkitoimijoiden ulkopuolella), mutta ymmärrettävistä syistä se toimittaja/myyjä saattaa haluta maksaa.
Itseasiassa useilla pörssiyhtiöllä on aika tiukat säännöt tähän liittyvistä käytännöistä.
Esimerkki yhdestä OMXH25 indeksin pörssiyhtiöstä: Pakollinen verkkokoulutus noin kerran vuodessa, jossa kerrataan lahjonnan ja korruption periaatteet. Muistaakseni raja lahjoissa (joihin myös maksettu ruokailu luetaan) on 50 euroa, jonka ylittävät pitää ilmoittaa ja usein hakea ennakkopäätös ennen hyväksymistä. Lisäksi on joitain erityissääntöjä, jotka noudattelevat melko pitkälle tervettä järkeä. Sama koskee niin yhteistyökumppaneilta itselle saatuja lahjoja kuin itse yrityksen nimissä yhteistyökumppaneille annettavia lahjoja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 898
Itseasiassa useilla pörssiyhtiöllä on aika tiukat säännöt tähän liittyvistä käytännöistä. Tuossa esim Telian ja https://www.elo.fi/-/media/files/yhtioasiat/hallinto/lahjonnan-ja-korruption-vastaiset-periaatteet.ashx
En tiedä mitä lakiin on kirjattu tarkalleen yksityisen sektorin sisällä rahan liikkumisesta, mutta kyllä tuossa varavaisia ollaan useimmissa yrityksissä. En tiedä mitenkä suhtaudutaan välilläsesti julkishallintoon liittymiseen.
Ruokatarjoilusta on vielä pitkä matka lahjontaan tai kilpailun vääristämiseen. Btw, esim. Telian ohje on keskittynyt pääasiassa virkamiesten kanssa toimimiseen kuten useimmat muutkin lahjonnan osalta. Kieltämättä sanoitin viestin huonosti säännöistä. Suurilla yrityksillä on tosiaan omat sisäiset ohjeensa ja näitä on tankattu kyllä omakohtaisesta kokemuksesta useammastakin kansainvälisestä yrityksestä. Yksityinen yritys voi valita aina asiakkaansa tarjoustilanteessa vapaasti kunhan ei rikota tiettyjä lakeja toiminnassa (esimerkiksi kartellit). Yritysten täytyy tietysti valvoa omien työntekijöiden toimintaa myös yritysten oman vuoksi ettei omat työntekijät ota lahjuksia ja näin aiheuta mahdollisesta haittaa liikentoiminnalle. Ruokailu mistä oli puhe menee vieraanvaraisuuden piikkiin mikä on sallittua yksityisten yritysten välillä vapaasti. Tuo on normaalia ja joka päiväistä toimintaa eikä niitä yleensä rajoiteta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
43
Tässä lopputulos mun aiemmin kirjoittamaan päivystys-casesta:

Firma löysi uudet työntekijät hoitamaan tuota päivystystä vaativan työn. Johon minä koulutan heidät ja jolloin joudun itsekin päivystämään. Tästä ilosta saan +500€/kk. Sanoisin, että ei paha kun saa 1500 palkankorotusta parin kuukauden sisällä )
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Tässä lopputulos mun aiemmin kirjoittamaan päivystys-casesta:

Firma löysi uudet työntekijät hoitamaan tuota päivystystä vaativan työn. Johon minä koulutan heidät ja jolloin joudun itsekin päivystämään. Tästä ilosta saan +500€/kk. Sanoisin, että ei paha kun saa 1500 palkankorotusta parin kuukauden sisällä )
Siis mitä aktuaalista "#¤!"¤ mä just luin? Onko ne uudet työntekijät kenties jotain intialaisia tms ?

No ehkäpä minä olen ymmärtänyt jotain väärin, joten jospa selittäisit vähän enemmän tuota kuviota? Esim. montako henkilöä on päivystysringissä ja monellako niistä on taitoja hoitaa niitä keikkoja itse?

Jotenkin lukisin, että sinä otat vastuut uusien päivystäjien koulutuksesta, sekä siitä itse päivystyksestä kun eihän ne tuoreet työntekijät osaa kuitenkaan mitään...

Itse satunnaisesti teen 24/7 -päivystystä. Siitä saa TES:n mukaisen korvauksen, joka tekee yhdestä päivystysviikosta noin 40% lisää kuukausipalkkaan. Lisäksi jos pitää tehdä muutakin kuin päivystää, niin alkaa ylityötunnit. Käytännössä aina kun päivystän viikon, palkkanauhassa on näkyy bruttona lisää noin 2,5k€.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
473
Tässä lopputulos mun aiemmin kirjoittamaan päivystys-casesta:

Firma löysi uudet työntekijät hoitamaan tuota päivystystä vaativan työn. Johon minä koulutan heidät ja jolloin joudun itsekin päivystämään. Tästä ilosta saan +500€/kk. Sanoisin, että ei paha kun saa 1500 palkankorotusta parin kuukauden sisällä )
Ehkä ymmärrän väärin, mutta oletat kouluttavasi seuraavat 3kk about 24/7 päivystyksellä ja saat siitä korvausta 1500€ (500€/kk). Tämän jälkeen urakka on ”ohi” ja palkka tippuu takaisin ”normaaliin”?
Sen jälkeen olet normaalilla palkalla?
Mitäs kun ”oppilaat” eivät osaakkaan jotain juttua, soittavat sinulle?
Paha sanoa mitään kun ei tiedä hommia tarkemmin, mutta worst case saat 1500€ siitä, että päivystät jatkossakin 24/7.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 799
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom