Palkkakeskustelu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Täältä tällainen tarina:

Koulutus FM / tietojenkäsittely. Eka varsinainen oman alan työpaikka konsultti/vuokrafirman kautta, mistä työllistyminen vuoden jälkeen vakkariksi asiakasfirmaan. Pk-seutu. Sillä tiellä ollaan edelleen, toimiala teollisuuden IT.

  • 2016: 2600/kk
  • 2017: valmistuminen FM. Siirto asiakasyritykseen. Palkka 3500/kk + tulospalkkio 12% perusvuositulosta * 0-150%
  • 2018: 3540/kk (indeksi)
  • 2019: 3950/kk (ylennys, tulospalkkio% nousi 15:een)
  • 2020: 4000/kk (indeksi)
  • 2021: 4250/kk (palkankorotus)
  • 2022: 4750/kk (ylennys)
Vuosiansio vaihtelee siis melko paljon riippuen tuosta taloustiimin hihavakioidusta prosentista.Ylitöitä ei käytännössä saa tehdä, vaan ylimääräiset tunnit saa pitää yksi yhteen vapaina jos kerkeää.

Tälle vuodelle on vetämässä pitkäveto uuteen positioon firman sisällä ja toivottavasti parempaan palkkaan, kun tulisi todennäköisesti esimiesvastuita.
 
Hetkonen, meneekö sulla joka päivä 40e polttoaineeseen ? Viikossa ajosa 2500km?
Veikkaisin että työ on pääasiassa asiakkaalta toisen luokse ajamista myymässä, kouluttamassa ja luultavasti toimii myös teknisenä tukena. Ja jos saa täydet päivärahat niin veikkaan että asuu työviikot hotellissa.
 
Helpompi kysyä kuin googlailla/etsiä.

Vanhempainrahan päätöksen sain kelalta. Niin onko tuo sama päivärahan määrä koko ajan kuin mahdollista pitää kyseistä vapaata, vai lasketaanko se uudelleen, jos käy niin että seuraava vapaa on vaikka vuoden päästä?

Sikäli erikoinen tilanne, että nyt vanhempainraha hieman enemmän kuin saisin työssä ollessa. Joten siitä syystä haluaisi että tuo päiväraha pysyy ennallaan, eikä laskettaisi uudelleen.
 
Veikkaisin että työ on pääasiassa asiakkaalta toisen luokse ajamista myymässä, kouluttamassa ja luultavasti toimii myös teknisenä tukena. Ja jos saa täydet päivärahat niin veikkaan että asuu työviikot hotellissa.
Erittäin hyvin arvattu. Paitsi että kotona tulee nukuttua suurin osa öistä.
 
Ai päivärahoista ja km-korvauksista ei tarvitsekaan vähentää muita kuluja kuin polttoainekulut? Ajoneuvossa ei muita kuluja ja kuljettajakin pärjää reissussa pelkällä pyhällä hengellä?
 
Erittäin hyvin arvattu. Paitsi että kotona tulee nukuttua suurin osa öistä.
Eli sulla olisi oikeus olla hotellissa yötä, mutta ajat kuitenkin kotiin, aamulla sit taas X matkan päähän seuraavalle asiakkaalle/toimipaikalle? Saako kysyä että minkä alan myyntihommia teet?
 
Ai päivärahoista ja km-korvauksista ei tarvitsekaan vähentää muita kuluja kuin polttoainekulut? Ajoneuvossa ei muita kuluja ja kuljettajakin pärjää reissussa pelkällä pyhällä hengellä?
Kuljettaja pärjää samoilla kuluilla kuin kotona ollessa. Ajoneuvossa ei ole vuosiin ollut enempää kuluja kuin bensa, katsastukset ja renkaat tietty pikkuhiljaa kuluu.
 
Eli sulla olisi oikeus olla hotellissa yötä, mutta ajat kuitenkin kotiin, aamulla sit taas X matkan päähän seuraavalle asiakkaalle/toimipaikalle? Saako kysyä että minkä alan myyntihommia teet?
Näin. Hotelli/km korvaus samaa luokkaa lähistöllä liikkuessa niin mielummin rahat omalle tilille kuin hotellille. Anonymiteetin vuoksi en sen tarkemmin alaa erittele.
 
Kuljettaja pärjää samoilla kuluilla kuin kotona ollessa. Ajoneuvossa ei ole vuosiin ollut enempää kuluja kuin bensa, katsastukset ja renkaat tietty pikkuhiljaa kuluu.
Mites pääomakulut ja huoltokulut? Vanhalla autolla pääomakulut tietty pienet. Ja jos ns. harrastusmielessä korjaa, niin huoltokulut voi laskea varaosahinnalla, eli työlle nollahinta. Eli idea siis tietty se, että kilometrit laskevat hintaa ja lisäävät korjaustarvetta.

Sitten jos uskoo joskus saavansa eläkettä, niin verottomat kulukorvaukset eivät eläkettä kartuta. Tämä ei ehkä nyt häiritse, mutta voi häiritä joskus. Myös muissa tulosidonnaisissa etuuksissa sama juttu.

Mutta joo, kyllä verottomilla korvauksilla tiliä voi tehdä, mutta vain tietyllä käyttäjäprofiililla.
 
Myynti/koulurmtus alalla ei olla minimieläkkeellä, niin eipä tuo välttämättä paljoa kiinnosta kerryttääkö eläkettä.
Se merkitys voi olla pieni, mutta lähtökohtaisesti työntekijän kannattaa ottaa palkka verotettavana palkkana, jos vaihtoehtona on sama netto käteen pienempänä verotettavana palkkana ja osa palkasta verottomina kulukorvauksina. Eli kulukorvaukset eivät ole samanarvoista nettopalkkaa. Tietty jos saman palkan päälle tulee kulukorvaukset ja todelliset kulut ovat kulukorvauksia pienemmät, niin sehän on vaan plussaa. Säästäväisyys kannattaa aina.

Mutta tiedän, että näitä kulukorvauksia markkinoidaan joidenkin työnantajien puolelta ikään kuin olisivat osa palkkaa. Se on kyllä kusetus jos mikä.
 
Viimeksi muokattu:
Sitten jos uskoo joskus saavansa eläkettä, niin verottomat kulukorvaukset eivät eläkettä kartuta. Tämä ei ehkä nyt häiritse, mutta voi häiritä joskus. Myös muissa tulosidonnaisissa etuuksissa sama juttu.

Alle 40-vuotiaan "eläke-euro on xx senttiä", sitä pienempi mitä nuorempi ja miehillä naisia pienempi, koska lyhyempi elinikä. Ts. eläkemaksuista et keskimäärin saa edes omiasi takaisin (inflaatiokorjattuna). Mieluummin otan jopa vähän vähemmän käteen ja sijoitan itse "eläkerahastoon", jolloin odotusarvoisesti saan rahoille tuottoa.
 
Alle 40-vuotiaan "eläke-euro on xx senttiä", sitä pienempi mitä nuorempi ja miehillä naisia pienempi, koska lyhyempi elinikä. Ts. eläkemaksuista et keskimäärin saa edes omiasi takaisin (inflaatiokorjattuna). Mieluummin otan jopa vähän vähemmän käteen ja sijoitan itse "eläkerahastoon", jolloin odotusarvoisesti saan rahoille tuottoa.
Nyt oli niin hyvä kommentti että täytyy oikein vastata että olen samaa mieltä. Kaikki verottomat korvaukset > sama raha verotettuna ja eläkemaksuilla.
 
Alle 40-vuotiaan "eläke-euro on xx senttiä", sitä pienempi mitä nuorempi ja miehillä naisia pienempi, koska lyhyempi elinikä. Ts. eläkemaksuista et keskimäärin saa edes omiasi takaisin (inflaatiokorjattuna). Mieluummin otan jopa vähän vähemmän käteen ja sijoitan itse "eläkerahastoon", jolloin odotusarvoisesti saan rahoille tuottoa.
Niinpä. Itse sijoitetuissa on myös se hyvä puoli, että jos itsestä aika jättää ennen kuin pääsee kunnolla eläkettä saamaan, saa jälkikasvu ainakin sijoitussalkun. Muutenhan maksamaton, mutta ansaittu eläke menee kankkulan kaivoon.
 
Mites pääomakulut ja huoltokulut? Vanhalla autolla pääomakulut tietty pienet. Ja jos ns. harrastusmielessä korjaa, niin huoltokulut voi laskea varaosahinnalla, eli työlle nollahinta. Eli idea siis tietty se, että kilometrit laskevat hintaa ja lisäävät korjaustarvetta.

Sitten jos uskoo joskus saavansa eläkettä, niin verottomat kulukorvaukset eivät eläkettä kartuta. Tämä ei ehkä nyt häiritse, mutta voi häiritä joskus. Myös muissa tulosidonnaisissa etuuksissa sama juttu.

Mutta joo, kyllä verottomilla korvauksilla tiliä voi tehdä, mutta vain tietyllä käyttäjäprofiililla.
Muutama sivu taakseppäin laitoin suhteellisen kattavan laskelman omista kulukorvauksista ja auton pidon kustannuksista, eläkettä en itse näin vajaa nelikymppisenä murehdi. Ennemmin laitan verovapaat rahat poikimaan jonnekkin kuin luotan siihen että jaksan töissä 80+? asti (nyt taitaa eläkeikä lähennellä 70.. ja vähän väliä nousee)
 
Kuljettaja pärjää samoilla kuluilla kuin kotona ollessa. Ajoneuvossa ei ole vuosiin ollut enempää kuluja kuin bensa, katsastukset ja renkaat tietty pikkuhiljaa kuluu.
Kylläpä kyllä, noin sitä koitin itsellekin joskus vakuutella. Mutta kovin hitaasti tajusin, jotta eihän se ihan niin mene. Tai ehkä olen vain tullut liian mukavuudenhaluiseksi, kun en enään reissuviikon jälkeen jaksa viikonloppuna alkaa entisöimään ja huoltamaan sitä käyttöautoa.
Ne kotimaan päivärahat sitten. Aika heikkoja ne on nykyiseen hintatasoon nähden. Tietysti jos vetää ihan minimillä, niin voi kai niistä jotain säästellä sukanvarteenkin, mutta en usko että kovin moni jaksaa päivästä toiseen jotain pettuleipää tienvarsilla järsiä :P
 
Kylläpä kyllä, noin sitä koitin itsellekin joskus vakuutella. Mutta kovin hitaasti tajusin, jotta eihän se ihan niin mene. Tai ehkä olen vain tullut liian mukavuudenhaluiseksi, kun en enään reissuviikon jälkeen jaksa viikonloppuna alkaa entisöimään ja huoltamaan sitä käyttöautoa.
Ne kotimaan päivärahat sitten. Aika heikkoja ne on nykyiseen hintatasoon nähden. Tietysti jos vetää ihan minimillä, niin voi kai niistä jotain säästellä sukanvarteenkin, mutta en usko että kovin moni jaksaa päivästä toiseen jotain pettuleipää tienvarsilla järsiä :p
En tiedä luitko Tommyn vastausta, mutta sanoi jokunen viesti takaperin että nukkuu kotona suurimman osan öistä. Kyllä itsellekin kelpaisi päivärahat jos pääsisi kotiin nukkumaan yöt.
 
En tiedä luitko Tommyn vastausta, mutta sanoi jokunen viesti takaperin että nukkuu kotona suurimman osan öistä. Kyllä itsellekin kelpaisi päivärahat jos pääsisi kotiin nukkumaan yöt.
No jos yhtään työpäivän (8h) aikana töitä tekee, niin raportoiduilla kilometreillä ei ehdi kotona käydä juuri muuta kuin nukkumassa. Vaikka osa ajoista olisikin työpäivän aikana.
 
No jos yhtään työpäivän (8h) aikana töitä tekee, niin raportoiduilla kilometreillä ei ehdi kotona käydä juuri muuta kuin nukkumassa.
En Tommyn sopimusta tiedä mutta voihan se olla että siirtymiset asiakkaiden välillä lasketaan työajaksi. Ja se asiakkaan luona käyminen voi kestää sen 5-10min ja sit taas suunta kohti seuraavaa asiakasta.
 
Ja se asiakkaan luona käyminen voi kestää sen 5-10min ja sit taas suunta kohti seuraavaa asiakasta.
Heh, melkoinen myyntitykki pitää olla jos yksi asiakastapaaminen kestää 5-10min. Yleensä tuon se ottaa kun etsii parkkipaikan ja siitä suuntailee itse myyntikohteeseen. Kirby-imurikauppiaat tietysti asia erikseen ;)

ps. muokkasin jo lainaamasi viestiin "Vaikka osa ajoista olisikin työpäivän aikana."
 
Heh, melkoinen myyntitykki pitää olla jos yksi asiakastapaaminen kestää 5-10min. Yleensä tuon se ottaa kun etsii parkkipaikan ja siitä suuntailee itse myyntikohteeseen. Kirby-imurikauppiaat tietysti asia erikseen ;)

ps. muokkasin jo lainaamasi viestiin "Vaikka osa ajoista olisikin työpäivän aikana."
No työnä kun on tekninen myyjä niin se asiakastapaaminen voi kestää vaikka 30s(esim. toimittaa varaosan asiakkaalle). Siinä ensimmäinen hakutulos teknisen myyjän työstä, kuvauksestakin jo saa käsityksen että kilometrejä voi viikon aikana kertyä paljon. Wurth tekninen myyjä

edit. Tommy jo avasikin asiaa.
 
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.
 
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.
Meillä ilmoitettiin loppuvuodesta, että tänä vuonna ei ole meriittikorotuksia. Keskitytään siihen, että ei tarvita yhtään lomautusta tai irtisanomista heikentyneen suhdanteen takia ja toiveissa palata normaaliin v. 2024.
 
Meillä ilmoitettiin loppuvuodesta, että tänä vuonna ei ole meriittikorotuksia. Keskitytään siihen, että ei tarvita yhtään lomautusta tai irtisanomista heikentyneen suhdanteen takia ja toiveissa palata normaaliin v. 2024.
Meillä meriittikorotuksiin käytettiin viime vuonna 0,35%. Eli esim joka kymmenellelle 3,5% meriittikorotus.
 
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.

Juuri omalle tiimille yritin jakaa käytettävissä olevaa pottia ja näyttäisi vähän alle 4% tulevan keskimäärin.
 
Omalla alalla viimevuonna palkkoja korotettiin 0,95 prosentin yleiskorotuksella ja 0,95 prosentin suuruisella palkkakeskusteluerällä :D

Jos 3% tulee tänä vuonna niin ihme on.
 
Jos tulee inflaatiokorotuksia, niin onhan kaikki valmiita myös deflaatioalennuksiin?
 
Kuinkas monen työpaikalla ollaan huomioimassa inflaatio tämän vuoden palkankorotuksissa? Minkälaisista korotuksista puhutaan, onko vain liittojen kautta vai paikallisesti sopimalla?

Omalla työpaikalla neuvottelut meneillään mutta ei ole tiedossa vielä mitä on tulossa.
Meillä maksetaan tasan tarkkaan sen verran mitä TES neuvotteluissa sovitaan, jakovarat menee joillekin pomojen kavereille
 
Onhan se myyjän ja asiakkaan suhde kaksisuuntainen, joskus tarvitset jotain myyjältä tai myyjä koittaa kaupata sinulle jotakin.. ainakin omalla kohdalla se kumpi nyt sattuu jonoon ensimmäiseksi maksaa viulut
 
Onhan se myyjän ja asiakkaan suhde kaksisuuntainen, joskus tarvitset jotain myyjältä tai myyjä koittaa kaupata sinulle jotakin.. ainakin omalla kohdalla se kumpi nyt sattuu jonoon ensimmäiseksi maksaa viulut
No tämäkin riippuu varmasti siitä kuinka isoja sopimuksia on, jos kyse 10-15k sopparista niin silloin varmaan se ja sama kumpi maksaa viulut, mutta sitten kun sopparit alkaa olemaan +100k€ niin siinä vaiheessa yleensä myyjä maksaa viulut
 
Harvemmin ehkä koskee noita 8e lounaita, mutta isommissa yrityksissä saattaa olla jopa politiikkoja että mitään ravontolasettejä ei saa edes ottaa vastaan toimittajan maksamana, vaan maksetaan itse tai tarjotaan myös toimittajalle. Ajatus kai tuossa on, että se jatkuva toimittajan vieraanavaraisuus saattaa hämärtää objektiivisuutta tulevien hankintojen suhteen, vaikka pienestä asiasta on kyse.
 
Harvemmin ehkä koskee noita 8e lounaita, mutta isommissa yrityksissä saattaa olla jopa politiikkoja että mitään ravontolasettejä ei saa edes ottaa vastaan toimittajan maksamana, vaan maksetaan itse tai tarjotaan myös toimittajalle. Ajatus kai tuossa on, että se jatkuva toimittajan vieraanavaraisuus saattaa hämärtää objektiivisuutta tulevien hankintojen suhteen, vaikka pienestä asiasta on kyse.
Tätä itsekin tässä haen. Minulla tilaajana on aika kalliita soppareita ja ihan yksityisellä, eikä tulisi mieleenikään maksaa vielä jotain lounasta. Ne sen lounaan maksaa ja tarjoaa jos joku. Toki ehkä Suomessa hommat toimii eri tavalla.
 
Tätä itsekin tässä haen. Minulla tilaajana on aika kalliita soppareita ja ihan yksityisellä, eikä tulisi mieleenikään maksaa vielä jotain lounasta. Ne sen lounaan maksaa ja tarjoaa jos joku. Toki ehkä Suomessa hommat toimii eri tavalla.
No, ehkäpä Suomessa sitten ollaan "kehittyneitä" tuossakin asiassa, eli enää se ei mene niin että myyntimiehen tehtävä on lahjoa asiakasta. Olen kuullut että tietyissä firmoissa ei enää oteta edes toimittajan lähettämiä joululahjapulloja vastaan, vaan ne lähtee bumerangina takaisin.
 
Mulla on kyl kortti sitä varten et jos tilanne näyttää siltä niin sitä höylätään. Ollaan sit vaikka laivalla baarissa tai lounaalla jossain. Toki siinä on joku roti mutta jos asiaakkaan kanssa päästään jutun juureen seminaarien jatkoilla, niin mikäs siinä. Uskomattomia tunnustuksia firman tarpeista / puutteista kuullut illan myöhäisinä tunteina. :)
Parasta on se et on niin fiksua ja viihdyttävää asiakaskuntaa että ei ole edes raskaita keikkoja. Erinomaista verkostoitumista.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on kyl kortti sitä varten et jos tilanne näyttää siltä niin sitä höylätään. Ollaan sit vaikka laivalla baarissa tai lounaalla jossain. Toki siinä on joku roti mutta jos asiaakkaan kanssa päästään jutun juureen seminaarien jatkoilla, niin mikäs siinä. Uskomattomia tunnustuksia firman tarpeista / puutteista kullut illan myöhäisinä tunteina. :)
Parasta on se et on niin fiksua ja viihdyttävää asiakaskuntaa että ei ole edes raskaita keikkoja. Erinomaista verkostoitumista.
Jep, kyllä se dynamiikka on ihan erilainen töitä tehdessä jos on istunut syömässä tai vaikka sitten juomassa sivistyneesti ja kemiat toimii. Itsellä oli aiemmin ulkomailla muutama toimittajan puolen tyyppi, kenen kanssa vaihdettiin siviilielämän kuulumisia käymällä syömässä työpäivän jälkeen. Välillä halusivat lähteä näyttämään jotain paikallista mestaa, mistä ei olisi muuten ollut mitään hajua jne.
 
Kiky oli kyllä mielenkiintoinen. Meilläkin pidettiin väkisin joku lauantai "koulutus", joka oli firmalle kuin roskiin heitettyä rahaa.

Meille sanottiin että itseopiskelkaa työajan ulkopuolella jotain silloin kun huvittaa. Katsoin sitten jokusen hieman työhön liittyvän videon Youtubessa, ja näin kilpailukyky pelastui.
 
Meille sanottiin että itseopiskelkaa työajan ulkopuolella jotain silloin kun huvittaa. Katsoin sitten jokusen hieman työhön liittyvän videon Youtubessa, ja näin kilpailukyky pelastui.
Siellä on osattu käyttää järkeä. Omalla työmaalla piti tulla 5 min. aikaisemmin työpaikalle odottamaan töiden jakoa, joka tapahtui kuitenkin samaan aikaan kuin ennen kikyä ja kikyn jälkeen.
 
Siellä on osattu käyttää järkeä. Omalla työmaalla piti tulla 5 min. aikaisemmin työpaikalle odottamaan töiden jakoa, joka tapahtui kuitenkin samaan aikaan kuin ennen kikyä ja kikyn jälkeen.
Heh, Kiky. Omalla kohdalla se teki suoraan 0.5h lisää työaikaa viikossa. Sitten taas tutuille jotka valtion virkamiehiä, niin jo ennestään lyhyempään työaikaan kiky ei vaikuttanut käytännössä mitenkään.
 
Kiky oli kyllä mielenkiintoinen. Meilläkin pidettiin väkisin joku lauantai "koulutus", joka oli firmalle kuin roskiin heitettyä rahaa.
Meillä kiky oli käytännössä 1,25% palkanalennus kun joka kuukausi tuntisaldosta vähennettiin kaksi tuntia, jotka piti sitten tehdä sisään.
 
Tuo on kyllä tylyn kuuloista, etenkin verrattuna muilla olleisiin totetuksiin. Riippuen tuntikirjausmallista, tuo johtaa äkkiä kynätunteihin.

Aikaisemmassa työpaikassa oli KIKY-touhu juuri tuollaista, että liukumista hävisi se 24 h vuodessa. Ehkä jonain päivinä saattoi päivä olla lyhyempi mutta tuntilappuun ilmestyi normaali määrä tunteja, tai sitten normaalin mittaisen päivän ollessa kyseessä liukumatunteja tuli ylimääräistä. Ei ainakaan kasvattanut työmotivaatiota, kun työpaikkana oli paskaa palkkaa maksava, pörssissä oleva suunnittelutoimisto.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 288
Viestejä
4 898 074
Jäsenet
78 962
Uusin jäsen
KaiserSoze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom