Palkkakeskustelu

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Omalla kohdalla ajot tapahtuvat 90% työajalla. Toki lähtö ja saapumisajat voivat heitellä siitä 7-15.30, nämä sitten tuntipankista vapaana myöhemmin.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Voin vannoa että meidän isä voittaa teidän isän.

Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.
Ihan mielenkiinnosta vaan, että miten kulukorvaukset liittyy kommenttiini, vai viittasitko kenties johonkin toiseen kommenttiin ?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 404
Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.
Olin Kiinassa pari vuotta täysillä päivärahoilla ja ei Kiinassa oleminen ainakaan minun kulujani nostanut. Se oli 20te vuodessa käteen enemmän.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 816
Omalla kohdalla ajot tapahtuvat 90% työajalla. Toki lähtö ja saapumisajat voivat heitellä siitä 7-15.30, nämä sitten tuntipankista vapaana myöhemmin.
No sehän tekee joku 700-800 tuntia vuodessa autoilua. Aika suuri osa työajasta siis. No jos se on työnantajalle ok, niin mikäs siinä jos tykkää. Varmaan tossa 60tkm ajalla tulee muutama huolto ja muitakin kuluja (renkaat, pesut, jne) autosta? Ja vähä alakanttiin on kyllä arvonalenema mielestäni 25te-->18te. Vaan kai tosta jotain käteen jää. Itse en kyllä tollaista jaksaisi.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 816
Olin Kiinassa pari vuotta täysillä päivärahoilla ja ei Kiinassa oleminen ainakaan minun kulujani nostanut. Se oli 20te vuodessa käteen enemmän.
No ei silti palkkaa ole. Mua ei 20te vuodessa saisi kyllä Kiinaan muuttamaan :)
Nykyään taitaa harvassa firmassa saada noin pitkän aikaa päivärahoja. Normaalisti kai sorvataan väliaikainen paikallinen työsopimus.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
984
No sehän tekee joku 700-800 tuntia vuodessa autoilua. Aika suuri osa työajasta siis. No jos se on työnantajalle ok, niin mikäs siinä jos tykkää. Varmaan tossa 60tkm ajalla tulee muutama huolto ja muitakin kuluja (renkaat, pesut, jne) autosta? Ja vähä alakanttiin on kyllä arvonalenema mielestäni 25te-->18te. Vaan kai tosta jotain käteen jää. Itse en kyllä tollaista jaksaisi.
Aika unelmaduuni olisi jos saisi tyyliin puolet työajasta käyttää autossa istumiseen ja saisi siitä verottomat korvaukset tilille. Tuota voisi itseasiassa pitää itsekin tavoitteena työelämän osalta löytää tuollainen työ.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 594
Aika unelmaduuni olisi jos saisi tyyliin puolet työajasta käyttää autossa istumiseen ja saisi siitä verottomat korvaukset tilille. Tuota voisi itseasiassa pitää itsekin tavoitteena työelämän osalta löytää tuollainen työ.
Itsellä oli myös tälläinen. 2,5v jaksoin. Lähdit aamulla, pari kolme h työmaalla ja takaisin kotiin. Jos kohde oli pidemmällä niin hotelliin tai ajo kotiin jaksamisen mukaan. Harvoin kyllä pääsi 8-16 välillä kohteeseen ja takaisin. Kaikki ylimenevät liukumiin. Kilsoja tuli hyvin ja oli todella iso osa palkkaa. Alkuun tuo oli ns unelmaduuni mutta tuon parinvuoden jlk eei hemmetti kun vie enegiaa istuminen ja ajaminen. Ei jaksanut viikolla oikein mitään kun aamulla taas ajettiin. Rojahdin sänkyyn aina päivän päätteeksi. Hyvää tiliä, mutta rankkaa pidemmän päälle imo.

Edit. Abc asemat tuli tutuksi. Taitaa olla Suomessa enää yhdellä kädellä laskettava määrä näitä jossa en ole käynyt.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
Itsellä oli myös tälläinen. 2,5v jaksoin. Lähdit aamulla, pari kolme h työmaalla ja takaisin kotiin. Jos kohde oli pidemmällä niin hotelliin tai ajo kotiin jaksamisen mukaan. Harvoin kyllä pääsi 8-16 välillä kohteeseen ja takaisin. Kaikki ylimenevät liukumiin. Kilsoja tuli hyvin ja oli todella iso osa palkkaa. Alkuun tuo oli ns unelmaduuni mutta tuon parinvuoden jlk eei hemmetti kun vie enegiaa istuminen ja ajaminen. Ei jaksanut viikolla oikein mitään kun aamulla taas ajettiin. Rojahdin sänkyyn aina päivän päätteeksi. Hyvää tiliä, mutta rankkaa pidemmän päälle imo.
Kuulostaa perheellisellekin aika ikävältä yhtälöltä.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
315
Nykyisessä firmassa olen ollut hieman alle vuoden. Työ on jees ja palkka reilut 5k€. Ensi viikolla pari haastattelua, toiseen palkkapyyntö 6100€ ja toiseen 6500€. Ensimmäisessä vastuu hieman pienempi mitä nyt joka on urakehityksen kannalta +-0, jälkimmäisessä huomattavasti isompi vastuu ja urakehityksen kannalta mallia ”keskikokoinen raketti”. Ensimmäiseen laitoin itse hakemuksen sisään ja jälkimmäinen headhuntterin kautta.

En näe tässä ongelmaa cv:n kannalta, ensimmäistä kertaa vakkarityössä. Sitä ennen vain projektikohtaisia sopimuksia ja niistäkin 5 edellistä vuotta saman työnantajan kautta. Olen siis valmis vaihtamaan jos näkyy palkassa n. +1k€/kk ja työtehtävät ovat vähintään yhtä mielenkiintoisia mitä nykyiset.
Päivityksiä tähän. Työtä tarjottiin ensimmäiseen paikkaan, työsopimus tehdään ensi viikolla.

Toki palkkaa en saanut sitä mitä pyysin, neuvottelut menivät 6100€ -> 5500€ -> 5700€ jonka hyväksyivät. Lisäksi saan täydet kesälomat. Nykyisestä työpaikasta kerkeän saada 2-3k€ vuosibonarit ja tietysti lomarahat.

Vuoden päästä tuossa tulevassa firmassa lisää vastuuta (osaston vetoon) ja palkkaus +6k€/kk, uralle hyvä noste. Tämä sai lopulta vaa-an kääntymään työpaikan vaihdon kannalle.

Tuohon 5700€ palkkaan pääsisin nykyisessä työssä n. 3v päästä projarina. +6k€ palkkaan taas ehkä 5v päästä kun olisi vähän näyttöjä projarina.

Eli summa summarum: n. 700€/kk lisää liksaa työpaikan vaihdolla ensimmäiseksi vuodeksi, tämän jälkeen +1000€/kk lisää vrt. nykyinen. Kyllä, verottaja kiittää mutta niin kiitän minäkin. Tällä hetkellä tienaan nykyisessä paikassa enemmän kuin osa kokeneemmista kolleegoista, joten nousua olisi ollut luvassa vain projariksi ”ylenemisenä”.

Edit: lisätään vielä tausta vaikka on tullut mainittua ehkä aikaisemminkin.
32v inssi (yamk) perinteiseltä inssialalta liittyen perinteiseen teollisuuteen. Uusi firma myös pörssiyhtiö.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
1 963
Päivityksiä tähän. Työtä tarjottiin ensimmäiseen paikkaan, työsopimus tehdään ensi viikolla.

Toki palkkaa en saanut sitä mitä pyysin, neuvottelut menivät 6100€ -> 5500€ -> 5700€ jonka hyväksyivät. Lisäksi saan täydet kesälomat. Nykyisestä työpaikasta kerkeän saada 2-3k€ vuosibonarit ja tietysti lomarahat.

Vuoden päästä tuossa tulevassa firmassa lisää vastuuta (osaston vetoon) ja palkkaus +6k€/kk, uralle hyvä noste. Tämä sai lopulta vaa-an kääntymään työpaikan vaihdon kannalle.

Tuohon 5700€ palkkaan pääsisin nykyisessä työssä n. 3v päästä projarina. +6k€ palkkaan taas ehkä 5v päästä kun olisi vähän näyttöjä projarina.

Eli summa summarum: n. 700€/kk lisää liksaa työpaikan vaihdolla ensimmäiseksi vuodeksi, tämän jälkeen +1000€/kk lisää vrt. nykyinen. Kyllä, verottaja kiittää mutta niin kiitän minäkin. Tällä hetkellä tienaan nykyisessä paikassa enemmän kuin osa kokeneemmista kolleegoista, joten nousua olisi ollut luvassa vain projariksi ”ylenemisenä”.

Edit: lisätään vielä tausta vaikka on tullut mainittua ehkä aikaisemminkin.
32v inssi (yamk) perinteiseltä inssialalta liittyen perinteiseen teollisuuteen. Uusi firma myös pörssiyhtiö.
Hienoa, että perinteisellä inssialalla on mahdollista päästä tuommoisiin ansioihin. Kovin moni perinteisen alan insinööri ei taida moisiin ansioihin yltää, vaikka työuraa olisi takana kymmeniäkin vuosia.

Ja ainakin tämän ketjun perusteella saa semmoisen kuvan, että IT-alan palkat on mennen tullen kovempia kuin mitä perinteisemmillä aloilla. Joka toinen on joku huippukoodari tai IT-konsultti. :D Toki ehkä se kuva on värittynyt ja yhtä IT-alan "tekkipalkkaista" kohti on aika monta vastaavissa tehtävissä olevaa, jonka palkka on huonompi.
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
315
Hienoa, että perinteisellä inssialalla on mahdollista päästä tuommoisiin ansioihin. Kovin moni perinteisen alan insinööri ei taida moisiin ansioihin yltää, vaikka työuraa olisi takana kymmeniäkin vuosia.

Ja ainakin tämän ketjun perusteella saa semmoisen kuvan, että IT-alan palkat on mennen tullen kovempia kuin mitä perinteisemmillä aloilla. Joka toinen on joku huippukoodari tai IT-konsultti. :D Toki ehkä se kuva on värittynyt ja yhtä IT-alan "tekkipalkkaista" kohti on aika monta vastaavissa tehtävissä olevaa, jonka palkka on huonompi.
Joo kyllähän se mahdollista on ihan toimistotöissäkin normaaleilla työajoilla. Määrätietoinen tekeminen amkista asti (8v aikana) ja tietysti tuurikin on mahdollistanut tuon. Ja laskelmoidut uhraukset uran ensimmäisinä vuosina..

Toki kyllähän niitä tuloluokkia on vielä vaikka kuinka paljon jäljellä perinteiselläkin tekkialalla. Jos senioriteetteja ei lasketa, niin seuraavat isot hypyt tulevatkin sitten dirikkatasolla (tuon osastonvetäjän jälkeen).

Reissutöissähän tuollaisiin tuloihin pääsee varsin ”helposti”, varsinkin ylitöineen.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
IT-alalla on myös usein käytössä tulospalkkaus peruspalkan päälle. Eli koodarilla asiakaslaskutuksesta tulee prosentit tekijälle. Parhaimmillaan 50% mitä olen kuullut. Hyvin yleinen laskutushinta on 90e/h. Se tekee 14400e/kk. Siitä puolet 7200e ja sitten siihen päälle se pohjapalkka. Aletaan lähennellä ehkä jo 10ke/kk palkkaa.

Esim. Särmällä on 3 eri palkkausmallia Kiinteä, Provisio ja Joustava.

Jenkkilässähän tosin koodarien palkat huiteleekin osaavilla sellaisilla jo sitten ihan eri atmosfääreissä...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
58
IT-alalla on myös usein käytössä tulospalkkaus peruspalkan päälle. Eli koodarilla asiakaslaskutuksesta tulee prosentit tekijälle. Parhaimmillaan 50% mitä olen kuullut. Hyvin yleinen laskutushinta on 90e/h. Se tekee 14400e/kk. Siitä puolet 7200e ja sitten siihen päälle se pohjapalkka. Aletaan lähennellä jo 10ke/kk palkkaa.
Yleensä näissä pohjapalkka on takuupalkka. Jos 50% laskutuksesta menee yli, palkka tulee suoraan provikasta.

10k + työnantajakulut maksaminen tyypille, joka tuo 15k sisään ei kuulosta konsultoinnissa realistiselta.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Joo tuo on totta, että jos on takuupalkka, eikä pohjapalkka, niin provikat ei tule sen päälle.

Riippuu sitten vähän paikasta ja sopimuksista, niin kait tuon bruton saa kertoa 1,4 ainakin, että päästään todellisiin kustannuksiin.

Esimerkkini oli vähän hutera, mutta eiköhän se periaate tullut selväksi: Ohjelmistokehittäjillä on, varsinkin jos on jotain asiakas tms. kehitysvastuuta, niin suht korkeat palkat suomalaisiksi.
 
Liittynyt
06.10.2018
Viestejä
54
Käsienheiluttelua ja handson tekemistä sisältävä pilvikonsultointi, jossa tavoitelaskutus 90% ja palkka reilu 4000€ takuupalkkana + laskutusprovisio 30%. Vs. vastaava rooli tavoitelaskutuksella n. 60% ja kiinteä 5000€ kk-palkka. Varmaan makukysymys, mutta kumman valitsisit?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
511
Käsienheiluttelua ja handson tekemistä sisältävä pilvikonsultointi, jossa tavoitelaskutus 90% ja palkka reilu 4000€ takuupalkkana + laskutusprovisio 30%. Vs. vastaava rooli tavoitelaskutuksella n. 60% ja kiinteä 5000€ kk-palkka. Varmaan makukysymys, mutta kumman valitsisit?
Jos ja kun sisältää käsienheiluttelua / managerointia / (tiimin)vetämistä, niin ottaisin kiinteän 5000€ + 60%.
Mikäli on tuo 4000€, niin pienen ajan päästä alkaa kummasti kiinnostaa enemmän tuo tavoitelaskutus, jolloin fokus siirtyy sinne ja käsienheiluttelutyöt kärsii.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Käsienheiluttelua ja handson tekemistä sisältävä pilvikonsultointi, jossa tavoitelaskutus 90% ja palkka reilu 4000€ takuupalkkana + laskutusprovisio 30%. Vs. vastaava rooli tavoitelaskutuksella n. 60% ja kiinteä 5000€ kk-palkka. Varmaan makukysymys, mutta kumman valitsisit?
Tuossahan pitää vain laskea, millaiset mahdollisuudet on päästä yli 5000 € / kk ansioihin, jos tekee provikalla.
Jos näyttää ettei yli 5000 € ansioihin pääse ns. normaalilla tekemisellä, niin sitten ottaa kiinteän ja tekee ilman stressiä siittä, että ihan jokainen tunti pitäisi laskuttaa asiakkaalta.

Toki firman kannalta tuottamattomat tunnit voivat pudottaa firman kokonaiskannattavuutta ja kassavirtaa aika ikävästi, mutta kalliiden pilvikonsulttien kanssa se ei välttämättä oli niin suuri riski kuin jossain duunari suorituksia myyvässä firmassa.
 
Liittynyt
06.10.2018
Viestejä
54
Tavallaan tuo tulospalkkaus houkuttelisi taloudellisesti. Siinä on toki myös työnantajan määrittelmä tavoite = 90% laskutettavaa työtä. Keskipalkat siinä 6500-8000€. Mutta onhan tuossa enemmän stressiä ja painetta. Sekä varmasti toiset työntekijät potkii tiimiläisiä perseelle, ettei oman tiimin tavoitelaskustus kuse. Voi johtaa myös tiimihengen heikkenemiseen ja toisten kyttäämiseen. vs. 5000€ kiinteä palkka ja 60% laskutettavaa työtä, jossa aikaa jää myös sisäiseen kehitykseen jne.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.04.2022
Viestejä
2
Jotain palkkakehitystä tuloillaan. 3-vuoden koneinssi, lähin prosessihommiin, tarkempi nimike kenttäoperaattori. Aiempaa kokemusta muutamista prosesseista ja kunnossapito hommista. Itse prosessia en kuitenkaan ole ikinä hoitanut. Lähtöpalkka karvan yli 14e/h, keskeytymätön kolmivuoro AA-YY-6 vapaata rytmityksellä. Kuukausiansiot tulee nyt koeajalla olemaan jotain 2500e-3000e välillä, jonka jälkeen tuntiliksa nousee lähemmäs 17e/h. Tuolla nyt pitäs olla ihan mahollista tehä vaikka 4000e/kk muutamilla ylityötunneilla.

Alko kyllästyttämään lyhyet kouluviikot ja tietyn rytmin puuttuminen päivästä, niin hain muutamaan paikkaan töihin, prosessinhoitajan työt sinänsä kiinnostanut jo pitkäänkin ja jos en olisi AMK konepuolelle päässyt niin aika varmasti olisin prosessinhoitajaksi opiskelemassa. Töiden ohessa ajattelin toki opiskella insinööri juttuja sen verran mikä hyvältä tuntuu.

Lisäksi alkaa kyllä ceeveessäkin varmasti näyttämään hyvältä, kun löytyy sekä tuotantopuolen, että kunnossapidon duunarikokemusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
834
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
Junnusta midiin vuodessa ja siitä sennuun 2 vuodessa, eli 3 vuotta yhteensä. Täysin osaamissidonnainen ja myös riippuen siitä, että millaisiin projekteihin sattuu pääseemään ja miten niissä onnistuu. Junnusta tuntuu nousevan nopeasti, mutta monet ovat kyllä keskitasolla enemmän kuin tuon 2 vuotta.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
Tuolla olisi myös it-alaan keskittynyt ketju.

Senior titteleitä jaetaan nykyään aika laveasti. En tiedä onko mielipiteeni ihan väärä, mutta tuntuu että nykyään joka toinen alle viisikin vuotta alalla ollut tituleeraa itseään senioriksi, vaikka osaaminen olisi hyvin kapeaa ja matalaa. Itse en ole ollut sellaisessa työpaikassa jossa titteli suoraan tarkoittaisi palkkaeroa. Senioriteetti on mielestäni jotain muuta kuin pelkät vuodet. Vähän huvittaisi olla seniorina viiden vuoden kokemuksella esim. tiimissä jossa nyt teen hommia, kun kollegoilla on keskimäärin yli 15 vuotta kokemusta ja viis veisaavat titteleistä.

Jos kuitenkin haluat tittelin, niin ehkä sen rinnalla voi palkankorotuksen saadakin. Tuttujeni palkat eivät tunnu korreloivan tittelin kanssa, ellei etuliite ole esim. principal tai lead.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
Se mikä on "senior" yhdessä firmassa, ei ole sitä toisessa. Ja vaikka asiakkaalle menevässä laskussa miten lukisi "senior", ei se tarkoita sitä että firman sisäisessä nimikehierarkiassa ko. henkilö olisi "senior", tai että sellaista tasoa sieltä välttämättä edes löytyisi.

Jos nyt sitten sun firmassasi sattuu olemaan erikseen "senior"-taso, sinne todennäköisemmin pääsee näyttämällä omaa osaamistaan asiakasprojekteissa kuin kokemusvuosilla. Todennäköisesti se vaadittava taso suhteutetaan firmasi muihin tekijöihin, eikä se tosiaan ole sama kaikissa firmoissa. Ja sama sitten pätee sen palkankin suhteen. Kun itse ensimmäistä kertaa näin "senior"-etuliitteen omassa työsopparissa (IT-konsultointia), se nosti palkkaa edellisestä reilu 40%, mutta kun tilanteeseen liittyi myös työpaikanvaihdos, ei se "ehkä" ole kovin reilu vertailukohta.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 279
Se mikä on "senior" yhdessä firmassa, ei ole sitä toisessa. Ja vaikka asiakkaalle menevässä laskussa miten lukisi "senior", ei se tarkoita sitä että firman sisäisessä nimikehierarkiassa ko. henkilö olisi "senior", tai että sellaista tasoa sieltä välttämättä edes löytyisi.
Komppaan tätä. Kokemusta melkein 25 vuotta ja en ole nykyisessä firmassa senior. Edellisessä olin. Ainoan eron huomasin siinä että tulee vähemmän linkedin viestejä (hyvä vaan) kun ei lue senior tittelissä.

Itelle sinänsä ihan sama vaikka titteli olisi junior summer trainee…
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Meillä laskutus on samalla hinnalla, oli junior, mid tai senior konsultti. Ei siis siihen sidonnainen. Ehkä enemmänkin senioreille isompia projekteja tulee ja niitä kyllä itselläkin alkaa jo olla. Mua ei sikäli toi titteli kinostele ”yhtään” muuten kuin sen palkan kannalta, jonka oletan nousevan (tai ainakin sen voisi ajatella nousevan) tittelin myötä. Olen itse mid tai ”perus” konsultti tällä hetkellä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
456
60tkm x 0.46e/km tekee 27600 joista kulut laskettuna pois tekee 15400e puhtaana lapaan.. Eli jos mahdollisuus on, niin ehdottomasti laskisin mahdolliset etuudet mukaan
Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.

Ilman kilometrikorvausta olisit joutunut maksamaan esim 30 % veroa (tai mikä nyt olisi veroprosenttisi) tuolta osalta eli 27600*0,3=8280 euroa. Nyt saat tuon verran tienata verottomana eli nettohyöty on tuon veroprosenttisi suuruinen osa kilometrikorvauksesta eli jää alle 10000 euron ja siitä sinun pitää maksaa vielä auton kaikki kulut ennen voiton arviointia. Väitän, ettei tuossa rahallisesti hirveästi pääse hyötymään tai ainakin puhutaan senteistä eli siitä kuinka taloudellisesti saa vanhalla autolla ajettua.

Auton kuluilla on kyllä mahdollista tehdä tiliä oikeastikin, mutta sen pitää käytännössä tapahtua toiminimen kautta, jolloin on mahdollista vähentää henkilöverotuksessa auton todelliset kulut sekä hankintakustannukset eikä vain senttejä/kilometri. Silloinkin vaatii aika paljon kikkailua ja on enemmän verokeskustelua. Lisäksi työnkuvan pitää oikeasti olla liikkuvaa eli esim myyntityötä. Oy:lläkään tämä ei taas onnistu, kun autot ovat firmalla ja henkilöverotukseen tulee autoetu, jolloin taas hyöty kutistuu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 346
Meillä laskutus on samalla hinnalla, oli junior, mid tai senior konsultti. Ei siis siihen sidonnainen. Ehkä enemmänkin senioreille isompia projekteja tulee ja niitä kyllä itselläkin alkaa jo olla. Mua ei sikäli toi titteli kinostele ”yhtään” muuten kuin sen palkan kannalta, jonka oletan nousevan (tai ainakin sen voisi ajatella nousevan) tittelin myötä. Olen itse mid tai ”perus” konsultti tällä hetkellä.
Kun olin konsulttipuolella niin eräs asiakas (iso firma) tahtoi projektiin pelkkiä senioreita. Tahtoi myös CV:t että pystyi arvioimaan kaikkien olevan "oikeasti" senioreita, myös meillä oli siis vastaavanlainen sama tuntilaskutus kaikille.

Itselleni ei niin tittelillä ole väliä, itseasiassa ei nykyinenkään vastaa hirveästi työnkuvaa.
Ja toki sitten CV:ssa voi olla hieman luova, tai ainakin minä olen :cigar2:
Tarkoitan että on tullut taloon nenänkaivuuinssinä ja ekan parin vuoden jälkeen vaihtanut korvankaivuuinssiksi, mutta "virallista titteliä" ei ole koskaan vaihdettu niin voi vähän soveltaa mitä kirjoittaa...
 
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
315
Komppaan tätä. Kokemusta melkein 25 vuotta ja en ole nykyisessä firmassa senior. Edellisessä olin. Ainoan eron huomasin siinä että tulee vähemmän linkedin viestejä (hyvä vaan) kun ei lue senior tittelissä.

Itelle sinänsä ihan sama vaikka titteli olisi junior summer trainee…
Heh. Kaveri valmistui muutama vuosi sitten amkista ja sai ensimmäisessä työpaikassa (jossa oli ollut edellisen kesän harjoittelijana) senior engineer tittelin. Palkka 3000€/kk.

Tämä siis perinteisessä teollisuudessa (ei IT). Firma myy toimitusprojekteja ulkomaille ja kyse reissutyöstä.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Minä olin kauan sitten amerikkalaisessa bluechip-IT firmassa töissä. Siellä oli tarkkaan määritelty mihin titteliin mikäkin taso oikeutti.
Tasot taas määräsivät hyvinkin tarkasti mihin palkkahaitariin työntekijä päätyi. Bonukset taas muuttuivat vaikeammiksi, kun päätyi korkeammalle tasolle.

Eli vaikka tason 1 tekijä sai 100e palkkaa ja 10e bonuksia huipputekijänä. Tasolle 2 päätyessään palkkaa sai 120e, mutta vaatimusten kasvaessa huipputekijäksi ei päästykään ja bonuksia tuli vain 5e verran.


Systeemi oli mielestäni aika hyvä. Tasot oli määritetty aika hyvin korkealla tasolla ja palkkahaitari salli kuitenkin aika hyvienkin palkkojen maksamisen jonkun tason tekijälle, jossain vaiheessa vain piti sitten siirtyä seuraavalle vaatimustasolle jos halusi lisää rahaa.
Tasoja riitti sitten ihan ylimpään johtoon asti, tiedä sitten miten palkkaus meni tason X yli. Oma näkyvyys loppui alansa kovimpiin paikallisiin ammattilaisiin, joihon asti se noudatti samaa kaavaa.
Ongelmaton tasoviritelmä ei toki ollut, poikkeuksia oli ja ne aiheuttivat isojakin haasteita. (esim. Intiassa tason 5 tekijä tulee Suomeen ja onkin palkan ja osaamisen puolesta tasolla 3, jne,).
 

ChatGPT

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.03.2022
Viestejä
1 342
Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.

Ilman kilometrikorvausta olisit joutunut maksamaan esim 30 % veroa (tai mikä nyt olisi veroprosenttisi) tuolta osalta eli 27600*0,3=8280 euroa. Nyt saat tuon verran tienata verottomana eli nettohyöty on tuon veroprosenttisi suuruinen osa kilometrikorvauksesta eli jää alle 10000 euron ja siitä sinun pitää maksaa vielä auton kaikki kulut ennen voiton arviointia. Väitän, ettei tuossa rahallisesti hirveästi pääse hyötymään tai ainakin puhutaan senteistä eli siitä kuinka taloudellisesti saa vanhalla autolla ajettua.

Auton kuluilla on kyllä mahdollista tehdä tiliä oikeastikin, mutta sen pitää käytännössä tapahtua toiminimen kautta, jolloin on mahdollista vähentää henkilöverotuksessa auton todelliset kulut sekä hankintakustannukset eikä vain senttejä/kilometri. Silloinkin vaatii aika paljon kikkailua ja on enemmän verokeskustelua. Lisäksi työnkuvan pitää oikeasti olla liikkuvaa eli esim myyntityötä. Oy:lläkään tämä ei taas onnistu, kun autot ovat firmalla ja henkilöverotukseen tulee autoetu, jolloin taas hyöty kutistuu.
Mitähän ihmettä? Jos nyt palkan päälle saisi tuon mainitun 27600€, niin siitähän menisi veroa n.50%. Ja tuossa esimerkissä oli laskettu oman auton kulujen jälkeen jäävän 15400e puhtaana käteen. Ja vielä ilman sitä tämän vuoden km-korvausten nostoa. En kyllä tuollaisella diilillä vaihtaisi työsuhdeautoon. Yleensä taitaakin ainakin isommissa firmoissa olla rajana 15-20tkm jotka suostuvat maksamaan km-korvauksina, jos menee yli niin työsuhdeauto on pakko ottaa.

Myös usein näissä laskelmissa unohdetaan se, että tod.näk. se auto pitää joka tapauksessa omistaa ja siitä kulut maksella vaikka ei saisi senttiäkään km-korvauksia. Eri asia sitten jos joutuu auton hankkimaan vain sen vuoksi että töissä tarvitsee. Silloin ei vähillä työajoilla kovin kummoista ajoneuvoa kannata omistaa ja se käy vain oman lompakon päälle.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
350
Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.

Ilman kilometrikorvausta olisit joutunut maksamaan esim 30 % veroa (tai mikä nyt olisi veroprosenttisi) tuolta osalta eli 27600*0,3=8280 euroa. Nyt saat tuon verran tienata verottomana eli nettohyöty on tuon veroprosenttisi suuruinen osa kilometrikorvauksesta eli jää alle 10000 euron ja siitä sinun pitää maksaa vielä auton kaikki kulut ennen voiton arviointia. Väitän, ettei tuossa rahallisesti hirveästi pääse hyötymään tai ainakin puhutaan senteistä eli siitä kuinka taloudellisesti saa vanhalla autolla ajettua.

Auton kuluilla on kyllä mahdollista tehdä tiliä oikeastikin, mutta sen pitää käytännössä tapahtua toiminimen kautta, jolloin on mahdollista vähentää henkilöverotuksessa auton todelliset kulut sekä hankintakustannukset eikä vain senttejä/kilometri. Silloinkin vaatii aika paljon kikkailua ja on enemmän verokeskustelua. Lisäksi työnkuvan pitää oikeasti olla liikkuvaa eli esim myyntityötä. Oy:lläkään tämä ei taas onnistu, kun autot ovat firmalla ja henkilöverotukseen tulee autoetu, jolloin taas hyöty kutistuu.
Eihän ilman ajoja tule tuloja (korvauksia) tai kuluja auton käytöstä. Laskin tuohon autosta maksetun osuuden ja 2te arvonalenemaa sen maksetun osuuden lisäksi. Tuon 2te otin viimeisen 3 vuoden keskiarvosta. Se myönnettäköön että unohdin 3x huollot á 300e/kpl tuosta laskelmasta.

Ja tarkoituksena ei itsellä ole ajaa vanhalla autolla mahdollisimman halvalla, vaan uudehkolla autolla. Eli yllättävät kulut menevät sitten takuun piikkiin, renkaitakaan ei ole tarvinnut 4 vuoteen ostaa kun vaihtaa auton joka vuosi

E: tuohon huuliveikon kommenttiin, meilläkin raja kulkee 30tkm kohdalla kun pitäisi työsuhdeautoon vaihtaa.
Omassa tapauksessa palkkatoive ja firman palkkakatot eivät kohdanneet niin tehtiin tälläinen järjestely työantajan aloitteesta.

E2: En tiedä mistä tuo veroprosenttisekoilu tuli mutta ihan yksinkertaistettuna ajelusta sain sen 46snt/km ja omat kulut on 22snt/km.
Tänävuonna sitten hiukan enemmän
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
Heh. Kaveri valmistui muutama vuosi sitten amkista ja sai ensimmäisessä työpaikassa (jossa oli ollut edellisen kesän harjoittelijana) senior engineer tittelin. Palkka 3000€/kk.

Tämä siis perinteisessä teollisuudessa (ei IT). Firma myy toimitusprojekteja ulkomaille ja kyse reissutyöstä.
Tästä tuli mieleen kun tyttöystävä oli markkinointifirmassa Product Manager tittelillä, ihan vaan siksi että kuulemma asiakkaat on tyytyväisempiä kun puhuvat managerille. Kaikki työkaverit oli managereita. Palkka oli 2500
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 854
Tästä tuli mieleen kun tyttöystävä oli markkinointifirmassa Product Manager tittelillä, ihan vaan siksi että kuulemma asiakkaat on tyytyväisempiä kun puhuvat managerille. Kaikki työkaverit oli managereita. Palkka oli 2500
Esim. keskieurooppalaiset saattavat vaatia manager-nimikkeen henkilöä keskustelukumppanikseen. Kovin on vanhat hierarkiat tiukassa siellä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Tulee mieleen erään yrityksen asiakaspalvelutiskin henkilö. Hän oli first impression manager. Tämä "tittelikilpailu" aiheuttaa hilpeyttä ja on lähinnä vitsi.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 898
Kyllä meillä voi olla samanlaisia vastuita manager tai director titteleitä. Välillä mulla (senior manager) on ollut noiden kanssa ongelmia kun joku olemattoman vastuun omaava director ihmettelee miksi neuvottelee mun kanssa jostain asiasta… Koska mulla on tästä päätäntävalta? Ja sitten selviää ettei sillä directorilla edes ole omalla puolella valtaa päättää, vaan joutuu viemään eteenpäin VP’lle.
 
Liittynyt
28.07.2022
Viestejä
539
En edes muista, koska olisin törmännyt "ihan tavalliseen" myyntiedustajaan. Jokainen myyntimies on nykyään tyyliin account executive tai key account manager. Kattoremonttimyyjäkin oli projektipäällikkö.

Tällä myös osa työnantajista koittaa perustella pienempää palkkaa "saat hei kivan tittelin, niin jos tyydyt pienempään palkkaan.
Miksi kukaan suostuisi tähän, ainakaan Suomessa? Jossain hieman auktoriteettiuskovaisemmassa yhteiskunnassa, jossa tittelit ovat kaikki kaikessa, tätä voisi jopa kuvitella tapahtuvan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 020
Viestejä
4 192 446
Jäsenet
70 841
Uusin jäsen
Package

Hinta.fi

Ylös Bottom