- Liittynyt
- 06.01.2022
- Viestejä
- 1 335
Jos siitä maksetaan kilometrikorvaukset niin eikös se ajelu tapahdu työajalla?
Itse kun en viitsi edes käydä töissä, niin joku vielä sen päälle ajelee itsensä pankkiin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos siitä maksetaan kilometrikorvaukset niin eikös se ajelu tapahdu työajalla?
Jos siitä maksetaan kilometrikorvaukset niin eikös se ajelu tapahdu työajalla?
Ihan mielenkiinnosta vaan, että miten kulukorvaukset liittyy kommenttiini, vai viittasitko kenties johonkin toiseen kommenttiin ?Voin vannoa että meidän isä voittaa teidän isän.
Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.
Olin Kiinassa pari vuotta täysillä päivärahoilla ja ei Kiinassa oleminen ainakaan minun kulujani nostanut. Se oli 20te vuodessa käteen enemmän.Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.
Jatbackille taisi vastata.Ihan mielenkiinnosta vaan, että miten kulukorvaukset liittyy kommenttiini, vai viittasitko kenties johonkin toiseen kommenttiin ?
No sehän tekee joku 700-800 tuntia vuodessa autoilua. Aika suuri osa työajasta siis. No jos se on työnantajalle ok, niin mikäs siinä jos tykkää. Varmaan tossa 60tkm ajalla tulee muutama huolto ja muitakin kuluja (renkaat, pesut, jne) autosta? Ja vähä alakanttiin on kyllä arvonalenema mielestäni 25te-->18te. Vaan kai tosta jotain käteen jää. Itse en kyllä tollaista jaksaisi.Omalla kohdalla ajot tapahtuvat 90% työajalla. Toki lähtö ja saapumisajat voivat heitellä siitä 7-15.30, nämä sitten tuntipankista vapaana myöhemmin.
No ei silti palkkaa ole. Mua ei 20te vuodessa saisi kyllä Kiinaan muuttamaanOlin Kiinassa pari vuotta täysillä päivärahoilla ja ei Kiinassa oleminen ainakaan minun kulujani nostanut. Se oli 20te vuodessa käteen enemmän.
Aika unelmaduuni olisi jos saisi tyyliin puolet työajasta käyttää autossa istumiseen ja saisi siitä verottomat korvaukset tilille. Tuota voisi itseasiassa pitää itsekin tavoitteena työelämän osalta löytää tuollainen työ.No sehän tekee joku 700-800 tuntia vuodessa autoilua. Aika suuri osa työajasta siis. No jos se on työnantajalle ok, niin mikäs siinä jos tykkää. Varmaan tossa 60tkm ajalla tulee muutama huolto ja muitakin kuluja (renkaat, pesut, jne) autosta? Ja vähä alakanttiin on kyllä arvonalenema mielestäni 25te-->18te. Vaan kai tosta jotain käteen jää. Itse en kyllä tollaista jaksaisi.
Itsellä oli myös tälläinen. 2,5v jaksoin. Lähdit aamulla, pari kolme h työmaalla ja takaisin kotiin. Jos kohde oli pidemmällä niin hotelliin tai ajo kotiin jaksamisen mukaan. Harvoin kyllä pääsi 8-16 välillä kohteeseen ja takaisin. Kaikki ylimenevät liukumiin. Kilsoja tuli hyvin ja oli todella iso osa palkkaa. Alkuun tuo oli ns unelmaduuni mutta tuon parinvuoden jlk eei hemmetti kun vie enegiaa istuminen ja ajaminen. Ei jaksanut viikolla oikein mitään kun aamulla taas ajettiin. Rojahdin sänkyyn aina päivän päätteeksi. Hyvää tiliä, mutta rankkaa pidemmän päälle imo.Aika unelmaduuni olisi jos saisi tyyliin puolet työajasta käyttää autossa istumiseen ja saisi siitä verottomat korvaukset tilille. Tuota voisi itseasiassa pitää itsekin tavoitteena työelämän osalta löytää tuollainen työ.
Itsellä oli myös tälläinen. 2,5v jaksoin. Lähdit aamulla, pari kolme h työmaalla ja takaisin kotiin. Jos kohde oli pidemmällä niin hotelliin tai ajo kotiin jaksamisen mukaan. Harvoin kyllä pääsi 8-16 välillä kohteeseen ja takaisin. Kaikki ylimenevät liukumiin. Kilsoja tuli hyvin ja oli todella iso osa palkkaa. Alkuun tuo oli ns unelmaduuni mutta tuon parinvuoden jlk eei hemmetti kun vie enegiaa istuminen ja ajaminen. Ei jaksanut viikolla oikein mitään kun aamulla taas ajettiin. Rojahdin sänkyyn aina päivän päätteeksi. Hyvää tiliä, mutta rankkaa pidemmän päälle imo.
Tämä yksi suurimpia syitä sen lopettamiseen. Väsymys toki myös. Nykyään myös vähän ajelua, n 2krt viikossa ja loput kotoa.Kuulostaa perheellisellekin aika ikävältä yhtälöltä.
Nykyisessä firmassa olen ollut hieman alle vuoden. Työ on jees ja palkka reilut 5k€. Ensi viikolla pari haastattelua, toiseen palkkapyyntö 6100€ ja toiseen 6500€. Ensimmäisessä vastuu hieman pienempi mitä nyt joka on urakehityksen kannalta +-0, jälkimmäisessä huomattavasti isompi vastuu ja urakehityksen kannalta mallia ”keskikokoinen raketti”. Ensimmäiseen laitoin itse hakemuksen sisään ja jälkimmäinen headhuntterin kautta.
En näe tässä ongelmaa cv:n kannalta, ensimmäistä kertaa vakkarityössä. Sitä ennen vain projektikohtaisia sopimuksia ja niistäkin 5 edellistä vuotta saman työnantajan kautta. Olen siis valmis vaihtamaan jos näkyy palkassa n. +1k€/kk ja työtehtävät ovat vähintään yhtä mielenkiintoisia mitä nykyiset.
Hienoa, että perinteisellä inssialalla on mahdollista päästä tuommoisiin ansioihin. Kovin moni perinteisen alan insinööri ei taida moisiin ansioihin yltää, vaikka työuraa olisi takana kymmeniäkin vuosia.Päivityksiä tähän. Työtä tarjottiin ensimmäiseen paikkaan, työsopimus tehdään ensi viikolla.
Toki palkkaa en saanut sitä mitä pyysin, neuvottelut menivät 6100€ -> 5500€ -> 5700€ jonka hyväksyivät. Lisäksi saan täydet kesälomat. Nykyisestä työpaikasta kerkeän saada 2-3k€ vuosibonarit ja tietysti lomarahat.
Vuoden päästä tuossa tulevassa firmassa lisää vastuuta (osaston vetoon) ja palkkaus +6k€/kk, uralle hyvä noste. Tämä sai lopulta vaa-an kääntymään työpaikan vaihdon kannalle.
Tuohon 5700€ palkkaan pääsisin nykyisessä työssä n. 3v päästä projarina. +6k€ palkkaan taas ehkä 5v päästä kun olisi vähän näyttöjä projarina.
Eli summa summarum: n. 700€/kk lisää liksaa työpaikan vaihdolla ensimmäiseksi vuodeksi, tämän jälkeen +1000€/kk lisää vrt. nykyinen. Kyllä, verottaja kiittää mutta niin kiitän minäkin. Tällä hetkellä tienaan nykyisessä paikassa enemmän kuin osa kokeneemmista kolleegoista, joten nousua olisi ollut luvassa vain projariksi ”ylenemisenä”.
Edit: lisätään vielä tausta vaikka on tullut mainittua ehkä aikaisemminkin.
32v inssi (yamk) perinteiseltä inssialalta liittyen perinteiseen teollisuuteen. Uusi firma myös pörssiyhtiö.
Hienoa, että perinteisellä inssialalla on mahdollista päästä tuommoisiin ansioihin. Kovin moni perinteisen alan insinööri ei taida moisiin ansioihin yltää, vaikka työuraa olisi takana kymmeniäkin vuosia.
Ja ainakin tämän ketjun perusteella saa semmoisen kuvan, että IT-alan palkat on mennen tullen kovempia kuin mitä perinteisemmillä aloilla. Joka toinen on joku huippukoodari tai IT-konsultti. Toki ehkä se kuva on värittynyt ja yhtä IT-alan "tekkipalkkaista" kohti on aika monta vastaavissa tehtävissä olevaa, jonka palkka on huonompi.
Yleensä näissä pohjapalkka on takuupalkka. Jos 50% laskutuksesta menee yli, palkka tulee suoraan provikasta.IT-alalla on myös usein käytössä tulospalkkaus peruspalkan päälle. Eli koodarilla asiakaslaskutuksesta tulee prosentit tekijälle. Parhaimmillaan 50% mitä olen kuullut. Hyvin yleinen laskutushinta on 90e/h. Se tekee 14400e/kk. Siitä puolet 7200e ja sitten siihen päälle se pohjapalkka. Aletaan lähennellä jo 10ke/kk palkkaa.
Jos ja kun sisältää käsienheiluttelua / managerointia / (tiimin)vetämistä, niin ottaisin kiinteän 5000€ + 60%.Käsienheiluttelua ja handson tekemistä sisältävä pilvikonsultointi, jossa tavoitelaskutus 90% ja palkka reilu 4000€ takuupalkkana + laskutusprovisio 30%. Vs. vastaava rooli tavoitelaskutuksella n. 60% ja kiinteä 5000€ kk-palkka. Varmaan makukysymys, mutta kumman valitsisit?
Käsienheiluttelua ja handson tekemistä sisältävä pilvikonsultointi, jossa tavoitelaskutus 90% ja palkka reilu 4000€ takuupalkkana + laskutusprovisio 30%. Vs. vastaava rooli tavoitelaskutuksella n. 60% ja kiinteä 5000€ kk-palkka. Varmaan makukysymys, mutta kumman valitsisit?
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
Tuolla olisi myös it-alaan keskittynyt ketju.Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
Se mikä on "senior" yhdessä firmassa, ei ole sitä toisessa. Ja vaikka asiakkaalle menevässä laskussa miten lukisi "senior", ei se tarkoita sitä että firman sisäisessä nimikehierarkiassa ko. henkilö olisi "senior", tai että sellaista tasoa sieltä välttämättä edes löytyisi.
Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.60tkm x 0.46e/km tekee 27600 joista kulut laskettuna pois tekee 15400e puhtaana lapaan.. Eli jos mahdollisuus on, niin ehdottomasti laskisin mahdolliset etuudet mukaan
Kun olin konsulttipuolella niin eräs asiakas (iso firma) tahtoi projektiin pelkkiä senioreita. Tahtoi myös CV:t että pystyi arvioimaan kaikkien olevan "oikeasti" senioreita, myös meillä oli siis vastaavanlainen sama tuntilaskutus kaikille.Meillä laskutus on samalla hinnalla, oli junior, mid tai senior konsultti. Ei siis siihen sidonnainen. Ehkä enemmänkin senioreille isompia projekteja tulee ja niitä kyllä itselläkin alkaa jo olla. Mua ei sikäli toi titteli kinostele ”yhtään” muuten kuin sen palkan kannalta, jonka oletan nousevan (tai ainakin sen voisi ajatella nousevan) tittelin myötä. Olen itse mid tai ”perus” konsultti tällä hetkellä.
Komppaan tätä. Kokemusta melkein 25 vuotta ja en ole nykyisessä firmassa senior. Edellisessä olin. Ainoan eron huomasin siinä että tulee vähemmän linkedin viestejä (hyvä vaan) kun ei lue senior tittelissä.
Itelle sinänsä ihan sama vaikka titteli olisi junior summer trainee…
Mitähän ihmettä? Jos nyt palkan päälle saisi tuon mainitun 27600€, niin siitähän menisi veroa n.50%. Ja tuossa esimerkissä oli laskettu oman auton kulujen jälkeen jäävän 15400e puhtaana käteen. Ja vielä ilman sitä tämän vuoden km-korvausten nostoa. En kyllä tuollaisella diilillä vaihtaisi työsuhdeautoon. Yleensä taitaakin ainakin isommissa firmoissa olla rajana 15-20tkm jotka suostuvat maksamaan km-korvauksina, jos menee yli niin työsuhdeauto on pakko ottaa.Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.
Ilman kilometrikorvausta olisit joutunut maksamaan esim 30 % veroa (tai mikä nyt olisi veroprosenttisi) tuolta osalta eli 27600*0,3=8280 euroa. Nyt saat tuon verran tienata verottomana eli nettohyöty on tuon veroprosenttisi suuruinen osa kilometrikorvauksesta eli jää alle 10000 euron ja siitä sinun pitää maksaa vielä auton kaikki kulut ennen voiton arviointia. Väitän, ettei tuossa rahallisesti hirveästi pääse hyötymään tai ainakin puhutaan senteistä eli siitä kuinka taloudellisesti saa vanhalla autolla ajettua.
Auton kuluilla on kyllä mahdollista tehdä tiliä oikeastikin, mutta sen pitää käytännössä tapahtua toiminimen kautta, jolloin on mahdollista vähentää henkilöverotuksessa auton todelliset kulut sekä hankintakustannukset eikä vain senttejä/kilometri. Silloinkin vaatii aika paljon kikkailua ja on enemmän verokeskustelua. Lisäksi työnkuvan pitää oikeasti olla liikkuvaa eli esim myyntityötä. Oy:lläkään tämä ei taas onnistu, kun autot ovat firmalla ja henkilöverotukseen tulee autoetu, jolloin taas hyöty kutistuu.
Eihän ilman ajoja tule tuloja (korvauksia) tai kuluja auton käytöstä. Laskin tuohon autosta maksetun osuuden ja 2te arvonalenemaa sen maksetun osuuden lisäksi. Tuon 2te otin viimeisen 3 vuoden keskiarvosta. Se myönnettäköön että unohdin 3x huollot á 300e/kpl tuosta laskelmasta.Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.
Ilman kilometrikorvausta olisit joutunut maksamaan esim 30 % veroa (tai mikä nyt olisi veroprosenttisi) tuolta osalta eli 27600*0,3=8280 euroa. Nyt saat tuon verran tienata verottomana eli nettohyöty on tuon veroprosenttisi suuruinen osa kilometrikorvauksesta eli jää alle 10000 euron ja siitä sinun pitää maksaa vielä auton kaikki kulut ennen voiton arviointia. Väitän, ettei tuossa rahallisesti hirveästi pääse hyötymään tai ainakin puhutaan senteistä eli siitä kuinka taloudellisesti saa vanhalla autolla ajettua.
Auton kuluilla on kyllä mahdollista tehdä tiliä oikeastikin, mutta sen pitää käytännössä tapahtua toiminimen kautta, jolloin on mahdollista vähentää henkilöverotuksessa auton todelliset kulut sekä hankintakustannukset eikä vain senttejä/kilometri. Silloinkin vaatii aika paljon kikkailua ja on enemmän verokeskustelua. Lisäksi työnkuvan pitää oikeasti olla liikkuvaa eli esim myyntityötä. Oy:lläkään tämä ei taas onnistu, kun autot ovat firmalla ja henkilöverotukseen tulee autoetu, jolloin taas hyöty kutistuu.
Olin väärässä. Oltiinkin palkkaketjussa ja puhuttiin palkanlisistä.Eihän ilman ajoja tule tuloja (korvauksia) tai kuluja auton…
Tästä tuli mieleen kun tyttöystävä oli markkinointifirmassa Product Manager tittelillä, ihan vaan siksi että kuulemma asiakkaat on tyytyväisempiä kun puhuvat managerille. Kaikki työkaverit oli managereita. Palkka oli 2500Heh. Kaveri valmistui muutama vuosi sitten amkista ja sai ensimmäisessä työpaikassa (jossa oli ollut edellisen kesän harjoittelijana) senior engineer tittelin. Palkka 3000€/kk.
Tämä siis perinteisessä teollisuudessa (ei IT). Firma myy toimitusprojekteja ulkomaille ja kyse reissutyöstä.
Esim. keskieurooppalaiset saattavat vaatia manager-nimikkeen henkilöä keskustelukumppanikseen. Kovin on vanhat hierarkiat tiukassa siellä.Tästä tuli mieleen kun tyttöystävä oli markkinointifirmassa Product Manager tittelillä, ihan vaan siksi että kuulemma asiakkaat on tyytyväisempiä kun puhuvat managerille. Kaikki työkaverit oli managereita. Palkka oli 2500
Ei tarvi mennä kuin Ruotsiin, niin ”samanarvoiset” kuuntelevat vain ”samanarvoisia”.Esim. keskieurooppalaiset saattavat vaatia manager-nimikkeen henkilöä keskustelukumppanikseen. Kovin on vanhat hierarkiat tiukassa siellä.
Joo, senior-/erikois-etuliite toi minulle 150 €/kk.Monessa paikassa voi myös olla tilanne että palkankorotuksia ei lähtökohtaisesti saa tai vain hyvin pieniä, paitsi jos titteli vaihtuu; esimerkiksi siihen senioriin.
Meillä on n. 30 varatoimitusjohtajaa.Eräässä firmassa on useita vierailupäälliköitä, mutta vain yksi vierailutoimen johtaja
Jep. Esim, "Tuotepäällikkö, nippusiteet, mustat"Tällä myös osa työnantajista koittaa perustella pienempää palkkaa "saat hei kivan tittelin, niin jos tyydyt pienempään palkkaan.
Tällä myös osa työnantajista koittaa perustella pienempää palkkaa "saat hei kivan tittelin, niin jos tyydyt pienempään palkkaan.
Meillä on n. 30 varatoimitusjohtajaa.
Näyttää paremmalta kun on vaihtamassa työpaikkaaMiksi kukaan suostuisi tähän, ainakaan Suomessa? Jossain hieman auktoriteettiuskovaisemmassa yhteiskunnassa, jossa tittelit ovat kaikki kaikessa, tätä voisi jopa kuvitella tapahtuvan.
JepTarkoitatko jotain Vice President -tittelillä kulkevia jamppoja?