Vastaavista ylityökorvausprosenteista on itselläkin kokemuksia 90-luvun kesäharkoista konepajalla. Jotkut kesäteekkarit veti 10 viikkoa putkeen ilman yhtään vapaapäivää. Eipä tarvinnut opintolainoja nostella.
2017 vedin reilun 100 k€ vuositulot + 20 k€ verovapaita korvauksia, kun olin reilut 6 kk Äänekosken tehdasprojektissa valvomassa romanialaisia, kroatialaisia ja serbialaisia alihankkijoita.
Toki loppuvaiheessa oli vielä 10-15 kotimaista "omaa" duunaria valvottavana.
Tuli painettua pahimmillaan 8 viikkoa putkeen 13-18 tunnin päiviä, kun samoja hommia aiemmin valvonut konsulttivalvoja sai tarpeekseen ja lähti kotiin.
Sitten ei ollut serbien yövuoroon enää valvojaa, niin piti tehdä aina pidempi päivä ja katsoa illalla, että hommat lähtevät rullaamaan.
Oli ihan kiva, kun tilille kilahti 5-8 k€ parhaimmillaan 2 kertaa kuussa, mutta muuten tuo oli niin kuluttava reissu, että loppuvuosi ja vielä seuraava kevätkin menivät enemmän ja vähemmän puhallellessa.
2016 syksyllä tuli oltua jalostamolla 6 viikkoa putkeen 13 h yövuorossa vahtimassa yhtä lämmönvaihdin remonttia, siitä sai bruttona pyöreästi 25 k€ ylityökorvauksia ja vuorolisiä.
Sosiaalinen elämä kuihtui lähes täysin, kun ei ehtinyt kuin tulla töistä, nukkua, syödä ja lähteä töihin, mutta tulipahan nukuttua kunnolla nuo 6 viikkoa, kun sai herätä omaan tahtiin ennen kelloa.
2019 eteenpäin olen päässyt 75-90 k€ vuosituloihin "maltillisilla" 100-150 h vuosittaisilla ylitöillä ( osa suunniteltuja huoltoseisakkeja ja osa akuutteja rikkoutumisia ) ja erilaisilla bonuksilla.
Peruspalkka on 65 k€ luokkaa ja toimenkuvana kunnossapitoinsinööri energiateollisuudessa, tosin toimenkuva on laaja ja välillä joutuu olemaan asentaja, trukkikuski, ostaja, projektipäällikkö yms.
Tosin vuoden alusta heittäydyin tekemään tämän vuoden suunnilleen samoja hommia + sekaantumaan yhteen uuteen projektiin konsulttina ja laskuttamaan oman firman kautta.
Syynä tähän olivat viime vuonna tehdyt ulkoistukset ja muut muutokset.
Edit. Sen verran täytyy vielä sanoa tuosta Äänekoskesta, että oli tuon 8 viikon putken jälkeen perjantaina kello 14.00 aikaan melkoiset "Mä lähden himaan" fiilikset, kun toukokuun lopun aurinko paistoi ja käänsi Hiacen keulan tehtaan portista kohti nelostietä.