Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?
Tuolla olisi myös it-alaan keskittynyt ketju.

Senior titteleitä jaetaan nykyään aika laveasti. En tiedä onko mielipiteeni ihan väärä, mutta tuntuu että nykyään joka toinen alle viisikin vuotta alalla ollut tituleeraa itseään senioriksi, vaikka osaaminen olisi hyvin kapeaa ja matalaa. Itse en ole ollut sellaisessa työpaikassa jossa titteli suoraan tarkoittaisi palkkaeroa. Senioriteetti on mielestäni jotain muuta kuin pelkät vuodet. Vähän huvittaisi olla seniorina viiden vuoden kokemuksella esim. tiimissä jossa nyt teen hommia, kun kollegoilla on keskimäärin yli 15 vuotta kokemusta ja viis veisaavat titteleistä.

Jos kuitenkin haluat tittelin, niin ehkä sen rinnalla voi palkankorotuksen saadakin. Tuttujeni palkat eivät tunnu korreloivan tittelin kanssa, ellei etuliite ole esim. principal tai lead.

Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?

Se mikä on "senior" yhdessä firmassa, ei ole sitä toisessa. Ja vaikka asiakkaalle menevässä laskussa miten lukisi "senior", ei se tarkoita sitä että firman sisäisessä nimikehierarkiassa ko. henkilö olisi "senior", tai että sellaista tasoa sieltä välttämättä edes löytyisi.

Jos nyt sitten sun firmassasi sattuu olemaan erikseen "senior"-taso, sinne todennäköisemmin pääsee näyttämällä omaa osaamistaan asiakasprojekteissa kuin kokemusvuosilla. Todennäköisesti se vaadittava taso suhteutetaan firmasi muihin tekijöihin, eikä se tosiaan ole sama kaikissa firmoissa. Ja sama sitten pätee sen palkankin suhteen. Kun itse ensimmäistä kertaa näin "senior"-etuliitteen omassa työsopparissa (IT-konsultointia), se nosti palkkaa edellisestä reilu 40%, mutta kun tilanteeseen liittyi myös työpaikanvaihdos, ei se "ehkä" ole kovin reilu vertailukohta.

Se mikä on "senior" yhdessä firmassa, ei ole sitä toisessa. Ja vaikka asiakkaalle menevässä laskussa miten lukisi "senior", ei se tarkoita sitä että firman sisäisessä nimikehierarkiassa ko. henkilö olisi "senior", tai että sellaista tasoa sieltä välttämättä edes löytyisi.

Komppaan tätä. Kokemusta melkein 25 vuotta ja en ole nykyisessä firmassa senior. Edellisessä olin. Ainoan eron huomasin siinä että tulee vähemmän linkedin viestejä (hyvä vaan) kun ei lue senior tittelissä.

Itelle sinänsä ihan sama vaikka titteli olisi junior summer trainee…

Meillä laskutus on samalla hinnalla, oli junior, mid tai senior konsultti. Ei siis siihen sidonnainen. Ehkä enemmänkin senioreille isompia projekteja tulee ja niitä kyllä itselläkin alkaa jo olla. Mua ei sikäli toi titteli kinostele ”yhtään” muuten kuin sen palkan kannalta, jonka oletan nousevan (tai ainakin sen voisi ajatella nousevan) tittelin myötä. Olen itse mid tai ”perus” konsultti tällä hetkellä.

60tkm x 0.46e/km tekee 27600 joista kulut laskettuna pois tekee 15400e puhtaana lapaan.. Eli jos mahdollisuus on, niin ehdottomasti laskisin mahdolliset etuudet mukaan
Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.

Ilman kilometrikorvausta olisit joutunut maksamaan esim 30 % veroa (tai mikä nyt olisi veroprosenttisi) tuolta osalta eli 27600*0,3=8280 euroa. Nyt saat tuon verran tienata verottomana eli nettohyöty on tuon veroprosenttisi suuruinen osa kilometrikorvauksesta eli jää alle 10000 euron ja siitä sinun pitää maksaa vielä auton kaikki kulut ennen voiton arviointia. Väitän, ettei tuossa rahallisesti hirveästi pääse hyötymään tai ainakin puhutaan senteistä eli siitä kuinka taloudellisesti saa vanhalla autolla ajettua.

Auton kuluilla on kyllä mahdollista tehdä tiliä oikeastikin, mutta sen pitää käytännössä tapahtua toiminimen kautta, jolloin on mahdollista vähentää henkilöverotuksessa auton todelliset kulut sekä hankintakustannukset eikä vain senttejä/kilometri. Silloinkin vaatii aika paljon kikkailua ja on enemmän verokeskustelua. Lisäksi työnkuvan pitää oikeasti olla liikkuvaa eli esim myyntityötä. Oy:lläkään tämä ei taas onnistu, kun autot ovat firmalla ja henkilöverotukseen tulee autoetu, jolloin taas hyöty kutistuu.

Viimeksi muokattu:
Meillä laskutus on samalla hinnalla, oli junior, mid tai senior konsultti. Ei siis siihen sidonnainen. Ehkä enemmänkin senioreille isompia projekteja tulee ja niitä kyllä itselläkin alkaa jo olla. Mua ei sikäli toi titteli kinostele ”yhtään” muuten kuin sen palkan kannalta, jonka oletan nousevan (tai ainakin sen voisi ajatella nousevan) tittelin myötä. Olen itse mid tai ”perus” konsultti tällä hetkellä.
Kun olin konsulttipuolella niin eräs asiakas (iso firma) tahtoi projektiin pelkkiä senioreita. Tahtoi myös CV:t että pystyi arvioimaan kaikkien olevan "oikeasti" senioreita, myös meillä oli siis vastaavanlainen sama tuntilaskutus kaikille.

Itselleni ei niin tittelillä ole väliä, itseasiassa ei nykyinenkään vastaa hirveästi työnkuvaa.
Ja toki sitten CV:ssa voi olla hieman luova, tai ainakin minä olen :cigar2:
Tarkoitan että on tullut taloon nenänkaivuuinssinä ja ekan parin vuoden jälkeen vaihtanut korvankaivuuinssiksi, mutta "virallista titteliä" ei ole koskaan vaihdettu niin voi vähän soveltaa mitä kirjoittaa...

Komppaan tätä. Kokemusta melkein 25 vuotta ja en ole nykyisessä firmassa senior. Edellisessä olin. Ainoan eron huomasin siinä että tulee vähemmän linkedin viestejä (hyvä vaan) kun ei lue senior tittelissä.

Itelle sinänsä ihan sama vaikka titteli olisi junior summer trainee…

Heh. Kaveri valmistui muutama vuosi sitten amkista ja sai ensimmäisessä työpaikassa (jossa oli ollut edellisen kesän harjoittelijana) senior engineer tittelin. Palkka 3000€/kk.

Tämä siis perinteisessä teollisuudessa (ei IT). Firma myy toimitusprojekteja ulkomaille ja kyse reissutyöstä.

Minä olin kauan sitten amerikkalaisessa bluechip-IT firmassa töissä. Siellä oli tarkkaan määritelty mihin titteliin mikäkin taso oikeutti.
Tasot taas määräsivät hyvinkin tarkasti mihin palkkahaitariin työntekijä päätyi. Bonukset taas muuttuivat vaikeammiksi, kun päätyi korkeammalle tasolle.

Eli vaikka tason 1 tekijä sai 100e palkkaa ja 10e bonuksia huipputekijänä. Tasolle 2 päätyessään palkkaa sai 120e, mutta vaatimusten kasvaessa huipputekijäksi ei päästykään ja bonuksia tuli vain 5e verran.

Systeemi oli mielestäni aika hyvä. Tasot oli määritetty aika hyvin korkealla tasolla ja palkkahaitari salli kuitenkin aika hyvienkin palkkojen maksamisen jonkun tason tekijälle, jossain vaiheessa vain piti sitten siirtyä seuraavalle vaatimustasolle jos halusi lisää rahaa.
Tasoja riitti sitten ihan ylimpään johtoon asti, tiedä sitten miten palkkaus meni tason X yli. Oma näkyvyys loppui alansa kovimpiin paikallisiin ammattilaisiin, joihon asti se noudatti samaa kaavaa.
Ongelmaton tasoviritelmä ei toki ollut, poikkeuksia oli ja ne aiheuttivat isojakin haasteita. (esim. Intiassa tason 5 tekijä tulee Suomeen ja onkin palkan ja osaamisen puolesta tasolla 3, jne,).

Kilometrikorvaus on muuten nykyään jo 53 sent/km, mutta muutenkin laskusi menee väärin. Et saa 15 te enemmän puhtaana lapaan. Sen sijaan et joudu maksamaan tuosta 27600 eurosta veroa, koska se on mennyt tulonhankkimiseen.

Ilman kilometrikorvausta olisit joutunut maksamaan esim 30 % veroa (tai mikä nyt olisi veroprosenttisi) tuolta osalta eli 27600*0,3=8280 euroa. Nyt saat tuon verran tienata verottomana eli nettohyöty on tuon veroprosenttisi suuruinen osa kilometrikorvauksesta eli jää alle 10000 euron ja siitä sinun pitää maksaa vielä auton kaikki kulut ennen voiton arviointia. Väitän, ettei tuossa rahallisesti hirveästi pääse hyötymään tai ainakin puhutaan senteistä eli siitä kuinka taloudellisesti saa vanhalla autolla ajettua.

Auton kuluilla on kyllä mahdollista tehdä tiliä oikeastikin, mutta sen pitää käytännössä tapahtua toiminimen kautta, jolloin on mahdollista vähentää henkilöverotuksessa auton todelliset kulut sekä hankintakustannukset eikä vain senttejä/kilometri. Silloinkin vaatii aika paljon kikkailua ja on enemmän verokeskustelua. Lisäksi työnkuvan pitää oikeasti olla liikkuvaa eli esim myyntityötä. Oy:lläkään tämä ei taas onnistu, kun autot ovat firmalla ja henkilöverotukseen tulee autoetu, jolloin taas hyöty kutistuu.
Mitähän ihmettä? Jos nyt palkan päälle saisi tuon mainitun 27600€, niin siitähän menisi veroa n.50%. Ja tuossa esimerkissä oli laskettu oman auton kulujen jälkeen jäävän 15400e puhtaana käteen. Ja vielä ilman sitä tämän vuoden km-korvausten nostoa. En kyllä tuollaisella diilillä vaihtaisi työsuhdeautoon. Yleensä taitaakin ainakin isommissa firmoissa olla rajana 15-20tkm jotka suostuvat maksamaan km-korvauksina, jos menee yli niin työsuhdeauto on pakko ottaa.

Myös usein näissä laskelmissa unohdetaan se, että tod.näk. se auto pitää joka tapauksessa omistaa ja siitä kulut maksella vaikka ei saisi senttiäkään km-korvauksia. Eri asia sitten jos joutuu auton hankkimaan vain sen vuoksi että töissä tarvitsee. Silloin ei vähillä työajoilla kovin kummoista ajoneuvoa kannata omistaa ja se käy vain oman lompakon päälle.

Eihän ilman ajoja tule tuloja (korvauksia) tai kuluja auton käytöstä. Laskin tuohon autosta maksetun osuuden ja 2te arvonalenemaa sen maksetun osuuden lisäksi. Tuon 2te otin viimeisen 3 vuoden keskiarvosta. Se myönnettäköön että unohdin 3x huollot á 300e/kpl tuosta laskelmasta.

Ja tarkoituksena ei itsellä ole ajaa vanhalla autolla mahdollisimman halvalla, vaan uudehkolla autolla. Eli yllättävät kulut menevät sitten takuun piikkiin, renkaitakaan ei ole tarvinnut 4 vuoteen ostaa kun vaihtaa auton joka vuosi

E: tuohon huuliveikon kommenttiin, meilläkin raja kulkee 30tkm kohdalla kun pitäisi työsuhdeautoon vaihtaa.
Omassa tapauksessa palkkatoive ja firman palkkakatot eivät kohdanneet niin tehtiin tälläinen järjestely työantajan aloitteesta.

E2: En tiedä mistä tuo veroprosenttisekoilu tuli mutta ihan yksinkertaistettuna ajelusta sain sen 46snt/km ja omat kulut on 22snt/km.
Tänävuonna sitten hiukan enemmän

Viimeksi muokattu:
Heh. Kaveri valmistui muutama vuosi sitten amkista ja sai ensimmäisessä työpaikassa (jossa oli ollut edellisen kesän harjoittelijana) senior engineer tittelin. Palkka 3000€/kk.

Tämä siis perinteisessä teollisuudessa (ei IT). Firma myy toimitusprojekteja ulkomaille ja kyse reissutyöstä.
Tästä tuli mieleen kun tyttöystävä oli markkinointifirmassa Product Manager tittelillä, ihan vaan siksi että kuulemma asiakkaat on tyytyväisempiä kun puhuvat managerille. Kaikki työkaverit oli managereita. Palkka oli 2500

Tästä tuli mieleen kun tyttöystävä oli markkinointifirmassa Product Manager tittelillä, ihan vaan siksi että kuulemma asiakkaat on tyytyväisempiä kun puhuvat managerille. Kaikki työkaverit oli managereita. Palkka oli 2500
Esim. keskieurooppalaiset saattavat vaatia manager-nimikkeen henkilöä keskustelukumppanikseen. Kovin on vanhat hierarkiat tiukassa siellä.

Tulee mieleen erään yrityksen asiakaspalvelutiskin henkilö. Hän oli first impression manager. Tämä "tittelikilpailu" aiheuttaa hilpeyttä ja on lähinnä vitsi.

Kyllä meillä voi olla samanlaisia vastuita manager tai director titteleitä. Välillä mulla (senior manager) on ollut noiden kanssa ongelmia kun joku olemattoman vastuun omaava director ihmettelee miksi neuvottelee mun kanssa jostain asiasta… Koska mulla on tästä päätäntävalta? Ja sitten selviää ettei sillä directorilla edes ole omalla puolella valtaa päättää, vaan joutuu viemään eteenpäin VP’lle.

En edes muista, koska olisin törmännyt "ihan tavalliseen" myyntiedustajaan. Jokainen myyntimies on nykyään tyyliin account executive tai key account manager. Kattoremonttimyyjäkin oli projektipäällikkö.

Tällä myös osa työnantajista koittaa perustella pienempää palkkaa "saat hei kivan tittelin, niin jos tyydyt pienempään palkkaan.

Miksi kukaan suostuisi tähän, ainakaan Suomessa? Jossain hieman auktoriteettiuskovaisemmassa yhteiskunnassa, jossa tittelit ovat kaikki kaikessa, tätä voisi jopa kuvitella tapahtuvan.

Nokian kulta-aikoina koodareille jaeltiin titteleitä, koska firman silloinen politiikka esti palkkakehityksen ellei jampalla ollut kunnon titteliä (käytännössä piti olla vähintään jonkin sortin manager, että pääsi edes siedettäville ansioille). Esimiehet keksivät mitä mielenkiintoisempia titteleitä, jotta pystyivät maksamaan "software engineereille" riittävän hyvää palkkaa, vaikka työtehtävät eivät muuttuneet lainkaan :) Itse olen kuvitellut, että tästä tittelipelleilystä on jo päästy eroon....

Viimeksi muokattu:
Itse olen kuvitellut, että tästä tittelipelleilystä on jo päästy eroon....
Joillekin se titteliteksti on todella tärkeä, olen huomannut ihan viime aikoina vielä sitäkin ilmiötä. Itse kun viimeksi vaihdoin paikkaa, kerrottiin titteli ja erikseen kysyivät, että onhan se ok. Sanoin, että mulle ihan sama, koska kutsun itseäni kuitenkin atk-asiantuntijaksi jos joku kysyy :p

Meillä ihan viime aikoina uudistettiin tittelisysteemiä. Nyt erottaa "oikeat" managerit kokeneista asiantuntijoista. Ennen oli vaikea löytää yli 30-vuotiasta ilman manager-titteliä. :D

Uusi systeemi on hyvä.

Edit: Kuulemma maailmalla saattaa tuottaa väärinkäsityksiä, jos jonkinlaista sananvaltaa omaavan henkilön tittelissä ei mainita "manager". Voi mennä kiireelliset sähköpostit mappi Ö:hön.

Viimeksi muokattu:
Joillekin se titteliteksti on todella tärkeä, olen huomannut ihan viime aikoina vielä sitäkin ilmiötä. Itse kun viimeksi vaihdoin paikkaa, kerrottiin titteli ja erikseen kysyivät, että onhan se ok. Sanoin, että mulle ihan sama, koska kutsun itseäni kuitenkin atk-asiantuntijaksi jos joku kysyy :p
Meillä firmassa tuntuu, että puolet on jotain managereita, vaikka eivät tee mitään lähelläkään managerihommaa olevaa työtä. Ja koulunpenkiltä valmistuneet pari vuotta talossa olleet junnut saattavat olla jo senior tittelillä...

Edit: Kuulemma maailmalla saattaa tuottaa väärinkäsityksiä, jos jonkinlaista sananvaltaa omaavan henkilön tittelissä ei mainita "manager". Voi mennä kiireelliset sähköpostit mappi Ö:hön.

Jos joudut asioimaan suurempien japanilaisten yritysten kanssa niin olemassaoloasi ei edes tiedosteta jos et ole vähintään manager. Jollain engineer tittelillä olet niin arvoton ettei päällesi viitsi edes kusta.

Jos joudut asioimaan suurempien japanilaisten yritysten kanssa niin olemassaoloasi ei edes tiedosteta jos et ole vähintään manager. Jollain engineer tittelillä olet niin arvoton ettei päällesi viitsi edes kusta.
Ei ainakaan Toyo Tires toimi näin...

Ei ainakaan Toyo Tires toimi näin...

Ei ehkä kannata sitten yleistää, mutta olen joutunut asioimaan suuren japanilaisen teollisuusfirman (eli asiakkaan) kanssa IT-järjestelmän tiimoilta, eivätkä suostuneet puhumaan insinöörille. Eivätkä kyllä esimiehellenikään, lopulta VP riitti.

Viime vuoden ansiot tippuivat hieman edellisvuodesta, 2021 oli 99k€ ja viime vuonna 96k€. Teollisuuden vuorossa töissä ja ylitöitä tehnyt melko paljon

Ihan uteliaisuudesta, paljonko on "melko paljon" tunneissa?
Puskista huutelen ja omalla työpaikalla on niitä +80-85k€ vuosituloja on saatu sillä, että ylitöitä on painettu 250-330h. Nuo yli 250h menneet tunnit on sellaisia jolloin pitää erikseen pyytää kirjallinen lupa noihin luottamusmiespuolelta.

Puskista huutelen ja omalla työpaikalla on niitä +80-85k€ vuosituloja on saatu sillä, että ylitöitä on painettu 250-330h. Nuo yli 250h menneet tunnit on sellaisia jolloin pitää erikseen pyytää kirjallinen lupa noihin luottamusmiespuolelta.

230h ylitöitä itselläni oli edellisessä työpaikassa ennätys, mutta kyllä silti jäi alle 85k€. ja oli poikkeustilanne eli firmaa ajettiin alas suomen osalta ja porukkaa lähti niin piti selvitä loppuun asti minimiporukalla. sen jälkeen olikin sitten pari vuotta vähän rauhallisempaa.

Screenshot_2023-01-20-05-37-33-13_99b5a0b19694f10c57987fe86c9b31fd.jpg

• Tykkää
Reactions: a-p
230h ylitöitä itselläni oli edellisessä työpaikassa ennätys, mutta kyllä silti jäi alle 85k€. ja oli poikkeustilanne eli firmaa ajettiin alas suomen osalta ja porukkaa lähti niin piti selvitä loppuun asti minimiporukalla. sen jälkeen olikin sitten pari vuotta vähän rauhallisempaa.

Screenshot_2023-01-20-05-37-33-13_99b5a0b19694f10c57987fe86c9b31fd.jpg

Työpaikallani töitä tehdään myös viikonloppuisin ja noihin palkkoihin tulee noilta viikonlopuilta lisiä. Mikäli teet täyden viikon niin sunnuntaina saat heti nelinkertaisen palkan, koska ylityökorvaus, sunnuntaikorvaus sekä viikkolepokorvaus.

Viikkolepokorvaus tulee muistaakseni kahdeksalta tunnilta ja se on silloin peruspalkka lisänä. Sunnuntain puolelta saa nuo vuorolisät tuplana.

Mikäli työntekijä tulee vapaapäivänä ylitöihin niin firma maksaa ylityökorvaukset normaalisesti ja siihen päälle saa firman ylimääräisen rahabonarin, joka on jotain 50€ luokkaa.

Tuo bonari on ollut käytössä varmaan alusta lähtien. Tuon idea on motivoida tulemaan ylitöihin vapaapäivänä. Moni jättää ylitöiden tekemiset tekemättä, jos vuoroa olisi tarve jatkaa. Moni näkee, ettei se TES:ssin mukainen normaali ylityökorvaus houkuttele tarpeeksi.

Edit: Bonari oli 50e, ei 100e.

Viimeksi muokattu:
Työpaikallani töitä tehdään myös viikonloppuisin ja noihin palkkoihin tulee noilta viikonlopuilta lisiä. Mikäli teet täyden viikon niin sunnuntaina saat heti nelinkertaisen palkan, koska ylityökorvaus, sunnuntaikorvaus sekä viikkolepokorvaus.

Viikkolepokorvaus tulee muistaakseni kahdeksalta tunnilta ja se on silloin peruspalkka lisänä. Sunnuntain puolelta saa nuo vuorolisät tuplana.

Mikäli työntekijä tulee vapaapäivänä ylitöihin niin firma maksaa ylityökorvaukset normaalisesti ja siihen päälle saa firman ylimääräisen rahabonarin, joka on jotain 100€ luokkaa.

Tuo bonari on ollut käytössä varmaan alusta lähtien. Tuon idea on motivoida tulemaan ylitöihin vapaapäivänä. Moni jättää ylitöiden tekemiset tekemättä, jos vuoroa olisi tarve jatkaa. Moni näkee, ettei se TES:ssin mukainen normaali ylityökorvaus houkuttele tarpeeksi.

Vastaavista ylityökorvausprosenteista on itselläkin kokemuksia 90-luvun kesäharkoista konepajalla. Jotkut kesäteekkarit veti 10 viikkoa putkeen ilman yhtään vapaapäivää. Eipä tarvinnut opintolainoja nostella.

Mikäli työntekijä tulee vapaapäivänä ylitöihin niin firma maksaa ylityökorvaukset normaalisesti ja siihen päälle saa firman ylimääräisen rahabonarin, joka on jotain 100€ luokkaa.

sama meillä oli, ylityöt olivat pääasiassa la ja su 10h, jolloin jos oli 40h viikko takana niin lauantai oli 8h 50%,ja 2h 100% ylityökorvaus, sunnuntai oli sitten 10h 100% palkka, 100% ylityö, 100% pyhälisä, 100% viikkolepokorvaus eli nelinkertainen. ja kaikki muut paitsi perustapalkka maksettiin KTA:lla. lisäksi tuli erilaiset lisät (ilta, olosuhde, yö, tuotanto, jne) eli n. 1000€ tuli sunnuntaista. mutta esim 10 viikkoa eli 100 tuntia sunnuntaisin niin ei sekään ole kuin 10k€. tästä siis n. 10v aikaa. nuorempana sitä jaksoi teollisuudessa painaa.

ja lauantaina kukaan oikeastaan tullut ylitöihin jos ei saanut tulla myös sunnuntaina. ei maksanut vaivaa.

Tästä ilmeisesti aikaa useampi vuosi, koska noita rajoja ei nykyisin ole?

Ylitöitä voi tehdä paljon enemmän vuodessa, kuin vanhan työaikalain sallimat 250/320h. Nykyisin on käytössä keskimääräinen viikottainen 48h maksimi jota tarkastellaan 4kk jaksoin.

• Tykkää
Reactions: Sid

Ylitöitä voi tehdä paljon enemmän vuodessa, kuin vanhan työaikalain sallimat 250/320h. Nykyisin on käytössä keskimääräinen viikottainen 48h maksimi jota tarkastellaan 4kk jaksoin.

Viime vuonna oli tuollaista. Toki en ole ollut itse noiden ylitöiden perään joten en ole perehtynyt noihin työaikarajoituksiin nykyaikana.

Vastaavista ylityökorvausprosenteista on itselläkin kokemuksia 90-luvun kesäharkoista konepajalla. Jotkut kesäteekkarit veti 10 viikkoa putkeen ilman yhtään vapaapäivää. Eipä tarvinnut opintolainoja nostella.

2017 vedin reilun 100 k€ vuositulot + 20 k€ verovapaita korvauksia, kun olin reilut 6 kk Äänekosken tehdasprojektissa valvomassa romanialaisia, kroatialaisia ja serbialaisia alihankkijoita.
Toki loppuvaiheessa oli vielä 10-15 kotimaista "omaa" duunaria valvottavana.

Tuli painettua pahimmillaan 8 viikkoa putkeen 13-18 tunnin päiviä, kun samoja hommia aiemmin valvonut konsulttivalvoja sai tarpeekseen ja lähti kotiin.
Sitten ei ollut serbien yövuoroon enää valvojaa, niin piti tehdä aina pidempi päivä ja katsoa illalla, että hommat lähtevät rullaamaan.

Oli ihan kiva, kun tilille kilahti 5-8 k€ parhaimmillaan 2 kertaa kuussa, mutta muuten tuo oli niin kuluttava reissu, että loppuvuosi ja vielä seuraava kevätkin menivät enemmän ja vähemmän puhallellessa.

2016 syksyllä tuli oltua jalostamolla 6 viikkoa putkeen 13 h yövuorossa vahtimassa yhtä lämmönvaihdin remonttia, siitä sai bruttona pyöreästi 25 k€ ylityökorvauksia ja vuorolisiä.
Sosiaalinen elämä kuihtui lähes täysin, kun ei ehtinyt kuin tulla töistä, nukkua, syödä ja lähteä töihin, mutta tulipahan nukuttua kunnolla nuo 6 viikkoa, kun sai herätä omaan tahtiin ennen kelloa.

2019 eteenpäin olen päässyt 75-90 k€ vuosituloihin "maltillisilla" 100-150 h vuosittaisilla ylitöillä ( osa suunniteltuja huoltoseisakkeja ja osa akuutteja rikkoutumisia ) ja erilaisilla bonuksilla.
Peruspalkka on 65 k€ luokkaa ja toimenkuvana kunnossapitoinsinööri energiateollisuudessa, tosin toimenkuva on laaja ja välillä joutuu olemaan asentaja, trukkikuski, ostaja, projektipäällikkö yms.

Tosin vuoden alusta heittäydyin tekemään tämän vuoden suunnilleen samoja hommia + sekaantumaan yhteen uuteen projektiin konsulttina ja laskuttamaan oman firman kautta.
Syynä tähän olivat viime vuonna tehdyt ulkoistukset ja muut muutokset.

Edit. Sen verran täytyy vielä sanoa tuosta Äänekoskesta, että oli tuon 8 viikon putken jälkeen perjantaina kello 14.00 aikaan melkoiset "Mä lähden himaan" fiilikset, kun toukokuun lopun aurinko paistoi ja käänsi Hiacen keulan tehtaan portista kohti nelostietä.

Viimeksi muokattu:
Hep. 90-luvun lopulla olin konepajassa 5v kesätöissä ja osa-aikaisena talvet. Kesäisin kysyttiin aina oisko viikonlopuksi ylitöitä. Usein oli ja sitten tehtiin la+su 12+12h viikon 40-50h päälle. Väillä parikin viikonloppua putkeen. Opiskelun vikana vuonna olin ERP-projektissa, jossa oli alimiehitys ja sain sovittua, että vaikka en olisi täysiä viikkotunteja töissä, niin täydet ylityökorvaukset maksetaan viikonlopulta silti. Taisi mennä yksi 4kk jakso niin, että oli 1-3pv viikolla töissä ja kaikki viikonloput. Silloin oli keskituntipalkka kohdallaan :)

Tuon 4 kk jakson voi venyttää sopimalla 12 kk jaksolle. Käytännössä hankala saada rajoja rikki, jos lomansa pitää… Ei välttämättä hyvä asia. Sattuneista syistä tuli viime vuonna tarpeeseen selvittää miten nuo menee.

Harvemmin sattunut noita viikonloppuhommia duunarina (nykyisessä työpaikassa, jossa tehdään se ma-pe normaalia 37,5h viikkoa). Lähinnä kiirehommia jotka on pitänyt saada valmiiksi seuraavaksi viikoksi.

Kyllähän noista maksetaan eli lauantai 200% ja sunnuntai 400%.

Tuon ulkopuolella ylitöistä ei makseta mitään vaan menevät liukumiin.

Harvemmin sattunut noita viikonloppuhommia duunarina (nykyisessä työpaikassa, jossa tehdään se ma-pe normaalia 37,5h viikkoa). Lähinnä kiirehommia jotka on pitänyt saada valmiiksi seuraavaksi viikoksi.

Kyllähän noista maksetaan eli lauantai 200% ja sunnuntai 400%.

Tuon ulkopuolella ylitöistä ei makseta mitään vaan menevät liukumiin.
Eli teillä ei ole ylitöitä. Ylityöt pyydetään aina erikseen, eivät liity liukumiin mitenkään.

Eli teillä ei ole ylitöitä. Ylityöt pyydetään aina erikseen, eivät liity liukumiin mitenkään.
Njoo, ei varsinaisesti ole ylitöitä. Nämä on aina asiakkaan pyytämiä jotka tarkistutetaan erikseen. Omalla kohdalla ne on kuitenkin ylitöitä jos teet useammankin viikon putkeen.

Työpaikka tarjoaa lounasedun palkan päälle. Kiva etu, mutta kun tulee tehtyä lähinnä etätöitä ja syötyä kotona, niin noita kuponkeja on alkanut kertymään ihan hillitön määrä ja tätä menoa osa kerkeää mennä vanhaksi. Sain vastikään kuulla, että tuo on mahdollista vaihtaa rahaksi. Mitenköhän noissa menee korvaus, jos vaihtaa lounaskupongit rahaksi? Jos tuo etu on sen 12,70€/päivä, eli about 250€/kk, niin onko tuo se summa minkä saa vaihdon jälkeen palkkaan "lisää", vai lasketaanko tuosta joku verovähennys tms?

Statistiikka

Viestiketjuista
285 409
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom