Palkkakeskustelu

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
541
Kiinassa vuoden 2022 tilinauha näyttää että rahaa on maksettu tilille 95t euroa. Rmb kurssi on nyt hiukan heikko. Kesan kursien kanssa olisi ollut yli 100t. Ei ylitöitä. Softa arkkitehti. Koulutuksena AMK ja valmistunut 2005.
Paljonko kiinassa verottaja vie?
 
Liittynyt
16.04.2022
Viestejä
294
Itse en kyllä ymmärrä ylitöiden tekoa. Jotenkin sitä vaan haluaa luikkia töistä karkuun aina mahdollisimman nopeasti. Itse pyrinkin siis tekemään ”alitöitä”, eli aina kun mahdollista niin teen alle 7,5 tuntia päivässä, mutta en koskaan minuuttiakaan yli.

Sitten tietysti eri asia jos merkkaa ns kynätunteja, eli tekee normaalin työpäivän, mutta koska on tunne että teki sen päivän aikana paljon duunia niin merkkaa muutaman tunnin ylimääräistä.
Joskus pamahtaa vaikka vesiputki tai kauhan mukana nouseekin yllätyskaapelit, niin silloin tehdään ylitöitä tasan niin kauan, että korttelissa vesi juoksee ja sähköt toimii.

Joskus joku tekee ylitöitä vaikka rahan takia.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
994
Joskus pamahtaa vaikka vesiputki tai kauhan mukana nouseekin yllätyskaapelit, niin silloin tehdään ylitöitä tasan niin kauan, että korttelissa vesi juoksee ja sähköt toimii.
No nämä työt tietysti erikseen ja näissähän on yleensä sopimuksessa sovittu ihan kunnon korvaukset näistä hätäkeikoista.

Omassa viestissäni viittasin enemmän näihin insinöörien, it-nörttien ja muiden toimistorottien töihin, missä monet painaa enemmän tai vähemmän ylitöitä kun on tunne, että on stressiä ja painetta. Todellisuudessa ainakaan mitään negatiivista ei tapahdu vaikka kaikki löisikin tasan klo 15 läppärin kannen kiinni.

Silloin ehkä työnantajakin joutuisi reagoida työvoimapulaan kun se alkaisi näkyä sen seurauksena, ettei työntekijät tekisi tunti tunnista ylitöitä pankkiin.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 297
Puhut siis todennäköisemmin 1:1 suhteella tulevista liukumista etkä ylitöistä ?
Itse tykkään usein tehdä 0,25-1h pidempää päivää. Saa asian kerratsa tehtyä, joka kesken ja lisäksi saa pidettyä kokonaisia liukumavapaita.

Itse en ole ymmärtänyt ikinä "kitutunti" käyttäytymismallia, jossa joka päivä se viimeinen tunti tuijotetaan kelloa "joko saa lopettaaaaa"
Tuo kitutunti varmaan riippuu alasta ja ihmisestä. Junnuna jossakin linjastolla istuessa se viimeinen tunti (ellei nyt kaikki) oli kunnon kitutunteja. Nyt siistissä sisätyösaä jossa nyt ei sinänsä työaikoja niin ei tule niin tuijotettua kelloa
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Puhut siis todennäköisemmin 1:1 suhteella tulevista liukumista etkä ylitöistä ?
Itse tykkään usein tehdä 0,25-1h pidempää päivää. Saa asian kerratsa tehtyä, joka kesken ja lisäksi saa pidettyä kokonaisia liukumavapaita.

Itse en ole ymmärtänyt ikinä "kitutunti" käyttäytymismallia, jossa joka päivä se viimeinen tunti tuijotetaan kelloa "joko saa lopettaaaaa"
Jep. Ja aamulla kun joskus tulee herättyä aikaisemmin ja lähdettyä töihin niin, että päivä alkaa jo esim. 06:45, niin ei sitä välttämättä lyö hanskoja tiskiin 14:45 vaan jatkaa klo 16 asti kuteen yleensäkin. Ja taas tuli tehtyä 1h 15min "ylitöitä" eli liukuman piikkiin. Nytkin liukumavapailla 23.12.--1.1.

Se mitä aiemmassa viestissäni tarkoitin on kai viralliselta nimeltään pidennetty työaika. Eli voisin tehdä 45h viikkoa, jos saisin siitä vastaavasti 120% kuukausipalkkaa. Tai sitten viikon tunnit neljässä päivässä eli tiivistettyä työaikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Ottaisin kyllä heti 4 x 10 h järjestelyn, jos suinkin mahdollista. Toki olisi se tavallaan nyt jo mahdollista, jos tekisi 2 h sisään joka päivä ja pitäis aina perjantain liukumilla. Henk. koht. yritän tehdä päivän siten, että päätän sen johonkin työtehtävän kannalta järkevään pisteeseen - Toki jos juniorin harrastus edellyttää klo 16 lopetusta, niin sitten loppuu siihen. Palkallisia ylitöitä merkkaan siinä kohtaa, kun joku asia on pakko saada valmiiksi (työssäni on aikarajoja, jotka eivät yksinkertaisesti voi joustaa). En koe antavani ylimääräistä hyvää työnantajalle, kun toiseenkin suuntaan on suuri vapaus. Toki ymmärrän kyllä niitäkin hyvin, jotka haluavat tarkasti pitää säännöllisen työajan. Tekevät kyllä sit yleensä myös hyvin tehokkasti sen ajan mitä tekevät. Smugun tyyli kynätunteineen kuulostaa kyllä siltä, että työura on yhtä YT:tä vaille valmis ko. firmassa ellei nyt satu jossain valtiolla/kunnalla yms. heikon tuottavuuden paikassa olemaan.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Itsellä on työura mennyt siihen että vaikka työsopimuksessa taitaa lukea 7,5 h niin työpäivä on joustava. Joskus 7,5, joskus 8,5, ei ole niin merkitystä itselle. Työstä on tullut isompi osa normaalia arkea kuin pelkkä työ.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Polkupyöräetu vähennetään rahapalkasta. Onko siis niin, että se vähennys ei tosiaan näy bruttopalkassa? Minulla kun brutto ja rahapalkka on melkein sama luku vuodelta 2022 ja olen useita satasia maksanut polkupyöräetua. Ei täsmää.

Ja bruttopalkka lienee se summa mikä on se verottajan julkistamissa tiedoissa, vai kuinka?

Tämän mukaan butto = rahapalkka + luontoisedut, joten ilmeisesti tuo summa vähäisillä luontaiseduilla kuuluukin olla about sama ja näin ollen polkypyörävähennys vähentää myös bruttopalkkaa. Taas yksi vähennys jos katsoo jonkun muun tuloja.

Eli jos henkilöllä on verottajan ilmoittamat bruttotulot 60k€ ja maksanut vuoden ajan maksimit työsuhdepyörää, niin ilman sitä olisi tulot 61200€. (menikö oikein?)
 
Viimeksi muokattu:

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 297
Polkupyöräetu vähennetään rahapalkasta. Onko siis niin, että se vähennys ei tosiaan näy bruttopalkassa? Minulla kun brutto ja rahapalkka on melkein sama luku vuodelta 2022 ja olen useita satasia maksanut polkupyöräetua. Ei täsmää.

Ja bruttopalkka lienee se summa mikä on se verottajan julkistamissa tiedoissa, vai kuinka?

Tämän mukaan butto = rahapalkka + luontoisedut, joten ilmeisesti tuo summa vähäisillä luontaiseduilla kuuluukin olla about sama ja näin ollen polkypyörävähennys vähentää myös bruttopalkkaa. Taas yksi vähennys jos katsoo jonkun muun tuloja.

Eli jos henkilöllä on verottajan ilmoittamat bruttotulot 60k€ ja maksanut vuoden ajan maksimit työsuhdepyörää, niin ilman sitä olisi tulot 61200€. (menikö oikein?)
Itsellä tuo näkyy niin palkkakuitissa että bruttopalkkaan -94€/kk, mutta lisänä tullut +94€/kk pyöräetu lisä eli käytänöössä +-0. Tuota itsekkin ihmettelin alkuun, mutta enpä ala valittamaan.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Itsellä tuo näkyy niin palkkakuitissa että bruttopalkkaan -94€/kk, mutta lisänä tullut +94€/kk pyöräetu lisä eli käytänöössä +-0. Tuota itsekkin ihmettelin alkuun, mutta enpä ala valittamaan.
Sulla se on ehkä palkan lisänä, mulla palkan osana. Sulla se ei täten näkyisi mitenkään vaan saat sen pyörän nimenomaan palkan lisänä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Ja bruttopalkka lienee se summa mikä on se verottajan julkistamissa tiedoissa, vai kuinka?
En pyöristä mitään tiedä, mutta korjaan nyt tuon yllä olevan. Verotiedoissa näkyy valtionverotuksen pohjana oleva tulo, eli siitä on jo tehty erinäköisiä pakollisia ja vapaaehtoisia vähennyksiä. Pakollisten osuus on noin 10%, eli jos joku tienaa verotietojen mukaan 60k€, on todellinen bruttotulo vähintään sen 66k€. Lisäksi voi olla erinäisiä henkilökohtaisia vähennyksiä, kuten tulonhankintakuluja, kodin ja työpaikan väliset matkakulut jne, jotka myös pienentävät valtionverotuksessa verotettavaa tuloa. Työmatkakulut näistä varmaan yleisin ja myös merkittävin, jos vähentää esim täydet 8400 euroa.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Polkupyöräetu vähennetään rahapalkasta. Onko siis niin, että se vähennys ei tosiaan näy bruttopalkassa? Minulla kun brutto ja rahapalkka on melkein sama luku vuodelta 2022 ja olen useita satasia maksanut polkupyöräetua. Ei täsmää.

Ja bruttopalkka lienee se summa mikä on se verottajan julkistamissa tiedoissa, vai kuinka?

Tämän mukaan butto = rahapalkka + luontoisedut, joten ilmeisesti tuo summa vähäisillä luontaiseduilla kuuluukin olla about sama ja näin ollen polkypyörävähennys vähentää myös bruttopalkkaa. Taas yksi vähennys jos katsoo jonkun muun tuloja.

Eli jos henkilöllä on verottajan ilmoittamat bruttotulot 60k€ ja maksanut vuoden ajan maksimit työsuhdepyörää, niin ilman sitä olisi tulot 61200€. (menikö oikein?)
Jos se on kuten meillä, niin polkupyöräetu otetaan raha- eli bruttopalkasta ennen veroja. Tarkoittaa siis, että -94 € brutto on osimoilleen -54 € netto. Eli tilipussi kevenee sen -54 € kuukaudessa ja 2700 hintaisesta polkupyörästä tulee maksettua käytännössä osarilla 33 x 54 € eli 1782 €.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Jos se on kuten meillä, niin polkupyöräetu otetaan raha- eli bruttopalkasta ennen veroja. Tarkoittaa siis, että -94 € brutto on osimoilleen -54 € netto. Eli tilipussi kevenee sen -54 € kuukaudessa ja 2700 hintaisesta polkupyörästä tulee maksettua käytännössä osarilla 33 x 54 € eli 1782 €.
Tuo ei ole oikeastaan se mitä kysyin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
994
Smugun tyyli kynätunteineen kuulostaa kyllä siltä, että työura on yhtä YT:tä vaille valmis ko. firmassa ellei nyt satu jossain valtiolla/kunnalla yms. heikon tuottavuuden paikassa olemaan.
Tämähän ei ollut mun tyyli vaan kirjoitin, että tuolla tavalla ymmärrän ”ylitöiden” tekemisen. Mutta tiedän kyllä, että näitä kynätuntien merkkaajia on vaikka siitä ei edes kannata hirveän isoa ääntä pitää.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Täytyy sanoa, että on vapauttavaa kun työt tehdään siinä ajassa kun ne tehdään. Välillä tulee 3h päiviä ja välillä 10h päiviä. Tällainen vapaus, että työt saa lopettaa kun työt on tehty on suorastaan ihanan vapauttavaa ja en keksi kyllä ihan heti, että mikä olisi tätä parempaa. Aiemmin tein ylitöitä, päivystysviikkoja ja ties mitä kaikkea, joista kertyi se 10-15 tonnia vuodessa ekstraa, mutta nyt paremmassa positiossa tulee reippaasti enemmän ilman tuota kitumista. Toki vastuutkin on luokkaa isompia ja jos tarve vaatii, ollaan perse hiessä vaikka vetämässä uutta kuitukaapelia jos ei tarvittavia hemmoja saada just silloin. Mikään fiksattu työaika ei kyllä tule kuulonkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Ihan perushommahan tuo on, että "juniori"tason sykkimisestä pääsee ajan ja kokemuksen karttuessa parempiin ja vapaampiin hommiin. Ainakin, jos sen verran kehityskelpoisuutta osoittaa, että etenee lähtöpisteestä ylöspäin. Kuulostaa kyllä aika lyhytjänteiseltä työltä, jos oikeasti vaihteluväli työajoissa on tuota luokkaa. Yleensä jotain "peruskuormaa" siellä taustalla kuitenkin pitäisi olla aina, jos ei muuta niin koulutuksia. Saa sen 8 h täyteen.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Ihan perushommahan tuo on, että "juniori"tason sykkimisestä pääsee ajan ja kokemuksen karttuessa parempiin ja vapaampiin hommiin. Ainakin, jos sen verran kehityskelpoisuutta osoittaa, että etenee lähtöpisteestä ylöspäin. Kuulostaa kyllä aika lyhytjänteiseltä työltä, jos oikeasti vaihteluväli työajoissa on tuota luokkaa. Yleensä jotain "peruskuormaa" siellä taustalla kuitenkin pitäisi olla aina, jos ei muuta niin koulutuksia. Saa sen 8 h täyteen.
Minä väittäisin kyllä, että ainakaan kaikissa asiantuntijahommissa, esim. meillä, juniorit eivät niinkään syki vaan ne kokeneemmat, joille on osaamista ja vastuita kertynyt. Osasta ei näytä koskaan kehittyvän osaavia ja vastuuta kantavia "tekijämiehiä", vaan pysyvät siellä Antero Apumies-tasolla, vaikka kouluja olisikin käyty.

Parempiin ja vapaampiin hommiin voi siis päästä jos on kykyjä ja näyttöjä, mutta kaikilla se ei siis näytä olevan edes tavoitteena. Olen monesti miettinyt, kuinka suuri osa tällaisesta johtuu progressiivisesta verotuksesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
938
En kyllä myöskään allekirjoita tuota että juniorit sykkisi enemmän, ainakaan softapuolella. Juniorina teet lähtökohtaisesti yhtä taskia kerralla tiimin sprintiltä, ja pystyt yleensä myös keskittymään siihen. Seniorina tai varsinkin leadinä teetkin sitten viittä asiaa kerralla ja samalla pitäisi vielä vastailla jatkuvalla syötöllä tuleviin meili ja slack viesteihin. Konteksti vaihtuu vähän väliä ja langat on jatkuvasti menossa sekaisin pääkopassa. Vähemmästäkin tulee stressiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Minä väittäisin kyllä, että ainakaan kaikissa asiantuntijahommissa, esim. meillä, juniorit eivät niinkään syki vaan ne kokeneemmat, joille on osaamista ja vastuita kertynyt. Osasta ei näytä koskaan kehittyvän osaavia ja vastuuta kantavia "tekijämiehiä", vaan pysyvät siellä Antero Apumies-tasolla, vaikka kouluja olisikin käyty.

Parempiin ja vapaampiin hommiin voi siis päästä jos on kykyjä ja näyttöjä, mutta kaikilla se ei siis näytä olevan edes tavoitteena. Olen monesti miettinyt, kuinka suuri osa tällaisesta johtuu progressiivisesta verotuksesta.
Minusta tuntuu, että ymmärsit väärin mitä sykkimisellä hain. Tai sitten puhut junior-seniorista, mille sitä paskaa kaatuu junioriin nähden samoissa määrin, mutta vain haastavampana. Mutta tokihan "vanha pieru" roolissakin joutuu tekemään paljon, mutta se on vapaampaa ja ei välttämättä liity suoraan käytännön tekemiseen. Juniorimmalle tulee eteen, että teet tuon tuon ja tuon, aikaa tuohon asti. Jotain puisevaa ohjepäivitystä tai raportointia. Vanhalle pierulle voi tulla tehtäväksi vaikka palikan x hankinta parin juniorin avustamana. Saa suorittaa aikalailla vapaasti, kunhan yleisiä ohjeistuksia noudattaa.

e: Ja en todellakaan ole softapuolesta nyt puhumassa.
 
Liittynyt
27.09.2020
Viestejä
14
Löytyisikö täältä erilaisissa hallinnollisissa tehtävissä työskenteleviä tradenomeja tai KTM:iä?

Mulla on työuraa takana noin 15 vuotta ja takataskusta löytyy useita tutkintoja, kaikki liiketaloudesta. Ensimmäisessä oikeassa työpaikassa vuonna nakki palkka oli 2300 €/kk (tässä kohtaa oli suoritettuna kaksi alempaa korkeakoulututkintoa), jonka sain reilussa vuodessa nostettua tasolle 2900 €/kk. Tämän jälkeen jumituin tuolle palkkatasolle useista työpaikkojen ja alan vaihdoksista huolimatta noin kymmeneksi vuodeksi. Valmistuin työn ohessa myös KTM:ksi, mistä ei kyllä ollut mitään hyötyä, mutta tulipahan käytyä :lol:

Nyt olen muutaman vuoden ollut työssä, jossa kk-palkka on 4100 €/kk (sain tämän duunin "alhaisen" palkkapyyntöni perusteella, muut hakijat pyysivät viittä tai kuutta tonnia kuussa), mutta itse työ on todella tylsää ja työnantajan kanssa saa koko ajan olla vääntämässä ties mistä. Työpaikka on kuitenkin todella vakaa, eli riski esim. yt-neuvotteluista on käytännössä olematon. Palkka ei tule ikinä nousemaan nykyisestä muutoin kuin yleiskorotuksilla, mutta työt voivat lisääntyä nykyisestä (tähän mennessä olen onnistunut kieltäytymään lisävastuista). Firmassa ei ole mahdollista edetä nykyisestä tehtävästäni ylöspäin (en kyllä haluaisikaan) eikä firman sisällä ole mahdollista vaihtaa toisiin tehtäviin. Henkilöstöedut ovat myös olemattomat ja etätöihin suhtaudutaan hyvinkin nihkeästi.

Ajatuksissa on siis vaihtaa johonkin mielenkiintoisempaan tehtävään (työn sisältö on minulle tärkeämpää kuin palkka, mutta en nyt ihan ilmaiseksikaan haluaisi työskennellä), mutta työpaikkailmoituksia selatessa tuntuu, että palkat vain laskevat ajan myötä. Esimerkiksi valtiolla hallinnollisissa tehtävissä (vähimmäisvaatimukseksi on yleensä ilmoitettu tradenomin tutkinto ja jonkin verran työkokemusta) tehtäväkohtainen palkka on ilmoituksen mukaan saattanut olla jopa alle 2000 €/kk, eli kokonaispalkka on siten n. 2200 €/kk, jonka tuurilla voi saada muutamassa vuodessa nostettua johonkin 2500 €/kk suoritusarviointien kautta (jos muistan oikein niin tämä eksakti keissi taisi olla Tullissa avoimena ollut paikka). Kategorisesti niissä yksityisten firmojen työpaikkailmoituksissa, joissa palkkahaitari on ylipäätään ilmoitettu, on vaihteluväli ollut jotain 2300-3000 €/kk.

Kaipaisinkin siis vinkkejä siitä, millaisista hallinnollisista tehtävistä pk-seudulla maksetaan 3500 €/kk tai enemmän?
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Minä väittäisin kyllä, että ainakaan kaikissa asiantuntijahommissa, esim. meillä, juniorit eivät niinkään syki vaan ne kokeneemmat, joille on osaamista ja vastuita kertynyt. Osasta ei näytä koskaan kehittyvän osaavia ja vastuuta kantavia "tekijämiehiä", vaan pysyvät siellä Antero Apumies-tasolla, vaikka kouluja olisikin käyty.

Parempiin ja vapaampiin hommiin voi siis päästä jos on kykyjä ja näyttöjä, mutta kaikilla se ei siis näytä olevan edes tavoitteena. Olen monesti miettinyt, kuinka suuri osa tällaisesta johtuu progressiivisesta verotuksesta.
Heh, tunnistin itseni osittain. DI-paperit löytyy huippuarvosanoin, mutta en ole kokenut minkäänlaista tarvetta "luoda uraa" näillä palkoilla/verotuksella. Kunhan saan puuhastella mielenkiintoisten asioiden parissa maltillisin stressitasoin.
 
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
2015: 2100e/kk - Kesähessun paikka, sähkö-DI opinnot viimeisillään
2015: 2300e/kk - Kesähessuilu vaihtui dippatyön tekoon samassa puljussa
2016: 2800e/kk - Valmistuin
2017: 3000e/kk - Korotus kysymättä hyvästä työstä
2018: 3200e/kk - Korotus itse kysymällä
2019: 4000e/kk - Firman vaihto ja koodaushommiin
Saaga jatkuu:

2020: 4130e/kk - Korotus pyytämällä
2021: 4400e/kk - Korotus pyytämällä
2022: 5500e/kk - Firman vaihto, koodaushommat jatkuu (C++)

Inhoan työpaikan vaihtamista mutta vaikea kieltäytyä kun palkka nousee sillä tavalla niin hyvin. Nyt tulivat hakemaan linkedinistä. Kerrankin tuli rekryfirmalta hyvin kirjoitettu viesti josta ilmeni kerralla kaikki oleellinen, esim työpaikan nimi, joka ei jostain käsittämättömästä syystä ole 99% viesteistä mainittu ("superhyvä paikka superhyvässä yrityksessä" -> ignore)

Toivottavasti saan eläköityä tästä firmasta sitten aikanaan...
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 349
Saaga jatkuu:

2020: 4130e/kk - Korotus pyytämällä
2021: 4400e/kk - Korotus pyytämällä
2022: 5500e/kk - Firman vaihto, koodaushommat jatkuu (C++)

Inhoan työpaikan vaihtamista mutta vaikea kieltäytyä kun palkka nousee sillä tavalla niin hyvin. Nyt tulivat hakemaan linkedinistä. Kerrankin tuli rekryfirmalta hyvin kirjoitettu viesti josta ilmeni kerralla kaikki oleellinen, esim työpaikan nimi, joka ei jostain käsittämättömästä syystä ole 99% viesteistä mainittu ("superhyvä paikka superhyvässä yrityksessä" -> ignore)

Toivottavasti saan eläköityä tästä firmasta sitten aikanaan...
Millaista näyttöä osaamisesta vaadittiin kun 2019 vaihdoit sähköhommista (?) koodaushommiin? Reilusta palkankorotuksesta päätellen ei ilmeisesti tarvinnut ihan junnuroolissa aloittaa. :)

Edit: Jaa, näemmä oli tiedustellut jokseenkin samaa aiemmin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.10.2018
Viestejä
54
Miten olette kokeneet tulospalkkauksen it-alalla? Onko mitä negatiivisia puolia? Vaikuttaako miten työilmapiiriin ja toisten kyttäämiseen?
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Miten olette kokeneet tulospalkkauksen it-alalla? Onko mitä negatiivisia puolia? Vaikuttaako miten työilmapiiriin ja toisten kyttäämiseen?
Eiko tuo ole yleensa kaytossa siina kuinka paljon konsultti saa laskutettua. En ole kuullut etta muualla koodareille tuollaista ehdotetaan. Tuossa konsultti laskutuksessa minusta oikein hyva jos osaa hiukan myyda itseaan ja ei ole kauhean sairasteluherkka.
 
Liittynyt
06.10.2018
Viestejä
54
Juurikin konsultin asiakastuntien laskutukseen viittasin. Joiltain olen kuullut, että menee helposti siihen ettei toisia jeesata niin matalalla kynnyksellä (haalitaan vain asiakastyötä), jotkut ajavat itsensä loppuun, jos firma haluaa ohjata kovempiin tuloksiin (laskutusaste 90%) jne.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Lopetin konsultin hommat 2018 mutta sita ennen ainakin 6 vuotta oli niin etta ihan jokaisen tunnin laskutin asiakkaalta. Luukuunottamatta sairauspaivia. Ja ei minulla siita stressia ollut mutta eipa minun palkkanikaan ollut sidottu laskutus prosenteihin. Sen se vaati etta olin aalio vain omaa firmaa kohtaan, asiakkaalle sitten hiukan asiapalveluhenkisempi asenne.
 
Liittynyt
27.05.2019
Viestejä
411
Millaista näyttöä osaamisesta vaadittiin kun 2019 vaihdoit sähköhommista (?) koodaushommiin? Reilusta palkankorotuksesta päätellen ei ilmeisesti tarvinnut ihan junnuroolissa aloittaa. :)

Edit: Jaa, näemmä oli tiedustellut jokseenkin samaa aiemmin. :D
Joo eipä suurempia näyttöjä, toki linkitin kaikki ripuliprojektini githubissa mutta en tiedä katsoiko kukaan niitä, tai ainakaan niistä ei kukaan maininnut. Ensimmäiset hommat sisälsi myös PLC ohjelmointia enemmän kun mitään suoranaisesti sähköön liittyvää, niin senkin pystyi vääntämään kokemukseksi vaikka ihan eri hommaa onkin todellisuudessa.

Tähän nykyiseen hommaan (senior rooli) jätin githubit mainitsematta kokonaan, työkokemus riitti.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 906
Miten olette kokeneet tulospalkkauksen it-alalla? Onko mitä negatiivisia puolia? Vaikuttaako miten työilmapiiriin ja toisten kyttäämiseen?
Varmaan toimii jos on suoraan sidottu omaan tekemiseen. Mulla oli joskus osa palkasta (10%) sidottu firman korkean tason tavoitteisiin jolloin saattoi mennä vuosia ilman bonuksia johtuen joko huonosti asetetuista tavoitteista tai firman toisten osien huonosta menestyksestä.
 
Liittynyt
01.05.2019
Viestejä
446
Tuli hiljattain eka palkankorotus, ihan yllättäen työnantajan aloitteesta.

Oletteko vastaavassa tilanteessa neuvotelleet isompaakin palkankorotusta vai tyytyneet siihen mitä työnantajan suunnalta olette saaneet? Työnkuva ei ole muuttunut, enkä ole palkankorotuksesta työnantajan kanssa keskustellut aikaisemmin. Tämä tuli nyt niin puskista etten lähtenyt neuvottelemaan isommista summista vaan tyydyin siihen mitä tarjottiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 949
Tuli hiljattain eka palkankorotus, ihan yllättäen työnantajan aloitteesta.

Oletteko vastaavassa tilanteessa neuvotelleet isompaakin palkankorotusta vai tyytyneet siihen mitä työnantajan suunnalta olette saaneet? Työnkuva ei ole muuttunut, enkä ole palkankorotuksesta työnantajan kanssa keskustellut aikaisemmin. Tämä tuli nyt niin puskista etten lähtenyt neuvottelemaan isommista summista vaan tyydyin siihen mitä tarjottiin.
Varmaan aika paljon riippuu palkasta ja toimenkuvasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
Juurikin konsultin asiakastuntien laskutukseen viittasin. Joiltain olen kuullut, että menee helposti siihen ettei toisia jeesata niin matalalla kynnyksellä (haalitaan vain asiakastyötä), jotkut ajavat itsensä loppuun, jos firma haluaa ohjata kovempiin tuloksiin (laskutusaste 90%) jne.
Minä en suoranaista koodausta tee, mutta softapuolen konsultti, joka tekee asiakaskäyttöönottoja, ongelmien ratkomista, koulutusta softaan, integraatioita jne jne. Meillä on kiinteä kk-palkka ja siihen päälle sitten bonareita. Kk palkka on nyt 4136€ ja bonarit nostaa keskimääräisen kuukausiansion n. 4,5k€. 60% asiakastyöstä saa jotain bonusta ja 75% on target (joka oikeuttaa 10% bonariin kuukausipalkasta). Maksimi on sit 20%, jonka saa tolla 90% asiakastyöllä. Asiakastyöhön lasketaan meillä myös kollegoiden jeesiminen, joten siinä tuo ei näy. Käytännössä jos tekee ylitöitä, niin bonarit saa helpommin, koska se asiakastyö lasketaan tunteina, ei prosentteina. Ainakin meillä aika paljon sisäisiä juttuja ja tuntikirjauksia yms mistä ei asiakasta pysty laskuttamaan tai sit oon liian rehellinen.

Mä kuitenkin pidän tota erittäin positiivisena asiana. Mä voin itse päättää saanko enemmän (koska meillä töitä riittää) ja saan myös itse suunnitella työni/kalenterini jne. Sairastelut on sit surkeita, kun ne taas syö tuota. Lomat on otettu huomioon heinäkuussa.

Palkkaa pyysin juuri lisää, palkankorotusbudjettia ei ollut tälle vuodelle vielä annettu, niin ei osannut oikein sanoa mitään vielä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Ainakin meillä aika paljon sisäisiä juttuja ja tuntikirjauksia yms mistä ei asiakasta pysty laskuttamaan tai sit oon liian rehellinen.
Jos ne asiakkaan tuntikirjaukset tekee asiakkaan asiakkaan piikkiin niin se ei ole eparehellista. Ne vaan kirjaukset kun tekee paivittain niin se menee natisti toiden lomassa. Jos noita sisaisia juttuja meinaa tulla paljon niin sitten kannattaa kysya omasta firmasta laskutus kohde niille. Poistuu aika nopsaan firman huuhaa sisaiset jutut kun huuhaan keksija joutuu hakemaan budjettia sille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Kyllä siinä aika harmaalla vyöhykkeellä mennään, jos oman firman järjestelmään syöttää laskutusta varten tietoja ja veloittaa tuon ajan asiakkaalta. Meillä ainakin on asiakasprojektiin kohdistuva ei-laskutettava työkoodi, johon pitää myynti ja laskutusjutut pistää.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Kyllä siinä aika harmaalla vyöhykkeellä mennään, jos oman firman järjestelmään syöttää laskutusta varten tietoja ja veloittaa tuon ajan asiakkaalta. Meillä ainakin on asiakasprojektiin kohdistuva ei-laskutettava työkoodi, johon pitää myynti ja laskutusjutut pistää.
En tieda puhutaanko samasta mutta tarkoitin sita 5 minuutin hommaa joka paivan paatteeksi menee siihen kun syottaa nettiin etta tanaan 7.5 tuntia asiakkaalle X toimimista projektissa Y.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
En tieda puhutaanko samasta mutta tarkoitin sita 5 minuutin hommaa joka paivan paatteeksi menee siihen kun syottaa nettiin etta tanaan 7.5 tuntia asiakkaalle X toimimista projektissa Y.
Periaatteessa ja ei. Minulle tulee ainakin niin paljon sirpaleista hommaa, että päivän kirjaukset menee oman firman piikkiin. Ja varmaan jos tekisin koko päivää yhdelle ja samalle asiakkaalle, niin sitten vaikka tunti parissa viikossa tasuria oman firman piikkiin "hallinnollisesta" työstä. Pikkujuttuja, mutta eipähän pääse kukaan valittamaan. Jos tuntien kirjaus tapahtuisi (myös) asiakkaan järjestelmään, niin siitä toki laskutetaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
En tieda puhutaanko samasta mutta tarkoitin sita 5 minuutin hommaa joka paivan paatteeksi menee siihen kun syottaa nettiin etta tanaan 7.5 tuntia asiakkaalle X toimimista projektissa Y.
Juu, tuon toki saa laitettua asiakkaan piikkiin. Etenkin kun 30min tarkkuus.
Erinäistä projektin (johdon) seurantaan liittyvää settiä taas ylläpidetään kuten projektin arvioituja tuntimääriä, niiden päivitystä, resursointia jne. Sanotaanko myös näin, että mun päivistä ei yksikään ole 7,5h projektia x asiakkaalle y. Vaan 0,5h asiakas x, 0,5h asiakas y, 1h asiakas z, 2h asiakas h. Menee siis vähän enempi kun tuo 5min päivässä.

Sisäisiä juttuja mm. Release infot, joissa uusia featureita käydään läpi. Ei ne pakollisia ole, mutta on se tietysti parempi kun konsulttina tietää konsultoimastaan softasta uusimmat piirteet. Näihin menee se 10-15% työajasta, joka tarkoittaa että ylitöitä melkein tehtävä jotta pääsee tuohon maksimi-bonukseen. Edit: targetiin, eli 10% bonariin kohtuu helppo päästä enempiä sykkimättä. Mulla keskiarvo ollut toi 10-15%
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 462
Oletteko muuten kysyneet että saako siita kirjauksesta laskuttaa? Sehan on sopimustekninen juttu. Ja jos ei saa laskuttaa niin alkaisin myyntimiehille puhumaan että lisäävät sopimukseen että siita saa laskuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Helppo olla "reilu" omaan piikkiin noissa asioissa, kun tuntihinnassa on kulmakerrointa vähintäänkin tarpeeksi. Mutta joo, sopimukseenhan tuon voisi kirjata jos haluaa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
994
vuoden vika tilinauha tuli viimein.

52 390€ josta 2430€ verottomia kulukorvauksia. Putkimies tuntihommissa, ei urakkaa tai päivystystä. vajaa 50h ylitöitä koko vuonna.
Kuuluuko tuohon n. 25€ tuntipalkkaan päivystyksiä tai muita erikoistehtäviä, vai pelkästään 7.00-15.30 päiviä perus putkihommissa ja satunnaisia ylitöitä?
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
667
Kuuluuko tuohon n. 25€ tuntipalkkaan päivystyksiä tai muita erikoistehtäviä, vai pelkästään 7.00-15.30 päiviä perus putkihommissa ja satunnaisia ylitöitä?
perus huoltopuolen putkihommia 7-15:30, välillä päivät vähän venähtää niin siitä muodostuneet ylityöt. sisältää siis myös ruokarahat ja lomarahat.
 
Liittynyt
12.09.2022
Viestejä
110
Kaverin puolesta kertoilen, että tulee reilu 12ke/kk osinkoja, joista menee 7,7% verot. Ei vaadi muuta työpanosta, kunhan vaan muistaa omistaa.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 721
Kaverin puolesta kertoilen, että tulee reilu 12ke/kk osinkoja, joista menee 7,7% verot. Ei vaadi muuta työpanosta, kunhan vaan muistaa omistaa.
Voin vannoa että meidän isä voittaa teidän isän.

Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.
 

Ed!

Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
353
Voin vannoa että meidän isä voittaa teidän isän.

Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.
Verottomat korvaukset kannattaa myös laskea, otetaan oma tilanne; vuodessa n 60tkm korvattavia matkakuluja, ajan 2 vuotta vanhalla n.25ke autolla josta maksan 400e/kk, auto vaihdetaan joka vuosi. Tämä tekee 4800e/v siihen lisäksi oletettu arvonalenema n. 2ke. Polttoaineeseen 5l/100km á 1.8e/l 5400e. 60tkm x 0.46e/km tekee 27600 joista kulut laskettuna pois tekee 15400e puhtaana lapaan.. Eli jos mahdollisuus on, niin ehdottomasti laskisin mahdolliset etuudet mukaan

E: itseäni ainakin kiinostaa palkkoja vertaillessa työtehtävä, mahdolliset lisät ja korvaukset, ylityöt yms.
Pääsee punnitsemaan omia ansioita ja työpanosta paremmin kuin listaamalla vain peruspalkan joka ei välttämättä vastaa alaa tai tehtävää sinnepäinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
990
Verottomat korvaukset kannattaa myös laskea, otetaan oma tilanne; vuodessa n 60tkm korvattavia matkakuluja, ajan 2 vuotta vanhalla n.25ke autolla josta maksan 400e/kk, auto vaihdetaan joka vuosi. Tämä tekee 4800e/v siihen lisäksi oletettu arvonalenema n. 2ke. Polttoaineeseen 5l/100km á 1.8e/l 5400e. 60tkm x 0.46e/km tekee 27600 joista kulut laskettuna pois tekee 17400e puhtaana lapaan.. Eli jos mahdollisuus on, niin ehdottomasti laskisin mahdolliset etuudet mukaan

E: itseäni ainakin kiinostaa palkkoja vertaillessa työtehtävä, mahdolliset lisät ja korvaukset, ylityöt yms.
Pääsee punnitsemaan omia ansioita ja työpanosta paremmin kuin listaamalla vain peruspalkan joka ei välttämättä vastaa alaa tai tehtävää sinnepäinkään.
Paljonko sinulla menee aikaa vuodessa tuohon auton ajeluun?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 159
Viestejä
4 214 030
Jäsenet
71 010
Uusin jäsen
vembula

Hinta.fi

Ylös Bottom