Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Saaga jatkuu:

2020: 4130e/kk - Korotus pyytämällä
2021: 4400e/kk - Korotus pyytämällä
2022: 5500e/kk - Firman vaihto, koodaushommat jatkuu (C++)

Inhoan työpaikan vaihtamista mutta vaikea kieltäytyä kun palkka nousee sillä tavalla niin hyvin. Nyt tulivat hakemaan linkedinistä. Kerrankin tuli rekryfirmalta hyvin kirjoitettu viesti josta ilmeni kerralla kaikki oleellinen, esim työpaikan nimi, joka ei jostain käsittämättömästä syystä ole 99% viesteistä mainittu ("superhyvä paikka superhyvässä yrityksessä" -> ignore)

Toivottavasti saan eläköityä tästä firmasta sitten aikanaan...
Millaista näyttöä osaamisesta vaadittiin kun 2019 vaihdoit sähköhommista (?) koodaushommiin? Reilusta palkankorotuksesta päätellen ei ilmeisesti tarvinnut ihan junnuroolissa aloittaa. :)

Edit: Jaa, näemmä oli tiedustellut jokseenkin samaa aiemmin. :D

Viimeksi muokattu:
Miten olette kokeneet tulospalkkauksen it-alalla? Onko mitä negatiivisia puolia? Vaikuttaako miten työilmapiiriin ja toisten kyttäämiseen?

Miten olette kokeneet tulospalkkauksen it-alalla? Onko mitä negatiivisia puolia? Vaikuttaako miten työilmapiiriin ja toisten kyttäämiseen?
Eiko tuo ole yleensa kaytossa siina kuinka paljon konsultti saa laskutettua. En ole kuullut etta muualla koodareille tuollaista ehdotetaan. Tuossa konsultti laskutuksessa minusta oikein hyva jos osaa hiukan myyda itseaan ja ei ole kauhean sairasteluherkka.

Juurikin konsultin asiakastuntien laskutukseen viittasin. Joiltain olen kuullut, että menee helposti siihen ettei toisia jeesata niin matalalla kynnyksellä (haalitaan vain asiakastyötä), jotkut ajavat itsensä loppuun, jos firma haluaa ohjata kovempiin tuloksiin (laskutusaste 90%) jne.

Lopetin konsultin hommat 2018 mutta sita ennen ainakin 6 vuotta oli niin etta ihan jokaisen tunnin laskutin asiakkaalta. Luukuunottamatta sairauspaivia. Ja ei minulla siita stressia ollut mutta eipa minun palkkanikaan ollut sidottu laskutus prosenteihin. Sen se vaati etta olin aalio vain omaa firmaa kohtaan, asiakkaalle sitten hiukan asiapalveluhenkisempi asenne.

Millaista näyttöä osaamisesta vaadittiin kun 2019 vaihdoit sähköhommista (?) koodaushommiin? Reilusta palkankorotuksesta päätellen ei ilmeisesti tarvinnut ihan junnuroolissa aloittaa. :)

Edit: Jaa, näemmä oli tiedustellut jokseenkin samaa aiemmin. :D
Joo eipä suurempia näyttöjä, toki linkitin kaikki ripuliprojektini githubissa mutta en tiedä katsoiko kukaan niitä, tai ainakaan niistä ei kukaan maininnut. Ensimmäiset hommat sisälsi myös PLC ohjelmointia enemmän kun mitään suoranaisesti sähköön liittyvää, niin senkin pystyi vääntämään kokemukseksi vaikka ihan eri hommaa onkin todellisuudessa.

Tähän nykyiseen hommaan (senior rooli) jätin githubit mainitsematta kokonaan, työkokemus riitti.

Varmaan toimii jos on suoraan sidottu omaan tekemiseen. Mulla oli joskus osa palkasta (10%) sidottu firman korkean tason tavoitteisiin jolloin saattoi mennä vuosia ilman bonuksia johtuen joko huonosti asetetuista tavoitteista tai firman toisten osien huonosta menestyksestä.

Tuli hiljattain eka palkankorotus, ihan yllättäen työnantajan aloitteesta.

Oletteko vastaavassa tilanteessa neuvotelleet isompaakin palkankorotusta vai tyytyneet siihen mitä työnantajan suunnalta olette saaneet? Työnkuva ei ole muuttunut, enkä ole palkankorotuksesta työnantajan kanssa keskustellut aikaisemmin. Tämä tuli nyt niin puskista etten lähtenyt neuvottelemaan isommista summista vaan tyydyin siihen mitä tarjottiin.

Tuli hiljattain eka palkankorotus, ihan yllättäen työnantajan aloitteesta.

Oletteko vastaavassa tilanteessa neuvotelleet isompaakin palkankorotusta vai tyytyneet siihen mitä työnantajan suunnalta olette saaneet? Työnkuva ei ole muuttunut, enkä ole palkankorotuksesta työnantajan kanssa keskustellut aikaisemmin. Tämä tuli nyt niin puskista etten lähtenyt neuvottelemaan isommista summista vaan tyydyin siihen mitä tarjottiin.
Varmaan aika paljon riippuu palkasta ja toimenkuvasta.

Juurikin konsultin asiakastuntien laskutukseen viittasin. Joiltain olen kuullut, että menee helposti siihen ettei toisia jeesata niin matalalla kynnyksellä (haalitaan vain asiakastyötä), jotkut ajavat itsensä loppuun, jos firma haluaa ohjata kovempiin tuloksiin (laskutusaste 90%) jne.

Minä en suoranaista koodausta tee, mutta softapuolen konsultti, joka tekee asiakaskäyttöönottoja, ongelmien ratkomista, koulutusta softaan, integraatioita jne jne. Meillä on kiinteä kk-palkka ja siihen päälle sitten bonareita. Kk palkka on nyt 4136€ ja bonarit nostaa keskimääräisen kuukausiansion n. 4,5k€. 60% asiakastyöstä saa jotain bonusta ja 75% on target (joka oikeuttaa 10% bonariin kuukausipalkasta). Maksimi on sit 20%, jonka saa tolla 90% asiakastyöllä. Asiakastyöhön lasketaan meillä myös kollegoiden jeesiminen, joten siinä tuo ei näy. Käytännössä jos tekee ylitöitä, niin bonarit saa helpommin, koska se asiakastyö lasketaan tunteina, ei prosentteina. Ainakin meillä aika paljon sisäisiä juttuja ja tuntikirjauksia yms mistä ei asiakasta pysty laskuttamaan tai sit oon liian rehellinen.

Mä kuitenkin pidän tota erittäin positiivisena asiana. Mä voin itse päättää saanko enemmän (koska meillä töitä riittää) ja saan myös itse suunnitella työni/kalenterini jne. Sairastelut on sit surkeita, kun ne taas syö tuota. Lomat on otettu huomioon heinäkuussa.

Palkkaa pyysin juuri lisää, palkankorotusbudjettia ei ollut tälle vuodelle vielä annettu, niin ei osannut oikein sanoa mitään vielä.

Ainakin meillä aika paljon sisäisiä juttuja ja tuntikirjauksia yms mistä ei asiakasta pysty laskuttamaan tai sit oon liian rehellinen.
Jos ne asiakkaan tuntikirjaukset tekee asiakkaan asiakkaan piikkiin niin se ei ole eparehellista. Ne vaan kirjaukset kun tekee paivittain niin se menee natisti toiden lomassa. Jos noita sisaisia juttuja meinaa tulla paljon niin sitten kannattaa kysya omasta firmasta laskutus kohde niille. Poistuu aika nopsaan firman huuhaa sisaiset jutut kun huuhaan keksija joutuu hakemaan budjettia sille.

Kyllä siinä aika harmaalla vyöhykkeellä mennään, jos oman firman järjestelmään syöttää laskutusta varten tietoja ja veloittaa tuon ajan asiakkaalta. Meillä ainakin on asiakasprojektiin kohdistuva ei-laskutettava työkoodi, johon pitää myynti ja laskutusjutut pistää.

Kyllä siinä aika harmaalla vyöhykkeellä mennään, jos oman firman järjestelmään syöttää laskutusta varten tietoja ja veloittaa tuon ajan asiakkaalta. Meillä ainakin on asiakasprojektiin kohdistuva ei-laskutettava työkoodi, johon pitää myynti ja laskutusjutut pistää.
En tieda puhutaanko samasta mutta tarkoitin sita 5 minuutin hommaa joka paivan paatteeksi menee siihen kun syottaa nettiin etta tanaan 7.5 tuntia asiakkaalle X toimimista projektissa Y.

En tieda puhutaanko samasta mutta tarkoitin sita 5 minuutin hommaa joka paivan paatteeksi menee siihen kun syottaa nettiin etta tanaan 7.5 tuntia asiakkaalle X toimimista projektissa Y.
Periaatteessa ja ei. Minulle tulee ainakin niin paljon sirpaleista hommaa, että päivän kirjaukset menee oman firman piikkiin. Ja varmaan jos tekisin koko päivää yhdelle ja samalle asiakkaalle, niin sitten vaikka tunti parissa viikossa tasuria oman firman piikkiin "hallinnollisesta" työstä. Pikkujuttuja, mutta eipähän pääse kukaan valittamaan. Jos tuntien kirjaus tapahtuisi (myös) asiakkaan järjestelmään, niin siitä toki laskutetaan.

Juu, tuon toki saa laitettua asiakkaan piikkiin. Etenkin kun 30min tarkkuus.
Erinäistä projektin (johdon) seurantaan liittyvää settiä taas ylläpidetään kuten projektin arvioituja tuntimääriä, niiden päivitystä, resursointia jne. Sanotaanko myös näin, että mun päivistä ei yksikään ole 7,5h projektia x asiakkaalle y. Vaan 0,5h asiakas x, 0,5h asiakas y, 1h asiakas z, 2h asiakas h. Menee siis vähän enempi kun tuo 5min päivässä.

Sisäisiä juttuja mm. Release infot, joissa uusia featureita käydään läpi. Ei ne pakollisia ole, mutta on se tietysti parempi kun konsulttina tietää konsultoimastaan softasta uusimmat piirteet. Näihin menee se 10-15% työajasta, joka tarkoittaa että ylitöitä melkein tehtävä jotta pääsee tuohon maksimi-bonukseen. Edit: targetiin, eli 10% bonariin kohtuu helppo päästä enempiä sykkimättä. Mulla keskiarvo ollut toi 10-15%

Oletteko muuten kysyneet että saako siita kirjauksesta laskuttaa? Sehan on sopimustekninen juttu. Ja jos ei saa laskuttaa niin alkaisin myyntimiehille puhumaan että lisäävät sopimukseen että siita saa laskuttaa.

Helppo olla "reilu" omaan piikkiin noissa asioissa, kun tuntihinnassa on kulmakerrointa vähintäänkin tarpeeksi. Mutta joo, sopimukseenhan tuon voisi kirjata jos haluaa.

vuoden vika tilinauha tuli viimein.

52 390€ josta 2430€ verottomia kulukorvauksia. Putkimies tuntihommissa, ei urakkaa tai päivystystä. vajaa 50h ylitöitä koko vuonna.
Kuuluuko tuohon n. 25€ tuntipalkkaan päivystyksiä tai muita erikoistehtäviä, vai pelkästään 7.00-15.30 päiviä perus putkihommissa ja satunnaisia ylitöitä?

Kuuluuko tuohon n. 25€ tuntipalkkaan päivystyksiä tai muita erikoistehtäviä, vai pelkästään 7.00-15.30 päiviä perus putkihommissa ja satunnaisia ylitöitä?

perus huoltopuolen putkihommia 7-15:30, välillä päivät vähän venähtää niin siitä muodostuneet ylityöt. sisältää siis myös ruokarahat ja lomarahat.

Kaverin puolesta kertoilen, että tulee reilu 12ke/kk osinkoja, joista menee 7,7% verot. Ei vaadi muuta työpanosta, kunhan vaan muistaa omistaa.

Kaverin puolesta kertoilen, että tulee reilu 12ke/kk osinkoja, joista menee 7,7% verot. Ei vaadi muuta työpanosta, kunhan vaan muistaa omistaa.
Voin vannoa että meidän isä voittaa teidän isän.

Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.

Ja toisekseen, mielestäni verottomat kulukorvaukset ei kuulu palkkakeskusteluun. Niillä korvataan aiheutuneet kulut.
Verottomat korvaukset kannattaa myös laskea, otetaan oma tilanne; vuodessa n 60tkm korvattavia matkakuluja, ajan 2 vuotta vanhalla n.25ke autolla josta maksan 400e/kk, auto vaihdetaan joka vuosi. Tämä tekee 4800e/v siihen lisäksi oletettu arvonalenema n. 2ke. Polttoaineeseen 5l/100km á 1.8e/l 5400e. 60tkm x 0.46e/km tekee 27600 joista kulut laskettuna pois tekee 15400e puhtaana lapaan.. Eli jos mahdollisuus on, niin ehdottomasti laskisin mahdolliset etuudet mukaan

E: itseäni ainakin kiinostaa palkkoja vertaillessa työtehtävä, mahdolliset lisät ja korvaukset, ylityöt yms.
Pääsee punnitsemaan omia ansioita ja työpanosta paremmin kuin listaamalla vain peruspalkan joka ei välttämättä vastaa alaa tai tehtävää sinnepäinkään.

Viimeksi muokattu:
Verottomat korvaukset kannattaa myös laskea, otetaan oma tilanne; vuodessa n 60tkm korvattavia matkakuluja, ajan 2 vuotta vanhalla n.25ke autolla josta maksan 400e/kk, auto vaihdetaan joka vuosi. Tämä tekee 4800e/v siihen lisäksi oletettu arvonalenema n. 2ke. Polttoaineeseen 5l/100km á 1.8e/l 5400e. 60tkm x 0.46e/km tekee 27600 joista kulut laskettuna pois tekee 17400e puhtaana lapaan.. Eli jos mahdollisuus on, niin ehdottomasti laskisin mahdolliset etuudet mukaan

E: itseäni ainakin kiinostaa palkkoja vertaillessa työtehtävä, mahdolliset lisät ja korvaukset, ylityöt yms.
Pääsee punnitsemaan omia ansioita ja työpanosta paremmin kuin listaamalla vain peruspalkan joka ei välttämättä vastaa alaa tai tehtävää sinnepäinkään.

Paljonko sinulla menee aikaa vuodessa tuohon auton ajeluun?

Omalla kohdalla ajot tapahtuvat 90% työajalla. Toki lähtö ja saapumisajat voivat heitellä siitä 7-15.30, nämä sitten tuntipankista vapaana myöhemmin.

Ihan mielenkiinnosta vaan, että miten kulukorvaukset liittyy kommenttiini, vai viittasitko kenties johonkin toiseen kommenttiin ?

Olin Kiinassa pari vuotta täysillä päivärahoilla ja ei Kiinassa oleminen ainakaan minun kulujani nostanut. Se oli 20te vuodessa käteen enemmän.

Omalla kohdalla ajot tapahtuvat 90% työajalla. Toki lähtö ja saapumisajat voivat heitellä siitä 7-15.30, nämä sitten tuntipankista vapaana myöhemmin.
No sehän tekee joku 700-800 tuntia vuodessa autoilua. Aika suuri osa työajasta siis. No jos se on työnantajalle ok, niin mikäs siinä jos tykkää. Varmaan tossa 60tkm ajalla tulee muutama huolto ja muitakin kuluja (renkaat, pesut, jne) autosta? Ja vähä alakanttiin on kyllä arvonalenema mielestäni 25te-->18te. Vaan kai tosta jotain käteen jää. Itse en kyllä tollaista jaksaisi.

Olin Kiinassa pari vuotta täysillä päivärahoilla ja ei Kiinassa oleminen ainakaan minun kulujani nostanut. Se oli 20te vuodessa käteen enemmän.
No ei silti palkkaa ole. Mua ei 20te vuodessa saisi kyllä Kiinaan muuttamaan :)
Nykyään taitaa harvassa firmassa saada noin pitkän aikaa päivärahoja. Normaalisti kai sorvataan väliaikainen paikallinen työsopimus.

No sehän tekee joku 700-800 tuntia vuodessa autoilua. Aika suuri osa työajasta siis. No jos se on työnantajalle ok, niin mikäs siinä jos tykkää. Varmaan tossa 60tkm ajalla tulee muutama huolto ja muitakin kuluja (renkaat, pesut, jne) autosta? Ja vähä alakanttiin on kyllä arvonalenema mielestäni 25te-->18te. Vaan kai tosta jotain käteen jää. Itse en kyllä tollaista jaksaisi.
Aika unelmaduuni olisi jos saisi tyyliin puolet työajasta käyttää autossa istumiseen ja saisi siitä verottomat korvaukset tilille. Tuota voisi itseasiassa pitää itsekin tavoitteena työelämän osalta löytää tuollainen työ.

Aika unelmaduuni olisi jos saisi tyyliin puolet työajasta käyttää autossa istumiseen ja saisi siitä verottomat korvaukset tilille. Tuota voisi itseasiassa pitää itsekin tavoitteena työelämän osalta löytää tuollainen työ.
Itsellä oli myös tälläinen. 2,5v jaksoin. Lähdit aamulla, pari kolme h työmaalla ja takaisin kotiin. Jos kohde oli pidemmällä niin hotelliin tai ajo kotiin jaksamisen mukaan. Harvoin kyllä pääsi 8-16 välillä kohteeseen ja takaisin. Kaikki ylimenevät liukumiin. Kilsoja tuli hyvin ja oli todella iso osa palkkaa. Alkuun tuo oli ns unelmaduuni mutta tuon parinvuoden jlk eei hemmetti kun vie enegiaa istuminen ja ajaminen. Ei jaksanut viikolla oikein mitään kun aamulla taas ajettiin. Rojahdin sänkyyn aina päivän päätteeksi. Hyvää tiliä, mutta rankkaa pidemmän päälle imo.

Edit. Abc asemat tuli tutuksi. Taitaa olla Suomessa enää yhdellä kädellä laskettava määrä näitä jossa en ole käynyt.

Itsellä oli myös tälläinen. 2,5v jaksoin. Lähdit aamulla, pari kolme h työmaalla ja takaisin kotiin. Jos kohde oli pidemmällä niin hotelliin tai ajo kotiin jaksamisen mukaan. Harvoin kyllä pääsi 8-16 välillä kohteeseen ja takaisin. Kaikki ylimenevät liukumiin. Kilsoja tuli hyvin ja oli todella iso osa palkkaa. Alkuun tuo oli ns unelmaduuni mutta tuon parinvuoden jlk eei hemmetti kun vie enegiaa istuminen ja ajaminen. Ei jaksanut viikolla oikein mitään kun aamulla taas ajettiin. Rojahdin sänkyyn aina päivän päätteeksi. Hyvää tiliä, mutta rankkaa pidemmän päälle imo.

Kuulostaa perheellisellekin aika ikävältä yhtälöltä.

Nykyisessä firmassa olen ollut hieman alle vuoden. Työ on jees ja palkka reilut 5k€. Ensi viikolla pari haastattelua, toiseen palkkapyyntö 6100€ ja toiseen 6500€. Ensimmäisessä vastuu hieman pienempi mitä nyt joka on urakehityksen kannalta +-0, jälkimmäisessä huomattavasti isompi vastuu ja urakehityksen kannalta mallia ”keskikokoinen raketti”. Ensimmäiseen laitoin itse hakemuksen sisään ja jälkimmäinen headhuntterin kautta.

En näe tässä ongelmaa cv:n kannalta, ensimmäistä kertaa vakkarityössä. Sitä ennen vain projektikohtaisia sopimuksia ja niistäkin 5 edellistä vuotta saman työnantajan kautta. Olen siis valmis vaihtamaan jos näkyy palkassa n. +1k€/kk ja työtehtävät ovat vähintään yhtä mielenkiintoisia mitä nykyiset.

Päivityksiä tähän. Työtä tarjottiin ensimmäiseen paikkaan, työsopimus tehdään ensi viikolla.

Toki palkkaa en saanut sitä mitä pyysin, neuvottelut menivät 6100€ -> 5500€ -> 5700€ jonka hyväksyivät. Lisäksi saan täydet kesälomat. Nykyisestä työpaikasta kerkeän saada 2-3k€ vuosibonarit ja tietysti lomarahat.

Vuoden päästä tuossa tulevassa firmassa lisää vastuuta (osaston vetoon) ja palkkaus +6k€/kk, uralle hyvä noste. Tämä sai lopulta vaa-an kääntymään työpaikan vaihdon kannalle.

Tuohon 5700€ palkkaan pääsisin nykyisessä työssä n. 3v päästä projarina. +6k€ palkkaan taas ehkä 5v päästä kun olisi vähän näyttöjä projarina.

Eli summa summarum: n. 700€/kk lisää liksaa työpaikan vaihdolla ensimmäiseksi vuodeksi, tämän jälkeen +1000€/kk lisää vrt. nykyinen. Kyllä, verottaja kiittää mutta niin kiitän minäkin. Tällä hetkellä tienaan nykyisessä paikassa enemmän kuin osa kokeneemmista kolleegoista, joten nousua olisi ollut luvassa vain projariksi ”ylenemisenä”.

Edit: lisätään vielä tausta vaikka on tullut mainittua ehkä aikaisemminkin.
32v inssi (yamk) perinteiseltä inssialalta liittyen perinteiseen teollisuuteen. Uusi firma myös pörssiyhtiö.

Viimeksi muokattu:
Päivityksiä tähän. Työtä tarjottiin ensimmäiseen paikkaan, työsopimus tehdään ensi viikolla.

Toki palkkaa en saanut sitä mitä pyysin, neuvottelut menivät 6100€ -> 5500€ -> 5700€ jonka hyväksyivät. Lisäksi saan täydet kesälomat. Nykyisestä työpaikasta kerkeän saada 2-3k€ vuosibonarit ja tietysti lomarahat.

Vuoden päästä tuossa tulevassa firmassa lisää vastuuta (osaston vetoon) ja palkkaus +6k€/kk, uralle hyvä noste. Tämä sai lopulta vaa-an kääntymään työpaikan vaihdon kannalle.

Tuohon 5700€ palkkaan pääsisin nykyisessä työssä n. 3v päästä projarina. +6k€ palkkaan taas ehkä 5v päästä kun olisi vähän näyttöjä projarina.

Eli summa summarum: n. 700€/kk lisää liksaa työpaikan vaihdolla ensimmäiseksi vuodeksi, tämän jälkeen +1000€/kk lisää vrt. nykyinen. Kyllä, verottaja kiittää mutta niin kiitän minäkin. Tällä hetkellä tienaan nykyisessä paikassa enemmän kuin osa kokeneemmista kolleegoista, joten nousua olisi ollut luvassa vain projariksi ”ylenemisenä”.

Edit: lisätään vielä tausta vaikka on tullut mainittua ehkä aikaisemminkin.
32v inssi (yamk) perinteiseltä inssialalta liittyen perinteiseen teollisuuteen. Uusi firma myös pörssiyhtiö.
Hienoa, että perinteisellä inssialalla on mahdollista päästä tuommoisiin ansioihin. Kovin moni perinteisen alan insinööri ei taida moisiin ansioihin yltää, vaikka työuraa olisi takana kymmeniäkin vuosia.

Ja ainakin tämän ketjun perusteella saa semmoisen kuvan, että IT-alan palkat on mennen tullen kovempia kuin mitä perinteisemmillä aloilla. Joka toinen on joku huippukoodari tai IT-konsultti. :D Toki ehkä se kuva on värittynyt ja yhtä IT-alan "tekkipalkkaista" kohti on aika monta vastaavissa tehtävissä olevaa, jonka palkka on huonompi.

Hienoa, että perinteisellä inssialalla on mahdollista päästä tuommoisiin ansioihin. Kovin moni perinteisen alan insinööri ei taida moisiin ansioihin yltää, vaikka työuraa olisi takana kymmeniäkin vuosia.

Ja ainakin tämän ketjun perusteella saa semmoisen kuvan, että IT-alan palkat on mennen tullen kovempia kuin mitä perinteisemmillä aloilla. Joka toinen on joku huippukoodari tai IT-konsultti. :D Toki ehkä se kuva on värittynyt ja yhtä IT-alan "tekkipalkkaista" kohti on aika monta vastaavissa tehtävissä olevaa, jonka palkka on huonompi.

Joo kyllähän se mahdollista on ihan toimistotöissäkin normaaleilla työajoilla. Määrätietoinen tekeminen amkista asti (8v aikana) ja tietysti tuurikin on mahdollistanut tuon. Ja laskelmoidut uhraukset uran ensimmäisinä vuosina..

Toki kyllähän niitä tuloluokkia on vielä vaikka kuinka paljon jäljellä perinteiselläkin tekkialalla. Jos senioriteetteja ei lasketa, niin seuraavat isot hypyt tulevatkin sitten dirikkatasolla (tuon osastonvetäjän jälkeen).

Reissutöissähän tuollaisiin tuloihin pääsee varsin ”helposti”, varsinkin ylitöineen.

IT-alalla on myös usein käytössä tulospalkkaus peruspalkan päälle. Eli koodarilla asiakaslaskutuksesta tulee prosentit tekijälle. Parhaimmillaan 50% mitä olen kuullut. Hyvin yleinen laskutushinta on 90e/h. Se tekee 14400e/kk. Siitä puolet 7200e ja sitten siihen päälle se pohjapalkka. Aletaan lähennellä ehkä jo 10ke/kk palkkaa.

Esim. Särmällä on 3 eri palkkausmallia Kiinteä, Provisio ja Joustava.

Jenkkilässähän tosin koodarien palkat huiteleekin osaavilla sellaisilla jo sitten ihan eri atmosfääreissä...

Viimeksi muokattu:
IT-alalla on myös usein käytössä tulospalkkaus peruspalkan päälle. Eli koodarilla asiakaslaskutuksesta tulee prosentit tekijälle. Parhaimmillaan 50% mitä olen kuullut. Hyvin yleinen laskutushinta on 90e/h. Se tekee 14400e/kk. Siitä puolet 7200e ja sitten siihen päälle se pohjapalkka. Aletaan lähennellä jo 10ke/kk palkkaa.
Yleensä näissä pohjapalkka on takuupalkka. Jos 50% laskutuksesta menee yli, palkka tulee suoraan provikasta.

10k + työnantajakulut maksaminen tyypille, joka tuo 15k sisään ei kuulosta konsultoinnissa realistiselta.

Joo tuo on totta, että jos on takuupalkka, eikä pohjapalkka, niin provikat ei tule sen päälle.

Riippuu sitten vähän paikasta ja sopimuksista, niin kait tuon bruton saa kertoa 1,4 ainakin, että päästään todellisiin kustannuksiin.

Esimerkkini oli vähän hutera, mutta eiköhän se periaate tullut selväksi: Ohjelmistokehittäjillä on, varsinkin jos on jotain asiakas tms. kehitysvastuuta, niin suht korkeat palkat suomalaisiksi.

Käsienheiluttelua ja handson tekemistä sisältävä pilvikonsultointi, jossa tavoitelaskutus 90% ja palkka reilu 4000€ takuupalkkana + laskutusprovisio 30%. Vs. vastaava rooli tavoitelaskutuksella n. 60% ja kiinteä 5000€ kk-palkka. Varmaan makukysymys, mutta kumman valitsisit?

Käsienheiluttelua ja handson tekemistä sisältävä pilvikonsultointi, jossa tavoitelaskutus 90% ja palkka reilu 4000€ takuupalkkana + laskutusprovisio 30%. Vs. vastaava rooli tavoitelaskutuksella n. 60% ja kiinteä 5000€ kk-palkka. Varmaan makukysymys, mutta kumman valitsisit?
Jos ja kun sisältää käsienheiluttelua / managerointia / (tiimin)vetämistä, niin ottaisin kiinteän 5000€ + 60%.
Mikäli on tuo 4000€, niin pienen ajan päästä alkaa kummasti kiinnostaa enemmän tuo tavoitelaskutus, jolloin fokus siirtyy sinne ja käsienheiluttelutyöt kärsii.

Tuossahan pitää vain laskea, millaiset mahdollisuudet on päästä yli 5000 € / kk ansioihin, jos tekee provikalla.
Jos näyttää ettei yli 5000 € ansioihin pääse ns. normaalilla tekemisellä, niin sitten ottaa kiinteän ja tekee ilman stressiä siittä, että ihan jokainen tunti pitäisi laskuttaa asiakkaalta.

Toki firman kannalta tuottamattomat tunnit voivat pudottaa firman kokonaiskannattavuutta ja kassavirtaa aika ikävästi, mutta kalliiden pilvikonsulttien kanssa se ei välttämättä oli niin suuri riski kuin jossain duunari suorituksia myyvässä firmassa.

Tavallaan tuo tulospalkkaus houkuttelisi taloudellisesti. Siinä on toki myös työnantajan määrittelmä tavoite = 90% laskutettavaa työtä. Keskipalkat siinä 6500-8000€. Mutta onhan tuossa enemmän stressiä ja painetta. Sekä varmasti toiset työntekijät potkii tiimiläisiä perseelle, ettei oman tiimin tavoitelaskustus kuse. Voi johtaa myös tiimihengen heikkenemiseen ja toisten kyttäämiseen. vs. 5000€ kiinteä palkka ja 60% laskutettavaa työtä, jossa aikaa jää myös sisäiseen kehitykseen jne.

Viimeksi muokattu:
Jotain palkkakehitystä tuloillaan. 3-vuoden koneinssi, lähin prosessihommiin, tarkempi nimike kenttäoperaattori. Aiempaa kokemusta muutamista prosesseista ja kunnossapito hommista. Itse prosessia en kuitenkaan ole ikinä hoitanut. Lähtöpalkka karvan yli 14e/h, keskeytymätön kolmivuoro AA-YY-6 vapaata rytmityksellä. Kuukausiansiot tulee nyt koeajalla olemaan jotain 2500e-3000e välillä, jonka jälkeen tuntiliksa nousee lähemmäs 17e/h. Tuolla nyt pitäs olla ihan mahollista tehä vaikka 4000e/kk muutamilla ylityötunneilla.

Alko kyllästyttämään lyhyet kouluviikot ja tietyn rytmin puuttuminen päivästä, niin hain muutamaan paikkaan töihin, prosessinhoitajan työt sinänsä kiinnostanut jo pitkäänkin ja jos en olisi AMK konepuolelle päässyt niin aika varmasti olisin prosessinhoitajaksi opiskelemassa. Töiden ohessa ajattelin toki opiskella insinööri juttuja sen verran mikä hyvältä tuntuu.

Lisäksi alkaa kyllä ceeveessäkin varmasti näyttämään hyvältä, kun löytyy sekä tuotantopuolen, että kunnossapidon duunarikokemusta.

Viimeksi muokattu:
Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?

Olin kahden vaiheilla postaanko tänne vai työelämä-ketjuun, mutta kokeillaan linkittää palkka mukaan. Eli kuinka monta vuotta mielestänne tai kauanko teillä kestänyt päästä senior-tittelille. Konsultoinnissa itse töissä. Mietin vaan, onko se 5 vuotta? Vai onko se enemmän osaamis- kuin vuosisidonnainen? IT ala kyseessä. Paljonko olette senioriksi ”nimittämisen” yhteydessä saaneet lisää liksaa?

Junnusta midiin vuodessa ja siitä sennuun 2 vuodessa, eli 3 vuotta yhteensä. Täysin osaamissidonnainen ja myös riippuen siitä, että millaisiin projekteihin sattuu pääseemään ja miten niissä onnistuu. Junnusta tuntuu nousevan nopeasti, mutta monet ovat kyllä keskitasolla enemmän kuin tuon 2 vuotta.

Statistiikka

Viestiketjuista
285 412
Jäsenet
78 972
Uusin jäsen
janoinenlohi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom