Jätin tarkoituksella pois, koska VTT ukkeleilla on todistetusti ollut käyttöä myös yksityisellä sektorilla.Ja VTT erityisesti.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jätin tarkoituksella pois, koska VTT ukkeleilla on todistetusti ollut käyttöä myös yksityisellä sektorilla.Ja VTT erityisesti.
No ei tuo 3 h johtoryhmän kokouksen ole kovin paha rasti. Minulla menee pelkästään raportoinnin läpikäyntiin min. 2 h. Tosin raportoidaan 9 yhtiötä. Normi johtoryhmän kuukausikokous kestää vähintään 8 + 4 tuntia, eli puolitoista työpäivää.Eikai sillä mitään merkitystä ole? Kuten sanotu yksi palaveri muiden joukossa ja riippuu aika pitkälti varmaankin fimasta millainen palaveri... Itse olin pari vuotta mukana noissa kun oli vähän laajempi kokoonpano. Alko kokoukset olla jotain 3h kun meni jo pieni iäisyys kun jokaisen yksikön budjettia käytiin läpi + meriselitykset tilanteesta. Se oli vielä sitä aikaakin kun kaikki jäpitettiin samassa kokoustilassa. Eikä voinut etäyhteydellä duunailla omia juttuja kun suurin osa ajasta sellasta mikä ei liity suhun mitenkään. Sitten tajusivat supistaa sen about 5 henkilöön. Varmaankin nyt vähän tehokkaampaa toimintaa (toivotavasti).
Tämä on varmaan yrityskohtaista. Yrityksissä, joissa olen ollut töissä, johtoryhmän jäsenet ovat pääsääntöisesti statuksella johtaja. Johtoryhmätyöskentely lasketaan osaksi duunia, eikä siitä saa palkkaan extraa.Mutta tulisiko tämän näkyä palkkatoiveessa vrt. positioon jossa tätä johtoryhmän paikkaa ei olisi (vaikka itse ”päätyö” olisi sinänsä sama)?
Kun näissä iltapäivälehtien palkkajutuissa käytetään termiä "tavallinen suomalainen", niin yleensä sillä ei suinkaan tarkoiteta tilastollisesti keskimääräistä. Mielestäni tässä yhteydessä esim. alakoulun opettaja tai amk-inssi edustaisi tavallista eli keskimääräistä palkansaajaa paremmin kuin jutussa muun muassa haastatellut karjakko, ratikkakuski ja lähihoitaja.
Suomessa on vaatimattomat palkat, mutta ei kuitenkaan ihan niin huonot kuin jutulla ehkä halutaan antaa ymmärtää.
![]()
Lähihoitaja, ratikkakuski, kirjastovirkailija... Tavalliset suomalaiset paljastavat, kuinka paljon saavat palkkaa
Ilta-Sanomat kysyi yhdeksältä ihmiseltä, kuinka paljon he oikeasti tienaavat työssään.www.is.fi
Marjo Valkonen, 38, laatoittaja
Bruttopalkka: 4 440 €
Nettopalkka: 3 429 €
Joku tässä nyt ei täsmää, todella alhainen veroprosentti tuolla palkalla.
Joo, itse tienaan bruttona reilut 500€ enemmän, ja käteen jää noin satanen vähemmän. Eipä kyllä minulla suuremmin mitä vähennyksiäkään ole...Joku tässä nyt ei täsmää, todella alhainen veroprosentti tuolla palkalla.
Ei hitossa. Siinä peittyy työstä saatava palkka. Kaikki vähennykset pääsevät vääristämään lukuja. Kunnallisvero, kotitalousvähennys, matkakulut, työhuone jne. Samasta työstä kaksi henkilöä ei näennäisesti saakkaan enää samaa palkkaa.tse olen sitä mieltä, että palkkavertailut pitäisi aina suorittaa nettopalkkoja verraten, ei bruttoa. Vähentäisi huomattavasti palkkakateutta, kun kaikki huomaisivat että ei se suurempi bruttopalkka tarkoitakaan välttämättä kovin paljoa suurempaa nettopalkkaa.
Varmaan kun ynnäilee kaikki työnantajan tekemät maksut tilille niin voihan se "netto" nousta matkakulujen myötä.
Raksapuolellahan on niitä erikoisalojen verovähennyksiä, ne kai laskee veroprosenttia jonkin verran.
No ei todellakaan pitäisi. Nettopalkka ei kerro mitään kun kaikilla on eri määrä vähennyksiä yms. Brutto on vertailukelpoinen luku.Tähän juttuun valikoitu parempipalkkaisia.![]()
Kuusi tavallista suomalaista paljastaa palkkansa – näin paljon tavalliset duunarit tienaavat
Iltalehti kysyi eri ammateissa toimivilta, mitä heille maksetaan ja mitä muuta työ antaa.www.iltalehti.fi
Kerrankin näissä palkkajutuissa on mainittu myös nettopalkka. Itse olen sitä mieltä, että palkkavertailut pitäisi aina suorittaa nettopalkkoja verraten, ei bruttoa. Vähentäisi huomattavasti palkkakateutta, kun kaikki huomaisivat että ei se suurempi bruttopalkka tarkoitakaan välttämättä kovin paljoa suurempaa nettopalkkaa.
Toistaalta ymmärrän tuon ajatuksen nettopalkkojen vertailuista, koska sehän se nettoliksa on millä sitä pitää koittaa elämisen kustannukset hoitaa. Mutta se nettopalkka ei tosiaan ole vertailukelpoinen, eikä toisaalta myös bruttopalkkakaan. Täten aina kun palkoista puhutaan, pitäisi kertoa vähän enemmän kuin pelkkä palkka. Eli ihan asuinpaikasta lähtien, onko etätyötä, lisät, verottomat korvaukset, km-korvaukset jne.Mitäs tuosta nettopalkkavertailusta hyötyy ? Itse makselen vähän liian korkealla veroprosentilla ja saan selvästi pienempää nettopalkka kuin kollega, jolla sattuu olemaan sama palkka. Tosin minulle tuli syyskuussa 4000e veronpalautuksia.
Joten saanko huonompaa palkkaa kuin samalla bruttopalkkalla oleva kollega, kun hänellä kk nettopalkka on 330e korkeampi ?
Tähän juttuun valikoitu parempipalkkaisia.![]()
Kuusi tavallista suomalaista paljastaa palkkansa – näin paljon tavalliset duunarit tienaavat
Iltalehti kysyi eri ammateissa toimivilta, mitä heille maksetaan ja mitä muuta työ antaa.www.iltalehti.fi
Kerrankin näissä palkkajutuissa on mainittu myös nettopalkka. Itse olen sitä mieltä, että palkkavertailut pitäisi aina suorittaa nettopalkkoja verraten, ei bruttoa. Vähentäisi huomattavasti palkkakateutta, kun kaikki huomaisivat että ei se suurempi bruttopalkka tarkoitakaan välttämättä kovin paljoa suurempaa nettopalkkaa.
Ateriakorvaus ja matkat tekee jo aika paljon vähennyksiä, raksa luetaan erityisalaksi ja saat vähentää matkat ilman omavastuuta oman auton mukaan. Päälle vielä mahdolliset työkalukorvaukset, liiton jäsenmaksut jne.Joku tässä nyt ei täsmää, todella alhainen veroprosentti tuolla palkalla.
Nyt meni yli 5k/kk ja meni heti reilusti kun kertyi yhtä sun toista. Varmasti vielä hiukan laskee tuosta mutta 5k taso lienee varmistettu. Tuo 64k€/v varmaan toteutuu, mutta 70k€ lienee vielä tavoittamattomissa.
Tuotemyyjänä IT talossa.
Itse makselen vähän liian korkealla veroprosentilla ja saan selvästi pienempää nettopalkka kuin kollega, jolla sattuu olemaan sama palkka.
Itse olen ehdottomasti eri mieltä. Nettopalkka kun ei merkitse vielä mitään, koska se on kiinni ihmisen omista valinnoista ja päätöksistä paljonko siitä bruttopalkasta jää käteen. Varsinkin hoitajien palkkakeskustelun ollessa kuumillaan hoitajat nettikeskusteluissa valitteli palkkojaan nimenomaan sellaisilla nettopalkoilla, joista oli mahdollisimman paljon kaikkea ensin poistettu (oli liian suurta ennakonpidätys% oli piruntorjuntamaksua ja tehy:n kampaviineriveroa jne) sehän sotkee vertailua.
Paras ja realistisin vertailu olisi vertailla koko vuoden bruttoansioita, koska myös "peruspalkat" vääristää keskustelua siinä missä nettopalkatkin.
Itse ainakin pidän peruspalkan vertailusta. Nuo lisät kun ovat korvaus lisähaitasta, eli vaikka yöllä työskentelystä, ne on siis korvaus eikä osa peruspalkkaa.Täällä menee aika usein ansiot ja palkka aika iloisesti sekaisin. Päivärahat tai kilometrikorvaukset eivät sitä palkkaa ole. Ilta, yms. lisät taas ovat, mutta eivät peruspalkkaa.
Itse ainakin pidän peruspalkan vertailusta. Nuo lisät kun ovat korvaus lisähaitasta, eli vaikka yöllä työskentelystä, ne on siis korvaus eikä osa peruspalkkaa.
Mutta pelkkä peruspalkka taas ei ole vertailukelpoinen sellaisten palkkojen kanssa, jossa ei ole lisiä. Eli työt jossa ei ole ylityöhön tai työn ajankohtaan liittyviä lisiä, mutta silti velvollisuus tehdä tarpeen vaatiessa töitä muulloinkin kuin esim. toimistoaikaan ja ne sitten vain kerryttävät liukumia. Tai vaihtoehtoisesti kokonaistyöajan mukaiset työt, jossa ei ole edes liukumia. Noissa molemmissa palkka ikäänkuin sisältää jo "lisät" ja sellainen palkka ei ole vertailukelpoinen jonkin toisen työn peruspalkan kanssa.
Itse ainakin pidän peruspalkan vertailusta. Nuo lisät kun ovat korvaus lisähaitasta, eli vaikka yöllä työskentelystä, ne on siis korvaus eikä osa peruspalkkaa.
Olen samaa mieltä teidän molempien (persojet & paapaa) kanssa. Haluaisin tietää aina sekä peruspalkan että sen lisät ja mistä lisät tulevat.Musta kokonaisansio on se kaikkein kiinnostavin asia (yhdessä työnkuvan kanssa toki). Eli ne lisähaittakorvaukset (tai niiden vähyys) ovat myös osa ansioita, jotka vaikuttavat sen työn houkuttelevuuteen. Nuo korvaukset neuvotellaan samalla tavalla kuin peruspalkkakin ja joskus toista halutaan lisää toisen kustannuksella.
Mutta pelkkä peruspalkka taas ei ole vertailukelpoinen sellaisten palkkojen kanssa, jossa ei ole lisiä. Eli työt jossa ei ole ylityöhön tai työn ajankohtaan liittyviä lisiä, mutta silti velvollisuus tehdä tarpeen vaatiessa töitä muulloinkin kuin esim. toimistoaikaan ja ne sitten vain kerryttävät liukumia. Tai vaihtoehtoisesti kokonaistyöajan mukaiset työt, jossa ei ole edes liukumia. Noissa molemmissa palkka ikäänkuin sisältää jo "lisät" ja sellainen palkka ei ole vertailukelpoinen jonkin toisen työn peruspalkan kanssa.
Ja näissä kokonaistyöaikajutuissa on hyvät mahdolisuudet burnouteille ja työssäväsymisille jos on sopivantyyppinen persoona joka vain tunnollisesti painaa vaikka normaalit tunnit (~40h/h) ei riitä.Kokonaistyöaikahommat taas on sitten oma lukunsa, ne on yleensä vaativien erityisasiantuntijatehtävien tai johdon hommia, joihin tiedetään sisältyvän tiettyjä joustoja keskimäärin x verran vuodessa, ja maksetun kokonaispalkan pitäis sisältää ne lisät, eli olla sen verran suurempi kuin ilman oletettuja joustoja.
Kyllä se koko vuoden bruttopalkka on oikea tapa, tai tasavertainen keino verrata palkkaa eri ammattien ja tuloluokkien välillä.
Nettopalkkavertailu on ihan tyhjän kanssa, kun jo pelkkä työmatkavähennys tekee eroa samaa palkkaa saavien kesken. Samoin vaikka kta:n tai kuukausipalkan vertailu, todellisia eroja ei saa näin esille.
Juuri näin, vuositulot bruttona tulee tietää kun palkkoja vertaillaan.Mä tykkään eniten vertailla vuosituloja kokoaikaisessa työsuhteessa, kun bonukset ja loma-ajan palkat eivät jakaudu tasaisesti kuukausitasolla.
Tuohon palkkavertailun vertailuvuuteen ei oikein ole täydellistä ratkaisua kun kompensaatiorakenteet ja elämäntilanteet vaihtelevat niin merkittävästi.
Mä tykkään eniten vertailla vuosituloja kokoaikaisessa työsuhteessa, kun bonukset ja loma-ajan palkat eivät jakaudu tasaisesti kuukausitasolla.
Herraisä, ei ollut kyse prosentin korjauksesta. Vaan progressiosta.
Korjatun prosentin toin esille, että ennakon pidätys ja saatu tulo stemmaa yhteen. Sekä ei ole tapana antaa ilmaista lainaa valtiolle, tai maksella tarpeettoman suuria mätkyjä.
Herraisä, ei ollut kyse prosentin korjauksesta. Vaan progressiosta, jota päivittelin taas.
Korjatun prosentin toin esille, että ennakon pidätys ja saatu tulo stemmaa yhteen. Sekä ei ole tapana antaa ilmaista lainaa valtiolle, tai maksella tarpeettoman suuria mätkyjä.
Eli sulle on jäänyt nelkyt donaa händyyn ylläolevan 22 tuhanteen verrattuna. Valtio Riistää ahkeraa!On tämä sairas maa verotuksen suhteen. Veroja maksanut jo 15k tänä vuonna ja hankkeita tähän mennessä reilu tupla yllä olevaan esimerkkiin. Just otin korjatun kortin loppuvuodelle ja vajaa 30 pinnaa prosentti. Ei tule mätkyjä eikä takaisin päinkään.
Tasavero olisi tervetullut uudistus.
Eli sulle on jäänyt nelkyt donaa händyyn ylläolevan 22 tuhanteen verrattuna. Valtio Riistää ahkeraa!
Yleensä nettopalkalla tarkoitetaan sitä käteenjäävää liksaa joo, ja veroihin lasketaan ne pakolliset tellit yms kaikki ennakkopidätetään. mutta mitäs itse tarkoitit?Varmaan oli vitsi?
Jos ei, niin kannattaa miettiä onko nettopalkka vain brutto miinus verot...