Palkkakeskustelu

Nyt tässä arvon, että pitäisikö minun paljastaa uusille kolleegoille omat tuloni. Olen kyllä kertonut heille, että meidän firmassa maksetaan parempaa palkkaa näistä tehtävistä. Saadaanko näillä vipuvartta muidenkin palkkojen nostamiseen ja tätä kautta omaani myös vai aiheuttaako vaan helvetinmoista närää uudessa työyhteisössä. Tosin olen tässä arponut, että jos esimiehellä on käytettävissä x-€ vuodessa palkankorotuksiin, niin hupenevatko nämä sitten kolleegoiden palkkoihin jos alkavat korjamaan yleistä palkkatasoa.

Lisätään tähän, että palkkani on ihan linjassaan täällä päin maksettavisssa korvauksissa mutta nostopainettakin olisi.
Jos tiimien välinen henki fuusion jälkeen on ollut hyvä niin solidaarisuuden nimessä kertoisin oman palkkatason, jotta vähemmän palkkaa samasta työstä saavat osaavat rueta pyytämään samaa korvausta. Jos tiimin palkkojen harmonisointi onnistuu ja näin ollen mahdollinen närä ainakin niiden osalta kaikkoaa niin itse olisin tällöin valmis uhraamaan sen vuoden oman palkankorotuksen. Varsinkin kun sanoit, että oma palkkasi on linjassaan niin vähemmän palkkaa saavien palkka ei ole sitten niin linjassaan.

Tämäkin on vähän, että toiselle kun kumarrat niin toiselle pyllistät-hommia.

Jos tiimien välinen henki fuusion jälkeen on ollut hyvä niin solidaarisuuden nimessä kertoisin oman palkkatason, jotta vähemmän palkkaa samasta työstä saavat osaavat rueta pyytämään samaa korvausta. Jos tiimin palkkojen harmonisointi onnistuu ja näin ollen mahdollinen närä ainakin niiden osalta kaikkoaa niin itse olisin tällöin valmis uhraamaan sen vuoden oman palkankorotuksen. Varsinkin kun sanoit, että oma palkkasi on linjassaan niin vähemmän palkkaa saavien palkka ei ole sitten niin linjassaan.

Tämäkin on vähän, että toiselle kun kumarrat niin toiselle pyllistät-hommia.
Ei riitä sen vuoden oma korotus, jos kyse on isoista eroista ja korjataan vain normi vuosikorotusbudjeteilla. Näin ainakin jos kyse on normaalista suomalaisesta firmasta. Jos ei noita korjata/harmonisoida jonain ihan erillisenä harjoituksena, niin voipi unohtaa omat ei-pakolliset korotukset moneksi vuodeksi, todennäköisesti siihen asti kunnes vaihtaa hommia korotusten puutteeseen kyllästyneenä, jos on tarpeeksi isot erot.

Ei riitä sen vuoden oma korotus, jos kyse on isoista eroista ja korjataan vain normi vuosikorotusbudjeteilla. Näin ainakin jos kyse on normaalista suomalaisesta firmasta. Jos ei noita korjata/harmonisoida jonain ihan erillisenä harjoituksena, niin voipi unohtaa omat ei-pakolliset korotukset moneksi vuodeksi, todennäköisesti siihen asti kunnes vaihtaa hommia korotusten puutteeseen kyllästyneenä, jos on tarpeeksi isot erot.
Näin se usein menee. Itse en viiteen vuoteen saanut mitään korotusta ja joka vuosi sama perustelu "Sun palkka on muuhun tiimiin nähden niin korkea, palakankorotukset menee muille, että saadaan tasattua.." No onneksi tosta on jo päästy parin firman kautta eteenpäin. Nykyfirmassa korotukset ihan fiksusti ja itsekin saanut ihan ok korotuksia vuosittain.

Näin se usein menee. Itse en viiteen vuoteen saanut mitään korotusta ja joka vuosi sama perustelu "Sun palkka on muuhun tiimiin nähden niin korkea, palakankorotukset menee muille, että saadaan tasattua.." No onneksi tosta on jo päästy parin firman kautta eteenpäin. Nykyfirmassa korotukset ihan fiksusti ja itsekin saanut ihan ok korotuksia vuosittain.
Jep, eipä noissa usein oikein muuta ratkaisua ole kuin vaihtaa. @Raaka :lle sellainen vinkki, että jos jonkun sopivan korkean johtopuolen kaverin saisi ajamaan tuota harmonisointia ihan erikseen, niin menisi helpoiten. Paras olisi tietysti, että joku vastuullinen tajuaisi itse. Vastaavaa olen joskus ajanut itse läpi uuden organisaation pystytyksen jälkeen ja kummasti helpottaa sitten jatkossa omien tiimien vuosikierroksia, kun pahimmat kuopat on paikattu. Nyt on taas monta vuotta tullut oltua toisella puolella pöytää kerjäämässä niitä korotuksia :)

Työntekijöiden etu on, jos tietää muiden palkat. Silloin on varsin helppoa kysellä oman korotuksen perään, jos se on selvästi vähemmän kuin muiden tai vaihtaa työnantajaa. Kaikki muu palvelee yrityksen etuja. Tuskin kenenkään työkaveri on näreissään työkaverille, että saa huonompaa palkkaa, ehkäpä se ärsytys kohdistuu enemmänkin työnantajaan.

Työntekijöiden etu on, jos tietää muiden palkat. Silloin on varsin helppoa kysellä oman korotuksen perään, jos se on selvästi vähemmän kuin muiden tai vaihtaa työnantajaa. Kaikki muu palvelee yrityksen etuja. Tuskin kenenkään työkaveri on näreissään työkaverille, että saa huonompaa palkkaa, ehkäpä se ärsytys kohdistuu enemmänkin työnantajaan.
Miksi pitäisi olal samansuuruinen palkka kuin muilla? Mun mielestä palkka on aikalailla yksilökohtainen, eikä siihen juuri muiden palkkojen kuuluisi vaikuttaa (alasta riippuen toki). Mutta varsinkin jossain IT-alalla, konsultoinnissa jne. palkkahaitari samassa roolissakin voi olla mielestäni suuri. Palkkaa maksetaan sen mukaan, mikä on työntekijän arvo yritykselle IMO.

Miksi pitäisi olal samansuuruinen palkka kuin muilla? Mun mielestä palkka on aikalailla yksilökohtainen, eikä siihen juuri muiden palkkojen kuuluisi vaikuttaa (alasta riippuen toki). Mutta varsinkin jossain IT-alalla, konsultoinnissa jne. palkkahaitari samassa roolissakin voi olla mielestäni suuri. Palkkaa maksetaan sen mukaan, mikä on työntekijän arvo yritykselle IMO.
Samasta työstä sama raha. Ei työntekijän tarvitse tyytyä vähempään varsinkaan IT-alalla

Samasta työstä sama raha
En tiedä, mitä tarkoittaa tässä "sama työ", mutta jos nyt katsotaan aloittelevaa junnudevaajaa ja kokenutta ja hyvää devaajaa, niin näiden tuottavuudessa voi olla moninkertainen (tai monikymmenkertainen) ero vaikka työnkuva olisikin sama ja kummatkin tekisivät "samaa työtä". Eli missään nimessä näille ei kannata maksaa samasta työstä samaa rahaa kun tuottavuus on täysin eri planeetalta.

Jos taas "työ" tarkoittaa työn tulosta/tuottavuutta, niin toki.

En tiedä, mitä tarkoittaa tässä "sama työ", mutta jos nyt katsotaan aloittelevaa junnudevaajaa ja kokenutta ja hyvää devaajaa, niin näiden tuottavuudessa voi olla moninkertainen (tai monikymmenkertainen) ero vaikka työnkuva olisikin sama ja kummatkin tekisivät "samaa työtä". Eli missään nimessä näille ei kannata maksaa samasta työstä samaa rahaa kun tuottavuus on täysin eri planeetalta.

Jos taas "työ" tarkoittaa työn tulosta/tuottavuutta, niin toki.
Juu sama työ on vähän häilyvä käsite. Junnun ja kokeneen välillä pitääkin olla ero. Jos seniorina ei saa huomattavasti parempaa palkkaa, kuin juuri palkattu junnu, olisi hyvä käydä palkkakeskustelu. Tulee mieleen tapaus, jossa 5 vuoden työkokemuksella oleva työkaveri sai vähemmän palkkaa kuin itse sain 3 vuoden työkokemuksella. Työ oli 1:1 samaa vaativuudeltaan ja hän oli varmaan tuottavampi kuin minä. Jos emme olisi keskustelleet palkasta hänen kanssaan, hän tuskin olisi tajunnut olevansa kuopassa.

Juu sama työ on vähän häilyvä käsite. Junnun ja kokeneen välillä pitääkin olla ero. Jos seniorina ei saa huomattavasti parempaa palkkaa, kuin juuri palkattu junnu, olisi hyvä käydä palkkakeskustelu. Tulee mieleen tapaus, jossa 5 vuoden työkokemuksella oleva työkaveri sai vähemmän palkkaa kuin itse sain 3 vuoden työkokemuksella. Työ oli 1:1 samaa vaativuudeltaan ja hän oli varmaan tuottavampi kuin minä. Jos emme olisi keskustelleet palkasta hänen kanssaan, hän tuskin olisi tajunnut olevansa kuopassa.
Eikä senioriteettii sitten ole mikään suoraviivainen sekään. Voi olla 2 devaajaa 15+ vuoden kokemuksella, mutta silti toinen saa moninkertaisesti aikaan vrt. toinen (eli osaaminen määrittää senioriteetin, ei ikä tms.). Toki tässä tapauksessa lienee eri nimikkeet kavereilla, ainakin asiakkaaseen päin, jolloin saadaan eri tuntihinta.. Tai näin ainakin pitäisi olla.

Mutta kaikki työ ei ole näin suoraviivaista asiakaslaskutusta edes devaushommissa. Silloinkin pitää erotella mitä hyötyä työntekijä firmalle tuo (vaikkapa tuotekehityshommat).

Eikä senioriteettii sitten ole mikään suoraviivainen sekään. Voi olla 2 devaajaa 15+ vuoden kokemuksella, mutta silti toinen saa moninkertaisesti aikaan vrt. toinen (eli osaaminen määrittää senioriteetin, ei ikä tms.). Toki tässä tapauksessa lienee eri nimikkeet kavereilla, ainakin asiakkaaseen päin, jolloin saadaan eri tuntihinta.. Tai näin ainakin pitäisi olla.

Mutta kaikki työ ei ole näin suoraviivaista asiakaslaskutusta edes devaushommissa. Silloinkin pitää erotella mitä hyötyä työntekijä firmalle tuo (vaikkapa tuotekehityshommat).
Sen puhtaan tuotetun arvon lisäksi pitää myös huomioida onko työntekijä nettoarvoltaan positiivinen ja palkka järkevä suhteessa kilpailijan tarjoamaan. Ei sille super hyvälle osaavalle työntekijällekään tarvitse maksaa megapalkkaa jos kukaan muu ei ole valmis maksamaan enempää samasta osaamisesta ja työpanoksesta, toisaalta joskus voi olla tarpeen pitää kaveri isollakin palkalla talossa.

• Tykkää
Reactions: hmb
5 vs 3 vuotta, eikö ne mene suurin piirtein samaan lokeroon? Ei nyt kahdessa vuodessa mitään maagista yleensä tapahdu osaamisessa.

Poppamies

Que pasa, ese?
5 vs 3 vuotta, eikö ne mene suurin piirtein samaan lokeroon? Ei nyt kahdessa vuodessa mitään maagista yleensä tapahdu osaamisessa.
Kyllä täällä on palkka noussut joka vuosi ihan merkittävästi. Ainakin alkuvuosina, ehkä vuodet 10-13 on rauhallisempaa.

Tietenkin oletuksena ei ollut, että meillä olisi sama palkkaus johtuen juuri monista muuttujasta: Kokemus,tuottavuus, työnkuva kokonaisuutena ja tietenkin eniten omat neuvottelutaidot.
Ihmetyksenä tuli vaan tämä erojen suuruus. Räikeitten tämä näkyy tuolla kokemustason alkupäästä kun vertailin kolleegoita. Muutama vuosi kokemusta ja taitotasot suurinpiirtein samassa niin meillä palkka on näköjään 500€ enemmän.

Tosin ymmärsin rivien välistä, että nämä uudet kolleegat eivät ole oikein koittaneet edes pitää palkkaneuvotteluita vuosien saatossa, "Tyhjää saa pyytämättäkin"-ajatuksella. Varsinkin kun harvassa on ollut ne tilanteet että palkkaa on nostettu pyytämättä. Tietenkin jos palkkaneuvottelut on aina torpattu täysin, niin kyllähän se varmaan tiputtaa intoa koittaa neuvotella.

Nyt on vaan jännä seurata, että nähdäänkö tämä minun parempi palkka jo riitäävänä korvauksena isommista vastuualueista kun heijastan sitä yleiseen palkkahaitariin täällä. Päätin myös olla myös kertomatta omaa palkkaani muille jos puheeksi tulee ( kerroin jo heille että palkkataso meillä on parempi) ja ottaa asiaan enemmän puheeksi tulevissa palkkaneuvotteluissa, jos aletaan vertamaan pyyntöäni kolleegoiden palkkoihin vedoten.

Kyllä täällä on palkka noussut joka vuosi ihan merkittävästi. Ainakin alkuvuosina, ehkä vuodet 10-13 on rauhallisempaa.
No perhana, olen varmaan väärässä työpaikassa tai huonosti tuottava työntekijä. Epäilen ensimmäistä, koska useampi YT on selvitty. ;) Palkka on noussut keskimäärin noin 3-4 vuoden välein, yleiskorotukset pois lukien.

Tuskin kenenkään työkaveri on näreissään työkaverille, että saa huonompaa palkkaa, ehkäpä se ärsytys kohdistuu enemmänkin työnantajaan.
Eipä vissiin. Kateellisuus on loppumaton luonnonvara. Eräässä entisessä työpaikassa kollega päätti ottaa afterworkeilla illan hämärtyessä palkkaerot puheeksi. Isompi tilipussini johtui siitä, että nuolen esimiesten ja projektipäällikköjen perseitä. Toisessa firmassa kahvihuoneessa leijailevaa katkeruutta olisi voinut leikata saksilla, kun entry-level hommiin jämähtäneet moniosaajat haukkuivat työnantajaa lukiessaan jostain Hesarin sivuilta IT-alan keskipalkkoja. Tosiasiassa tuo sama porukka ei kyennyt itsenäisesti toimimaan missään vähänkään vaativammassa hommassa. Soveltamis- ja kokonaisuuksien hahmottamiskyky pyöreä nolla. Vuosien jälkeen perusongelmia eskaloitiin muiden hoidettavaksi. Luonnollisesti urallaan edenneitä karsastettiin ja perseennuolenta oli tässäkin se pääasiallinen syy.

Kuullostaa aika myrkylliseltä ilmapiiriltä, jos ei voi työkaverin kanssa keskustella palkasta. Ei se mikään salaisuus muutenkaan ole. Jos ujostuttaa kysyä suoraan, voit kysyä verottajalta mitä se vierustoveri tienaa. Muutamasta eri lähteestä on sanottu, että palkkakeskustelu kannattaisi käydä vuosittain. Vaikka palkkakeskustelu ei johtaisi korotuksiin, ei se sitä palkkaa todennäköisesti laskekkaan. Liiallinen nöyryys ja herranpelko palvelee työnantajaa hyvin, mutta omaa kukkaroa kehnosti.

Kuullostaa aika myrkylliseltä ilmapiiriltä, jos ei voi työkaverin kanssa keskustella palkasta. Ei se mikään salaisuus muutenkaan ole. Jos ujostuttaa kysyä suoraan, voit kysyä verottajalta mitä se vierustoveri tienaa. Muutamasta eri lähteestä on sanottu, että palkkakeskustelu kannattaisi käydä vuosittain. Vaikka palkkakeskustelu ei johtaisi korotuksiin, ei se sitä palkkaa todennäköisesti laskekkaan. Liiallinen nöyryys ja herranpelko palvelee työnantajaa hyvin, mutta omaa kukkaroa kehnosti.
Keskustelu on yleisesti hyvästä, mutta kannattaa myös tiedostaa sen hyödyttävän eniten palkkakuopassa olevia.

Jos tuon aiheen aloittaja saa kaikki uudet saapujat tiesostamaan palkkansa pienuuden he varmasti ajavat niiden nostamista. Tämä on pois palkankorotuksiin budjetoiduista rahoista.

Päivitetääs tätä, olen ollut alihankkijan leivissä eräässä konepajafirmassa, nyt tarjottiin talosta paikkaa ja otin sen vastaan. Työtehtävä pysyy samana, palkkaa nostettiin. Nyt brutto noin 2700e/kk.
Ei taida ihan etelä-suomessa olla, kun 16€/h kantturoissa ollaan?

Viimeksi muokattu:
Jaa. Olisi mulla ihan hyvä mielipide kertoa tohon rekrytointipalkkio hommaan. Mutta kun erikseen pyydettiin niin en kerro.

Ei taida ihan etelä-suomessa olla, kun 16€/h kantturoissa ollaan?

-----------------------------------

Joo ei ole etelä-suomessa, pohjanmaalla asun. Ja kyllä palkka tuosta jonkin verran vielä tulee nousemaan, maksimi on siellä 20e pinnassa mitä tiedän pitempään talossa olleiden saavan.

Viimeksi muokattu:
Oon itse ollut 10 vuotta samassa automaatioalan firmassa töissä asentajana ja välillä tehnyt työnjohdon hommia(erikseen sovitulla korvauksella). Tässä sitten viime kuussa laitoin sähköpostia asiasta päättävälle henkilölle että jos voitais palkkaa tarkistaa kun mielestäni oma osaaminen on tässä vuosien saatossa noussut huomattavasti korkeammalle tasolle kuin muilla.

Ensinnäkin kesti 3 viikkoa vastata tähän sähköpostiin ja vastaus oli luokkaa "saat vanhemman asentajan palkkaa ja meillä on firmassa tasapalkka järjestelmä". Siihen vielä vastasin että eikö ammattitaidolla ole mitään merkitystä ja tähän vastattiin että ei ole.

No eipä tässä kai muuta kuin uusia haasteita kohti ja firmaa vaihtamaan. Liksa siis on ~20 euroa tunti plus sitten toki urakkalisät yms.

Hesarin mukaan reaalipalkat ovat pudonneet vuoden 2014 tasolle. Pitänee ruinata lisää liksaa.

Se olikin luokkaa parempi kehityskeskustelu tällä viikolla esimiehen kanssa. Kovasti siinä kehu tekemistä johon sitten tuumasin puolivitsillä että joko sitä alettas senior etuliitettä leipomaan titteliin. Pomo tuumasi siinä että mikäjottei. Liksaa lisää samalla sellanen 10% ja mahdollista "palkkakattoa" reilusti ylös.
Ihan mukava alkaa olemaan jo liksa "pelkäksi" servicedesk jantteriksi. Vajaa viisi vuotta ollut talossa ja liksa noussu nyt vuosien saatossa kun tuo nyt tulee voimaan 3100€-->4100€. Jotaki tainut tehdä oikein tässä hommassa.

Puljuun tullessa liksa oli tule tai jätä. 1740€/kk. (5v sitten)

Sähköasentajanhommista siirtyntyt kojeistopuolelle.

Ite sain palkan korotuksen vaihtamalla työpaikkaa. Uuteen soppariin nimi alle ja sitten entiselle morjensta.
Tämä se yleisin tyyli on.

Itse kokeilin vähän eri tyyliä kun itse firmassa ei vikaa ole mutta eri positio kiinnostaisi niin menin ja kerroin mietteeni firman TJlle.

Kiitti oikein erikseen että tulin etupeltoon kertomaan fiiliksiä ja ei tietenkään siltä istumalta uutta positiota voinut keksiä.

Mutta nyt on tiedossa tilanne myös pöydän toisella puolella ja varmasti tiedetään että työntekijä katselee avoimia työpaikkoja niin eipähän tule yllätyksenä jos otan ja lähden ennen kuin reagoivat mahdollisesti…

Pieni kevennys sallittakoon, liittyy aiheeseen:

Olen menossa työhaastatteluun eikä ainakaan etukäteen kerrottu palkasta mitään vaikka sitä kysyin. Firman tuntien mahdollisessa työsopimuksessa palkaksi on merkattu jotain ihan muuta kuin palkkatoive. Voi olla, että tuhlaan kummankin aikaa käymällä haastattelussa, mutta työ voisi olla nykyistä mielekkäämpää.

Olen menossa työhaastatteluun eikä ainakaan etukäteen kerrottu palkasta mitään vaikka sitä kysyin. Firman tuntien mahdollisessa työsopimuksessa palkaksi on merkattu jotain ihan muuta kuin palkkatoive. Voi olla, että tuhlaan kummankin aikaa käymällä haastattelussa, mutta työ voisi olla nykyistä mielekkäämpää.
Tuosta on ollut aika paljon linkkarissa keskustelua että hakijan pitää listata kaikki mahdolliset skillsit ja vielä myydä ne plus miljoona muuta ominaisuutta. Mutta vastaavasti työnantajaorganisaatiosta ei kerrota paljoakaan saati edes palkkaluokkaa. :hmm:

Ei kai firma paljasta korttejaan etukäteen. Palkasta kyllä sovitaan erikseen, eikö se ole petoksen yritys jos työsopimukseen yritetään laittaa jotain mistä ei ole sovittu. Olen saanut palkkahaarukkaa selville hakemalla paikkoihin joita hoitaa ulkoinen rekryagentti esim. academic work. Kun on täydellinen hakija tehtävään ja pyytää liian kovaa liksaa, alkaa konsultti kakistelemaan että eikö kävisi jokin xxxx-yyyy haarukkaan asettuva liksa. Toki jos pyytää aivan liikaa niin ei edes kysytä kun luetaan rivien välistä että et tule hyväksymään niin paljon pienempää korvausta.

Osjur

ლ(ಠ益ಠ)ლ
Päivitetääs tätä, olen ollut alihankkijan leivissä eräässä konepajafirmassa, nyt tarjottiin talosta paikkaa ja otin sen vastaan. Työtehtävä pysyy samana, palkkaa nostettiin. Nyt brutto noin 2700e/kk.
Rupesin oikein itsekin katsomaan omaa palkkakehitystä kun näissä koneistushommissa ollaan oltu 12v kokopäiväisesti, tätä ennen ekat kolme vuotta olivat ns. pätkähommia isän firmassa (2008 lama vei lopulta konkurssiin :cigarbeye:) kun opiskelin tuotantotekniikkaa.

2011: aloitin hommat kokopäivätöissä 8e/h ihan kappaleenvaihtajana vaikka fanucin ohjelmoinnista olikin jo aiempaa kokemusta.
2012: tuntipalkka 9.25e/h kun huomasivat että pystyn kyllä ylösajaa vanhoja ja myös uusia hommia koneistuskeskuksella ihan itsenäisesti ja samalla vuositulot kasvoivat roimasti johtuen urakoista ja ylitöistä.
2013: tuntipalkka kipusi peräti 11e/h lukemaan mutta vuosiansiot väheni koska urakat ym. vähenivät rajusti.
2014: tuntipalkkaan tuli 0.12c korotus, ja vuosiansiot romahti, johtuen kylläkin että vietin 3kk vuodesta jenkeissä.
2015: tuntipalkka nousi 11.5e/h mutta vuosiansiot kasvoivat huomattavan määrän kun tuli paljon uusia koneita (myös eri ohjelmointikielillä, heidenhain, siemens) joita tarvi ylösajaa uusille ja vanhoille hommille, eli pitkää päivää tehtiin. Tuottavuuden parannus varsinkin vanhojen hommien kanssa oli tässä kohtaa aivan huima.
2016-2018: tuntipalkka pysyi 11.5e/h lukemassa ja vuosiansiot laski joka vuosi koska tämän ajan välillä indeksikorotus oli vain 18c, joka tapahtui 2018 alussa ja ylitöitä ym. tarvi tehdä vähemmän juuri tuottavuuden parantumisen johdosta.

Tässä kohtaa päätin että nyt on aika vaihtaa työmaata
2019: 2450e/kk (14.5e), uudet kujeet ja robotiikan pariin. Vuoden päätteeksi olin saanut automatisoitua & tehostettua firman robottisoluja siihen malliin että kaverin määräaikaista sopparia ei jatkettu koska ei ollut enään tarvetta olla ukko joka vuorossa, viikonloppuhommat soluilla loppuivat vaikka volyymit kasvoivat huomattavasti ja samalla solujen töiden kustannukset sain laskettua noin 1/4 osaan entisestä. Tämähän ei omassa palkassani näkynyt oikeastaan millään lailla, firman tuloksessa kylläkin. Samalla itse siirryin 6h työpäivään, mitä turhaa olla työmaalla, kännyilmoitus riittää jos jotain rikki.
2020: 1860e/kk (6h) eli (2480e / 8h), vuositulot taas tietenkin romahti, varsinkin kun ei ollut kauheasti uutta hommaa jota ajaa ylös joten ylitöitä ei kauheasti ollut. Palkankorotuksen sain anomalla vasta kun huomasivat että robosolut oikeasti tuottivat huomattavan lisän firman tulokseen vaikka liikevaihto kokonaimääräisesti laski.
2021: 2000e/kk (6h), vuosiansiot tosin sanovat kk palkaksi noin 3200e koska paljon taas uutta ylösajettavaa tuotantoa ja 6h työpäivällä kertyi myös ylityötunteja ihan mukavasti.
2022: 2750e/kk (8h) siirtyminen takaisin 8h työpäivään oli suurin vikatikki koskaan. Ylityöt loppuivat kuin seinään ja taas ollaan innovoimassa (koska tylsää) että miten saadaan muutamat kaverit kortistoon (toivon että itse voisi lähteä samalla ovenavauksella) jos saan 24/7 automatisaatioprojektit päätökseen, harmillisesti tästäkään ei saa muuta kuin kultaisen kädenpuristuksen. Lisäksi uusi esihenkilö (talon ulkopuolelta) jaksaa valittaa työajoista jatkuvalla syötöllä vaikka tuntipankki lähes kuukauden verran plussalla ja jatkuva päivystys koska virhetilanteista tulee automaattisesti ilmoitus jota lähdetään korjaamaan jos kiire / itsellä aikaa, josta ei edes saa rahallista korvausta vaan se kerryttää sitä tuntipankkia niin miksi valittaa siitä että ei olla työmaalla tiettyyn kellonaikaan vaikka koneet käy...

Tässä täytyy ihan itsekin itseltä kysyä että miksi työntekijänä tarvisi olla innovoimassa / kehittämässä tuotantoa jos mitään näkyvää hyötyä siitä ei itse saa... kai se johtuu että ollaan kasvettu yrittäjäperheessä jossa on nähty sekä konkurssit että kulta-ajat.

Olisi pitänyt vaan lukea itsensä softaohjelmoijaksi, nyt tätä tulee vain harrastettua ja halusin nuorempana pitää sen harrastuksen erossa töistä.

Viimeksi muokattu:
Olisi pitänyt vaan lukea itsensä softaohjelmoijaksi, nyt tätä tulee vain harrastettua ja halusin nuorempana pitää sen harrastuksen erossa töistä.
Itselläni oli sama ajatus aikanaan. Kymmenisen vuotta meni hukkaan ja luovutin, koska ainakin minun kannattaa tehdä työkseni sitä mistä pitää :lol:

@Osjur

Työn sankari. Ilmaisena työvoimana tehostaa kavereiltakin työt alta, tehostaa vieläkin enemmän että sais lisää kavereita ulos. Yhtiö vain hymyilee, eiku ei edes hymyile vaan vittuilee työajoista, tuskin saa työaikapankkiakaan hyvillä mielin sitten käytellä pois, soitellaan vapailta äkkiä korjaamaan asia y, ilman korvausta ja kiitosta tietenkin. Huutoa tulee jos asia ei toimi, hiljaista on kun kaikki toimii eikä enempää pyydetä korvauksia.

Toivot että pääsisit itsekin pois? Ja kyselet miksi pitää kehitellä ilmaiseksi yhtään mitään, kuulostat kuitenkin siltä, että osaamisesta/työpanoksestasi maksettaisiin palkka vähintäänkin tuplana yhtiössä jossa sinua henkilönä sekä että saavutuksiasi arvostettaisiin oikeasti. Käsittämättömiä yhtälöitä, joita ei selitä mikään kotikasvatus konkursseineen, paikataanko tuolla sitten jotain henkisiä haavoja/traumoja tekemällä kasvottomalle yhtiölle hyvää loputtomasti. Viimeinen vaihtoehto on, että kyseessä yhdenlainen uskonnollisen yhteisön vahva vaikutus työyhteisössä/kulttuurissa/omistajistossa, kuulostaa niin tutulta paikalta missä on hyvä polttaa hyvät tekijät kunnolla loppuun ja lopuksi taputellaan olalle että hyvä hyvä kyllä sinä pärjäät.

Töissä on aina maksettu palkkaa melko vähän, ja asenne ollut vähättelevä. Työntekijän kouluttaminen vie kuitenkin melkeinpä vuoden, ja valmiita ei voi saada. Nyt sitten moni on irtisanoutunut parempiin hommiin, moni saikuttaa. Ollaan tultu siihen, että jos tietyt muutamat ihmiset lähtevät, niin korttitalo romahtaa. Koska ei jää jäljelle ketään, joka voisi kouluttaa JA siinä ohessa hoitaa kaiken työn. Koko osasto vain katoaa ja asiakkaat jäävät ihmettelemään. Mutta palkkaa ei voida nostaa, aina pitää maksaa harjoittelijan palkkaa ja käyttäydytään kuin kaikki on korvattavissa. Ihan mielenkiintoinen ihmiskoe menossa. Uskon että mieluummin kustaan koko bisnes kuin annetaan lisää palkkaa.

On ollut mukavaa olla pienessä firmassa töissä, kohta tulee puoli vuotta täyteen. Pienellä tarkoitan oikeasti pientä, liikevaihtoa tälle vuoteen 400k€ tähän mennessä.

Pomon kanssa oikeasti pystyy neuvottelemaan joustavasti, tietenkin palkka mitä pystyy maksamaan on nyt aika tapissaan ellei satu saamaan keikkaa jossa laskutus isompaa.

Jos on keikkaa pidemmällä ollut 70km päässä, niin ei mun ole tarvinnut omaa päivääni sen takia venyttää.

Palkka
19,4€/h
Ruokaraha
Km-korvaukset

Työnkuvan kuuluu huoltosopimuksen mukaiset LVI työt, satunnaisten työmaiden hoito kykyjen mukaan, mittaus ja säätö, pöytäkirjojen naputtelua, tavaroiden tilaus ja suurempien tilauksien kilpailuttamista, muilta toimijoilta töiden tilaus niiltä osin kun ei itse kerkeä/pysty tekemään.

Hyvää kokemusta saanut ja tietotaito pääsee karttumaan kun selvittelee itse asiat. Eiköhän kohta vähän hiljentyessä pääse kokemaan töiden myyntiäkin. Varmaan aika samanlaista hommaa soitella isommille firmoille tarjotakseen aliurakointia, kun työttömänä töiden kalastelu, paitsi paremmat lähtökohdat.

Ei kai firma paljasta korttejaan etukäteen. Palkasta kyllä sovitaan erikseen, eikö se ole petoksen yritys jos työsopimukseen yritetään laittaa jotain mistä ei ole sovittu. Olen saanut palkkahaarukkaa selville hakemalla paikkoihin joita hoitaa ulkoinen rekryagentti esim. academic work. Kun on täydellinen hakija tehtävään ja pyytää liian kovaa liksaa, alkaa konsultti kakistelemaan että eikö kävisi jokin xxxx-yyyy haarukkaan asettuva liksa. Toki jos pyytää aivan liikaa niin ei edes kysytä kun luetaan rivien välistä että et tule hyväksymään niin paljon pienempää korvausta.
Erikoista on kyllä se palkkahaitarin pihtaus. Tällä viikolla itseasiassa tuli ekaa kertaa rekrymaili, jossa oli palkkahaitari kerrottu. Ei ihan hirveästi ole kiinnostusta alkaa paikanvaihtoa miettimään, jos palkkahaarukka on täysi arvoitus.

Itselläni oli sama ajatus aikanaan. Kymmenisen vuotta meni hukkaan ja luovutin, koska ainakin minun kannattaa tehdä työkseni sitä mistä pitää :lol:
Kyllä työkseen kannattaa tehdä sellaista mistä maksetaan. Vapaa-ajalla voi sitten tehdä sellaista mistä tykkää.

Minäkin kysyin palkan korotusta. Ei voi. Voi voi nyt voi. No kysyin sitten erästä lisää joka olisi ollut 19 euroa kuussa. Monta viikkoa kesti. Ja sitten tuli vastaus ettei sellaista lisää makseta tästä lähtien kenellekkään. No pistin sitten huvikseni saman alan hommiin hakemusta ja palkkatoiveen sellaisen millä voisin firmaa vaihtaa. No satasen maksavat vähemmän mitä pyysin. 450 enemmän kuin nykyisessä ja helpompi homma. Pomo vielä kysyi, että kysyykö ylempää mulle isompaa palkkaa sanoin, että vähän myöhäistä mulla on jo uudessa sopimuksessa nimi. Kysyin uudesta paikasta, että oisko mahollista saada palkallista lomaa ensi kesälle pari viikkoa. No kolme päivää sain. Nyt pidän pari viikkoa vapaata ja sitten aloitan uudessa paikassa. Ja itekin olen monet tekijät meillä hommiin kouluttanut ja yksin olen parin linjan hommat tehnyt.

Minäkin kysyin palkan korotusta. Ei voi. Voi voi nyt voi. No kysyin sitten erästä lisää joka olisi ollut 19 euroa kuussa.
Loppu hyvin kaikki hyvin! Huonompi skenaario olisikin ollut, että olisit tuon 19e palkankorotuksen saanut ja seuraavan kerran korotusta pyytäessä olisi vain todettu, että "vastahan sinä sait palkankorotuksen!" :)

No, itse en pystyisi tekemään koko työuraa sellaista paskaa, josta vaan maksetaan tarpeeksi. Työn parissa viettää kuitenkin aika ison prosentin elämästään.
Joku hatuntekolinja opiskelupaikaksi on taatusti surkea alavalinta vaikka kuinka tykkäisi tehdä hattuja.

Joku hatuntekolinja opiskelupaikaksi on taatusti surkea alavalinta vaikka kuinka tykkäisi tehdä hattuja.
Kyllähän noita menestyviä hattufirmoja on jopa ihan kotimaassa. Tietysti sitten vaatinee yrittäjäriskiä, jos aikoo käsityöammatissa rikastua. Tuntipalkat työläisille ei varmaan oo päätä huimaavia.

Kyllähän noita menestyviä hattufirmoja on jopa ihan kotimaassa. Tietysti sitten vaatinee yrittäjäriskiä, jos aikoo käsityöammatissa rikastua. Tuntipalkat työläisille ei varmaan oo päätä huimaavia.
Hyvin harva kuitenkaan pääsee 100% tekemään sitä mistä tykkää, varsinkaan yrittäjänä :think:
Se että pääse vaikka 30% työajasta tekemään "lähes harrastukseen verrattavaa" jättää jäljelle vielä 70% puurtamista, kuinka monta kymmentä prosenttia on tuosta 30% työajasta valmis ottamaan palkkahittiä? Toki tässä maassa verotus tasaa, mutta kyllähän palkkaero aina jonkin verran näkyy...
En sano että pitäisi pysyä työssä jota inhoaa, mutta aika harvalla työelämässä on vaihtoehtona poimia työtehtävistä vain kiinnostavat osat, oli ala mikä tahansa.

Edit. Ei siis ollut hatuntekoon vaan yleisesti aiheeseen ;)

Samasta työstä sama raha. Ei työntekijän tarvitse tyytyä vähempään varsinkaan IT-alalla
Minusta tämä on kyllä aika erikoista. Toinen kaveri tuo firmaan miljoonan vuodessa ja toinen hiekkaa kengissään, niin miksi pitäisi olla sama palkka? Ei sama työ tarkoita että tulos olisi lähellekään sama. Tai no toki jos on vaikka alepan kassalla niin sitten toki, kun koko työ perustuu lähinnä siihen että olet paikalla ennalta sovitun ajan, eikä tuossa nyt varsinaisesti voi olla huono tai hyvä, ellei nyt sitten tee valtavia virheitä tms kokoajan. Mutta käytännössä siis kuka tahansa normaali ihminen pystyy työn hoitamaan riittävän hyvin.

Meillä on ainakin ihan henkilökohtaisesti sellainen palkka jokaisella jota kukin saa itselleen neuvoteltua. Palkka perustuu vahvasti tuloksen tekoon ja sitä saa kyllä nostettua kunhan tulos vaan on riittävän hyvä.

Hyvin harva kuitenkaan pääsee 100% tekemään sitä mistä tykkää, varsinkaan yrittäjänä :think:
Se että pääse vaikka 30% työajasta tekemään "lähes harrastukseen verrattavaa" jättää jäljelle vielä 70% puurtamista, kuinka monta kymmentä prosenttia on tuosta 30% työajasta valmis ottamaan palkkahittiä? Toki tässä maassa verotus tasaa, mutta kyllähän palkkaero aina jonkin verran näkyy...
En sano että pitäisi pysyä työssä jota inhoaa, mutta aika harvalla työelämässä on vaihtoehtona poimia työtehtävistä vain kiinnostavat osat, oli ala mikä tahansa.

Edit. Ei siis ollut hatuntekoon vaan yleisesti aiheeseen ;)
Toki suuri merkitys on myös sillä, millaista se puurtaminen on. Jos se on jotain mihin voi itse vaikuttaa ja ne tylsätkin hommat on loppupeleissä "ihan siedettäviä", niin eikai siinä mitään. Toisaalta, jos se puurtaminen on semmoista kaikki mehut vievää paskan sietämistä ja tuut niinä päivinä ihan puolikuolleena kotia, niin kyllä se raja jokaiselle tulee jossain vaiheessa vastaan. Yksi sietää paskaa hyvällä palkalla paremmin kuin toinen, mutta nämähän on omia valintoja.

Hieman OT, mutta liikaa kyllä näkee eri firmoissa työntekijöitä (vuokratyöntekijänä ollessa tuli nähtyä yhtä sun toista), joita hommat ei selvästikään yhtään kiinnosta, mutta ovat vaan jääneet oravanpyörään jumiin. Toisaalta tämmöiset tapaukset ovat myös äärimmäisen ärsyttäviä työkavereita, kun vaikka kuinka teet itse hyvää työtä, niin heidän työpanoksensa (tai sen puute) kyllä pilaa hommat tavalla tai toisella. Olisi kaikille parempi, jos nämä oravanpyörään jääneet henkilöt pääsisivät jatkokouluttautumaan itseään kiinnostavalle alalle.
Aiemmassa firmassa kehityskeskustelussa pomo juurikin mainitsi, että haluaa pitää palkkauksen "reiluna". Tietyllä tavalla ymmärrettävää, mutta toisaalta onhan se outoa, että motivoituneen, hommansa hyvin tekevän ja kaikinpuolin "tuottavan" työntekijän palkka on jotenkin riippuvainen huonommin työnsä tekevän kollegan palkasta. Kyllähän sen näkee miten motivoituneita työntekijöitä on julkisella puolella, kun oma-aloitteisuudesta ja itsensä kehittämisestä ei palkita käytännössä mitenkään. Menon ei tarvi olla puhdasta kapitalismia, kun kyllä sen eron hyvän ja "huonon" työntekijän välillä näkee ilman jokaisen asian seuraamistakin.

Minusta tämä on kyllä aika erikoista. Toinen kaveri tuo firmaan miljoonan vuodessa ja toinen hiekkaa kengissään, niin miksi pitäisi olla sama palkka? Ei sama työ tarkoita että tulos olisi lähellekään sama. Tai no toki jos on vaikka alepan kassalla niin sitten toki, kun koko työ perustuu lähinnä siihen että olet paikalla ennalta sovitun ajan, eikä tuossa nyt varsinaisesti voi olla huono tai hyvä, ellei nyt sitten tee valtavia virheitä tms kokoajan. Mutta käytännössä siis kuka tahansa normaali ihminen pystyy työn hoitamaan riittävän hyvin.

Meillä on ainakin ihan henkilökohtaisesti sellainen palkka jokaisella jota kukin saa itselleen neuvoteltua. Palkka perustuu vahvasti tuloksen tekoon ja sitä saa kyllä nostettua kunhan tulos vaan on riittävän hyvä.
Se miljoonan taloon tuova kaveri voi saada vähemmän palkkaa kuin se aavikon aloittaja. Kyllä se miljoonamiehen palkka pitäisi vähintään sama ellei parempi olla. Monesti yksilöt aliarvioivat oman arvonsa ja jäävät kuoppaansa, koska se on helppoa. Miljoonia takovan työssä on todennäköisesti jotain eroa, vaikka tehtävänimike ja kohde olisikin sama.

Samassa työssä olet varmaankin yhtä aikaansaava, kokenut ja taloudellisesti kannattava kuin vertailukohteesi. Tuo tuskin käytönnässö toteutuu, mutta sitä voikin suhteuttaa niiltä osilta, joista vertailu jää vajaaksi.

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
194 212
Jäsenet
62 471
Uusin jäsen
4pina

Hinta.fi

Ylös Bottom