Juu, kuten sanoin varianssi on varmasti varsin suurta ja vaihtelua on. Nopeasti vilkaisten, yksitysen sektorin miesten keskiansio on kasvanut n. 15 % viimeisen 10 v. aikana, joten 20-30 % olisi huomattavasti yli trendin.
Palkkojen kehitys
Tuollainen tilasto ei tietenkään kovin kummoisesti kuvaa edes yksityisen sektorin korkeakoulutettujen joukkoa, mutta jotain suuntaa yleisestä kehityksestä saa. Tilastokeskukselta muistaakseni löytyy käppyrät kaikista koulutusluokista, mutta ei koostetta vuosien välillä ja en jaksa alkaa itse tekemään kuvaajaa.
https://www.tek.fi/fi/cmis/browser?id=workspace://SpacesStore/f4b60993-c51e-4d33-955e-34fd47537a48&filename=cmisattachments/tmt_2018_palkat_koulutusohjelmittain.pdf
Alakohtaisesti löytyy suuntaa tuolta tekin tilastosta, jossa esim. perinteinen koneDI 5-9v kokemuksella mediaani 4100 e/kk ja tietotekniikassa vastaava 4500 e/kk.
Mulla taas oli omassa kommentissa pieni otosjoukko ja sijaintina pääkaupunkiseutu, joten pidän edelleen omaa arviotani hyvinkin mahdollisena.
Joo, en mä sinänsä sano ettei it-alalla olisi palkat noussut suhteessa muihin aloihin. Enemmänkin meinaan, että palkat ovat nousseet yllättävän vähän siihen nähden kuinka kova pula on tekijöistä, kuinka keskeiseksi IT on muuttunut yritysten liiketoiminnassa ja kuinka paljon palkat ovat nousseet ulkomailla.