Palkkakeskustelu

Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 579
CAD-suunnittelijalla taitaa olla vaikea kivuta 4ke rajan yli, varsinkaan insinööritoimistoissa. Valmistavissa taloissa palkka on ehkä vähän parempi. Paljon yli 4ke tuskin monessa talossa mennään suunnittelijan statuksella.
Valmistavassa teollisuudessa ite suunnittelijastatuksella, Autocadia tulee pyöriteltyä lähes päivittäin ja muutoin sitten kone- tai komponentti suunnittelua/mitoitusta muilla ohjelmilla, mulle simppeliä klikkailua mutta muille tuntuu olevan kovinkin vaativaa ja osaajia kyllä helvetin vaikee löytää, kaikki tuntuu olevan keskimäärin ihan uunoja tällä alalla. 4750 € / kk on liksa (plus kilsat ja mahdolliset osapäivärahat, ateriakorvaukset jne.) ja työaika normi toimihenkilön 37,5 h/vko, ei ikinä ylitöitä. Oon valmistunut (LVI-)inssiksi tasan 11 v. sitten. Inssitoimistoista ois ihan turha edes kysyy tätä liksaa, nauraisivat varmaan pihalle.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 525
Tieralle palkat kunnossa vrt. miten heikkoa laatua sieltä tulee ulos. Julkisella ei vissiin mitään paineita onnistumisen ja aikataulujen kanssa?
 

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Tieralle palkat kunnossa vrt. miten heikkoa laatua sieltä tulee ulos. Julkisella ei vissiin mitään paineita onnistumisen ja aikataulujen kanssa?
"Oon vaan töissä täällä." :)

Joo kyllähän sitä uutisissa/Tivissä ollaan oltu, seuraavaa otsikkoa odotellessa.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 684
Luonnontieteen alan tutkija yliopistolla, tohtorintutkinnon jälkeen nelisen vuotta työkokemusta Suomessa ja ulkomailla. Luokkaa 3600/kk, maailmalla tienasi paremmin mutta ihan suht. tyytyväinen olen, etenkin kun työ on sellaista mitä oikeasti haluaa tehdä. Miinuspuolena määräaikaisuudesta toiseen menemistä ilman kovin merkittäviä mahdollisuuksia vakinaistua. Palkkaluokassa nouseminen vaatisi suurien kansallisten tai kansainvälisten kilpailtujen tutkimusrahoitusten saamista. Nämä ovat kiven alla, mutta yritys on kova.
Oma tausta malu / it puolella. Hyppäsin itse yksityiselle puolelle kun sain väikkärin esitarkastukseen, 10v meni yliopistolla erilaisissa hommissa ennen sitä. Loppuvaiheessa 3000€ /kk, pieni alanvaihto IT-puolelle ilman varsinaista alan työkokemusta ja yhden työpaikan vaihdon jälkeen palkkakehitys ollut 3400€ --> 3900€ --> 5400€ kahdessa vuodessa. Päivääkään en ole katunut, ja varsinkin nykyisessä paikassa todella mielenkiintoista tekemistä ja mahdollisuuksia edetä uralla. Yhtään ei ole ikävä tuota yliopistojen jatkuvaa taistelua rahoituksesta ja määräaikaisuuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 525
"Oon vaan töissä täällä." :)

Joo kyllähän sitä uutisissa/Tivissä ollaan oltu, seuraavaa otsikkoa odotellessa.
Omaan kokemukseen Tierasta peilaten, siellä on äärimmäisen vähän oikeasti osaavia asiantuntija (ilmeisesti olet yksi niistä, veikkaisin?) ja sitten on jäätävä kasa jotain it-tradeja tai muita vastaavia, jotka hädin tuskin erottaa Win 7 ja Win 10 toisistaan.
 

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Omaan kokemukseen Tierasta peilaten, siellä on äärimmäisen vähän oikeasti osaavia asiantuntija (ilmeisesti olet yksi niistä, veikkaisin?) ja sitten on jäätävä kasa jotain it-tradeja tai muita vastaavia, jotka hädin tuskin erottaa Win 7 ja Win 10 toisistaan.
Kunta IT ei ole tarpeeksi seksikäs houkuttelemaan DevOps guruja ja muita oikeasti osaavia. Kunnat tulee varovasti muutaman askeleen perässä muita ja löytyy paljon legacyä jotka ei ikinä tule menemään sellasenaan pilveen tai SaaS vaikka miten vääntäis. About jokaisella kunnalla on ne samat muutama sata palvelua ja isoimmilla toista tuhatta; heikompia alkaa hirvittämään jos on tottunut nysväämään sitä yhtä tai kahta yksittäistä sovellusta/järjestelmää. Lisäksi alkuvuosina oltiin aikamoinen pyöröovi josta käytiin hakemassa vauhtia ja palattiin niihin pariin isoon puljuun mitkä Suomea vetää.

EDIT:
Omasta osaamisesta vielä, että voin kyllä rauhallisin mielin sanoa olevani Ammattilainen. Eli se perinteinen no-life nörtti joka saa palkkaa harrastuksesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Omaan kokemukseen Tierasta peilaten, siellä on äärimmäisen vähän oikeasti osaavia asiantuntija (ilmeisesti olet yksi niistä, veikkaisin?) ja sitten on jäätävä kasa jotain it-tradeja tai muita vastaavia, jotka hädin tuskin erottaa Win 7 ja Win 10 toisistaan.
Ilmeisesti it-trade-koulutus on jotain mikä on vastakohta osaavan asiantuntijan kanssa :confused:

Kunta IT ei ole tarpeeksi seksikäs houkuttelemaan DevOps guruja ja muita oikeasti osaavia. Kunnat tulee varovasti muutaman askeleen perässä muita ja löytyy paljon legacyä jotka ei ikinä tule menemään sellasenaan pilveen tai SaaS vaikka miten vääntäis...
Yleisesti ottaen kuntien palveluksessa tuntuu olevan jengi paljon paljon laiskempaa/vanhempaa/osaamattomampaa mitä yksityisellä puolella. Kai se on aika selviö että yksityisen puolen "hohdokkaat" firmat ja suuret palkat imee ne parhaat asiantuntijat.

No ei sillä, itsellä on vain yksi kokemus Tieran asiantuntijasta ja tää oli kyllä todella kovan luokan asiantuntija.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
431
Yleisesti ottaen kuntien palveluksessa tuntuu olevan jengi paljon paljon laiskempaa/vanhempaa/osaamattomampaa mitä yksityisellä puolella.
Yhden suuren kaupungin IT-toimintaa nähneenä voin ainakin omalta osaltani vahvistaa tämän. Jonkin verran tuntuu olevan hommien välttelyä ja vastuun siirtelyä. Ongelmanratkaisupuolella ikäviä tikettejä kartetaan viimeiseen asti, mutta helpot tai muuten mielekkäät hommat imuroidaan omaan jonoon saman tien, ja välillä toiminta on silmiinpistävän räikeää. Siinä sitten organisaation selkärangalla varustetut työntekijät hoitavat näiden luumuilijoidenkin tehtävät. Osaltaan toki syynä on se, että mukana on kavereita, joilla ei oikeasti ole kykyä hoitaa mitään yhtään vaativampaa.

Myös tietynlaista position tuomaa elitismiä näkyy olevan mukana. Ja jos itse tunnistaa jonkin ongelman, joka ei kuulu omaan vastuualueeseen mutta jonka osaisi ratkaista, vastaus on helposti "tää ei ole sun vastuullasi" (eli hommia vältellään, mutta ei ole hyvä sekään, jos hierarkian väärästä haarasta joku tulee hoitamaan homman).

No, tämä on toki kärjistettyä. Löytyy sieltä myös mukavia, osaavia ja asiallisella työmoraalilla varustettuja henkilöitä. Mutta jotenkin se kummallinen ilmapiiri vaikuttaa näidenkin ihmisten tekemiseen.

Omien kokemusteni perusteella en kylläkään osaa sanoa, johtuuko tämä organisaation koosta vai mistä. Yksityisellä puolella en ole näin suurissa yksiköissä työskennellyt. Mutta jos tämän jotenkin palkkakeskusteluun haluaisi liittää, niin omaksi vaikutelmaksi jäi, että kunnallisella puolella aika usein törmää henkilöihin, joista jää miettimään, että mistähän tuollekin maksetaan (myös muualla kuin IT-puolella). Yksityisellä en ole vastaavaan törmännyt, mutta onko se sitten taas se organisaation koko, joka mahdollistaa sinne koneistoon piiloutumisen ja erityisosaamisen kerryttämisen lähinnä hommien välttelyssä.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Yhden suuren kaupungin IT-toimintaa nähneenä voin ainakin omalta osaltani vahvistaa tämän. Jonkin verran tuntuu olevan hommien välttelyä ja vastuun siirtelyä. Ongelmanratkaisupuolella ikäviä tikettejä kartetaan viimeiseen asti, mutta helpot tai muuten mielekkäät hommat imuroidaan omaan jonoon saman tien, ja välillä toiminta on silmiinpistävän räikeää. Siinä sitten organisaation selkärangalla varustetut työntekijät hoitavat näiden luumuilijoidenkin tehtävät. Osaltaan toki syynä on se, että mukana on kavereita, joilla ei oikeasti ole kykyä hoitaa mitään yhtään vaativampaa....
Totta turiset. Olen ollut yli 10v kokoaika yksityisellä, mutta paljon hommia tehnyt myös julkiselle puolelle ja istunut paikanpäällä työskentelemässä mm. PK-seudun lisäksi myös muun suuren kaupungin tiloissa hommissa.

Pääasiassa jäänyt julkisesta tehoton ja huono kuva, varmaan paljon on kiinni koko organisaation työtavoista ja "moraalista". On siellä sitten siellä täällä taas tosi hyviäkin tyyppejä jotka hoitaa asiat tehokkaasti. Kun tällaiseen törmäsi niin mietti itekseen että mikseivät ole hakeneet yksityiselle puolelle, tosin varmasti hyvä että siellä on myös tätä porukkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Yhden suuren kaupungin IT-toimintaa nähneenä voin ainakin omalta osaltani vahvistaa tämän. Jonkin verran tuntuu olevan hommien välttelyä ja vastuun siirtelyä. Ongelmanratkaisupuolella ikäviä tikettejä kartetaan viimeiseen asti, mutta helpot tai muuten mielekkäät hommat imuroidaan omaan jonoon saman tien, ja välillä toiminta on silmiinpistävän räikeää. Siinä sitten organisaation selkärangalla varustetut työntekijät hoitavat näiden luumuilijoidenkin tehtävät. Osaltaan toki syynä on se, että mukana on kavereita, joilla ei oikeasti ole kykyä hoitaa mitään yhtään vaativampaa.

Myös tietynlaista position tuomaa elitismiä näkyy olevan mukana. Ja jos itse tunnistaa jonkin ongelman, joka ei kuulu omaan vastuualueeseen mutta jonka osaisi ratkaista, vastaus on helposti "tää ei ole sun vastuullasi" (eli hommia vältellään, mutta ei ole hyvä sekään, jos hierarkian väärästä haarasta joku tulee hoitamaan homman).

No, tämä on toki kärjistettyä. Löytyy sieltä myös mukavia, osaavia ja asiallisella työmoraalilla varustettuja henkilöitä. Mutta jotenkin se kummallinen ilmapiiri vaikuttaa näidenkin ihmisten tekemiseen.

Omien kokemusteni perusteella en kylläkään osaa sanoa, johtuuko tämä organisaation koosta vai mistä. Yksityisellä puolella en ole näin suurissa yksiköissä työskennellyt. Mutta jos tämän jotenkin palkkakeskusteluun haluaisi liittää, niin omaksi vaikutelmaksi jäi, että kunnallisella puolella aika usein törmää henkilöihin, joista jää miettimään, että mistähän tuollekin maksetaan (myös muualla kuin IT-puolella). Yksityisellä en ole vastaavaan törmännyt, mutta onko se sitten taas se organisaation koko, joka mahdollistaa sinne koneistoon piiloutumisen ja erityisosaamisen kerryttämisen lähinnä hommien välttelyssä.
Kuulostaa aivan samalta kuin mitä tapahtuu joissain yksityisissä organisaatioissa.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 891
Olen mä nähnyt yksityisellä vastaavaa.

Noin yleisesti, jos organisaatio palkkaa osaavaa porukkaa, mutta ei anna heidän käyttää aivojaan niin ihmiset laiskistuvat ja passivoituvat tai lähtevät. Tämä siis yksityisellä tai julkisella puolella...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 006
Olen mä nähnyt yksityisellä vastaavaa.

Noin yleisesti, jos organisaatio palkkaa osaavaa porukkaa, mutta ei anna heidän käyttää aivojaan niin ihmiset laiskistuvat ja passivoituvat tai lähtevät. Tämä siis yksityisellä tai julkisella puolella...
Jep, ei yksityinen suojaa 100%:sesti tuolta. Joskin erona tietty se, että ennemmin tai myöhemmin surkeasti toimiva yksitynen organisaatio menee konkurssiin tai toimitusjohtaja onnistuu organisaatiouudistamaan sen.

Julkisella puolella ei ole samanlaista taloudellista painetta uudistua ja luovaa tuhoa ei tapahdu samalla tavalla kuin yritysten konkursseissa.
 

Hans_K

Team Amy
Platinum-jäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
114
Jäi alkuperäisessä postauksessa mainitsematta palkkakehitys (eikä se ole 15v kokemusta, vaan kohta vasta 14, huijasin).

2005-2006: 1500 €
Koska olin oikeasti köyhä, enkä tiennyt vielä paremmasta, muistelen että olin tähän ihan tyytyväinen.
Suhteilla saatu eka IT-alan paikka ja virallisesti aloitin ohjelmoijana, mutta pikku hiljaa tuli sysadmin kuviot mukaan ja "pre-sales" reissut ym. jännät.

2007-2009: 2800 €
Palkkaa korjattiin vähän oikeamman näköiseksi ja samalla alkoi siunaantua ylityöhommia.

2009-2010: 0 €
Se 2008 taantuma iski meillä rajusti noin vuoden jäljessä. Lopulta lappu luukulle ja olin firman viimeinen palkollinen työntekijä. Tosin tähän kuului mm. 6kk nollapalkalla ja 8kk lomautusta; tein kyllä hommia aika normaalisti siltikin :D. Sain lopulta palkkaturvasta könttäsummana jälkikäteen nuo palkat (olikohan jotain 35k, ei muista enää tarkkaan).

2010-2019: 2800 € -> 3900 €
Tätä nykyistä kuntamaunohommaa. Työnantajan nimi lapussa muuttunut pari kertaa ja samalla palkkaa hivutettu tähän nykyiseen (välillä omasta ja välillä työnantajan aloitteesta).
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
2700e/kk peruspalkka ja siihen laskutuslisäää noin 30-300e päälle per/kk.
Kilometrejä ja päivärahoja sillointällöin.
Tehtävänimike: Piirihuoltomies.
 
Liittynyt
01.11.2018
Viestejä
35
2016 - 2018 Opintojen ohella pankkityötä. Ihan OK tienesti tunteihin nähden, tuntiliksa n. 12-22e/h riippuen bonuksista. Osa-aikaista hommaa, n. 15-20h/vko. Täydellä työajalla olisi suhteellinen tuntipalkka laskenut, sillä bonukset eivät olleet (onneksi) suhteessa tunteihin, vaan könttäsumma kuukaudessa.

2018 Harjoittelijana oman alan hommissa. 1650e/kk.
2019. Työllistyminen määräaikaiseen, oman alan hommaan. 2500e/kk.
2019 Valmistuminen (KTM), samassa firmassa, 3200e/kk.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 357
Vaihdoin yritysmyynnissä eri alalle ja 0€ pohjapalkkamalliin. Käytännössä tuplasin palkkani kun siirryin firmaan missä kunnon tuotteet ja hyvä ote myymiseen. Nyt ensimmäisten kuukausien jälkeen viime kuussa 6200€ ja tässä kuussa näyttäisi tulevan 7900€ ja ensi kuussa rahkeet yli 10k€ palkkaan jos ei ihan katastrofeja tapahdu.

Duuni sisältää saatanasti kylmäsoittoja, jatkuvaa epäonnistumista ja mokailua, luuria korvaan, peruttuja tapaamisia joka viikko, 10h päiviä melkein joka päivä, mutta palkkapäivänä silti ihan jees fiilis.

Edit: ja voin siis suositella yritysmyyntiä jos tuntuu siltä että stressinsietokyky on korkea eikä välitä siitä mitä ihmiset ajattelee kun soittelet puskista kesken työpäivän ja pyydät tapaamista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Vaihdoin yritysmyynnissä eri alalle ja 0€ pohjapalkkamalliin. Käytännössä tuplasin palkkani kun siirryin firmaan missä kunnon tuotteet ja hyvä ote myymiseen. Nyt ensimmäisten kuukausien jälkeen viime kuussa 6200€ ja tässä kuussa näyttäisi tulevan 7900€ ja ensi kuussa rahkeet yli 10k€ palkkaan jos ei ihan katastrofeja tapahdu.

Duuni sisältää saatanasti kylmäsoittoja, jatkuvaa epäonnistumista ja mokailua, luuria korvaan, peruttuja tapaamisia joka viikko, 10h päiviä melkein joka päivä, mutta palkkapäivänä silti ihan jees fiilis.

Edit: ja voin siis suositella yritysmyyntiä jos tuntuu siltä että stressinsietokyky on korkea eikä välitä siitä mitä ihmiset ajattelee kun soittelet puskista kesken työpäivän ja pyydät tapaamista.
Työn luonne kuulostaa ihan painajaiselta mun näkökulmasta. Onneksi meitä on monenlaisia. Pystytkö yhtään avaamaan minkälaisista tuotteista/palveluista ja/tai myyntisummista puhutaan, kun palkka on tuollainen?
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 357
Työn luonne kuulostaa ihan painajaiselta mun näkökulmasta. Onneksi meitä on monenlaisia. Pystytkö yhtään avaamaan minkälaisista tuotteista/palveluista ja/tai myyntisummista puhutaan, kun palkka on tuollainen?
No siis sen verran voin avata että PK-yrityksille palveluita. Palkka muodostuu prosenttiosuutena ensimmäisenä vuotena sisään tulevista euroista. Yhden sopimuksen provisio on 500-10000€. Tyypillisesti tuommoiseen 7000€ pääsee jollain 6 sopimuksella.

Ja kyse siis uusista asiakkaista, eli ei ole omia asiakkaita joita palvellaan vaan pitää joka kuukausi keksiä jostain uusia yrityksiä kontaktoitavaksi.

Ei se ole niin kauheaa kun voisi kuvitella, jos myyt hyvää tuotetta niin tulee suht hyvä fiilis kun säästät jollekin yrittäjälle useita tuhansia euroja vuodessa ja välillä jopa pelastat niiden koko bisneksen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
No siis sen verran voin avata että PK-yrityksille palveluita. Palkka muodostuu prosenttiosuutena ensimmäisenä vuotena sisään tulevista euroista. Yhden sopimuksen provisio on 500-10000€. Tyypillisesti tuommoiseen 7000€ pääsee jollain 6 sopimuksella.

Ja kyse siis uusista asiakkaista, eli ei ole omia asiakkaita joita palvellaan vaan pitää joka kuukausi keksiä jostain uusia yrityksiä kontaktoitavaksi.

Ei se ole niin kauheaa kun voisi kuvitella, jos myyt hyvää tuotetta niin tulee suht hyvä fiilis kun säästät jollekin yrittäjälle useita tuhansia euroja vuodessa ja välillä jopa pelastat niiden koko bisneksen.
Itsekin näen että tässä on erityisen tärkeää että uskoo itse tuotteeseen ja siihen että myytävä palvelu tai tuote on objektiivisesti laadukas ja kauppa hyödyttää molempia osapuolia.

Itse en kyllä pystyisi myymään paskaa tai suoranaisia huijauksia vaikka olisi kuinka hyvä provikka. Harmillisesti suurin osa cold calleilla yrityksilleyrityksille tuotteista tuntuu olevan juuri sitä. Piti ottaa puhelinnumero rekisteristä pois kun noita soittoja tuli joka päivä useita kertoja...
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 357
Itsekin näen että tässä on erityisen tärkeää että uskoo itse tuotteeseen ja siihen että myytävä palvelu tai tuote on objektiivisesti laadukas ja kauppa hyödyttää molempia osapuolia.

Itse en kyllä pystyisi myymään paskaa tai suoranaisia huijauksia vaikka olisi kuinka hyvä provikka. Harmillisesti suurin osa cold calleilla yrityksilleyrityksille tuotteista tuntuu olevan juuri sitä. Piti ottaa puhelinnumero rekisteristä pois kun noita soittoja tuli joka päivä useita kertoja...
Joo just näin, tuote on siis ihan oikea tuote ja erittäin tärkeä yrityksille. Jos haluaa rakentaa itselleen uraa ja saada suoria suosituksia omilta asiakkailta heidän tutuilleen, niin tuotteen ja myyjän täytyy olla oikeasti hyödyllisiä. Jos myyt jotain huijausta tai täysin turhaa tuotetta, niin itseä yleensä vituttaa jo niin paljon se että ei siitä kaupanteosta tule mitään.

Ite me myyjät ollaan hankaloitettu kaupantekoa soittamalla ihan idioottimaisia puheluita ja luukuttamalla huijauksia ja muuta paskaa tuotetta yrityksille. Tosin jos kiinnostaa myynti niin ei se ole ihan kauheaa hommaa lopulta ja rahallinen korvaus voi olla tosiaan ihan hyvä.
 

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
Update tähän on se, että jatkan nykyisessä pestissä. Ensi vuodelle liksaan tehtiin hieman alle 10% korotus ja toukokuussaa käydään keskustelu jatkamisesta vuorafirman kautta tai siirtymisestä firman omille kirjoille. Tässä tulisi samalla myös reilumpi palkankorotus välikäden jäädessä pois. Lisäksi minulla on tuolloin optio purkaa määräaikainen sopimus, jos neuvotelutulos ei miellytä (aka jatkoa tarjotaan vuokrafirman kautta heikolla palkalla)

Ihan tyytyväinen olen tähän ja pidän työstäni, joten mukava jäädä joulutauolle :)
Jätän keskustelun viisaammille foorumilaisille
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 786
Noniin, nyt tuli vedettyä nimi vakkarisoppariin alle ja siirto pois vuokrafirman listoilta nykyisen asiakasyrityksen kirjoille. Kk-palkaksi katsottiin liksa aika suoraan TEKin taulukon 75 % fraktiilin kohdasta suhteessa alaan, kokemukseen ja titteliin (pyöristys tapahtui ikävästi alempaan tasaan sataan euroon). Lisänä laajemmat luontaisedut verrattuna vuokrapuljuun sekä tulospalkkio max 8 %. Lisäksi siirryn ns. vanhana työntekijänä ja ensi vuodelle sovittiin täydet lomat, vaikka kuluvan lomavuoden työssäolokausi on < 1v.

Ihan tyytyväinen olen tähän lopputulokseen, koska opintojen ajalta ei ollut päivääkään oman alan työkokemusta (hanttihommia toki oli koko ajalta), vaikka vuoden verran menikin heikommalla liksalla.

Hommat maistuvat edelleen ja näillä näkymin vastuut tulevat kasvamaan sitä tahtia, että lähivuodet voi kasvattaa palkkaa ja osaamista nykyisessä puljussa.
Ja homma ja palkka oli?
 

MedHot

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 268
Asiantuntijahommia teollisuudessa toimivan johdon esikunnassa, koulutus DI. Suunnilleen puolet tehollisesta työajasta omien tuotannonkehitysprojektien tekemistä ja toinen puolet konsulttien tekemien projektien paapomista, suunnittelua, kilpailutusta jne.

Tuoltahan nuo palkat näkyvät, kokemusvuodet n. 1:

https://www.tek.fi/fi/cmis/browser?id=workspace://SpacesStore/f4b60993-c51e-4d33-955e-34fd47537a48&filename=cmisattachments/tmt_2018_palkat_koulutusohjelmittain.pdf
No eikö sitä palkkaa voi ihan vaan kertoa ilman jotain pdf n postailua
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
92
Voi kuvitella jos töissä kysytään jotain yksinkertaista kysymystä ja sieltä tulee linkkinä pdf takaisin, sen sijaan että vastaisi suoraan :rofl:. DI:t :facepalm:
Varmaan enemmänkin kokemattomuudesta johtuvaa, ei niinkään koulutuksesta. Toki joillain tuppaa myös olemaan luonne sellainen että kaikki asiat pitää tehdä muille mahdollisimman vaikeaksi. Tosin kokemuksen kartuttua sitä nopeasti huomaa kyllä miten asiat hoituu tehokkaimmin ja turha ajan hukkaaminen organisaatiossa saadaan minimoitua.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 609
2475e peruspalkka tällä hetkellä ja lisineen se asettuu nettona suunnilleen noille huudeille. Sairaanhoitaja, kolmivuorotyö. <20k palkkaa ekalta puolelta vuodelta, joten suattanee mennä 40k rikki bruttona mikä ehkä vähän yllättää nyt. ~7% nousee nyt valmistumisen myötä palkka, nii loppuvuodesta tulee ehkä hitusen enemmän rahaa joskin jonkin verran työaikapankkiin liittyminen ja tehyyn liittyminen sitä myös laskevat. Jännityksellä seuraan mihin asettuu vuotuinen summa, veroprosentti nyt näyttäis menevän alakanttiin, vaikka muka vielä hetki sitten näytti osuvan ihan ok kohilleen, saa nähä.

Palkkakehitys tosin tulee olemaan sit melko jäätävän staattinen, näillä näkymin se voi nousta 2% jossain vaiheessa tässä työssä, muuten palkankasvu tulee: ikälisistä, yleisistä palkannostoista.
 
Viimeksi muokattu:

uce

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
228
Varmaan enemmänkin kokemattomuudesta johtuvaa, ei niinkään koulutuksesta. Toki joillain tuppaa myös olemaan luonne sellainen että kaikki asiat pitää tehdä muille mahdollisimman vaikeaksi. Tosin kokemuksen kartuttua sitä nopeasti huomaa kyllä miten asiat hoituu tehokkaimmin ja turha ajan hukkaaminen organisaatiossa saadaan minimoitua.
Jätän keskustelun viisaammille foorumilaisille
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 525
Kyse ei ole vajaaälyisistä alakoululaista, vaan siitä, että jos kertoo pitkän litanian ja esitetään yksi ainoa kysymys "mikä on palkka", niin siihen on helppo antaa tarkka X€/kk vastaus. Tämä on kuitenkin palkkakeskustelu, eikä keskutelu siitä, miten 75% fraktiili on missäkin sopimuksessa ja mistä pdf:stä sen näkee. Onko taustalla sitten pelkoa, että oma palkka on pienempi kuin muilla, vai perisuomalainen "noi kuitenkin kateellisia kun tienaan itse rahaa"? Onhan sen hienoa heitellä ilmoille "hienoja" sanoja ja muita, mutta se harvemmin palvelee keskustelua tai tekee ko. kirjoittasta älykkäämpää (vaikka näin ehkä kuvittelisi - koska DI).

Vuokrapuljujen kautta saa kyllä melkeinpä aina jalan oven väliin, jos osoittaa olevansa ihminen joka ei hengitä koko aika suun kautta. Kyllä ne työnantajat ne hyvät työntekijät itselleen nappaa aika äkkiä. Valitettavan usein vaan nuo vuokrafirmoja käyttävät keskitason puljut ovat myös työnantajina melko heikkoja tapauksia ja kierrättää jatkuvasti hanttihommissa vuokratyöntekijöitä. Näitä kuitenkin voi välttää ottamalla asiasta selvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
uce:lla on tuollaista perinteistä itsensä korostamista. Anonyymillä foorumilla tarvii leikkiä liksan kertomisen kanssa :)

Itse siirryn tekniseen "myynnin tukeen". Liksa 4,5k€ + bonarit sitten mittarien mukaan maks 20%. Paljoa ei ole liksa liikkunut, amispapereilla jo tienasi sen vähän vajaa 4k€/kk ja pieni notkahdus käytiin inssihommiin siirtyessä.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 525
Itse siirryn tekniseen "myynnin tukeen". Liksa 4,5k€ + bonarit sitten mittarien mukaan maks 20%. Paljoa ei ole liksa liikkunut, amispapereilla jo tienasi sen vähän vajaa 4k€/kk ja pieni notkahdus käytiin inssihommiin siirtyessä.
Toi tuota, miten teidän bonarit muuten menee? Meidän firmassa tuo menee jollain hyvin epämääräisellä kaavalla, että mittareina on firman vuositulot jotka painaa 50%, oman tiimin/yksikön tavoitteiden saavuttaminen 25% ja omat henkilökohtaiset saavutukset 25%. Toki jokaisen alla on vielä sen 20 eri kohtaa, jotka pitää olla kunnossa, ennenko tipahtaa senttiäkään. Mutta pointti on siinä, että vaikka firman tulos heikko -> mahdollisuudet saada täydestä bonarista 50% jos tiimi ja itse tekee hommat hyvin.

Toki tässä taustalla se, että oisko se bonari maksimissaan jotain 3000-4000€, eli ei nyt ihan mistään isoista luvuista puhuta. Jotain kuukauden palkkaa tuo about vastaisi. Korpeaa vaan jotenkin, kun nykypuulaki laskee "automaattisesti" täyden bonuksen ikään kuin nykyisen palkan lisäksi, kun ruvetaan puhumaan rahasta.
 

rusina666

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.11.2016
Viestejä
569
1500€ brutto it/sähköasentaja.
Työnimike:myyjä.

Kun ei löydy muita hommia...
Mene kaupan kassaneidiksi PK-seudulla, niin saat paljon enemmän rahaa.

Nimimerkki "21500€ lukee ensimmäisen puolen vuoden palkkakuiteissa yhteislukemana ja ainakin pari seuraavaa palkkakuittia jatkaa keskiarvon mukaisina."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Toi tuota, miten teidän bonarit muuten menee? Meidän firmassa tuo menee jollain hyvin epämääräisellä kaavalla, että mittareina on firman vuositulot jotka painaa 50%, oman tiimin/yksikön tavoitteiden saavuttaminen 25% ja omat henkilökohtaiset saavutukset 25%. Toki jokaisen alla on vielä sen 20 eri kohtaa, jotka pitää olla kunnossa, ennenko tipahtaa senttiäkään. Mutta pointti on siinä, että vaikka firman tulos heikko -> mahdollisuudet saada täydestä bonarista 50% jos tiimi ja itse tekee hommat hyvin.

Toki tässä taustalla se, että oisko se bonari maksimissaan jotain 3000-4000€, eli ei nyt ihan mistään isoista luvuista puhuta. Jotain kuukauden palkkaa tuo about vastaisi. Korpeaa vaan jotenkin, kun nykypuulaki laskee "automaattisesti" täyden bonuksen ikään kuin nykyisen palkan lisäksi, kun ruvetaan puhumaan rahasta.
Koitan muistaa palata asiaan kun olen paremmin paikassa sisällä. Tosiaan en ole vielä aloittanut ja palkan sovein ihan sen mukaan mitä itse tarvin ilman bonareita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Toi tuota, miten teidän bonarit muuten menee? Meidän firmassa tuo menee jollain hyvin epämääräisellä kaavalla, että mittareina on firman vuositulot jotka painaa 50%, oman tiimin/yksikön tavoitteiden saavuttaminen 25% ja omat henkilökohtaiset saavutukset 25%. Toki jokaisen alla on vielä sen 20 eri kohtaa, jotka pitää olla kunnossa, ennenko tipahtaa senttiäkään.
Teillä on sentään edes jonkinlainen tieto miten se bonus muodostuu. Omalla työpaikalla se on käytännössä valtiosalaisuuden kaltainen asia, jota ei vahingossakaan avata duunarille. Kerran vuodessa tulee tieto, että kyseisen vuoden bonus on nyt "arvottu" tämän suuruiseksi. Ongelmana on, että siihen ei omalla työllään oikein pääse vaikuttamaan, teit työt hyvin tai et niin se ei suoraan näy siinä bonuksessa.

Maksimi bonus on kuukauden peruspalkka, tosin niin hyvin firmalla ei ole mennyt, että tuohon olisi ikinä päästy. Kun firma teki jokunen vuosi sitten historiansa parhaimman tuloksen niin kyseinen bonus laski edellisestä vuodesta.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Ongelmana on, että siihen ei omalla työllään oikein pääse vaikuttamaan, teit työt hyvin tai et niin se ei suoraan näy siinä bonuksessa.

Maksimi bonus on kuukauden peruspalkka, tosin niin hyvin firmalla ei ole mennyt, että tuohon olisi ikinä päästy. Kun firma teki jokunen vuosi sitten historiansa parhaimman tuloksen niin kyseinen bonus laski edellisestä vuodesta.
Bonarit on mielestäni jotakuinkin älyttömiä muussa kuin selkeästi mitattavassa (myynti-)työssä ja senkin kanssa on haasteita. Koskaan ne ei mene oikeudenmukaisesti ja perustuu älyttömille tavoitteille, joihin harvoin voi oikeasti vaikuttaa muu kuin talousosasto, joka vuoden/kvartaalin lopulla pyörittää lukuja "soveltaen" niin että bonarit optimoituu.

Paras vastaantullut järjestelmä on ollut yltiöyksinkertainen x% tuloksesta jaetaan työntekijöille palkan suhteessa - ei sekään juuri ohjaa tekemistä, mutta onpahan pirun selkeä ja lähtee siitä mieleståni fiksusta ajatjksesta, että bonarit tosiaan on ekstraa eikä osa palkkaa.
 
Liittynyt
15.11.2018
Viestejä
596
Koneensuunnittelun DI, työkokemusta yht. 7 vuotta kahdesta eri saman toimialan yrityksestä Tampereen alueella. Suunnittelu- ja tuotekehitystehtävissä, ei alaisia eikä kummempia projektivastuita.

Palkka tällä hetkellä n. 3900 €/kk. Olen ihan tyytyväinen palkkaan kun huomioi että työt voi jättää työpaikalle eikä kukaan ole vaatimassa esim. työsähköpostien lukemista vapaa-ajalla.
Jos vastuut lisääntyy niin sitten voi harkita palkankorotuksen pyytämistä, vaikka tiedänkin ettei tuolla korotuksia kovin herkästi tipu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Mä näytän mallia. IT-ala, PK-seutu, palkka 6100e/kk + optio-ohjelma jonka suuruusluokka arviolta 4000-5000e vuosi. Ja olen Amis.
Kyllähän sitä ammattikoulupohjallakin voi tienata, mutta ei välttämättä pelkille perustuneilla. Itsekin amis-pohjalla töissä.

Oma peruskuukausipalkka on hieman alle 2.600e/kk + lisät vuorotyöstä ja tuotantopalkkioita. Tänä vuonna on ansioita tullut hieman päälle 38.000e ja todennäköisesti ovat vuoden lopussa jonkin verran päälle 60.000e.

Mitä tuo sitten tarkoittaa elävässä elämässä? Kesäkuun loppuun mennessä on ylitöitä tehty 200tuntia, ja vuoden loppuun mennessä ollaan jossakin hieman alle 320tuntia. Helpolla tuota summaa ei todellakaan saa, jokunen 16 tuntinen työpäivä on tullut tehtyä ja tulee vielä tehtyä. Ihan perusduunarina ollaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
704
Kyllähän sitä ammattikoulupohjallakin voi tienata, mutta ei välttämättä pelkille perustuneilla. Itsekin amis-pohjalla töissä.

Oma peruskuukausipalkka on hieman alle 2.600e/kk + lisät vuorotyöstä ja tuotantopalkkioita. Tänä vuonna on ansioita tullut hieman päälle 38.000e ja todennäköisesti ovat vuoden lopussa jonkin verran päälle 60.000e.

Mitä tuo sitten tarkoittaa elävässä elämässä? Kesäkuun loppuun mennessä on ylitöitä tehty 200tuntia, ja vuoden loppuun mennessä ollaan jossakin hieman alle 320tuntia. Helpolla tuota summaa ei todellakaan saa, jokunen 16 tuntinen työpäivä on tullut tehtyä ja tulee vielä tehtyä. Ihan perusduunarina ollaan.
Ollapa itelläkin niin miellyttävä työ, että viihtyy ylimääräisiäkin tunteja. Vittu kun 8tuntiakin tekee tiukkaa, kuudennen tunnin kohdalla jo miettii, että nakkaisko nostoliinan kaulaan ja hallin nosturilla kattoon roikkumaan. Tosin vielä pari kuukautta enää onneksi..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 579
Ollapa itelläkin niin miellyttävä työ, että viihtyy ylimääräisiäkin tunteja. Vittu kun 8tuntiakin tekee tiukkaa, kuudennen tunnin kohdalla jo miettii, että nakkaisko nostoliinan kaulaan ja hallin nosturilla kattoon roikkumaan. Tosin vielä pari kuukautta enää onneksi..
On hieman liioittelua sanoa viihtyvänsä työpaikalla, palkan takia siellä ollaan. Mutta helpottaa se tuskaa, kun 8 tunnin jälkeen porukka vaihtuu toiseen ja yleensä ne omat työt (prosessiteollisuus ja monituotetehdas) vaihtuu vuoronvaihdon yhteydessä. Mutta onhan se raskasta tehdä 2 perättäistä 16 tuntista työpäivää 8 tunnin tauolla, joten kateellisuuteen ei ole kovinkaan paljon aihetta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Kyllähän sitä ammattikoulupohjallakin voi tienata, mutta ei välttämättä pelkille perustuneilla. Itsekin amis-pohjalla töissä.

Oma peruskuukausipalkka on hieman alle 2.600e/kk + lisät vuorotyöstä ja tuotantopalkkioita. Tänä vuonna on ansioita tullut hieman päälle 38.000e ja todennäköisesti ovat vuoden lopussa jonkin verran päälle 60.000e.

Mitä tuo sitten tarkoittaa elävässä elämässä? Kesäkuun loppuun mennessä on ylitöitä tehty 200tuntia, ja vuoden loppuun mennessä ollaan jossakin hieman alle 320tuntia. Helpolla tuota summaa ei todellakaan saa, jokunen 16 tuntinen työpäivä on tullut tehtyä ja tulee vielä tehtyä. Ihan perusduunarina ollaan.
Keräätkö rahaa johonkin vai mikä saa sinut haluamaan viettää noin paljon ylimääräistä aikaa töissä? Meinaatko kauan jatkaa töihin -> kotiin nukkumaan -> töihin elämää?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 335
Keräätkö rahaa johonkin vai mikä saa sinut haluamaan viettää noin paljon ylimääräistä aikaa töissä? Meinaatko kauan jatkaa töihin -> kotiin nukkumaan -> töihin elämää?
No kyllähän sitä nuorena jaksaa painaa ja kiva kun on ylimääräistä rajaa kun vuorotöiden vapaat iskee. Toivottavasti kaikki rahat ei mene viinaan ja tupakkaan vaan saa jotakin laitettua turhuuteenkin (kuten säästöön).
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 886
No kyllähän sitä nuorena jaksaa painaa ja kiva kun on ylimääräistä rajaa kun vuorotöiden vapaat iskee. Toivottavasti kaikki rahat ei mene viinaan ja tupakkaan vaan saa jotakin laitettua turhuuteenkin (kuten säästöön).
Kyllä sitä vanhempanakin jaksaa mutta monet on yleensä vapaa-ajalle on hommannut naisen ja pari mukulaa yms. kuormittavaa aktiviteettia.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Ainakin tehtaalla katsoivat pahasti jos ei ylitöitä tehnyt.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
598
Bonarit on mielestäni jotakuinkin älyttömiä muussa kuin selkeästi mitattavassa (myynti-)työssä ja senkin kanssa on haasteita. Koskaan ne ei mene oikeudenmukaisesti ja perustuu älyttömille tavoitteille, joihin harvoin voi oikeasti vaikuttaa muu kuin talousosasto, joka vuoden/kvartaalin lopulla pyörittää lukuja "soveltaen" niin että bonarit optimoituu.

Paras vastaantullut järjestelmä on ollut yltiöyksinkertainen x% tuloksesta jaetaan työntekijöille palkan suhteessa - ei sekään juuri ohjaa tekemistä, mutta onpahan pirun selkeä ja lähtee siitä mieleståni fiksusta ajatjksesta, että bonarit tosiaan on ekstraa eikä osa palkkaa.
Meillä on omasta mielestä hyvä systeemi; soppariin on kirjotettu vuosibonuksen määrä joka on "kuukausipalkka * X" ja se joko tulee kaikille tai ei kenellekkään, riippuen siitä miten hyvin vuosi on mennyt. Käytännössä tullut aina kun firma on vielä kasvuvaiheessa ja markkinat vetää. Myyntibonus on vähän monimutkaisempi mutta itelle se käytännössä tekee +10€/h kun tekee asiakkaan piikkiin hommia.

Näillä eväillä junior-dev:nä tällä hetkellä brutto keskimäärin ~3500€/kk ja ylitöitä viimeisen vuoden aikana 0 tuntia. Mukavan rentoa touhua, vaikka koodauksesta tykkääkin niin ei omalla ajalla naputeltuja projekteja voi verrata töihin. Siinä vaiheessa kun alkaa kello lähestyy neljää ja oot istunut asiakkaan kanssa puhelimessa puoli päivää niin alkaa jo tekemään mieli kotia naputtelemaan omia juttuja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 316
Viestejä
4 191 778
Jäsenet
70 723
Uusin jäsen
RSpa76

Hinta.fi

Ylös Bottom