Meidän konsernissa tuli autoetuun sellainen muutos, että jos työntekijä irtisanoutuu, hän joutuu maksamaan puolet työsuhdeautosopimuksen purkukustannuksista leasingyhtiölle. Tämä käytännössä sitoo työntekijän työsuhdeauton tyypilliseen 3 vuoden leasing-sykliin, ellei halua maksaa ylimääräistä esim. halutessaan vaihtaa työpaikkaa. Kustannus on yksinkertaistettuna luokkaa kolmasosa jäljellä olevista kuukausimaksuista siitä mitä yritys maksaa leasingsopparista. Eli jos tulisikin loistava työpaikka vastaan ja haluaisi irtisanoutua heti syklin alettua tuo kustannus olisi jopa yli 10 000 €. Tuosta summasta siis puolet työntekijän maksettavaksi. Millaisia ajatuksia tämä herättää? Ottaisitteko työsuhdeauton tällaisella ehdolla? Onko muissa yrityksissä näkynyt vastaavaa ehtoa?
Itsellä tällä hetkellä autoetu ja olen tykännyt paljonkin, mutta minulla ei ole vielä tuota ehtoa nykyisen auton kanssa, koska otin nykyisen ennen tuon muutoksen tulemista. Ja oli tarkoitus laittaa jonkin ajan päästä uusi sähköauto tilaukseen käyttöetuna, mutta tuo uusi ehto laittoi vähän hommat jäihin. Ei ole tullut aiemminkaan sitouduttua työnantajaan noin isosti. Esim. työnantaja saattaisi laittaa mahdolliset palkankorotukset osaltani jäihin ja kohdistaa ne muihin tiimissä oleviin, koska voisivat olla lähes varmoja, etten kuitenkaan olisi hyppäämässä muualle seuraavana kolmeen vuoteen + auton toimitusaika, joka voi olla esim. 6-12kk eli yhteensä jopa 4v. Samoin jos kohdalle tulisi huonot työolot/huono esimies tms. -> olisi jumissa monta vuotta.
Toisaalta, minulla on tällä hetkellä erinomaiset työolot (etätyö, ei mikromanagerausta jne.) ja hyvä palkka työnkuvaani nähden, joten periaatteessa sitoutuminen nykytilanteeseen ei olisi täysin huonokaan vaihtoehto.
Laitoin palkkakeskusteluun, koska työsuhdeauto vaikuttaa palkkaan.