Eli summasummarum, rahan takia vaihtaminen ei ainakaan ole järkevää?
Toisaalta houkuttaa työtehtävä missä ei tarvitse jatkuvasti olla neuvomassa jotain tai hyppäämässä suuntaan jos toiseen. Takuukäsittelijän toimenkuvan luulisi olevan suht selkeä ja tuskin kyseinen yritys ainakaan huonompaa palkkaa maksaa, vaikka toimenkuva onkin "yksinkertaisempi" ja mahdollista provisiojärjestelmää ei välttämättä ole.
Autoala on muutenkin melko hektinen ja varsinkin uran alussa saattaa ihmetellä meininkiä, mutta siihen turtuu kyllä melko nopeasti
Tekijäpula tuntuu vaivaavan alaa yleisestikin ja on välissä melko vääntämistä kun asentajaa tulee ja menee ja yrität siinä saada tekevää porukkaa kasaan, että kaikilla olis suht mukavaa olla töissä.
Jos mieluisa työilmapiiri, rahan vuoksi en vaihtaisi ellei ole oikeasti tuntuva nousu(500€brutto on nettona kuitenkin todella vähän lisää).
Autoala on tuulista, vain muutama toimipiste omaa matalan vaihtuvuuden, liima mikä pitää nämä koossa, on oikeasti hyvä työilmapiiri.
Itse olen pikkuhiljaa nostanut itseni tehtäviin, jotka on itselleni mukavempia, eli olen irrottautunut täysin pois asiakas/loppukäyttäjärajapinnasta.
Tekijäpula riippuu myös sijainnista ja autotalosta, on sijainti tai ko. yritys kiinnostava, onko halukkaita tulijoita muualtakin kuin koulun penkiltä? Kaikki ei kuitenkaan hallissa voi, eikä saa olla keltanokkia, tietotaito on arvokasta työnantajalle.
Kiitos kommentista. Aika paljon työnjohtajalta kyllä tunnutaan vaativan osaamista, tietotaitoa ja kiinnostusta alaa kohtaan, siihen ja AMK-tason (itselläni) koulutukseen nähden palkka tuntuu kyllä melko pieneltä. Mielestäni peruspalkka tulisi olla alottelijallakin 3k, lisäksi provisiot esim. 250-500€/kk "perusmyynnillä". Vaikka kyllähän sillä 2,5k palkallakin pärjää ja elelee, ei siinä mitään. Vai olenkohan vaan liian rahanahne?
Itselleni autot ja autoilu on niin lähellä sydäntä, että alan vaihto kuitenkaan ei näillä näkymin tule kysymykseen. Tai oikeastaan ehkä enemmänkin kyse on siitä etten tiedä mitä muuta työtä jaksaisin tehdä sen 7,5-9h 5 päivänä viikossa.
Alan vaihdon sijaan mulla on kyllä harkinnassa kokeilla hakea eri firmaan ja katsoa miten työnantaja reagoi jos muualta saisin paremman palkan neuvoteltua. Juuri nyt itseasiassa olisi loistava mahdollisuuskin olemassa, kun yksi "tuttu" firma hakisi työnjohtajaa. Joskaan en silti haluaisi turhaan "suututtaa" nykystä työnantajaa.
Mikä nyt sitten on paljon, käytännössä työnjohtajalta oikeasti vaaditaan ja tarvitaan vain seuraavat: jonkin asteinen tekniika/ajoneuvotekniikan tuntemus, ripaus myyntimiehen puheenlahjoja, joustavuutta ja organisointikykyä, sekä jämäkkyyttä. Timanttinen kasetti, useammankin pääkopan olen nähnyt tuhoutuneen ja yhden sydänkohtauksen. Eli täytyy pystyä pitämään hallin apinalauma, sekä asiakkaat näpeissään ilman että itseänsä stressaa hengiltä tai hankkii mielenterveysongelmia.
Koulutustaso voi oikeasti olla vaikka kansakoulu, tai sitten AMK/yAMK/yliopisto.
Aloittelija ja 3k€ palkka ei todella täsmää, ei kannata tavoitella heti kuuta taivaalta.
Työnä autot/ajoneuvot syövät ilon harrastamisesta, ei se vapaa-ajalla enää ole kivaa kun muutaman vuoden on sekä töissä, että vapaalla noiden romujen kanssa tekemisissä tavalla tai toisella.
Itse pyysin ensimmäisessä paikassa lisää liksaa perusteluineen 3,5kk jälkeen, sain 70% siitä, mitä pyysin.
Nykyisellä työnantajalla olen kahdesti pyytänyt lisää, ensimmäisen kerran kun olin 6kk ollut talossa ja edellisestä paikasta soitettiin, että tuutko takaisin? Pyysin 500€, neuvottelun jälkeen tuumasin että en halua lähteä, 300€ lisää niin jään. Ja jäinkin.
Toisella kerralla sain 0€ lisää, koska mukamas liian kallis mies jo nyt. No, asema ja esimies on vaihtunut sittemmin ja käytännössä saanut kuorman keveämmäksi ja n. 300-400€ lisää kuukaudessa.