Palkkakeskustelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja H0rna
  • Aloitettu Aloitettu
Repen palkka kuulostaa pieneltä vastuisiin ja laskutukseen nähden. Rakennesuunnittelupuolella on useamman kerran eri lähteistä tullut vastaan laskukaava, jossa ”maksimi” palkka on laskutushinta/3 x 158. En tiedä miksi tuo ei pätisi muillakin suunnittelualoilla välttävästi. Itse lähtisin kokeilemaan uusi haasteita, jos nykyisessä työssä ei ole jotain korvaamatonta herkkua tarjolla.

Olen 2015 valmistunut Kone ja tuotantotekniikan insinööri, Lisäksi olen opiksellut 3D suunnittelua ja painettavan elektroniikan tuotekehitystä(9kk). Tällä hetkellä lisäksi suoritan YAMK. tutkintoa painettavasta elektroniikasta "täydentääkseni osaamistani" Ennen nykyistä suunnittelutyötäni olin 3v töissä painettavan elektroniikan firmassa. Siellä toimeenkuvani oli Linjaoperaattori- tuotantopäälikön tehtävät. Tehtävän kuva oli todella laaja koska pieni startup firma oli kyseessä.
Nykyinen työpaikkani on saman alan työpaikka painettavaa elektroniikkaa mutta tuotantoketjussa edeltävässä portaassa.
työpaikka sijaitsee Oulun seudulla

lisäksi löytyy sitten työkokemusta oman toiminimen pyörittämisestä noin 5v mutta aivan eri aloilta ennen opiskelua.

Itseasiassa vasta kävin 3 kierrosta työhaastatteluja erääseen paikkaan ja jäin täpärästi ilman paikkaa ilmeisesti firman sisäinen kaveri sai paikan koska sanottiin, että tuntee jo kyseisen firman tuotteen entuudestaan hyvin. Onneksi nuita alantyöpaikkoja alkaa jo olla ihan ok haussa ja taitaa järkevin olla että vaihtaa yritystä, koska nykyinen työnantajani ei selvästikkään osaa arvostaa monipuolista ja spesifiä osaamistani.

En mä nyt kaikkein pienimmässäkään roolissa oo koska firman toimari oli pitkään mun lähin esimies mutta vastikään mut siirettiin organisaatiomuutoksen johdosta toisen tyypin alaisuuteen mutta tosiaan firman toimari on edelleen se joka mun palkasta neuvottelee... Enkä tosiaan halua olla se hankala ihminen vaikka näyttää siltä, että mikään muu ei välttämättä toimi näissä neuvotteluissa.
Itse sain vastavalmistuneen insinöörinä ensimmäisessä vakituisessa työpaikassa Oulussa jo vuonna 2009 liki saman kuin sinulle nyt maksetaan. Alaan liittyvää kokemusta oli toki opintojen ohella ehtinyt jonkin verran kertyä, mutta se tuskin palkkaan vaikutti, vaan pelkästään siihen että ylipäätään tulin valituksi kyseiseen paikkaan. Koeajalla liksa nousi jo reippaasti yli kolmen tonnin, mutta piti siinä kyllä olla vahvasti kytkintä nostelemassa...

Olen töissä metallialalla cnc-koneistajana. Jyrsin 3-akselin automaattikoneella monimuotoisia kappaleita pääasiassa vanerista, MasterCam ohjelmistoa apuna käyttäen. Kappaleet on kaikkea pumpun- tai vaihteiston kotelosta aina hammas segmenttiin tai potkurin napaan (kaikkine sisäpuolisine muotineen).

Muodot ovat niin monipuolisia ja parhaimmillaan useampaan suuntaan kaarevia pintoja, että niitä olisi mahdoton edes käsipelillä tehdä. Työstörata (cnc-koneen ajo ohjeet) saattaa sisältää jopa yli 100 000 riviä lauseita, joten senkin puolesta hyvä jättää laskeminen tietokoneelle ja työstäminen automaattijyrsimelle.

Mietit, miten voin olla metallialalla ja tehdä kappaleet puusta? - Olen valumallinvalmistaja ja teen työkaluja metallivalimoille, jotka valaa ne oikeat jättimäiset rautamöhkäleet, valukappaleet.

En siis valmista suoraan kappaleen näköistä kikkaretta, vaan kappaleen 3D malli tulee suunnitella, pilkkoa ja mallintaa sellaiseen muotoon ja palasiin, että näillä palasilla pystyy tekeen hiekkakakun, mihin jää ontoksi valmiin valukappaleen muotoinen kolo, johon sulametalli kaadetaan.

Veikkaan että voisin tienata enemmän jossain keittiökaappi tehtaalla työstämällä lastulevyjä.

Kokemus 5,5v, nykyisessä paikassa.
Tienaan 11.62/h

Edit. työkokemus lisätty.

Viimeksi muokattu:
Tässä omaa viimeaikaista urakehitystä. Iso julkinen työnantaja, taloustehtäviä. PK-seudun ulkopuolella. Ikää n. 30v.

2018 1650e/kk (harjoittelija, KTK-paperit. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 2500e/kk (valmistuminen KTM. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 3200e/kk (vaativampiin tehtäviin, tehtävässä olin n. 12kk)
2020 3900e/kk (erityisasiantuntijaksi vaativampiin tehtäviin. Tehtävässä olin n. 12kk)
2020-2021 4100e/kk (palkankorotus)
2021 4500e/kk (asiantuntijatiimin esimieheksi, reilu 10 alaista)

Kohtuu ripeä urakehitys ollut, varsinkin kun valmistumisesta vielä alle 3 vuotta aikaa. Ei voi valittaa, tuuriakin matkassa, ns. oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tässä kohtaa toki positioiden vaihtelu jo hidastuu, palkassa mahdollista nykytehtävässä päästä n. 5500e/kk tasolle. Julkisella myös julkisen edut, eli 36.5h/työviikko ja vähän enemmän lomapäiviä vs. yksityinen ja etänä voi tehdä sen mitä haluan.

Tässä omaa viimeaikaista urakehitystä. Iso julkinen työnantaja, taloustehtäviä. PK-seudun ulkopuolella. Ikää n. 30v.

2018 1650e/kk (harjoittelija, KTK-paperit. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 2500e/kk (valmistuminen KTM. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 3200e/kk (vaativampiin tehtäviin, tehtävässä olin n. 12kk)
2020 3900e/kk (erityisasiantuntijaksi vaativampiin tehtäviin. Tehtävässä olin n. 12kk)
2020-2021 4100e/kk (palkankorotus)
2021 4500e/kk (asiantuntijatiimin esimieheksi, reilu 10 alaista)

Kohtuu ripeä urakehitys ollut, varsinkin kun valmistumisesta vielä alle 3 vuotta aikaa. Ei voi valittaa, tuuriakin matkassa, ns. oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tässä kohtaa toki positioiden vaihtelu jo hidastuu, palkassa mahdollista nykytehtävässä päästä n. 5500e/kk tasolle. Julkisella myös julkisen edut, eli 36.5h/työviikko ja vähän enemmän lomapäiviä vs. yksityinen ja etänä voi tehdä sen mitä haluan.
Mitäs ne jutut on julkisen puolen pitkästä, mutta kapeasta leivästä? Ei tämä sellaiselta näytä. :thumbsup:

Mitäs ne jutut on julkisen puolen pitkästä, mutta kapeasta leivästä? Ei tämä sellaiselta näytä. :thumbsup:
Julkisella puolella on vähän vaihtelua palkkauksen osalta, ja on vielä eri asia olla valtiolla, kunnalla tai yhteiskunnan omistuksessa olevassa yrityksessä. Kyllä tuo ~5000e/kk luokka alkaa olla maksimit, mitä voi saada pois lukien jotkin muutamat johtavat positiot.

Edit. Näemmä tuli vastaan tivin monsterimainoksessa valtion virka/verkkoasiantuntijan pesti missä oli 4300e/kk + max 50% tehtäväkohtainen lisä. Kyllähän tuossa on varaa kivasti ainakin joillain organisaatioilla.

Viimeksi muokattu:
Veikkaan että voisin tienata enemmän jossain keittiökaappi tehtaalla työstämällä lastulevyjä.

Tienaan 11.62/h

Voin vahvistaa, että niin voisit. Ja useamman euron enemmän tunnille. Muutama kaveri tekee lastulevyn työstöä eräässä keittiöfirmassa.

Tulipa kaiveltua mielenkiinnosta vanhoja papereita. Tässä jotain otteita puhtaasti Valtiolla pysyneestä mikrotuki-ihmisestä, josta nousu monipuoliseen järjestelmäasiantuntijuuteen. Aika lähellä maksimia ollaan mitä lähtee ilman vaativampia esimies- tai vetovastuita.

1999 8000mk/kk
2001 9100mk/kk
2002 2200€/kk
2003 2500€/kk
2004 2800€/kk
2007 3100€/kk
2008 3200€/kk
2009 3600€/kk
2011 3800€/kk
2013 4000€/kk
2016 4200€/kk
2018 4400€/kk
2021 4700€/kk
2022 4850€/kk

Lisänä vuoteen lomarahoja >3000€ ja satunnaisia ylitöitä >2000€. Sekä tietenkin 38 arkipäivää, eli melkein 8 viikkoa lomaa.. :cool:

edit: lisätty 2022

Viimeksi muokattu:

Tienaan 11.62/h

Kyllä varmaan olisi helpostikin mahdollista tienata enemmän, ihan metallipuolella cnc-koneistajana. Työpaikan vaihto varmasti paras tapa nostaa palkkaa.

Itse olen cnc-koneistajana isossa firmassa, joka valmistaa omia tuotteita. Olen ollut töissä myös alihankintakonepajassa. Työkokemusta yhteensä n. 5v. Palkka nyt n. 3000€/kk + lisät. Teen 5-akselisella työstökoneella enimmäkseen yksittäiskappaleita tai muutaman kappaleen sarjoja. Kappaleet ovat vaativia ja tiukoilla toleransseilla.

Taustaa: Konetekniikan DI, yksityinen iso työnantaja (pörssiyhtiö), Uusimaa pk-seudun ulkopuolella.
  • 2550€/kk + ei bonusta - Diplomityö
  • 3250€/kk + max 10% bonus - Diplomityön jälkeen vakituisena tutkimus/tuotekehityshommia, muttei varsinaista suunnittelutyötä
  • 3950€/kk + max 15% bonus - Palkka nousi tähän 2,5 vuodessa edellä mainitussa hommassa.
  • 4300€/kk + max 20% bonus - Tehtävän vaihdos yrityksen sisällä. Työtehtävänä liiketoiminta-alueen vaativat kehitystehtävät + 2 hengen suora esimies
  • 5000€/kk + max 20% bonus - palkka nousi tähän 3,5 vuodessa em. tehtävässä. Yksi pieni korotus ja yksi isompi.
  • 5500€/kk + max 25% bonus - Tehtävän vaihtos yrityksen sisällä. Työtehtävänä konsernin vaativat kehitystehtävät, ei alaisia
Bonustoteutuma on luonnollisesti vaihdellut vuosittain, pyörinyt viime vuodet 60-70 prosentin paikkeilla.

Nettopalkka kyllä noussut vähemmän ihmeellisesti. Valmistumisen jälkeen käteen jäi noin 2450 €/kk (75% bruttopalkasta), kun nyt käteen taitaa jäädä noin 3600 €/kk (65% bruttopalkasta).

Metallin palkat ei oo erikoisia. Kaupan kassalla palkkakehitys tyssää johonkin 12€/h, kun kokemusvuodet täynnä.
Useimmilla aloilla palkat on jostain 11-15€/h välistä.

12 vuotta tuli oltua cnc koneistus hommissa, kyllä se kta vajaan 24€ oli. pääkaupunki seudulla ja vuosi oli 2013. vuorotyötä. peruspalkka oli sen 14€/h, mutta kaikki mahdolliset lisät siihen päälle niin...

12 vuotta tuli oltua cnc koneistus hommissa, kyllä se kta vajaan 24€ oli. pääkaupunki seudulla ja vuosi oli 2013. vuorotyötä. peruspalkka oli sen 14€/h, mutta kaikki mahdolliset lisät siihen päälle niin...
Taisit ynnätä tuohon keskituntiansioon myös reippaalla ködellä ylitöitä. Ei riitä lisät tuhon nousuun muuten mitenkään.

Taisit ynnätä tuohon keskituntiansioon myös reippaalla ködellä ylitöitä. Ei riitä lisät tuhon nousuun muuten mitenkään.

En minä mitään ynnännyt, vaan palkanlaskijat. tottakai ylitöitä oli. ja viikonloppuina myös töitä tehtiin.
IMG_20211013_222826.jpg

En minä mitään ynnännyt, vaan palkanlaskijat. tottakai ylitöitä oli. ja viikonloppuina myös töitä tehtiin.
IMG_20211013_222826.jpg
Juu mutta kun kun ilmoitat täällä tuollaisia mystisiä keskituntiansioita ilman, että kerrot sen sisältöä, niin se antaa väärää kuvaa koneistajan normaalista palkasta.

Pirkanmaalla eräässä >500 henkilöä työllistävässä firmassa kokeneen koneistajan perusliksa on noin 19€/h ja keskituntiansioksi muodostuu vuorolisien kanssa hieman yli parikymppiä. Ylityöt sitten aivan erikseen.

Olen töissä metallialalla cnc-koneistajana. Jyrsin 3-akselin automaattikoneella monimuotoisia kappaleita pääasiassa vanerista, MasterCam ohjelmistoa apuna käyttäen. Kappaleet on kaikkea pumpun- tai vaihteiston kotelosta aina hammas segmenttiin tai potkurin napaan (kaikkine sisäpuolisine muotineen).

Muodot ovat niin monipuolisia ja parhaimmillaan useampaan suuntaan kaarevia pintoja, että niitä olisi mahdoton edes käsipelillä tehdä. Työstörata (cnc-koneen ajo ohjeet) saattaa sisältää jopa yli 100 000 riviä lauseita, joten senkin puolesta hyvä jättää laskeminen tietokoneelle ja työstäminen automaattijyrsimelle.

Mietit, miten voin olla metallialalla ja tehdä kappaleet puusta? - Olen valumallinvalmistaja ja teen työkaluja metallivalimoille, jotka valaa ne oikeat jättimäiset rautamöhkäleet, valukappaleet.

En siis valmista suoraan kappaleen näköistä kikkaretta, vaan kappaleen 3D malli tulee suunnitella, pilkkoa ja mallintaa sellaiseen muotoon ja palasiin, että näillä palasilla pystyy tekeen hiekkakakun, mihin jää ontoksi valmiin valukappaleen muotoinen kolo, johon sulametalli kaadetaan.

Tienaan 11.62/h

Toivottavasti olet ilmaissut tyytymättömyyden palkkaan. Jos oikeasti olet vastuussa siitä että muokkaat mallit koneelle sopiviksi ja olet työssäsi pätevä,pitäisi palkan olla lähempänä 20€/h. Työstöratojen koodin pituudella taas ei ole mitään todellista merkitystä työn vaativuuden kannalta. Koodin pituus vaihtelee CAM-ohjelmasta,postprosessorista ja työstökoneesta riippuen. Monesti CNC-koneen ääressä on haastavampaa tehdä toimivaa G-koodia kuin CAM-ohjelmalla.

Oma tausta metallissa,nykyään toimin tuotannossa esimiehenä ja vastuualueena on CNC-työstöt.
Palkkakehitys ja työnkuva:
2010-2012:11€/h CNC-koneistaja
2012-2016: 14€/h muottien CNC-koneistus
2016-2018: 14,5€/h CNC-koneistus
2018--》3315€/kk Tuotannon esimies

Nykyiseen palkkaan olen ihan tyytyväinen,lisää on tulossa tammikuussa kun päästään palkkaneuvotteluissa maaliin.

Metalliala kuulostaa samanlaiselta kutsumustyöltä kuin sairaanhoitajat ja varhaiskasvatus yms mitä tätä keskustelua lukee. Meille IT hepuille, omalta vuosikurssilta, oli koodari tai muu suuntautuminen, niin palkka lähtee 3k€ ylöspäin ja vain taivas on rajana. Vaimo on kutsumusammatissaan (korkeakoulutettu), mutta kyllähän hänenkin pieni palkka vituttaa häntä sen verran että saa kutsumus jäädä ja mennä töihin joista maksetaan oikeaa korvausta. Kaiken lisäksi näitä kutsumusammatteja ei pysty etänä tehdä, joten matalien palkkojen lisäksi, joudut menemään työpaikalle.

Edit: Etätöistä sen verran, että suomessa monet virastot yms ovat myös siirtyneet etätöihin. Esimerkiksi KELAn ja työkkärien työntekijät voivat kotoa tehdä työtään, ja itseasiassa työnantaja suosittelee sitä. Toki tää voi vaihdella alueittain, mutta ainakin PK seudulla tutuilla näin. Toki palkka on pieni (<3k), mutta stressitön etätyö tasapainottaa tuota.

Viimeksi muokattu:
Metalliala kuulostaa samanlaiselta kutsumustyöltä kuin sairaanhoitajat ja varhaiskasvatus yms mitä tätä keskustelua lukee. Meille IT hepuille, omalta vuosikurssilta, oli koodari tai muu suuntautuminen, niin palkka lähtee 3k€ ylöspäin ja vain taivas on rajana.
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta itse kun valitsin opiskelupaikkaa 00-luvun lopulla niin IT ei ainakaan opiskelijan näkökulmasta ollut mitenkään kuuma ala. Nokian alamäki, jne. IT-alan vitsailtiin olevan "YT-ala". Nyt on hieman eri meininki.

Itse olen konetekniikan DI ja alan palkkaus ottaa päähän. Yli 5k palkasta on turha haaveilla ellei ole esimies. Mutta vielä kutsumus voittaa.

Ironista omalla kohdalla on se, että varmaan puolet ajasta väännän Pythonia. Siitä vaan maksetaan vähemmän kuin softa-alalla. :D

Metalliala kuulostaa samanlaiselta kutsumustyöltä kuin sairaanhoitajat ja varhaiskasvatus yms mitä tätä keskustelua lukee. Meille IT hepuille, omalta vuosikurssilta, oli koodari tai muu suuntautuminen, niin palkka lähtee 3k€ ylöspäin ja vain taivas on rajana. Vaimo on kutsumusammatissaan (korkeakoulutettu), mutta kyllähän hänenkin pieni palkka vituttaa häntä sen verran että saa kutsumus jäädä ja mennä töihin joista maksetaan oikeaa korvausta. Kaiken lisäksi näitä kutsumusammatteja ei pysty etänä tehdä, joten matalien palkkojen lisäksi, joudut menemään työpaikalle.

Edit: Etätöistä sen verran, että suomessa monet virastot yms ovat myös siirtyneet etätöihin. Esimerkiksi KELAn ja työkkärien työntekijät voivat kotoa tehdä työtään, ja itseasiassa työnantaja suosittelee sitä. Toki tää voi vaihdella alueittain, mutta ainakin PK seudulla tutuilla näin. Toki palkka on pieni (<3k), mutta stressitön etätyö tasapainottaa tuota.
Tätä säiettä kun lukee niin mikä tahansa muu kuin it ala on kutsumustyö kun palkkoja katsotaan..

Ja muutenkin sana "kutsumustyö" pitäis ampua avaruuteen ja lisätä kiellettyjen sanojen listalle.

Tätä säiettä kun lukee niin mikä tahansa muu kuin it ala on kutsumustyö kun palkkoja katsotaan.

Ei muuta kuin kouluttautumaan uudelleen, jos IT-alan palkat kiinnostavat. Ja jos ala muutoinkin. Tiedän jo useamman tyypin, joilla ei ollut aiempaa ohjelmointikokemusta ja ovat 3kk intensiivikurssin jälkeen työllistyneet alalle ja nostaneet omaa ansiotasoaan. Ei kaikista siihen ole, mutta monesta voi olla.

Ei muuta kuin kouluttautumaan uudelleen, jos IT-alan palkat kiinnostavat. Ja jos ala muutoinkin. Tiedän jo useamman tyypin, joilla ei ollut aiempaa ohjelmointikokemusta ja ovat 3kk intensiivikurssin jälkeen työllistyneet alalle ja nostaneet omaa ansiotasoaan. Ei kaikista siihen ole, mutta monesta voi olla.
Tämä ei ollu mun pointti. Mun pointti oli se, että matalia palkkoja perustellaan sillä että joku on "kutsumustyö". Valitettavasti se pelkkä kutsumus ei elätä vaan tarvitaan myös rahaa. Kutsumustyö tarkoittaa sitä on sydäntä tehdä jotain mutta sillä ei pitäisi olla MITÄÄN tekemistä palkan kanssa.

Mun pointti oli se, että matalia palkkoja perustellaan sillä että joku on "kutsumustyö".

Joo, toi on väärinkäytetty termi. Kutsumustyö on subjektiivinen asia ja sen voi todeta vain työntekijä itse ja se pätee vain häneen itseensä. Tietty, jos meillä on ammattil. jossa on äärimmäisen tyytyväisiä työntekijöitä ja paska palkka, niin ehkä tätä ammattia voi tosiaan kutsua kutsumustyöksi. Mutta en usko, että esim. lähihoitajat kuuluvat tähän...

Käytin itse tuota "kutsumustyö" (kutsumusammatti) sanaa lähinnä sen takia koska se kuvastaa hyvin sitä että työstä tykätään (eihän se muuten olisi "kutsumus") sen verran paljon että yksi tai pari negatiivista asiaa ei vaikuta.

Eli esim kysyt sairaanhoitajalta että miksi teet korkeakoulutetun työtä 2400€/kk palkalla PK seudulla, niin vastaus on että työ on lähellä sydäntä ja pystyy oikeasti auttamaan ihmisiä. Eli kutsumustyö sana pätee omasta mielestäni hyvin tähän. Palkka on sivuseikka työn ohessa. Sama näyttäisi pätevän joihinkin metallialan työntekijöihin ottaen huomioon osaamisen tason. :)

Viimeksi muokattu:
Kuitenkin yleisesti kun puhutaan kutsumusammatteista niin ne sisältävät matalan palkan, korkeakoulutuksen ja useita huonoja puolia. Esim. Sairaanhoitajat, (lastentarha)opettajat, poliisit jne.

Lääkärit taitaa olla ainoa yleisesti kutsumusammatiksi kutsuttava ammatti (heh) jossa on kelpo palkka?

Teen minäkin työtä josta todella pidän ja siinä on hyvä palkka, mutta en minä sitä kutsumusammatiksi nimittäisi koskaan. Ja aidan seipäätkin nauraisivat jos sitä niin nimittäisin.

Viimeksi muokattu:
Iän kertyessä olen itse ainakin kokenut, että on erittäin hyvä jos pitää työstään mutta toisaalta samalla näkee sen nimenomaan työnä jonka tarkoituksena on itsensä elättäminen. Vaikka pidänkin työstäni, niin valtaosan ajasta kuitenkin odotan ihan innolla työpäivän päättymistä jotta pääsen harrastusteni pariin tai mitä ikinä siellä iltapäivällä onkaan edessä.

Tähän liittyy aika monilla oleva fantasia jossa otetaan harrastus ja aletaan elättää sillä itseänsä - mikäs olisikaan sen parempi kuin keskittyä vain rakkaaseen harrastukseensa ja rahaa tippuu tilille? Itse ainakin koen että asiat joita harrastan, ovat juuri siksi mukavia että voin tehdä niitä juuri silloin kun ne kiinnostavat ja sellaisina annoksina kuin haluan. Hyvänä esimerkkinä joku urheiluharrastus jossa käy muutaman kerran viikossa - siistiä hommaa kunnes pitääkin alkaa orjallisesti noudattaa jotain treeniohjelmaa, ruokavaliota ja pyörittää koko elämäänsä sen saman asian ympärillä. Mitäs sitä sitten harrastaa rentoutuakseen jos on jäljellä enää työ?

Moni näyttää tienaavan varsin hyvin ja hyvä niin, mutta itse olen ainakin huomannut sen, että korkeahko bruttopalkka näkyy enemmänkin vain tiliotteessa, mutta käytännössä siitä saatava ilo jää vähäiseksi. Yli 3000 euron nettotuloihin tarvitaankin päälle viiden tonnin bruttotulot sekä mahdollisesti myös suuret vähennykset esim. työmatkakuluista. Asuinpaikalla on toki myös merkitystä, mutta harva meistä asuu Kauniaisissa.

Moni näyttää tienaavan varsin hyvin ja hyvä niin, mutta itse olen ainakin huomannut sen, että korkeahko bruttopalkka näkyy enemmänkin vain tiliotteessa, mutta käytännössä siitä saatava ilo jää vähäiseksi. Yli 3000 euron nettotuloihin tarvitaankin päälle viiden tonnin bruttotulot sekä mahdollisesti myös suuret vähennykset esim. työmatkakuluista.

Onhan se näin, mutta toisaalta tietyn pisteen jälkeen kaikki lisätulot menevät sinne vapaasti käytettävän rahan kastiin. Vaikka itselläni tuo 4.5k -> 6k välinen kehitys olisikin paperilla "vain" noin 800 euroa, niin todellisuudessa se nostaa kykyäni kerryttää omaisuutta merkittävästi kun koko summan voi iskeä lyhentämättömänä sijoituksiin.

Alemmalla tulotasolla lisätulot menivät ainakin itsellä herkemmin elämänlaadun parantamiseen ja juokseviin kuluihin.

Vähennykset menee toki aina elämäntilanteesta riippuen ihmisillä eri tavalla, mutta marginaaliveroprosentti, eli se kuinka ison osan lisäeurosta kohonneet verot vie on hyvin lähellä sama kaikilla.

Vajaasta kolmesta tonnista noin neljään tonniin kuussa tienaavilla se on noin 48% ja neljästä seitsemään tonnia kuussa tienaavilla noin 52%. Eli näillä palkkatasoilla voi vielä karkeasti laskea että lisäsatasesta bruttopalkkaan noin puolet tulee tilille saakka. Ei se nyt ihan yhdentekevää siis ole onko liksa 3000 vai 5000 euroa kuussa, jälkimmäinen saa nettona noin tonnin enemmän tilille joka kuukausi.

Tuolla reilun 7k€ jälkeen marginaalivero nouseekin sitten noin 60%:iin mikä on jo aika karua.

Tietyn pisteen jälkeen (kun fyrkkaa on ns. ”riittävästi” muutenkin) palkankorotukset ei varmaan niin paljoa tunnukaan, mutta kyllä mun rahatilanne ja elämisen mahdollisuudet ainakin muuttui ihan perkeleesti kun työpaikan vaihtumisen myötä palkka nousi noin tonnilla vajaasta kolmesta kilosta neljään.

Vähennykset menee toki aina elämäntilanteesta riippuen ihmisillä eri tavalla, mutta marginaaliveroprosentti, eli se kuinka ison osan lisäeurosta kohonneet verot vie on hyvin lähellä sama kaikilla.

Vajaasta kolmesta tonnista noin neljään tonniin kuussa tienaavilla se on noin 48% ja neljästä seitsemään tonnia kuussa tienaavilla noin 52%. Eli näillä palkkatasoilla voi vielä karkeasti laskea että lisäsatasesta bruttopalkkaan noin puolet tulee tilille saakka. Ei se nyt ihan yhdentekevää siis ole onko liksa 3000 vai 5000 euroa kuussa, jälkimmäinen saa nettona noin tonnin enemmän tilille joka kuukausi.

Tuolla reilun 7k€ jälkeen marginaalivero nouseekin sitten noin 60%:iin mikä on jo aika karua.

Tietyn pisteen jälkeen (kun fyrkkaa on ns. ”riittävästi” muutenkin) palkankorotukset ei varmaan niin paljoa tunnukaan, mutta kyllä mun rahatilanne ja elämisen mahdollisuudet ainakin muuttui ihan perkeleesti kun työpaikan vaihtumisen myötä palkka nousi noin tonnilla vajaasta kolmesta kilosta neljään.
Tämä. Kun itse muutin Suomesta ulkomaille aikanaan niin bruttopalkkani putosi n. 20%, mutta siitä huolimatta nettopalkka nousi hiukan ja tähän sitten yhteiskunnan muu hintataso ja verotus niin itseasissa ostovoimani nousi suunnilleen saman verran kuin olisi Suomessa saanut n. 1000€ kuussa lisää nettona.
Nykyisen elintasoni ylläpito vaatisi Suomessa ainakin 9-11k/kk liksan.

Kannatan kyllä tasa-arvoista yhteiskuntaa ja (oikeasti) huonossa asemassa olevien tukemista, mutta en sitä että verorahani syötetään somaalien futisseuroille, ISIS:lle, sossuparasiiteille, ylipaisuneelle julkiselle sektorille yms persreikiin. Oli sitten kaupan kassa tai IT-konsultti niin kyllä työn teosta raha pitää jäädä sen tekijälle.

Viimeksi muokattu:
Mä laskeskelin aiemmin päivällä että tällä hetkellä tuloista jää säästöön vuodessa 20-30k€.

Koska säästöjen kasvattamiseen ei ole oikeastaan mitään syytä ja mitään omaisuuttakaan ei ole tarvetta hankkia niin yhtälössä on jotain vikaa.

Löytyisköhän jostain mielenkiintoisempi duunipaikka pienemmällä palkalla.

Iän kertyessä olen itse ainakin kokenut, että on erittäin hyvä jos pitää työstään mutta toisaalta samalla näkee sen nimenomaan työnä jonka tarkoituksena on itsensä elättäminen. Vaikka pidänkin työstäni, niin valtaosan ajasta kuitenkin odotan ihan innolla työpäivän päättymistä jotta pääsen harrastusteni pariin tai mitä ikinä siellä iltapäivällä onkaan edessä.

Tähän liittyy aika monilla oleva fantasia jossa otetaan harrastus ja aletaan elättää sillä itseänsä - mikäs olisikaan sen parempi kuin keskittyä vain rakkaaseen harrastukseensa ja rahaa tippuu tilille? Itse ainakin koen että asiat joita harrastan, ovat juuri siksi mukavia että voin tehdä niitä juuri silloin kun ne kiinnostavat ja sellaisina annoksina kuin haluan. Hyvänä esimerkkinä joku urheiluharrastus jossa käy muutaman kerran viikossa - siistiä hommaa kunnes pitääkin alkaa orjallisesti noudattaa jotain treeniohjelmaa, ruokavaliota ja pyörittää koko elämäänsä sen saman asian ympärillä. Mitäs sitä sitten harrastaa rentoutuakseen jos on jäljellä enää työ?

Pitäs olla niin hyvä palkkainen harrastus ettei siitä tartte tehdä kasista neljään työtä vaan se pysyy harrastuksena jota voi tehdä silloin kun tykkää. Tai sitten rinnalla passiivisia tuloja ja harrastuksen tuloilla ei niin väliä joten siitä ei tartte tehdä pakko pullaa.

Kannatan kyllä tasa-arvoista yhteiskuntaa ja (oikeasti) huonossa asemassa olevien tukemista, mutta en sitä että verorahani syötetään somaalien futisseroille, ISIS:lle, sossuparasiiteille, ylipaisuneelle julkiselle sektorille yms persreikiin. Oli sitten kaupan kassa tai IT-konsultti niin kyllä työn teosta raha pitää jäädä sen tekijälle.

Suomi on vähän ongelmallisessa tilanteessa kun vuosi toisensa jälkeen on luvassa ainoastaan verojen sekä veronkaltaisten maksujen (eläke...) korotuksia. On vaikea kuvitella että minkään kaltaiset veronalennukset olisivat kansan enemmistön tahtotila kun ottaa huomioon kuinka suuri prosenttiosuus kansasta on tavalla tai toisella riippuvaisia tulonsiirroista.

Palkkaan ja marginaaliveroprosenttiin liittyen laskeskelin verohallinnon laskuria hyödyntäen vaimoni osalta, että jos hän jättäisi kaikki mahdolliset lisätehtävät pois, pienenisi vuosiansio noin 17 ke, mutta nettona ainoastaan 7 ke. Elämänlaatuun tuo 7000 euron menetys ei vaikuttaisi juuri millään lailla, mutta vapaa-aikaa tulisi roimasti eikä työ olisi niin stressaavaa.

Minkälaiselle palkkatasolle nuo tuntemasi tyypit pääsivät ja keneltä joutuivat ottamaan poskeen? Tää kuulostaa nimittäin vähän liian hyvältä ollakseen totta, että lähtötaso nolla, 3kk kurssia ja jalka on jo oven välissä, kun on tältäkin foorumilta saanut lukea että IT-alalle on junnujen hankala työllistyä nykyään. Olen eri alalla enkä ole juuri mitään hello worldiä kummempaa koodannut, mutta piruako tässä oman alan/työpaikan tulevaisuutta murehtimaan, jos on jotain totuutta näissä tarinoissa että muutama kuukausi opiskelua ja oletkin jo IT-junnu ja vuoden-parin päästä liksa huitelee 4k luokassa.

Minkälaiselle palkkatasolle nuo tuntemasi tyypit pääsivät ja keneltä joutuivat ottamaan poskeen? Tää kuulostaa nimittäin vähän liian hyvältä ollakseen totta, että lähtötaso nolla, 3kk kurssia ja jalka on jo oven välissä, kun on tältäkin foorumilta saanut lukea että IT-alalle on junnujen hankala työllistyä nykyään.

Itse juuri keväällä olin yhdessä rekryssä mukana jossa haettiin juniori fronttikehittäjää. Lopulta palkattiin toistaiseksi voimassa olevalla sopparilla parikymppinen fuksi joka halusi kokeilla työelämää. Hänellä oli ohjelmointikurssin React projekti GitHubissa, hyvä asenne uuden oppimiselle ja teknologiat sattuivat osumaan yhteen haetun profiilin kanssa.

Palkasta en osaa kyllä sanoa, mutta tokkopa tuo ekassa duunissa on niin relevanttia.

Minkälaiselle palkkatasolle nuo tuntemasi tyypit pääsivät ja keneltä joutuivat ottamaan poskeen? Tää kuulostaa nimittäin vähän liian hyvältä ollakseen totta, että lähtötaso nolla, 3kk kurssia ja jalka on jo oven välissä, kun on tältäkin foorumilta saanut lukea että IT-alalle on junnujen hankala työllistyä nykyään. Olen eri alalla enkä ole juuri mitään hello worldiä kummempaa koodannut, mutta piruako tässä oman alan/työpaikan tulevaisuutta murehtimaan, jos on jotain totuutta näissä tarinoissa että muutama kuukausi opiskelua ja oletkin jo IT-junnu ja vuoden-parin päästä liksa huitelee 4k luokassa.

Täytyy sanoa, etten ole palkkaa näiltä kysynyt. Mutta kyse Helsingistä ja toinen heistä (tunnen siis kaksi tällaista) on mennyt ihan tunnettuun isoon konsulttitaloon, toisesta en tiedä mihin puljuun pääsi. Mutta noin yleisesti devaajien kesäduunipalkat alkaa jostain 2,5k:sta ja kun vakinaistetaan niin alkaa yleensä kolmosella. Eli tuo varmaan on se haarukka. Ehkä näillä se palkka sijoittuu kuitenkin tuonne alapäähän kun ei ole formaalia koulutusta eikä kokemusta. Poskeen eivät tietääkseni ottaneet, vaan tekivät tuollaisen X kk:n intensiivikurssin, jonka jälkeen pääsivät töihin. Ainakin toisen kohdalla tuo homma meni niin, että tämä konsulttitalo oli tehnyt sopimuksen kouluttavan firman kanssa koko "vuosikurssista", joka oli joku 10-15 koulutettavaa. En osaa sanoa, työllistyivätkö kaikki vai vain osa. Ja tämä tuttu ainakin kirjoitti aika nopeasti sopparin suoraan sen konsulttitalon kanssa (siinä on joku 2v karenssi, jonka aikana on sen koulutusfirman palkkalistoilla tai sitten voi tehdä sopparin sen ostavan firman kanssa). Nyt kurkkasin, niin oli tuossa ekassa paikassa 2,5v ja nyt vaihtanut toiseen taloon. Positioksi/titteliksi näkyy merkanneen "Data Engineer".

Kyllä tuosta kannattaa ainakin tiedustella, jos ala kiinnostaa. Tässä ketjussa parempi jatkaa:

Ei tuo koodaminenkaan ihan jokaisen hommma ole. Itsekään en tee mitään ohjelmistotuotannon puolella enkä sitä suoraan opiskellutkaan, mutta kokemusta on jo yli 20 vuoden takaa harrastuksien osalta sekä mitä opinnoissa on tullut siinä sivussa. Töissäkin on päässyt js ja python osalta tekemään omia työkaluja tai tutkimaan muiden tekeleitä.

2008-2010 oli aika surkeat vuodet junnuille ja vasta valmistuneille kun vielä itse opiskelin. Itsekin mietin tuolloin siirtymistä tl-insinööristä koodaukseen. En ole kauheasti kuullut tarinoita noista intensiivikoulutuksista ja niihin liittyvistä pienellä rahalla tai ilmaiseksi tehtävästä työharjoittelusta, niin ne varmaan toimii jos on mahdollisuus luopua hyvistä palkkatuloista jos ihan alanvaihtoa miettii. Palkka sitten varmaan nousee kun muistaa vaihtaa työpaikkaa heti kun mahdollista. En siltikään usko, että junnut ovat niinkään kovassa huudossa, mutta kyllähän tuon kahden vuoden harjoittelun jälkeen pitäisi jo osata jotain tehdäkin.

Viimeksi muokattu:
Ei tuo koodaminenkaan ihan jokaisen hommma ole. Itsekään en tee mitään ohjelmistotuotannon puolella enkä sitä suoraan opiskellutkaan, mutta kokemusta on jo yli 20 vuoden takaa harrastuksien osalta sekä mitä opinnoissa on tullut siinä sivussa. Töissäkin on päässyt js ja python osalta tekemään omia työkaluja tai tutkimaan muiden tekeleitä.

2008-2010 oli aika surkeat vuodet junnuille ja vasta valmistuneille. Itsekin mietin tuolloin siirtymistä tl-insinööristä ja koodaukseen. En ole kauheasti kuullut tarinoita noista intensiivikoulutuksista ja niihin liittyvistä pienellä rahalla tai ilmaiseksi tehtävästä työharjoittelusta, niin ne varmaan toimii jos on mahdollisuus luopua hyvistä palkkatuloista jos ihan alanvaihtoa miettii. Palkka sitten varmaan nousee kun muistaa vaihtaa työpaikkaa heti kun mahdollista. En siltikään usko, että junnut ovat niinkään kovassa huudossa, mutta kyllähän tuon kahden vuoden harjoittelun jälkeen pitäisi jo osata jotain tehdäkin.

Väittäisin, että on ala sitten mikä tahansa, niin suhteellisen vaikeaa on saada se jalka sinne oven väliin.
Joka paikassa haetaan lähinnä valmiita tekijöitä.

Kaivoshommissa tunnelissa. 6000-6500€/kk. + päivärahat. 13 vuotta alalla josta reilu 10 maan alla.
Joo niissä hommissa on kyllä mukavat liksat ja varsinkin jos tekee reissuhommia. Itsekin niitä jonkin aikaa tehnyt kaivosalalla. Tällä hetkellä olen kaivosfirman palkkalistoilla, joten palkka on aika paljon pienempi, mutta ainakin itselle suurena plussana on se, että voi kotoa kulkea töihin. Nyt palkka vuorolisien kanssa n. 4500 e/kk työnjohtajana.

Missä vaiheessa verottaja muuten alkaa kiinnostumaan verottomista korvauksista?

Jos verollista palkkaa tulee yleensä enemmän kuin verotonta niin ehkei vielä tarvitse selvitellä? Itsellä tulee nettopalkka olemaan ihan ok suhteessa bruttoon.

Ja tosiaan kiinnostaisi kuulla jos jollain on oikeaa tietoa aiheesta, vaikka omakohtainen kokemus eikä naapurin pertiltä kuultu juttu.

Jos verollista palkkaa tulee yleensä enemmän kuin verotonta niin ehkei vielä tarvitse selvitellä? Itsellä tulee nettopalkka olemaan ihan ok suhteessa bruttoon.

Ja tosiaan kiinnostaisi kuulla jos jollain on oikeaa tietoa aiheesta, vaikka omakohtainen kokemus eikä naapurin pertiltä kuultu juttu.

mitä kaikkea saat verottomana?

Kysy verottajalta nimenomaan omasta tilanteesta. Täällä kaikki on kuitenkin spekulointia vajavaisin lähtötiedoin.

mitä kaikkea saat verottomana?
Km korvaukset ja päivärahat jo pelkästään välillä hyppää 400+€ päivässä luokkaan. Mietin sitä että tarvitsisiko noita yrittää pitää alle jonkun tietyn rajan vai antaa virrata vapaasti. Ei ole itselle aiemmin tuttua kun tuli vaihdettua juuri alaa.

Km korvaukset ja päivärahat jo pelkästään välillä hyppää 400+€ päivässä luokkaan. Mietin sitä että tarvitsisiko noita yrittää pitää alle jonkun tietyn rajan vai antaa virrata vapaasti. Ei ole itselle aiemmin tuttua kun tuli vaihdettua juuri alaa.

kysyin palkanlaskijalta ja ei ole rajaa km korvauksissa kunhan sulla on joku ajopäiväkirja tai paikannin

Eipä ne ainakaan kovin herkästi niiistä ala kyselemään. Ainakin jos ammatti on myyjä/edustaja tms niin aika oletettavaakin että ajoa ja km-korvauksia tulee roppakaupalla. Edellisessä duunipaikassa oli porukkaa jolla tuli kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa työajoa km-korvauksilla eikä keneltäkään alkanut verottaja kyselemään että mitäs nää korvaukset on.

Eli reilu 800km tulee päivässä työnnettyä autolla useinkin? Luulisi ennemminkin työnantajan sanovan piakkoin, että tuossa sun touhussa ei ole mitään tolkkua. Tai ainakin jonkinlaista tehostamista pitäisi harkita (useamman asiakkaan ketjuttamista samalle reissulle, palarien siirtämistä Teamsiin tmv. keinoja).

Verottaja tuohon tuskin puuttuu mikäli reissut kohdistuvat todistetusti joka kerta eri osoitteeseen. Isoimmat kiinnostuksen kohteet verottajalla on mikäli työntekijä ravaa samaa väliä tiuhaan ja saa sitä kautta palkan ns. nettona käteen.

Eli reilu 800km tulee päivässä työnnettyä autolla useinkin? Luulisi ennemminkin työnantajan sanovan piakkoin, että tuossa sun touhussa ei ole mitään tolkkua. Tai ainakin jonkinlaista tehostamista pitäisi harkita (useamman asiakkaan ketjuttamista samalle reissulle, palarien siirtämistä Teamsiin tmv. keinoja).

Verottaja tuohon tuskin puuttuu mikäli reissut kohdistuvat todistetusti joka kerta eri osoitteeseen. Isoimmat kiinnostuksen kohteet verottajalla on mikäli työntekijä ravaa samaa väliä tiuhaan ja saa sitä kautta palkan ns. nettona käteen.
No välillä sellaista että aamulla ensin 400km siirtymä jollekkin alueelle ja siellä useampia kohteita 100km säteellä, niitä päivän aikana läpi. Hotelliin yöksi, seuraavana päivänä lisää paikallista ajelua ja illaksi kotiin mittarissa joku 1500km. Teams on myös käytössä mutta tietyissä jutuissa tarvitaan erikoismies paikan päälle. Välillä mennään myös Suomen ulkopuolelle.

muoks: reissuja samoihin kohteisiin tulee kyllä useita, muttei sentään viikoittain.

muoks2: työnantaja itse tätä toimintatapaa ehdotti. Työnantajalle luotu arvo työstä on mittava tällä tavalla toimien.

Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 477
Jäsenet
78 668
Uusin jäsen
rredi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom