Eli summasummarum, rahan takia vaihtaminen ei ainakaan ole järkevää?Autoalalla palkka ei nouse kuin minimaalisesti vaihtamalla työpaikkaa, tai uhkaamalla lähteä. 2,5k peruspalkka on hyvä tänä päivänä, oli koulutus sitten vaikka AMK -tasoinen tai ylempi(kuten allekirjoittaneella) ja/tai kokemusvuosiakin muutamia alla.
Indeksikorotukset tottakai tulevat, siihen se jää. Muutama vuosi kokemusta alle ja pari paikan vaihtoa, niin olet palkkatasosi huipussa vaikka eläkeikään saakka. Ylennykset sitten erikseen.
Mitä takuukäsittelijän tai työnjohtajan palkkaan tulee, riippuvainen niin yrityksestä. Yleisellä tasolla 1,8k€-3k€ + mahdollinen provisio(tässä vaikuttaa koulutustausta, osaaminen sekä yritys(onko merkkiliike/-huolto vai ns. nyrkki & paja Oy)).
Huomioitavan arvoista on se, että provision määrä/provisiojärjestelmä on hyvin erilainen eri talojen välillä. Yhdessä firmassa voi olla peruspalkka 2,5k€ ja teoreettinen maksimiprovisio 1800€, mutta todellisuudessa keskiarvollisesti normaalilla tekemisellä n. 700-800€.
Toisessa firmassa peruspalkka on sitten mitä vain 2,2k€ ja 3,4k€ väliltä ja teoreettinen maksimi provisio 150-500€.
Raskaan kaluston ja maansiirtokoneiden maailmassa työnjohtajan peruspalkkoihin kannattaa tingata 1k€-1,5k€ enemmän kuin kevyellä puolella on, takuukäsittelijän hommiin on siitä turha taas haaveillakaan.
Se mitä ns. vanhat jyyrät alalla saavat/ovat saaneet, ei tuoreempi porukka saa sitä koskaan enää takaisin, ei myöskään firmaa vaihtavat vanhat jyyrät.
Kyseinen ala on kyllä aivan roskaa, olisi vain pitänyt tajuta tämä n. 12-13v takaperin. Itselläni vuositulot rajusti vaihdelleet kolmen viime vuoden aikana 38k€ - 65k€ välillä. Yksityiskohtia tästä en käy läpi, mutta ilman se ei ole tullut, tälle vuodelle jäänee n. 50k€?
Toisaalta houkuttaa työtehtävä missä ei tarvitse jatkuvasti olla neuvomassa jotain tai hyppäämässä suuntaan jos toiseen. Takuukäsittelijän toimenkuvan luulisi olevan suht selkeä ja tuskin kyseinen yritys ainakaan huonompaa palkkaa maksaa, vaikka toimenkuva onkin "yksinkertaisempi" ja mahdollista provisiojärjestelmää ei välttämättä ole.
Autoala on muutenkin melko hektinen ja varsinkin uran alussa saattaa ihmetellä meininkiä, mutta siihen turtuu kyllä melko nopeasti
Tekijäpula tuntuu vaivaavan alaa yleisestikin ja on välissä melko vääntämistä kun asentajaa tulee ja menee ja yrität siinä saada tekevää porukkaa kasaan, että kaikilla olis suht mukavaa olla töissä.