Palkkakeskustelu

Liittynyt
02.12.2019
Viestejä
151
Mites jos työajoa tulee sellainen 40tkm vuodessa, niin ehkä tässä kohtaa kannattaisi ostaa sähköauto sen sijaan että ottaisi työauton käyttöön? 0,44€/km tekisi ihan kivat verottomat tienestit jo tunnissa 100km/h keskinopeuksilla. Tähän vielä päivärahat verottomana.
Sähköauton akkujen käyttöikä on ollut ~10-12 vuotta yhdysvalloissa. En tiedä onko suomen oloissa samaa luokkaa, epäilen. Mutuilen että on siinä vaiheessa järkevämpi ostaa uusi sähköauto kun alkaa uusimaan niitä akkuja.
Laskisin 0,20€/km on profittia (kilometri korvauksia pelkästään). Ja vaikka tuommonen Kian tai Teslan sähköauton ostaa niin paljonko kerkee maksamaan itseään takaisin?

Ja sit sama prosessi et paljonko menisi nykyisellään polttoaineisiin... Hinnat ei varmaankaan tule laskemaan enään tästä, varsinkaan jos siellä marinetti ja viherpipeltäjät hallituksessa. :poop:
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Mites jos työajoa tulee sellainen 40tkm vuodessa, niin ehkä tässä kohtaa kannattaisi ostaa sähköauto sen sijaan että ottaisi työauton käyttöön? 0,44€/km tekisi ihan kivat verottomat tienestit jo tunnissa 100km/h keskinopeuksilla. Tähän vielä päivärahat verottomana.
Aika sissi saa kyllä olla jos ajaa 40tkm vuodessa sähköautolla. Kotiin kannattaa hommata jo valmiiksi sähkötuoli.

Itse ajelen sellaisen 20tkm vuodessa työajoa ja saan siitä 0,44€/km ja toki päivärahat, myös kaikki hotellit ja muut kulut firman kortilla, mutta jos joutuis joka 2tkm reissulla lataamaan autoa, vaikka yhteensä 4-6 tuntia, niin jäis kyllä nämä reissut tekemättä.

Suosittelen diesel autoa, kulut noilla kilometreillä halvimmat ja kulutus yleensä pienempi. Eikä tarvi Tesla kuskien tavoin roikkua rekkojen imussa motarilla ja toivoa, että selviää taas jotenkin seuraavalle laiturille.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Aika sissi saa kyllä olla jos ajaa 40tkm vuodessa sähköautolla. Kotiin kannattaa hommata jo valmiiksi sähkötuoli.

Itse ajelen sellaisen 20tkm vuodessa työajoa ja saan siitä 0,44€/km ja toki päivärahat, myös kaikki hotellit ja muut kulut firman kortilla, mutta jos joutuis joka 2tkm reissulla lataamaan autoa, vaikka yhteensä 4-6 tuntia, niin jäis kyllä nämä reissut tekemättä.

Suosittelen diesel autoa, kulut noilla kilometreillä halvimmat ja kulutus yleensä pienempi. Eikä tarvi Tesla kuskien tavoin roikkua rekkojen imussa motarilla ja toivoa, että selviää taas jotenkin seuraavalle laiturille.
Tämä nyt ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu, mutta tuhannen kilometrin reissulla latauksessa oltaisiin noin 2 kertaa 30min, jotka ajat muutenkin lounastaisi/soittelisi asiakkaille. Muuten lataukset kotona ja hotelleissa.

Vaikka hyvin tienaakin niin ei silti kykene käyttämään rahaa arvonsa täysin menettävään museoesineeseen. ;)

Ei muuta sanottavaa tähän käyttövoima aiheeseen.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 163
Olennaista nimenomaan on, että mitään ei määrätä.

ts. ta:n on aivan turha valittaa jos joku tekee 35h/vk jos sitä seurantaa ei millään järjestelmällä ole.
Vaikka tää menee jo jankkaamisen puolelle, niin se että sen jättää tekemättä ei poista velvollisuutta sen tekemiseen. Tuota pykälää varmasti rikotaansadoissa firmoissa tässä maassa, mutta se velvollisuus on joka tapauksessa olemassa.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
379
Mites jos työajoa tulee sellainen 40tkm vuodessa, niin ehkä tässä kohtaa kannattaisi ostaa sähköauto sen sijaan että ottaisi työauton käyttöön? 0,44€/km tekisi ihan kivat verottomat tienestit jo tunnissa 100km/h keskinopeuksilla. Tähän vielä päivärahat verottomana.
Olikos tuossa jo jokin raja miten paljon noita verottomia kilometrikorvauksia voi saada vuodessa? Ei ole itselleni ollut kovin merkityksellistä selvittää mutta jokin muistikuva olisi että verottaja halusi puuttua erinäisten kaupparatsujen ja välittäjien kilometrikorvauksiin kun arvelu oli että osa palkasta maksetaan korvauksina.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Olikos tuossa jo jokin raja miten paljon noita verottomia kilometrikorvauksia voi saada vuodessa? Ei ole itselleni ollut kovin merkityksellistä selvittää mutta jokin muistikuva olisi että verottaja halusi puuttua erinäisten kaupparatsujen ja välittäjien kilometrikorvauksiin kun arvelu oli että osa palkasta maksetaan korvauksina.
Ei tässä kyllä mitään rajaa ole, toki varmasti kaupparatsujen ja välittäjien ajoa lähipitäjissä syynätään, jos tällä tosiaan yritetään maksaa palkkaa. Eikä tolla oikeasti kukaan rikastu, jos et valehtele kilometrejä ja tee siinä sivussa veropetosta. Suhteutuu varmasti verottajan näkökulmasta palkanmaksuun pimeänä. Eli loppupeleissä tämä 0,44€/km on todella maltillinen korvaus suhteutettuna, auton hintaan, huoltoihin, renkaisiin, pyyhkijöihin, bensoihin, vaivaan ajaa se kilometri jne jne.

Tämä nyt ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu, mutta tuhannen kilometrin reissulla latauksessa oltaisiin noin 2 kertaa 30min, jotka ajat muutenkin lounastaisi/soittelisi asiakkaille. Muuten lataukset kotona ja hotelleissa.
Täydellisessä maailmassa näin. Hatusta keksitty esimerkki: jos ajat, vaikka Helsinki-Rovaniemi-Helsinki välin talvella 200kg:n lisäkuormalla (joka on välttämätön työn suorittamiseksi), niin ei mene tämä reilu 800km+800km, ihan 3-4 latauksella. Olettama 2*30min/1000km arviossa on myös se, että laturi on aina saatavilla juuri, kun akku on loppumassa, monesti ei kohtaa todellisuuden kanssa. Eli joudut ladata oikeasti aina, kun joku laturi löytyy oli akkua jäljellä tai ei (pohjoisemmasta latureita ei ihan joka paikasta löydy). Tästä voi sitten pohtia, että kuinka paljon lisätyötä se "verottoman palkan" tienaaminen vaatii sähköautolla. Puhumattakaan siitä, että matkaa on 40km kotiin ja akku lopussa, taas parhaimmillaan puolen tunnin tauko, jos ei satu olemaan latureille jonoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Onko muilla miten hoidettu työajanseuranta vai onko ollenkaan? Meneekö mahdolliset ylityötunnit vapaiksi saldoon vai rahaksi? Entä jos ei seurata, niin pidättekö itse vain huolen että joskus tunnit myös joustavat toiseenkin suuntaan?
Meillä käytössä Quinyx-niminen applikaatio puhelimessa. Sinne kirjaudutaan päivän alussa sisään ja lopussa ulos ja se laskee työajan ja pitää liukumat tiedossa. Ei ole oikein minun luottamusta herättänyt koska kirjautuminen ei onnistu offline ja ainakin alkuaikoina kun pelleiltiin tuolla niin kirjautumisajan voi huijata muuttamalla puhelimen kellonaikaa asetuksista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Täydellisessä maailmassa näin. Hatusta keksitty esimerkki: jos ajat, vaikka Helsinki-Rovaniemi-Helsinki välin talvella 200kg:n lisäkuormalla (joka on välttämätön työn suorittamiseksi), niin ei mene tämä reilu 800km+800km, ihan 3-4 latauksella. Olettama 2*30min/1000km arviossa on myös se, että laturi on aina saatavilla juuri, kun akku on loppumassa, monesti ei kohtaa todellisuuden kanssa. Eli joudut ladata oikeasti aina, kun joku laturi löytyy oli akkua jäljellä tai ei (pohjoisemmasta latureita ei ihan joka paikasta löydy). Tästä voi sitten pohtia, että kuinka paljon lisätyötä se "verottoman palkan" tienaaminen vaatii sähköautolla. Puhumattakaan siitä, että matkaa on 40km kotiin ja akku lopussa, taas parhaimmillaan puolen tunnin tauko, jos ei satu olemaan latureille jonoa.
Näitä helsinki-rovaniemi väliä ravaavia lisäkuormalla varustettuna taitaa olla suomessa sen verran harvassa että sitä sähkökippoa voi kuitenkin suositella melkein kaikille...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 446
Meillä käytössä Quinyx-niminen applikaatio puhelimessa. Sinne kirjaudutaan päivän alussa sisään ja lopussa ulos ja se laskee työajan ja pitää liukumat tiedossa. Ei ole oikein minun luottamusta herättänyt koska kirjautuminen ei onnistu offline ja ainakin alkuaikoina kun pelleiltiin tuolla niin kirjautumisajan voi huijata muuttamalla puhelimen kellonaikaa asetuksista.
Meillä järjestelmä kirjaa automaattisesti saldovapaan päivälle jos ei muista aamulla leimata, joten niitä sitten tulee aina kuukauden lopussa käytyä korjaamassa 8-15.45 -työpäiviksi kun järjestelmä ei ole mitenkään miellyttävin käyttää ainakaan leimaamisen suhteen. Etätöiden tultua voimaan ylitöiden kertyminen kiellettiin, eli liukuman rajoissa mennään ja plussaa ei saa kertyä mistään koska esimiehet eivät voi varmistua töiden tekemisestä etänä, jolloin koko työajan kirjaamisen pohjimmainen idea mielestäni vähän niinkuin katosi. Ilmeisesti ihmiset pitää sitten varjokirjanpitoa sen suhteen, kun työt ei kuitenkaan aina tule valmiiksi tuossa toimistotyöaikojen puitteissa.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Näitä helsinki-rovaniemi väliä ravaavia lisäkuormalla varustettuna taitaa olla suomessa sen verran harvassa että sitä sähkökippoa voi kuitenkin suositella melkein kaikille...
Kuten sanoin hatusta vedetty esimerkki, no joo toisaalta ei se HKI-TKU-HKI välttämättä myöskään aina taitu sähköllä, edes kesällä... Pääseekö 50 000 euron sähköautolla Helsingistä Turkuun ja takaisin ilman välilatausta? Ei tolla kyllä uskaltaisi Helsingistä Kuopioon lähteä, etenkin jos sattuu olemaan joku aika sovittuna, että mihin aikaan pitää olla perillä, mutta ilmeisesti nämäkin kuljettajat on niin harvassa, että ei merkitystä.

Toki jos työkseen ajaa autoa eli 40tkm, niin kyllä siinä varmaan pitää ajella palkkansa eteen vähän muuallakin, kun Stadissa. Jokatapauksessa puhutaan vuorokausista laturin päässä, toki kun päivärahat juoksee, niin saahan edes ne korvaukseksi.
 
Viimeksi muokattu:

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 817
Meillä käytössä Quinyx-niminen applikaatio puhelimessa. Sinne kirjaudutaan päivän alussa sisään ja lopussa ulos ja se laskee työajan ja pitää liukumat tiedossa. Ei ole oikein minun luottamusta herättänyt koska kirjautuminen ei onnistu offline ja ainakin alkuaikoina kun pelleiltiin tuolla niin kirjautumisajan voi huijata muuttamalla puhelimen kellonaikaa asetuksista.
Sovellus ei toimi offlinessa, mutta silti käyttää kännykän kelloa kirjaamiseen. Kuulostaa kyllä laadukkaalta sovellukselta. :hmm:

Omassa työssäni työaika kirjataan selaimen tai kännykän kautta. Ei tarvitse olla reaaliaikainen kirjaaminen, usein kirjaan 2-3 päivän tunnit kerralla, hyväksyntä viikkotasolla. Tunnit kohdistetaan projekteille ja tehtäville. Työaikaliukuma -+40 h. Samaan järjestelmään kirjataan tietysti päivärahat ja kilometrikorvaukset ym.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Suosittelen jatkamaan sähköautoista täällä ennen kuin mode toteaa saman:

 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 321
Suosittelen jatkamaan sähköautoista täällä ennen kuin mode toteaa saman:

Samaa mieltä, toki tässä keskusteltiin verovapaista matkakorvauksista ja päivärahoista jotka näkyy ihan siellä palkkakuitilla asti. Eli varmaan yhtä paljon tai vähän metsään, kuin työajanseuranta tai töidän hakeminen, josta tässä ketjussa myös paljon keskustelua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 724
Samaa mieltä, toki tässä keskusteltiin verovapaista matkakorvauksista ja päivärahoista jotka näkyy ihan siellä palkkakuitilla asti. Eli varmaan yhtä paljon tai vähän metsään, kuin työajanseuranta tai töidän hakeminen, josta tässä ketjussa myös paljon keskustelua.
Joo, korvauksista saa puhua. Mutta ei enää siitä, pääseekö sähköautolla Turusta Helsinkiin. Jos se liittyy suoraan palkkaan, niin kaikki OK.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Meillä manuaalinen työajanseuranta muuttui softaksi jo kauan sitten. Kaiken lisäksi, softa (workday) on suhteellisen helppokäyttöinen.

Jos et tee mitään, se kirjaa sulle 37,5t viikossa automaattisesti. Jos haluat korjata jonkun päivän osalta teet sen ehkä viikon sisällä ja onnistuu.

Ylityön käsitettä ei oikein kai ole, enkä muista 20 vuoteen nähnyt muuallakaan. Jos kirjaat ylimääräisiä tunteja niin plussat eivät kerry 40 jälkeen.

Teoriassa kukaan ei kai noita seuraile. Voi siis kirjata tai jättää kirjaamatta, ja vapaata voi pitää miten haluaa. Toki voi olla että jollain kolleegalla olisi eri käsitys, mulla firma jää varmaan voitolle niin kuka siitä valittaisi?

Jossain vaiheessa mua heräteltiin säännöllisesti öisin kun ihmiset tarvitsivat apuja ongelmiin. Kirjailin tunnit sisään kunnes olivat täynnä, ja jatkoin sen jälkeenkin. Eli kun sanotaan että ”voit tehdä vain x tuntia yli” niin se siis tarkoittaa ettei kertymä kasva isommaksi - firma vois kyllä joutua ongelmiin tarkastuksessa. Joskus korjasin HR’ää tuossa ja olivat aika järkyttyneitä.

Mut pakko sanoa, että olen aina kade kun kuulen että joillekin ylitöistä ihan maksetaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Mut pakko sanoa, että olen aina kade kun kuulen että joillekin ylitöistä ihan maksetaan :)
Kovin tuntuu vaihtelevan käytännöt eri yrityksien välillä. Pääsääntöisesti kai ylemmille toimihenkilöille ei makseta ylitöistä.
Olen ollut yrityksessä töissä jossa minulle lähinnä naurettiin kun kyselin ylitöistä. No siellähän oli lähes kaikilla saldot tapissa... Myöhemmin sitten toisaalla taas esimieheni ilmoitti, että jos pitää tehdä pitkää päivää laskutettavaa työtä, niin ilmoittaa vain ja maksetaan ylityöt kertoimilla pois eikä keräillä saldoihin ja työaikapankkeihin tunteja.
 
Liittynyt
20.06.2019
Viestejä
32
Onko täällä takuukäsittelijä-nimikkeellä työskenteleviä henkilöitä keskutelemassa?
Työpaikan vaihto mielessä ja yksi iso kaivoskone valmistaja etsii tällaisella tehtävänimikkeellä tekijää.

Kyse ei siis ole mistään honkkarin tai muun vastaavan myymälän takuureklamointien tekemisestä. Tällähetkellä hoidan oman työn ohessa parin merkin takuut ja toimin autoliikkeessä työnjohtana. Toimin lähiesimiehenä seitsemälle asentajalle ja varmistan töiden läpimennon yms. Ja peruspalkka 2500 euroa, joka on aivan naurettava toimenkuvaan nähden.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Kovin tuntuu vaihtelevan käytännöt eri yrityksien välillä. Pääsääntöisesti kai ylemmille toimihenkilöille ei makseta ylitöistä.
Olen ollut yrityksessä töissä jossa minulle lähinnä naurettiin kun kyselin ylitöistä. No siellähän oli lähes kaikilla saldot tapissa... Myöhemmin sitten toisaalla taas esimieheni ilmoitti, että jos pitää tehdä pitkää päivää laskutettavaa työtä, niin ilmoittaa vain ja maksetaan ylityöt kertoimilla pois eikä keräillä saldoihin ja työaikapankkeihin tunteja.
Työaikapankki on itselle ok, muutamilla työnantajilla ollut näin ja joista yhdessä ylitöiden tekeminen vaati kirjallisen sopimuksen. Missään ei ollut ok ylittää 40 tunnin plus-saldoa ja ylittäneet kyllä laitettiin lomailemaan. Kaikissa näissä myös muistini mukaan saldo pystyi ylittämään tuon 40 tunnin, mutta siitä oli sitten HR kimpussa.

Yhdessä työpaikassa ei ollut työaikapankkia ja kaikki tunnit oli oletuksena kirjattu 8-16. Siitä sitten muuttelemaan jos siltä tuntui (en usko että kukaan koski muuten kuin ylitöiden osalta). Sielläkään ei saanut tehdä ylitöitä ilman esimiehen lupaa, mutta työtehtävien luonteen vuoksi oli "ylityölupa" oman harkinnan mukaan, kunhan ilmoitti ja syötti tiedot järjestelmään.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
481
Meillä manuaalinen työajanseuranta muuttui softaksi jo kauan sitten. Kaiken lisäksi, softa (workday) on suhteellisen helppokäyttöinen.

Jos et tee mitään, se kirjaa sulle 37,5t viikossa automaattisesti. Jos haluat korjata jonkun päivän osalta teet sen ehkä viikon sisällä ja onnistuu.

Ylityön käsitettä ei oikein kai ole, enkä muista 20 vuoteen nähnyt muuallakaan. Jos kirjaat ylimääräisiä tunteja niin plussat eivät kerry 40 jälkeen.

Teoriassa kukaan ei kai noita seuraile. Voi siis kirjata tai jättää kirjaamatta, ja vapaata voi pitää miten haluaa. Toki voi olla että jollain kolleegalla olisi eri käsitys, mulla firma jää varmaan voitolle niin kuka siitä valittaisi?

Jossain vaiheessa mua heräteltiin säännöllisesti öisin kun ihmiset tarvitsivat apuja ongelmiin. Kirjailin tunnit sisään kunnes olivat täynnä, ja jatkoin sen jälkeenkin. Eli kun sanotaan että ”voit tehdä vain x tuntia yli” niin se siis tarkoittaa ettei kertymä kasva isommaksi - firma vois kyllä joutua ongelmiin tarkastuksessa. Joskus korjasin HR’ää tuossa ja olivat aika järkyttyneitä.

Mut pakko sanoa, että olen aina kade kun kuulen että joillekin ylitöistä ihan maksetaan :)
Itse käyn kerran kuussa kuittaamassa sen kun sähköpostiin kilahtaa ”reminder to close time report”. Siitä asti kun tuo workday on ollut (ehkä 4vuotta) en ole kertaakaan kirjannut mitään.

Pidän vapaita siltä kun itsestä tuntuu, mutta ei kyllä mitään hajua miten tuo jossain tarkastuksessa menisi läpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Nyt kun siirryin palkkaporrasta ylöspäin entry-level manager-sopparille, niin työajanseuranta loppui.

Töitä pitää tehdä tehtävien mukaan ja tavoitettavissa pitää olla tarvittaessa jne.

Ennen koitin pitää ainakin sinnepäin kirjaa tunneista ihan vaan, että pysyisi joku roti hommissa. Etenkin kun korona alkoi ja olin normaalisti etätöissä, tuli tunteja liikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Mikä ajaa tähän (en tiedä onko zepi laittanut ylimääräiset tunnit pankkiin vai ei, mutta monet eivät laita)? Tuntuu että täällä on moniakin, jotka tekevät työtä hyväntekeväisyytenä työnantajalle. Ja nyt en puhu ylemmistä toimihenkilöistä, joilla ei ole sovittua työaikaa.
Suomessa on erittäin pieni joukko jolla ei ole työaikaa. Jos joku ei noudata sen suhteen lakia on toki eriasia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 417
Mina en noudattanut tyoaikoja koska halusin menestya alallani. Opiskelu ja tekeminen asioita turhan hyvin vaatii aikaa josta kukaan ei halua maksaa koska se hyodytti vain minua. Toisekseen kun sita rakastaa tyotaan niin ei tunne olevansa toissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Meillä ei ole mitään seurantaa, tai ei ainakaan minulle ole kukaan kertonut että olisi. En siis seuraa mitenkään työaikaani. Viivan alla näkyy miten olen työni hoitanut ja se on riittänyt jo 15 vuotta pomolle oikein hyvin. Varmaan koko vuoden ajalta menee suunnilleen keskimäärin siihen 37,5h/viikko. Joskus tulee 12h päiviä ja joskus pidän pari viikkoa ylimääräistä lomaa jne. Ja kaikki joulun välipäivät ym helatorstain jälkeiset perjantait pidän vaan vapaana. Etätöissä tulee hommailtua omia juttuja jos tarvitsee.

Mukavampi näin, joku minuutilleen kyttäys kellokortilla olisi aika ikävää minusta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Mä en ole pitänyt kirjaa koska joka päivä kuitenkin joustaa kuitenkin johonkin suuntaan ja olen laiska… Tämän lisäksi, välillä ajat ovat joustavia, voin esim. lähteä ostoksille ja palata töihin kun perhe on nukkumassa. Kirjaan siis jos on jotain erityistä jonka vuoksi tulee useana päivänä enemmän joustoa suuntaan tai toiseen.

Jos esim esimies olisi tarkkana mun henkilökohtaisista joustoista niin ihan varmasti olisin tarkka toisinkin päin. Uskon, että yritys jää tunneissa plussalle, mutta se on puhtaasti mun oma valinta, ja niin päin ei ainakaan tunnu että kusetan niitä.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 604
Meillä kirjataan tunnit viikoittain. Asiakastyötä, yhtiön liikevaihto muodostuu asiakkaalle kirjatuista tunneista. Tietyn tason jälkeen ylityötunneista ei enää makseta. Toisaalta työ on joustavaa, kunhan hommat sujuu niin ketään ei kiinnosta missä juoksen päivät.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Teknologiateollisuudessa liukuvalla työajalla. Aiemmin pakolliset tunnit oli 9-14 ja nykyisin 8-14: tätähän perusteltiin jotenkin, että toimistohenkilökunta ollut välttämättä paikalla viikkopalavereihin.

Leimataan sisään töihin tullessa, lounastauolle, takaisin ja töistälähtiessä. Järjestelmä on vaan tökkinyt viimeisten kuukausien ajan ja ei välttämättä toimi ollenkaan.

Liukumat on -20/+40. +40 jälkeen voit siirtää tunteja työaikapankkiin josta voit nostaa tunnit rahana tai vapaana (esimiehen suostumuksella).

Ylityötunteja ei makseta ellei niistä ole sovittu erikseen asiakkaan/esimiehen kanssa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
140
Vaikka ollut työaika, niin ei koskaan virallista seurantaa. Itse pitänyt omassa päässä kirjaa onko miten monta päivää plussalla. Pomolle sitten huikannut, että olisin päivän poissa ja koskaan ei ongelmaa… Kunnes pomo vaihtui ja tunteja alettiin syynäämän ja syyllistettiin että liikaa plussatunteja. Kytkin ylös ja uusiin hommiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Tuo liian vapaa malli aiheuttaa myös ongelmia kun kirjanpito liukumista vain työntekijöillä omassa päässä. Kerätään 5 vuotta sitä ja ilmoitetaan yhtäkkiä "oonkin tässä sitten 3 kuukautta liukumavapailla.
Työntekijöiden kollektiiviseksi hyväksi tuo kirjanpito ja 40h plussaraja on toteutettu. Toisissa paikoissa ylitöitä teettiin liukumana huomattavissa määrin.

99% tapauksista kuitenkin tuo omassa päässä oleva liukumakirjanpito on täyttä paskaa ja pahasti pielessä.
No se tässä tietysti on että ei yhtäkkiä ilmoiteta että olen nyt sitten 3kk liukumavapailla. Vähän pelisilmää pitää olla molempiin suuntiin. Itse pitelen vapaita vaikka niin että perjantaina aamusta pari tuntia hommia jos on jotain mitä ei voi jättää maanantaille ja sitten loppupäivä vapaata. Taikka juuri joku joulun ja uudenvuoden väli ehkä loppiaiseenkin asti vapailla kun on muutenkin hiljaista. Toki puhelin on ja vastaan jos jos nyt jotain todella akuuttia sattuu jollain olemaan.

Mutta ymmärrän kyllä niitäkin jotka haluaa ihan minuutilleen työajan ja sitten niin että sen ajan ulkopuolella ei edes mietitä mitään työhön liittyvää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Mikä ajaa tähän (en tiedä onko zepi laittanut ylimääräiset tunnit pankkiin vai ei, mutta monet eivät laita)? Tuntuu että täällä on moniakin, jotka tekevät työtä hyväntekeväisyytenä työnantajalle. Ja nyt en puhu ylemmistä toimihenkilöistä, joilla ei ole sovittua työaikaa.
Uran alkuaikoina merkkasin vaan standardit 7h 30min tai mikä nyt kulloisessakin sopparissa oli työaika riippumatta oikeasta ajankäytöstä.

Kun vastuut kasvoivat ja koronan myötä tunteja alkoi kertyä, niin aloin merkata oikeasti käytettyä työaikaa tarkemmin, jolloin sitä alkoi myös kertyä työaikapankkiin, kunnes tuli virallisesti ylennys ja työajan seuranta loppui.

Suosittelisin yleisesti ihmisille vähintään omaa tuntikirjanpitoa, vaikka työnantajan järjestelmään ei jaksaisikaan kirjata oikein. Siitä on vähintään hyötyä kun koittaa miettiä, että miten haluaisi urallaan edetä ja millaisia panostuksia se vaatii. Määrättömästi ei kannata minun mielestäni panostaa - harva saa siitä niin hyvät korvaukset, että yksityiselämä kannattaisi uhrata.

On melkein aina terveellisempää oman hyvinvoinnin kannalta rajoittaa töiden teko johonkin järjelliseen tuntimäärään.

Poikkeuksiakin tietty on, mutta harvalle uskoisin yli 50h viikkojen olevan oikeasti kannattavia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
No se tässä tietysti on että ei yhtäkkiä ilmoiteta että olen nyt sitten 3kk liukumavapailla. Vähän pelisilmää pitää olla molempiin suuntiin. Itse pitelen vapaita vaikka niin että perjantaina aamusta pari tuntia hommia jos on jotain mitä ei voi jättää maanantaille ja sitten loppupäivä vapaata. Taikka juuri joku joulun ja uudenvuoden väli ehkä loppiaiseenkin asti vapailla kun on muutenkin hiljaista. Toki puhelin on ja vastaan jos jos nyt jotain todella akuuttia sattuu jollain olemaan.

Mutta ymmärrän kyllä niitäkin jotka haluaa ihan minuutilleen työajan ja sitten niin että sen ajan ulkopuolella ei edes mietitä mitään työhön liittyvää.
Miksi et vaan kerryttäisi virallisesti plussia pankkiin ja pitäisi niitä perjantaisin pois?

Enkä tarkoita, että minuutilleen kirjaisi aikaa, mutta jos edes puolen tunnin tarkkuudella koittaa lätkiä, niin pysyy edes jotenkin selvillä siitä paljonko se työ oikeasti aikaa syö.


Vaikka itseltäni työajanseuranta lähti pois ja kk-liksa on reilusti viisinumeroinen, niin mietin kyllä jatkuvasti sitä, että paljonko panostan tunteina ja välittämisenä. Ihan oman ja perheen pitkän aikavälin hyvinvoinnin maksimoimiseksi.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Meillä oli pitkään ihmisiä töissä erituntisoppareilla, eli osa teki 40h ja toiset 37,5h viikkoon. Nämä sitten yhtenäistettiin 37,5h niin että se ei vaikuttanut vanhoihin 40h sopparilla olijoihin.

Ihan miten sen haluaa laskea, mutta saivat sen 2,5h liksan lisää muiden ihmetellessä mitä tapahtui.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Puhuinkin juuri kaikista heistä, joilla on työaika. Kaikissa omissa paikoissa on tähän mennessä ollut 7,5h liukuva työaika 6-18 välillä. Paljon nähnyt sitä että saatetaan tehdä 8-9h työpäiviä eikä merkata mihinkään eikä siten pidetä pois
Viittasin sun viimeiseen lauseeseen. Järjestään ylempi jolla ei olisi sovittu työaikaa olisi laiton sopimus.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
Itsellä ammattiylpeys ja tyydytys saada asiat tehtyä ja olla hyvä siinä mitä tekee. Ja ihan vain että tykkään työstäni ja voin hyvällä omallatunnolla pitää tunnin lounaan kun huvittaa. Tänään mm sain erään idean minkä kirjasin järjestelmään enkä nyt jaksa sitä työajaksi kirjata. Idean työstäminen ei tunnu työltä, mutta työajan kirjaaminen tuntuisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Itsellä ammattiylpeys ja tyydytys saada asiat tehtyä ja olla hyvä siinä mitä tekee. Ja ihan vain että tykkään työstäni ja voin hyvällä omallatunnolla pitää tunnin lounaan kun huvittaa. Tänään mm sain erään idean minkä kirjasin järjestelmään enkä nyt jaksa sitä työajaksi kirjata. Idean työstäminen ei tunnu työltä, mutta työajan kirjaaminen tuntuisi.
Jos backlogissa on enemmän hommia kuin mitä ehtii tekemään hyvin ja kunnolla, niin kuka teillä päättää tingitäänkö laadusta vai määrästä?

Ja mitkä taskit ovat pakollisia ja mitkä jäävät backlogiin / tekemättä?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 098
Työajasta oli juuri uuden pomon kanssa keskustelu ja meni suunnilleen näin: -Haluatko merkata tekemäsi tunnit ylös ja maksetaan sen mukaan? -En. -Selvä.

Eli päädyttiin kk palkkaan bonus järjestelmällä, ylimääräiseen maksettuun lomaviikkoon ja kivaan läjään muita etuja. joista verottomina vielä iso osa.

Alanvaihto kannattaa. Ei kiinnosta pahemmin seurata kelloa vaan saada aikaan tuloksia, niin en edes harkinnut tuntipalkkaa. Ja jos välillä haluaa vaikka mennä kesken päivän syömään tai käyttää muksua lääkärissä niin ei sekään vaikuta mihinkään.

Isona plussana vielä työ joka ei tunnu työltä vaan enemmänkin vertautuu puuhasteluun mitä tekisi vapaa-aikanakin. Omasta puolesta voisin tehdä tätä ilman palkkaakin, kun pääsee tekemään asioita jotka itseä kiinnostaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 150
Loppupeleissä työyhteisö sillä tasolla ettei välttämättä halua vaihtaa paikkaa. Liksa on mitä on, mutta välttämättä halua siirtyä toisiin tehtäviin.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 722
Jos backlogissa on enemmän hommia kuin mitä ehtii tekemään hyvin ja kunnolla, niin kuka teillä päättää tingitäänkö laadusta vai määrästä?

Ja mitkä taskit ovat pakollisia ja mitkä jäävät backlogiin / tekemättä?
Minulla ei ole backlogia / työlistaa tuossa mielessä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Jos backlogissa on enemmän hommia kuin mitä ehtii tekemään hyvin ja kunnolla, niin kuka teillä päättää tingitäänkö laadusta vai määrästä?

Ja mitkä taskit ovat pakollisia ja mitkä jäävät backlogiin / tekemättä?
Mä oon pitänyt itte sääntönä, että tekijät määräävät laadun. Ei meinaan motivaatio välttämättä kestä jos joutuu jatkuvasti tekemään asioita joihin ei ole tyytyväinen.

Ei ole vielä tullut eteen tilannetta jossa kukaan olisi hinkannut asioita liikaa. Sen sijaan, muutoksen jälkeen laatu parani ja vaihtuvuus laski. Käytännössä pienempi vaihtuvuus lisää tehokkuutta, eli ollaan jopa nopeampia kuin ennen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 034
Mä oon pitänyt itte sääntönä, että tekijät määräävät laadun. Ei meinaan motivaatio välttämättä kestä jos joutuu jatkuvasti tekemään asioita joihin ei ole tyytyväinen.

Ei ole vielä tullut eteen tilannetta jossa kukaan olisi hinkannut asioita liikaa. Sen sijaan, muutoksen jälkeen laatu parani ja vaihtuvuus laski. Käytännössä pienempi vaihtuvuus lisää tehokkuutta, eli ollaan jopa nopeampia kuin ennen.
Hyvä rako markkinoilla / firmassa jos ei ole painetta mistään suunnasta.

Meillä on ainakin välillä kova paine uusiin featureihin - välillä esim. legalin puolelta, eikä silloin välttämättä kysellä tekijöiltä, vaan se on deliverattava DL:ksi tai voi olla ikävää businessriskiä luvassa jos regulaattoreiden vaatimukset tai business-kumppaneiden kanssa tehdyt sopimukset eivät täyty.

Eikä niihin soppareihin ja ulkoisiin tekijöihin voi aina vaikuttaa vaikka haluaisi.
-
Mutta tämähän riippuu aina lopulta just siitä oman tuotteen markkinatilanteesta, eikä siihen yleensä yksittäinen ihminen voi vaikuttaa kuin työpaikkaansa vaihtamalla.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 903
Hyvä rako markkinoilla / firmassa jos ei ole painetta mistään suunnasta.
Ehkä on hemmoteltu… Toisaalta, kun näin on nyt tullut hyviä tuloksia ja myyntiä myöten kehutaan niin kynnys valittaa on varmaan korkea.

Meillä on ainakin välillä kova paine uusiin featureihin - välillä esim. legalin puolelta, eikä silloin välttämättä kysellä tekijöiltä, vaan se on deliverattava DL:ksi tai voi olla ikävää businessriskiä luvassa jos regulaattoreiden vaatimukset tai business-kumppaneiden kanssa tehdyt sopimukset eivät täyty.

Eikä niihin soppareihin ja ulkoisiin tekijöihin voi aina vaikuttaa vaikka haluaisi.
-
Mutta tämähän riippuu aina lopulta just siitä oman tuotteen markkinatilanteesta, eikä siihen yleensä yksittäinen ihminen voi vaikuttaa kuin työpaikkaansa vaihtamalla.
Kaikkea tietysti aina sattuu, ja kyllä mekin joskus laitetaan ulos jotain mihin ei olla ihan tyytyväisiä. Silloinkin sen päätöksen tekee R&D, ja todennäköisesti haluavat saada päivityksen tehtyä heti perään.

Meillä on myös tiimejä jotka toimii toisin. On niin kova kiire ettei ehdi oikein tehdä kunnon testejä kun pitää jo tehdä seuraavaa featurea. Vähän aikaa tuntuu, että on kova velocity, ja sitten todellisuus iskee kasvoille ja pakko ruveta korjaamaan. Jos velkaa kertyy paljon niin sen korjaaminen on vittumaista.

Ja onhan firma julkaissut isoja uusia tuotteita joista on lähetty rummuttamaan etukäteen liian optimistisilla aikatauluilla. Kun ovat kuukausia myöhässä voi toimari kyllästyä asiakkaiden vittuiluihin ja pakottaa julkaisemaan jotain paskaa. Onneksi mulle ei ole käynyt, osin koska olen kieltäytynyt vastuusta jos on ollut selvää että joku on luvannut aikataulun joka on liian optimistinen.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Missä vaiheessa muuten jengi on eronnut liitosta? Pohdin tässä lämpimikseni, että jos saan töitä Helsingistä, niin Tehyn jäsenmaksu nousisi melkein 60% 350€->550€.

Pelkkä kassan jäsenmaksu olisi 42€/v. Mitä lisäarvoa tuolla reilu 500€:llä sitten saa elämäänsä? Tehy nyt ei kovin paljoa tunnu edes etuja ajavan, kun suurimmam osan hoitajien palkka on mitä on, edelleen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 713
Missä vaiheessa muuten jengi on eronnut liitosta? Pohdin tässä lämpimikseni, että jos saan töitä Helsingistä, niin Tehyn jäsenmaksu nousisi melkein 60% 350€->550€.

Pelkkä kassan jäsenmaksu olisi 42€/v. Mitä lisäarvoa tuolla reilu 500€:llä sitten saa elämäänsä? Tehy nyt ei kovin paljoa tunnu edes etuja ajavan, kun suurimmam osan hoitajien palkka on mitä on, edelleen...
Liitosta on erottu vähemmästäkin. Jo ihan pelkkä liiton poliittinen perseily on riittänyt syyksi, ilman mitään jäsenmaksun korotuksiakaan.

Mutta tää toki vaan TEK, millä ollut kaikenlaisia mielipiteitä aikojen saatossa...
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Missä vaiheessa muuten jengi on eronnut liitosta? Pohdin tässä lämpimikseni, että jos saan töitä Helsingistä, niin Tehyn jäsenmaksu nousisi melkein 60% 350€->550€.
Onko tuo summa ennen vai verovähennyksen jälkeen?

225e vuodessa ei enää kuulostakaan niin pahalta, kun siihen kuuluu kassa ja luottamusmiespalvelut ja mahdolliset muut edut.

Meidän liitolla kuuluu myös matkavakuutus, jolle voi kanssa laskea sen noin 80e/v hyötyä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Onko tuo summa ennen vai verovähennyksen jälkeen?

225e vuodessa ei enää kuulostakaan niin pahalta, kun siihen kuuluu kassa ja luottamusmiespalvelut ja mahdolliset muut edut.

Meidän liitolla kuuluu myös matkavakuutus, jolle voi kanssa laskea sen noin 80e/v hyötyä.
Ennen. Tosin oma veroprosenti on 16 ollut, niin aika tyhjän kanssa tuo verovähennys on tämän 350€/a maksun kanssa ollut. Eli verotuksessa verovähennys tarjoaa sen n. 50€ alennuksen tällä hetkellä. Tehyn jäsenmaksu on siis 1,1% palkasta, ja jos palkka nousee, niin myös jäsenmaksu nousee. Ilmeisesti 600€/a on maksimi mitä tuota voi joutua maksamaan. Ehkä se korotus ei niin paha olisi, jos veroprosenttini tästä reippaasti nousisi, ja verovähennyksistä olisi jotain oikeaa hyötyä jatkossa... Esim. 30% verolla nettojäsenmaksu nousis enää vajaa satkulla, enpä tätä muistanut ajatella.

Joku TEK:n kiinteä jäsenmaksu olisi jo paljon mieluisampi :D
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
Itsekin erosin valmistumisen jälkeen. Sittemmin olen liittynyt takaisin valexin mainitsemien syiden ja Dansken AKAVA tarjousten myötä. Olen myös hyödyntänyt liiton lakipalveluita hieman niin työsuhde kuin vapaa-ajan asioihin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
401
Ennen. Tosin oma veroprosenti on 16 ollut, niin aika tyhjän kanssa tuo verovähennys on tämän 350€/a maksun kanssa ollut. Eli verotuksessa verovähennys tarjoaa sen n. 50€ alennuksen tällä hetkellä. Tehyn jäsenmaksu on siis 1,1% palkasta, ja jos palkka nousee, niin myös jäsenmaksu nousee. Ilmeisesti 600€/a on maksimi mitä tuota voi joutua maksamaan. Ehkä se korotus ei niin paha olisi, jos veroprosenttini tästä reippaasti nousisi, ja verovähennyksistä olisi jotain oikeaa hyötyä jatkossa... Esim. 30% verolla nettojäsenmaksu nousis enää vajaa satkulla, enpä tätä muistanut ajatella.
Verovähennyksen hyöty lasketaan marginaaliveroprosentista, joka lienee sinunkin tuloluokassa vajaa 50%.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Eli kai tuossa liitossa on pakko pysyä, vaikka paperilla jäsenmaksun korotus nostattaakin hiukset pystyyn :woot: Vielä kun joskus YLE-veroa saisi vähän maltillisemmaksi. About kaikki muut tehostaa toimintojaan, paitsi tuo, kun rahaa tulee aina indeksikorotettuna varsin reippaasti kuin manulle illallinen. Ylen budjetti n. 540M ja pollseilla n. 800M :D Mieluummin maksaisin vaikka puolet tuosta YLE-verosta kenttäpoliisien työllistämiseen, ja loput YLE:lle. Menee kyllä offtopiciksi jo, anteeksi :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
En ole koskaan liittynyt moiseen. Nyt 30 vuoden työhistorian kohdalla voin todeta, että hyvin on pärjätty ilmankin. Täysin turhaa rahanmenoa olisi ollut.
Sama, paitsi olin opiskellessa jäsen ja erosin kun valmistuin kun homma alkoi maksaa. En edes muista miten liityin ja miksi, kai tuosta koulussa oli paljon juttua että kannattaa liittyä jne? Eihän tuo TEK niin valtavan kallis olisi, mutta ei olisi itselleni ollut mitään hyötyä niin turha maksaa. Kassaan toki kuulun.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 547
Viestejä
4 203 598
Jäsenet
70 917
Uusin jäsen
Zlama

Hinta.fi

Ylös Bottom