Iän kertyessä olen itse ainakin kokenut, että on erittäin hyvä jos pitää työstään mutta toisaalta samalla näkee sen nimenomaan työnä jonka tarkoituksena on itsensä elättäminen. Vaikka pidänkin työstäni, niin valtaosan ajasta kuitenkin odotan ihan innolla työpäivän päättymistä jotta pääsen harrastusteni pariin tai mitä ikinä siellä iltapäivällä onkaan edessä.
Tähän liittyy aika monilla oleva fantasia jossa otetaan harrastus ja aletaan elättää sillä itseänsä - mikäs olisikaan sen parempi kuin keskittyä vain rakkaaseen harrastukseensa ja rahaa tippuu tilille? Itse ainakin koen että asiat joita harrastan, ovat juuri siksi mukavia että voin tehdä niitä juuri silloin kun ne kiinnostavat ja sellaisina annoksina kuin haluan. Hyvänä esimerkkinä joku urheiluharrastus jossa käy muutaman kerran viikossa - siistiä hommaa kunnes pitääkin alkaa orjallisesti noudattaa jotain treeniohjelmaa, ruokavaliota ja pyörittää koko elämäänsä sen saman asian ympärillä. Mitäs sitä sitten harrastaa rentoutuakseen jos on jäljellä enää työ?
Paras tapa pilata rakas harrastus on alkaa tekemään töitä sen parissa..