Palkkakeskustelu

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Mielestäni on turha puhua mitään säästöön menevistä rahoista ja muista kuluista, jos ei samalla kerro missä maassa ollaan. Tottakai Virossa on kaikki halvempaa, mutta asia pitäisi tuoda esille: "entisessä itäblokin maan ainoassa länkkärikaupungissa" -tyylisesti. Koska Virohan ei ole millään mittarilla kokonaisuudessaan Suomea vastaavaa.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Mielestäni on turha puhua mitään säästöön menevistä rahoista ja muista kuluista, jos ei samalla kerro missä maassa ollaan. Tottakai Virossa on kaikki halvempaa, mutta asia pitäisi tuoda esille: "entisessä itäblokin maan ainoassa länkkärikaupungissa" -tyylisesti. Koska Virohan ei ole millään mittarilla kokonaisuudessaan Suomea vastaavaa.
Tallinnasta on helsinkiin lyhyempi matka (niin km kuin ajallisesti) kuin suurimmasta osasta suomea. Ja Viro on monessa asiassa suomea edellä, täällä esimerkiksi lapsilisät ovat korkeat, äideillä 1.5v oikeaa ansiosidonnaista lapsesta, PISA tulokset euroopan parhaat ja jos olet IT alalla, niin täällä on todella hyvät oltavat. Täällä on ilmainen julkinen, robotit tuo kotiovelle ruokaa ja vaeltaa kaduilla (kyllä oikeasti) sekä tää maa on digitaalisuudessa 10v edellä suomea.

Sinun logiikalla pitäisi jokaisen mainita sijainti jos asuu kehä 3 ulkopuolella, koska esim Rovaniemellä on halvempaa kuin Helsingissä yms. Tämähän on palkkakeskustelu eikä mikään missä asut keskustelu. Ja mitä enemmän on mahdollista saada säästöön per kk, niin sehän pitäisi olla hyvä asia joka ikisellä mittarilla välittämättä siitä missä asut. Ja tässä tapauksessa minulla on kuitenkin lyhyempi matka Suomen pääkaupungin keskustaan kuin varmaan suurimmalla osalla täällä techiläisistä joten en ymmärrä pointtiasi.
 
Viimeksi muokattu:

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 552
Tämähän on palkkakeskustelu eikä mikään missä asut keskustelu
Palkkaan ja sen riittävyyteen vaikuttaa erityisen paljon valtio, jossa sitä palkkaa saa. Mielestäni se on henkseleitä paukutellessa hyvä mainita, mikäli asuu maassa, jossa esim BKT on huomattavan paljon pienempi kuin Suomessa keskimäärin. BKT:ssa on eroa miltei 10ke Viron hyväksi. Ja vaikka Tallinnassa asuminen onkin fantsua, ei se Tallinnan muutama kortteli ole sama asia, kuin koko maa. Minulla ei ole Viroa vastaan mitään, mutta paremmin pääsee selville asumiskustannuksissa, kun tietää et maksaako maitolitra 30 senttiä vai euron.
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 716
Huomautus - henkilökohtaisuudet ja provosointi
Täällä on ilmainen julkinen, robotit tuo kotiovelle ruokaa ja vaeltaa kaduilla (kyllä oikeasti) sekä tää maa on digitaalisuudessa 10v edellä suomea.

Sinun logiikalla pitäisi jokaisen mainita sijainti jos asuu kehä 3 ulkopuolella, koska esim Rovaniemellä on halvempaa kuin Helsingissä yms. Tämähän on palkkakeskustelu eikä mikään missä asut keskustelu. Ja mitä enemmän on mahdollista saada säästöön per kk, niin sehän pitäisi olla hyvä asia joka ikisellä mittarilla välittämättä siitä missä asut. Ja tässä tapauksessa minulla on kuitenkin lyhyempi matka Suomen pääkaupungin keskustaan kuin varmaan suurimmalla osalla täällä techiläisistä joten en ymmärrä pointtiasi.
Jeesus, kaverilla levee pälli eikä itellä ole yhtään poppareita. Taitaa olla hetki kun olen Tallinnassa (koska muuta viroa ei ole?) käynyt kun se on nykyään suoraan avaruus seikkailu 2001 settiä.

Unohtuu ehkä mainita, että suurin osa Suomen kansalaisista pääsee keskimäärin nopeammin autolla stadiin kuin sinä kämpältäsi hetkellä x.

Viro on päässyt nauttimaan takapajuisuuden eduista ja ennakkoluulottomasta uuden omaksumisesta. Kielen/kulttuurin takia jako venäjän ja Viron kielisten välillä on snadisti isompi kuin esim Vaasan suomi ruotsi.

Toivottavasti sulla on huonot lenkkarit. Jos muutaman kilometrin pyyhkäiset menemään tangentin suuntaan, eli minne vain, niin meininki on Viipuri `45.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 148
Sitten se onkin haarakonttuuri ja verottaja sanoo, että nyt pitäis virman maksaa veroja suomeen.

Sellainen on se verokarhu. :love2:
Itse oletan, et Leatherman on töissä suomalaisessa firmassa ja maksaa verot Suomeen. Mut, joku tos haiskahtaa, et voiko pidemmän päälle jatkua noin. Yleensähä firmat maksaa asuinmaan elintason mukaisen palkan ainakin, mut ilmeisestä tässä tapauksessa työnantajalle on se ja sama, missä työntekijä asuu. Hyvä tuuri käynyt.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Sinun logiikalla pitäisi jokaisen mainita sijainti jos asuu kehä 3 ulkopuolella, koska esim Rovaniemellä on halvempaa kuin Helsingissä yms.
Jos yhtään luet ketjua, niin kyllähän toi asuinpaikka on melkein joka viestissä mainittu. Tallinnassa elämä voi olla ihan jees, mutta eihän toi vertailu oo muuten millään tapaa validi. :D
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Jos yhtään luet ketjua, niin kyllähän toi asuinpaikka on melkein joka viestissä mainittu. Tallinnassa elämä voi olla ihan jees, mutta eihän toi vertailu oo muuten millään tapaa validi. :D
Keskustelu oli siitä paljonko palkasta saa laitettua rahaa säästöön. Toki joku ihmetteli sitten edullisia asuinkuluja niin mainitsin asiasta. Eri asia olisi sitten jos olisin Norjassa öljylautalla töissä. Mulla kuitenkin on perhe vieressä ja sukulaiseset lähellä Helsingissä. Eikä pikaisella tsekkauksella oikein kukaan ole sijaintiaan maininnut, eli en ole varma tuosta "melkein joka viestissä" toteamuksesta. Lisäksi Virossa IT alan keskipalkka on tarkalleenottaen 2761€ ja täällä keskipalkka nousee 40-120€ vuosivauhtia, toki IT alalla huomattavasti nopeammin. (lähteitä Keskmine palk kasvas II kvartalis 7,3 protsenti - Lõunaeestlane Keskmine brutokuupalk | Statistikaamet)
 
Viimeksi muokattu:

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
733
Suomalaisella foorumilla puhutaan suomalaisten raha-asioista, niin et pidä relevanttina asiana mainita sitä, että asut ulkomailla?
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Suomalaisella foorumilla puhutaan suomalaisten raha-asioista, niin et pidä relevanttina asiana mainita sitä, että asut ulkomailla?
Jos olen suomalaisessa firmassa suomalaisena töissä (täyttää sinun kriteerit?) ja puhutaan paljonko rahaa jää säästöön menojen jälkeen, en pidä relevanttina koska sillä ei ole merkitystä keskustelussa paljonko rahaa saa säätöön (koska sijainti on JO otettu huomioon kuluissa). Jos olisin tiennyt että täällä jengi pahoittaa mielensä näin helposti, toki olisin maininnut koska siinä ei ole mitään salattavaa, kerroinhan sen muistaakseni kolmannessa viestissä kun joku ihmetteli pieniä asuinkuluja. Asun kuitenkin sen verran lähellä suomea että tää tuntuu etelä-helsingiltä ja kilpailen kuitenkin suomalaisten firmojen palkanmaksusta.

Edit: osallistuin siis keskusteluun että paljonko jengillä jää palkasta säästöön. Kerroin oman lukemani, miten mikään muu liittyy siihen jos keskustelun pointti oli paljonko palkasta saa laitettua sivuun, eli säästöön? Se miten joku tuhlaa rahansa, esim kalliisiin yhtiövastikkeisiin suomessa (tai missä ikinä onkaan), ei liity keskusteluun. (relevantilla tavalla).
 
Viimeksi muokattu:

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Jos olen suomalaisessa firmassa suomalaisena töissä (täyttää sinun kriteerit?) ja puhutaan paljonko rahaa jää säästöön menojen jälkeen, en pidä relevanttina koska sillä ei ole merkitystä keskustelussa paljonko rahaa saa säätöön (koska sijainti on JO otettu huomioon kuluissa). Jos olisin tiennyt että täällä jengi pahoittaa mielensä näin helposti, toki olisin maininnut koska siinä ei ole mitään salattavaa, kerroinhan sen muistaakseni kolmannessa viestissä kun joku ihmetteli pieniä asuinkuluja. Asun kuitenkin sen verran lähellä suomea että tää tuntuu etelä-helsingiltä ja kilpailen kuitenkin suomalaisten firmojen palkanmaksusta.

Edit: osallistuin siis keskusteluun että paljonko jengillä jää palkasta säästöön. Kerroin oman lukemani, miten mikään muu liittyy siihen jos keskustelun pointti oli paljonko palkasta saa laitettua sivuun, eli säästöön? Se miten joku tuhlaa rahansa, esim kalliisiin yhtiövastikkeisiin suomessa (tai missä ikinä onkaan), ei liity keskusteluun. (relevantilla tavalla).
Eikös tämä ole palkkakeskustelu, eikä paljonko jää nettopalkasta käteen menojen jälkeen?
Kyllähän sillä asuinpaikalla on merkitystä kun puhutaan palkasta. 5k€/kk -palkka PK-seudulla on surkea, verrattuna jos asuu vaikkapa Kajaanissa ja tienaa saman. Saati sitten jos asut Tallinnassa, tai vaikka vielä jossain vielä edullisemmassa paikassa. Itse asustelen pohjoisemmassa suomessa ja ei kyllä +2000€/kk lisää nykyiseen liksaan riittäisi että lähtisin Helsinkiin/Pk-seudulle töihin ja asumaan.
 
Liittynyt
29.06.2019
Viestejä
559
Säästämiselle tosiaan on omakin lanka: Säästäminen ja sijoittaminen

Vinkkinä "mitä jää käteen" -keskusteluun se, että varmaan suurin osa tiedostaa suunnilleen mihin sijoittuu maan palkkamediaanilla. Mitä kauempana keskikohdasta on, niin sitä olennaisempaa olisi ehkä avata muutakin kuin pelkkä säästöprosentti. Aikaisempi keskustelu oikein janosi vanhemmillaan asuvaa varusmiestä heittelemään 100% säästöpinnaa ilman kummempaa avaamista. :asif:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
sitä olennaisempaa olisi ehkä avata muutakin kuin pelkkä säästöprosentti
Tää koskee myös sitä palkkaa. Mitä enemmän sitä avaa, sitä kiinnostavampaa infoa se on. Eli paljonko on peruspakka, lisät, boonukset, optiot, millä työmäärällä se tulee, minä ajankohtana ne työt tekee jne.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
953
Varusmies tuhlaa päivärahansa joko sotkuun, paikalliseen ravintolaan tai huoriin. ;)
Itse olen sitä mieltä että nuorwna kannattaa elää ja vähän vanhempana ruveta säästämään. Vertailun vuoksi itsestäni että minulla voisi tällähetkellä olla 3 velatonta suntoa pienipalkkaisena. Mutta itse elin oman nuoruuteni juuri niin kuin itse halusin ja nykyisin on yksi belaton vuokra-asunto, muutin juuri vuokralle oman puolison kanssa koska pitäisi ruveta suunnittelemaan ja rakentamaan omaa ok taloa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 030
Mua ei kyllä kiinnosta tässä ketjussa tasan just yhtään, että montako euroa kukakin sniiduilee säästöön. En vaan käsitä miten elämäntavat, harrastukset tai perhetilanne ja puolison tulot liittyisivät palkkakeskusteluun mitenkään?

Joku elättää suurperhettä yksin ja harrastaa moottoriurheilua ja säästöön jää kymppitonnin kk-liksasta nollat, toinen hikkyilee kotona ja 3800€ bruttoliksasta jää säästöön 2000€. Ihan irrelevantteja tietoja, kun se ei auta mua mitenkään tietämään, että olenko palkkakuopassa vaiko en ja että olisiko alan vaihto johonkin muualle taloudellisesti mahdollista/kannattavaa.

Mun mielestä tämän ketjun pointti on bruttoliksa suhteutettuna osaamiseen ja siihen liittyviin työtehtäviin, lisiin ja työpaikan sijaintiin. Toki ulkomaat / peräpöndet / stadit kannattaa mainita, mutta lähinnä just sen palkkatason vertailtavuuden parantamiseksi.

Itselläni on nykyisin senior Devops/SRE-PO hattu päässä, käytännössä kolme agile tiimiä joista yhdessä pari devaajaa ja muut enempi system engineerejä / administraattoreita. Pyöritämme yli 500 fyysisen palvelimen päällä pyörivää softaa, deployment-automaation kehitystä, sisäisten työkalujen ja monitoroinnin kehitystä. Valitettavan kiirettä pitää ja tekemistä + backlogia on enemmän kuin ehditään tehdä ja itselläni on viimeaikoina ollut liikaa ihan käytännön tekemisen paikkaamista kun pari tiimiläistä on omien ja perheen terveyshuolien takia ollut alle 100% panoksella hommissa, eikä rekrytä saa…

Bruttoliksa n. €12k/kk ja työn sijaintipaikka Zürich. Nettoa täkäläisellä veroasteella taitaa jäädä jo melkein kymppi - vähän vaikea sanoa kun ei ole nykytuloilla kokonaista verovuotta mennyt.

Työsuhde- ja eläke-etuja ehkä 300€/kk tuohon päälle + jotain pieniä alennuksia vakuutuksista ja ilmaiset netit/kännykät myös vaimolle. Taino saan 2v välein uuden luurin, vanhat ovat eläneet vaimon käytössä ja saan työsuhde-etuna kuitattua operaattorin kuitu/iptv/mobiililiittymä diilin kustannukset.

Olen alkanut miettiä, että löytyisiköhän joku sellainen firma jota ei (kauheasti) kiinnostaisi missä asun ja palkka pysyisi silti suunnilleen nykyisellä hehtaarilla. Edes vähän flexibeliteettiä siihen, että saisi tehdä laillisesti etänä edes vähän useamman maan alueelta. Ei haittaisi yhtään viettää kesällä paria viikkoa etätöissä järvisuomen mökillä ja talvella Espanjassa.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 003
Mua kiinnostaa brutto ja netto. Bruton jos saa vielä pilkottua peruspalkkkaan ja erilaisiin lisiin. Netto sen vuoksi, että osa porukasta ei maksa veroja suomeen niin nettoa ei voi laskea brutosta. Elinkulut on mukava bonustieto, varsinkin jos se on jaettu pakollisiin ja luxukseen, että saa kuvaa mihin sniiduilulla voi päästä. Toki ketjun aiheeseen liittyy vain brutto ja netto.
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
110
Tässä olisi tulossa väännöt palkasta viimeistään vuodenalussa ja toivon mukaan aiemminkin. Pystyttekö antamaan omaa näkemystä mitä voisi vaatia, koska tunnen olevani palkkakuopassa. Vaatimustaso ja vastuu on viimeaikoina noussut huomattavasti.

Pomo vetoaa pieniä palkkoja siihen, että olemme alihankinta yritys ja emme voi maksaa suuren suuria palkkoja. Hänen omien sanojensa mukaan minun tunnit pitäsi olla 100% laskutettavaa erinäisille projekteille. Tämä ei tietenkään firman byrokratian ja sellaisten tehtävien takia joita ei voi laskuttaa täysin toteudu ne kuuluvat kuitenkin tehtäviini, koska ei ole muita tekijöitä, jotka osaa.
Pomo haluaa 30% kateprosentin toteutuvan joka on ilmeisesti ok alihankinta yritykselle.

Tällä hetkellä bruttopalkkani on 2850€/kk
Asiakkailta/projekteilta laskutettavat tunnit vaihtelevat 80-100€ väliltä.
Olen "suunnittelija" työtehtäviini kuitenkin kuuluu työopastamista, tuotekehitystä, Projektisuunnittelua ja niiden vetoa. Lisäksi vastuualueisiini kuuluu täysin yksi firman perustuotekategoria joihin firman muilla sunnittelijoilla ei ole juuri ollenkaan osaamista.

Olenko laskenut oikein, että oletetulla kateprosentilla ja jos laskutettavat tunnit olisi täydet 100%, 80€ tuntihinnalla niin absoluuttinen maksimi minkä pomo vois maksaa olisi noin 5200€ (1,7x henkilöstökulukertoimella) ja silti tekisi minun tunneilla 30% voittoa?

En toki tuollaista summaa ole näin alkuun vaatimassa, koska olen melko vähän aikaa ollut talossa(9kk), mutta mietin tulevaisuuden näkymiä ja neuvoitteluvaltteja. Pomo on sieltä vaikeimmasta päästä palkkaneuvotteluissa ja olen kuullut, että 50€ saaminen palkkaan tulee olemaan työn takana.

Kiitoksia jo näin etukäteen avusta! :)
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Tässä olisi tulossa väännöt palkasta viimeistään vuodenalussa ja toivon mukaan aiemminkin. Pystyttekö antamaan omaa näkemystä mitä voisi vaatia, koska tunnen olevani palkkakuopassa. Vaatimustaso ja vastuu on viimeaikoina noussut huomattavasti.

Pomo vetoaa pieniä palkkoja siihen, että olemme alihankinta yritys ja emme voi maksaa suuren suuria palkkoja. Hänen omien sanojensa mukaan minun tunnit pitäsi olla 100% laskutettavaa erinäisille projekteille. Tämä ei tietenkään firman byrokratian ja sellaisten tehtävien takia joita ei voi laskuttaa täysin toteudu ne kuuluvat kuitenkin tehtäviini, koska ei ole muita tekijöitä, jotka osaa.
Pomo haluaa 30% kateprosentin toteutuvan joka on ilmeisesti ok alihankinta yritykselle.

Tällä hetkellä bruttopalkkani on 2850€/kk
Asiakkailta/projekteilta laskutettavat tunnit vaihtelevat 80-100€ väliltä.
Olen "suunnittelija" työtehtäviini kuitenkin kuuluu työopastamista, tuotekehitystä, Projektisuunnittelua ja niiden vetoa. Lisäksi vastuualueisiini kuuluu täysin yksi firman perustuotekategoria joihin firman muilla sunnittelijoilla ei ole juuri ollenkaan osaamista.

Olenko laskenut oikein, että oletetulla kateprosentilla ja jos laskutettavat tunnit olisi täydet 100%, 80€ tuntihinnalla niin absoluuttinen maksimi minkä pomo vois maksaa olisi noin 5200€ (1,7x henkilöstökulukertoimella) ja silti tekisi minun tunneilla 30% voittoa?

En toki tuollaista summaa ole näin alkuun vaatimassa, koska olen melko vähän aikaa ollut talossa(9kk), mutta mietin tulevaisuuden näkymiä ja neuvoitteluvaltteja. Pomo on sieltä vaikeimmasta päästä palkkaneuvotteluissa ja olen kuullut, että 50€ saaminen palkkaan tulee olemaan työn takana.

Kiitoksia jo näin etukäteen avusta! :)
Kuulostaa alhaiselta, mutta hyvin kitsaasti annat tietoja. Mikä koulutus ja missä päin Suomea? Minkä verran aiempaa kokemusta? Jotain suuntaa-antavaa tietoa toimialasta?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Itse olen oppinut käytännön kautta sen, että jos työnantaja on etukäteen päättänyt olla jääräpäinen ja olla antamatta korotusta niin sitä on mahdotonta saada käännettyä neuvottelemalla ellet ole joku iso hefe kenellä on paljon vipua ja suhteita. Valmistaudu nostamaan kytkintä jos saat vaan sen 50€ korotuksen. Ei se muualla tavalla ratkea. Pahimmassa tapauksessa saat hankalan ihmisen maineen mikä ei ainakaan paranna esimiehen suhtautumista sinuun seuraavissa neuvotteluissa.
 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 028
Tässä olisi tulossa väännöt palkasta viimeistään vuodenalussa ja toivon mukaan aiemminkin. Pystyttekö antamaan omaa näkemystä mitä voisi vaatia, koska tunnen olevani palkkakuopassa. Vaatimustaso ja vastuu on viimeaikoina noussut huomattavasti.

Pomo vetoaa pieniä palkkoja siihen, että olemme alihankinta yritys ja emme voi maksaa suuren suuria palkkoja. Hänen omien sanojensa mukaan minun tunnit pitäsi olla 100% laskutettavaa erinäisille projekteille. Tämä ei tietenkään firman byrokratian ja sellaisten tehtävien takia joita ei voi laskuttaa täysin toteudu ne kuuluvat kuitenkin tehtäviini, koska ei ole muita tekijöitä, jotka osaa.
Pomo haluaa 30% kateprosentin toteutuvan joka on ilmeisesti ok alihankinta yritykselle.

Tällä hetkellä bruttopalkkani on 2850€/kk
Asiakkailta/projekteilta laskutettavat tunnit vaihtelevat 80-100€ väliltä.
Olen "suunnittelija" työtehtäviini kuitenkin kuuluu työopastamista, tuotekehitystä, Projektisuunnittelua ja niiden vetoa. Lisäksi vastuualueisiini kuuluu täysin yksi firman perustuotekategoria joihin firman muilla sunnittelijoilla ei ole juuri ollenkaan osaamista.

Olenko laskenut oikein, että oletetulla kateprosentilla ja jos laskutettavat tunnit olisi täydet 100%, 80€ tuntihinnalla niin absoluuttinen maksimi minkä pomo vois maksaa olisi noin 5200€ (1,7x henkilöstökulukertoimella) ja silti tekisi minun tunneilla 30% voittoa?

En toki tuollaista summaa ole näin alkuun vaatimassa, koska olen melko vähän aikaa ollut talossa(9kk), mutta mietin tulevaisuuden näkymiä ja neuvoitteluvaltteja. Pomo on sieltä vaikeimmasta päästä palkkaneuvotteluissa ja olen kuullut, että 50€ saaminen palkkaan tulee olemaan työn takana.

Kiitoksia jo näin etukäteen avusta! :)
Työpaikan vaihtaminen on paras tapa nostaa palkkaa. Taikka edes hakeminen jos työnantaja on tietoinen hausta. Onko paikkakunnallasi avoimia työpaikkoja?
 
Liittynyt
27.08.2017
Viestejä
110
Kuulostaa alhaiselta, mutta hyvin kitsaasti annat tietoja. Mikä koulutus ja missä päin Suomea? Minkä verran aiempaa kokemusta? Jotain suuntaa-antavaa tietoa toimialasta?
Olen 2015 valmistunut Kone ja tuotantotekniikan insinööri, Lisäksi olen opiksellut 3D suunnittelua ja painettavan elektroniikan tuotekehitystä(9kk). Tällä hetkellä lisäksi suoritan YAMK. tutkintoa painettavasta elektroniikasta "täydentääkseni osaamistani" Ennen nykyistä suunnittelutyötäni olin 3v töissä painettavan elektroniikan firmassa. Siellä toimeenkuvani oli Linjaoperaattori- tuotantopäälikön tehtävät. Tehtävän kuva oli todella laaja koska pieni startup firma oli kyseessä.
Nykyinen työpaikkani on saman alan työpaikka painettavaa elektroniikkaa mutta tuotantoketjussa edeltävässä portaassa.
työpaikka sijaitsee Oulun seudulla

lisäksi löytyy sitten työkokemusta oman toiminimen pyörittämisestä noin 5v mutta aivan eri aloilta ennen opiskelua.

Työpaikan vaihtaminen on paras tapa nostaa palkkaa. Taikka edes hakeminen jos työnantaja on tietoinen hausta. Onko paikkakunnallasi avoimia työpaikkoja?
Itseasiassa vasta kävin 3 kierrosta työhaastatteluja erääseen paikkaan ja jäin täpärästi ilman paikkaa ilmeisesti firman sisäinen kaveri sai paikan koska sanottiin, että tuntee jo kyseisen firman tuotteen entuudestaan hyvin. Onneksi nuita alantyöpaikkoja alkaa jo olla ihan ok haussa ja taitaa järkevin olla että vaihtaa yritystä, koska nykyinen työnantajani ei selvästikkään osaa arvostaa monipuolista ja spesifiä osaamistani.

Itse olen oppinut käytännön kautta sen, että jos työnantaja on etukäteen päättänyt olla jääräpäinen ja olla antamatta korotusta niin sitä on mahdotonta saada käännettyä neuvottelemalla ellet ole joku iso hefe kenellä on paljon vipua ja suhteita. Valmistaudu nostamaan kytkintä jos saat vaan sen 50€ korotuksen. Ei se muualla tavalla ratkea. Pahimmassa tapauksessa saat hankalan ihmisen maineen mikä ei ainakaan paranna esimiehen suhtautumista sinuun seuraavissa neuvotteluissa.
En mä nyt kaikkein pienimmässäkään roolissa oo koska firman toimari oli pitkään mun lähin esimies mutta vastikään mut siirettiin organisaatiomuutoksen johdosta toisen tyypin alaisuuteen mutta tosiaan firman toimari on edelleen se joka mun palkasta neuvottelee... Enkä tosiaan halua olla se hankala ihminen vaikka näyttää siltä, että mikään muu ei välttämättä toimi näissä neuvotteluissa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Olen 2015 valmistunut Kone ja tuotantotekniikan insinööri, Lisäksi olen opiksellut 3D suunnittelua ja painettavan elektroniikan tuotekehitystä(9kk). Tällä hetkellä lisäksi suoritan YAMK. tutkintoa painettavasta elektroniikasta "täydentääkseni osaamistani" Ennen nykyistä suunnittelutyötäni olin 3v töissä painettavan elektroniikan firmassa. Siellä toimeenkuvani oli Linjaoperaattori- tuotantopäälikön tehtävät. Tehtävän kuva oli todella laaja koska pieni startup firma oli kyseessä.
Nykyinen työpaikkani on saman alan työpaikka painettavaa elektroniikkaa mutta tuotantoketjussa edeltävässä portaassa.
työpaikka sijaitsee Oulun seudulla

lisäksi löytyy sitten työkokemusta oman toiminimen pyörittämisestä noin 5v mutta aivan eri aloilta ennen opiskelua.


Itseasiassa vasta kävin 3 kierrosta työhaastatteluja erääseen paikkaan ja jäin täpärästi ilman paikkaa ilmeisesti firman sisäinen kaveri sai paikan koska sanottiin, että tuntee jo kyseisen firman tuotteen entuudestaan hyvin. Onneksi nuita alantyöpaikkoja alkaa jo olla ihan ok haussa ja taitaa järkevin olla että vaihtaa yritystä, koska nykyinen työnantajani ei selvästikkään osaa arvostaa monipuolista ja spesifiä osaamistani.



En mä nyt kaikkein pienimmässäkään roolissa oo koska firman toimari oli pitkään mun lähin esimies mutta vastikään mut siirettiin organisaatiomuutoksen johdosta toisen tyypin alaisuuteen mutta tosiaan firman toimari on edelleen se joka mun palkasta neuvottelee... Enkä tosiaan halua olla se hankala ihminen vaikka näyttää siltä, että mikään muu ei välttämättä toimi näissä neuvotteluissa.
Ok, kyllä noilla lähtötiedoilla kuulostaa entistä huonommalta palkalta. Itselläni paras menestys on ollut palkkakeskusteluissa, joissa olen kirjallisesti esittänyt omat saavutukseni ja arvon yritykselle. Ne voi käydä paperin avulla läpi suoraan, tai antaa esimiehelle käteen keskustelun päätteeksi. Markkinapalkka on yksi argumentti, mutta sellaisenaan huono. Työnantajalle pitää osoittaa olevansa merkittävästi omaa palkkaansa arvokkaampi ja mielellään vielä kollegoita arvokkaampi. Nimenomaan kirjallisissa argumenteissa on se voima, että työnantaja näkee työntekijän osaavan pistää osaamisensa paperille, jota monikaan ei kovin hyvin osaa.

Yksilöi vaikka viisi keskeisintä saavutusta, uniikki/arvokas osaamisesi ja saamasi asiakaspalaute. Siitä on hyvä lähteä rakentamaan tarinaa miksi palkan pitäisi nousta. Jos kuulut vaikka insinööriliittoon, niin voin kovasti suositella kysymään vinkkejä ja palkkahaarukkaa myös sieltä.

Tsemppiä keskusteluun. Muiden kommentit pomon vaikeudesta voi jättää omaan arvoonsa. Oli väite totta tai ei, niin huonot argumentointitaidot (tai huonosti valitut argumentit) yhdistettynä yrittäjän itsensä kanssa neuvotellessa johtaa varmasti siihen hikiseen 50 euroon. Suomalaiset insinöörit eivät ole historiallisesti olleet sieltä parhaasta päästä tällä saralla.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
193
Repen palkka kuulostaa pieneltä vastuisiin ja laskutukseen nähden. Rakennesuunnittelupuolella on useamman kerran eri lähteistä tullut vastaan laskukaava, jossa ”maksimi” palkka on laskutushinta/3 x 158. En tiedä miksi tuo ei pätisi muillakin suunnittelualoilla välttävästi. Itse lähtisin kokeilemaan uusi haasteita, jos nykyisessä työssä ei ole jotain korvaamatonta herkkua tarjolla.
 

Tilipitappitippitappi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 310
Olen 2015 valmistunut Kone ja tuotantotekniikan insinööri, Lisäksi olen opiksellut 3D suunnittelua ja painettavan elektroniikan tuotekehitystä(9kk). Tällä hetkellä lisäksi suoritan YAMK. tutkintoa painettavasta elektroniikasta "täydentääkseni osaamistani" Ennen nykyistä suunnittelutyötäni olin 3v töissä painettavan elektroniikan firmassa. Siellä toimeenkuvani oli Linjaoperaattori- tuotantopäälikön tehtävät. Tehtävän kuva oli todella laaja koska pieni startup firma oli kyseessä.
Nykyinen työpaikkani on saman alan työpaikka painettavaa elektroniikkaa mutta tuotantoketjussa edeltävässä portaassa.
työpaikka sijaitsee Oulun seudulla

lisäksi löytyy sitten työkokemusta oman toiminimen pyörittämisestä noin 5v mutta aivan eri aloilta ennen opiskelua.


Itseasiassa vasta kävin 3 kierrosta työhaastatteluja erääseen paikkaan ja jäin täpärästi ilman paikkaa ilmeisesti firman sisäinen kaveri sai paikan koska sanottiin, että tuntee jo kyseisen firman tuotteen entuudestaan hyvin. Onneksi nuita alantyöpaikkoja alkaa jo olla ihan ok haussa ja taitaa järkevin olla että vaihtaa yritystä, koska nykyinen työnantajani ei selvästikkään osaa arvostaa monipuolista ja spesifiä osaamistani.



En mä nyt kaikkein pienimmässäkään roolissa oo koska firman toimari oli pitkään mun lähin esimies mutta vastikään mut siirettiin organisaatiomuutoksen johdosta toisen tyypin alaisuuteen mutta tosiaan firman toimari on edelleen se joka mun palkasta neuvottelee... Enkä tosiaan halua olla se hankala ihminen vaikka näyttää siltä, että mikään muu ei välttämättä toimi näissä neuvotteluissa.
Itse sain vastavalmistuneen insinöörinä ensimmäisessä vakituisessa työpaikassa Oulussa jo vuonna 2009 liki saman kuin sinulle nyt maksetaan. Alaan liittyvää kokemusta oli toki opintojen ohella ehtinyt jonkin verran kertyä, mutta se tuskin palkkaan vaikutti, vaan pelkästään siihen että ylipäätään tulin valituksi kyseiseen paikkaan. Koeajalla liksa nousi jo reippaasti yli kolmen tonnin, mutta piti siinä kyllä olla vahvasti kytkintä nostelemassa...
 
Liittynyt
11.10.2021
Viestejä
36
Olen töissä metallialalla cnc-koneistajana. Jyrsin 3-akselin automaattikoneella monimuotoisia kappaleita pääasiassa vanerista, MasterCam ohjelmistoa apuna käyttäen. Kappaleet on kaikkea pumpun- tai vaihteiston kotelosta aina hammas segmenttiin tai potkurin napaan (kaikkine sisäpuolisine muotineen).

Muodot ovat niin monipuolisia ja parhaimmillaan useampaan suuntaan kaarevia pintoja, että niitä olisi mahdoton edes käsipelillä tehdä. Työstörata (cnc-koneen ajo ohjeet) saattaa sisältää jopa yli 100 000 riviä lauseita, joten senkin puolesta hyvä jättää laskeminen tietokoneelle ja työstäminen automaattijyrsimelle.

Mietit, miten voin olla metallialalla ja tehdä kappaleet puusta? - Olen valumallinvalmistaja ja teen työkaluja metallivalimoille, jotka valaa ne oikeat jättimäiset rautamöhkäleet, valukappaleet.

En siis valmista suoraan kappaleen näköistä kikkaretta, vaan kappaleen 3D malli tulee suunnitella, pilkkoa ja mallintaa sellaiseen muotoon ja palasiin, että näillä palasilla pystyy tekeen hiekkakakun, mihin jää ontoksi valmiin valukappaleen muotoinen kolo, johon sulametalli kaadetaan.

Veikkaan että voisin tienata enemmän jossain keittiökaappi tehtaalla työstämällä lastulevyjä.

Kokemus 5,5v, nykyisessä paikassa.
Tienaan 11.62/h

Edit. työkokemus lisätty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
59
Tässä omaa viimeaikaista urakehitystä. Iso julkinen työnantaja, taloustehtäviä. PK-seudun ulkopuolella. Ikää n. 30v.

2018 1650e/kk (harjoittelija, KTK-paperit. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 2500e/kk (valmistuminen KTM. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 3200e/kk (vaativampiin tehtäviin, tehtävässä olin n. 12kk)
2020 3900e/kk (erityisasiantuntijaksi vaativampiin tehtäviin. Tehtävässä olin n. 12kk)
2020-2021 4100e/kk (palkankorotus)
2021 4500e/kk (asiantuntijatiimin esimieheksi, reilu 10 alaista)

Kohtuu ripeä urakehitys ollut, varsinkin kun valmistumisesta vielä alle 3 vuotta aikaa. Ei voi valittaa, tuuriakin matkassa, ns. oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tässä kohtaa toki positioiden vaihtelu jo hidastuu, palkassa mahdollista nykytehtävässä päästä n. 5500e/kk tasolle. Julkisella myös julkisen edut, eli 36.5h/työviikko ja vähän enemmän lomapäiviä vs. yksityinen ja etänä voi tehdä sen mitä haluan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
665
Tässä omaa viimeaikaista urakehitystä. Iso julkinen työnantaja, taloustehtäviä. PK-seudun ulkopuolella. Ikää n. 30v.

2018 1650e/kk (harjoittelija, KTK-paperit. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 2500e/kk (valmistuminen KTM. tehtävässä olin n. 6kk)
2019 3200e/kk (vaativampiin tehtäviin, tehtävässä olin n. 12kk)
2020 3900e/kk (erityisasiantuntijaksi vaativampiin tehtäviin. Tehtävässä olin n. 12kk)
2020-2021 4100e/kk (palkankorotus)
2021 4500e/kk (asiantuntijatiimin esimieheksi, reilu 10 alaista)

Kohtuu ripeä urakehitys ollut, varsinkin kun valmistumisesta vielä alle 3 vuotta aikaa. Ei voi valittaa, tuuriakin matkassa, ns. oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tässä kohtaa toki positioiden vaihtelu jo hidastuu, palkassa mahdollista nykytehtävässä päästä n. 5500e/kk tasolle. Julkisella myös julkisen edut, eli 36.5h/työviikko ja vähän enemmän lomapäiviä vs. yksityinen ja etänä voi tehdä sen mitä haluan.
Mitäs ne jutut on julkisen puolen pitkästä, mutta kapeasta leivästä? Ei tämä sellaiselta näytä. :thumbsup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Mitäs ne jutut on julkisen puolen pitkästä, mutta kapeasta leivästä? Ei tämä sellaiselta näytä. :thumbsup:
Julkisella puolella on vähän vaihtelua palkkauksen osalta, ja on vielä eri asia olla valtiolla, kunnalla tai yhteiskunnan omistuksessa olevassa yrityksessä. Kyllä tuo ~5000e/kk luokka alkaa olla maksimit, mitä voi saada pois lukien jotkin muutamat johtavat positiot.

Edit. Näemmä tuli vastaan tivin monsterimainoksessa valtion virka/verkkoasiantuntijan pesti missä oli 4300e/kk + max 50% tehtäväkohtainen lisä. Kyllähän tuossa on varaa kivasti ainakin joillain organisaatioilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
319
Veikkaan että voisin tienata enemmän jossain keittiökaappi tehtaalla työstämällä lastulevyjä.

Kokemus 5,5v, nykyisessä paikassa.
Tienaan 11.62/h

Edit. työkokemus lisätty.
Voin vahvistaa, että niin voisit. Ja useamman euron enemmän tunnille. Muutama kaveri tekee lastulevyn työstöä eräässä keittiöfirmassa.
 
Liittynyt
12.10.2021
Viestejä
1
Tulipa kaiveltua mielenkiinnosta vanhoja papereita. Tässä jotain otteita puhtaasti Valtiolla pysyneestä mikrotuki-ihmisestä, josta nousu monipuoliseen järjestelmäasiantuntijuuteen. Aika lähellä maksimia ollaan mitä lähtee ilman vaativampia esimies- tai vetovastuita.

1999 8000mk/kk
2001 9100mk/kk
2002 2200€/kk
2003 2500€/kk
2004 2800€/kk
2007 3100€/kk
2008 3200€/kk
2009 3600€/kk
2011 3800€/kk
2013 4000€/kk
2016 4200€/kk
2018 4400€/kk
2021 4700€/kk
2022 4850€/kk

Lisänä vuoteen lomarahoja >3000€ ja satunnaisia ylitöitä >2000€. Sekä tietenkin 38 arkipäivää, eli melkein 8 viikkoa lomaa.. :cool:

edit: lisätty 2022
 
Viimeksi muokattu:

TTI

Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
66
Veikkaan että voisin tienata enemmän jossain keittiökaappi tehtaalla työstämällä lastulevyjä.

Kokemus 5,5v, nykyisessä paikassa.
Tienaan 11.62/h

Edit. työkokemus lisätty.
Kyllä varmaan olisi helpostikin mahdollista tienata enemmän, ihan metallipuolella cnc-koneistajana. Työpaikan vaihto varmasti paras tapa nostaa palkkaa.

Itse olen cnc-koneistajana isossa firmassa, joka valmistaa omia tuotteita. Olen ollut töissä myös alihankintakonepajassa. Työkokemusta yhteensä n. 5v. Palkka nyt n. 3000€/kk + lisät. Teen 5-akselisella työstökoneella enimmäkseen yksittäiskappaleita tai muutaman kappaleen sarjoja. Kappaleet ovat vaativia ja tiukoilla toleransseilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Taustaa: Konetekniikan DI, yksityinen iso työnantaja (pörssiyhtiö), Uusimaa pk-seudun ulkopuolella.
  • 2550€/kk + ei bonusta - Diplomityö
  • 3250€/kk + max 10% bonus - Diplomityön jälkeen vakituisena tutkimus/tuotekehityshommia, muttei varsinaista suunnittelutyötä
  • 3950€/kk + max 15% bonus - Palkka nousi tähän 2,5 vuodessa edellä mainitussa hommassa.
  • 4300€/kk + max 20% bonus - Tehtävän vaihdos yrityksen sisällä. Työtehtävänä liiketoiminta-alueen vaativat kehitystehtävät + 2 hengen suora esimies
  • 5000€/kk + max 20% bonus - palkka nousi tähän 3,5 vuodessa em. tehtävässä. Yksi pieni korotus ja yksi isompi.
  • 5500€/kk + max 25% bonus - Tehtävän vaihtos yrityksen sisällä. Työtehtävänä konsernin vaativat kehitystehtävät, ei alaisia
Bonustoteutuma on luonnollisesti vaihdellut vuosittain, pyörinyt viime vuodet 60-70 prosentin paikkeilla.

Nettopalkka kyllä noussut vähemmän ihmeellisesti. Valmistumisen jälkeen käteen jäi noin 2450 €/kk (75% bruttopalkasta), kun nyt käteen taitaa jäädä noin 3600 €/kk (65% bruttopalkasta).
 
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
650
Metallin palkat ei oo erikoisia. Kaupan kassalla palkkakehitys tyssää johonkin 12€/h, kun kokemusvuodet täynnä.
Useimmilla aloilla palkat on jostain 11-15€/h välistä.
12 vuotta tuli oltua cnc koneistus hommissa, kyllä se kta vajaan 24€ oli. pääkaupunki seudulla ja vuosi oli 2013. vuorotyötä. peruspalkka oli sen 14€/h, mutta kaikki mahdolliset lisät siihen päälle niin...
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
665
12 vuotta tuli oltua cnc koneistus hommissa, kyllä se kta vajaan 24€ oli. pääkaupunki seudulla ja vuosi oli 2013. vuorotyötä. peruspalkka oli sen 14€/h, mutta kaikki mahdolliset lisät siihen päälle niin...
Taisit ynnätä tuohon keskituntiansioon myös reippaalla ködellä ylitöitä. Ei riitä lisät tuhon nousuun muuten mitenkään.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
665
En minä mitään ynnännyt, vaan palkanlaskijat. tottakai ylitöitä oli. ja viikonloppuina myös töitä tehtiin.
Juu mutta kun kun ilmoitat täällä tuollaisia mystisiä keskituntiansioita ilman, että kerrot sen sisältöä, niin se antaa väärää kuvaa koneistajan normaalista palkasta.

Pirkanmaalla eräässä >500 henkilöä työllistävässä firmassa kokeneen koneistajan perusliksa on noin 19€/h ja keskituntiansioksi muodostuu vuorolisien kanssa hieman yli parikymppiä. Ylityöt sitten aivan erikseen.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
37
Olen töissä metallialalla cnc-koneistajana. Jyrsin 3-akselin automaattikoneella monimuotoisia kappaleita pääasiassa vanerista, MasterCam ohjelmistoa apuna käyttäen. Kappaleet on kaikkea pumpun- tai vaihteiston kotelosta aina hammas segmenttiin tai potkurin napaan (kaikkine sisäpuolisine muotineen).

Muodot ovat niin monipuolisia ja parhaimmillaan useampaan suuntaan kaarevia pintoja, että niitä olisi mahdoton edes käsipelillä tehdä. Työstörata (cnc-koneen ajo ohjeet) saattaa sisältää jopa yli 100 000 riviä lauseita, joten senkin puolesta hyvä jättää laskeminen tietokoneelle ja työstäminen automaattijyrsimelle.

Mietit, miten voin olla metallialalla ja tehdä kappaleet puusta? - Olen valumallinvalmistaja ja teen työkaluja metallivalimoille, jotka valaa ne oikeat jättimäiset rautamöhkäleet, valukappaleet.

En siis valmista suoraan kappaleen näköistä kikkaretta, vaan kappaleen 3D malli tulee suunnitella, pilkkoa ja mallintaa sellaiseen muotoon ja palasiin, että näillä palasilla pystyy tekeen hiekkakakun, mihin jää ontoksi valmiin valukappaleen muotoinen kolo, johon sulametalli kaadetaan.

Veikkaan että voisin tienata enemmän jossain keittiökaappi tehtaalla työstämällä lastulevyjä.

Kokemus 5,5v, nykyisessä paikassa.
Tienaan 11.62/h

Edit. työkokemus lisätty.
Toivottavasti olet ilmaissut tyytymättömyyden palkkaan. Jos oikeasti olet vastuussa siitä että muokkaat mallit koneelle sopiviksi ja olet työssäsi pätevä,pitäisi palkan olla lähempänä 20€/h. Työstöratojen koodin pituudella taas ei ole mitään todellista merkitystä työn vaativuuden kannalta. Koodin pituus vaihtelee CAM-ohjelmasta,postprosessorista ja työstökoneesta riippuen. Monesti CNC-koneen ääressä on haastavampaa tehdä toimivaa G-koodia kuin CAM-ohjelmalla.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
37
Oma tausta metallissa,nykyään toimin tuotannossa esimiehenä ja vastuualueena on CNC-työstöt.
Palkkakehitys ja työnkuva:
2010-2012:11€/h CNC-koneistaja
2012-2016: 14€/h muottien CNC-koneistus
2016-2018: 14,5€/h CNC-koneistus
2018--》3315€/kk Tuotannon esimies

Nykyiseen palkkaan olen ihan tyytyväinen,lisää on tulossa tammikuussa kun päästään palkkaneuvotteluissa maaliin.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Metalliala kuulostaa samanlaiselta kutsumustyöltä kuin sairaanhoitajat ja varhaiskasvatus yms mitä tätä keskustelua lukee. Meille IT hepuille, omalta vuosikurssilta, oli koodari tai muu suuntautuminen, niin palkka lähtee 3k€ ylöspäin ja vain taivas on rajana. Vaimo on kutsumusammatissaan (korkeakoulutettu), mutta kyllähän hänenkin pieni palkka vituttaa häntä sen verran että saa kutsumus jäädä ja mennä töihin joista maksetaan oikeaa korvausta. Kaiken lisäksi näitä kutsumusammatteja ei pysty etänä tehdä, joten matalien palkkojen lisäksi, joudut menemään työpaikalle.

Edit: Etätöistä sen verran, että suomessa monet virastot yms ovat myös siirtyneet etätöihin. Esimerkiksi KELAn ja työkkärien työntekijät voivat kotoa tehdä työtään, ja itseasiassa työnantaja suosittelee sitä. Toki tää voi vaihdella alueittain, mutta ainakin PK seudulla tutuilla näin. Toki palkka on pieni (<3k), mutta stressitön etätyö tasapainottaa tuota.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Metalliala kuulostaa samanlaiselta kutsumustyöltä kuin sairaanhoitajat ja varhaiskasvatus yms mitä tätä keskustelua lukee. Meille IT hepuille, omalta vuosikurssilta, oli koodari tai muu suuntautuminen, niin palkka lähtee 3k€ ylöspäin ja vain taivas on rajana.
En tiedä minkä ikäinen olet, mutta itse kun valitsin opiskelupaikkaa 00-luvun lopulla niin IT ei ainakaan opiskelijan näkökulmasta ollut mitenkään kuuma ala. Nokian alamäki, jne. IT-alan vitsailtiin olevan "YT-ala". Nyt on hieman eri meininki.

Itse olen konetekniikan DI ja alan palkkaus ottaa päähän. Yli 5k palkasta on turha haaveilla ellei ole esimies. Mutta vielä kutsumus voittaa.

Ironista omalla kohdalla on se, että varmaan puolet ajasta väännän Pythonia. Siitä vaan maksetaan vähemmän kuin softa-alalla. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 863
Metalliala kuulostaa samanlaiselta kutsumustyöltä kuin sairaanhoitajat ja varhaiskasvatus yms mitä tätä keskustelua lukee. Meille IT hepuille, omalta vuosikurssilta, oli koodari tai muu suuntautuminen, niin palkka lähtee 3k€ ylöspäin ja vain taivas on rajana. Vaimo on kutsumusammatissaan (korkeakoulutettu), mutta kyllähän hänenkin pieni palkka vituttaa häntä sen verran että saa kutsumus jäädä ja mennä töihin joista maksetaan oikeaa korvausta. Kaiken lisäksi näitä kutsumusammatteja ei pysty etänä tehdä, joten matalien palkkojen lisäksi, joudut menemään työpaikalle.

Edit: Etätöistä sen verran, että suomessa monet virastot yms ovat myös siirtyneet etätöihin. Esimerkiksi KELAn ja työkkärien työntekijät voivat kotoa tehdä työtään, ja itseasiassa työnantaja suosittelee sitä. Toki tää voi vaihdella alueittain, mutta ainakin PK seudulla tutuilla näin. Toki palkka on pieni (<3k), mutta stressitön etätyö tasapainottaa tuota.
Tätä säiettä kun lukee niin mikä tahansa muu kuin it ala on kutsumustyö kun palkkoja katsotaan..

Ja muutenkin sana "kutsumustyö" pitäis ampua avaruuteen ja lisätä kiellettyjen sanojen listalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Tätä säiettä kun lukee niin mikä tahansa muu kuin it ala on kutsumustyö kun palkkoja katsotaan.
Ei muuta kuin kouluttautumaan uudelleen, jos IT-alan palkat kiinnostavat. Ja jos ala muutoinkin. Tiedän jo useamman tyypin, joilla ei ollut aiempaa ohjelmointikokemusta ja ovat 3kk intensiivikurssin jälkeen työllistyneet alalle ja nostaneet omaa ansiotasoaan. Ei kaikista siihen ole, mutta monesta voi olla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 863
Ei muuta kuin kouluttautumaan uudelleen, jos IT-alan palkat kiinnostavat. Ja jos ala muutoinkin. Tiedän jo useamman tyypin, joilla ei ollut aiempaa ohjelmointikokemusta ja ovat 3kk intensiivikurssin jälkeen työllistyneet alalle ja nostaneet omaa ansiotasoaan. Ei kaikista siihen ole, mutta monesta voi olla.
Tämä ei ollu mun pointti. Mun pointti oli se, että matalia palkkoja perustellaan sillä että joku on "kutsumustyö". Valitettavasti se pelkkä kutsumus ei elätä vaan tarvitaan myös rahaa. Kutsumustyö tarkoittaa sitä on sydäntä tehdä jotain mutta sillä ei pitäisi olla MITÄÄN tekemistä palkan kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 715
Mun pointti oli se, että matalia palkkoja perustellaan sillä että joku on "kutsumustyö".
Joo, toi on väärinkäytetty termi. Kutsumustyö on subjektiivinen asia ja sen voi todeta vain työntekijä itse ja se pätee vain häneen itseensä. Tietty, jos meillä on ammattil. jossa on äärimmäisen tyytyväisiä työntekijöitä ja paska palkka, niin ehkä tätä ammattia voi tosiaan kutsua kutsumustyöksi. Mutta en usko, että esim. lähihoitajat kuuluvat tähän...
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 371
Käytin itse tuota "kutsumustyö" (kutsumusammatti) sanaa lähinnä sen takia koska se kuvastaa hyvin sitä että työstä tykätään (eihän se muuten olisi "kutsumus") sen verran paljon että yksi tai pari negatiivista asiaa ei vaikuta.

Eli esim kysyt sairaanhoitajalta että miksi teet korkeakoulutetun työtä 2400€/kk palkalla PK seudulla, niin vastaus on että työ on lähellä sydäntä ja pystyy oikeasti auttamaan ihmisiä. Eli kutsumustyö sana pätee omasta mielestäni hyvin tähän. Palkka on sivuseikka työn ohessa. Sama näyttäisi pätevän joihinkin metallialan työntekijöihin ottaen huomioon osaamisen tason. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.09.2020
Viestejä
319
Kuitenkin yleisesti kun puhutaan kutsumusammatteista niin ne sisältävät matalan palkan, korkeakoulutuksen ja useita huonoja puolia. Esim. Sairaanhoitajat, (lastentarha)opettajat, poliisit jne.

Lääkärit taitaa olla ainoa yleisesti kutsumusammatiksi kutsuttava ammatti (heh) jossa on kelpo palkka?

Teen minäkin työtä josta todella pidän ja siinä on hyvä palkka, mutta en minä sitä kutsumusammatiksi nimittäisi koskaan. Ja aidan seipäätkin nauraisivat jos sitä niin nimittäisin.
 
Viimeksi muokattu:

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Iän kertyessä olen itse ainakin kokenut, että on erittäin hyvä jos pitää työstään mutta toisaalta samalla näkee sen nimenomaan työnä jonka tarkoituksena on itsensä elättäminen. Vaikka pidänkin työstäni, niin valtaosan ajasta kuitenkin odotan ihan innolla työpäivän päättymistä jotta pääsen harrastusteni pariin tai mitä ikinä siellä iltapäivällä onkaan edessä.

Tähän liittyy aika monilla oleva fantasia jossa otetaan harrastus ja aletaan elättää sillä itseänsä - mikäs olisikaan sen parempi kuin keskittyä vain rakkaaseen harrastukseensa ja rahaa tippuu tilille? Itse ainakin koen että asiat joita harrastan, ovat juuri siksi mukavia että voin tehdä niitä juuri silloin kun ne kiinnostavat ja sellaisina annoksina kuin haluan. Hyvänä esimerkkinä joku urheiluharrastus jossa käy muutaman kerran viikossa - siistiä hommaa kunnes pitääkin alkaa orjallisesti noudattaa jotain treeniohjelmaa, ruokavaliota ja pyörittää koko elämäänsä sen saman asian ympärillä. Mitäs sitä sitten harrastaa rentoutuakseen jos on jäljellä enää työ?
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
839
Moni näyttää tienaavan varsin hyvin ja hyvä niin, mutta itse olen ainakin huomannut sen, että korkeahko bruttopalkka näkyy enemmänkin vain tiliotteessa, mutta käytännössä siitä saatava ilo jää vähäiseksi. Yli 3000 euron nettotuloihin tarvitaankin päälle viiden tonnin bruttotulot sekä mahdollisesti myös suuret vähennykset esim. työmatkakuluista. Asuinpaikalla on toki myös merkitystä, mutta harva meistä asuu Kauniaisissa.
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 544
Moni näyttää tienaavan varsin hyvin ja hyvä niin, mutta itse olen ainakin huomannut sen, että korkeahko bruttopalkka näkyy enemmänkin vain tiliotteessa, mutta käytännössä siitä saatava ilo jää vähäiseksi. Yli 3000 euron nettotuloihin tarvitaankin päälle viiden tonnin bruttotulot sekä mahdollisesti myös suuret vähennykset esim. työmatkakuluista.
Onhan se näin, mutta toisaalta tietyn pisteen jälkeen kaikki lisätulot menevät sinne vapaasti käytettävän rahan kastiin. Vaikka itselläni tuo 4.5k -> 6k välinen kehitys olisikin paperilla "vain" noin 800 euroa, niin todellisuudessa se nostaa kykyäni kerryttää omaisuutta merkittävästi kun koko summan voi iskeä lyhentämättömänä sijoituksiin.

Alemmalla tulotasolla lisätulot menivät ainakin itsellä herkemmin elämänlaadun parantamiseen ja juokseviin kuluihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 403
Viestejä
4 197 699
Jäsenet
70 903
Uusin jäsen
peeki7i

Hinta.fi

Ylös Bottom