Vilkaisin nopeasti tuon hammaslääkäriopiskelijan kirja-arviota Heikkilän "Diabeteksen ruokavaliohoito" kirjan vanhasta versiosta (uudempi on ollut ulkona 2,5 vuotta).
Minulla oli kyllä vaikeuksia löytää niitä virheitä. Kirja-arviointi oli lavertelevaa, ummet ja lammet pyörittelevää. Jos jotain selkeitä virheitä oli mukamas löydetty niin niitä ei ainakaan selkeästi tuotu sitten arvioinnissa esiin. Joten en tiedä mihin perustuu väite, että kyseinen opiskelija mukamas oikoo virheitä?
Kyseisellä opiskelijalla ei ole itsellään edellytyksiä arvoida Heikkilän kirjoittelua oikeastaan minua kummemmin. Kumpikaan meistä, ei tuo hamppilääkäriopiskelija enkä minä, emme tee kliinistä työtä diabetespotilaiden parissa kuten Heikkilä tekee. Eikä meillä kummallakaan ole lääkärin laajaa koulutusta ja pitkää kliinistä kokemusta.
Opiskelijan arviointityö näyttää perustuvan lähinnä siihen, että hänellä on joku - oikea tai väärä, eos - alan tutkijoiden tai enemmistön käsityksistä siitä mitä diabetes on.
Kun Heikkilä ei ole samaa mieltä kaikkien tutkijoiden kanssa, niin tällöin hän on väärässä? Noinko se mukamas menee? Mites tämä HLL-opiskelija kuvittelee koskaan syntyvän uutta tietoa tähän maailmaan, jos kaikkien pitää aina olla samaa mieltä - "muuten on väärässä"?
HLL-opiskelija kuitenkin itsekin toteaa heti perään:
"On toisaalta kiinnostavaa havaita, ettei valtavirtaa edustava rasvakeskeinen näkemys insuliiniresistenssin synnystä kuitenkaan selitä elintapasairauksien jatkuvaa yleistymistä viime vuosikymmenien erilaisista rasvatietoisista
pohjoiskarjalaprojekteista huolimatta..
Noora Mattssonin
väitöskirjan perusteella metabolinen oireyhtymä jopa 7.5-kertaistui nuorilla aikuisilla vuosina 1986-2001.
Heikkilä haastaa virallisen kannan vetoamalla tutkimuksiin, joissa intensiivinen virallisterveellinen elintapojen parannus tai runsashiilihydraattinen ruokavalio eivät onnistu suojaamaan diabeetikoita sydäntaudilta. Entä jos vika onkin hiilihydraateissa eikä paljon parjatuissa rasvoissa?"
Elikkä tutkijoiden hypoteesit diabeteksestä eivät käytännössä sitten toimi HLL-opiskelijan itsensäkään mukaan?
Voisiko tässä nyt kuitenkin jälleen kerran ollakkin niin, että Heikkilä on oikeassa ja ns. kaikkitietävät spesialistit väärässä? (kuten sikaflunssaepisodissa kävi)
Eipä mulla muuta.