Melkoisen tunteita herättävä aihe ja jokaisella pariskunnalla oma tapansa hoitaa asiat. Meillä ei ole koskaan excelöity muuten kuin parin kuukauden harjoituksena todellisten menojen kartoittamiseksi ja oman talouden ymmärryksen parantamiseksi. Lyhyesti:
Jos joskus lusikat menisivät jakoon, niin kaikki omaisuus ja velat jakoon tasan 50/50, en näe miksi minun pitäisi saada enemmän vaikka olenkin tienannut enemmän.
- Tienaan 2,5x enemmän kuin vaimo
- Palkkapäivänä kumpikin jättää itselleen sen mitä jättää, mulla esim. noin 500e riittää kuukaudeksi. Sillä voi maksella satunnaiset ostokset.
- Kaikki loput menevät yhteiselle tilille, josta kuitataan asuntolaina, luottokorttilaskut, sähköt, päivähoidot jne, käytännössä kaikki laskut mitä taloon tulee...
- Ja S-Pankkiin yhteiselle "ruokatilille" josta maksellaan ruokaostokset, tankkaukset, perheen ravintolat jne.
- Säästöön menee kuukausittain tuolta yhteiseltä tililtä sopiva summa. Säästöt itse asiassa mun nimissä, liekö tuossa jotain verotuksellista sudenkuoppaa...
- Jos jossain tarvitaan rahaa, niin toinen siirtää tai vingutetaan luottokorttia
- Isommat ostokset sovitaan etukäteen, mielellään säästetään jos jaksetaan.
Jos joskus lusikat menisivät jakoon, niin kaikki omaisuus ja velat jakoon tasan 50/50, en näe miksi minun pitäisi saada enemmän vaikka olenkin tienannut enemmän.