Meillä on
a) omat tilit - tätä toinen ei näe
b) yhteinen tili - tämä on linkitetty jotenkin kivasti siten että mä näen vaimon kotivinkki-lehden e-laskut ja vaimo mun jallun e-laskut
c) lainanhoitotili - no tähän ei voi vaikuttaa pankki avasi väkisin ja tältä tililtä lähtee lyhennys
d) käteisjemmoja pitkin kämppää, joista kumpikaan tiedä/muista mitä rahoja ne on
Eli kumpikin voi hyväksyä kummankin e-laskut verkkopankissa, defaulttina ne menee b:stä, mutta "vaimon" laskua en pysty tietenkään tyrkkään menemään hänen tililtään, omalta tililtä voisin sen laittaa menemään.
- Eli kaikki e-laskut maksetaan toisin sanoen b:stä.
Kaikki ostokset tehdään käytännössä luottokorteilla -> verkkopankkiin siis tulee N kpl e-laskuja hyväksyttäväksi -> näistä silmäillään läpi että ei ole ostettu lippuja mogadishuun (näin on käynyt - tais kyllä olla addis abeba) tai jotain muuta ilmiselvästi silmiin pistävää (huomiona, että taksifirmojen laskutusnimet on mielenkiintoisia tyyliin: "kylän kovimmat kyydit" ja pikku'kioskien' nimet hyvin harhaanjohtavia, käyt kulosaaressa ja laskusssa on inarintoivo).
- noille sitten naureskellaan ja lisäksi piikitellään "sä oot taas pistänyt 2 tonnia prismaan" tai "et oo sitten viitsinyt käydä kaupassa kertaakaan viime kuussa"
a-tileillä on siis tilitapahtumia käytännössä 1) rahaa sisään jostain 2) kk-siirto c:hen 3) siirtoja randomista b:hen luokkaa joka toinen-kolmas kk 4) mahdollisia siirtoja sijoituksiiin.
d-tiliä käytetään "käteistä vaativiin" tapahtumiin, harvemmin tarttee automaatille mennä ja jos menee niin nostaa reilummin ja pistää "jemmaan".
Rahankäyttöä ei toisin sanoen kontrolloida mitenkään, jos menen baariin, maksan tietenkin luottokortilla -> vaimo maksaa "puolet"
. Minä en ainakaan pysty sanomaan montako tonnia enemmän toinen on siirtänyt b:hen, pankin lokit taitavat kantaa 5 vuoden päähän eli asia olisi helposti katsottavissa jos kiinnostaisi (ottaa excel muotoisena ulos ja filtteröi nimen mukaan), mutta eipä ole tullut seurattua kuin joskus kerran ihan akateemisesta mielenkiinnosta.
Faktahan on kuitenkin se että ruoka, pakolliset laskut, autot yms shitti vienee yli 90% vuosimenoista, joten suht yhdentekevää seurata mikä on tuon 10% jakauma jos/kun yhteistaloutta on kuitenkin tarkoitus elää ja toinen ei ole ostamassa mitään tonnin lui vuittoneita hetken mielijohteesta joka toinen kuukausi. Toisaalta olen kyllä kuullut sellaisistakin parisuhteista että lauantaina toinen syö hernaria ja toinen sisäfileetä eli tulojen mukaan menee ruokalaskutkin, mikäs siinä jos tuo sopii ja suhde pysyy kasassa - itse en kyllä pystyisi
. Samalla täytyy myöntää että en kyllä nykyistä taloudenpitoa voisi varmaan kaikkien kanssa harrastaa, mutta meillä kulutus ja näkemys rahasta menee suht yksiin.