Melkein sun tekstin perusteella toivoisi, että eläisitte pari vuotta lääkärin budjeteilla ja sit se lätkäisis sulle 16 k€ laskun perään
Ihan käsittämätön konsepti "pyyteettömästi" maksaa toinen thaimaaseen yms. ja sit joka kuukausi laskea noista sun tulotason mukaan elämisistä velkaa toiselle ja hieroa se toisen naamaan. Hyi helvetti. Samalla kaavalla laskien vaimo lienee mulle pystyssä rapiat 100 ke ja lapset 50 ke. Mut hyvä että järki on sentään nyttemmin voittanut. Olihan sitä itselläkin ennen lapsia vähän tuota sinun ja minun rahat ilmassa, mutta esikoisen jälkeen ei oo tarvinnut miettiä pätkääkään.
Saat minut kuulostamaan joltain ihmishirviöltä
Toki näistä aina saa hieman yksipuolisen kuvan, kun yrittää tiivistää yli 10 vuotta muutamaan kappaleeseen. Meillä oli tosin se ero, että ei ollut yhteisiä lapsia, vaan ainoastaan eksällä oli oma lapsi edellisestä suhteesta. Yhteinen lapsi varmasti muuttaa tilannetta aika merkittävästi.
Missä vaiheessa parisuhdetta tilanne on se, että toisen osapuolen velvollisuus on maksaa toisen eläminen? Pitääkö parin kuukauden seurustelun jälkeen maksaa toisen ulkomaanmatkat, jos itse tienaa enemmän? Pitääkö jättää väliin ulkomaanmatkat, jos toisella ei ole varaa lähteä? Pitäisikö puolison käyttää omia säästöjä ulkomaanreissuihin vai pitääkö siinäkin tilanteessa paremmin tienaavan maksaa? En odota näihin siis mitään vastauksia, vaan halusin vain osoittaa, ettei nämä nyt aina ihan niin yksinkertaisia asioita ole.
Täälläkin monella on yhteiset rahat ja omat rahat. Näin meilläkin oli. Kuvitteellinen esimerkki. Jos tässä tilanteessa lainaan enemmän omaisuutta omaavalta puolisolta 5 donaa, että saan ostettua itselleni uuden RTX 3090 kortin & uuden tietokoneen ja lupaan maksaa sen 5000 takaisin, kun saa veronpalautukset. Tulee ero ennen veronpalautuksia, mutta varmaan aika moni olisi silti sitä mieltä, että olisi ihan kohtuullista maksaa tuo 5 donaa sovitusti takaisin, eikö?
Tarkennan siis vielä sen verran, että en ollut pyyteettömästi maksanut puolisoni Thaimaan reissuja, vaan kyllä aluksi tarkoitus oli, että sitten kun eksä saa perintöä, tienaa taas paremmin, kulut hänen lapsesta vähenee, jne niin hän maksaa yhteiselle vastaavasti saman verran extraa, mitä itse olin siihen mennessä maksanut. Toki olin myös asennoitunut tilanteeseen niin, että on vain pelkkää bonusta, jos joskus saadaan yhteiselle tilille vähän extraa.
Mutta samaan hengenvetoon pitää edelleen todeta, että varmasti näin jälkiviisaana olisin toiminut toisin. Muutama kymppitonni on kuitenkin aika pieni raha yli 10 vuoden parisuhteessa ja myönnän ihan reilusti, että varmasti tämän olisi voinut hoitaa fiksumminkin. Haluan tässä vain toimia hyvänä / varoittavana erimerkkinä.
Vaikka meillä ei ikinä varsinaisesti riidelty rahasta, niin näin jälkeenpäin ymmärrän, että tilanne on aivan varmasti aiheuttanut melkoista harmitusta silloiselleni avopuolisolleni. Siitäkin huolimatta, että yhdessä olimme sopineet tämän järjestelyn parisuhteen alkuaikoina. Itselleni tämä ei siis ollut mikään sen suurempi ongelma, että vaikka oli yhdessä sovittu, että molemmat laittavat yhteiselle tilille saman tietyn summan rahaa kuukaudessa, niin käytännössä se kuitenkin meni siihen, että minä jouduin laittamaan sinne extraa.
Ongelma tässä lähinnä oli se, että vaikka olin itse asennoitunut tähän järjestelyyn jonkin ajan kuluttua niin, että en tule näitä rahoja ikinä enää näkemään ainakaan omalla tililläni, niin kyllä ne kuitenkin ovat olleet yhteisissä Excel-taulukoissa kummittelemassa omalla sarakkeella. Joku fiksumpi voisi tietenkin kysyä, että jos kerran minulla ei ollut edes mitään aikomusta niitä enää nähdä omalla tililläni, niin miksi sitten roikottaa sellaisia siellä yhteisessä Excel-taulukossa kuukaudesta ja vuodesta toiseen? Tähän en valitettavasti osaa vastata.
Se mikä toimii parisuhteen alkuaikoina, ei välttämättä toimi enää samalla tavalla 10 vuoden päästä. Minulle tämän asian ymmärtäminen saattoi maksaa tuon yli 10 vuotta kestäneen parisuhteen päättymisen.