Kyllä me otettiin tuo yhteinen tili käyttöön jo muutaman kuukauden seurustelun jälkeen. Alkuun herrasmiehenä maksoin ulkona käymiset, mutta koska puoliso on lääkäri ja tienaa varmasti enemmän kuin IT-nörtti, niin kumpikaan ei pitänyt tätä ratkaisua kovin kestävänä pitkässä juoksussa
Splitwiseä tosiaan yritettiin ensin, mutta en mä jaksa enää kirjata mitään menoja mihinkään ylös, kun sen kerran voi tehdä paljon helpommin.
Kun erosin eksästä, niin mulle jäi ylinmääräinen tili ja siihen liitetty luottokortti (eksän rinnakkaiskortti tietenkin poistettu). Ehdotin nyksälle, että koska kaikki meidän yhteiset menot tapahtuu käytännössä niin, että ollaan molemmat paikalla, sopiiko jos mä hoidan aina kaikki maksamiseen liittyvät asiat tällä "yhteisellä" kortilla, johon vaan molemmat siirtää 500 euroa kerralla huvittelurahaa.
Tämä systeemi on toiminut meillä todella hyvin, koska tuossa kortissa on lisäksi luotto-ominaisuus, niin ollaan maksettu koronan(kin) takia kaikki lennot, hotellit ja keikkaliput luotolla ja se sitten menee automaattisesti maksuun sieltä yhteiseltä.
Nyksää ei raha-asiat voisi vähempää kiinnostaa. Olen kyllä välillä yrittänyt lähettää hänelle tiliotteen yhteisen tilin osalta, mutta koska se menee kuulemma suoraan roskapostiin, niin lopetin sen ihan suosiolla jossain vaiheessa.
Ja jos nyt vielä avaudutaan samasta aiheesta, niin eksän kanssa meillä oli yhteinen tili, johon molemmilla oli tietenkin kortit, koska saman katon alla asuttiin ja molemmat kävivät ruokakaupassa, yms. Tavallaan toimi hienosti, mutta tavallaan ei. Jälkimmäinen sen takia, että eksä tienasi vähemmän ja mä sitten laitoin yhteiselle toisinaan vähän extraa, että päästään Thaimaan-reissuille, yms.
Yli 10 vuotta oltiin yhdessä ja ajatuksena tietenkin oli, että loppuelämä tässä ollaan yhdessä ja eikä tuohon velkaan ikinä tarvitse puuttua. Toisaalta tuota minun maksamaa extraa ei siis ollut tarkoitettu mihinkään hyväntekeväisyyteen, vaan lähtökohta oli, että jossain vaiheessa eksä alkaa laittamaan yhteiselle enemmän, jolloin tilanne tasoittuu niin, että molemmat ollaan laitettu sinne yhtä paljon.
No sitä päivää ei sitten ikinä tapahtunut, että yhteisen tili olisi ollut ns. balanssissa ja eron yhteydessä kun alettiin summailemaan lukuja yhteen, niin eksä olisi minulle n. 16.000 euroa velkaa (toki tämä on ollut tiedossa koko ajan, eikä siis tullut yllätyksenä). Eikä asia nyt todellakaan ollut sillä kuitattu, että eksä vaan siirtää kyseisen summan minulle seuraavana päivänä, koska ei hänellä (tietenkään) tuollaista summaa ole. Tavallaan pidän kohtuuttomana alkaa tuollaista häneltä edes perimään takaisin, koska osittain se on johtunut siitä, että mä halusin suhteen aikana reissata, asua, syödä ja harrastaa kalliisti - ei eksällä siihen olisi ollut varaa, eikä välttämättä edes haluja.
Mutta nyt kun ollaan jälkeenpäin juteltu asiasta, niin olen vasta itse ymmärtänyt, miten iso vaikutus tuolla oli lopulta meidän eroon. Ja ironisinta tässä on vielä se, että olen koko ajan itse suhtautunut tuohon eksän velkaa sillä ajatuksella, että en mä niitä rahoja ikinä tule näkemään, koska yhteisiin reissuihin, yms. ne on käytetty. Mutta kuitenkin joka kuukausi laitoin Exceliin joka ikisen kauppakuitin ja lähetin eksälle yhteenvedon, että paljonko enemmän minä olen laittanut yhteiselle rahaa.
Kaunis ajatus minulla tässä taustalla on varmaankin ollut se, että olen vain yrittänyt - huonolla menestyksellä - konkretisoida sitä tosiasiaa, ettei sitä rahaa kasva puussa. Mutta kyllä mä nyt myös ymmärrän eksän ahdistuksen siitä, että joka kuukausi tuo hänen velkamäärä vaan kasvaa ja kasvaa. Ja korostetaan nyt vielä sitäkin, että ei hän todellakaan ollut sellainen ihminen, että olisi käyttänyt rahat heti palkkapäivänä, vaan piti myös itse Excelissä kirjaa omista menoista.
Pitää siis nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi ja reilusti tunnustaa, että kyllä mä olen onnistunut tuhoamaan yhden pitkän parisuhteen rahan takia, koska meidän tulotaso oli niin eri. Ja kyllä - jälkeenpäin ajateltuna vituttaa oma toiminta.
Nykyisessä parisuhteessa tuskin tulee vastaavaa tilannetta eteen, kun lääkäripuoliso tienaa yhdestä viikonlopusta privassa enemmän kuin normi duunari kuukaudessa. Eli varmasti niitä ongelmia rahasta tulee vähemmän, jos molemmat tienaa ns. riittävästi, mutta kun ei sitä puolisoa nyt vaan voi valita pelkän verokortin perusteella.