Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
199
Kiinnostaisi tämä pesuhomma myös. Entäs todellisuus tiilien huokoisuudesta kemikaalien/pesurin jälkeen? Pesijät puhuvat että pitää pinnoittaa, koska pesuri ja pesuaineet avaa huokoset ja täten entistä enemmän likaa ja hometta tarttuisi tiiliin, siksi pesu ja pinnoitus perään.?
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 589
Biocombin levittäminen ei ainakaan mitään avaa. Ja antaa sateen huuhtoo pois ts. levitys pari päivää ennen sadetta sääennusteen mukaan. Painepesurilla jos pesee, niin entinen on. Kun lähtee pinta niin ei siinä auta enäö pinnoitus pitkäksi aikaa, saa pinnoittaa 5 vuoden välein sitten.
 
Liittynyt
22.09.2018
Viestejä
274
Tyhmä kysymys varmaan mutta..
Tiilikaton puhdistus sammaleesta, hieman saumoissa, tiilien päädyissä vähän enemmän sammalta. 9 v. aikaisemmin tehty käsittely sammaleen poistosta (La kattohuolto).
Tarviiko poistaa mekaanisesti? Miten parhaiten?
Vai lähteekö pelkällä kattopesulla, tyyliin Biocomb Strong?
Biocombin levittäminen ei ainakaan mitään avaa. Ja antaa sateen huuhtoo pois ts. levitys pari päivää ennen sadetta sääennusteen mukaan. Painepesurilla jos pesee, niin entinen on. Kun lähtee pinta niin ei siinä auta enäö pinnoitus pitkäksi aikaa, saa pinnoittaa 5 vuoden välein sitten.
Muutaman käyttökerran perusteella Biocomb tuntuu kätevältä tuotteelta. Helppo levittää ja sammaleet lähtee.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
823
Ok, kiitos vastauksista.
Biocompilla siis mennään. Aika paljon kuitenkin näkee tälläkin ok alueella ukkoja painepesurin kanssa katoilla.:rolleyes:
 
Liittynyt
25.11.2018
Viestejä
305
Biocomp toimii ilman mekaanista putsausta jos sammalta ei ole kovin paljon ja sammal on varmasti kuivaa ennen biocompin levittämistä. Jos sammalta on paksu kerros niin siellä on juuret märkänä ja biocomp ei pääse vaikuttamaan.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 589
Ok, kiitos vastauksista.
Biocompilla siis mennään. Aika paljon kuitenkin näkee tälläkin ok alueella ukkoja painepesurin kanssa katoilla.:rolleyes:
Katopa niitä kattoja 2 vuoden päästä, mitkä painepesty ja pinnoitettu. Äkkiä muuttuu kiiltävistä mataksi ja värit himmenee.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Itse olen tuota meidän kattoa vähän jo katsellut, että ehkä tuolle jotain pitäisi tehdä. Etenkin etelän puoleinen lape alkaa jo olla sen verran kulunut, että rännin pohjalle kertyy ihan reipas kerros tuota betoni-/hiekkamurua. Kai tuota kestoa maalaamalla saisi kuitenkin pidennettyä? Eikö Ormax suosittele maalausta siinä 25-30v kieppeillä?

N. 25 vuotta vanha betonitiilikatto siis kyseessä.

Anoppilassa maalauttivat katon tuossa n. 10 vuotta sitten ja vieläkin on niin liukas että lumet valuu katolta vaikkei kulmaa mitenkään kovin paljon ole.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Itse olen tuota meidän kattoa vähän jo katsellut, että ehkä tuolle jotain pitäisi tehdä. Etenkin etelän puoleinen lape alkaa jo olla sen verran kulunut, että rännin pohjalle kertyy ihan reipas kerros tuota betoni-/hiekkamurua. Kai tuota kestoa maalaamalla saisi kuitenkin pidennettyä? Eikö Ormax suosittele maalausta siinä 25-30v kieppeillä?

N. 25 vuotta vanha betonitiilikatto siis kyseessä.

Anoppilassa maalauttivat katon tuossa n. 10 vuotta sitten ja vieläkin on niin liukas että lumet valuu katolta vaikkei kulmaa mitenkään kovin paljon ole.
Suosittelen. Juu, pesu ja puhdistus on perusta, mutta Hyvä pohjamaalaus on tärkeä ensimmäinen vaihe, maalauksessa. kannattaa antaa maalillle aikaa imeytyä huokoiseen tiileen.

 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
258
Rivitaloon mietiskeltiin muutama vuosi sitten 40v vanhan betonitiilikatteen pinnoitusta/uusimista. Pinnoituksille olisi tullut muistaakseni hintaa urakoitsijan tekemänä 15€ neliö. Järkevämmältä tuntui uusia tiilet silloin.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 630
Rivitaloon mietiskeltiin muutama vuosi sitten 40v vanhan betonitiilikatteen pinnoitusta/uusimista. Pinnoituksille olisi tullut muistaakseni hintaa urakoitsijan tekemänä 15€ neliö. Järkevämmältä tuntui uusia tiilet silloin.
40 vuotta alkaakin varmaan olla sellainen raja, että uusiminen järkevää jos kunto jo huono. Mutta kyllä se uusiminen varmaan maksoi aika paljon enemmän kuin 15e/neliö.

En tuota omaa kattoakaan itse ala käsittelemään. Pinta-alaa kuitenkin ~400 neliötä, niin ei mikään ihan pikkuhomma. Kotitalousvähennyksen kanssa näyttäisi teetettynä pääsevän noin 10e / neliö tasolle mitä nyt pari tarjousta aiemmin tuosta saanut.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
258
Ihan se vielä toimiva kate oli ja päädyttiin että ei tehdä mitään. Varmaan menee vielä 10v ilman maalauksiakin. Ei tarvinnut edes joka vuosi vaihtaa rikkonaisia tiiliä.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Onko kellään kokemusta/ tai tutulla puunkaadoista, luvatta:hmm:
Soitin 2vuotta sitten kaupunkin rakennustarkastajalle puiden kaadosta, ei antanu lupaa kun ei ollut omalla tontilla.
Iha rajalla olis, n. 1m kaupungin puolella, siinä on sellane metsä kaistale missä menee polku keskellä. Ei paista aurinko oikee takapihalle lainkaan ja rännit täynnä havuneulasia. Katselin tänään niin 7puuta täytys kaataa. Mikä mahtaa olla mahdollinen sakko? Isoja kuusia kyseessä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Onko kellään kokemusta/ tai tutulla puunkaadoista, luvatta:hmm:
Soitin 2vuotta sitten kaupunkin rakennustarkastajalle puiden kaadosta, ei antanu lupaa kun ei ollut omalla tontilla.
Iha rajalla olis, n. 1m kaupungin puolella, siinä on sellane metsä kaistale missä menee polku keskellä. Ei paista aurinko oikee takapihalle lainkaan ja rännit täynnä havuneulasia. Katselin tänään niin 7puuta täytys kaataa. Mikä mahtaa olla mahdollinen sakko? Isoja kuusia kyseessä.
Senkus kaadat, ei se ketään kiinnosta. Miten tuosta voi edes jäädä kiinni?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 154
Miten tuosta voi edes jäädä kiinni?
Todennäköisimmin kiinni jää siinä vaiheessa kun joku naapuri tai alueella ulkoileva valittaa kunnalle että miksi helvetissä kaadoitte ne puut siitä ihanasta metsiköstä...

Mikä mahtaa olla mahdollinen sakko? Isoja kuusia kyseessä.
Tosta voi hakea osviittaa
Keminmaassa asuva nainen sai sakkoja kaadatettuaan taloyhtiön pihassa olleita puita ilman lupaa.

Kemi-Tornion käräjäoikeus tuomitsi naisen toukokuussa 40 päiväsakkoon (600 euroa) vahingonteosta.
...
Sakkorangaistuksen lisäksi nainen määrättiin maksamaan taloyhtiölle 2650 euroa muun muassa kaadettujen puiden arvosta, maisemallisesta haitasta ja puiden kaatamisen aiheuttamista siivoustöistä. Lisäksi hänet velvoitettiin korvaamaan taloyhtiön oikeudenkäyntikuluja noin 5400 euroa.
Miikka Kiprusoff ja hänen isänsä Jarmo Kirusoffsyyllistyivät laittomaan puunkaatoon elokuussa 2008. Turun Sanomien mukaan maalivahti tuomittiin 12 päiväsakkoon rakentamisrikkomuksesta
...
Miehet kaatoivat poika-Kiprusoffin rantatontilta yhteensä 42 puuta, joista osa oli hyvin kookkaita.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Tosta voi hakea osviittaa
40 päiväsakkoon (600 euroa) vahingonteosta.
tuomittiin 12 päiväsakkoon rakentamisrikkomuksesta
Tuohan on suorastaan halpaa! Metsurille saa melkein maksaa saman verran että tulee kaatamaan ja vie risut mennessään. Meidänkin taloyhtiössä oli paljon ongelmia havunneulasien kanssa kun kuuset oli samaten metrin tontin rajojen ulkopuolella. Tukki kaikki rännit ja pilasi ja sammaloitsi katot. Saatiin onneksi lupa kaataa ne kun kunnanmies oli käynyt tarkistamassa, mutta pitkä prosessi.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Kyseessä siis taajama-alue, naapureita on kyllä likellä. Tuskin niitä kiinnostaa :x3:
Tarkotus olis kyllä asua monta vuotta kyseisellä paikalla, ja asumis mukavuus paranis merkittävästi.
Aurinko paistais enemmän takapihalle, jolloin piha olis kuiva ennen kesäkuuta, havuneulaset vähenis rännistä ja tietenkin terassille paistais aurinko enemmäm.
Tosiaan tontin raja menee vähän vinosti ja siellä missä talon räystäs ja tontin raja on lähimpänä toisistaan, ei väliä ole kuin .8m. Siinä kohtaa kasvaa 7 isoa kuusta..
Taida kattoo mitkä seuraukset siitä tulee, jos tulee.. Maksetaa pois ja nautitaa auringosta
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Jos vaikka tiedustelisi kaupungilta, että mihin osoitteeseen katon ja rännien siistimisestä tulevan laskun voi lähettää, kun heidän puunsa ne sotkevat. :vihellys: Itse valittelin kaupungille, kun heidän mäntynsä sotkevat ja sammaloittavat tiilikaton ja tukkivat rännit, alle kaksi viikkoa tästä niin puut lähtivät.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Jos vaikka tiedustelisi kaupungilta, että mihin osoitteeseen katon ja rännien siistimisestä tulevan laskun voi lähettää, kun heidän puunsa ne sotkevat. :vihellys: Itse valittelin kaupungille, kun heidän mäntynsä sotkevat ja sammaloittavat tiilikaton ja tukkivat rännit, alle kaksi viikkoa tästä niin puut lähtivät.
Silloin 2vuotta sitten kysyin asiasta, kaveri sano että siellä pesii joku lintu, niin ei anna lupaa.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Silloin 2vuotta sitten kysyin asiasta, kaveri sano että siellä pesii joku lintu, niin ei anna lupaa.
Jaha, että semmoista. Luulisi, että tähän aikaan vuodesta ei pesi vielä mikään lintu, eli ongelmaa ei olisi. Kesällä voi tosiaan olla hankala kaadattaa noiden takia.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
230
Pesintärauha on jo kyllä alkanut, joten voi olla ettei enää kaada. Ainakin Stadin ohjeissa on että pitää varmistaa itse ettei puissa pesi lintuja jos meinaa puita kaataa.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Nii, jäisihän siihen vielä n. 500kpl puita pystyyn sen 7kpl kaadon jälkeen.. Mitä itse tekisit?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 168
Nurin vain, tässä ajassa mitä tänne kirjoittelut vei olisit jo kaatanut.

Tekaset sopviasti nuotio/takka puita sit viel niistä niin mikäs se on ollessa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
737
Onko Suomessa pistetty istuttamaan vastaavia puita korvaukseksi? On jopa todennäköistä että sekoitan jonkun muun maan uutiseen mutta hämärästi muistan kuinka vastaavassa tilanteessa oli velvoitettu istuttamaan uusia täysikasvuisia puita kaadettujen tilalle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Onko Suomessa pistetty istuttamaan vastaavia puita korvaukseksi? On jopa todennäköistä että sekoitan jonkun muun maan uutiseen mutta hämärästi muistan kuinka vastaavassa tilanteessa oli velvoitettu istuttamaan uusia täysikasvuisia puita kaadettujen tilalle.
Käytännössä tulee uusien taimien hankinta- ja istutuskulut, mikäli jää kiinni (todennäköisesti joku valittaa aina). Näin muistan lukeneeni aiemmista tapauksista ja nopea googlaus näyttäisi vahvistavan tuota. Voihan olla jos kunnan tontilta kaataa jotain niin eivät halua uusia istuttaakaan, mutta eivät varmasti silittele päätäkään.

Jos tulisi vastaan itselläni kuviteltu tilanne, että jostain syystä voisi katsoa tontien rajojen läheisten puiden aiheuttava haittaa omalle kiinteistölle, niin tarkistaisin pesintätilanteen sekä ottaisin kattavat kuvat. Kirjottaisin hyvin perustellun pyynnön puiden kaatamisesta kunnalle ja toivoisin parasta.

Edit. Taitaakin olla kertakorvaus jollain kaavalla laskettuna plus kannon jyrsintä sekä jätteen kuljetuskuluja, mitä saattavat periä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Sen verran kommentoin, että se on vaan hyvä kun kaato on luvanvaraista. YouTube sisältää monta "tein itse säästim." videota siitä miten puut kaatuu sinne minne ne itse tahtoo, eikä sinne minne kaataja on ajatellut sen kaatuvan.

Suomessa harvempi osaa puun kaataa haluttuun suuntaan, kuin osaa puun katkaista ja katsella mihin juosta itse alta karkuun. Jälkimmäinen on tiheämmin esiintyvä ilmentymä tässä populaatiossa. Itse olen siinä rajoilla kumpaan kuulun. Toistaiseksi olen saanu puut 1-2 metrin sisälle haluttuun kohtaan.

Se, että puita ei kaadeta pois ajoissa asuntoalueilta, on puolestaan ihan ajanpuutetta/laiskuutta/younameit. Kunnan pitäisi enemmän siistiä näitä suurimpia pois, jotteivät kaadu asuntojen päälle, kun ensin ovat unohtuneet kasvamaan vuosikymmenestä toiseen..
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Sen verran kommentoin, että se on vaan hyvä kun kaato on luvanvaraista. YouTube sisältää monta "tein itse säästim." videota siitä miten puut kaatuu sinne minne ne itse tahtoo, eikä sinne minne kaataja on ajatellut sen kaatuvan.

Suomessa harvempi osaa puun kaataa haluttuun suuntaan, kuin osaa puun katkaista ja katsella mihin juosta itse alta karkuun. Jälkimmäinen on tiheämmin esiintyvä ilmentymä tässä populaatiossa. Itse olen siinä rajoilla kumpaan kuulun. Toistaiseksi olen saanu puut 1-2 metrin sisälle haluttuun kohtaan.

Se, että puita ei kaadeta pois ajoissa asuntoalueilta, on puolestaan ihan ajanpuutetta/laiskuutta/younameit. Kunnan pitäisi enemmän siistiä näitä suurimpia pois, jotteivät kaadu asuntojen päälle, kun ensin ovat unohtuneet kasvamaan vuosikymmenestä toiseen..
Juu kyllä kunnon metsuri on palkkansa ansainnut. Meidän tontilta kaadettiin 38 männynrunkoa, joista pienimmät olivat noin 4m pitkiä ja pisimmät 8m tukkipuuta. Talo, varasto ja autotalli vielä edessä 1373m² tontilla, mutta kyllä vaan kaikki säilyi ehjänä (jopa pylväsvalot) kun ammattimies kävi 6h verran heilumassa sahan kanssa. 700€ otti alv:n kanssa. Itse kun olisi alkanut pätkimään, niin olisi saattanut tulla sanomista.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Itse kaataisin jos olisi rahat varattuna päiväsakkoihin ja korvauksiin. Saattaa tulla kallista, jokainen sitten päättää onko se sen rahan arvoista.

edit. En siis fyysisesti itse kaataisi vaan palkkaisin appi-ukon joka on vanha metsuri ja vieläkin tuolla omissa metsissään pyörii. Eli turvallisuus ennenkaikkea.
 

luuponen

   ✜
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
myrkytä ne puut ja odota että kuivuvat pystyyn. soita kunnalle HÄLÄRM nää kaatuu kohta jos ette tee jotain!!! ;)
olispa siinä sähkölinjat lähellä niin kaataisivat alta aikayksikön. tätä käyttänyt itse paljonkin hyväksi. :smoke:
 
Liittynyt
01.09.2018
Viestejä
802
Kyllä varmasti alueellla liikkuvia kiinnostaa puitten kaato kaupungin metsistä, tahtoo kulkeutua tieto kunnalle. Sitten vähän kunnasta riippuu, että katsotaanko nuo puistopuiksi millä voipi olla merkitystä, kun osassa kunnista tulee aika tuhti lasku per vahingoitettu puistopuu. Isosta puusta ne on useamman tonnin luokkaa.

Kannattaa mieluummin olla yhteydessä sinne kuntaan ja neuvotella. Jos oksia tai juuria ulottuu omalle tontille, voi niistä kunnalle huomauttaa ja jos eivät kohtuullisessa käy siistimässä, niin ne saa itse saksia pois(omalle tontille tulevat osat that is).

Noin muuten tämä juttu on kyllä taas näitä "saako naapurin tontille rakentaa" -osaston idiotismeja. Kyllä pitää olla aika löyhässä moraali jos on menossa toisten omaisuutta tärvelemään.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Kiitoksia näkemyksistänne, taidan koittaa neuvotella vielä kerran asiasta. Viimeksi ei viittinyt edes tulla katsomaan tilannetta vaan vastaus tuli heti puhelimen välityksellä.
Mielellään en koskisi toisten puihin/omaisuuteen, mutta tämä tilanne on kyllä paska. Mittasin vielä eilen räystäältä puitten oksiin, matkaa oli 7.5m, siitä sitten 20m ylöspäin kasvavia kuusia..
Koitetaan nyt olla tunnollinen kansalainen ja hoitaa asia näin, jos sais edes kaverin käymää paikan päällä kattomassa tilannetta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kiitoksia näkemyksistänne, taidan koittaa neuvotella vielä kerran asiasta. Viimeksi ei viittinyt edes tulla katsomaan tilannetta vaan vastaus tuli heti puhelimen välityksellä.
Mielellään en koskisi toisten puihin/omaisuuteen, mutta tämä tilanne on kyllä paska. Mittasin vielä eilen räystäältä puitten oksiin, matkaa oli 7.5m, siitä sitten 20m ylöspäin kasvavia kuusia..
Koitetaan nyt olla tunnollinen kansalainen ja hoitaa asia näin, jos sais edes kaverin käymää paikan päällä kattomassa tilannetta.
Hyvä valinta
Jos joku kaataa tontilta puun ilman lupaa, tuskin tykätään ? Saattaa istuttaa tilalle mahdollisimman suuren puun ja kustannusten kera lähtisi oikeudessa kaatajaa maksamaan korvaukset.
Kaupunkissä puun kaadosta voi joutua maksamaan tuhansia euroja tai ei mitään. Itse en lähtisi kysymättä lupaa kaatamaan.

Eikös sinun tontilta enää auringoista paikkaa löydy? Otat sen rännien puhdistuksen kuntoilun kannalta, niin ei se kerran vuodessa syksyllä tehtynä aivan hirveän iso homma ole (ehkä 1-2h). (Kokemusta löytyy).
Jos myös sullakin on korkea talo, tee tai hommaa sellanen tikas joka tulee ulos seinästä niin, että pääset kunnolla näkemään kourun. Eli tikas on väärinpäin L-kirjaimen muotoinen.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Hyvä valinta
Jos joku kaataa tontilta puun ilman lupaa, tuskin tykätään ? Saattaa istuttaa tilalle mahdollisimman suuren puun ja kustannusten kera lähtisi oikeudessa kaatajaa maksamaan korvaukset.
Kaupunkissä puun kaadosta voi joutua maksamaan tuhansia euroja tai ei mitään. Itse en lähtisi kysymättä lupaa kaatamaan.

Eikös sinun tontilta enää auringoista paikkaa löydy? Otat sen rännien puhdistuksen kuntoilun kannalta, niin ei se kerran vuodessa syksyllä tehtynä aivan hirveän iso homma ole (ehkä 1-2h). (Kokemusta löytyy).
Jos myös sullakin on korkea talo, tee tai hommaa sellanen tikas joka tulee ulos seinästä niin, että pääset kunnolla näkemään kourun. Eli tikas on väärinpäin L-kirjaimen muotoinen.
Todella vähän aikaa paistaa päivän aikana, johtuen puista.
Ei riitä kerta eikä kaks rännien putsaamiseen vuoden aikana, todella paljon tulee neulasia vuoden aikana katolle.
Ens viikolla täytyy soittaa kunnanmiehelle, täytyy vaa miettii mitä sille sanoo.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Todella vähän aikaa paistaa päivän aikana, johtuen puista.
Ei riitä kerta eikä kaks rännien putsaamiseen vuoden aikana, todella paljon tulee neulasia vuoden aikana katolle.
Ens viikolla täytyy soittaa kunnanmiehelle, täytyy vaa miettii mitä sille sanoo.
Onko sulla pienet rännit, huonot kaadot? Jos on puita, niin aamu- ja/tai ilta-auringonhan siinä saattaa menetää. Päivällä luusisi paistavan. Miksi muuten ostit kannaltasi noin huonolta paikalta? Jos siinä on metsää, niin vaikka nyt kaadat 7kpl, niin ei siinä montaa muotta menne? kun muut puut alkavat varjostaa.
Miten iso tontisi on.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Rännit on ihan normaalit, kaadoissa kyllä saattaa olla parannettavaa. Siis kyllähän keskelle kesää pihaan paistaa sen 16.00-20.00. Mutta sais se paistaa enemmän, varsinki näin keväällä piha ei meinaa kuivua. Eipä se asia haitannut 23vuotiaana kun talo ostettiin 10vuotta sitten Näin iän kartuttua, sitä alkaa arvostamaan eri asioita ja katsoo asiota eri tavalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
564
Rännit on ihan normaalit, kaadoissa kyllä saattaa olla parannettavaa. Siis kyllähän keskelle kesää pihaan paistaa sen 16.00-20.00. Mutta sais se paistaa enemmän, varsinki näin keväällä piha ei meinaa kuivua. Eipä se asia haitannut 23vuotiaana kun talo ostettiin 10vuotta sitten Näin iän kartuttua, sitä alkaa arvostamaan eri asioita ja katsoo asiota eri tavalla.
Kyllähän tuossa ajassa puutkin jo kasvaa melkoisesti.

Mitä jos niistä sahaisi vaan oksia pois pitkällä oksasahalla?
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Kyllähän tuossa ajassa puutkin jo kasvaa melkoisesti.

Mitä jos niistä sahaisi vaan oksia pois pitkällä oksasahalla?
Täytyy kattoo mitä kunnan Rakennustarkastaja sanoo puitten kaadosta, jotai täytyy kyllä tapahtua.. Onhan ne varmasti kasvanut aika paljonkin siinä ajassa mitä tässä asuttu.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Rännit on ihan normaalit, kaadoissa kyllä saattaa olla parannettavaa. Siis kyllähän keskelle kesää pihaan paistaa sen 16.00-20.00. Mutta sais se paistaa enemmän, varsinki näin keväällä piha ei meinaa kuivua. Eipä se asia haitannut 23vuotiaana kun talo ostettiin 10vuotta sitten Näin iän kartuttua, sitä alkaa arvostamaan eri asioita ja katsoo asiota eri tavalla.
Niin mielikin voi muuttua, itse arvostan puiden tuomaa muuta arvoa niin paljon, etten anna auringon "puutteen" aamuin-illoin häiritä. Kesällä jopa nauttii siitä, että pääsee puiden varjoon "aurinkoa pakoon".

Puiden huminaa on miellyttävä kuunnella, peittää kivasti lähellä kulkevien teiden äänet. Mukavaa on myös, että ohikulkijoiden katseilta saa olla rauhassa. Lisäksi alivuokralaisia riittää, tosin huonosti sen vuokran maksavat, peipot toki lurituksillaan tekevät parhaansa.

Kuusi pudottaa kivasti neulasensa jotka jäävät veden päälle kellumaan pihalla ja veden jäätyessä toimivat hyvin liukkauden torjunnassa. Ai niin ja saa vielä liikuntaakin, kun haravoi lehtiä syksyisin pois ja niitä rännejä putsaa. Olet sen verran nuori (<- suhteellinen käsite :) ), ettet ehkä tota "liikunnan lisäystä" arvosta? , mutta ehkäpä sitten iän karttuessa.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
No tänään kävi Kunnan puutarhuri paikalla, ei antanut suoraa vastausta/päätöstä.
Heillä suunnitelmissa aloittaa kyseiselle alueelle harvennus/siistimis operaatio ja suunnitelmien teko nyt keväällä. Eli siinä voi olla mahdollisuus samalla päästä eroon niistä puista, täytyy vaa antaa painetta kun koneet tulee metikköön.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 817
Niin mielikin voi muuttua, itse arvostan puiden tuomaa muuta arvoa niin paljon, etten anna auringon "puutteen" aamuin-illoin häiritä. Kesällä jopa nauttii siitä, että pääsee puiden varjoon "aurinkoa pakoon".

Puiden huminaa on miellyttävä kuunnella, peittää kivasti lähellä kulkevien teiden äänet. Mukavaa on myös, että ohikulkijoiden katseilta saa olla rauhassa. Lisäksi alivuokralaisia riittää, tosin huonosti sen vuokran maksavat, peipot toki lurituksillaan tekevät parhaansa.

Kuusi pudottaa kivasti neulasensa jotka jäävät veden päälle kellumaan pihalla ja veden jäätyessä toimivat hyvin liukkauden torjunnassa. Ai niin ja saa vielä liikuntaakin, kun haravoi lehtiä syksyisin pois ja niitä rännejä putsaa. Olet sen verran nuori (<- suhteellinen käsite :) ), ettet ehkä tota "liikunnan lisäystä" arvosta? , mutta ehkäpä sitten iän karttuessa.
Puhumattakaan siitä että kuuset varjostaa kesäiltana mukavasti niin hyttysetkin viihtyy pihalla paremmin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Puhumattakaan siitä että kuuset varjostaa kesäiltana mukavasti niin hyttysetkin viihtyy pihalla paremmin.
Joo toi on maalla ongelma, isoissa taajamissa ei niinkään. Kun tapat keväällä yhden hyttysen olet tappanut muistaakseni 100000 syksyllä vs että homma jäi tekemättä. Täällä on joitain kuusiakin, enkä ole tuohon ongelmaan törmännyt, ehkäpä saan siitä kiittää niitä alivuokralaisia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 763
No tänään kävi Kunnan puutarhuri paikalla, ei antanut suoraa vastausta/päätöstä.
Heillä suunnitelmissa aloittaa kyseiselle alueelle harvennus/siistimis operaatio ja suunnitelmien teko nyt keväällä. Eli siinä voi olla mahdollisuus samalla päästä eroon niistä puista, täytyy vaa antaa painetta kun koneet tulee metikköön.
Seuraat tarkasti miten ne merkkaa kaadettavat puut ja tarvittaessa täydennät merkintöjä :D
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
Enpä ole eläessäni joutunut koskaan kiuasta ostamaan. Viikonloppuna sitten taisi ~20v vanha Harvian ainavalmis sanoa sopimuksen irti.

Olisiko tämä passeli Uusi musta sähkökiuas Cilindro Black Steel XE - harvia.fi (9kW versio)?
Saunan koko ~15m3
Täällä juuri vastaava 9kW mietinnässä uudiskohteeseen. Harmittavasti tuota black steeliä ei saa wifi-säätimellä eli pitäisi ostaa erikseen wifin sisältävä ohjain ja tuo alkuperäinen jää ylimääräiseksi.
Tulossa tuollainen wifi-valmis, joka on rst-värillä:

Meillä saunan koko 2x2x2,5m ja yksi sivu lasiseinä ja vastakkaisella puolella ikkuna. Laskennallinen tilavuus 15,6m3 laskettuna Harvian sivuilla. Isommat kiukaat taitavat mennä jo niin kalliiksi, että kituutellaan tuolla pienemmällä 9kW padalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 175
Täällä juuri vastaava 9kW mietinnässä uudiskohteeseen. Harmittavasti tuota black steeliä ei saa wifi-säätimellä eli pitäisi ostaa erikseen wifin sisältävä ohjain ja tuo alkuperäinen jää ylimääräiseksi.
Tulossa tuollainen wifi-valmis, joka on rst-värillä:

Meillä saunan koko 2x2x2,5m ja yksi sivu lasiseinä ja vastakkaisella puolella ikkuna. Laskennallinen tilavuus 15,6m3 laskettuna Harvian sivuilla. Isommat kiukaat taitavat mennä jo niin kalliiksi, että kituutellaan tuolla pienemmällä 9kW padalla.
En pikaisella googlauksella löytänyt tämän XW mallin hintaa? Vai onko tämä tosiaan vielä vasta tuloillaan?
Tuota Black Steeliä tuntuu nyt saavan tarjouksena(?!) 469e paristakin paikkaa.

Wifi ohjausta mietin myöskin, todennäköisesti ei mitään tarvetta meillä, mut olisihan sellainen kiva :D
Tuosta Wifi-ohjauksesta en oikein löytänyt tarkempia speksejä. Esim. toimiiko sekä 5 että 2.4GHz verkoissa?
Tosin tuo +219e vähän syö intoa, kun ei niin hirveästi edes tule saunottua. Mutta jos tuon XW mallin saisi about samaan hintaan kuin tuon XE:n niin voisi ehkä mallia vaihtaa. Värillä ei meidän tapauksessa niin suurta merkitystä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 370
En pikaisella googlauksella löytänyt tämän XW mallin hintaa? Vai onko tämä tosiaan vielä vasta tuloillaan?
Tuota Black Steeliä tuntuu nyt saavan tarjouksena(?!) 469e paristakin paikkaa.

Wifi ohjausta mietin myöskin, todennäköisesti ei mitään tarvetta meillä, mut olisihan sellainen kiva :D
Tuosta Wifi-ohjauksesta en oikein löytänyt tarkempia speksejä. Esim. toimiiko sekä 5 että 2.4GHz verkoissa?
Tosin tuo +219e vähän syö intoa, kun ei niin hirveästi edes tule saunottua.
Tosiaan vasta tulossa "keväällä". Tuskin hinta tuosta paljon nousee ja wifi-ohjain varmasti uusi normaali.
Täälläkin saunominen lähinnä kerran kuussa eli hirveästi ei haluaisi tuohon kuitenkaan panostaa:cautious:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 175
Joo, tuo "keväällä" on näköjään suhteellinen käsite. Ollaanhan sitä jo aikalailla huhtikuussa menossa. Tarkempaa myyntiaikatauluakaan ei vastaan pikagooglauksella tullut.
Ei vain ilman saunaakaan kovin kauaa viitsisi olla...
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 224
Mitä teillä maksaa jätehuolto? L&T antoi Oulunsaloon tuollaisen tarjouksen, yhteensä 15,34e/kerta. Vertailin tänne Omakoti- ja pientalojen jäteastioiden tyhjennyshinnat | Rosk'n Roll Oy Ab niin vaikuttaa tuplahinnalta, mutta tuossa listassa ei kyllä puhuta mitä kaikkea noihin hintoihin sisältyy.

Kempeleen jätekuljetukselta ois saattanu halvemmalla saada kun on lähemäpä, mutta niille ei ilmeisesti raha kelpaa. 9 päivää meni vastata tarjouspyyntöön, pahoitteli ettei nettilomake toiminut. Kolme viikkoa sitten luvattiin eka tyhjennys ja pistää sopimukset tulemaan muttei oo näkyny.
Tiedustelin asiaa 2 viikkoa sitten vaan ei oo kuulunu mitään.

E: eiku jaa, ompa epäselvästi ilmoitettu. Ilmeisesti boldattu osa koostuu tyhjennyksestä ja jätteekäsittelystä, eli 3,32+3,53=6,85+ALV = 8,49e/kerta.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Mitä teillä maksaa jätehuolto? L&T antoi Oulunsaloon tuollaisen tarjouksen, yhteensä 15,34e/kerta. Vertailin tänne Omakoti- ja pientalojen jäteastioiden tyhjennyshinnat | Rosk'n Roll Oy Ab niin vaikuttaa tuplahinnalta, mutta tuossa listassa ei kyllä puhuta mitä kaikkea noihin hintoihin sisältyy.

Kempeleen jätekuljetukselta ois saattanu halvemmalla saada kun on lähemäpä, mutta niille ei ilmeisesti raha kelpaa. 9 päivää meni vastata tarjouspyyntöön, pahoitteli ettei nettilomake toiminut. Kolme viikkoa sitten luvattiin eka tyhjennys ja pistää sopimukset tulemaan muttei oo näkyny.
Tiedustelin asiaa 2 viikkoa sitten vaan ei oo kuulunu mitään.
Muistaisin 7-8e/kerta. Ei vuosimaksuja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 568
Viestejä
4 191 138
Jäsenet
70 771
Uusin jäsen
jeppemiess

Hinta.fi

Ylös Bottom