Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Tarvii kyllä sanoa, että LAPPO.FI sivut nykyää ihan KURAA. Sama vaivasi panimonurkkaa, kun oli pystyssä. Aivan uskomatonta, että kaipaan jotakin tuotetta, niin tuoteryhmässä on 200+ eri tuotetta ja ei edes hinnalla voi rajata. Voin sanoa, että aivan sata varmasti karsii satunnaisostajat pois. Taitaa mennä humleen isommat tilaukset, jos harrastus jatkuu ja tilanne ei parane. Harmittaa, kun kilpailukykyiset hinnat katoo tommoseen paskaan sivujen toteutukseen.
Panimonurkalla oli kaikki VARASTO LOPPU. Lapossa on varastoa, kunhan tuotteen löytää. Parhaiten löytää googlella, mutta jossain tuoteryhmissä voi vähän joutua selaamaan.

Lapossa on parhaat postikulut , vaikka se ei ole pk-seudulla. Itselle taas sopii parhaiten Triplan Melkkobrew, kun se on työmatkalla tai muuten vaan hyvien yhteyksien päässä.

Joo, pakko sanoo samaa, kun yritin piruuttani Laposta katsoa mitä kustantaa ihan halvin perusmallas. Lisäksi Lapon rouhintakustannukset tuplaantuneet ja nyt ne on 0,5€/kg. Kyllähän tämän ymmärtää, mutta alkaa vaikuttamaan jo kokonaiskustannuksissa rouhintakin, kun muualla puolta halvempaa. Ite näin pk-seudulla asuvana ja auton omistavana taidan keskittää ostoni jatkossa uuteen tulokkaaseen Kotipanimokauppa | Oluen valmistuksen verkkokauppa
Valikoima laajentunu kivasti, hinnat kohtuulliset ja muutenkin tosi hyvä meininki.
Ei tuokaan nyt ylitsepääsemätön hinta ole. Lisäksi olen ruvennut katsomaan kalliimpia maltaita, kun hinnat muutenkin ovat nousseet. En käytä Viking Mallasta enää mihinkään (ellei ole joku erikoismallas, esim. savumallas, jota ei saa muilta merkeiltä)..

Vähän puhuin Kotipanimokaupan perustajan kanssa viime kuussa, niin heidän myyntinsä on kasvanut suuresti kun Panimonurkka teki konkurssin. Sain sen kuvan, että nyt laajennetaan hallitusti ja koko ajan valikoima paranee ja hyvät tarjoukset jatkuvat.

Itse pyrin tilailemaan vähän kaikkialta, niin toivottavasti ylläpidän harrastekauppoja Suomessa. Meni kyllä yksi tilaus Ruotsiin, kun (taas) rikoin Brew Monkin kalliin muoviputken. Vielä ihan samallalailla, kuin viime vuonna. Ärsyttää suunnattomasti, kun teen saman virheen kahdesti, olen vaan tyhmä. Ensimmäinen kerta saattaa olla vahinko, mutta toinen kerta todistaa, etten oppinut mitään.
 
Liittynyt
20.06.2022
Viestejä
41
Jahas, ensimmäinen olutsatsi alkaa olee pikku hiljaa nautintovalmis

Nimi: Perus-maukan Pale Ale

3kg Pale Ale mallas
Fuggle UK 15g / 60min
Chinook 15g / 60min
Fuggle UK 30g / 15min

Keitos noin 13 litraa ehkä, hiiva US-05
pääkäyminen 20.6. - 23.6.
Astia oli n. viikon +1 asteessa (27.6.-3.7.)
Äsken siirsin kegiin ja force carbolla vähän hiilihapotusta (Kegissä kansi josta saa letkulla kivellä vähän hiilihapotusta nopeutettua)

Käymislämpötila heitteli 20-27 välillä, kun parvekkeella joutui käymisen hoitamaan. Ei tämä nyt huonoa ole, mutta kyllä ainakin vielä maistaa epäpuhtaan käymisen. Katkeroa tuli ehkä vähän liikaa mun makuun. Nyt on arkkupakastin kegikaappina, mutta tarvii miettiä, jos hommais täyskorkean jääkaapin. Ainakin itselläni kertyy kosteutta tonne pohjalle ja sitten tulee homeongelmat vanhassa arkussa. Lisäksi pitää varmaan beer smith taas hommata, nyt vähän ulkomuistista heitin ton reseptin. Ja muutenkin tuo mäskäys meni vähän vituiksi, mutta laitteet paranee, toiseen satsiin oli jo pumppu kierrätykseen ja seuraavaan settiin varmaan automaatiota vähän esp32/8266:lla kun muistaisin, mihin oon ne hukannu. Joutuu ehkä tuon pregon ohjausyksikön ehkä purkamaan ja tekemään vähän paremman siitä.
 

Liitteet

Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 307
Jahas, ensimmäinen olutsatsi alkaa olee pikku hiljaa nautintovalmis

Nimi: Perus-maukan Pale Ale

3kg Pale Ale mallas
Fuggle UK 15g / 60min
Chinook 15g / 60min
Fuggle UK 30g / 15min

Keitos noin 13 litraa ehkä, hiiva US-05
pääkäyminen 20.6. - 23.6.
Astia oli n. viikon +1 asteessa (27.6.-3.7.)
Äsken siirsin kegiin ja force carbolla vähän hiilihapotusta (Kegissä kansi josta saa letkulla kivellä vähän hiilihapotusta nopeutettua)

Käymislämpötila heitteli 20-27 välillä, kun parvekkeella joutui käymisen hoitamaan. Ei tämä nyt huonoa ole, mutta kyllä ainakin vielä maistaa epäpuhtaan käymisen. Katkeroa tuli ehkä vähän liikaa mun makuun. Nyt on arkkupakastin kegikaappina, mutta tarvii miettiä, jos hommais täyskorkean jääkaapin. Ainakin itselläni kertyy kosteutta tonne pohjalle ja sitten tulee homeongelmat vanhassa arkussa. Lisäksi pitää varmaan beer smith taas hommata, nyt vähän ulkomuistista heitin ton reseptin. Ja muutenkin tuo mäskäys meni vähän vituiksi, mutta laitteet paranee, toiseen satsiin oli jo pumppu kierrätykseen ja seuraavaan settiin varmaan automaatiota vähän esp32/8266:lla kun muistaisin, mihin oon ne hukannu. Joutuu ehkä tuon pregon ohjausyksikön ehkä purkamaan ja tekemään vähän paremman siitä.
60min humalia näyttäis olevan aika reippaasti. Eikä välttämätä kannata kovin montaa lajia uharata pelkkiin katkeroihin. Ennemmin olisin heittänyt joko 60min Chinookit tai Fugglet, riippuen mitä haetaan, whirlpool/hop stand tai kuivahumalointiin. Mutta hyvää tekemistä jos heti hyppää kegihommiin. :thumbsup:
 
Liittynyt
20.06.2022
Viestejä
41
60min humalia näyttäis olevan aika reippaasti. Eikä välttämätä kannata kovin montaa lajia uharata pelkkiin katkeroihin. Ennemmin olisin heittänyt joko 60min Chinookit tai Fugglet, riippuen mitä haetaan, whirlpool/hop stand tai kuivahumalointiin. Mutta hyvää tekemistä jos heti hyppää kegihommiin. :thumbsup:
Mulla on nää kegisysteemit ollu monta vuotta, mutta tekeminen loppu edelliskämpässä alkuunsa asunnon liian kovaan lämpötilaan ja tilan ahtauteen. Nyt vähän opetellaan taas uudelleen, kun tuli muutettua, neliöitä tuli reilusti lisää ja parveke myös, mitä voi näissä touhuissa hyödyntää. Ja tosiaa täyskokonen jääkaappikin mahtuis nyt kevyesti tänne lisää, voi olla, että giganttiin tulee reissu tilipäivänä. Eli sitten voi tota arkkua pitää käymiskammiona pelkästään. Edelliskämppä oli aivan liian ahdas tähän touhuun :).

mieluustihan tekisin semmosia helposti juotavia lagereita, mutta niissä taas se tekeminen kestää ja saa lämpötilojen kans kikkailla ym. Just tossa kaverin kans juttelin, pitäis olla tyyliin 20 kegiä, jos kunnolla haluaa kypsytellä :) (nyt on 5 kegiä) Hyvin noissakin on hinnat noussu siihen nähden, mitä ite maksoin muutama vuosi sitten.

Ai niin ja olihan tuossa tuokin, että tuo hyvä foorumi kotiolut.com hävis verkosta, niin siinä kans innostus vähän lopahti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Liittynyt
20.06.2022
Viestejä
41
Tässä on kehityskohde. US-05 on aika herkkä jos lämpötila menee yli 20 asteen. Hanki käymiskaappi tai vastaava.



Brewfather appi on monien mielestä parempi. Toimii puhelimessa appi ja desktopilla myös. Maksuton versio riittää mainiosti alkuun.
Arkku on jo ja siihen stc1000. Nyt pyörii 0 asteisena tuolla. Kegikaappi tarvinnee hommata, kuten tossa yllä jo mainitsin, niin saisi tuon arkun käymishommiin. Harmi, kun se kotiolut.com hävis linjoilta, ei tää oikein toimi tässä ku kaikki viestit samassa ketjussa. Lontoo kyllä taipuu kohtuu hyvin, mutta mukava se ois suomeksi näitä vääntää.

us-05 olin aikoinaan lukevinani, että sietää vähän korkeampiakin lämpötiloja, mutta pitää tosiaa koittaa testata tohon 18 asteeseen. 10 litran setti olis tuolla odottamassa 60min bobek 20g ja 15min / 20g 3kg pale alea. Pistin ne purkkiin odottaa 90 asteisena eli hyvin pitäis olla pastoroituna.

Beer smith oli joskus lisenssi mulla ja siitä käyttökokemusta, appeista en tykkää, oon sen verran old school että pitää olla koneella :)
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Arkku on jo ja siihen stc1000. Nyt pyörii 0 asteisena tuolla. Kegikaappi tarvinnee hommata, kuten tossa yllä jo mainitsin, niin saisi tuon arkun käymishommiin. Harmi, kun se kotiolut.com hävis linjoilta, ei tää oikein toimi tässä ku kaikki viestit samassa ketjussa. Lontoo kyllä taipuu kohtuu hyvin, mutta mukava se ois suomeksi näitä vääntää.

us-05 olin aikoinaan lukevinani, että sietää vähän korkeampiakin lämpötiloja, mutta pitää tosiaa koittaa testata tohon 18 asteeseen. 10 litran setti olis tuolla odottamassa 60min bobek 20g ja 15min / 20g 3kg pale alea. Pistin ne purkkiin odottaa 90 asteisena eli hyvin pitäis olla pastoroituna.

Beer smith oli joskus lisenssi mulla ja siitä käyttökokemusta, appeista en tykkää, oon sen verran old school että pitää olla koneella :)
Suosittelen brew father äppiä.
Interaktiivinen ja helppo käyttää.
Oma reseptin suunnittelu ja ymmärrys sen ympärillä parantui todella paljon. (Kertoo ehkä enemmän siitä että mun pitää säätää ja härkätä ennen kuin ymmärrän asioita.)
Se toimii kännykkä ja tietokone ympäristössä.
Ilmaiseksi saa 10 reseptiä pitää käytössä ja voihan niitä siirtää omalle koneelle Exceliin jos tila loppuu ja ei halua Pro versiota ostaa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Beer smith oli joskus lisenssi mulla ja siitä käyttökokemusta, appeista en tykkää, oon sen verran old school että pitää olla koneella :)
Brewfather pyörii kyllä PC:llä, vaikkakin selaimessa. Kuka sitä nyt muutenkaan jaksaisi reseptejä naputella jollain mikroskooppisella kosketusnäytöllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 915
Tuossa jo taisin vuosi sitten kysellä, mutta se nyt sitten jäi ajanpuutteen vuoksi kokonaan ja unohtui siihen. Osaisko joku laittaa tähän nyt esimerkiksi ihan valmiin setin kaikkine tarvikkeineen ja raaka-aineineen minkä voi tilata suoraan jostain verkkokaupasta? Haluttais ihan mielenkiinnosta kokeilla tehdä itse minkälaista olutta sais aikaseksi.

Hakusessa ihan siis täysin noviisille sopiva setti(simaa teen kyllä joka vuosi :asif:) eli edukas. Jos makumaailmaa haetaan niin mielummin tämmönen perus lager tyyppinen olut eikä mitään kovin tummaa tarkoitus tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Tuossa jo taisin vuosi sitten kysellä, mutta se nyt sitten jäi ajanpuutteen vuoksi kokonaan ja unohtui siihen. Osaisko joku laittaa tähän nyt esimerkiksi ihan valmiin setin kaikkine tarvikkeineen ja raaka-aineineen minkä voi tilata suoraan jostain verkkokaupasta? Haluttais ihan mielenkiinnosta kokeilla tehdä itse minkälaista olutta sais aikaseksi.

Hakusessa ihan siis täysin noviisille sopiva setti(simaa teen kyllä joka vuosi :asif:) eli edukas. Jos makumaailmaa haetaan niin mielummin tämmönen perus lager tyyppinen olut eikä mitään kovin tummaa tarkoitus tehdä.
Vuosi sitten olisi saanut edukkaan aloitussetin Panimonurkasta..

Nyt pitää kuitenkin sinun ensinnä laittaa budjetti sadoissa euroissa ja mitä olet tekemässä... täysmäskäämiseen lähtee 500€+ nuo setit ja pussimäskäyksellä pääsee puoleen hintaan (250€+) ja sitten ihan uutteista saa neljäsosahintaan tehtyä (125€+).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 915
Vuosi sitten olisi saanut edukkaan aloitussetin Panimonurkasta..

Nyt pitää kuitenkin sinun ensinnä laittaa budjetti sadoissa euroissa ja mitä olet tekemässä... täysmäskäämiseen lähtee 500€+ nuo setit ja pussimäskäyksellä pääsee puoleen hintaan (250€+) ja sitten ihan uutteista saa neljäsosahintaan tehtyä (125€+).
No niin, elikkä tämä voi sitten huoletta siirtyä sinne "ö-mappiin" :lol: Ei nyt viitsi alkaa panostamaan tuollaisia summia koko hommaan jos huomaakin ettei tästä vaan tule mitään juomaksi kelpaavaa tai sitten vaan kiinnostus loppuu heti.

E: Mutta mitenkäs esim. tämmönen setti? Pussimäskäyksen Aloituspaketti Paketti 2 - Lappo.fi - For Premium Beverages Ei tuo nyt hinnaltaan mikään ihan järjetön ole, mutta tarviiko tuohon mitään lisäystä? Ja jos tuollaisen nyt tilaisin olisiko lopputulos minkälaista juotavaa? Tummaa/vaaleaa lager-tyyppistä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
No niin, elikkä tämä voi sitten huoletta siirtyä sinne "ö-mappiin" :lol: Ei nyt viitsi alkaa panostamaan tuollaisia summia koko hommaan jos huomaakin ettei tästä vaan tule mitään juomaksi kelpaavaa tai sitten vaan kiinnostus loppuu heti.

E: Mutta mitenkäs esim. tämmönen setti? Pussimäskäyksen Aloituspaketti Paketti 2 - Lappo.fi - For Premium Beverages Ei tuo nyt hinnaltaan mikään ihan järjetön ole, mutta tarviiko tuohon mitään lisäystä? Ja jos tuollaisen nyt tilaisin olisiko lopputulos minkälaista juotavaa? Tummaa/vaaleaa lager-tyyppistä?
Kuvan kattila ei kuulu hintaan :lol:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 915
No voi perkele :lol: Mietinki, että onpa hinta hyvä jos tuommonen kattilakin on matkassa. No olkoot sitten...
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
Mää oon kyllä yllättyny kuin hyvää olutta tuosta uutteesta tuli,kaikki jotka maistanu ovat kehuneet ja itsekkin tykkään paljon tais vähän yli 100e olla kaikkineen ja toiseen tilasin raaka-aineet nii oli 52e eli suurin osa aluksi oheistavaraa...
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
No voi perkele :lol: Mietinki, että onpa hinta hyvä jos tuommonen kattilakin on matkassa. No olkoot sitten...
Jos haluat tehdä valmiista uutesetistä, et tarvitse kuin isohkon kattilan ja käymisastian. Maltaiden mäskäämiseen tarvitsee lisäksi pussin ja jonkin riittävän jäykän tsörkkimen maltaiden sekoittamiseen. Itse aloitin 10 litran kattilalla ja marketin kotiviinihyllystä napatulla pussilla. Lisäksi jotenkin pitää saada olut käymisastiasta säilytykseen: joko lapolla tai käyttämällä hanallista käymisastiaa.

Jos oikein haluaa ghettoilla, voi oluen pullottaa pestyihin muovisiin limsapulloihin, mutta lasisten olutpullojen käyttö vaatii korkituslaitteen ja tietysti niitä korkkeja.

Jäähdytinkierukka on kätevä, mutta kallis, eikä missään nimessä välttämätön. Minä jäähdytin onnistuneesti ison kattilan lavuaarissa antamalla veden lorista niin, että ylimääräiset poistuivat jatkuvasti ylivuotoreiästä ja sekoittelemalla välillä. Tietysti vierteen voi antaa myös jäähtyä itsekseen, tai sekoittaa kraanasta vain kylmää vettä. Suomessa hanavesi on sen verran laadukasta, ettei sieltä pitäisi mitään oluen pilaavia bakteereja tulla.

Näillä pitäisi saada olut lasipulloihin asti:

Se pitää huomioida, että jos 10 litran kattilassa tekee tavanomaista 19 litran reseptiä, on kattilassa suhteessa vähemmän vettä ja enemmän sokeria, mikä vaikuttaa humaloiden käyttöön siten, että samasta määrästä irtoaa vähemmän katkeroita. Reseptiohjelmat, kuten Brewfather osaavat varmaankin ottaa tämän huomioon.

Lageria ei kannata ensimmäiseksi alkaa tekemään, sillä lager-hiiva vaatii viileää ja tasaista lämpötilaa. Ale on paljon anteeksiantavampi. Jokin yhtä mallasta ja yhtä humalaa sisältävä ("smash": single malt, single hop) resepti on hyvä aloituspiste. Vaikka Brewfather ja video reseptistä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Tai voi hankkia kattilan, jossa on integroitu lämmitin:

Ja siihen sopivan kympin pussin:

Mela sitten tarpeen mukaan.. Noin pieniä eriä voi tehdä muutenkin ja Lapossa se on 20€..

..mutta @Antti Alien suosittelema kattila on monikäyttöisempi ja sitä voi käyttää, vaikka harrastus ei jatkossa enää kiinnosta.

--

Olisi kyllä kiva olla pienemmille erille pienempi käymisastia, mutta helpoiten poraat reiän johonkin plastexiin ja pistät siihen vesilukon.


--

Ja sitten uute-eräkin voi olla 3x 24 pullon koria, niin toivottavasti kaduttaa, että et ostanut Panimonurkasta, kun se vielä oli.
Tuosta kaksi koria ja loput irtareina:
tai sitten kolme koria näitä, kyselet niiltä, koska tulee:
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
No niin, elikkä tämä voi sitten huoletta siirtyä sinne "ö-mappiin" :lol: Ei nyt viitsi alkaa panostamaan tuollaisia summia koko hommaan jos huomaakin ettei tästä vaan tule mitään juomaksi kelpaavaa tai sitten vaan kiinnostus loppuu heti.

E: Mutta mitenkäs esim. tämmönen setti? Pussimäskäyksen Aloituspaketti Paketti 2 - Lappo.fi - For Premium Beverages Ei tuo nyt hinnaltaan mikään ihan järjetön ole, mutta tarviiko tuohon mitään lisäystä? Ja jos tuollaisen nyt tilaisin olisiko lopputulos minkälaista juotavaa? Tummaa/vaaleaa lager-tyyppistä?
Itsellä löytyy neljä settiä joilla olen tehnyt olutta tähän päivään mennessä.
1. 80 litran saunapata hanalla
2. 20 litran kattila ja määräyspussi ja 20 litran käymisastiat
3. 28 litran kattila hanalla ja määräyspussit ja 30 litran käymisastiat
4. 45 litran brew monk ja 30 litran fermzillat

Setit 2 ja tai 3 vois olla myynnissä.
Voisin kasata niistä BIAB setin jos kiinnostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Aina on hyvä sää paneskella. Ruis-Ipaa pukkasi. Testiin menee Cryo-humalat jälkihumaloinniksi. Onko jengillä noista kokemuksia?

931D6B1D-2E5B-493D-9BF4-C43DABAFDD9F.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Aina on hyvä sää paneskella. Ruis-Ipaa pukkasi. Testiin menee Cryo-humalat jälkihumaloinniksi. Onko jengillä noista kokemuksia?

Samalla voisin mainostaa kuvan keskimmäistä, eli vanhanmallista Grainfather 30L mallia joka lähtisi jollekkin 300€ hintaan.
Ite käytän neipoissa jatkuvasti. Kuin normaali humala mutta n. 2/3 riittää vs perus humala.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Ajattelin kokeilla David Heathin Hoppy Summer Alea.

Joten mäskikattila tulille, maltaat kattilaan ja humalat odottamaan keittelyä.
IMG20220713165235.jpg
IMG20220713165314.jpg
IMG20220713165339.jpg


Samalla tuli myös maisteltua reilu pari viikkoa sitten pullotettua Sitruswittiä. Onpas oikein hyvä witbier. Mukavasti sitrusta maussa.
IMG20220713170131.jpg
 
Liittynyt
08.06.2020
Viestejä
63
Ajattelin kokeilla David Heathin Hoppy Summer Alea.

Joten mäskikattila tulille, maltaat kattilaan ja humalat odottamaan keittelyä.
Itsellä sama kattila, 25-litrainen versio.
Käytätkö kattilan mukana tullutta jäähdytysspiraalia? Olen miettinyt hankkivani jonkun muun koska tuon mukana tullut on melko lyhyt ja "harva". Säästyisi ainakin vettä parantuneen jäähdytystehon myltä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Itsellä sama kattila, 25-litrainen versio.
Käytätkö kattilan mukana tullutta jäähdytysspiraalia? Olen miettinyt hankkivani jonkun muun koska tuon mukana tullut on melko lyhyt ja "harva". Säästyisi ainakin vettä parantuneen jäähdytystehon myltä.
Käytän mukana tullutta spiraalia. 25 litraa nestettä jäähtyy 100 asteesta 20 asteeseen, noin tunnissa, eli maksaa noin 2-2,5 euroa jäähdytys.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 118
Käytän mukana tullutta spiraalia. 25 litraa nestettä jäähtyy 100 asteesta 20 asteeseen, noin tunnissa, eli maksaa noin 2-2,5 euroa jäähdytys.
Nyt kuulostaa kyllä todella tehottomalta jäähdyttimeltä. Omatekoinen 10m kuparikierukka jäähdyttää samanlaisen satsin 20min sisään, vierteen sekoittaminen jeesaa todella paljon mutta ei siinä kyllä silti noin kauaa pitäisi mennä.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Nyt kuulostaa kyllä todella tehottomalta jäähdyttimeltä. Omatekoinen 10m kuparikierukka jäähdyttää samanlaisen satsin 20min sisään, vierteen sekoittaminen jeesaa todella paljon mutta ei siinä kyllä silti noin kauaa pitäisi mennä.
Joo ei ole mikään kovin tehokas. Aika harva tuo kierukka tosiaan on.

Auttaisi varmasti jos laittaisi toisen kierukan vaikka sen sisään.

Mutta siis olen jäähdyttänyt vasta muutaman satsin tuolla laitteistolla. Aikaisemmat pari satsia vaati sen vuorokauden jäähdyttelyä, kun ei ollut kierukkaa. Sitä ennen teinkin uutteilla, niin se jäähty siinä kun veden lisäsi.
 
Liittynyt
08.06.2020
Viestejä
63
Itsellä ei tuntia kestä jäähdytys. Olen tosin venyttänyt spiraalia niin että yltää kattilan pohjaan asti (normaalisti ei yllä edes tällä pienimmällä, 25 l -versiolla) ja sekoittelen mahdollisimman paljon vierrettä jäähdytyksen aikana.

Ps. 20. satsi käymässä, vehnäolutta. :kippis:
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Itsellä ei tuntia kestä jäähdytys. Olen tosin venyttänyt spiraalia niin että yltää kattilan pohjaan asti (normaalisti ei yllä edes tällä pienimmällä, 25 l -versiolla) ja sekoittelen mahdollisimman paljon vierrettä jäähdytyksen aikana.

Ps. 20. satsi käymässä, vehnäolutta. :kippis:
Joo ei riitä lähellekkään pohjaan spriraali, jos sen laittaa niin kuin on tarkoitettu. Itse työnnän sen syvemmälle, mutta sitten tulee se ongelmaksi, että letkut taittuvat, jolloin vesi ei vaihdu riittävällä nopeudella.

Pitää koittaa ensi kerralla venyttää spiraalia ja jos ei nopeuta hommaa, niin sitten miettiä jotain toista spiraalia tilalle/lisäksi.
 
Liittynyt
14.07.2022
Viestejä
1
Terve tällekin foorumille.
Normaalisti kysellyt tarvittavia neuvoja tuolta laitepuolen foorumeilta (Minibrew), mutta nyttemmin uskoisin että täältä löytyy tietäjiä, näin paikallisemmin.
Tartteisin refraktorimetrin säätönestettä, brixin mitta-asteikolle, mistä löytyisi Suomen puolelta?
En oikein tahtonyt löytää oikein muuta kuin tuontitavarana, tai sitten vielä vaihtoehtona, etten osannut vain etsiä.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Terve tällekin foorumille.
Normaalisti kysellyt tarvittavia neuvoja tuolta laitepuolen foorumeilta (Minibrew), mutta nyttemmin uskoisin että täältä löytyy tietäjiä, näin paikallisemmin.
Tartteisin refraktorimetrin säätönestettä, brixin mitta-asteikolle, mistä löytyisi Suomen puolelta?
En oikein tahtonyt löytää oikein muuta kuin tuontitavarana, tai sitten vielä vaihtoehtona, etten osannut vain etsiä.
Eikös tuohon vesi käy?

Olen ainakin itse käsittänyt, että se mittaa sokeripitoisuutta nesteestä ja vedellä pitäisi näyttää nollaa(SG 1.000). Ruuvilla sitten säädetään jos ei näin ole.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jäähdytykseen ehkä joillekin itsestäänkin selvänä vinkkinä: sekoittaminen tehostaa jäähdytystä merkittävästi. Halppiskattilan mukana tullut kierukka jäähdytti 20 litraa kylmänä kierukasta poistuneella (eli suhteellisen lujaa juosseella) vedellä 40 minuutissa 100 -> 25 asteeseen, kun sekoittamalla jäähdytyksen aikana aikaa meni n. 20 minuuttia ja vesikin juoksee selvästi hitaammin niin, että poistovesi oli lämmintä. Vesimääriä en ole mittaillut, mutta ero on huomattava.
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 241
Jäähdytykseen ehkä joillekin itsestäänkin selvänä vinkkinä: sekoittaminen tehostaa jäähdytystä merkittävästi. Halppiskattilan mukana tullut kierukka jäähdytti 20 litraa kylmänä kierukasta poistuneella (eli suhteellisen lujaa juosseella) vedellä 40 minuutissa 100 -> 25 asteeseen, kun sekoittamalla jäähdytyksen aikana aikaa meni n. 20 minuuttia ja vesikin juoksee selvästi hitaammin niin, että poistovesi oli lämmintä. Vesimääriä en ole mittaillut, mutta ero on huomattava.
Tähän littyen oisko jollain heitttää kokemusta jostain koneellisesta sekoittimesta? Käsin ei jaksa sekoitella, koska minulle on ihan se ja sama meneekö siinä 20 minuuttia vai 60 minuuttia ja vastaavasti vettä ~170 tai 500 litraa. Toki se kun puoli kuutiota työnnetään vettä läpi, niin maksaa jo 2-3 euroa, joten nopeampi jäähdytys on sen puolesta parempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Tähän littyen oisko jollain heitttää kokemusta jostain koneellisesta sekoittimesta? Käsin ei jaksa sekoitella, koska minulle on ihan se ja sama meneekö siinä 20 minuuttia vai 60 minuuttia ja vastaavasti vettä ~170 tai 500 litraa. Toki se kun puoli kuutiota työnnetään vettä läpi, niin maksaa jo 2-3 euroa, joten nopeampi jäähdytys on sen puolesta parempi.
Laittaa brewmonkin pumpun päälle? Mikä sinulla on keittoastia..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 886
Omassa keittoastiassa ei ole pumppua.

Mäskäyskattilana siis 35 litran Klarstein Maischfest.
No kätevin sekoitin on se pumppu ja siitä on mäskätessäkin hyötyä. Suosittelen.


Random-pumppu, esimerkkinä hintatasosta, jos ei muuten. Parempi on 169€ samassa liikkeessä.
 
Liittynyt
16.07.2022
Viestejä
1
No voi perkele :lol: Mietinki, että onpa hinta hyvä jos tuommonen kattilakin on matkassa. No olkoot sitten...
Mulla olis ylimääräisenä vähän käytetty käymisastia, vesilukko, korkitin ym. joista voisin luopua sopuhintaan. Rojut sijaitsee Vantaalla.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
Kegittäminen hiukan kiinnostais jos sattuu oleen ylimääräsenä kegiä ja tarvikkeitakin,sodastream regu ois kova,hana yms nii nakkaa viestiä. Sais pullotusta vähennettyä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Kegittäminen hiukan kiinnostais jos sattuu oleen ylimääräsenä kegiä ja tarvikkeitakin,sodastream regu ois kova,hana yms nii nakkaa viestiä. Sais pullotusta vähennettyä

Minulla on tuo ja joka euron arvoinen mielestäni. Laatu suorastaan huokuu.

Liittimiä yms olen tilannut aliexpressistä "Kegland official store":sta. Tähän mennessä toimineet moitteettomasti.

Letkuna kannattaa käyttää mahdollisimman pienen sisähalkaisijan letkua, esim Evabarrier 4mm.
Hana kannattaa myös olla virtaussäädöllä tai sitten erillinen virtaussäätimellinen liitoskappale.

Letku ja hana yhdessä vaikuttaa suuresti siihen tuleeko kegistä ulos pelkkää vaahtoa vai olutta.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Letkuna kannattaa käyttää mahdollisimman pienen sisähalkaisijan letkua, esim Evabarrier 4mm.
Hana kannattaa myös olla virtaussäädöllä tai sitten erillinen virtaussäätimellinen liitoskappale.

Letku ja hana yhdessä vaikuttaa suuresti siihen tuleeko kegistä ulos pelkkää vaahtoa vai olutta.
Tämä sillä varauksella, että jos jostain syystä on tarve pitkähkölle letkulle, pieni sisähalkaisija voi vastustaa liikaa. Minulla on n. 2 metriä 3/16" (n. 4,5 mm) letkua välissä ja 0,8 barin tarjoilupaineella olut valuu todella hitaasti, eikä lasiin meinaa saada minkäänlaista vaahtokukkaa.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41

Minulla on tuo ja joka euron arvoinen mielestäni. Laatu suorastaan huokuu.

Liittimiä yms olen tilannut aliexpressistä "Kegland official store":sta. Tähän mennessä toimineet moitteettomasti.

Letkuna kannattaa käyttää mahdollisimman pienen sisähalkaisijan letkua, esim Evabarrier 4mm.
Hana kannattaa myös olla virtaussäädöllä tai sitten erillinen virtaussäätimellinen liitoskappale.

Letku ja hana yhdessä vaikuttaa suuresti siihen tuleeko kegistä ulos pelkkää vaahtoa vai olutta.
Kuin pitkään sodastream pullo kestää? Pitäs varmaan oma jääkaappi hommata kegille säilyykö lie huoneenlämmössä samallalaillankun pullot?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kuin pitkään sodastream pullo kestää? Pitäs varmaan oma jääkaappi hommata kegille säilyykö lie huoneenlämmössä samallalaillankun pullot?
Noin yhden kegin hapotuksen ja tarjoilun. Lämpötilalla ei ole käytännön merkitystä. Kylmässäkin pullon paine on selvästi korkeampi kuin kegin.
Säilyy kegissä siinä missä pullossakin tai paremminkin. Hapotus lämpimässä vaatii kuitenkin merkittävästi enemmän hiilidioksidia ja tietysti lämpöisen oluen juominen on tympeää puuhaa.

edit: Väärään asiaan vastattu :vihellys:
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
Noin yhden kegin hapotuksen ja tarjoilun. Lämpötilalla ei ole käytännön merkitystä. Kylmässäkin pullon paine on selvästi korkeampi kuin kegin.
Säilyy kegissä siinä missä pullossakin tai paremminkin. Hapotus lämpimässä vaatii kuitenkin merkittävästi enemmän hiilidioksidia ja tietysti lämpöisen oluen juominen on tympeää puuhaa.

edit: Väärään asiaan vastattu :vihellys:
Joo ei lämpöstä olutta kehtaa juua. tarkotat varmaan 19L kegiä? Ite aattelin et jos noin 10L kegin laittais ja loput pulloihin mut saas nähä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Kuin pitkään sodastream pullo kestää? Pitäs varmaan oma jääkaappi hommata kegille säilyykö lie huoneenlämmössä samallalaillankun pullot?
Kannattaa harkita hapotusta niin että joko käyttää paineen alla jolloin hapot tulee luonnostaan tai sitten jälkikäyttää kegissä sokerilla hapot. Joku laskurikin on paljonko hiilaria menee jos hapottoman kegin hapottaa kaasulla, herkästi siinä sodastream pullo jää pieneksi.

Ehdottomasti kylmäsäilytykseen oluet. Valo ja lämpö pahimmat viholliset kun on valmiista oluesta kyse.

9l kegit ja 19l kegit on aikalailla saman hintaisia, 19l käytetty jopa halvempi usein.
Näköjään mallaspuodilla on nyt 9,5l kegiä myös käytettynä.
 
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
Kannattaa harkita hapotusta niin että joko käyttää paineen alla jolloin hapot tulee luonnostaan tai sitten jälkikäyttää kegissä sokerilla hapot. Joku laskurikin on paljonko hiilaria menee jos hapottoman kegin hapottaa kaasulla, herkästi siinä sodastream pullo jää pieneksi.

Ehdottomasti kylmäsäilytykseen oluet. Valo ja lämpö pahimmat viholliset kun on valmiista oluesta kyse.

9l kegit ja 19l kegit on aikalailla saman hintaisia, 19l käytetty jopa halvempi usein.
Näköjään mallaspuodilla on nyt 9,5l kegiä myös käytettynä.

Joo katoin kans et 19 ja 9 litran kegitnon saman hintaisia mut tuo pienempi ois ehkä sopivampi omaan käyttöön. On vielä sen verran alussa tämä oluen tekeminen et lähinnä vaihtoehtoja mietiskelen. Tuo sokerilla hapotus vois olla kans ja sit tarjoiluun sodastream. Mut useamman satasen se kuitenkin ottais et alkuun pääsis :) täytyy pohtia
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Joo ei lämpöstä olutta kehtaa juua. tarkotat varmaan 19L kegiä? Ite aattelin et jos noin 10L kegin laittais ja loput pulloihin mut saas nähä...
19 litran jonkin verran vajaaseen kylmään kegiin riitti ainakin. Olisiko ollut 15 litraa olutta. Lämpötila ja hapotustaso tietysti vaikuttavat merkittävästi. Jäsen ossidin ehdottama sokerilla hapottaminen toimii myös, ainakin ESB-tyylisellä oluella toimi mielestäni jopa paremmin kuin pullohapoilla. Pari desiä tuli ensin pohjalta hiivamuhjua ja loput kirkasta.

Neljä kegiä olen nyt tyhjentänyt sodatstream-hiilareilla ja täyttämisen helppouden vuoksi en ole haikaillut isomman pullon perään. 3-5 euroa täyttö tarjouksista riippuen lähikaupasta ja täyttää mainiosti tehtävänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.09.2020
Viestejä
41
19 litran jonkin verran vajaaseen kylmään kegiin riitti ainakin. Olisiko ollut 15 litraa olutta. Lämpötila ja hapotustaso tietysti vaikuttavat merkittävästi. Jäsen ossidin ehdottama sokerilla hapottaminen toimii myös, ainakin ESB-tyylisellä oluella toimi mielestäni jopa paremmin kuin pullohapoilla. Pari desiä tuli ensin pohjalta hiivamuhjua ja loput kirkasta.

Neljä kegiä olen nyt tyhjentänyt sodatstream-hiilareilla ja täyttämisen helppouden vuoksi en ole haikaillut isomman pullon perään. 3-5 euroa täyttö tarjouksista riippuen lähikaupasta ja täyttää mainiosti tehtävänsä.
Pari sodastream pulloa löytyis jo omasta takaa. Täytyy ootella vielä hetki jos jollain ois ylimääräsenä 9 tai 19 litrasia :D
 
Liittynyt
20.06.2022
Viestejä
41
Oluen tynkää piti saada tulille, kun entisen juotu jo ajat sitten. Pienempään pönttöön aiemmin keitelty (3kg) pilsner maltaista väsätty seos (oli 10 litran kanisterissa odottamassa käymään laittoa ehkä 3 viikkoa?) 60min bobek 20g ja 15min bobek 20g, og näytti 1,055 joten lisäilin vähän vettä, että tippui tuonne 1.045 nurkille, hiivaksi safale us-05 koko ehkä 13 litran luokkaa eli max. mitä tohon pikku astiaan menee.

Isommassa vähän oikaisin ja kävin hakemassa coopersin real alen, kun oli amber spraymallasta jostakin jäänyt 1kg, niin sai sen hyötykäyttöön. Valitettavasti ei nuo riittänyt 23 litraan, kuten oletin eli OG jäi sen verran alhaiseksi, että joutu sitten tuon lisäksi sokerilla vähän jatkamaan, hiukan pännii, ei sitä mennyt onneksi kuin ehkä max 300g mutta silti. Olisi pitänyt ensin laittaa vettä max 20 litraan asti tai jopa alle ja alkaa mittailee. Sokeri kun ei todellakaan kuulu näihin oluttouhuihin ollenkaan.

Arkun otin nyt käymistilaksi, kegeille kaappi hommaamatta, mutta jos nyt muutaman satsin tekis nopsaa, täyttelis kegit.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 573
Viestejä
4 166 703
Jäsenet
70 424
Uusin jäsen
SPMaakari

Hinta.fi

Ylös Bottom