Niin startterilla voisi tosiaan tehdä. En ole koskaan ennen tehnyt. Mitä pitäisi ottaa sen teossa huomioon? Kuivahiivalla olen aina ennen pelannut, paitsi witbierin olen tehnyt nestehiivalla (hiivapussissa oli kapseli joka piti rikkoa ja siitä tuli startteri).
Se on oikeastaan törkeän helppoa, mutta pitää hankkia vaan astia, jos ei ole jo..
Niinkuin esim. tuommoinen:
Lämmönkestävää borosilikaattilasia. Mitta-asteikko. Tilavuus: 1000 ml Korkeus: 225 mm Suuaukon halkaisija: 38 mm
www.melkkobrew.fi
Sitten voisi käyttää laskuria, mutta tässä helppo kaava, joka tuottaa noin oikean tuloksen:
Startterin koko | DME | Miljardia solua |
0.2L | 20g | 100B |
0.4L | 40g | 127B |
0.6L | 60g | 174B |
0.8L | 80g | 213B |
1.0L | 100g | 242B |
Olettaen, että paketissa kuivahiivaa on 100B solua.
..ja tekemällä esim. 1.0L startterin 100g DME:tä kanssa, 2.4-kertaistat hiivan määrän. Ja 0.2L ei oikein riitä kasvattamaan hiivaa. Luvut tuolta, jos haluaa vertailualustan:
Optimize your homebrew with our free pitch rate calculator and yeast starter calculator. Calculate the ideal yeast pitch for any beer style and improve fermentation consistency. Accurate, easy-to-use yeast calculators for brewers of all levels!
www.brewersfriend.com
--
Sitten itse olen tehnyt nykyään niin, että mittaan DME:n pohjalle. Sitten laitan teekeittimeen vettä ja kaadan kiehuvan veden suoraan siihen päälle. Sitten hyvän hanskan kanssa pyörittelen sitä vähän , että DME sekoittuu, ja laitan ehkä DAP:ia ja servomycestä.
Kun se on jäähtynyt, sitten hiiva sisään. Noin 25C on hyvä. Minulla on magneettisekoitin, mutta onnistuu ilmankin.
Eli laitat siihen folion päälle, kuva ei oma:
Sitten ei tässä tapauksessa (eikä muutenkaan) kuumenneta hellalla, vaan laitat sen keittiön pöydälle ja kun kävelet siitä ohi, pyöräytät vähän pulloa kädessä. Niin että sakka ei kasaannu pohjalle, vaan on vähän liikkeessä. Saa olla chunky, mutta ei hiukkalaatikkoa pohjalle, se hiiva on herätettävä välillä liikkeelle, se nukkuu siellä pohjassa. Ei taukoja, tämä on diktatuuri.
Päivän päästä tuo on valmis. Työnä oli 15min tekeminen , 45min jäähdytys ja ranneliike silloin tällöin. Varsinkin kalliiden nestehiivojen kanssa kannattaa, mutta tein tuollaisen 3.90€ Mangrove Jack's hiivallekin eilen.
--
Startterin tekemiseen soveltuisi hyvin
@Manaan tonkasta käymätön vierre. Se on erittäin hyvä kasvualusta hiivalle. En kyllä ota mitään vastuuta sen säilyvyydestä tuossa tonkassa ja olen olutryhmissä kuullut kaverista, joka pakastaa noita, niin on vierrettä pakastimessa.
DME kuitenkin oli halpaa ja loput voi laittaa vahventamaan olutta, jos ei tykkää säilöä mitään asunnossaan. Itsellä on DME:tä purkissa, kun se kallistui, mutta vierretonkkia ei ole.