Olen muutaman kerran tehnyt mutu pohjalta olutta ja todennut, että tällä kokemuksella kannattaa googletella tai kysyä neuvoa.
Sanoin ehkä vähän kärkkäästi ja kiireessä, mutta aina kannattaa kokeilla omia juttuja. Lähinnä kuitenkin niin, että otetaan 1-2 juttua, jota muutetaan muuten hyväksikoetussa reseptissä. Ja reseptit on silleen hankalia, kun alpha% ei ole vakio, vaan muuttuu joka sadossa. Siksi ei niitä voida suoraan laskea. Humalatkin pitää vaan maistaa itse, ja siitä kertyy kokemusta, mikä on itselle hyvä.
Tämä alkaa kuulostamaan suunnitelmalta kun vielä suosittelette mitä mallasta voisi laittaa. Motueka ja hiiva ok ja tavoitellaan sitten Corona plussaa joskin ehkä sameaa. Lyhyt cold crash onnistuu.
Kegiin on tarkoitus laittaa tämä.
Mieluummin en toista itseäni, niin nyt viimeisen kerran samat asiat kuin ekassa vastauksessani.
Pilsner-mallasta, jos haluat, että mallas ei paljoa tuo sitä leipästä, maltaista makua. Esim. Weyermannilla on makupyörä tuossa kuvauksessa:
www.weyermann.de
Pale Ale -mallasta, jos haluat, että maltaassa on enemmän makua. Esim.
www.weyermann.de
Tuossakin ne makuaromit menevät max. 3/5, niin nuo ei ole niitä aromimaltaita, joilla haetaan makua. Kannattaa ottaa yksi perusmallas ja mennä sillä.
--
..ja lager-tyyppiset oluet on niitä vaikeimpia, niin mielellään vähän enemmän maistuvia maltaita (pale ale) ja enemmän humalointia, niin peittyy paremmin ne mahdolliset virhemaut sinne alle. Ja
minun mielestäni ilman kuivahumalointia, kun silleenkin saa tarpeeksi makua humalista ja välttyy mahdolliselta oksidaatiolta ja kontaminaatiolta.
--
Jos haluaa vähän meksikolaisempaa maissin makua, niin sitä saa corn flakesillä, tai siis flaked maize taitaa olla se sama asia Mallaspuodista:
mallaspuoti.fi
(kaupan muroissa on lisäaineita ja suolaa)
Helppo resepti on 10% tuota (=500g).
Myös dekstroosia (maissisokeri) saa kaupasta, mutta se hyvin vähän vaikuttaa makuun. Tuossa lukee rypäle, mutta kyllä ne yleensä maissista tehdään.. Sokeri on kuitenkin sokeria, riippumatta mistä tulee ja juuri siksi tämä ei ole se paras lisäys, kun se lähde ei ole niin tärkeä.. Ja makua tuskin tuo niin paljon, mutta ohentaa runkoa ja tekee vähän kuivempaa olutta.
mallaspuoti.fi
Helppo resepti on 10% tuota (=500g).
Nämä kuitenkin vaan lisäyksiä, joita ehkä kannattaa käyttää reseptin tuunaamiseen, kun perusasiat on kunnossa.
--
Ja jos kegejä löytyy ja kotimäskäys onnistuu, olet pidemmällä kuin minä 4 vuotta sitten aloitellessani harrastusta..