Oluen paneminen itse

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 123
Itse olen tehnyt hiivan keräyksestä mahdollisimman helppoa. Suihkutan kylmää vettä käymisastiaan hiivakakun päälle pari litraa ja heiluttelen niin että kaikki sekoittuu. 30-60min odottelua että isoimmat partikkelit ovat pohjalla ja hitaasti kaataen 3-4 lasipurkkia täyteen tätä "hiivavettä". Purkit kiinni tiukasti odottamaan jääkaappiin uutta käyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
- Pohjimmainen jäykkä sedimentti lienee paras nakata menemään?
Ei, ei.. Se on käytännössä epäaktiivista hiivaa koko sedimentti.. Sieltä saa parhaiten hiivaa, jos pitää isoja määriä ottaa.

- Muistelen että aikoinaan sain lähdön jollakin tavalla hetkellisesti tukkoon. Voikohan venttiilin liiallinen avautuminen tehdä tuota?
Sen takia sitä pitää sekoittaa - joko vierteeseen tai sitten puhtaaseen (keitettyyn ja jäähdytettyyn) veteen. Itse en jaksa keitellä, niin sekoittelen vaan pohjan.

- Onko jotain erityistä hyötyä tehdä talteenottto useampana päivänä?
Siitä on vaan haittaa.. Lisäksi, sieltä tulee pari purkillista, niin miksi jakaa tätä useammalle päivälle?

--

Paras hiiva on juuri siinä sedimentin pinnalla "leijumassa" ("in suspension") , mutta sitä ei ole niin paljoa, että saisit siitä paljon irti.

--

Helpoin tapa on vaan ottaa olut talteen ja heittää uusi vierre hiivakakun päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Siellä se nyt on, ensimmäinen erä olutta käymässä. Red Alea tuosta pitäisi tulla. 12psi laitoin tuonne painetta.
Onko noille mäskäyksestä jääneille maltaille mitään järkevää hyötykäyttöä? Tästä tulleet nakkasin kompostiin mutta tuli mieleen että voisiko noita hyödyntää jotenkin.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Siellä se nyt on, ensimmäinen erä olutta käymässä. Red Alea tuosta pitäisi tulla. 12psi laitoin tuonne painetta.
Onko noille mäskäyksestä jääneille maltaille mitään järkevää hyötykäyttöä? Tästä tulleet nakkasin kompostiin mutta tuli mieleen että voisiko noita hyödyntää jotenkin.
Ne on kuitupitoista ja vähähiilarista ruokaa, niin siitä vaan yrittämään jälkikäyttöä.. Itse heittelen roskiin. Ja en laita taloyhtiön kompostiin, kun nähtävästi rotat syö niitä.

Lisäksi jos olet ensimmäisen erän itse mäskännyt ja nyt käytät paineessa, niin olet aloittanut harrastuksen "syvästä päädystä", etkä uutteilla ja ämpäreillä niinkuin moni muu. Itselläkin tosin oli Fermzilla alusta asti mukana, mutta kaverin kanssa se hankittiin.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Siellä se nyt on, ensimmäinen erä olutta käymässä. Red Alea tuosta pitäisi tulla. 12psi laitoin tuonne painetta.
Onko noille mäskäyksestä jääneille maltaille mitään järkevää hyötykäyttöä? Tästä tulleet nakkasin kompostiin mutta tuli mieleen että voisiko noita hyödyntää jotenkin.
Mallasleipää vissiin voi tehdä ainakin. En ole leipuri, mutta mallaslimppua joskus maistaneena aika herkkua oli =)
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Jos ei itse saa kaikkia käytettyä, niin maltaat kelpaa ilmeisesti myös eläinten ruuaksi, jos jollain tutulla sattuu olemaan vaikka hevosia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Jollekin ketoon hurahtaneille voi myydä vähähiilihydraattista leipää, jos noista leipoo. Ne hh:t on menneet sokereina olueen - suurimmaksi osaksi (mäskäystehokkuudesta kiinni).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Otin pienen kipon talteen tuota, tarvii viikonloppuna jotain leipää tehdä ja kokeilla siihen sitä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Otin pienen kipon talteen tuota, tarvii viikonloppuna jotain leipää tehdä ja kokeilla siihen sitä.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Otin pienen kipon talteen tuota, tarvii viikonloppuna jotain leipää tehdä ja kokeilla siihen sitä.

Nice kuvia ja infoa sitten, miten onnistui tms =) Jotenkin sääli viskata aina maltaat kompostiin, jos voisi hyödyntää jotenkin paremmin, kuin marjapuskien maanparannukseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Jatketaanpa keskustelua sen verran että mites mun kannattaa seuraavaksi toimia?! Toi mun olut käy nyt muutaman viikon, entäs sitten? Keiton yhteydesä käytin Irish Mossia, tarviiko cold crashia?, ja jos tarvii, niin miten se on näppärin toteuttaa? Ajatus on astioida tuo tuotos nyt 12l kegeihin, ja niistä sitten myöhemmin lasipulloihin. Vai tuosta käymisastiasta suoraan kegiin ja siitä kylmään, sen jälkeen hapotus?
Tästä on aika monta nettisivua kahlattua sekä videoita katsottu mutta tyylejä taitaa olla aika monta joten hyvät neuvot on kalliita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Nice kuvia ja infoa sitten, miten onnistui tms =) Jotenkin sääli viskata aina maltaat kompostiin, jos voisi hyödyntää jotenkin paremmin, kuin marjapuskien maanparannukseen.
Oikeasti, jos laitat kompostiin, joka ei ole suojattu tai niihin marjapuskiin, niin tulee joku jyrsijä ja syö ne. Lisäksi jyrsii samalla marjapuskien rungotkin. Citykanit ja -rotat ei ole vitsi. Itse kävin tämän keskustelun puutarha-alan ammattilaisen kanssa ja minua kehotettiin laittamaan nämä suljetussa muovipussissa ihan roskiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Jatketaanpa keskustelua sen verran että mites mun kannattaa seuraavaksi toimia?! Toi mun olut käy nyt muutaman viikon, entäs sitten? Keiton yhteydesä käytin Irish Mossia, tarviiko cold crashia?, ja jos tarvii, niin miten se on näppärin toteuttaa? Ajatus on astioida tuo tuotos nyt 12l kegeihin, ja niistä sitten myöhemmin lasipulloihin. Vai tuosta käymisastiasta suoraan kegiin ja siitä kylmään, sen jälkeen hapotus?
Tästä on aika monta nettisivua kahlattua sekä videoita katsottu mutta tyylejä taitaa olla aika monta joten hyvät neuvot on kalliita.
Riippuen hiivasta, se voi käydä 2-4 päivässä. Käymisaikaan vaikuttaa hiivan määrä ja käymislämpötila ja nyt ainakin lämpötila oli korkea (huoneenlämpö).
Cold Crashin saa näppärimmin toteutettua laittamalla tuo pihalle pakkaseen pariksi tunniksi. Jos alkaa jäätä muodostumaan, se on valmista ;) Jos ei halua, niin ei ole pakko. Irish Moss auttaa vaan osittain, siinä menee pahimmat proteiinit Brew Monkin pohjalle. Cold Crashissä menee hiivat ja mahdolliset kuivahumalat pohjalle.

Nyt vaan hapettomasti tuo 12L kegeihin ja sinne co2:sta , niin saavat hiilihapot siitä. Lasipulloihin kegeistä on hieman hankalaa, ilman vastapainepullotinta, mutta jos vedät paineet minimiin (1-2 psi) ja pullotat kylmänä, niin ainakin kärsivällisesti saa tuosta pulloon. Muilla voi olla parempia vinkkejä kegistä pullottamiseen?

Tärkeintä on, että happea ei tule tässä pullottamisessa ja se jos regua+co2 ei ole jo, niin semmoiset kannattaa tähän väliin hankkia. Ja se pullotuslinja, joka on yksinkertaisimmillaan 2x liquid ball lock ja letku välissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Oikeasti, jos laitat kompostiin, joka ei ole suojattu tai niihin marjapuskiin, niin tulee joku jyrsijä ja syö ne. Lisäksi jyrsii samalla marjapuskien rungotkin. Citykanit ja -rotat ei ole vitsi. Itse kävin tämän keskustelun puutarha-alan ammattilaisen kanssa ja minua kehotettiin laittamaan nämä suljetussa muovipussissa ihan roskiin.
Joo, siis mulla on 2x L&T Globe kompostia, jossa kompostoin kaikki biojätteet sun muut. Toiminut ilman ongelmia jo lähes 10v ajan. Elukoita pyöri nurkissa aina hiiristä peuroihin ja kettuihin, kun sen verran syrjäsemmässä asutaan, mutta tosiaan kompostiin eivät ole vielä menneet. Vintillä kyllä rapistelevat =(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Joo, siis mulla on 2x L&T Globe kompostia, jossa kompostoin kaikki biojätteet sun muut. Toiminut ilman ongelmia jo lähes 10v ajan. Elukoita pyöri nurkissa aina hiiristä peuroihin ja kettuihin, kun sen verran syrjäsemmässä asutaan, mutta tosiaan kompostiin eivät ole vielä menneet. Vintillä kyllä rapistelevat =(
Dr. Hans Youtubessa ruokkii mäskillään paikallisia peuroja :)

Niitä ei kyllä täällä kaupungissa näe. Mutta siis, tuossa on kaikki ainekset vähä-hiilihydraattisiin ruokiin/leipiin, niin vieläkin mietin, miksei joku leipätehdäs tee diiliä panimon kanssa.. Vai meneekö se niiltä rehuksi?

..mutta joo, kaupunkiympäristössä älkää ruokkiko rottia. Itse koettaisin taloyhtiön pj:nä saada teidät kameraan ja sitten tilaisin rottatorjunnan ja lasku tulisi perässä teidän postiluukustanne. Olen oikeasti joutunut rottia torjumaan ja ne tulee takaisin, kunhan vaan löytyy syötävää.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mutta siis, tuossa on kaikki ainekset vähä-hiilihydraattisiin ruokiin/leipiin, niin vieläkin mietin, miksei joku leipätehdäs tee diiliä panimon kanssa.. Vai meneekö se niiltä rehuksi?
Aroma-leipomolla on ainakin ollut paikallisen Bock's-panimon käytetyistä maltaista tehtyä leipää, ja panimo taas teki vanhoista leivistä olutta. Leipää en ole maistanut, olut oli vähän tylsänkin tavanomaista.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Olutta pullottaessa kokeilin ensimmäistä kertaa huuhdella pullot hiilidioksidilla. Nyt ollut pari viikkoa pullossa, mutta ei ole vieläkään hapottunut kunnolla. Olin siinä uskossa, ettei olut enää tuossa vaiheessa tarvitsisi happea käymiseen? Tätä ennen ilman hiilidioksidilla huuhtelua oluet on kuitenkin aina parissa viikossa hapottuneet valmiiksi. Joskus hätäpäissään maistanut jo viikonkin jälkeen ja hiilihapot on olleet ihan kunnossa.
Nytkin jälkikäymistä on kyllä tapahtunut, mutta ei vielä ainakaan loppuun asti. Pitää varmaan vaan kypsytellä rauhassa?
Hiivana US-05, sillä tuskin on merkitystä.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Olutta pullottaessa kokeilin ensimmäistä kertaa huuhdella pullot hiilidioksidilla. Nyt ollut pari viikkoa pullossa, mutta ei ole vieläkään hapottunut kunnolla. Olin siinä uskossa, ettei olut enää tuossa vaiheessa tarvitsisi happea käymiseen? Tätä ennen ilman hiilidioksidilla huuhtelua oluet on kuitenkin aina parissa viikossa hapottuneet valmiiksi. Joskus hätäpäissään maistanut jo viikonkin jälkeen ja hiilihapot on olleet ihan kunnossa.
Nytkin jälkikäymistä on kyllä tapahtunut, mutta ei vielä ainakaan loppuun asti. Pitää varmaan vaan kypsytellä rauhassa?
Hiivana US-05, sillä tuskin on merkitystä.
Ei se siitä hiilarista kiinni kyllä ole. Hiiva tarvitsee happea kasvaakseen, mutta hiilarit syntyy ilman happea. Ite olen jo pitkään suihkinut ennen pullotusta ja vielä täytön jälkeen head spacen sodastreamilla, ettei varmaan löydy happea yhtään :D Siltiei oo ollu hapotusongelmia. Ehkä joskus kestänyt vähän pidempään happojen syntyminen, jopa 3 viikkoa. Mahdollisia muuttujia nyt tulee mieleen se, että hiivaa mennyt pulloon jostain syystä älyttömän vähän. Onko normaalia enemmän alkoholia ? Voisko jälkikäymissokeria olla jostain syystä liian vähän ? US-05 on kyllä yleishiivojen yleishiiva. Sillä voi tehdä melkein mitä vain ja toimii ku junan vessa.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Alkoholia ei ole erityisen paljon, alle 6%. Jälkikäymissokeria pitäisi olla n. 5,5g/l. Varmaan ainoa syy sokerin vähyyteen olisi vaa'an kenkkuilu, mutta en siihenkään usko.
Täytyy varmaan vaan rauhassa kypsytellä vaikka varmuudeksi pari viikkoa vielä lämpimässä, ennen kylmään laittoa. Ihmetyttää vaan että mistä kiikastaa, kun tosiaan aina tähän asti parissa viikossa hapottunut hyvin.

Edit. Tuli vielä mieleen, että pitäisikö käydä pyöräyttämässä pulloja, että saisi hiivan vähän liikkeelle pohjalta? Olisikohan siitä mitään apua?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Alkoholia ei ole erityisen paljon, alle 6%. Jälkikäymissokeria pitäisi olla n. 5,5g/l. Varmaan ainoa syy sokerin vähyyteen olisi vaa'an kenkkuilu, mutta en siihenkään usko.
Täytyy varmaan vaan rauhassa kypsytellä vaikka varmuudeksi pari viikkoa vielä lämpimässä, ennen kylmään laittoa. Ihmetyttää vaan että mistä kiikastaa, kun tosiaan aina tähän asti parissa viikossa hapottunut hyvin.

Edit. Tuli vielä mieleen, että pitäisikö käydä pyöräyttämässä pulloja, että saisi hiivan vähän liikkeelle pohjalta? Olisikohan siitä mitään apua?
Joo nyt kun sanoit ni jotain erää vähän pyörittelin tästä samasta syystä. En osaa sanoa auttoiko, mutta lopputulos oli ihan hyvä. Pyöritä vaan, ei siitä haittaakaan ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Alkoholia ei ole erityisen paljon, alle 6%. Jälkikäymissokeria pitäisi olla n. 5,5g/l. Varmaan ainoa syy sokerin vähyyteen olisi vaa'an kenkkuilu, mutta en siihenkään usko.
Täytyy varmaan vaan rauhassa kypsytellä vaikka varmuudeksi pari viikkoa vielä lämpimässä, ennen kylmään laittoa. Ihmetyttää vaan että mistä kiikastaa, kun tosiaan aina tähän asti parissa viikossa hapottunut hyvin.

Edit. Tuli vielä mieleen, että pitäisikö käydä pyöräyttämässä pulloja, että saisi hiivan vähän liikkeelle pohjalta? Olisikohan siitä mitään apua?
Jos on esim. lattialämmitys kylpyhuoneessa, niin kannattaa pistää se päälle ja viedä pullot sinne yön yli. Hiiva herää paremmin, kun nostaa lämpöä pari astetta.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Pyöräytin pulloja vähän ja nostin pullokorin lattialta toisen tyhjän korin päälle, ettei lattia viilennä pulloja. Odotellaan nyt ainakin viikko ja katsotaan sitten.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
No niin, alkaa Red Alen käyminen ilmeisesti lähestymään loppuaan. Og 1.054 on nyt 1.012. Tavoite oli reseptissä 1.013 eli aika hyvin kait onnistunut. Sunnuntaina ajattelin nakata tuon varastoon kylmään ja maanantaina sitten harjoitellaan hapetonta siirtoa kegiin.

IMG_20211206_222639.jpg

Sitä leipää en itse tehnyt mutta (pano)[kaveri oli ruisleipää tehnyt leivinuunissa. Leipä oli todella hyvää mutta vaikea sanoa oliko syynä mukana olleet maltaat vai muuten hyvä leipuri.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Moro!
Hankimme "panimolle" 35l kattilan jossa on oma mallaspiippu, mutta jotenkin on kovin pieneksi tehty piippu verrattuna kattilan halkaisijaan =( Arviolta varmaan 20l vetää tuo piippu tms..
Tänään mäskättiin 7,5kg mäskillä ja todella haastavaksi meni sekoittelu ja virtaus piipun läpi ja sitäkautta lämmpösteppien kanssa todella hankalaa. Pohjalla lämmöt anturin mukaan 80 C ja pinnasta mitattuna huiteli vasta 60 C tuntumassa. Vierteen kierrätys hanan kautta mallaspatjan päälle auttoi vähän asiaa, mutta läpimeno aika oli n. 1l / 5min tms, niin ei kovin tehokasta tuokaan.
Pussilla olemme parhaimmillaan päässeet vanhalla 25l kattilalla yli 80% tehokkuuteen ja nyt jäi vain 66%. Resepti pääasiassa Pale ale / Pils, ei vehnää ja n. 5% kaurahiutaletta. Olisikos täällä ideoita asioiden helpoittamiseksi?

Itsellä käynyt mielessä "kierukka" tai False bottom. False bottomin kanssa saattaa tietysti koko tulla ongelmaksi, kun pitäisi varmaan olla suht tiivis reunoiltaan.
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Mikä "mallaspiippu"? Yleensä siinä piipussa on alaosassa toi false bottom, sen alta taas kierräteltään nestettä takas ylös.

Paljonko eräkoko? Kuulostaa toi 7.5kg maltaat tosi isolle, jos puhutaan yhdestä kegistä valmista kamaa.
Riisinkuoret auttaa jos mäski tuppaa menemään tukkoon.

Tekisin melkein pussimäskäämällä, jos kerran tehokkuuden ja lämmöt saa pidettyä kunnossa.
 
Liittynyt
05.05.2021
Viestejä
92
Mikä "mallaspiippu"? Yleensä siinä piipussa on alaosassa toi false bottom, sen alta taas kierräteltään nestettä takas ylös.

Paljonko eräkoko? Kuulostaa toi 7.5kg maltaat tosi isolle, jos puhutaan yhdestä kegistä valmista kamaa.
Riisinkuoret auttaa jos mäski tuppaa menemään tukkoon.

Tekisin melkein pussimäskäämällä, jos kerran tehokkuuden ja lämmöt saa pidettyä kunnossa.
Juu piipussa on siiviläpohja. Suuniteltu eräkoko oli 24l sankoon saatiin n. 23litraa eli mäski jäi todella märäksi verrattuna pussiin jonka sai puristeluta kuivaksi. Ipasta oli tarkoitus saada yli 8%, mutta nyt nähtävästi jäämme vähän alle 7%. Pussin kanssa meni ihan hyvin juu, mutta sen tyhjentämisen ja pesemisen kanssa on aina oma hommansa.. siksi tuo piippu kuullosti ns. paremmalta.

Mutta joo, jossei muita apuja löydy, niin pitänee tilailla paremmin pannun muotoinen laadukkaampi pussi jatkoa varten. Vanhan pussin kanssa oli myös se ärsyttävä juttu, että pussi on about tyynyliinan muotoinen ja ylös nostettaessa valuttaa aina vierrettä pannun ulkopuolelle jne.. Halvalla ei saa hyvää =)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Nyt on olut kegissä. Mulla on kuvan mukainen setuppi käytössä, mutta mistä tuo hillitön kuohuminen johtuu? En saa lasiin laskettua sillee nätisti en sitten millään. Sodastreamin paine kokeiltu säätää 0.2-0.8 barin välillä ja tuossa hanassa olevaa virtaussäädintä kokeiltu joka asennossa. Mikä on pielessä?
Edit. Kegi on ollut kylmässä, n.2C.

IMG_20211218_185652.jpg
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nyt on olut kegissä. Mulla on kuvan mukainen setuppi käytössä, mutta mistä tuo hillitön kuohuminen johtuu? En saa lasiin laskettua sillee nätisti en sitten millään. Sodastreamin paine kokeiltu säätää 0.2-0.8 barin välillä ja tuossa hanassa olevaa virtaussäädintä kokeiltu joka asennossa. Mikä on pielessä?
Edit. Kegi on ollut kylmässä, n.2C.
Todennäköisesti hanan virtaussäädin ei tuota riittävästi vastusta suoraan kegissä kiinni olevan hanan virtaukselle, vaan on tarkoitettu pikemminkin letkun päässä olevan hanan virtauksen hienosäätöön. Paine kegissä vaikuttaa toki myös, mutta se pitäisi saada pidettyä riittävänä hiilidioksidin pitämiseksi oluessa ja jo 0,2 barillakin loppukegi taitaisi kyllä olla melkolailla hapotonta.

iKeggerillä näyttää olevan erillinen adapteri nimenomaan hanalle tulevan virtauksen rajoittamiseen ilman pitkiä letkuja: Flow Control Tap Shank Adapter Ei kyllä ole mitään kokemusta tuon toiminnasta, mutta tuotesivulla olevalla videolla olut valuu nätisti nimenomaan letkuttomasta setupista.

Tosin ainakin Nukatapin säätimellinen versio väittää pystyvänsä hallitsemaan virtausta ilman letkujakin, joten ehkä kannattaa kokeilla laittaa virtaus ensin kokonaan kiinni, sitten avata hana kokonaan ja hitaasti avata säädintä, jotta olut ei lähde kerralla nopeasti liikkeelle. Jos säädin ei saa virtausta kokonaan pysäytettyä, laittaisin ongelman säätimen viaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Toi hana on iKeggeriltä tilattu Nukatap juuri sillä ajatuksella että saa suoraan kegiin kiinni ilman letkuja. Voihan se olla että toi mun olut on ylihapottunutta ja ongelma johtuu siitä. Koitin tuota säädintä vetää ihan kiinni ja sit aavistuksen auki mutta mielestäni sillloin tulee ihan pelkkää vaahtoa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 703
Helpompi testata tosiaan laittamalla tuohon väliin vaikka se 3m ohutta silikoniletkua ja katsoa miten käy. Osaa sen jälkeen heti sanoa mistä on kyse.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Toi hana on iKeggeriltä tilattu Nukatap juuri sillä ajatuksella että saa suoraan kegiin kiinni ilman letkuja. Voihan se olla että toi mun olut on ylihapottunutta ja ongelma johtuu siitä. Koitin tuota säädintä vetää ihan kiinni ja sit aavistuksen auki mutta mielestäni sillloin tulee ihan pelkkää vaahtoa.
Jos olet testaillut pienin väliajoin eri säätöjä, niin voi vain olla, että olut on vaahtoutunut aiemmista liian vauhdikkaista liikkeistä ja siksi hanasta tuli muillakin säädöillä pelkkää vaahtoa. Jos säädin päästi lävitseen vain hitusen vaahtoa vähän avaamalla, kuulostaa siltä, että se toimii hyvin. Jos vain on letkua kaapissa tai hyvin varusteltu rautakauppa lähellä, letkun kanssa kokeilu on tosiaan helpoin tapa tarkistaa, onko kyse vain liian pienestä vastuksesta virtaukselle.

Jos olut on ylihapottunutta, se on helposti ratkaistavissa: hölskytä kegiä ja avaa (mielellään suihkukaapissa tai vastaavassa helposti puhdistettavassa tilassa) paineenvapautusventtiiliä. Toista muutama kerta ja anna tasaantua pari tuntia. Sitten vaan sopivat paineet takaisin hiilidioksidipullosta.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Pyöräytin pulloja vähän ja nostin pullokorin lattialta toisen tyhjän korin päälle, ettei lattia viilennä pulloja. Odotellaan nyt ainakin viikko ja katsotaan sitten.
Reilun viikon lisäkypsyttely toi hiilihapot ihan kohdalleen. Eli vaati vain jostain syystä hieman enemmän aikaa kuin normaalisti. Vähän yli 3 viikkoa nyt siis ollut pullossa.

Jos vain on letkua kaapissa tai hyvin varusteltu rautakauppa lähellä, letkun kanssa kokeilu on tosiaan helpoin tapa tarkistaa, onko kyse vain liian pienestä vastuksesta virtaukselle.
Tähän vinkkinä, että ainakin Puuilosta saa elintarvikelaatuista silikoniletkua ihan metritavarana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Helpompi testata tosiaan laittamalla tuohon väliin vaikka se 3m ohutta silikoniletkua ja katsoa miten käy
Tähän vinkkinä, että ainakin Puuilosta saa elintarvikelaatuista silikoniletkua ihan metritavarana
Onko muuten mitään käsitystä tuon puuilon letkun paineenkestosta?

Toinen mikä toimii varmasti on 2-3m 4mm sisähalkaisijan evabarrier-letkua tai vastaavaa. Käy myös suoraan 8mm duotight/john quest liittimiin. Eikä se nyt niiiin kallista ole.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Onko muuten mitään käsitystä tuon puuilon letkun paineenkestosta?
Nyt kun asiaa mietin tarkemmin, niin oli aika venyvää tavaraa, eli paineenkesto varmaan aika olematon. Itse ostin siis muuhun tarkoitukseen tuota.

Siellä oli myös metritavarana sellaista kovempaa kirkasta muoviletkua eri halkaisijoilla. Tuotetiedoissa oli muistaakseni maininta, että kelpaa vesiletkuksi, joten luulisi olevan jo riittävä paineenkesto.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Siellä oli myös metritavarana sellaista kovempaa kirkasta muoviletkua eri halkaisijoilla.
Tämä oli varmaankin ihan tavan pvc-letkua, löytyy kirkkaana ja kudosvahvistettuna eikä maksa paljoa.

Voihan tuo silikoniletkukin jonkin verran painetta kestää jos on sitä paksuseinämäistä mallia, mutta ne ohutseinäiset ei varmaan kestä nimeksikään.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 703
Tämä oli varmaankin ihan tavan pvc-letkua, löytyy kirkkaana ja kudosvahvistettuna eikä maksa paljoa.

Voihan tuo silikoniletkukin jonkin verran painetta kestää jos on sitä paksuseinämäistä mallia, mutta ne ohutseinäiset ei varmaan kestä nimeksikään.
Itse en muista mitä tuo oma silikoniletku on tai mistä ostin, mutta kestää kyllä aika hyvin oluen hiilihappomäärät. Ei taasen kestänyt kuitenkaan veden hiilihapotusta nopeaan tahtiin vaan lähti venymään joten varovainen kannattaa olla.

Itse tosin luulen että tyypillisillä oluilla tarkoitetuilla hapotuksilla nuokin kestää kunhan ei ihan ohuinta tavaraa ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Löytyiskö keltään reseptiä Smörre-kloonille?
Varmaan tuolla tiedetään paremmin:

Täällä on ehkä vähän enemmän tekniikkaorientuneita harrastelijoita, tuolla on myös ammattipanijoita joukossa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Itse en muista mitä tuo oma silikoniletku on tai mistä ostin, mutta kestää kyllä aika hyvin oluen hiilihappomäärät. Ei taasen kestänyt kuitenkaan veden hiilihapotusta nopeaan tahtiin vaan lähti venymään joten varovainen kannattaa olla.

Itse tosin luulen että tyypillisillä oluilla tarkoitetuilla hapotuksilla nuokin kestää kunhan ei ihan ohuinta tavaraa ole.
Tervehdys.
Ite kävin nuukuuksissani ostamassa puuilotalosta letkua ja tein siitä neste-neste letkun.
Kun siirsin Tarzania kegistä toiseen ja kun ajoin sitä hiilihapotuskiven läpi, paine kasvoi ja letku venyi ja pullisteli ihan silmin nähtävästi.
Nyt tein siitä letkusta kegitysletkun käymispöntönhanaan.
Nyt on tosi helppoo pullottaa omat tuotokset. Eka litra pulloon pohjamuhjuja, sitten hanan kautta kegiin 18 litraa, sitten loput 0,33 pulloihin.
Eikä muhjua edes tullut paljoa, kun katoin nyt seissyttä litran pulloa.
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
157
Hyvää joulua jengi. Tuosta aiemmin kysymästä vaahtoamisesta ajattelin sen verran päivitellä että kyseessä oli liian hapottunut olut. Ravistelua kegille ja ylimääräiset ulos niin alkoi hanakin toimia oikein.
Kokeilin myös pullottaa osan vastapainepullottimella. Ensimmäistä kertaa sellaisella tuli sähellettyä, onneksi olin pesuhuoneessa, kolmannen pullon kun onnistuin viimein saamaan täyteen niin joku ajatushärö kävi enkä laskenut ylivuotohanasta paineita pois, nyppäsin vaan pullottimen pullon suulta ja kaaos oli valmis. :) Painetta oli se 0.8 baria, yllättävän korkealle pitkin seiniä olutta lensi. Noh, onneksi olin pesuhuoneessa ja sinänsä helppo homma pestä paikat. Tuli niitä onnistuneita pullojakin sentään jokunen kappale.

Tässä kun noita erilaisia reseptejä on tullut selailtua niin olen kiinnittänyt huomiota siihen että monessa reseptissä säädetään vettä erilaisilla kemikaaleilla. Noista olen nyt koittanut opiskella mutta onko nyt jotain nyrkkisääntöjä asian suhteen jonka mukaan kannattaisi mennä?
Mulla vesi tulee kaupungin verkosta, salpausselän puhdasta pohjavettä, kunnollista raporttia veden laadusta ei kaupungin sivuilta löydy vain sellainen josta näkyy väri, sameus ph (8.0) jne.
Eli nyt jos löydän jonkun mielenkiintoisen esim. Neipan reseptin niin heitänkö mukaan reseptissä olevat lisäaineet vai skippaanko ne kylmästi?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 617
Hyvää joulua jengi. Tuosta aiemmin kysymästä vaahtoamisesta ajattelin sen verran päivitellä että kyseessä oli liian hapottunut olut. Ravistelua kegille ja ylimääräiset ulos niin alkoi hanakin toimia oikein.
Kokeilin myös pullottaa osan vastapainepullottimella. Ensimmäistä kertaa sellaisella tuli sähellettyä, onneksi olin pesuhuoneessa, kolmannen pullon kun onnistuin viimein saamaan täyteen niin joku ajatushärö kävi enkä laskenut ylivuotohanasta paineita pois, nyppäsin vaan pullottimen pullon suulta ja kaaos oli valmis. :) Painetta oli se 0.8 baria, yllättävän korkealle pitkin seiniä olutta lensi. Noh, onneksi olin pesuhuoneessa ja sinänsä helppo homma pestä paikat. Tuli niitä onnistuneita pullojakin sentään jokunen kappale.

Tässä kun noita erilaisia reseptejä on tullut selailtua niin olen kiinnittänyt huomiota siihen että monessa reseptissä säädetään vettä erilaisilla kemikaaleilla. Noista olen nyt koittanut opiskella mutta onko nyt jotain nyrkkisääntöjä asian suhteen jonka mukaan kannattaisi mennä?
Mulla vesi tulee kaupungin verkosta, salpausselän puhdasta pohjavettä, kunnollista raporttia veden laadusta ei kaupungin sivuilta löydy vain sellainen josta näkyy väri, sameus ph (8.0) jne.
Eli nyt jos löydän jonkun mielenkiintoisen esim. Neipan reseptin niin heitänkö mukaan reseptissä olevat lisäaineet vai skippaanko ne kylmästi?
Kyllä vesilaitokselta pitäis saada mineraalit tietoon jos kyselet, neipaa on vähän paha ilman suoloja tehdä. Toki voit lisätä aavistuksen ruokasuolaa ja muita perussuoloja jos et raporttia saa.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Bar (kPa) on aika iso yksikkö.
Jos mennään paine-erolla, eli 0 bar on ympäröivä paine, niin 0,8 bar on absoluuttinenpaine 1,8 bar.
1,8 bar on sama kuin sinulla olisi pääsipäällä neliönmetrin kokoinen levy ja sen levyn päällä 18 metriä vettä.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Olisi IPA suunnittelun alla. Eräkoko sellainen mitä 20l kattilalla saa tehtyä, eli 14-15l. Raaka-aineita löytyy sahtimallasta 4kg, Cascadea ~100g, Centennialia ~100g ja lisäksi Magnumia tarvittaessa katkeroihin.
Yleinen kysymys kaikille, ketkä vain viitsii vastata; miten suorittaisit humalonnin näillä raaka-aineilla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 994
Olisi IPA suunnittelun alla. Eräkoko sellainen mitä 20l kattilalla saa tehtyä, eli 14-15l. Raaka-aineita löytyy sahtimallasta 4kg, Cascadea ~100g, Centennialia ~100g ja lisäksi Magnumia tarvittaessa katkeroihin.
Yleinen kysymys kaikille, ketkä vain viitsii vastata; miten suorittaisit humalonnin näillä raaka-aineilla?
Ehkä pikku katkerot magnumilla keiton alkuun. (mielestäni melko tarpeeton vaihe jos hop stand käytössä)
Loput cascadet ja centennialit sitten vaikka hop standiin tai vaihtoehtoisesti 50+50 hop stand ja 50+50 kuivahumalointina.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Minkälaisia aikoja hop standilla kannattaisi käyttää? Onko tähän olemassa jotain nyrkkisääntöjä vai säädetäänkö aika ihan vaan sen mukaan, että halutut katkerot saadaan?
 
Liittynyt
27.12.2020
Viestejä
59
Tulipa eilen hurrattua kun saatiin tehtyä pönttöön viimein silikoniletkusta oikein kunnolla pitävä tiiviste. Lähti myös käymään melko raivokkaasti verraten aiempiin satseihin.
Noh opettavaista tämäkin. On näemmä ryhdyttävä rakentelemaan blow off tubea vastaavan estämiseksi jatkossa :D

IMG_20211228_215019.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 134
Olisi IPA suunnittelun alla. Eräkoko sellainen mitä 20l kattilalla saa tehtyä, eli 14-15l. Raaka-aineita löytyy sahtimallasta 4kg, Cascadea ~100g, Centennialia ~100g ja lisäksi Magnumia tarvittaessa katkeroihin.
Yleinen kysymys kaikille, ketkä vain viitsii vastata; miten suorittaisit humalonnin näillä raaka-aineilla?
Joo-o, ne alfahappopitoisuudet vaihtelee erän mukaan. Koeta tuota ja tähtää johonkin 30-40:

1640736858762.png

Niinkuin noin voisi esim. jakaa 6% alfahappoja sisältävän lajikkeen. Ja 100g saa jo ihan hyvän ja maistuvan SMaSH-oluen. Jää toinen pussi seuraavaan erään.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 134
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom