Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Onko kukaan osallistumassa kotipanijoiden sm-kisoihin tänä vuonna? Itellä tätä hommaa takana vasta vajaa 2vuotta, mutta nyt on menossa neljä olutta kisoihin. Saas nähä mitä tulee kun kolme näistä oluista on vielä käymisämpärissä :D
Sieltä sähköpostista ei ole vielä vastattu mitään ja yli viikko on mennyt.. Kohta voin minäkin laittaa sinne uusia oluita, jos näin hidasta touhua on..

Onkos täällä porukalla suosikki jouluolut-ohjeita? Lienee alkaa olemaan aika pistää jouluolutta pöhisemään mutta tarvisi inspiraatiota.
YV. Ihan sen takia, että kirjasta nyysitty on oma resepti.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
34
Sieltä sähköpostista ei ole vielä vastattu mitään ja yli viikko on mennyt.. Kohta voin minäkin laittaa sinne uusia oluita, jos näin hidasta touhua on..

Veitkö jo oluet jonnekkin? Mun pitäisi tuonne Panimonurkkaan viedä ensiviikon perjantaina juuri kun viimeinen ilmottautuminen päättyy 23.10.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Veitkö jo oluet jonnekkin? Mun pitäisi tuonne Panimonurkkaan viedä ensiviikon perjantaina juuri kun viimeinen ilmottautuminen päättyy 23.10.
Niihin pitäisi merkata ilmoittautumisesta saatu numero, jota en ole saanut.. Ehkä laitan juuri nyt kyselyn, että missä vaiheessa tämä on..

Panimonurkkaan minäkin vien. Se on julkisten varrella ja en luota postiin.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Lapossa muuttomyynti ja ilmaiset toimitukset viikonlopun ajan. En tiä pitäskö jotain tilaa. En oo varmaan ikinä tilannu mitään sieltä, kun en kannata kalliita kauppoja. Ei vaan just nyt jaksais miettiä mitä seuraavaksi panisi. Ideat aika vähissä. Savuportteria huomenna pulloon ja sunnuntaina meinasin west coast ipaa vääntää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Lapossa muuttomyynti ja ilmaiset toimitukset viikonlopun ajan. En tiä pitäskö jotain tilaa. En oo varmaan ikinä tilannu mitään sieltä, kun en kannata kalliita kauppoja. Ei vaan just nyt jaksais miettiä mitä seuraavaksi panisi. Ideat aika vähissä. Savuportteria huomenna pulloon ja sunnuntaina meinasin west coast ipaa vääntää.
Laposta on tullut halvempi, kun sinne on tullut mahdollisuus tilata pienempiä eriä. Ennen oli 1kg perusmaltaat ja 250g erikoismaltaat.

Lisäksi siellä taitaa olla paras valikoima humalia, niin itse tekisin jotain eksoottista , vaikka ranskalaisista humalista.

Tämäkin näyttä kiinnostavalta ja siitä tulisi 10L erä olutta, kunhan tekee boilin "normaalisti".
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
364
Tämäkin näyttä kiinnostavalta ja siitä tulisi 10L erä olutta, kunhan tekee boilin "normaalisti".
Tämä on pöntössä juuri nyt Bell's Two Hearted kloonin muodossa. Katotaan mitä tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Tämä on pöntössä juuri nyt Bell's Two Hearted kloonin muodossa. Katotaan mitä tulee.
Tein Centennial SMaSH:in kveikillä kesällä. Erittäin sitruunainen. Itse asiassa, luulin, että Citra on se sitrushumala, mutta olin väärässä. Noista kveikeistä itse asiassa tuo centennial onnistui aika lailla parhaiten. Galaxy huonoiten.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Laposta on tullut halvempi, kun sinne on tullut mahdollisuus tilata pienempiä eriä. Ennen oli 1kg perusmaltaat ja 250g erikoismaltaat.

Lisäksi siellä taitaa olla paras valikoima humalia, niin itse tekisin jotain eksoottista , vaikka ranskalaisista humalista.

Tämäkin näyttä kiinnostavalta ja siitä tulisi 10L erä olutta, kunhan tekee boilin "normaalisti".
Joo no tuo 100g tarkkuudella tilaaminen on todella hyvä uudistus. Enemmän mun Lappovastaisuus johtuu siitä, että Panimonurkasta saa helposti noudettua melkein kaikki tarvitsemansa. Postimaksujen säästöllä saa noudettua muutaman kilon maltaita jo. Jos jotain on pitänyt tilata, on se melkein löytynyt hieman huokeammin Mallaspuodin kautta.
Tosin pakko sanoa, että on alkanut enemmän ja enemmän kypsyttää se, että Panimonurkasta aina kaikki loppu. Ottais sivuilta pois ne nimikkeet, joita ei ole edes tulossa. Niitä tuntuu riittävän. Muutenkin siihen hommaan ei tunnu oikein intohimoa löytyvän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Joo no tuo 100g tarkkuudella tilaaminen on todella hyvä uudistus. Enemmän mun Lappovastaisuus johtuu siitä, että Panimonurkasta saa helposti noudettua melkein kaikki tarvitsemansa. Postimaksujen säästöllä saa noudettua muutaman kilon maltaita jo. Jos jotain on pitänyt tilata, on se melkein löytynyt hieman huokeammin Mallaspuodin kautta.
Mallaspuoti otti kympin postimaksuja viimeeksi, mutta sieltä tuli nopeasti ja vaivattomasti postissa juuri se, mitä tilasin. Suosittelen kaikkien suomalaisten panimotarvikekauppojen tukemista. Kilpailu ja parempi valikoima on kaikille hyvästä.

(ja 100g on vieläkin ehkä liian suuri yksikkö, jos haluan pienen määrän tätä:)

Laitoin sitä oluisiini, kun BrewDog jossain reseptissä pyysi ja Greg Hughes toisessa.. Mutta se on aika voimakkaan makuinen, niin 100g maistuu jo liikaa.

Tosin pakko sanoa, että on alkanut enemmän ja enemmän kypsyttää se, että Panimonurkasta aina kaikki loppu. Ottais sivuilta pois ne nimikkeet, joita ei ole edes tulossa. Niitä tuntuu riittävän. Muutenkin siihen hommaan ei tunnu oikein intohimoa löytyvän.
Olen aika varma, että löydän Panimonurkan listoilta tuotteita, joita on ollut viimeeksi 2019 tai aikaisemmin. Paria tuotetta on kaverin kanssa katsottu sillä silmällä jo pari vuotta, niin ne vaan on roikkuneet siellä ja ei niitä tule ikinä. Lisäksi ehkä juuri minä ja kaveri saatiin Bullet Brewn Raspberry Sour listoille 2020, kun pyydettiin sitä Maxilta ja hän niitä tilaili. Kun uutteet oli kova sana ja en omistanut mitään mäskikonetta , en edes Pregoa. Kyselin myös 1L lasipullojen perään ja niitä ilmestyi sitten listoille parin viikon jälkeen. Että ehkä pitää vaan kysellä ja Max sitten tilailee jostain, ainakin jos uskoo niille olevan muitakin ostajia..

Lisäksi niiden kirjanpito ei pidä paikkaansa ja pari kertaa on tullut "tämä olikin loppu" ja "hiiva onkin vanhentunut 6kk sitten", mutta aina näistä on selvitty. Maltaat on aina saatu tyydyttävästi ja valikoima on niin suuri, että vaikka juuri sitä haluttua ei olisikaan, niin korvaajia löytyy. Näidenkin hinta muuten elää ja taitaa olla Panimonurkalla kallein Golden Promise tällä hetkellä..

Nyt, kun BrewMonkilla teen olutta, niin juuri humalia on ollut huononlaisesti Panimonurkassa, niin niitä edelleen kehotan tilaamaan tuolta Laposta nyt alennusposteilla. Kävin tässä taustalla katsomassa, niin nyt olisi niitä, mitä kesällä kaipailin, mutta kesällä ei ollut.. On ihan 100% mahdollista, että niiden varasto on pieni ja elää koko ajan. En vaan halua tehdä olutta varastotilanteen mukaan..

--

Nyt on kyllä "olutkiintiö" täynnä tältä vuodelta, mutta silti himoittaisi vähän tilailla.. Lisäksi ostin tällaista ja tein sillä 10L olutta:

Voin ottaa hiivan pohjalta purkkiin ja voit täältä käydä hakemassa, niin tulee halvat Hefeweizenit, jos tilaat viljat tuolta Laposta. Tosiaan, tuo on 10L erässä käynyt, ja se on nyt cold crashissa 2C lämpötilassa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onkos täällä porukalla suosikki jouluolut-ohjeita? Lienee alkaa olemaan aika pistää jouluolutta pöhisemään mutta tarvisi inspiraatiota.
Ei nyt voi suosikiksi sanoa, kun en ole koskaan ennen kokeillutkaan, mutta vähän soveltaen ajattelin tehdä tällaista:


Ihan samoja raaka-aineita ei löydy, mutta pohjana Viking Pale Ale, Ireks Crystal Rosewoodin sijaan Cháteau Arome ja hiivana kveikin sijaan Lallemand Nottingham.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Hyvään saumaan sattui Lapon ilmaiset postikulut. Pelkkiä maltaita tai muuta halpaa tilatessa postikulut kasvattaa hintaa aika paljon.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla vähän muokattuna Reittausblogin kataja ruis alea. Humalaksi laitan pakkaseen jääneet Chinookit niin pääsee niistäkin eroon. Tässä menee samalla myös Protafloc testiin. Ennen kun pääsee tekemään niin täytyy juoda vähän vanhoja oluita pois, että saa pulloja tyhjiksi.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Hyvään saumaan sattui Lapon ilmaiset postikulut. Pelkkiä maltaita tai muuta halpaa tilatessa postikulut kasvattaa hintaa aika paljon.
Seuraavaksi ajattelin kokeilla vähän muokattuna Reittausblogin kataja ruis alea. Humalaksi laitan pakkaseen jääneet Chinookit niin pääsee niistäkin eroon. Tässä menee samalla myös Protafloc testiin. Ennen kun pääsee tekemään niin täytyy juoda vähän vanhoja oluita pois, että saa pulloja tyhjiksi.
Kieltämättä hieman hävetti tilata 8€ ja ilmaisella toimituksella :D Toisaalta ei oo mun ongelma, kun Lappo ei asettanut minimitilaussummaa. Ei vaan nyt yhtään lähtenyt reseptisuoni sykkimään eikä mitään hajua mitä jatkossa tekisi. Vanhoja maltaita on pöntöllinen jo valmiiksi. Humalia kaikenlaisia pakastin täynnä. Hiivoja pessyt ja niitäkin joku 4 erilaista jääkaapissa. Pöntöllinen IPAa käy tuossa vieressä. Ajatuksissa nyt pyörinyt mexican lager, hefe ja czech dark lager, joihin taitaa ainekset kohta löytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Itse tilasin kolme tilausta (pyysin kyllä yhdistelemään tarvittaessa) ja arvoin kovasti.

  1. Jouluolut, pelkkä jouluolut ja vain jouluolut. Maltaat siis (minulla oli jo humalat-periaatteella). Jos tulkitsen tätä oikein, tulee 6.4kg.
  2. Hefeweizen kakkoserä, pelkät viljat.. ja sitten purkki gluteenitonta LME:tä.. (ja US-05 tätä varten)..
  3. Tilasin sitten uutteita. Nyt kävi näin. Tai siis Cooper'sin Pilsnerin, W34/70 ja 2kg spraymallasta. Taisi mennä 23:58 tuo viimeinen tilaus läpi.. Siinä vielä optio, että otan hiivan startterista talteen ja teen toisesta pussista spraymallasta + käyn ostamassa uuden uutteen toiseen erään. Tämä kyllä ensi vuonna.
Uutetilaukseen vaikutti kaveri, joka oli chatissä samaan aikaan ja sanoi tulevansa joulunaikoihin takaisin Suomeen ja tykkäisi "perusoluesta". Paikallinen Lone Star -olut on kuulemma hyvää ja sitähän ei ole täällä (American Light Lager taitaa olla tyyli), niin ostin aina hyvää Pilsner-tyylistä (omasta mielestä).

Tämä oli mielessä, mutta päädyin kuitenkin uutteisiin, kun ne oli tässä helppo ja tasalaatuinen vaihtoehto.

--

Eiköhän tästä riitä pitkälle ensi vuoden puolelle olutta tehtäväksi.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Mallaspuoti otti kympin postimaksuja viimeeksi, mutta sieltä tuli nopeasti ja vaivattomasti postissa juuri se, mitä tilasin. Suosittelen kaikkien suomalaisten panimotarvikekauppojen tukemista. Kilpailu ja parempi valikoima on kaikille hyvästä.

(ja 100g on vieläkin ehkä liian suuri yksikkö, jos haluan pienen määrän tätä:)

Laitoin sitä oluisiini, kun BrewDog jossain reseptissä pyysi ja Greg Hughes toisessa.. Mutta se on aika voimakkaan makuinen, niin 100g maistuu jo liikaa.



Olen aika varma, että löydän Panimonurkan listoilta tuotteita, joita on ollut viimeeksi 2019 tai aikaisemmin. Paria tuotetta on kaverin kanssa katsottu sillä silmällä jo pari vuotta, niin ne vaan on roikkuneet siellä ja ei niitä tule ikinä. Lisäksi ehkä juuri minä ja kaveri saatiin Bullet Brewn Raspberry Sour listoille 2020, kun pyydettiin sitä Maxilta ja hän niitä tilaili. Kun uutteet oli kova sana ja en omistanut mitään mäskikonetta , en edes Pregoa. Kyselin myös 1L lasipullojen perään ja niitä ilmestyi sitten listoille parin viikon jälkeen. Että ehkä pitää vaan kysellä ja Max sitten tilailee jostain, ainakin jos uskoo niille olevan muitakin ostajia..

Lisäksi niiden kirjanpito ei pidä paikkaansa ja pari kertaa on tullut "tämä olikin loppu" ja "hiiva onkin vanhentunut 6kk sitten", mutta aina näistä on selvitty. Maltaat on aina saatu tyydyttävästi ja valikoima on niin suuri, että vaikka juuri sitä haluttua ei olisikaan, niin korvaajia löytyy. Näidenkin hinta muuten elää ja taitaa olla Panimonurkalla kallein Golden Promise tällä hetkellä..

Nyt, kun BrewMonkilla teen olutta, niin juuri humalia on ollut huononlaisesti Panimonurkassa, niin niitä edelleen kehotan tilaamaan tuolta Laposta nyt alennusposteilla. Kävin tässä taustalla katsomassa, niin nyt olisi niitä, mitä kesällä kaipailin, mutta kesällä ei ollut.. On ihan 100% mahdollista, että niiden varasto on pieni ja elää koko ajan. En vaan halua tehdä olutta varastotilanteen mukaan..

--

Nyt on kyllä "olutkiintiö" täynnä tältä vuodelta, mutta silti himoittaisi vähän tilailla.. Lisäksi ostin tällaista ja tein sillä 10L olutta:

Voin ottaa hiivan pohjalta purkkiin ja voit täältä käydä hakemassa, niin tulee halvat Hefeweizenit, jos tilaat viljat tuolta Laposta. Tosiaan, tuo on 10L erässä käynyt, ja se on nyt cold crashissa 2C lämpötilassa.
Okei, okei, joudun kyllä hieman ottamaan sanojani takaisin. Kieltämättä Lappo on aika edullinen maltaissa ainakin nykyään. Panimonurkka on ainakin rouhinnan hintaa nostanut ja nyt se on 25 c/kg, kun se aiemmin taisi olla 15 c/kg. Tämä tietysti hyvä asia kannattavan liiketoiminnan varmistamiseksi. Lapolla aika edulliset postikulut ja tietysti ne hukkuu massaan, jos hieman enemmän tilaisi kerralla. Mallaspuodin osalta postikulut on vähän kovahkot. Epäilen vahvasti, että Lappo on volyymillaan saanut neuvoteltua huomattavasti paremman sopparin rahdinkuljettajien kanssa. Mallaspuodista oon tilannu pari kertaa, mutta tällöin siellä oli jotain mitä ei oikein muualta saanut. Kerran kävin sieltä noutamassa kesälomareissun yhteydessä.
Lapon osalta tosiaan maltaat edullisia, mutta sitten kaikki muu onkin vähän kalliimpaa, jos vertaa Panimonurkkaan (ainakin yleensä). Humalat voi olla monesta paikasta loppu nyt ihan sen vuoksi, että odottelevat tämän vuoden satoa ja myyvät vanhaa varastoa pois.
Tein pienen taulukon parin humalan ja hiivan osalta. Kotiviini nyt on ihan omassa hintaluokassaan.
1634715394376.png

Jos tästä nyt sitten jonkun yhteenvedon vetää, jokaisella kaupalla on oma vahvuutensa ja todella hyvä niin. Hinta nyt on aina vain yksi osatekijä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905

Näköjään Akaan hessuilla panimon siivous ja ylimääräisen irtaimen muuttaminen rahaksi käynnissä. Kohtuuhinnalla cornyjä kuitenkin jos on valmis pesemään ne itse tarvittaessa.

HB:llähän taisi olla joku osakeannin tapainen äskettäin? Valuaatio tosin oli aika hupaisa.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Jos säilyttää valmiita oluita kylmässä, niin kuinka pitkään kannattaisi pitää pulloja lämpimässä, ennen kylmään siirtoa. Tähän mennessä olen aina maistanut pullon tai pari jossain kohtaa ja todennut, että hiilihapot on ok ja siirtänyt pullot kylmään parin viikon jälkeen pullotuksesta. Tuli vain mieleen, että voisiko pidemästä kypsytyksestä lämpimässä olla hyötyä, esim hiiva putsaa vielä makua tms? Oletettavasti olut kuitenkin "vanhenee" ja menettää tuoreutensa lämpimässä nopeammin ja sen vuoksi aikainen kylmään siirto olisi hyvästä? Eli kysymys ehkä kuuluu, että onko tähän olemassa jokin kultainen keskitie?
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
14
Jos säilyttää valmiita oluita kylmässä, niin kuinka pitkään kannattaisi pitää pulloja lämpimässä, ennen kylmään siirtoa. Tähän mennessä olen aina maistanut pullon tai pari jossain kohtaa ja todennut, että hiilihapot on ok ja siirtänyt pullot kylmään parin viikon jälkeen pullotuksesta. Tuli vain mieleen, että voisiko pidemästä kypsytyksestä lämpimässä olla hyötyä, esim hiiva putsaa vielä makua tms? Oletettavasti olut kuitenkin "vanhenee" ja menettää tuoreutensa lämpimässä nopeammin ja sen vuoksi aikainen kylmään siirto olisi hyvästä? Eli kysymys ehkä kuuluu, että onko tähän olemassa jokin kultainen keskitie?
Impact Storage Temperature Has On Bohemian Pilsner | exBEERiment Results! tuloksesta päätellen ainakin pidempiaikaista lämpimässä säilytystä tulisi välttää. Pullottaessahan on miltei pakko antaa hiivan käyttää jälkikäymissokerit hiilihapoiksi ensin lämpimässä ja sitten siirtää kylmään, tähän pitäisi hyvin riittää tuo pari viikkoa. Itsekin olen silloin jos satun pullottamaan oluen harrastamaan tuota että tarkistan oluiden jälkikäyneen ennen kylmään laittamista. Mennee mutuilun puolelle, mutta jos on antanut oluen olla käymisastiassa tarpeeksi kauan että hiiva on kerennyt ns. "siivoamaan jälkensä" ei pulloissa jälkikäymisestä huolimatta luulisi olevan tarpeeksi mitään putsattavaa että sitä maussa huomaisi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Itse pistän vieläkin osan PET-pulloihin ja rutistan ilmat pois. Kun pullo on kova, olut on jälkikypsynyt. Kveikillä meni pari päivää (!) ja Hefeweizen on tämän viikon nyt ollut tuossa nurkassa ja ei siellä yhtä paljon ole hiilihappoja kuin muissa samalla määrällä sokeria hapotettuja oluissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Mielipiteitä tästä:
1635587883407.png


Ostin Panimonurkasta 4x 1L patenttikorkkipulloa. Niissä tuli mukana tuollaiset vermeet, jotka siis aina pesen ennen käyttöä. Nyt on pesut käynnissä, kun tänään on panopäivä. Vain nuo neljä uusinta menivät noin ja tämä pesussa. Ja pesu oli parin tunnin liuotus Chemipro OXIssa..
Ensinnä tulee mieleen, että tuo on jotain metallia, joka ei sovellu OXI:lle. Mitä muut on mieltä?

--

Tänään ei siis ole pullotuspäivä, mutta normaalien pesutoimenpiteiden aikana pesin noita ihan muuten vaan. Viikonloppuna on tarkoitus panna kaksi noin 20L erää ja ainakin toinen olisi pitkään säilytykseen, johon tarttisin noita pulloja.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Voisko noi olla jotain alumiinia? Sehän kestää aika huonosti mitään kovempia pesuaineita. Ainakin kuvan perusteella voisi olla alumiinia mihin on iskenyt korroosio.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Voisko noi olla jotain alumiinia? Sehän kestää aika huonosti mitään kovempia pesuaineita. Ainakin kuvan perusteella voisi olla alumiinia mihin on iskenyt korroosio.
Meni vaan pahemmaksi pesukoneessa. Eiköhän mene roskikseen. Sinänsä hassua, sain 20+ kpl täysin toimivia ja 3-4 tuollaista huonoa.

Itse voin tuon aiheuttaa, kun OXI voi tehdä tuota pehmeille metalleille, mutta joo-o, mistäköhän jämäerästä nuo 4 vikaa korkkia tuli..

--

No, panoja ei voi pysäyttää ja kaikki tämä peseminen viivästytti aikataulua. Tämmöistä tulossa ja resepti on kirjasta, mutta kaikki tämä säätö aiheutti pieniä muutoksia..


--

Tämä olisi kyllä tarkoitus laittaa patenttikorkkipulloissa kellariin kypsymään talveksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Oluesta tuli 1.062, eli ei ihan reseptin mukainen, mutta heitto on pari pistettä.

Sitten pesin hop spiderin välissä ja suodatin sillä vierteen Brewmonkista käymisastiaan. Ensimmäinen Saison ja ensimmäinen kokeilu Lallemandin Farmhousella. Se saa käydä tässä olohuoneessa.

Huomenna jatkuu mustikka-kookos-stoutin merkeissä ja se menee inkbirdin takana olevaan pakastimeen. Startteri tehty ja White Labsin London Ale oli jotenkin mennyt semmoiseksi tahnaksi, jota piti puristaa ulos paketista.
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
20211029_184707.jpg

Tässä omasta ensimmäisestä mäskäyksessä syntynyt ja kolme viikkoa sitten pullotettu Mosaic pale ale. 50/50 pale ale ja pilsner maltaina ja mosaic ainoana humalana, maltillisella katkerolla aromia painottaen. Hyvältähän se maistui, eikä mielestäni mitään kummempia virhemakujakaan puskenut läpi. Harmi että kesä meni jo, tämä olisi ollut kuumaan kesäpäivään aivan täydellinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881

Tässä omasta ensimmäisestä mäskäyksessä syntynyt ja kolme viikkoa sitten pullotettu Mosaic pale ale. 50/50 pale ale ja pilsner maltaina ja mosaic ainoana humalana, maltillisella katkerolla aromia painottaen. Hyvältähän se maistui, eikä mielestäni mitään kummempia virhemakujakaan puskenut läpi. Harmi että kesä meni jo, tämä olisi ollut kuumaan kesäpäivään aivan täydellinen.
Mosaic on kyllä hyvä ja monikäyttöinen humala.

Tuntuu siltä, että laitoit pilsneriä keventämään runkoa, mutta ei se välttämättä toimi niin.. Makua ei tule niin paljon Viking Pale Alesta, käytin sitä 25kg pussin kesällä ja tuli tehtyä aika paljon pelkästään sitä sisältäviä oluita.. Eli maun puolesta sillä voi tehdä kevyempiäkin oluita. Sen sijaan joku Golden Promise tai Maris Otter maistuu oluessa, niin ne voi korvata toisilla maltailla.

Suosittelen kokeilemaan yksinkertaisempia sokeriketjuja, eli riisiä, maissia tai lisätä kohtuudella panimosokeria. Tätä mietin itse:
(huomaa, että pale malt riittää ja pelkkä EBC mainittu (ja Viking Pale Ale menisi tuohon))

Päädyin kuitenkin ostamaan taas uutteita seuraaviin lagereihini, kun ne on niin helppoja ja ensi kesänä sitten yritän uudelleen noin 4% light lageria.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
121
Nyt tarvittais viisaammilta apuja ja vinkkejä.

Kevään ja kesän aikana syntyivät ensimmäiset omat oluterät uutteista ja nyt heräsi kiinnostus jatkaa pussimäskäyslinjalla. Kiinnostavia reseptejä tutkailtu ja Brewfatherilla harjoiteltu skaalaamaan eräkokoja sopivaksi omassa käytössä oleville astioille.

Ensimmäinen ongelma tuli vastaan jo ennen kuin pääsi edes tilaamaan maltaita. Reittausblogissa esitellyssä Iku-Turso imperial stout reseptissä on maltaina Vikingin Dark alea, mutta tätä ei ilmeisesti enää löydy. Millähän vastaavalla maltailla nämä voisi korvata?

Toinen kysymys vielä varmistuksena tuohon Brewfatherin käyttöön liittyen ja kuinka tarkasti ohjelma osaa perusasetuksella laskea vesimäärät. Batch volumen olen säätänyt siten että pre-boil volume, sekä mash volume (water+grain) on pienempi kuin kattilan tilavuus. Minkä verran reserviä tuohon kannattaa jättää että maltaat mahtuvat oikean vesimäärän kanssa kattilaan, eikä vierrettä tule huuhtelun jälkeen enempää kuin keittoastian koko on? Käytössä 15L kattila.
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
14
Nyt tarvittais viisaammilta apuja ja vinkkejä.

Kevään ja kesän aikana syntyivät ensimmäiset omat oluterät uutteista ja nyt heräsi kiinnostus jatkaa pussimäskäyslinjalla. Kiinnostavia reseptejä tutkailtu ja Brewfatherilla harjoiteltu skaalaamaan eräkokoja sopivaksi omassa käytössä oleville astioille.

Ensimmäinen ongelma tuli vastaan jo ennen kuin pääsi edes tilaamaan maltaita. Reittausblogissa esitellyssä Iku-Turso imperial stout reseptissä on maltaina Vikingin Dark alea, mutta tätä ei ilmeisesti enää löydy. Millähän vastaavalla maltailla nämä voisi korvata?

Toinen kysymys vielä varmistuksena tuohon Brewfatherin käyttöön liittyen ja kuinka tarkasti ohjelma osaa perusasetuksella laskea vesimäärät. Batch volumen olen säätänyt siten että pre-boil volume, sekä mash volume (water+grain) on pienempi kuin kattilan tilavuus. Minkä verran reserviä tuohon kannattaa jättää että maltaat mahtuvat oikean vesimäärän kanssa kattilaan, eikä vierrettä tule huuhtelun jälkeen enempää kuin keittoastian koko on? Käytössä 15L kattila.
Tuolla että mäskin volyymi ja huuhteluveden määrä tiedossa pääset kyllä jo varmasti hyvin alkuun. Helposti tulee kuitenkin joku juttu vastaan mitä ei etukäteen osannut odottaa mutta tehdessähän sitä hyvin oppii, kunhan mahdollisista epähuomiossa tehdyistä virheistä osaa ottaa opiksi.

Esimerkiksi ihan piripintaan sitä kattilaa ei kannata mäskätessä ängetä jos meinaa pitää kantta päällä mäskäyksen ajan, itse tein sen virheen ensimmäistä "isoa" olutta tehdessä ja kannen laittaessa päälle se painoi jonkin verran nestettä pois kattilasta pöydälle. Väistämättä kuitenkin ensimmäinen satsi tai pari menee omaan panosetuppiin tutustuessa jonka jälkeen sitten on helpompi lähteä tekemään kokemusten pohjalta parannuksia.

Edit: Ja tosiaan jos huuhtelun jälkeen vierrettä sattuu olemaan enemmän kuin on järkevä siihen 15l kattilaan laittaa niin ainahan sen "ylimääräisen" voit dumpata toiseen kattilaan ja siinä keitellä ja yhdistää vaikka sitten käymisastiassa jos mahtuu, tai jäädyttää ja käyttää oluen karbonointiin tai hiiva-starterin tekemiseen seuraavalle oluelle. Vaatii toki että tuossa ns. ylimääräisessä vierteessä on tarpeeksi sokereita mutta senhän selvittää ominaispainon mittaamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Nyt tarvittais viisaammilta apuja ja vinkkejä.

Kevään ja kesän aikana syntyivät ensimmäiset omat oluterät uutteista ja nyt heräsi kiinnostus jatkaa pussimäskäyslinjalla. Kiinnostavia reseptejä tutkailtu ja Brewfatherilla harjoiteltu skaalaamaan eräkokoja sopivaksi omassa käytössä oleville astioille.

Ensimmäinen ongelma tuli vastaan jo ennen kuin pääsi edes tilaamaan maltaita. Reittausblogissa esitellyssä Iku-Turso imperial stout reseptissä on maltaina Vikingin Dark alea, mutta tätä ei ilmeisesti enää löydy. Millähän vastaavalla maltailla nämä voisi korvata?

Toinen kysymys vielä varmistuksena tuohon Brewfatherin käyttöön liittyen ja kuinka tarkasti ohjelma osaa perusasetuksella laskea vesimäärät. Batch volumen olen säätänyt siten että pre-boil volume, sekä mash volume (water+grain) on pienempi kuin kattilan tilavuus. Minkä verran reserviä tuohon kannattaa jättää että maltaat mahtuvat oikean vesimäärän kanssa kattilaan, eikä vierrettä tule huuhtelun jälkeen enempää kuin keittoastian koko on? Käytössä 15L kattila.
Veikkaisin, että tuo Dark Ale on värin takia. Itse korvaisin sen tummalla spraymaltaalla tai LME:llä, mutta ensin pitäisi tietää, paljon siitä tulee EBC:tä. Tämä nyt sen takia, että pussimäskäyksessä sitä enemmän saa niin, ettei tarvitse itse mäskätä, ja sitä helpompaa se on.

Tämä kahden (2) pussimäskäyserän vankalla kokemuksella, niin enpä ole paras henkilö neuvomaan :)
Sitten ostin Pregon ja kaikki helpottui.

--

Tulin tänne kuitenkin radikaalisti ehdottelemaan..
3kg Dark LME / 2.5kg Dark Spraymalt
Näitä en laske, kun olet jo laskenut, mutta sama määrä kuin 12.5L erään:
Viking Malt Munich - 6%
Viking Malt Crystal 300 - 3,5%
Viking Malt Chocolate Malt - 3%
Thomas Fawcett Roasted Barley - 1,5%
Leipomosiirappi - 12,5% (myös taloussiirappi käy)
  1. Lisää uutteet veteen. Lämmitä vesi 75C. Vettä sen verran, että viljat mahtuu sekaan.
  2. Pistä mäskipussissa viljat sisään, anna olla 30min.
  3. Ota viljat pois, voi vähän puristella pussia
  4. Voi ne uutteet tässäkin vaiheessa laittaa, jos haluaa enemmän makua noista steeping-viljoista.. Vettä sen verran, että keiton jälkeen on 12.5L.
  5. Lämmitä 100C
  6. Heitä humalat sekaan reseptin mukaan ja keitä sen verran kuin resepti käskee
  7. Vähän ennen keiton loppua laita tuo leipomosiirappi sekaan (tai muut ainekset, jotka haluat pastoroida)

--

Tällä voi laskea noita arvoja humaloimattomasta uuttesta/spraymaltaasta:

--

Tämä nyt sen takia, että itse olisin toivonut jonkun kertoneen minulle tämän vaihtoehdon (uutteiden steeppaus). Pussimäskäys on sellaista sähellystä, jos ei ole kunnon välineitä ja siitä sitten pienellä lisäpanostuksella olisi saanut mäskäyskoneen.

Halvemmaksi ei tule näin, mutta saa tehtyä reseptejä itse. Lisäksi Panimonurkka myy noita viljoja grammoittain ainakin vielä toistaiseksi :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Toinen kysymys vielä varmistuksena tuohon Brewfatherin käyttöön liittyen ja kuinka tarkasti ohjelma osaa perusasetuksella laskea vesimäärät. Batch volumen olen säätänyt siten että pre-boil volume, sekä mash volume (water+grain) on pienempi kuin kattilan tilavuus. Minkä verran reserviä tuohon kannattaa jättää että maltaat mahtuvat oikean vesimäärän kanssa kattilaan, eikä vierrettä tule huuhtelun jälkeen enempää kuin keittoastian koko on? Käytössä 15L kattila.
Oleellisempihan tuossa kai se kokonais vesimäärä on. Itse ainakin laitoin mäskäysvettä niin paljon ku kattilaan järkevästi mahtui, eli ehkä 3 senttiä alle kattilan reunan. Sitten vaan loput huuhteluun. Säästää myös aikaa vähän, kun ei tarvi huuhdella niin isolla määrällä. Käytin huuhtelussa käymispönttöä, jossa on mitta-asteikko, joten näki kätevästi ettei ylitä kattilan tilavuutta. Sitten vaan mittailee keiton jälkeen OG:n ja katsoo paljon vierrettä on. Itse lisäsin ainakin ihan vaan hanasta vettä, kun keitossa haihtui oletettua enemmän. Näin ymmärtääkseni muutkin on tehneet ilman ongelmia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
121
Kiitoksia, eiköhän näillä vinkeillä alkuun päästä ja juomiskelpoista tuotosta saada aikaiseksi.

Veikkaisin, että tuo Dark Ale on värin takia. Itse korvaisin sen tummalla spraymaltaalla tai LME:llä, mutta ensin pitäisi tietää, paljon siitä tulee EBC:tä.
Arvelin että tuolla mallasvalinnalla olisi ollut suurempikin vaikutus ennemminkin maun puolelle, kun kuitenkin toiseksi eniten käytetty kokonaismäärään nähden. Hyvä kuitenkin tietää että noinkin helposti voi korvata jonkin maltaan LME / spraymaltaalla.

Brewersfriend sivustolla joku on näköjään käyttänyt Dark alen sijasta Vienna mallasta, joten ei kai silläkään kovin vikaan voi mennä. Tosin Viennan EBC on aika paljon matalampi kuin Dark alen 30-40. Reseptien tuunailuun ei vielä tällä olemattomalla kokemuksella uskalla omin päin lähteä, joten taidan käyttää @Mizcu :n ehdottamaa Crispin Dark Munichia.

Kokeilemallahan tuo selviää ja tekemällä oppii. Raportoidaan jossain välissä kuinka onnistuttiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kiitoksia, eiköhän näillä vinkeillä alkuun päästä ja juomiskelpoista tuotosta saada aikaiseksi.

Arvelin että tuolla mallasvalinnalla olisi ollut suurempikin vaikutus ennemminkin maun puolelle, kun kuitenkin toiseksi eniten käytetty kokonaismäärään nähden. Hyvä kuitenkin tietää että noinkin helposti voi korvata jonkin maltaan LME / spraymaltaalla.

Brewersfriend sivustolla joku on näköjään käyttänyt Dark alen sijasta Vienna mallasta, joten ei kai silläkään kovin vikaan voi mennä. Tosin Viennan EBC on aika paljon matalampi kuin Dark alen 30-40. Reseptien tuunailuun ei vielä tällä olemattomalla kokemuksella uskalla omin päin lähteä, joten taidan käyttää @Mizcu :n ehdottamaa Crispin Dark Munichia.

Kokeilemallahan tuo selviää ja tekemällä oppii. Raportoidaan jossain välissä kuinka onnistuttiin.
Olutta siitä kuitenkin tulee, niin en stressaisi pikkuasioista :)
LME / spraymaltaalla voi aina korvata osan maltaista ja itse heittelen usein ylimääräisiä spraymaltaita starterien teosta keittoon.. Viimeeksi tein yhdestä 500g pussista kaksi startteria ja heitin loput sunnuntaina keittoon. Se on vaan.. kallista.. Tulee vähintään 50% halvemmaksi ostaa kaikki viljana ja mäskätä itse.
..mutta ei vaadi mitään mäskäyslaitteistoa ja voi tehdä pieniä eriä (pienempiä kuin 22L uute). Pelkkä kattila riittää kaikkeen. Lisäksi voi tehdä jossain 10L kattilassa vähän vahvemman ja laimentaa sitä sitten esim. 12L erään.

--

Tulee sinulla vaan enemmän punertavan tummanruskeaa, mutta ei siinä mitään. Se on niin onnistunut, kuin itse katsot sen olevan. Itse en EBC:stä stressaa.

Se on vaan, että tuo määrä mallasta on aika iso fyysisesti. Senkin takia mietin spraymallasta ja onhan tuossa tuo taloussiirappi ominaispainon nostamiseen. Katsotaan, miten menee. Kannattanee pyytää Vienna omaan pussiinsa.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kiitoksia, eiköhän näillä vinkeillä alkuun päästä ja juomiskelpoista tuotosta saada aikaiseksi.


Arvelin että tuolla mallasvalinnalla olisi ollut suurempikin vaikutus ennemminkin maun puolelle, kun kuitenkin toiseksi eniten käytetty kokonaismäärään nähden. Hyvä kuitenkin tietää että noinkin helposti voi korvata jonkin maltaan LME / spraymaltaalla.

Brewersfriend sivustolla joku on näköjään käyttänyt Dark alen sijasta Vienna mallasta, joten ei kai silläkään kovin vikaan voi mennä. Tosin Viennan EBC on aika paljon matalampi kuin Dark alen 30-40. Reseptien tuunailuun ei vielä tällä olemattomalla kokemuksella uskalla omin päin lähteä, joten taidan käyttää @Mizcu :n ehdottamaa Crispin Dark Munichia.

Kokeilemallahan tuo selviää ja tekemällä oppii. Raportoidaan jossain välissä kuinka onnistuttiin.
Kyllä mallasvalinnoilla, ja nimenomaan tummilla sellaisilla, on suuri vaikutus makuun. Osa on makeita, osa paahtuneita, osa pähkinäisiä, osa suklaisia... Ei pelkän värin perusteella voi alkaa korvaamaan. Kyllä siitä olutta tulee, kuten sanottua, mutta eri olutta kuin reseptin mukaan tulisi. Viking Dark Ale sanoo olevansa viljainen, keksimäinen ja pähkinäinen. Aika neutraalilta kuulostava siis, joten voi olla, että tuon voisi satunnaisella mallasuutteellakin korvata. Crisp Dark Munichia kuvaillaan sanoilla leivän kuori ja viljainen, eli sopinee hyvin korvaajaksi. Jos sen sijaan ottaisi jotain suklaan tai toffeen makuista, tulisi aika erilainen lopputulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Kyllä mallasvalinnoilla, ja nimenomaan tummilla sellaisilla, on suuri vaikutus makuun. Osa on makeita, osa paahtuneita, osa pähkinäisiä, osa suklaisia... Ei pelkän värin perusteella voi alkaa korvaamaan. Kyllä siitä olutta tulee, kuten sanottua, mutta eri olutta kuin reseptin mukaan tulisi. Viking Dark Ale sanoo olevansa viljainen, keksimäinen ja pähkinäinen. Aika neutraalilta kuulostava siis, joten voi olla, että tuon voisi satunnaisella mallasuutteellakin korvata. Crisp Dark Munichia kuvaillaan sanoilla leivän kuori ja viljainen, eli sopinee hyvin korvaajaksi. Jos sen sijaan ottaisi jotain suklaan tai toffeen makuista, tulisi aika erilainen lopputulos.
En minä näin sanonut. Tietenkään ei laiteta mitään karamellimaltaita tai suklaamaltaita korvamaan perusmallasta.

Tuo Munich:kin on voimakkaammanmakuinen kuin Vienna, niin siitä voi tulla eri makuprofiili, mutta ei sentään mikä erikoismallas, mitä laitetaan maun takia.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
En minä näin sanonut. Tietenkään ei laiteta mitään karamellimaltaita tai suklaamaltaita korvamaan perusmallasta.

Tuo Munich:kin on voimakkaammanmakuinen kuin Vienna, niin siitä voi tulla eri makuprofiili, mutta ei sentään mikä erikoismallas, mitä laitetaan maun takia.
Enhän minä sinun viestiäsi lainannutkaan, ja totesin nähdäkseni samoin kuin sinäkin, että perus tumma LME saattaisi sopia tuohon kun kyse vaikuttaa olevan suhteellisen neutraalin makuisesta maltaasta. Kommentoin vaan yleisemmin maltaiden korvaamista toisilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Enhän minä sinun viestiäsi lainannutkaan, ja totesin nähdäkseni samoin kuin sinäkin, että perus tumma LME saattaisi sopia tuohon kun kyse vaikuttaa olevan suhteellisen neutraalin makuisesta maltaasta. Kommentoin vaan yleisemmin maltaiden korvaamista toisilla.
Juu, rauhaa ja olutta :)

Sain vain juuri tulokset, että en voittanut mitään sarjaa olutkilpailussa (mikä oli odotettuakin), mutta muut tulokset eivät tulleet vielä. Nyt pieni toivo elää, että pääsisin jossain sarjassa mitalisijoille. Vaikka sitten niin, että English Barleywine sarjassa oli vain kaksi osallistujaa ja voitin hopeaa ;)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Aiheesta kolmanteen: Single's Day tulee Aliexpressissä ja olen tilannut sieltä aikaisemmin minikegejä ja liittimiä ja vaikka mitä. Koronavuonna 2020 en tainnut tilata kuin taas noita ball-lock liittimiä, mutta nyt olisi tarvetta/kiinnostusta:
  • Magneettisekoitin starttereille
  • Vastapainepullotin
  • Party-hanan voisin ostaa vielä kolmannen
Tässä voin kyllä ostaa Suomesta tuon vastapainepullottimen ja pistää siihen 150€, mutta sekoitin olisi kätevä. Erlenmeyerini on 2L.

Jos löytyy vaihtoehtoja kohtuullisilla posteilla, niin tänne voi laittaa..

--

Tuolta olen liittimeni hankkinut vuoden sisään:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
Aiheesta kolmanteen: Single's Day tulee Aliexpressissä ja olen tilannut sieltä aikaisemmin minikegejä ja liittimiä ja vaikka mitä. Koronavuonna 2020 en tainnut tilata kuin taas noita ball-lock liittimiä, mutta nyt olisi tarvetta/kiinnostusta:
  • Magneettisekoitin starttereille
  • Vastapainepullotin
  • Party-hanan voisin ostaa vielä kolmannen
Tässä voin kyllä ostaa Suomesta tuon vastapainepullottimen ja pistää siihen 150€, mutta sekoitin olisi kätevä. Erlenmeyerini on 2L.

Jos löytyy vaihtoehtoja kohtuullisilla posteilla, niin tänne voi laittaa..

--

Tuolta olen liittimeni hankkinut vuoden sisään:
EUn ulkopuolisiin tilauksiin taitaa kaikkiin tulla postin käsittelykulut nykyään ja tullit päälle riippumatta hinnasta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
EUn ulkopuolisiin tilauksiin taitaa kaikkiin tulla postin käsittelykulut nykyään ja tullit päälle riippumatta hinnasta?
Ei tule käsittelykuluja. Tulee alv, mutta se lasketaan jo Aliexpressin päässä ja on jo mukana hinnoissa, jos maaksi on valittu Suomi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Okei, hyvä tietää, ei mennyt aivan niin järjettömäksi tuo homma mitä luulin.
Postikulut on nousseet, esim. 30€ pullottajan kanssa olisi 40€ postikulut, jotka on ihan järjettömät. Tämä on myös koronan vaikutusta. Eipä tässä kannata mitään minikegejä enää tilata.
 
Liittynyt
05.02.2021
Viestejä
364
Postikulut on nousseet, esim. 30€ pullottajan kanssa olisi 40€ postikulut, jotka on ihan järjettömät. Tämä on myös koronan vaikutusta. Eipä tässä kannata mitään minikegejä enää tilata.
Joo, aivan järjetöntä.
Nykyään kiinalaisilla hinnat lähes samat tai edes korkeammat ku europpalaisistä tai suomalaisistä oluttarvikkepuljuistä.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Aiheesta kolmanteen: Single's Day tulee Aliexpressissä ja olen tilannut sieltä aikaisemmin minikegejä ja liittimiä ja vaikka mitä. Koronavuonna 2020 en tainnut tilata kuin taas noita ball-lock liittimiä, mutta nyt olisi tarvetta/kiinnostusta:
  • Magneettisekoitin starttereille
  • Vastapainepullotin
  • Party-hanan voisin ostaa vielä kolmannen
Tässä voin kyllä ostaa Suomesta tuon vastapainepullottimen ja pistää siihen 150€, mutta sekoitin olisi kätevä. Erlenmeyerini on 2L.

Jos löytyy vaihtoehtoja kohtuullisilla posteilla, niin tänne voi laittaa..

--

Tuolta olen liittimeni hankkinut vuoden sisään:
Toi MrBrew on vähän kallis kauppa; muuten varmaan ihan hyvä. Minikegin taisin sieltä aikanaan tilata, kun oli parhaaseen hintaan.
Ite oon about kaikki liittimet tilannu Keglandin kaupasta.
Partyhanaan liittyen mulla on ihan killeri setuppi. Ongelmahan näissä monesti on se, että käytössä liian lyhyt pätkä liian isokokoista letkua, joten vaahtoamista syntyy.
Kiinasta tilaat nämä:
Ball lock disconnecti nesteelle
Duotight 8mm x FFL liitin
Picnic-hana (duotight yhteensopiva)
Duotight supistin 6,5mm - 8mm
Sitten mallaspuodista 2 metriä John Guest 3/16" letkua
Ja päihin (eli 2 kpl) 3/16" - 8mm yhdistäjät
Tosi helppo purkaa tarvittaessa palasiksi ja tuosta 3/16" pikku pilliletkusta tulee niin paljon vastusta ettei varmasti vaahtoo. Saa ihan huolella laskee lasiin 1 bar tarjoilupaineella juomaa. Yks parhaimmista ostoksista ja kokoonpanoista mitä oon ostanu/rakennellu.
--
Vastapainepullottimen ostoa miettinyt itsekin. Varmaan iTapiin tulee päädyttyä, jos nyt sellaisen meinaan ostaa. On sekin vaan jotenkin aika hemmetin kallis. Varsinkin, kun ei kovin usein tule pulloteltua. Nyt vaan sellainen tilanne, että mun kotipanimo siirtynyt askeleen kaupalliseen suuntaan, kun pari tuttua haluaa tilata multa erän olutta ihan korvausta vastaan. :D
 
Liittynyt
27.11.2017
Viestejä
119
Omistatteko jotain oluen valmistukseen liittyvää kirjallisuutta? Oisko mahdollisesti suositella jotain hyvää perusteosta aiheesta, joka kannattaisi jopa mahdollisesti ostaa? Ajattelin, että olisi mukava omistaa joku kirja, mistä löytyisi perustiedot ja vaikka apua reseptin luontiin yms. Mahdollisesti vaikka eri tyyleihin jotain perusreseptejä ja tietoa esim. eri maltaista ja humalista. Tuleeko mitää tälläista teosta mieleen?

Kaikki nämähän löytyy kyllä netistäkin, mutta ajattelin että olisi mukava jos löytyisi joku hyvä kirja, missä olisi koottu yksiin kansiin kaikki perus asiat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 881
Omistatteko jotain oluen valmistukseen liittyvää kirjallisuutta? Oisko mahdollisesti suositella jotain hyvää perusteosta aiheesta, joka kannattaisi jopa mahdollisesti ostaa? Ajattelin, että olisi mukava omistaa joku kirja, mistä löytyisi perustiedot ja vaikka apua reseptin luontiin yms. Mahdollisesti vaikka eri tyyleihin jotain perusreseptejä ja tietoa esim. eri maltaista ja humalista. Tuleeko mitää tälläista teosta mieleen?

Kaikki nämähän löytyy kyllä netistäkin, mutta ajattelin että olisi mukava jos löytyisi joku hyvä kirja, missä olisi koottu yksiin kansiin kaikki perus asiat.
Minulla on tämä:

Se on kyllä enemmän "paljon eri tyylilajien reseptejä", vaikka siinä 60 sivua onkin yleistä asiaa. On myös "Brewing Classic Styles", jonka sain lahjana, mutta pidän Gregin kirjasta enemmän.

--

Reseptin luontiin pitäisi käytännössä olla joku softa tai laskuri, itse käytän Brewfatheria. Lisäksi pitää ymmärtää käsitteet IBU ja EBC. EBC:llä ei kyllä minulle ole väliä, täällä ei tuomita värin perusteella :)

Maltaista en tiedä niin paljoa, mutta mallasvetoisia oluita (Märzen, Wee Heavy, jne.) tulee tehtyä muiden resepteillä.

Humalista käytän itse tätä:

En ostanut kirjaa. Ehkä pitäisi. Mutta tuolla on Internetissä tieto. Lisäksi Brülosophy tekee kokeita eri humalilla, niin sieltä voi kanssa hakea inspiraatiota:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 117
John J Palmerilta on myös "How to Brew" kirja joka on aika kattava "raamattu" oluen tekoon.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 373
Viestejä
4 158 941
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom