@Nitrolite
Vähän kallis aloituspaketti. Mutta ehdottomasti tarvitset sen ylipaineventtiilin/paineistussarjan siihen fermzillaan. Amazonilta saa noita lämpötilakontrollereita luotettavasti ja kohtuuhintaan:
(keskimmäinen on vain lämpömittari)
Ilman kylmää on hankala saada kunnon hiilihapot tuohon olueen ja itse kyllä olen laittanut kylmäänkin olueen jopa 2 bar. Lämpimässä hiilihapot imeytyy huonommin..
--
Itse lähestyisin ongelmaa toisesta suunnasta hybridiratkaisulla. Laittaa fermzillassa sen verran hiilareita kun tuntuu oikealta. Sitten pulloihin pullotussokereita vaikka ½ normaalimäärästä, huuhtelee sillä vastapainepullottimen co2:lla ja pullottaa sillä sokerin päälle. Huonona puolena tulee sitä sakkaa, mutta vain puolet normaalista. Ja itsellähän on sitä tällä hetkellä kaikissa pulloissa.
--
Tuo sama Fermzilla oli minullakin - vaihdoin All rounderiiin. Dry Hoppaus on paljon helpompi tehdä päältä, tosin haittapuolena on se, että co2 joutuu päästämään tyhjäksi ja täyttämään dry hoppauksen välissä.
Tuossa sitten haittapuolena on se, että jos dry hopsit on humalapussissa, se suurella todennäköisyydellä jää siihen väliin jumiin ja ei voi sulkea hiivankeräysastiaa. Ja se astia on hiivankeräykseen tarkoitettu, enkä sitä siihen ikinä käyttänyt. Idea on ostaa kympin erikoishiiva ja ottaa se talteen myöhempiä panoja varten. Mukana tulevalla setillä voit vaan laittaa kannen siihen päälle, pistää jääkaappiin ja seuraavaan olueen vaan ruuvaat sen takaisin kiinni ja ei tarvitse hiivaa erikseen lisätä. Ehkä jopa vähentää, ettei tule ylihiivausta. Sitten yksi paketti WLP001/Wyeast 1056 kestää puoli vuotta, tai niin kauan kuin sitä kehtaa käyttää. Itsellä on kahdet hefeweizenit tulleet yhdestä hiivasta ja kolmas tulee vielä.
edit: tuolta saisi Inkbirdin Suomesta tarjoushintaan:
mallaspuoti.fi
Samaan tilaukseen:
mallaspuoti.fi
ja voi siinä samalla tilata jonkun oluenkin, mistä tykkäät? Ale on helpoin:
SafAle US-05 | Mallaspuoti (1-2 pussia, riippuen kuinka vahvaa haluat)
Pehkolan Mallastamo Pale Ale | Mallaspuoti (tuetaan suomalaista, 4-5kg on hyvä määrä)
ja joku 100g humala, riippuen mausta. Nelson Sauvin on erilaista kokemusta hakevalle, sitten Amarillo tai Cascade, jos jenkki-IPA:t iskee.
edit2: äh.. se oli blowtie, joka puuttui:
mallaspuoti.fi
edit: tässä pitäisi olla blowtie, katso
@ossid linkki..
mallaspuoti.fi