Ajattelin kokeilla Brewmonkilla tehdä jotain muuta kuin olutta, sousvideä... Käytännössä siis naudan sisäfile vakuumiin ja sitten sopiva lämpötila kiertävään veteen. Saa pysymään pinnan allakin kätevästi kun laittaa mallaspiippuun, sitten kuumassa grillissä lihaan pinta kiinni. Kaikkea sitä tuleekin yöllä mietittyä. Huomenna menee kokeiluun.
Sous Vide maksaa satasen ja ämpäri pari euroa. Itse käytän tätä vieläkin. Pregon ohjekirjassa kyllä sanottiin, että voi vaikka keittää rapuja..
En estä, mutta aika paljon lihaa saa laittaa, että tulee kätevämpi kuin ämpäri+circulator.
Toki noin tein itse grillilihat viime kesänä (Sous Vide), suosittelen vahvasti.. En edes usko, että olisin onnistunut tekemään naudan ribsejä tai briskettiä ilman sous videä, kun olisi jäänyt tod.näk. ylikypsäksi. Raaka ruoka menee aina takaisin grilliin.
Lisäksi tässä on sekin, että kerrostalon grillille voi tehdä kaiken valmiiksi "omaan vuoroon" ja ei tarvitse koko lauantai-iltaa siellä grillata brisketin kanssa, jota ei välttämättä katsota hyvällä.
Ämpäri on myös helpompi pestä, kuin BrewMonk, mutta näin ne innovaatiot syntyy ja ehkä keksit jotain uutta ja mullistavaa
Mitä itse katselin noita Brewmonkkeja tuossa kun omani hankin, niin hinta on suunnilleen sama Suomessa ja ulkomailla. Panimonurkka tosiaan jopa halvempi kuin itse valmistaja (Brouwland).
Takuut hoituu helpommin Suomessa, tukee samalla suomalaista jne.
Panimonurkka tässä jo kerran teki konkurssin syksyllä, mutta ehkä voi asioida takuuasioissa maahantuojan kanssa, jos näin käy taas. Tosin näyttää siltä, että bisnes on lähtenyt uudessa lokaatiossa käyntiin paremmin ja siellä on täydet eväät tulla johtavaksi tekijäksi pk-seudulla. (Lappo avasi pienen pisteen Rööperiin ja Kotiviiinillä on Triplassa toimipiste)
Itsetehtyyn olueen menee tarpeisiin noin 1 €/l, ilman sähköä ja vettä. (Ei huomioitu ImperialDIPADAPASourDurianGose-malleja, missä on enemmän humalaa ja hedelmiä, kuin mallasta. Ei niissäkään mitään väärää siis.)
Hieman erikoisemmat oluet maksaa noin 7-9 €/l, niin sovitaan erotukseksi 6 €/l. 400 € laitteella pitää siis panna 4 satsia jotain muuta kuin lageria tai kauppaIPAa, että se tienaa itsensä takaisin. Tai 7-8 satsia, jos haluaa laskea pullot myös hintaan mukaan (halvimmillaan noin 0,90 €/pullotuslitra).
Tuolla 1€/L saa maltaat. Tai saa ne jopa 0.5€/L, jos käyttää Viking Maltin perusvaaleaa ja tekee kevyttä olutta, mutta yleensä itse ostelen kalliimpia maltaita kun ne mäskäytyy paremmin ja ei taida edes Viking Malt tehdä Maris Otteria, mitä olen viime aikoina käyttänyt.
Humalat itsellä maksaa ja n. yhden humalan perusoluessa saan senkin siihen kymppiin, mutta se on kivempi ostaa enemmän ja tehdä erikoisempia oluita. Hitto, kun Panimonurkka saisi nyt varastoa noille 25g humalapussukoille niin pääsisin toteuttamaan viime kesän suunnitelmaani: ostan jotain halpaa perusuutetta, sitten dry hoppaan sen eri humalilla ja sitten tulee kokemusta, mikä maistuu millekin. Tietenkin voin myös koettaa vaihdella paikallisten kanssa, kun kaupan makuihin en luota, koska Mosaic Lager ei purkista maistunut (ainakaan vahvasti) Mosaicille, ja tämä on se yksi kokemus, josta oikeastaan all-grain kohdallani lähti. Tänä kesänä on tulossa Single Hop amerikkalaisia (ja Galaxy, joka viime kesänä jäi tekemättä, vaikka oli suunnitelmissa).
Hiivat, niin olen ostellut US-05:sta myös uutteisiin nykyään. Se ei ole ikinä pettänyt. Viime kesänä joku uutesatsi omalla hiivallaan sai pistävän sivumaun, joka vähän tasoittui jääkaapissa. Todennäköisesti lämmöistä kiinni, mutta riskin voi minimoida 3€ tasalaatuisella tuotteella, niin teen niin tästä ikuisuuteen nyt. Myös on Cooper'sia hankittuna, joka on tarkoitus käyttää tuolla (tai S-04:lla) ja itselleni koetettua, onko se Cooper'sin oma hiiva pullahiiva vai ei. Kesäksi ostin tosiaan amerikkalaisia humaloita, joita koettelen käyttää Kveikillä nyt. Uskon, että lämmöstä johtuvat sivumaut jäävät nyt tänä kesänä kokematta. Ja uute-Helles tehtiin Fermzillassa, eipä se niitä sivumakuja blokannut.
Veljelle on tulossa Wyeast 1056:lla kaaosteoriaa juuri ja nestehiivojakin on tullut käytettyä, mutta täytyy katsoa. Kesällä en tee kuin Kveikkejä ja Lallemandilla on kuivahiiva..
Eli kannattaa vähän panostaa.
--
Tosin tein oman "Keijon" ja se maksoi alle 1€/L vaikka laskee kaiken. Viking Pilsner/Pale Ale, Spalt Select ja Lallemand Diamond Lager. Se maistuu perusbisseltä ja tämä on sen suurin plussa ja miinus.
--
Itse mietin, että 10 satsia Brewmonkilla ja tämä on käyttöhyötynä ansainnut itsensä takaisin. Sitten kuitenkin, kyse on harrastuksesta ja minulla menee tietotekniikkaan paljon enemmän. Kunhan nyt pari vuotta kestää, niin hyvä tulee. Eniten tämä säästää aikaa ja sen lisäksi prosessista tulee tarkempi, ennustettavampi ja se on kivaa tehdä olutta (pl. puhdistus)
Edit: Koska kyseessä on harrastus, jolla vielä tuetaan toista, niin aika ei maksa mitään näissä laskuissa. 8 tuntia menee suunnilleen Monkilla kaiken kaikkiaan per satsi aikaa tehdä, ei ylättäen sisällä käymisaikaa. Jos ei laske itselleen yli 19 € tuntipalkkaa, niin pääsee vielä omilleen tästäkin.
Periaatteessa saan 4h, jos on huuhteluvedet valmiina muualla lämmitettynä ja ei tarvitse pesemistä laittaa tuohon. Minulla tosin jäähdytin valmiina. 6h menee normaalisti semmoisella rennolla tekemisellä ja huuhteluvesien hitaalla lämmittämisellä ja siinä ajassa tuo on hiivattuna käymisastiassa.
Ei ole tarkoitus olla kilpailu, mutta tuo Brew Monk automatisoi niin paljon noita asioita, että panoaikakin on pienempi kuin Pregolla. Toki yleensä aina varaan koko päivän panemiseen ja voit vaan arvata, mitä tapahtuu nyt taas lauantaina
edit: Mitattu kaaosteoria ja se on 1018 ja pitäisi olla 1015 reseptin mukaan, mutta eiköhän se ole valmista ja kyse on vaan siitä, että tehokkuus ei ole optimi. Voi siis tehdä uudet keitokset vanhalle hiivalle tänään.