Oluen paneminen itse

Liittynyt
01.02.2021
Viestejä
7
Neipa-tietäjille kysymys. Mistä mahtaa johtua, että olut, tässä tapauksessa NEIPA, muuttuu kegissä kegittämisen jälkeen hieman raa'an makuiseksi? Kegittäessä ja jopa muutama päivä kegityksen jälkeen maku on hedelmäinen ja pehmeä, mutta reilun viikon jälkeen tulee pienoinen hopburnimainen potku ja tuntuu, että pehmeys ja hedelmäisyys on hieman laantunut. Kegitysprosessi on sinänsä kuosissa eli hapeton siirto kegiin joka on purgetettu star sanilla. Toiminut hyvin muissa oluttyyleissä eikä hapettumista ole tullut mihinkään batchiin. Ainoa asia, joka itselle tulee mieleen saattaisi olla cold crashin puute. Voiko hiivan- ja humalanjämät, jotka siirtyy siirron aikana kegiin tuottaa kyseisen lopputuleman? Niin ja lisäksi nämä muutamat NEIPAt on käytetty paineen alla. Ei nuo oluet huonoja ole olleet, mutta ihmetyttää kun reilussa viikossa tuntuu, että mehukkuus häipyy ja jäljelle jää hento katkeruus
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Neipa-tietäjille kysymys. Mistä mahtaa johtua, että olut, tässä tapauksessa NEIPA, muuttuu kegissä kegittämisen jälkeen hieman raa'an makuiseksi? Kegittäessä ja jopa muutama päivä kegityksen jälkeen maku on hedelmäinen ja pehmeä, mutta reilun viikon jälkeen tulee pienoinen hopburnimainen potku ja tuntuu, että pehmeys ja hedelmäisyys on hieman laantunut. Kegitysprosessi on sinänsä kuosissa eli hapeton siirto kegiin joka on purgetettu star sanilla. Toiminut hyvin muissa oluttyyleissä eikä hapettumista ole tullut mihinkään batchiin. Ainoa asia, joka itselle tulee mieleen saattaisi olla cold crashin puute. Voiko hiivan- ja humalanjämät, jotka siirtyy siirron aikana kegiin tuottaa kyseisen lopputuleman? Niin ja lisäksi nämä muutamat NEIPAt on käytetty paineen alla. Ei nuo oluet huonoja ole olleet, mutta ihmetyttää kun reilussa viikossa tuntuu, että mehukkuus häipyy ja jäljelle jää hento katkeruus
Mikään Neipa tietäjä en ole mutta olen itse huomannut samaa omissa oluissa että ekan 1-2 viikon jälkeen hedelmäisyys alkaa katoamaan ja katkeroa tulee lisää. Säilytys kylmässä on tuntunut jonkin verran auttavan tähän ja viimeisimmän neipan reseptiä muutin niin että lisäsin ekat humalat vasta keiton jälkeen kun vierre oli ~ 85 asteista ja odottelin 10 min ennen jäähdytyksen aloittamista. Kuivahumalointi sitten käymisen loppupuolella. Brewmate näyttää katkeroiksi 0.0 mutta todellisuudessa heiluu varmaan jossain 30-40 välillä. Olut on nyt kuukauden ollut pullossa ja toiminut itsellä nyt ainakin paljon paremmin.
 
Liittynyt
01.02.2021
Viestejä
7
Mikään Neipa tietäjä en ole mutta olen itse huomannut samaa omissa oluissa että ekan 1-2 viikon jälkeen hedelmäisyys alkaa katoamaan ja katkeroa tulee lisää. Säilytys kylmässä on tuntunut jonkin verran auttavan tähän ja viimeisimmän neipan reseptiä muutin niin että lisäsin ekat humalat vasta keiton jälkeen kun vierre oli ~ 85 asteista ja odottelin 10 min ennen jäähdytyksen aloittamista. Kuivahumalointi sitten käymisen loppupuolella. Brewmate näyttää katkeroiksi 0.0 mutta todellisuudessa heiluu varmaan jossain 30-40 välillä. Olut on nyt kuukauden ollut pullossa ja toiminut itsellä nyt ainakin paljon paremmin.
Juu tosiaan samat oireet itsellä eli se hedelmäisyys suurin hedelmäisyys tuppaa katoamaan jo siinä reilun viikon jälkeen. Toki tämä tyyli pitäisikin nauttia tuoreena, mutta aika nopeasti tuntuu laantuvan se herkullisin maku. Itsellä tosiaan kegissä ja huomannut saman, että kylmäkypsytys auttaa siihen pahimpaan hopburniin. Edellinen Neipa-pano meni samoilla nuoteilla kuin sinullakin eli kaikki humalat vasta hopstandiin. Kyllähän tuosta sun 85C hopstandista lähtee jonkin verran katkeroa. Riippuu toki humalien määrästä. Itsellä oli asteita 80C. Samoin kuivahumalointi vasta käymisen jälkeen. Olut menee nyt cold crashiin, joten ensi viikonloppuna näkee minkälaista tulee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Minulla voimakkaasti kuivahumaloidut oluet menee helpoiten huonoksi. Kesällä, ennen kylmäkaappia ne samentui ja mausta tuli tosiaan vähän katkerampi. Kylmäkaapissa säilyttäessä se kuivahumaloinnin maku pehmenee ja katoaa ajan kanssa - tai ainakin siirtyy taustalle. Puhun nyt 2kk+ säilytyksestä.

--

Sitten tulin taas puhumaan omista oluista. "Kontulan Weijo" (olen siis asunut Kontulassa Weijo-nimisen henkilön kanssa yli vuosikymmen sitten) on tehty Lallemand Diamond Lageriin, Spalt Selectiin ja perus-Viking Malttiin. Lisäksi laitoin vähän Caramalttia, kun Lappo lähetti edelliseen reseptiin vähän isomman pussikoon ja en kehdannut heittää pois.
Tämä on PET-pulloissa (tähän olueen kuule juuri loistava) ja 6.3g/L on sokeria. Lähinnä muut ainekset oli kaapissa ja noin kympillä sain humalat + maltaat. Jos ei muuta, tämä on halpa.

Head on todella huono, mutta se on juuri pullokäymisen loppuvaiheessa ja ollut jääkaapissa 36h.. Hiilihappoja ei ole välttämättä tarpeeksi tai ne ei ole imeytyneet. Ostan Dextrin Malt ensi kerralla. Ensi kerta on syksyllä / ensi vuonna.

Käytin Mangrove Jack's Beer Finings (joku sienipohjainen), koska niitä oli kaapissa ja olut on ainakin vielä sameaa. Edelleen, ollut jääkaapissa 36h. Palaan gelatiinin käyttöön, jos olut ei tästä kirkastu. Tämä olut oli samalla kaappien tyhjentämistä kympin panostuksella.

Maku on ok. Maistuu kaljalle. Saatan hakea kaupasta virolaisen vertailutuotteen ja omani on pantu lähempänä Kontulaa kuitenkin. Vähemmän hedelmäinen ja kukkainen kuin Saaz, vähemmän "puhdas" kuin W34/70. Tosin vähän täyteläisempi ja en minä näitä maistelutermejä hallitse - maistuu enemmän bulkkilagerilta ja vähemmän raikkaalta. Ei ole paha maku, mutta kuvittele itse tekeväsi erä Koffia/Olvia/peruskauppalageria. Saatan kyllä tehdä tätä W34/70:lla myöhemmin, jolloin luulen saavani sitä raikkautta. Myöskin teen kevyemmän (alkoholin puolesta), niin ehkä saan sitä "perusbisseä", jota on helppo ja mukava juoda.

Parasta tässä oli hintaoptimointi, ja jos ei laske aineksia, joita kaappiin oli muutenkin kertynyt, niin tässä on ehkä halvin olueni koskaan. Kesällä teen pseudolagereita, tämän olen jo päättänyt - hiivana Kveik tai US-05. Lisäksi saatan laittaa maissia / dekstroosia, kun sillä saa keveyttä ja raikkautta myös, mutta se sitten taas syö tuota headia.

Tämmöistä tällä kertaa.
 
Liittynyt
01.04.2021
Viestejä
1
Hyvää iltaa! Olisiko jollakin antaa vinkkiä (en haulla äkkiseltään löytänyt vastaavaa) tähän tilanteeseen:

Viime lauantaina tein IPA/Neipa-tyyppisen oluen aikalailla hatusta heitetyllä reseptillä ja hiivasin Lallemandin Kveik-hiivalla. Kävi iloisesti 35-39C varastossa pari päivää kuin tuplabasari ja ajattelin, että se on valmista kuivahumalointiin. Lätkäisin kuivahumalat tiistaina illalla ja mittasin tilavuuden niin antoi 1.020, OG:n ollessa 1.055. Tänään otin uuden mitan (hana käymispöntössä) ja OG pysynyt samassa.

Kveikin piti käydä loppuun viimeistään 72h kuluessa. Mietin, että voiko olla että hiiva on ottanut osumaa jääkaapin ovessa vai mikä meininki? Uskaltaako pönttöä ravistaa ja kokeilla, josko kävisi vielä loppuun? Mäskäsin n. 67 asteessa ja aiemmin ei ole ollut vastaavia tilanteita.

Huomiona vielä, että muodostaa yhä jonkin verran hiilidioksidia (ainakin muodostanut kuivahumaloinnin jälkeen), kun kantta painamalla tulee ilmaa, vaikkei enää toki pulputa.

Kiitos jo etukäteen =)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Hyvää iltaa! Olisiko jollakin antaa vinkkiä (en haulla äkkiseltään löytänyt vastaavaa) tähän tilanteeseen:

Viime lauantaina tein IPA/Neipa-tyyppisen oluen aikalailla hatusta heitetyllä reseptillä ja hiivasin Lallemandin Kveik-hiivalla. Kävi iloisesti 35-39C varastossa pari päivää kuin tuplabasari ja ajattelin, että se on valmista kuivahumalointiin. Lätkäisin kuivahumalat tiistaina illalla ja mittasin tilavuuden niin antoi 1.020, OG:n ollessa 1.055. Tänään otin uuden mitan (hana käymispöntössä) ja OG pysynyt samassa.

Kveikin piti käydä loppuun viimeistään 72h kuluessa. Mietin, että voiko olla että hiiva on ottanut osumaa jääkaapin ovessa vai mikä meininki? Uskaltaako pönttöä ravistaa ja kokeilla, josko kävisi vielä loppuun? Mäskäsin n. 67 asteessa ja aiemmin ei ole ollut vastaavia tilanteita.

Huomiona vielä, että muodostaa yhä jonkin verran hiilidioksidia (ainakin muodostanut kuivahumaloinnin jälkeen), kun kantta painamalla tulee ilmaa, vaikkei enää toki pulputa.

Kiitos jo etukäteen =)
Ilman reseptiä (viljat ja mäskäysohjelma) on tosi paha sanoa, että paljonko jäännössokeria pitäisi olla laskennallisesti, eli onko käynyt loppuun vai ei. Itsellä on Brewfatherin laskuri omissa resepteissä nyt 3 kertaa osunut tuon Lallen Kveikin kanssa ihan nappiin. Attenuaatio olisi noilla arvoilla 64 % ja Brewfather arpoo tälle 77%, eli onhan tuo jäljessä, mutta ei mahdottomasti. Tee joko pakotettu käymistesti tai laita vaikka sokeria riittävästi ja ota lukemat, niin tiedät, että toimiiko hiiva. Itsellä kävi belgihiivan kanssa pieni jumi, mutta kävi pienen sokerilisän (0.002 nousi SG) kanssa loppuun kiltisti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Tähän jatkoa. Sain kattilan taas pelittämään, kävin liitännät läpi käsikopelolla ja putsailin pumpun yms. ja nyt on taas toiminut kuten pitää. Kerkesin olla jo Lappoon yhteydessä ja sieltä oltiin valmiita ottamaan laite palautuksena/reklamoimaan ja olisivat lähettäneet uuden tilalle. Tästä propsit Lapolle :thumbsup:
Tähän jatkoa jälleen. Tilanne paheni siihen että kumpikin vastus saattoi tippua pois päältä esim. kesken keiton ja homma loppui siihen. Olin Lappoon yhteydessä ja sieltä tuli uusi Brew Monk tilalle, mainiota palvelua :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Tähän jatkoa jälleen. Tilanne paheni siihen että kumpikin vastus saattoi tippua pois päältä esim. kesken keiton ja homma loppui siihen. Olin Lappoon yhteydessä ja sieltä tuli uusi Brew Monk tilalle, mainiota palvelua :thumbsup:
Itselläkin takuuasiat hoituneet hienosti Lapon kanssa, kun Fermzilla posahti. Tämän rohkaisemana hankin oman Brew Monkin sieltä.

Hyvää iltaa! Olisiko jollakin antaa vinkkiä (en haulla äkkiseltään löytänyt vastaavaa) tähän tilanteeseen:

Viime lauantaina tein IPA/Neipa-tyyppisen oluen aikalailla hatusta heitetyllä reseptillä ja hiivasin Lallemandin Kveik-hiivalla. Kävi iloisesti 35-39C varastossa pari päivää kuin tuplabasari ja ajattelin, että se on valmista kuivahumalointiin. Lätkäisin kuivahumalat tiistaina illalla ja mittasin tilavuuden niin antoi 1.020, OG:n ollessa 1.055. Tänään otin uuden mitan (hana käymispöntössä) ja OG pysynyt samassa.

Kveikin piti käydä loppuun viimeistään 72h kuluessa. Mietin, että voiko olla että hiiva on ottanut osumaa jääkaapin ovessa vai mikä meininki? Uskaltaako pönttöä ravistaa ja kokeilla, josko kävisi vielä loppuun? Mäskäsin n. 67 asteessa ja aiemmin ei ole ollut vastaavia tilanteita.

Huomiona vielä, että muodostaa yhä jonkin verran hiilidioksidia (ainakin muodostanut kuivahumaloinnin jälkeen), kun kantta painamalla tulee ilmaa, vaikkei enää toki pulputa.

Kiitos jo etukäteen =)
Koeta laittaa vähän (panimo)sokeria ja katsoa, aktivoiko se hiivan. Varmaan 5-10g olisi sopiva. Itse olen myös nostanut lämpötilaa vähän, jos käyminen on jäänyt jumiin ja siirtänyt myös toiseen astiaan. Ravistelu voi oksidoida olutta, jos siellä happea käymisastiassa, niin enpä sitä ekana lähtisi koettamaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Nyt vaaleampaa olutta S-04 ja Kveikillä takana ja molemmat maistuu hieman hiivaisilta (kaveri sanoi, että kaikki kotitekoiset kai maistuvat hieman kiljumaisilta). Oletteko saaneet makua vähennettyä, vinkkejä? Tummista tuo ei maistu läpi samoilla hiivoilla, eli ei ole kovin vahva aromi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 968
Nyt vaaleampaa olutta S-04 ja Kveikillä takana ja molemmat maistuu hieman hiivaisilta (kaveri sanoi, että kaikki kotitekoiset kai maistuvat hieman kiljumaisilta). Oletteko saaneet makua vähennettyä, vinkkejä? Tummista tuo ei maistu läpi samoilla hiivoilla, eli ei ole kovin vahva aromi.
Osa hiivoista laskeutuu paremmin kuin toiset, S04 ja kveik on molemmat hyvin laskeutuvia, kunhan oluen jäähdyttää hyvin.

Pari vuorokautta lähellä nollaa astetta niin hiivakakku jämähtää astian pohjalle ja kirkas olut voidaan siirtää toiseen astiaan hiivakakun päältä. Tätä toimenpidettä kutsutaan yleisesti nimellä Cold Crash.

Kiljumainen maku kotioluisiin ei tule hiivasta, vaan monesti siitä että uuteresepteissä sanotaan että käytetään puolet uutetta ja puolet sokeria. Sokeria ei kannata käyttää, sillä saa helposti aikaan sitä kiljumaisuutta. Mieluummin tuplamäärä mallasuutetta tai sokerin tilalla spraymallasta(dme)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Osa hiivoista laskeutuu paremmin kuin toiset, S04 ja kveik on molemmat hyvin laskeutuvia, kunhan oluen jäähdyttää hyvin.

Pari vuorokautta lähellä nollaa astetta niin hiivakakku jämähtää astian pohjalle ja kirkas olut voidaan siirtää toiseen astiaan hiivakakun päältä. Tätä toimenpidettä kutsutaan yleisesti nimellä Cold Crash.

Kiljumainen maku kotioluisiin ei tule hiivasta, vaan monesti siitä että uuteresepteissä sanotaan että käytetään puolet uutetta ja puolet sokeria. Sokeria ei kannata käyttää, sillä saa helposti aikaan sitä kiljumaisuutta. Mieluummin tuplamäärä mallasuutetta tai sokerin tilalla spraymallasta(dme)
Täysviljamäskäyksellä olen tehnyt, ainoa sokeri on pullotusta varten lisättyä (pl. belgit). Vaikuttaako tuo niin paljon vai pitääkö alkaa matkia sakemanneja? Pitääpä siis hommata joku pakastin crashailyyn.


Käymislämpötilan hallinta ja oikea hiivan käsittely

Jos Kveikillä alue on ~20-40 °C, niin mille kohtaa tuota aluetta käymislämpötila pitää saada, että hiiva ei maistu läpi? Mitä muuten tarkoitat hiivan käsittelyllä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 968
Täysviljamäskäyksellä olen tehnyt, ainoa sokeri on pullotusta varten lisättyä (pl. belgit). Vaikuttaako tuo niin paljon vai pitääkö alkaa matkia sakemanneja? Pitääpä siis hommata joku pakastin crashailyyn.
Ei vaikuta pullotussokeri kyllä enää tuohon. Käymislämpötilan hallinta ja cold crash pari vuorokautta ennen pullotusta niin eiköhän se siitä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Panimonurkka näyttää viimein muuttaneen Espooseen.
Pääsiäisviikolla roudasivat tavarat sinne tiedotuksensa mukaan ja nyt Max sanoo Hombre-ryhmässä, että 70% on valmista uusissa tiloissa tavaroiden purkaminen.

Täytyy käydä joku päivä. Toivottavasti saavat varastoa nyt paremmin ja sen kirjanpidon kuntoon. Itseä kiinnostaa ei-Viking maltaat ja vaikka uuden maailman humalat, sekä ehkä Wyeastin hiivat (varastoon asti, yhtäkään en ole tuolta muistaakseni saanut ostettua) , katsoo nyt.. Saatan jatkaa kuivahiivoilla.

--

Nythän sinne pääsee kätevästi junalla, jos on julkisten varassa. Saa nähdä, pääseekö autolla yhtä kätevästi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 604
Mä käyn tänään tuolla, autolla ajattelin mennä. Tonne keran halleille on aika iisi ajella, kun turun motarilta ei kauhea matka tohon oo, sielä on samalla noita panimoita ainakin tired uncle ja 8-bit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Voisin jakaa kloonini reseptin:
Brewfather

Kolmas erä tehtiin tänään ja menee melkein kokonaan muualle. Tuo tehty Pasilan ehdoilla kun valitusta tuli liiasta hiivan mausta. Edellinen erä oli pari kuukautta sitten 2x US05 ja minulle kelpasi. Nyt kun hintaero oli niin pieni, niin 1056 mukaan ja startterista tuonne sekaan.

Lisäksi Crystal on jätetty pois, mutta tässä oli käytännön syyt taas. Sitä voi laittaa 150g, jos haluaa lähemmäksi totuutta, mutta itse kävin Kotiviinistä ostamassa ainekset (joku muu maksoi) ja sieltä ei saa valmiiksi rouhittuna. Jos Nurkassa olisi Nelson Sauvin ja Wyeast, olisin käynyt siellä. Mutta veikkaan, että karamellimallas voidaan väärintulkita hiivan esteriksi niin vähensin sitä.

OG meni noilla nappiin, eli tasan 1068. Vesimäärät näyttää oudoilta ja en välttämättä vielä osaa sovellusta, mutta 22L siellä käy ja laitoin vesiä ihan oman kaavan mukaan, enkä noiden.

--

Lisäksi ihan oma kokeilu lähtee tästä. Koetan ensimmäistä kertaa harrastuksen aikana uudelleen käyttää hiivan. Tähän saa laittaa neuvoja ja vinkkejä, tapahtuu n. 2vk päästä.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
489
En tiedä oletteko nähneet, mutta ajattelin tänne laittaa. Eli tollainen suomalainen Resepti -nimellä tubettava tyyppi on hommannut kunnon oluenpanovehkeet ja tekee pitkiä panopäiväkirjoja. Tässä uusiin niistä

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
En tiedä oletteko nähneet, mutta ajattelin tänne laittaa. Eli tollainen suomalainen Resepti -nimellä tubettava tyyppi on hommannut kunnon oluenpanovehkeet ja tekee pitkiä panopäiväkirjoja. Tässä uusiin niistä

Itse kyllä dry hoppaan päältä fermzillan kanssa. Kunhan kärsivällisesti päästää paineet pois, se on helpompi tapa, eikä läisky ja ei mene happea vierteestä läpi vahingossa kun panokaveri kääntää vipua liian aikaisin. Näin on siis täällä käynyt.
Päältäkin tulee kovat vaahdot ja valuu yli, jos ei kärsivällisesti päästele niitä paineita vaikka 15min ajan pikkuhiljaa. Näinkin on täällä käynyt ja olemme oppineet virheistä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joo, kandee rajapaineventtiilistä päästää hissukseen paineet pois. Ei kuohu. Varoventtiilin kautta kun päästelee, niin kyllä kuohuaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Itse olen myös kuivahumaloinut yläkautta fermzillaan, ei ongelmia. Varoventtiilistä vaan reilusti painetta pois, kun lähtee kuohuamaan niin sitten vähän himmaa ja odottelee että laskee vaahdot. Kannattaa muuten varoa ettei mene varoventtiili tukkoon... Paineet kun on pois niin kansi auki, humalat nakuna sisään ja sitten kansi päälle, ei kuohua.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Äsken kuivahumaloin hefen ja ei kuohunut vaikka päästin rajapaineventtiilin kautta ulos. IPAT voi olla eri juttu
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Voisin jakaa kloonini reseptin:
Brewfather

Kolmas erä tehtiin tänään ja menee melkein kokonaan muualle. Tuo tehty Pasilan ehdoilla kun valitusta tuli liiasta hiivan mausta. Edellinen erä oli pari kuukautta sitten 2x US05 ja minulle kelpasi. Nyt kun hintaero oli niin pieni, niin 1056 mukaan ja startterista tuonne sekaan.

Lisäksi Crystal on jätetty pois, mutta tässä oli käytännön syyt taas. Sitä voi laittaa 150g, jos haluaa lähemmäksi totuutta, mutta itse kävin Kotiviinistä ostamassa ainekset (joku muu maksoi) ja sieltä ei saa valmiiksi rouhittuna. Jos Nurkassa olisi Nelson Sauvin ja Wyeast, olisin käynyt siellä. Mutta veikkaan, että karamellimallas voidaan väärintulkita hiivan esteriksi niin vähensin sitä.

OG meni noilla nappiin, eli tasan 1068. Vesimäärät näyttää oudoilta ja en välttämättä vielä osaa sovellusta, mutta 22L siellä käy ja laitoin vesiä ihan oman kaavan mukaan, enkä noiden.

--

Lisäksi ihan oma kokeilu lähtee tästä. Koetan ensimmäistä kertaa harrastuksen aikana uudelleen käyttää hiivan. Tähän saa laittaa neuvoja ja vinkkejä, tapahtuu n. 2vk päästä.
Olen käyttänyt vanhaa hiivaa muutaman kerran uudestaan. Kerran tehnyt niin että suoraan vanhan hiivan päälle laskenut uuden vierteen, toimi hyvin ilman sivumakuja. Käyminen lähti todella nopeasti käyntiin ja kävi nopeasti, johtunee varmaan siitä että eläviä soluja on todennäköisesti moninkertaisesti verrattuna normaaliin hiivaukseen.

Tämän lisäksi olen ottanut hieman arvokkaampia hiivoja talteen hillopurkkiin ja tehnyt niistä startterin. Nämä ovat kanssa onnistuneet hyvin, ohjeita löytyi paljon youtubesta ja parin videon katsomisen jälkeen tein about tämän ohjeen mukaan:

säilytin hiivoja hillopurkeissa jääkaapissa noin kuukauden. Tein näistä startterin 2l erlenmeyer pulloon 2-3 päiväksi pyörimään sekoitinlevyn päälle. Käyminen lähti kaikissa tapauksissa normaalia nopeammin käyntiin ja kävi tavallista voimakkaammin, voi aiheuttaa ongelmia ainakin pintahiiva oluiden kanssa jossa sain oman WLP400 lentämään paineella vesilukon läpi kaikkialle noin metrin säteellä käymispöntöstä.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Harrastusvälineistö lisääntyi jälleen. Ostin Brewfermin Grain Gorilla -myllyn. Varsin kohtuullinen 135 euron hinta houkutteli. En vielä ehtinyt koekäyttää, mutta päällisin puolin tuntuu oikein tukevalta. Säätöasteikkokin piti kutinsa ainakin 0,05 mm tarkkuudella kun rakotulkin kanssa säädin.

Kaveriksi 25 kg pale ale -mallasta myllyn ruoaksi. Joku simppeli IPA täytyisi tehdä. Kölsch on pulloissa ja raportoin kunhan valmistuu maistettavaksi.
 
Liittynyt
01.02.2021
Viestejä
7
Olen käyttänyt vanhaa hiivaa muutaman kerran uudestaan. Kerran tehnyt niin että suoraan vanhan hiivan päälle laskenut uuden vierteen, toimi hyvin ilman sivumakuja. Käyminen lähti todella nopeasti käyntiin ja kävi nopeasti, johtunee varmaan siitä että eläviä soluja on todennäköisesti moninkertaisesti verrattuna normaaliin hiivaukseen.

Tämän lisäksi olen ottanut hieman arvokkaampia hiivoja talteen hillopurkkiin ja tehnyt niistä startterin. Nämä ovat kanssa onnistuneet hyvin, ohjeita löytyi paljon youtubesta ja parin videon katsomisen jälkeen tein about tämän ohjeen mukaan:

säilytin hiivoja hillopurkeissa jääkaapissa noin kuukauden. Tein näistä startterin 2l erlenmeyer pulloon 2-3 päiväksi pyörimään sekoitinlevyn päälle. Käyminen lähti kaikissa tapauksissa normaalia nopeammin käyntiin ja kävi tavallista voimakkaammin, voi aiheuttaa ongelmia ainakin pintahiiva oluiden kanssa jossa sain oman WLP400 lentämään paineella vesilukon läpi kaikkialle noin metrin säteellä käymispöntöstä.
Muutamia vuosia sitten kokeilin myös tuota tapaa mitä esitellään linkkaamassasi videossa, kun keräsin hiivaa talteen. Ihan hyvin muistaakseni toimi, eikä oluessa ollut hiivasta tai käymishäiriöstä johtuvia makuja. Pari vuotta sitten siirryin vääntämään ylisuuria starttereita, joista otan n. 1/3 puhdasta hiivaa talteen uusia starttereita varten. Etuna tässä on se, että hiivan seassa ei ole mitään rupaa/humalaa/etc. mitä normi-panon aikana käymisastian pohjalle jää. Todennäköisesti hiiva ei ole myöskään kokenut aivan yhtä suurta mutaatiota tai stressiä, mitä isomman satsin käyttämisen yhteydessä saattaa tapahtua. Lisäksi tuo hiivan kerääminen startterista on aika paljon yksinkertaisempaa kuin käymisastian pohjalta. Aika kivasti on saanut useamman generaation hiivasta tehtyä. Taitaapi olla 11 generaatiota oma ennätys, mitä on alkuperäistä hiivaa käyttänyt. Ei kontaminaatioita, eikä mitään muutakaan häikkää

Tarkoitus ei siis ollut dissata tuota esittelemääsi tekniikkaa. Uskon, että toimii hyvin. Halusin vain tuoda myös tämän tavan esille, mitä itse käytän. Kaveri teki myös kertaalleen oluen heittämällä hiivakakun päälle uuden vierteen ja pesemättä käymisastiaa. Virheetöntä kamaa tuli
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Kuumottaa Grainfatherit ja Brewmonkit!!! Onko mitään kuumia vinkkejä vai pitääkö vain laittaa jäitä otsalle? Mieli tekisi ostaa moinen, mutten oikein ole päässyt noiden hintojen kanssa vielä sinuiksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
203
Kuumottaa Grainfatherit ja Brewmonkit!!! Onko mitään kuumia vinkkejä vai pitääkö vain laittaa jäitä otsalle? Mieli tekisi ostaa moinen, mutten oikein ole päässyt noiden hintojen kanssa vielä sinuiksi.
Oluenpano harrastuksessa paras tapa päästä sinuiksi laitteiden hintojen kanssa on katsoa kaupasta oluen litra hinta ja laskea paljonko yksi erä maksaisi kaupasta ostettuna. Sitten kun laskee itse tehdyn oluen materiaalien hinnan, niin näiden erotuksesta voi laskeskella, että millaiseen laitteistoon voi panostaa ja montako panoa pitää tehdä, että laitteisto alkaa maksaa itseään takaisin :)

Jos haluaa panostaa astetta parempaan laitteistoon, niin menemällä alkon sivuille ja tekemällä samat laskutoimitukset, saadaan vähän kalliimmankin laitteiston kustannukset katoamaan kuin savuna ilmaan.

Ja mitä useammin panet, sitä enemmän tienaat. :cool:
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Muutamia vuosia sitten kokeilin myös tuota tapaa mitä esitellään linkkaamassasi videossa, kun keräsin hiivaa talteen. Ihan hyvin muistaakseni toimi, eikä oluessa ollut hiivasta tai käymishäiriöstä johtuvia makuja. Pari vuotta sitten siirryin vääntämään ylisuuria starttereita, joista otan n. 1/3 puhdasta hiivaa talteen uusia starttereita varten. Etuna tässä on se, että hiivan seassa ei ole mitään rupaa/humalaa/etc. mitä normi-panon aikana käymisastian pohjalle jää. Todennäköisesti hiiva ei ole myöskään kokenut aivan yhtä suurta mutaatiota tai stressiä, mitä isomman satsin käyttämisen yhteydessä saattaa tapahtua. Lisäksi tuo hiivan kerääminen startterista on aika paljon yksinkertaisempaa kuin käymisastian pohjalta. Aika kivasti on saanut useamman generaation hiivasta tehtyä. Taitaapi olla 11 generaatiota oma ennätys, mitä on alkuperäistä hiivaa käyttänyt. Ei kontaminaatioita, eikä mitään muutakaan häikkää

Tarkoitus ei siis ollut dissata tuota esittelemääsi tekniikkaa. Uskon, että toimii hyvin. Halusin vain tuoda myös tämän tavan esille, mitä itse käytän. Kaveri teki myös kertaalleen oluen heittämällä hiivakakun päälle uuden vierteen ja pesemättä käymisastiaa. Virheetöntä kamaa tuli
Tätä joskus olenkin miettinyt että helpointa olisi ehkä ottaa se jo startterista talteen juurikin kaiken ylimääräisen moskan välttämiseksi. Täytynee varmaan siirtyä jatkossa tähän tapaan ihan jo senkin takia kun on helpompi tapa kun kerätä sitä vanhan pöntön pohjalta.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Kuumottaa Grainfatherit ja Brewmonkit!!! Onko mitään kuumia vinkkejä vai pitääkö vain laittaa jäitä otsalle? Mieli tekisi ostaa moinen, mutten oikein ole päässyt noiden hintojen kanssa vielä sinuiksi.
Itsellä on 30l brewmonk ostettuna ja aloitin käytännössä panouran sillä joten muista ei ole kokemusta. Brewmonk on nyt ollut about 6kk käytössä ja 18 erää olutta keitettynä. toiseksi viimeisimmässä erässä oli pieni ongelma lämpötilojen kanssa johon löytyi pienellä googletuksella ratkaisu ja lämpömittari uudelleen kalibroituna seuraava erä toimi taas ongelmitta. Laite on toiminut muten ongelmitta ja parhaimmillaan olen saanut siitä irti ~85% hyötysuhteen kun on löytänyt oikean karkeuden maltaille joten ihan toimiva laite ainakin itselle. En toki osaa tätä mihinkään muuhun verrata mutta olen ollut kyseiseen hankintaan tyytyväinen. Grainfather varmasti on laadukkaampi laite yleisesti mutta omaan budjettiin sillä 500e mitä hintaeroa näillä about on niin ostaa aika paljon kaikkea muuta kivaa harrastukseen liittyvää.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Oluenpano harrastuksessa paras tapa päästä sinuiksi laitteiden hintojen kanssa on katsoa kaupasta oluen litra hinta ja laskea paljonko yksi erä maksaisi kaupasta ostettuna. Sitten kun laskee itse tehdyn oluen materiaalien hinnan, niin näiden erotuksesta voi laskeskella, että millaiseen laitteistoon voi panostaa ja montako panoa pitää tehdä, että laitteisto alkaa maksaa itseään takaisin :)

Jos haluaa panostaa astetta parempaan laitteistoon, niin menemällä alkon sivuille ja tekemällä samat laskutoimitukset, saadaan vähän kalliimmankin laitteiston kustannukset katoamaan kuin savuna ilmaan.

Ja mitä useammin panet, sitä enemmän tienaat. :cool:
Hyvin kyllä tuon asian muotoilit! :D Onhan se totta, että tuollaisia oluita mitä on tullut tehtyä ei ihan halvalla lager hinnoilla saa.

Onkohan noita laitteistoista ollut tarjouksia miten yleisesti? Ainakin jotain oli ollut black fridayn tienoilla, mutta sinne on aika pitkä matka. Brewmonk tyyppinen 400€ + vierteen jäähdytin, voisi jotenkin toimia. Siitä tuplat Grainfather on jo sitten ehkä jotenkin kaukainen ajatus kuitenkin. En oikein tiedä :hmm:
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Itsellä on 30l brewmonk ostettuna ja aloitin käytännössä panouran sillä joten muista ei ole kokemusta. Brewmonk on nyt ollut about 6kk käytössä ja 18 erää olutta keitettynä. toiseksi viimeisimmässä erässä oli pieni ongelma lämpötilojen kanssa johon löytyi pienellä googletuksella ratkaisu ja lämpömittari uudelleen kalibroituna seuraava erä toimi taas ongelmitta. Laite on toiminut muten ongelmitta ja parhaimmillaan olen saanut siitä irti ~85% hyötysuhteen kun on löytänyt oikean karkeuden maltaille joten ihan toimiva laite ainakin itselle. En toki osaa tätä mihinkään muuhun verrata mutta olen ollut kyseiseen hankintaan tyytyväinen. Grainfather varmasti on laadukkaampi laite yleisesti mutta omaan budjettiin sillä 500e mitä hintaeroa näillä about on niin ostaa aika paljon kaikkea muuta kivaa harrastukseen liittyvää.
Ostitko Suomesta vai tilasitko ulkomailta laitteiston? Kiva kuulla, että monkki on toiminut hyvin. Katsoin joku aika sitten Youtubesta vertailun Monkista ja Grainista. Kanavan ukolla oli itsellä Grainfather ja yllättävän tasainen oli arvio. Molemmista löytyi osa-alueita, joissa oli toista parempi. Mutta yllättävän tasainen oli arvio ottaen vielä huomioon tuon hurjan hinta eron. Ja mm. lämpötiloissa oli yllättävän vähän eroja, vaikka luulin niissä olevan enemmän vaihtelua. Mutta varmasti ihan kiva laite sinulla!
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Ostin panimonurkasta, oli pienessä tarjouksessa, muistaakseni 379€, koitin katsella tarjouksia syksyn ajan ja black friday tarjouksen taisin jostain löytää mutta oli tarjouksen jälkeenkin kalliimpi kyseisissä paikoissa kun tuo panimonurkan hinta. Mitä nyt suomesta noita katselin niin näyttäisi olevan enemmän tai vähemmän kaikkialta loppu.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Ostin panimonurkasta, oli pienessä tarjouksessa, muistaakseni 379€, koitin katsella tarjouksia syksyn ajan ja black friday tarjouksen taisin jostain löytää mutta oli tarjouksen jälkeenkin kalliimpi kyseisissä paikoissa kun tuo panimonurkan hinta. Mitä nyt suomesta noita katselin niin näyttäisi olevan enemmän tai vähemmän kaikkialta loppu.
Oliko paketissa mitään jäähdytyskiekuraa vai pitikö ostaa erikseen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Itse ostin takin omalle Brewmonkille ja jäähdytyskiekura oli tullut aikaisemmin hommattua. Mietin hopspideriä, mutta en ole saanut aikaiseksi ostaa. Ihan hyvin ne menee pohjalle, kun käyttää Irish Mossia, tms.. Whirlpool Arm jäi ostamatta täältä saamani palautteen perusteella.

Kalliiksihan tämä tuli, mutta elämä on. En sentään vielä ostanut Ferminatoria, mitä olen kanssa katsellut. Katsotaan, miten Kveikit onnistuu ja sen perusteella seuraavat hankinnat. Ihan single hop IPA on tällä hetkellä suunnitelmissa - kesäkuussa. Nyt lämpötila on sisällä yli 20 astetta, niin enpä kohta enää tee perushiivoilla.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 604
Kannattaa muistaa että jos kiinnostus panoharrastukseen lopahtaa niin tollasen mäskäimen saa kyllä myytyä käytettynä todella helposti eli arvo ei mene nollaan kun kantaa kaupasta ulos.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Kannattaa muistaa että jos kiinnostus panoharrastukseen lopahtaa niin tollasen mäskäimen saa kyllä myytyä käytettynä todella helposti eli arvo ei mene nollaan kun kantaa kaupasta ulos.
No tuota samaa oon miettinyt, että ei nää ihan hukka sijoituksia siinä mielessä ole.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
95
Kannattaa muistaa että jos kiinnostus panoharrastukseen lopahtaa niin tollasen mäskäimen saa kyllä myytyä käytettynä todella helposti eli arvo ei mene nollaan kun kantaa kaupasta ulos.
Onko muuten vinkkiä missä kannattaisi lähteä myymään? Ajan puutteen vuoksi olen harkinnut Brewmonkista kaikkine tykötarpeineen luopumista.
 
Liittynyt
01.02.2021
Viestejä
7
Kuumottaa Grainfatherit ja Brewmonkit!!! Onko mitään kuumia vinkkejä vai pitääkö vain laittaa jäitä otsalle? Mieli tekisi ostaa moinen, mutten oikein ole päässyt noiden hintojen kanssa vielä sinuiksi.
Itsellä käytössä Grainfather ja varsin tyytyväinen ollut siihen. Tosin muista laitteista ei ole niin kattavaa kokemusta. Kavereiden Brewmonkilla ja Braukalla olen pannut muutamia kertoja.

Grainfatherin plussina voisin sanoa, että käytännössä kaikki muut osat paitsi lämpövastus on korvattavissa. Paras ominaisuus lienee kuitenkin tuo vierteenjäähdytin, joka on aivan ylivoimainen verrattuna immersiojäähdyttimeen. Toki eihän immersiojäähdyttimessäkään mitään vikaa ole, mutta se on hitaampi kuin tuo Grainfatherin vastavirtalämmönsiirrin. Joka tapauksessa kummatkin mainioita kotipanolaitteita, tosin hintaeroahan noilla on reilusti keskenään.

Ja niin kuin Jonesky jo mainitsikin, niin laitteista pääsee tosiaan halutessaan eroon nopeallakin aikataululla
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Kuumottaa Grainfatherit ja Brewmonkit!!! Onko mitään kuumia vinkkejä vai pitääkö vain laittaa jäitä otsalle? Mieli tekisi ostaa moinen, mutten oikein ole päässyt noiden hintojen kanssa vielä sinuiksi.
Ite oon tehny BIAB menetelmällä eka 20 litran kattilalla 13 satseja ja nyt 28 litran kattilalla 25 satseja.
Kaverina on immersio jäähdytin jolla puotetaan lämmöt.
Homma on aika monivaiheinen ja tulee paljon tiskiä, mutta olen hionut prosessin niin että saan tehtyä kaiken työn 4 tunnissa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Ajattelin kokeilla Brewmonkilla tehdä jotain muuta kuin olutta, sousvideä... Käytännössä siis naudan sisäfile vakuumiin ja sitten sopiva lämpötila kiertävään veteen. Saa pysymään pinnan allakin kätevästi kun laittaa mallaspiippuun, sitten kuumassa grillissä lihaan pinta kiinni. Kaikkea sitä tuleekin yöllä mietittyä. Huomenna menee kokeiluun.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Ite oon tehny BIAB menetelmällä eka 20 litran kattilalla 13 satseja ja nyt 28 litran kattilalla 25 satseja.
Kaverina on immersio jäähdytin jolla puotetaan lämmöt.
Homma on aika monivaiheinen ja tulee paljon tiskiä, mutta olen hionut prosessin niin että saan tehtyä kaiken työn 4 tunnissa
Hyvältä kuulostaa! Hienosti saat menemään noinkin! Tuo on varmasti hyvä kattilan koko, niin ei tule ihan minisatseja. Sama menetelmä täällä käytössä myös, mutta katsotaan nyt tuleeko tuollainen Brewmonk tms ostettua.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Ajattelin kokeilla Brewmonkilla tehdä jotain muuta kuin olutta, sousvideä... Käytännössä siis naudan sisäfile vakuumiin ja sitten sopiva lämpötila kiertävään veteen. Saa pysymään pinnan allakin kätevästi kun laittaa mallaspiippuun, sitten kuumassa grillissä lihaan pinta kiinni. Kaikkea sitä tuleekin yöllä mietittyä. Huomenna menee kokeiluun.
Mahtavaa!! Kerro ihmeessä kuinka kävi. Ja varmasti toimii ihan hyvin noinkin!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
147
Mitä itse katselin noita Brewmonkkeja tuossa kun omani hankin, niin hinta on suunnilleen sama Suomessa ja ulkomailla. Panimonurkka tosiaan jopa halvempi kuin itse valmistaja (Brouwland).
Takuut hoituu helpommin Suomessa, tukee samalla suomalaista jne.

Itsetehtyyn olueen menee tarpeisiin noin 1 €/l, ilman sähköä ja vettä. (Ei huomioitu ImperialDIPADAPASourDurianGose-malleja, missä on enemmän humalaa ja hedelmiä, kuin mallasta. Ei niissäkään mitään väärää siis.)
Hieman erikoisemmat oluet maksaa noin 7-9 €/l, niin sovitaan erotukseksi 6 €/l. 400 € laitteella pitää siis panna 4 satsia jotain muuta kuin lageria tai kauppaIPAa, että se tienaa itsensä takaisin. Tai 7-8 satsia, jos haluaa laskea pullot myös hintaan mukaan (halvimmillaan noin 0,90 €/pullotuslitra).

Edit: Koska kyseessä on harrastus, jolla vielä tuetaan toista, niin aika ei maksa mitään näissä laskuissa. 8 tuntia menee suunnilleen Monkilla kaiken kaikkiaan per satsi aikaa tehdä, ei ylättäen sisällä käymisaikaa. Jos ei laske itselleen yli 19 € tuntipalkkaa, niin pääsee vielä omilleen tästäkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kölsch korkattu. Kovin on sameaa ja vähän valjun makuista. Maltaina oli vain pilsner ja vehnä, mutta olisi kaivannut hitusen jotain tummempaa mausteeksi. Humaliksi meni Northern Breweria ja Tettnangeria. Lopputulos muistuttaa vähän hikisukkaa :vihellys: Käytetty K-97:lla 16 asteessa.

IMG_20210416_204101680.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 090
Ajattelin kokeilla Brewmonkilla tehdä jotain muuta kuin olutta, sousvideä... Käytännössä siis naudan sisäfile vakuumiin ja sitten sopiva lämpötila kiertävään veteen. Saa pysymään pinnan allakin kätevästi kun laittaa mallaspiippuun, sitten kuumassa grillissä lihaan pinta kiinni. Kaikkea sitä tuleekin yöllä mietittyä. Huomenna menee kokeiluun.
Sous Vide maksaa satasen ja ämpäri pari euroa. Itse käytän tätä vieläkin. Pregon ohjekirjassa kyllä sanottiin, että voi vaikka keittää rapuja..
En estä, mutta aika paljon lihaa saa laittaa, että tulee kätevämpi kuin ämpäri+circulator.
Toki noin tein itse grillilihat viime kesänä (Sous Vide), suosittelen vahvasti.. En edes usko, että olisin onnistunut tekemään naudan ribsejä tai briskettiä ilman sous videä, kun olisi jäänyt tod.näk. ylikypsäksi. Raaka ruoka menee aina takaisin grilliin.
Lisäksi tässä on sekin, että kerrostalon grillille voi tehdä kaiken valmiiksi "omaan vuoroon" ja ei tarvitse koko lauantai-iltaa siellä grillata brisketin kanssa, jota ei välttämättä katsota hyvällä.
Ämpäri on myös helpompi pestä, kuin BrewMonk, mutta näin ne innovaatiot syntyy ja ehkä keksit jotain uutta ja mullistavaa :)

Mitä itse katselin noita Brewmonkkeja tuossa kun omani hankin, niin hinta on suunnilleen sama Suomessa ja ulkomailla. Panimonurkka tosiaan jopa halvempi kuin itse valmistaja (Brouwland).
Takuut hoituu helpommin Suomessa, tukee samalla suomalaista jne.
Panimonurkka tässä jo kerran teki konkurssin syksyllä, mutta ehkä voi asioida takuuasioissa maahantuojan kanssa, jos näin käy taas. Tosin näyttää siltä, että bisnes on lähtenyt uudessa lokaatiossa käyntiin paremmin ja siellä on täydet eväät tulla johtavaksi tekijäksi pk-seudulla. (Lappo avasi pienen pisteen Rööperiin ja Kotiviiinillä on Triplassa toimipiste)

Itsetehtyyn olueen menee tarpeisiin noin 1 €/l, ilman sähköä ja vettä. (Ei huomioitu ImperialDIPADAPASourDurianGose-malleja, missä on enemmän humalaa ja hedelmiä, kuin mallasta. Ei niissäkään mitään väärää siis.)
Hieman erikoisemmat oluet maksaa noin 7-9 €/l, niin sovitaan erotukseksi 6 €/l. 400 € laitteella pitää siis panna 4 satsia jotain muuta kuin lageria tai kauppaIPAa, että se tienaa itsensä takaisin. Tai 7-8 satsia, jos haluaa laskea pullot myös hintaan mukaan (halvimmillaan noin 0,90 €/pullotuslitra).
Tuolla 1€/L saa maltaat. Tai saa ne jopa 0.5€/L, jos käyttää Viking Maltin perusvaaleaa ja tekee kevyttä olutta, mutta yleensä itse ostelen kalliimpia maltaita kun ne mäskäytyy paremmin ja ei taida edes Viking Malt tehdä Maris Otteria, mitä olen viime aikoina käyttänyt.

Humalat itsellä maksaa ja n. yhden humalan perusoluessa saan senkin siihen kymppiin, mutta se on kivempi ostaa enemmän ja tehdä erikoisempia oluita. Hitto, kun Panimonurkka saisi nyt varastoa noille 25g humalapussukoille niin pääsisin toteuttamaan viime kesän suunnitelmaani: ostan jotain halpaa perusuutetta, sitten dry hoppaan sen eri humalilla ja sitten tulee kokemusta, mikä maistuu millekin. Tietenkin voin myös koettaa vaihdella paikallisten kanssa, kun kaupan makuihin en luota, koska Mosaic Lager ei purkista maistunut (ainakaan vahvasti) Mosaicille, ja tämä on se yksi kokemus, josta oikeastaan all-grain kohdallani lähti. Tänä kesänä on tulossa Single Hop amerikkalaisia (ja Galaxy, joka viime kesänä jäi tekemättä, vaikka oli suunnitelmissa).

Hiivat, niin olen ostellut US-05:sta myös uutteisiin nykyään. Se ei ole ikinä pettänyt. Viime kesänä joku uutesatsi omalla hiivallaan sai pistävän sivumaun, joka vähän tasoittui jääkaapissa. Todennäköisesti lämmöistä kiinni, mutta riskin voi minimoida 3€ tasalaatuisella tuotteella, niin teen niin tästä ikuisuuteen nyt. Myös on Cooper'sia hankittuna, joka on tarkoitus käyttää tuolla (tai S-04:lla) ja itselleni koetettua, onko se Cooper'sin oma hiiva pullahiiva vai ei. Kesäksi ostin tosiaan amerikkalaisia humaloita, joita koettelen käyttää Kveikillä nyt. Uskon, että lämmöstä johtuvat sivumaut jäävät nyt tänä kesänä kokematta. Ja uute-Helles tehtiin Fermzillassa, eipä se niitä sivumakuja blokannut.
Veljelle on tulossa Wyeast 1056:lla kaaosteoriaa juuri ja nestehiivojakin on tullut käytettyä, mutta täytyy katsoa. Kesällä en tee kuin Kveikkejä ja Lallemandilla on kuivahiiva..

Eli kannattaa vähän panostaa.

--

Tosin tein oman "Keijon" ja se maksoi alle 1€/L vaikka laskee kaiken. Viking Pilsner/Pale Ale, Spalt Select ja Lallemand Diamond Lager. Se maistuu perusbisseltä ja tämä on sen suurin plussa ja miinus.

--

Itse mietin, että 10 satsia Brewmonkilla ja tämä on käyttöhyötynä ansainnut itsensä takaisin. Sitten kuitenkin, kyse on harrastuksesta ja minulla menee tietotekniikkaan paljon enemmän. Kunhan nyt pari vuotta kestää, niin hyvä tulee. Eniten tämä säästää aikaa ja sen lisäksi prosessista tulee tarkempi, ennustettavampi ja se on kivaa tehdä olutta (pl. puhdistus)

Edit: Koska kyseessä on harrastus, jolla vielä tuetaan toista, niin aika ei maksa mitään näissä laskuissa. 8 tuntia menee suunnilleen Monkilla kaiken kaikkiaan per satsi aikaa tehdä, ei ylättäen sisällä käymisaikaa. Jos ei laske itselleen yli 19 € tuntipalkkaa, niin pääsee vielä omilleen tästäkin.
Periaatteessa saan 4h, jos on huuhteluvedet valmiina muualla lämmitettynä ja ei tarvitse pesemistä laittaa tuohon. Minulla tosin jäähdytin valmiina. 6h menee normaalisti semmoisella rennolla tekemisellä ja huuhteluvesien hitaalla lämmittämisellä ja siinä ajassa tuo on hiivattuna käymisastiassa.
Ei ole tarkoitus olla kilpailu, mutta tuo Brew Monk automatisoi niin paljon noita asioita, että panoaikakin on pienempi kuin Pregolla. Toki yleensä aina varaan koko päivän panemiseen ja voit vaan arvata, mitä tapahtuu nyt taas lauantaina :)

edit: Mitattu kaaosteoria ja se on 1018 ja pitäisi olla 1015 reseptin mukaan, mutta eiköhän se ole valmista ja kyse on vaan siitä, että tehokkuus ei ole optimi. Voi siis tehdä uudet keitokset vanhalle hiivalle tänään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Sous Vide maksaa satasen ja ämpäri pari euroa. Itse käytän tätä vieläkin. Pregon ohjekirjassa kyllä sanottiin, että voi vaikka keittää rapuja..
En estä, mutta aika paljon lihaa saa laittaa, että tulee kätevämpi kuin ämpäri+circulator.
Sirkulaattori on varmasti parempi kuin BrewMonk tähän touhuun, tuli vaan mieleen että tällähän voisi onnistua vastaava jos haluaa. En nyt ihan kokonaan ymmärtänyt viestisi pointtia :hmm:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 061
Viestejä
4 190 380
Jäsenet
70 857
Uusin jäsen
Henkka9001

Hinta.fi

Ylös Bottom