Oluen paneminen itse

Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
692
Mitkä olisivat ne top 5 olutta, joita kannattaisi hakea pullot alkosta maisteluun ajatellen tulevia panoja. Olutta on tullut määrällisesti juotua, mutta loppujen lopuksi en kauheasti tunne noita kveikkejä tai neipoja jne.

Ajatuksena siis olisi haarukoida seuraavaksi pantava olut. Panot saisivat olla helppoja ja toteutettavissa pussimäskäyksellä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Mitkä olisivat ne top 5 olutta, joita kannattaisi hakea pullot alkosta maisteluun ajatellen tulevia panoja. Olutta on tullut määrällisesti juotua, mutta loppujen lopuksi en kauheasti tunne noita kveikkejä tai neipoja jne.

Ajatuksena siis olisi haarukoida seuraavaksi pantava olut. Panot saisivat olla helppoja ja toteutettavissa pussimäskäyksellä.
Neipoja alkossa on tosi heikosti ja usein vanhaa kamaa eli skippaa ainakin ne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Mitkä olisivat ne top 5 olutta, joita kannattaisi hakea pullot alkosta maisteluun ajatellen tulevia panoja. Olutta on tullut määrällisesti juotua, mutta loppujen lopuksi en kauheasti tunne noita kveikkejä tai neipoja jne.

Ajatuksena siis olisi haarukoida seuraavaksi pantava olut. Panot saisivat olla helppoja ja toteutettavissa pussimäskäyksellä.
Sierra Nevada Pale Ale

Tuo resepti on 6,5 gallonalle eli skaalaus sen mukaan. Ja kokonaisen humalakävyn sijaan nykyään käytännössä käytetään pellettiä.
Mutta single hop cascade on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen ja Sierra Nevadan Pale ale on mainio olut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 696
En tiedä miten paljon iSpindel ottaa nokkiinsa, mutta ainakin Tilt toisinaan tarvitsee pientä pöntön heilautusta tai näyttää ihan omiaan.
Mittarin päälle kerääntyy törkyä ja se painaa sitä alaspäin näyttäen todellisuutta matatelempaa ominaispainoa.
Tuttua varsikin rajusti kuivahumaloidessa kesken käymisen.
Sinulle ja myös @hsalonen

Näyttää siltä että kalibrointi on heittänyt häränpersettä, ainakin osittain. Puhtaassa vedessä tuo mittari näytti 0.996 eli voisi kuvitella että on käyminen (huom. mikäli lineaarinen käyrä/virhe) lähempänä sitä 1.007 (iSpindelin raportoima 1.002 lopputulos).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Mikä olisi joku kiva brittiläinen aromihumala bitteriin ja golden aleen?
East Kent Goldings. Toimii myös single hoppina.
Tätä koetin 2-3 kertaa, enpä tykännyt. Niin halusin sen toimivan ja saada brittimakuista olutta, mutta eipä toiminut. Siis olen tehnyt tästä single hoppia, pelkkää dry hoppausta uutekittiin ja on sitä johonkin all-grain olueenkin mennyt, mutta en vaan saa makua toimimaan itselle. Se dry hopattu uute maistuu vähän sellaiselta kuparimetalliselta ja happamalta, mutta on siellä taustalla oikeitakin makuja - ne eivät vaan tule esiin. Single hopattu ja keitetty on vielä kypsymässä, mutta koemaisto ei ollut rohkaiseva. All grain maistuu kahvilta, eikä miltään muulta. Jos reseptissä lukee 100g lightly crushed kahvipapuja, niin oikea määrä ei ole ainakaan 100g, ehkä 20-40g.. Ensi kerralla ostan kahviuutetta ja laitan kohtuudella. Tämän ei toki pitänyt maistuakaan humalalta, mutta joo..

--

Citra ja Saaz ovat täysin aiheeseen liittymättä suosikkihumalani. Citra dry hoppaukseen ja Saaz siihen boiliin (ei samaan erään). Ehkä tänä kesänä kokeilen laajemmin jenkkihumaloita, tai sitten en. Jossain vaiheessa pitää valita, onko se Saksa vai USA tämän vuoden maa..
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Onko kukaan kokeillut Lallemandin Verdant IPA -hiivaa? Valmistajan mukaan flokkulaation pitäisi olla keskitasoa – korkeaa, mutta käymispöntössä kyllä leijaili todella paljon hiivaa seassa, ja pohjalle kasaantunut mähmä oli sekin niin irtonaista, että se lähti suurimmaksi osaksi kaatamalla pois. Samaa tasoa oli Fermentis SafAle S-33, jonka flokkulaatio pitäisi olla alhaisempaa kuin Verdantin.

Katsotaan mitä valmis tuotos sanoo. Olut on nyt hapottumassa kegissä sokerin avustuksella. Käymisastiasta tullessa tuoksui todella hedelmäiseltä. Maku oli vähän liian katkera, mutta se toivottavasti tasaantuu vielä. Resepti: Brewfather
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Onko kukaan kokeillut Lallemandin Verdant IPA -hiivaa? Valmistajan mukaan flokkulaation pitäisi olla keskitasoa – korkeaa, mutta käymispöntössä kyllä leijaili todella paljon hiivaa seassa, ja pohjalle kasaantunut mähmä oli sekin niin irtonaista, että se lähti suurimmaksi osaksi kaatamalla pois. Samaa tasoa oli Fermentis SafAle S-33, jonka flokkulaatio pitäisi olla alhaisempaa kuin Verdantin.

Katsotaan mitä valmis tuotos sanoo. Olut on nyt hapottumassa kegissä sokerin avustuksella. Käymisastiasta tullessa tuoksui todella hedelmäiseltä. Maku oli vähän liian katkera, mutta se toivottavasti tasaantuu vielä. Resepti: Brewfather
Joo oon käyttänyt, hyvä hiiva, mutta häviää kyllä lopputuloksessa ainakin neipassa sille krogeruksen persikka hybridille
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Onko jonesky12345 laittaa lisätietoja tuosta hiivasta?
Joo, sellane kundi ku kristoffer krogerus on tehnyt wlp644 ja conanin biologisen risteytyksen ja ainakin hombren facebookissa tarjonnut näytteitä, niin itsekin otin kasvatteluun ja käyttänyt neipassa. Huippuhiiva kyllä! Todella persikkainen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
64
Jaahas mulle alkaa toi pullotus riittämään. Mitäs mä tarvitsen, jos ajattelin laittaa jääkaappiin tollasen 19l kegin ja sodastream pullosta otetaan kaasut? Suositteluja otetaan vastaan.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jaahas mulle alkaa toi pullotus riittämään. Mitäs mä tarvitsen, jos ajattelin laittaa jääkaappiin tollasen 19l kegin ja sodastream pullosta otetaan kaasut? Suositteluja otetaan vastaan.
Ensiksi ison jääkaapin. 19 litran kegi liittimineen on melkein 70 cm korkea. 425 gramman kaasupullo ja regulaattori ovat samaa luokkaa korkeudeltaan. Moni pitääkin kegejä modatussa arkkupakastimessa.

Kegin ja kaasun lisäksi tarvitset regulaattorin, kaasuliittimen, nesteliittimen, kaasuletkun, nesteletkun, jonkinlaisen hanan, regulaattorista riippuen mahdolliseati adapterin sodastream-pullolle, ja kiinnikkeet letkujen ja liitinten väliin. Suosittelen myös yksisuuntaista venttiiliä kaasuletkuun. Itse olen jo kertaalleen laittanut kaasuliittimen nestepuolelle, ja venttiili pysäytti oluet pääsemästä regulaattorille (ja sotkemasta kaasuletkua).

Itse tilasin täältä valmiin paketin, mutta brexit taitaa aiheuttaa ongelmia tilaamiseen: Corny Keg Sodastream Kit - choice of Keg - New / Reconditioned

Pieni kaasupullo riittää n. 1,5 kegin hapotukseen ja tarjoiluun. Olen nyt kokeillut yhden kegillisen hapottaa sokerilla, ja se onnistui niin hyvin, että seuraava on tuloillaan. Tällöin kaasu vain pitää paineet yllä ja työntää oluet kegistä ulos, ja käyttö on merkittävästi vähäisempää. Aiemmin hiivana oli S-04, joka pysyi tiukasti pohjalla, eikä hiivaista olutta tullut kuin ehkä desin verran. Nyt on irtonaisempaa hiivaa ja vähän jänskättää mitä tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
292
Huomenta,

olen tuskaillut oluen käymislämpötilojen kanssa ja lähdenkin kysymään, onko kellään kokemuksia tästä grainfatherin glykoli-jäähdyttimestä?

Tuohan vaatii kaverikseen grainfatherin käymispöntönkin.

->
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
122
Helvetin kallis mutta varmaan helvetin hyvä. Itse menisin vaan käymiskaapilla, esim arkkupakastin tai vanha jääkaappi, jota ohjataan STC-1000 ohjaimella. Koko paska maksaa alle 50e ja lopputulos sama.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
80
Helvetin kallis mutta varmaan helvetin hyvä. Itse menisin vaan käymiskaapilla, esim arkkupakastin tai vanha jääkaappi, jota ohjataan STC-1000 ohjaimella. Koko paska maksaa alle 50e ja lopputulos sama.
Se on just näin :D Nimittäin itellä on 40 eurolla ostettu pienehkö jääkaappi ja tuo STC-1000 sekä yksi jatkojohto, josta leikattu johto poikki, ja kytketty tuohon STC:hen. Ja taispa mennä just tuohon alle 50 euroon! Tosin pienen upgraden tein vielä myöhemmin, ja ostin noita terraarioiden alle laitettavia lämpömattoja ja kytkin ne myös siihen STC yksikköön jolloin kun teippaan ne matot pöntön ympäri, se jääkaappi toimiikin erinomaisena inkubaattorina Lactoille ja Kveikille (25-40 astetta)!
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Vaanikaa Toria yms kauppapaikkoja. Meille löytyi vanha Bierkuhlin jäävesitankki hintaan 100e kakkoscooleriksi.
Siihen sitten Inkbird kaveriksi, ja pumppuja kuten lystää, niin kelpo vehje rahaansa.

Ei tuossa Grainfatherissa varmasti mitään vikaa ole kuin se että tosiaan vaatii modaamista ei GF-astioille, eikä tehoakaan ole liikaa jos haluaa joskus isompaa tankkia lähelle 0*C vetää.


Itsekin olen sitä mieltä että jos käymisastia suinkin mahtuu pakkaseen/jääkaappiin, niin se onhelpoin lähestymistapa.
Sitten jos niitä tankkeja on 5-6 kuten meillä harrastetilassa, alkaa glykoli olla perusteltu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Ja mitä tulee tuohon termostaattiin niin omistan sekä STC/ITC-1000:n ja ITC-308:n ja ottaisin koska tahansa sillä n. 20-30e hintaerolla tuon valmiin plug'n play ITC-308:n.

amazon.de:stä lähtee parhaimmillaan n. 35e tuo ja ei tarvitse säätää vaan kytkeä pistotulpat kiinni, ohjelmoida ja antaa mennä.


Jääkaappien osalta kannattaa huomioida, että pikkukaappeihin ei yleensä mahdu käymispönttö sisään kompuran kyhmyn takia. Jenkkikaappi-kokoinen on sen verran iso, että mahtuu yleensä. Arkkupakastin on muuten hyvä ja energiapihi, mutta pöntön sinne ja takaisin nostaminen on melko vaivalloista, varsinkin pois nostaessa olisi hyvä pyrkiä olla heiluttelematta astiaa liikaa ettei sakka lähde liikkeelle (ellei ole mahdollisuutta siirtää tavaraa paineistussarjan avulla astiasta kegiin liikuttamatta sitä pois käymiskammiosta).
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Joneskylle kysymys neipan kegittämisestä; onnistuuko siirto zillasta kegiin sen dib tube filtterin kautta ihan ok ilman cold crashia? Tuleeko kitkeryyttä antava humalamuhjua ollenkaan mukana?
Tyyliinhän kuuluisii pitää tuo hazy mukana niin ajattelin että voisi kokeilla ilman cold crashia seuraavan neipan.

Itselläni yleensä jää nuo kuivahumalat kellumaan pidemmäksikin aikaan fermzillan pintaan, niin mietin vaan että varmaan väkisin se dib tube imee sitä muhjua mukaansa. Se filtetterin sihtihän ei mikään super tiivis ole..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Joneskylle kysymys neipan kegittämisestä; onnistuuko siirto zillasta kegiin sen dib tube filtterin kautta ihan ok ilman cold crashia? Tuleeko kitkeryyttä antava humalamuhjua ollenkaan mukana?
Tyyliinhän kuuluisii pitää tuo hazy mukana niin ajattelin että voisi kokeilla ilman cold crashia seuraavan neipan.

Itselläni yleensä jää nuo kuivahumalat kellumaan pidemmäksikin aikaan fermzillan pintaan, niin mietin vaan että varmaan väkisin se dib tube imee sitä muhjua mukaansa. Se filtetterin sihtihän ei mikään super tiivis ole..
Onnistuu, mutta neipan hazy ei cold crashissa kyllä katoa ja pääsyy miksi ollaan joskus testailtu siirtää lämpimänä johtui pääasiassa siitä, että testailtiin onko neipalle edullista päästä tavallaan sekundääriin kegiin viimeistelemään käymistä, kun hiiva jätetään elinvoimaiseksi tuossa siirrellessä, mutta eipä tuossa mitään oikeeta eroa ollut ja nyttemmin ollaan taas crashatty kaikki. Tosin jos tehdään tosi humaloitua, että oikein tietää, että hop burn on kova, niin annetaan kegien olla esim viikko kegityksen jälkeen huoneenlämmössä nopeuttamassa tota kypsymistä. Toi filtteri kyllä toimii sikälis hyvin, että saa aika huoletta imeä sinne hiiva/humalakakkuun cold crashin jälkeen, eli sen puoleen muutaman euron nippeliksi hyvä ostos kyllä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Ok. Otan vaarin teidän kokemuksista.

Laitoin viime satsiin gelatiinit ja se kyllä ihan reilusti ohenti sitä mallaspohjaa. Mutta jos tuo cold crash toimii, niin mennään sitten sillä! Voihan sen ottaa huoneenlämpöön siirron ja karbonoinnin jälkeen hetkeksi tekeytymään.

Vai miltä kuulostaa jos pitää 0-1 asteessa koko karbonoinnin ajan? Onko liian pitkä aika liian kylmässä, jotta tuo rakenne ei enää pysyisikään kasassa?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Ok. Otan vaarin teidän kokemuksista.

Laitoin viime satsiin gelatiinit ja se kyllä ihan reilusti ohenti sitä mallaspohjaa. Mutta jos tuo cold crash toimii, niin mennään sitten sillä! Voihan sen ottaa huoneenlämpöön siirron ja karbonoinnin jälkeen hetkeksi tekeytymään.

Vai miltä kuulostaa jos pitää 0-1 asteessa koko karbonoinnin ajan? Onko liian pitkä aika liian kylmässä, jotta tuo rakenne ei enää pysyisikään kasassa?
Ei toi mitenkää vaikuta "rakenteeseen", neipassa sameus tulee humalaöljyjen biotransformaatioista, ja droppaa käsittämättömän hitaasti jos ollenkaan. Lähinä siis jos crashaa hiivan pois, niin sekundäärissä lämpimässäkään ei välttämättä enää hiiva siivoile esim mahdollista diasetyyliä. Älä käytä mitään gelatiinia neipassa, vaan viet vuorokaudeksi crashaamaan ja sitte kegiin.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
79
Huomenta,

olen tuskaillut oluen käymislämpötilojen kanssa ja lähdenkin kysymään, onko kellään kokemuksia tästä grainfatherin glykoli-jäähdyttimestä?

Tuohan vaatii kaverikseen grainfatherin käymispöntönkin.

->
Iltaa.
Itellä on torista ostettu pikkupakastin johon mahtuu pönttö ilman vesilukkoa.
Ebaysta ostettu kiinalainen termistori jonka askartelin AP9;n sisään ja jatkoroikan väliin.
Hintaa tuli pakastimelle 20€ ja termistori, AP9, roikka 10€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Nyt kun öisin mietin täysin turhia asioita, niin voisiko Pregon modata niin, että painelen vaan itse 500W ja 2000W vastukset päälle/pois ja mikään logiikka ei niitä ohjaa - pelkästään minä..

@Antti Alien puuhasteluista sain päähäni, että mäskäyksen voisi hoitaa pelkkä 500W päällä. Sen lisäksi tartten boilia ja semmoista 70-75 lämpötilaa spargeen. Jos nämä voisi edes jotenkin pitää 500W kanssa ja lämmittää tuohon laittamalla 2000W myös päälle.

Tein viime viikonloppuna Barley Wineä ja tein lämpömittaukset itse ja OG oli 1086, kun ohjeen mukaan piti olla 1090, mutta tällä kertaa pääsin jo tarpeeksi lähelle. Lisäksi maltaan määrästä johtuen, käytin isoa pussia, enkä mäskäyspiippua. Kattoo nyt, ostelenko Brewmonkin joskus, mutta nyt haluan käyttää Pregoani johonkin järkevään.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Nyt kun öisin mietin täysin turhia asioita, niin voisiko Pregon modata niin, että painelen vaan itse 500W ja 2000W vastukset päälle/pois ja mikään logiikka ei niitä ohjaa - pelkästään minä..

@Antti Alien puuhasteluista sain päähäni, että mäskäyksen voisi hoitaa pelkkä 500W päällä. Sen lisäksi tartten boilia ja semmoista 70-75 lämpötilaa spargeen. Jos nämä voisi edes jotenkin pitää 500W kanssa ja lämmittää tuohon laittamalla 2000W myös päälle.

Tein viime viikonloppuna Barley Wineä ja tein lämpömittaukset itse ja OG oli 1086, kun ohjeen mukaan piti olla 1090, mutta tällä kertaa pääsin jo tarpeeksi lähelle. Lisäksi maltaan määrästä johtuen, käytin isoa pussia, enkä mäskäyspiippua. Kattoo nyt, ostelenko Brewmonkin joskus, mutta nyt haluan käyttää Pregoani johonkin järkevään.
Säädät vaan boilille niin kyllä vastukset käy täyttä häkää. Jäähän tosta pregosta ihan hyvä sparge water heater sulle kyllä.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Sellanen kyssäri olis tässä, eli yks kaveri on aiemmin ostanut alennuksesta tollasen motonetin pregon, mutta ollaan kelattu josko tähän meidän yhteisproggikseen hommaisi jonkun järkevämmän laitteen ja ollaan meinattu brew monkkia lähinä hintasyistä. Sellanen tässä lähinä on mielessä, että onko porukalla kokemuksia tosta 45 litrasesta brew monkista, että tekeekö sillä kahteen kegiin oluet vai jääkö vähän pieneksi sellaiseen, kun mäskikoriakin mainostetaan vetämään vain 12kg mallasta. Lähinä vahvempiakin oluita ajatellen kyselen, vai onko vaan parasta hommata toi pienempi ja jos tekee enemmän bisseä niin siirtää vaikka monkista tohon pregoon ekan satsin kiehumaan ja aloittaa tokan satsin monkilla tms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Sellanen kyssäri olis tässä, eli yks kaveri on aiemmin ostanut alennuksesta tollasen motonetin pregon, mutta ollaan kelattu josko tähän meidän yhteisproggikseen hommaisi jonkun järkevämmän laitteen ja ollaan meinattu brew monkkia lähinä hintasyistä. Sellanen tässä lähinä on mielessä, että onko porukalla kokemuksia tosta 45 litrasesta brew monkista, että tekeekö sillä kahteen kegiin oluet vai jääkö vähän pieneksi sellaiseen, kun mäskikoriakin mainostetaan vetämään vain 12kg mallasta. Lähinä vahvempiakin oluita ajatellen kyselen, vai onko vaan parasta hommata toi pienempi ja jos tekee enemmän bisseä niin siirtää vaikka monkista tohon pregoon ekan satsin kiehumaan ja aloittaa tokan satsin monkilla tms.
Olen tehnyt kahteen 18L kegiin tuolla pienemmällä 30L Brewmonkilla parit erät. 8-8.5kg mallasta menee max tuohon ja joutuu lisäämään vettä boilin lopuksi että saa täyteen tuon 20L kahteen käymisastiaan. Hukka jotain 1-2L luokkaa astiasta kegiin ja vahvuus ~5%. Eli tuolla 45L vehkeellä saa heittämällä vaikka kaksi isompaa 19L kegiä täyteen todella vahvaa olutta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Olen tehnyt kahteen 18L kegiin tuolla pienemmällä 30L Brewmonkilla parit erät. 8-8.5kg mallasta menee max tuohon ja joutuu lisäämään vettä boilin lopuksi että saa täyteen tuon 20L kahteen käymisastiaan. Hukka jotain 1-2L luokkaa astiasta kegiin ja vahvuus ~5%. Eli tuolla 45L vehkeellä saa heittämällä vaikka kaksi isompaa 19L kegiä täyteen todella vahvaa olutta.
Siis meinasin lähinä sitä, että kun katsoo noita omia reseptejä, niin 6kg mallasta ei oo tuntunut kegilliseen riittävän että saa esim jotain 8% neipaa tehtyä niin tuli vaan mieleen, että kun toi prego on suht vastaavaa kokoluokkaa ton 30 litrasen brewmonkin kanssa, niin miten toi 45 litranen sit riittäis, että tuleeko sen kanssa ongelmaksi se, että on kuitenkin vähän nafti kahdelle kegille, kun humalamuhjutkin imee sen 5 litraa olutta tollasella 40 litran tilavuudella.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Nyt kun öisin mietin täysin turhia asioita, niin voisiko Pregon modata niin, että painelen vaan itse 500W ja 2000W vastukset päälle/pois ja mikään logiikka ei niitä ohjaa - pelkästään minä..

@Antti Alien puuhasteluista sain päähäni, että mäskäyksen voisi hoitaa pelkkä 500W päällä. Sen lisäksi tartten boilia ja semmoista 70-75 lämpötilaa spargeen. Jos nämä voisi edes jotenkin pitää 500W kanssa ja lämmittää tuohon laittamalla 2000W myös päälle.

Tein viime viikonloppuna Barley Wineä ja tein lämpömittaukset itse ja OG oli 1086, kun ohjeen mukaan piti olla 1090, mutta tällä kertaa pääsin jo tarpeeksi lähelle. Lisäksi maltaan määrästä johtuen, käytin isoa pussia, enkä mäskäyspiippua. Kattoo nyt, ostelenko Brewmonkin joskus, mutta nyt haluan käyttää Pregoani johonkin järkevään.
Eipä tuo tarvitse mitään modaamista. Noin olen itsekin pari kertaa tehnyt. Laitat vaan lämpötila-asetuksen korkeammalle kuin mäskäyslämpötila, ja sitten naksuttelet kytkimiä omin kätösin.

Lämpötilan tasaisuus ei kuitenkaan käsittääkseni vaikuta kovin paljoa mäskästehokkuuteen, vaan lähinnä siihen, tapahtuuko muunnos alfa- vai beta-amylaasin toimesta, eli paljonko tulee hiivan syötäviä sokereita vs. monimutkaisempia.

Eniten vaikuttavat veden kosketuspinta maltaisiin ja sokereiden saaminen irti maltaiden pinnasta. Kosketuspintaa lisää rouhiminen pienemmäksi, mutta se samalla vaikeuttaa huuhtelua. Suhteellisen karkeaksi jauhetut maltaat ja runsas huuhteluveden määrä vaikuttaisi olevan hyvä kompromissi.

Suuri merkitys tehokkuuteen on jokaisen pienen mallasmurusen saamisella märäksi. Siihen auttaa huolellinen sekoittelu aloittaessa ja joko välisekoitukset, vierteen kierrätys, tai molemmat. Vierteen kierrättäminen mäskäyksen aikana helpottaa myös huuhtelua ja parantaa kirkkautta saamalla mallaspedin paikoilleen mäskäyksen aikana, joka taas osaltaan parantaa tehokkuutta. Välisekoittelut auttavat myös, mutta rikkovat helposti mallaspedin, joka haittaa huuhtelua, joten mäskin pitää sekoittelun jälkeen antaa asettua takaisin paikoilleen.

Ostin Ebaysta parilla kympillä todella pienen, niin kooltaan kuin teholtaan, pumpun kierrättämään vierrettä. Nestettä liikkuu vain n. 1,5 l/min, mutta se vaikuttaisi riittävän mallaspedin asettumiseen hyvin.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Siis meinasin lähinä sitä, että kun katsoo noita omia reseptejä, niin 6kg mallasta ei oo tuntunut kegilliseen riittävän että saa esim jotain 8% neipaa tehtyä niin tuli vaan mieleen, että kun toi prego on suht vastaavaa kokoluokkaa ton 30 litrasen brewmonkin kanssa, niin miten toi 45 litranen sit riittäis, että tuleeko sen kanssa ongelmaksi se, että on kuitenkin vähän nafti kahdelle kegille, kun humalamuhjutkin imee sen 5 litraa olutta tollasella 40 litran tilavuudella.
Oma perstuntuma on, että saattaa tiukkaa tehdä.. . Mulla on 35L Brauheld Pro ja neipoissa tulee kans se 7,5 kg mallasta monesti 80% mäskäystehokkuudella. En tosin ole koskaan ihan absoluuttisia äärirajoja hakenut tällä vehkeellä paljon mallasta ja vettä uskaltaa mäskäyksessä käyttää.

Tuosta jos nostelee mallasmääriä vielä sinne +12 kiloon niin olettaisin, että mäskäystehokkuus näissä piippumallisissa laitteissa heikkenee. Ehkä jos sellanen enemmän sessiotyyppine neipa käy, niin ehkä se onnistuu vähintään?

Neipoissa tosissaan se hankala puoli, että kuivahumaloinnin takia tarvitsee sinne fermzillaan aika reilusti sitä nestettä, että saisi edes yhden kegin täyteen.


Viimeksi taisin tehdä 23L batch volumen (22L mash volume + 15 L sparge water) missä 7,4 kg mallasta. Ei tuosta tainnut ihan täyteen kegiä edes saada lopulta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 609
Oma perstuntuma on, että saattaa tiukkaa tehdä.. . Mulla on 35L Brauheld Pro ja neipoissa tulee kans se 7,5 kg mallasta monesti 80% mäskäystehokkuudella. En tosin ole koskaan ihan absoluuttisia äärirajoja hakenut tällä vehkeellä paljon mallasta ja vettä uskaltaa mäskäyksessä käyttää.

Tuosta jos nostelee mallasmääriä vielä sinne +12 kiloon niin olettaisin, että mäskäystehokkuus näissä piippumallisissa laitteissa heikkenee. Ehkä jos sellanen enemmän sessiotyyppine neipa käy, niin ehkä se onnistuu vähintään?

Neipoissa tosissaan se hankala puoli, että kuivahumaloinnin takia tarvitsee sinne fermzillaan aika reilusti sitä nestettä, että saisi edes yhden kegin täyteen.


Viimeksi taisin tehdä 23L batch volumen (22L mash volume + 15 L sparge water) missä 7,4 kg mallasta. Ei tuosta tainnut ihan täyteen kegiä edes saada lopulta.
Joo, no päädyttiin nyt kuitenkin frendin kanssa satkun hintaerolla tilaamaan toi 45 litranen, koska miksei ja kyllä tollakin varmasti keittää sitten vaan sen reilu parikytälitrasen erän jos yksittäisen bissen haluaa tehdä, joten tällä mennään. Panimonurkasta saa noudolla, niin päätettiin jo huomiselle ottaa panopäivä. Voin sitten raportoida miten onnistuu. Suurin haaste on tosiaan tuo mäskikorin riittävyys, ei niinkään se että maltaiden määrä jotenkin haittaisi touhua. Ompahan sellanen setti nyt, että saa sitten kahdelle tehtyä hyvin bisseä. Kerron kuulumisia tänne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Olisiko täällä linjoilla joku, joka osaisi sanoa, mitä tarkoittaa Pregon koodi E3? Nyt oli keitto kesken ja homma keskeytyi pahaan väliin. Etsin manuaalia, mutta kyllä se olisi tarkoitus saada takaisin toimimaan..

edit: manuaali löytyi, eihän siitä apua ole..
edit2: se oli kyllä boililla mäskäyksen ja spargen ajan, pelkkä 500W päällä.. Täytyypä katsoa, olisiko nyt Brewmonkin aika, jos tämä on rikki ja saan rahat takaisin.. Silti menee yksi oluterä hukkaan..
edit3: nyt on tehty boili, joka alkoi 100 asteessa, meni sitten 84 asteeseen, mutta pidin suunnitelmasta kiinni.. kyllä minä tämän erän teen..
edit4: tästä erästä tuli vielä paras hyötysuhde ikinä - ensimmäistä kertaa eläessäni ylitin ohjeen OG:n.. Nyt Prego on puhdistumassa ja laitoin pari litraa vettä laimentaakseni olutta käymisastiaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
"Koodi E3: Vie minut kaatopaikalle" ;)
Olen jo henkisesti varautunut viemään tämän takaisin Motonettiin ja varmaan maanantaina tapahtuu. Kyllä takuuta pitää kunnioittaa ja olin tekemässä olutta (siis takuunalainen toiminto).

ymmärsinkö oikein että sulla siis vesi kiehuu 84 asteessa? :hmm:
Oli boil-tilassa, kiehui 100 asteessa, sitten tuli E3 ja laite ei enää toiminut. Lämpötila oli ekat 30min 100 astetta, sitten kääntyi laskuun, kun laite ei enää lämmittänyt vierrettä ja oli boilin lopuksi 84 astetta. Ihan pokkana heittelin irish mossin ja loput hopsit sisään reseptin aikataulun mukaan, vaikka kiehumista ei enää tapahtunut.. Sitten jäähdytin vierteen ja tuossa vieressä se nyt käy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Vein Pregoni Motonettiin, kun oikeasti manuaalista ei ollut yhtään apua, eikä se yön aikana ollut resetoinut itseään. Menee kuulemma takuuosastolle vielä tutkittavaksi, kun oli niin kallis laite (n.130€).. Piippasi ja antoi E3:sta siellä Motonetissäkin..

Nyt on vielä viljoja eteisessä, niin harkitsen vakaasti BrewMonkkia tähän väliin. Haluan vierteen kierrätyksen ja näyttää siltä, että vaihtoehdot BrewMonkille on kanssa luokkaa 350€-400€, niin ehkä vaan ostaa alkuperäisen suomalaisesta liikkeestä. Sitten kyllä menee niin kovaksi harrastamiseksi, kun laitteiden osuus ylittää (taas) 50% tekemieni oluiden hinnasta.

Mutta varmaan viikonloppuna tilailen, voisin ostaa takin ja whirlpool armin samalla. En tiedä tuosta humalakorista, kun en aina tee täyttä erää (varsinkin "big beerejä", semmoisia vahvoja oluita) ja pelkästään minun käyttöön riittäisi 15-20L kone :)

Mietin tätä varmaan yön yli, mutta uskon nykytilanteesta huolimatta pääseväni taas panemaan ensi viikonloppuna, jos nyt tilailen Suomesta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Mutta varmaan viikonloppuna tilailen, voisin ostaa takin ja whirlpool armin samalla. En tiedä tuosta humalakorista, kun en aina tee täyttä erää (varsinkin "big beerejä", semmoisia vahvoja oluita) ja pelkästään minun käyttöön riittäisi 15-20L kone :)
Jos ostat BeerMonkin niin unohda ainakin tuo whirpool arm. Tuo munkin pumppu on liian heikko siihen että saisi kunnon whirlpoolin ja sen lisäksi se pumppu ei paljoa vaadi muhjua että menee tukkoon. Muuten kyllä oikein pätevä vehjes.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Vein Pregoni Motonettiin, kun oikeasti manuaalista ei ollut yhtään apua, eikä se yön aikana ollut resetoinut itseään. Menee kuulemma takuuosastolle vielä tutkittavaksi, kun oli niin kallis laite (n.130€).. Piippasi ja antoi E3:sta siellä Motonetissäkin..

Nyt on vielä viljoja eteisessä, niin harkitsen vakaasti BrewMonkkia tähän väliin. Haluan vierteen kierrätyksen ja näyttää siltä, että vaihtoehdot BrewMonkille on kanssa luokkaa 350€-400€, niin ehkä vaan ostaa alkuperäisen suomalaisesta liikkeestä. Sitten kyllä menee niin kovaksi harrastamiseksi, kun laitteiden osuus ylittää (taas) 50% tekemieni oluiden hinnasta.

Mutta varmaan viikonloppuna tilailen, voisin ostaa takin ja whirlpool armin samalla. En tiedä tuosta humalakorista, kun en aina tee täyttä erää (varsinkin "big beerejä", semmoisia vahvoja oluita) ja pelkästään minun käyttöön riittäisi 15-20L kone :)

Mietin tätä varmaan yön yli, mutta uskon nykytilanteesta huolimatta pääseväni taas panemaan ensi viikonloppuna, jos nyt tilailen Suomesta.
Mitä enemmän panet sitä enemmän säästät! Eikös tämä ole jo riittävä argumentti munkin hankintaan ;) Ite nappasin Arsegan Easybrewn (käytännössä sama laite kuin munkki, mun Hollannissa myydään tällä nimellä) alesta vähän alle 300€ sisältäen humalakorin ja rosterisen jäähdytyskierukan. Kerran se kävi jo Hollannissa takuuhuollossa, kun mäskäyksessä rupes lämpötilat nouseen liian korkealle. Eipä se lopulta huollossakaan korjaantunut. Viimeksi viime vkl olutta pannessa oli mäskäyksessä pyynti 68 astetta ja nousi pahimmillaan 70,3 asteeseen mittarin mukaan. Lihalämpömittarilla olen mittaillut, että koneen mittari pitää kyllä aika hyvin paikkaansa. Eläähän tuon kanssa, mutta vituttaahan se. Helpompaa ois takuuasioiden hoito, kun suomalaisesta liikkestä olisin koneen ostanut.
Viime vkl kokeilin muuten sellaista taktiikkaa, että jäähdytin vierteen ihan normaalisti noin 22 asteeseen, jonka jälkeen jätin sen siihen ja lähdin ruokakauppaan. Noin tunnin aikana kaikki muhjut ja humalat oli nätisti laskeutunut koneen pohjalle ja hanasta valuttelin siivilän läpi tosi puhdasta vierrettä Fermzillaan. Saattaa olla, että teen näin jatkossakin. En siis ole käyttänyt humaloinnissa humalakoria tai sukkia vaan ihan kommandona koneeseen vaan. Whirpoolin tekokin vähän hankala, kun on immersiojäähdytin, jonka kanssa samaan aikaan ei whirlpoolia pysty tekeen. Ja toisaalta taas vierteen sekoittelu tehostaa jäähdytystä, kun immersiojäähdytin on pöntössä jäähdyttämässä. Whirpool pitäisi sit tehdä jäähdytyksen jälkeen. Monasti en oo oikein jaksanu vaan oon siivilän läpi suodatellut. Tässäkin on sellainen ongelma, että jopa koneen hana menee helposti tukkoon eikä vedä. Siiviläkin on humalista ja muhjusta koko ajan tukossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Eiköhän se pregon olutkoneen tekele korkkaa korjattunakin vuodessa-parissa. Käpistelin sitä aikoinaan Motonetissä ja ei vakuuttanut miltään osin.

Kannattamee harkita, että tuosta repii vakio elektroniikan pois ja ohjaus brewPi:llä tms.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Tuo Prego on muuten Robobrew Gen1 ! :smuscle:
Jep! Mash & Boil oli kans muistaakseni samantyyppisestä muotista. Ja joku muukin tätä samaa muottia oli, en nyt enää muista mikä...

@hsalonen muistelisin lukeneeni että E3 on muilla samanlaisilla vehkeillä ylikuumenemissuoja ja vehkeen pohjassa on se pitkä tikku jota pohjaan painamalla 5 tai 10 (tai jotain) sekuntia se resetoituu. Muistelen että moni kiroili redditissä että sitä on kesken keiton aika mahdoton painaa :D Ja yleensä syy tuolle ollut että kattilan pohjalla on palanutta humalaa/mallasta/jne. Etenkin siinä pohjassa olevan lämpöanturinypykän kohdalla. Täytyy jynssätä hulluna. Voipi myös olla anturi kyrvähtäny

Itellä tosiaan Prego on toiminut pussimäskäten sangen mallikkaasti :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Hyvää olutta tuli Verdant-hiivalla ja onnistui luonnollinen hapotuskin sokerilla kegissä. Pari desiä tuli hiivamuhjua ja loppu on ollut kirkasta. Sameaahan tämä on ihan tyylin mukaisesti, mutta ei siis leiju mitään ylimääräistä seassa.

Maku on hyvin hedelmäinen eikä oikeastaan lainkaan katkera. Reseptin tekijä sanoi tekevänsä tätä jouluksi, mutta mielestäni sopisi kyllä paremmin kesäjuomaksi. Hyvää kuitenkin.

Kuvanlaatu ei vastaa oluen laatua.

IMG_20210220_155906862.jpg
 
Liittynyt
29.07.2017
Viestejä
122
Oon vähän pohtinut mun Braumeisterin myymistä, 20l malli. Kuvittelen, että ostaja löytyy tästä ketjusta, jos downgreidaan BIABiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Pullottelin kaksi viikkoa sitten tekemääni Barley Wineä.. Laitoin sinne Bulldogin Pilsner-entsyymiä, kun OG jäi siitä 1090, mitä sen piti olla ja oli vain 1086. Lisäksi myös nestehiivalla ja startterilla tekemäni stoutti jäi yli 1020 ennen vastaavaa säätämistä. Laitoin myös hiivaravinnetta, tein pienen erän (~12L) ja heitin White Labs London Alen suoraan sekaan.

Nyt on vaan mennyt 1086->1000. Tämän lukeman on tarkastanut kaveri. Katselin ensin, että sitten tulee kuivaa ja alkoholipitoista juomaa. Nyt kuitenkin laskin, niin ollaan hiivan toleranssin rajoilla. Ja ne on jo pulloissa.



Noista tuotteista puhun ja tuolta ostettu. Seuraavassa erässä Prego antautui, niin en voi toistaa suoritusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 121
Jahas, Brew Monk kokeiluun tällä reseptillä:
1613860260297.png

Ostin ehkä vähän extraa, kun viimeeksi tuli huono OG. Nyt näyttää siltä, että boilin aikana haihtui useampi litra ja OG = 1088. Vain vähän yli 1067, mitä sen pitäisi olla. Nyt sitten laskemaan, paljon tätä pitää laimentaa.

1613862096341.png


edit: Joo-o, astiassa oli 17-18L, ei ole niin tarkkoja merkintöjä. Tuo laskin sanoi, että 5.3L vettä:

Laitoin 5L. Ihan reseptin mukaan menee. Nähtävästi olin joko boil offissa menettänyt monta litraa tai sitten spargesta ei tullut tarpeeksi.

Ja tässähän se lauantai-ilta menikin, olutkonetta ihmetellessä :rolleyes:

--

Hiivana on nyt US-05. Se on ihan hyvä hiiva ja sitä saa laitettua kaksi pakettia ja niillä tulee hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

Sihijuoma667

Team AMD
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 318
Mites nuo proteiinisaostumat tai muut maltaiden kiintoaineet vaikuttaa ominaispainon lukemiseen? Aika paksusti näyttää olevan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 572
Viestejä
4 204 542
Jäsenet
70 918
Uusin jäsen
Velpsu1221

Hinta.fi

Ylös Bottom