Moi.
Tämä setti rupee kutkuttelee hankintana.
Voitko laittaa lisää kuvia ja speksejä mitä tämä kegityksen eka steppi vaatii?
Osaisin hahmottaa paremmin.
Tossa yllä esitettiin aika kattavasti tilannetta. Laitetaan lista omasta setupista.
-Corny kegejä 19 litrasia eli 5 gallonaisia haluttu määrä
-Regulaattori + hiilidioksidipullo voi olla soda stream vehkeet miniregulla tai iso pullo ja regu, mulla on molemmat, iso pullo peruskäytössä, sodastream vehkeet matkakäytössä
-Paineistuva käymisastia esim fermzilla, fermentasaurus tms. mulla on all rounder fermzilla, niin ei tartte miettiä sen hiivankeräyshässäkän pesuhommia
-Spunding valve, joka säätelee käymisastian painetta, keglandin blowtie on paras mitä oon muutamista vaihtoehdoista testannut
-Letku missä olutliitin molemmissa päissä, itse oon käyttänyt kauttaaltaan lindr:n 3/8 tuumasta letkua ja john guest liittimiä sekä bisse että kaasupuolella
-Hanaratkaisu, mulla picnichana letkun päässä, tähän tarttee sit piiiitkän letkun tai mun tapauksessa mulla on sellasta tosiohutta letkua välissä john guest adaptereilla, tilasin tän brewkegtap sivustolta kegien kanssa, se on briteissä et voi olla nykyään hankala
-Kaasuletku olutletkun tapaan kaasuliittimillä
-Kaasuliitinhommat regun yhteyteen
-Paineistussarja käymisastiaan jos ei vakiona tule mukana
Sit jos haluaa noita pikkukegejä niin ite tilasin ebaysta rst minikegin ja ball lock kannen siihen ja jos haluaa noilla carbonation capeilla pullotella niin niitäkin tilasin ebaysta.
Ylimäärästä letkua ja liittimiä tarttee sitten suhteellisen usein, joten heti alkujaan kannattaa tilata noita ball lock liittimiä pari ekstraa kumpaakin laatua, kierteellisiä malleja ja sopivat john guest osat niille ja sit vaikka joku 10 metrin kieppi letkua varastoon kun on halpaa.
Perus setti menee mulla niin, että vierre päästetään fermzillaan eli paineistettuun käymisastiaan ja se laitetaan käymään niin että spunding valve tulee kiinni kaasupuolelle, spunding valve hoitaa paineen säätelyn. Teen nykyään tosin niin, että laitan tuon olutletkun (olut + olut liittimet) fermzillan kannesta kegin olutpuolelle ja spunding valven kegin puolelle. Tämän teen siitä syystä, että nyt hiilari kiertää kegin läpi käymisen aikana ja kegistä poistuu happi. Vaihtoehtoinen menetelmä on täyttää kegi piripintaan star san liuosta ja pumpata se ulos hiilaria hyödyntäen, jolloin hiilari korvaa nesteen ja kegi on hapesta vapaa, mutta toi tuhlaa hiilaria. Noihin carbonation cappeihin käy sekä olut että kaasuliitin ihan vaan infona. Kun olut on käynyt, on aika siirtää se kegiin. Tähän on 2 vaihtoehtoa. Joko kytketään olutletku fermzillan olutpuolelle ja kegin olutpuolelle ja työnnetään fermzillaan pullosta hiilaria ja spunding valvella päästellään kegin puolelta ulos, jolloin olut siirtyy kegiin tai toinen vaihtoehto on nostaa fermzilla kegin yläpuolelle, kytkeä kaasuletku kegin ja fermzillan kaasupuoliin, joka tasaa paineet, sitten olutletku näiden välille olutlinjoihin ja sitten nappaa sen verran kaasuletkua irti jommasta kummasta päästä, että voi kegistä päästää varoventtiilistä vähän painetta pois, joka aloittaa oluen virtauksen kegiin ja sit kaasuletku takaisin ja sen jälkeen olut lappoutuu niinkuin lapolla. Tää ottaa vähän pidemmän ajan siirtää, mutta taas kerran säästää hiilaria.
Sit sulla on olut kegissä, niin sen jälkeen voit sieltä.
A) Ottaa hanalla olutta lasiin, esim picnic hana
B) Pullottaa olutta limupulloon carbonation capin avulla
C) Siirtää olutta isosta kegistä pienempään samoin kuin fermzillasta kegiin
Mikäli pullotat carb capilla, niin idea on paineistaa pullo samaan paineeseen kuin kegi ja kytkeä sitten nesteletku kegin nestepuolelle ja pullon carb cappiin, sitten carb cappia kierretään sen verran auki, että kaasu rauhakseen vapautuu pullosta, samalla olut virtaa pulloon ilman isompaa kuohumista, sillä pullossa on käytännössä sama paine, kuin kegissä. Mikäli kegistä siirtelet pienempään kegiin, niin sama homma eli sama paine pikkukegiin kun aloitat, tällöin paine-ero on pieni eikä olut kuohu. Sama idea myös isoon kegiin käymisastiasta siirrellessä eli paineet samalle tasolle ennen kuin alotellaan siirtämistä. Kegissä on yleensä sopiva paine, jos olet antanut käymisen hiilidioksidin kulkea kegin läpi ja spunding valve pitää painetta yllä. Jos pullotat carb capilla, niin riippuen siitä kuinka nopeasti ajattelit juoda oluen on ehkä hyvä tehdä hiilaritäyttö limupullolle, täyteen joko kylmää vettä tai star san liuosta (kylmä vesi ok, jos et aio pidempiaikaisesti säilytellä, tässä nyt ei suurempia kontaminaatioriskejä ole lyhyellä aikavälillä) ja sit vaan hiilaria pulloon ja käännät sen ylösalaisin ja vapauttelet korkkia -> vesi tihkuu kierteiden välistä ulos ja kun pullo on tyhjä, sielä on vain hiilaria. Pikkukegillä myös hiilaritäyttö, tän voi tosin ketjuttaa samaan ketjuun ton ison kegin kanssa ylimääräisellä letkulla ja päästää jonon hänniltä kaasua pois -> täyttyy hiilarilla, tai sit perus star sania täyteen ja hiilarilla tyhjentelet.
Tarina on siis koko prosessin kutakuinkin sama, eli lähtöastiassa on paineistettua ja hapotettua olutta, joka siirretään kohdeastiaan, jossa on sama paine. Riippuen sitten aiotusta käyttötahdista voit tehdä hiilarihuuhtelun kohdeastialle. Itse teen aina tuon paitsi tilanteissa, joissa tyyliin haen kellarista kegistä limupulloon olutta jonka aion sitten vaikka kotipihalla istuskellessa hetikohta juoda.