Oluen paneminen itse

Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Mites nuo proteiinisaostumat tai muut maltaiden kiintoaineet vaikuttaa ominaispainon lukemiseen? Aika paksusti näyttää olevan.
Hydrometri mittaa nesteen tiheyttä nosteen perusteella, eivätkä irralliset hötöt vaikuta siihen. Jos proteiinit ovat oikein hyvin emulgoituneet vierteeseen, niin silloin niillä saattaa ollakin vaikutusta :hmm:

Pitäisi tieteen vuoksi koittaa jakaa vierre kahteen osaan, toisesta kuoria proteiinit pois tarkasti ja toiseen sekoittaa ne huolella.

edit: The Impact Of Removing Hot Break During The Boil | exBEERiment Results!
Ei eroa OG:ssä eikä FG:ssä. Eikä muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Oon vähän pohtinut mun Braumeisterin myymistä, 20l malli. Kuvittelen, että ostaja löytyy tästä ketjusta, jos downgreidaan BIABiin.
En tiedä kuinka iso porukka tätä ketjua lukee. Ihan vaan vinkkinä: liity Facebookin HOMBRE Helsinki - pääkaupunkiseudun kotipanijat -ryhmään ja laita myynti-ilmoitus sinne.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Mites nuo proteiinisaostumat tai muut maltaiden kiintoaineet vaikuttaa ominaispainon lukemiseen? Aika paksusti näyttää olevan.
Olen pihi mies, otin ensin käymisastiaan vierteen (suurimman osan), sitten siinä pohjalle jääneestä mössöstä nuo lukemat :D

Lisäksi vielä niin pihi/laiska, että en ottanut sekoituksenjälkeistä lukemaa. FG:tä katsotaan seuraavaksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Olen pihi mies, otin ensin käymisastiaan vierteen, sitten siinä pohjalle jääneestä mössöstä nuo lukemat :D

Lisäksi vielä niin pihi/laiska, että en ottanut sekoituksenjälkeistä lukemaa. FG:tä katsotaan seuraavaksi.
No siis laimennuksen lopputuloshan on puhdasta matikkaa eli eikai sitä tarvi arvuutella.

Näitä sun juttuja täällä kun lukee, niin tulee ainakin itselleni sellanen fiilis, ettei nyt ihan aina kaikessa tule etukäteen ajateltua ja järkeistettyä hommaa. Suosittelen, että sen desin hukkaanheittämisen kustannuksellakin mittaat ominaispainot siitä vierteestä vaan ettei tarvi ihan pohjasakasta mitata ja muutenkin panohommissa kelailet etukäteen että mitä missäkin stepissä tapahtuu.

Voi tietysti olla ihan tosta kirjallisesta ulosannistakin kiinni mutta jää vaan fiilis, että meet ja teet ja pohdit sitten täällä viesteillä että mikä meni vikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
No siis laimennuksen lopputuloshan on puhdasta matikkaa eli eikai sitä tarvi arvuutella.

Näitä sun juttuja täällä kun lukee, niin tulee ainakin itselleni sellanen fiilis, ettei nyt ihan aina kaikessa tule etukäteen ajateltua ja järkeistettyä hommaa. Suosittelen, että sen desin hukkaanheittämisen kustannuksellakin mittaat ominaispainot siitä vierteestä vaan ettei tarvi ihan pohjasakasta mitata ja muutenkin panohommissa kelailet etukäteen että mitä missäkin stepissä tapahtuu.

Voi tietysti olla ihan tosta kirjallisesta ulosannistakin kiinni mutta jää vaan fiilis, että meet ja teet ja pohdit sitten täällä viesteillä että mikä meni vikaan.
Tässä ei varsinaisesti mennyt mitään pieleen. Vähän piti vaan laimentaa.. Ja vierrettä tuli laimennuksen jälkeen ehkä 2L reseptiä enemmän. Mutta nämä maltaat on ostettu ennen kuin Prego hajosi ja mitoitettu oikein sille (eli vähän ylimääräistä, kun mäskäystehokkuus oli ollut huonompi). Myös spargewateria laitoin sen mukaan, kuin olisin Pregolla toista erää tuttua olutta tekemässä.

Ja loppuprosessi on eilen kyllä tehty "meet ja teet"-metodilla, kun Brew Monkin puhdistus ei mielestäni hoitunut kerralla ja oxilla hyvin - niin tein toisen puhdistuksen tehokkaammilla aineilla ja huuhtelin hyvin. Sitten kello oli jo paljon, mutta piti silti tehdä olutta, ja mäskäys oli 75min, jne.. Lopputulema oli, että vasta keskiyöllä oli valmista.

Valitan yöllisen ajatusvirran huonoa kieliasua, mutta kirjoittamalla ajatukseni ylös johonkin, sain samalla itse pohdittua. Jos tästä pitäisi parantaa, niin se olisi parempi aikataulu - niin jäisi aikaa miettiä enemmän ja säheltää vähemmän.

--

Ehkä tässä nyt aamulla puhdistaessa voisi miettiä myös hop spiderin hankintaa, kun johtain taas paloi pohjaan ja sitä saa hinkata pois naarmuttamatta pohjaa.. Tässä kyllä teen useastikin pienempiä eriä, joissa tuo ei toimi.
 
Liittynyt
13.04.2017
Viestejä
1 306
Kuinka kauan uskaltaa pitää portteria käymispöntössä ennenkuin alkaa olla haittaa? Eli siis mikä olisi paras ajankohta pullotukselle? Yleensä olen pitänyt pari viikkoa käymispöntössä ennen pullotusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kuinka kauan uskaltaa pitää portteria käymispöntössä ennenkuin alkaa olla haittaa? Eli siis mikä olisi paras ajankohta pullotukselle? Yleensä olen pitänyt pari viikkoa käymispöntössä ennen pullotusta.
En ole asiantuntija, mutta hankkimani kirjat puhuu kaikessa kypsytyksessä (conditioning) kegeistä ja pulloista. Tietenkin voin ymmärtää tämänkin viestin väärin.

Ja itse pidän olutkaapissa/kaljakellarissa (olen talouskomeroni askarrellut paikaksi pitkään kypsyville oluille) useita viikkoja ja maku paranee*. Varsinkin lager tykkää pitkästä ajasta kylmässä ennen nauttimista ja muidenkin juomien maku pyöristyy.

*) Ei koske dry hopattuja oluita, eikä NEIPA-oluita
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
456
Ehkä tässä nyt aamulla puhdistaessa voisi miettiä myös hop spiderin hankintaa, kun johtain taas paloi pohjaan ja sitä saa hinkata pois naarmuttamatta pohjaa.. Tässä kyllä teen useastikin pienempiä eriä, joissa tuo ei toimi.
Ilman muuta humalakori ostoon ja käyttöön. En ole Brewmonkia käyttänyt kertaakaan ilman, mutta korissa on aina sellainen mälli humalatöhnää keiton jälkeen että ilman sitä tulisi itku siivotessa. Koria on toki melko ikävä hinkata puhtaaksi, mutta mieluummin noin.

Tänään meni meidän kotipanimon red ale pulloon, jännä nähdä mitä siitä tulee. Ainakin väri oli kunnossa ja oli käynyt kohtuullisen hyvin. Samalla tuli myös maistettua edelliskerran vehnää (jota en ollut mukana tekemässä), ihan kehityskelpoiselta maistui ja mukavasti tuli myös banaaniaromit esiin. Noin kymmenen satsia on tullut vuodessa tehtyä ja aika hyvä rutiini ollaan löydetty tekemiseen. Mukavaa puuhaa ja onhan se mieletön fiilis, kun lopputuote ei kalpene lainkaan kaupan hyllyltä löytyville kilpakumppaneille.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Kuinka kauan uskaltaa pitää portteria käymispöntössä ennenkuin alkaa olla haittaa? Eli siis mikä olisi paras ajankohta pullotukselle? Yleensä olen pitänyt pari viikkoa käymispöntössä ennen pullotusta.
Jos pönttö on huonosti happea läpäisevää materiaalia, eli ei muovia, niin väittäisin että vuosia. Muoviämpärissäkin tekeytynee useita kuukausia ihan tyytyväisenä.
 
Liittynyt
30.07.2019
Viestejä
22
Ilman muuta humalakori ostoon ja käyttöön. En ole Brewmonkia käyttänyt kertaakaan ilman, mutta korissa on aina sellainen mälli humalatöhnää keiton jälkeen että ilman sitä tulisi itku siivotessa. Koria on toki melko ikävä hinkata puhtaaksi, mutta mieluummin noin.

Tänään meni meidän kotipanimon red ale pulloon, jännä nähdä mitä siitä tulee. Ainakin väri oli kunnossa ja oli käynyt kohtuullisen hyvin. Samalla tuli myös maistettua edelliskerran vehnää (jota en ollut mukana tekemässä), ihan kehityskelpoiselta maistui ja mukavasti tuli myös banaaniaromit esiin. Noin kymmenen satsia on tullut vuodessa tehtyä ja aika hyvä rutiini ollaan löydetty tekemiseen. Mukavaa puuhaa ja onhan se mieletön fiilis, kun lopputuote ei kalpene lainkaan kaupan hyllyltä löytyville kilpakumppaneille.
Enimmät töhnät humalakorista vaan pois ja iskee astianpesukoneeseen niin pääsee helpoimmalla.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Tässä on harrastuksen aloittamisen jälkeen ehditty työstämään 15 reseptiä ja alkaa olemaan prosessi jollain tasoa hahmottunut. Pintahiivaoluiden (WLP-400) kanssa tuntunut olevan aina ongelmana että aivan sama paljon pöntössä on tilaa niin hiivat tulee vesilukon kautta pihalle. Eka setti oli liian täysi mutta kun seuraava 20 litran setti 30 litran pöntössä tuli kanssa lukosta kylppärin lattialle niin herää kysymys että paljon sitä tilaa pönttöön tarvitaan jos haluaisi pitää hiivat oluen seassa käymisen ajan :hmm:
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Tässä on harrastuksen aloittamisen jälkeen ehditty työstämään 15 reseptiä ja alkaa olemaan prosessi jollain tasoa hahmottunut. Pintahiivaoluiden (WLP-400) kanssa tuntunut olevan aina ongelmana että aivan sama paljon pöntössä on tilaa niin hiivat tulee vesilukon kautta pihalle. Eka setti oli liian täysi mutta kun seuraava 20 litran setti 30 litran pöntössä tuli kanssa lukosta kylppärin lattialle niin herää kysymys että paljon sitä tilaa pönttöön tarvitaan jos haluaisi pitää hiivat oluen seassa käymisen ajan :hmm:
Viileempi käyminen auttaa tossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Tässä on harrastuksen aloittamisen jälkeen ehditty työstämään 15 reseptiä ja alkaa olemaan prosessi jollain tasoa hahmottunut. Pintahiivaoluiden (WLP-400) kanssa tuntunut olevan aina ongelmana että aivan sama paljon pöntössä on tilaa niin hiivat tulee vesilukon kautta pihalle. Eka setti oli liian täysi mutta kun seuraava 20 litran setti 30 litran pöntössä tuli kanssa lukosta kylppärin lattialle niin herää kysymys että paljon sitä tilaa pönttöön tarvitaan jos haluaisi pitää hiivat oluen seassa käymisen ajan :hmm:
Suosittelen Blow off -systeemiä eli isoa vesilukkoa.

Tarvikkeet:
Sopiva 2- tai 3-osainen vesilukko (esim. Vesilukko, Duplex Compact Medium - Panimonurkka)
Letkua sisäø 9 mm, about metrin pitkä (esim. Bilteman 15-331).
Pieni kanisteri tmv. (esim. pissapojan nesteestä jäänyt)
Desinfiointiainetta (Star San tmv. tai viinaa...)

Heitä vesilukosta pohjaa lukuunottamatta muut osat sivuun. Yhdistä letku ja vesilukon pohja (vesilukon sisälle), laita vesilukko kiinni päppäriin normaalisti ja letkun pää kanisteriin, jossa on nestettä noin 7-12 cm, varmista, että letkun pää jää nestepinnan alle. (Vesikin tietty käynee, mutta ei se starsan liikaa maksa että itse riskeeraisin.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Suosittelen Blow off -systeemiä eli isoa vesilukkoa.

Tarvikkeet:
Sopiva 2- tai 3-osainen vesilukko (esim. Vesilukko, Duplex Compact Medium - Panimonurkka)
Letkua sisäø 9 mm, about metrin pitkä (esim. Bilteman 15-331).
Pieni kanisteri tmv. (esim. pissapojan nesteestä jäänyt)
Desinfiointiainetta (Star San tmv. tai viinaa...)

Yhdistä letku ja vesilukon pohja, laita vesilukko kiinni päppäriin ja letkun pää kanisteriin, jossa on nestettä noin 7-12 cm, varmista, että letkun pää jää nestepinnan alle. (Vesikin tietty käynee, mutta ei se starsan liikaa maksa että itse riskeeraisin.)
..tai sitten Speidel ihan suoraan:

..tai paineistettuun käymiseen Fermzilla. Fermzillasta olen kyllä pari kertaa saanut vaahdot/nesteet lattialle, toisen kerran oli dry hopping, jossa vaan heitin humalat sekaan pussista, ja vaahtoa alkoi tulemaan ja olimme kaverin kanssa liian hitaita. Toisella kerralla Fermzilla posahti, ja vaahdot lensi lattialle. Taisi viime vuoden vappu mennä tätä siivotessa.

Siitä jäi myös traumoja ja olisin ollut onnellisempi, jos olisin alunperin ostanut vaan Speidelin. On vaan aika monta kegiä, jotka toimii sen kanssa niin ihanasti yhteen, niin vielä tulee silläkin olutta tehtyä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
..tai sitten Speidel ihan suoraan:

..tai paineistettuun käymiseen Fermzilla. Fermzillasta olen kyllä pari kertaa saanut vaahdot/nesteet lattialle, toisen kerran oli dry hopping, jossa vaan heitin humalat sekaan pussista, ja vaahtoa alkoi tulemaan ja olimme kaverin kanssa liian hitaita. Toisella kerralla Fermzilla posahti, ja vaahdot lensi lattialle. Taisi viime vuoden vappu mennä tätä siivotessa.

Siitä jäi myös traumoja ja olisin ollut onnellisempi, jos olisin alunperin ostanut vaan Speidelin. On vaan aika monta kegiä, jotka toimii sen kanssa niin ihanasti yhteen, niin vielä tulee silläkin olutta tehtyä.
Nyt alkoi kiinnostamaan, pitäisiköhän noita hankkia. Samaan rahaan saa toki 4 hanallista perinteistä. Miten tuo Speidelin astia tai vesilukko estää krausenin purkautumisen? Mitä hyötyä tuossa on kegien kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Nyt alkoi kiinnostamaan, pitäisiköhän noita hankkia. Samaan rahaan saa toki 4 hanallista perinteistä. Miten tuo Speidelin astia tai vesilukko estää krausenin purkautumisen? Mitä hyötyä tuossa on kegien kanssa?
No jos vesilukkoa (ja sen vastusta) pitää kasvattaa, niin tuossa on ainakin 4x perinteistä vesilukkoa isompi vesilukko.
1614595499799.png
Ei myöskään pulputa ja tämmöinen on ollut olohuoneessa.

--

Kegien kanssa tästä ei ole mitään hyötyä. Paineistettu käyminen vaatii käytännössä sen Fermzillan. Tämä on vaan mielestäni se ratkaisu, kun haluaa Premium-ämpärin.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Mulla on kerran 30 litran Speidelissä tuo iso vesilukko pompsahtanut pois paikoiltaan. Käytän itse Speidelin kanssa blow off -tubea, ostin vaan yhden extra hanan siihen ja:

IMG_3227.JPG
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Minkäslaisia pumppuja ootte käyttänyt vierteen kiertoon? Aloitatteko jo kierrättämisen mäskin aikana?

Tilasin tällaisen amazonista mutta en saa sitä toimimaan (12v 10W). Onko vika muuntajassa?
Eipä sen pumpun luulisi muuta kaipaavan kuin sopivan jännitteen ja riittävästi virtaa. 10 W/12 V = 0,83 A, eli ei paljon mitään. Tarkista, että plussa ja miinus menevät oikein päin.

Jos pumppu pörisee, mutta ei liikuta nestettä, syynä on todennäköisesti se, että pumpun sisällä ei ole nestettä. Suurin osa pumpuista ei pysty imemään ilmaa, vaan neste pitää ensin painovoimaisesti saada pumpulle ja vasta sitten pistää pumppu pyörimään.

Minä ainakin kierrätän vierrettä nimenomaan mäskäämisen aikana, ja ymmärtääkseni se on se yleisin tapa. Jotkut kai kierrättävät vain hetken mäskäyksen ja huuhtelun välissä, mutta kun pumppu hoitaa työt, niin en keksi syytä olla kierrättämättä koko aikaa. Veden liikkuminen parantaa oletettavasti maltaiden kosketusta veden kanssa ja näin ollen mäskäystehokkuutta.

Minulla on käytössä tällainen todella pienikokoinen ja -tehoinen pumppu, jota en kyllä varsinaisesti suosittele, mutta se tuntuu kyllä hoitavan homman.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
3
Eipä sen pumpun luulisi muuta kaipaavan kuin sopivan jännitteen ja riittävästi virtaa. 10 W/12 V = 0,83 A, eli ei paljon mitään. Tarkista, että plussa ja miinus menevät oikein päin.

Jos pumppu pörisee, mutta ei liikuta nestettä, syynä on todennäköisesti se, että pumpun sisällä ei ole nestettä. Suurin osa pumpuista ei pysty imemään ilmaa, vaan neste pitää ensin painovoimaisesti saada pumpulle ja vasta sitten pistää pumppu pyörimään.

Minä ainakin kierrätän vierrettä nimenomaan mäskäämisen aikana, ja ymmärtääkseni se on se yleisin tapa. Jotkut kai kierrättävät vain hetken mäskäyksen ja huuhtelun välissä, mutta kun pumppu hoitaa työt, niin en keksi syytä olla kierrättämättä koko aikaa. Veden liikkuminen parantaa oletettavasti maltaiden kosketusta veden kanssa ja näin ollen mäskäystehokkuutta.

Minulla on käytössä tällainen todella pienikokoinen ja -tehoinen pumppu, jota en kyllä varsinaisesti suosittele, mutta se tuntuu kyllä hoitavan homman.

Okei! Minkäslainen se sun muuntaja sitten on? Tarviiko siihen jonkun erikoisversion ja pitääkö yhdistellä johtoja? Sähköopinnot jäi toiseen elämään :D
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Okei! Minkäslainen se sun muuntaja sitten on? Tarviiko siihen jonkun erikoisversion ja pitääkö yhdistellä johtoja? Sähköopinnot jäi toiseen elämään :D
Laatikossa sattui olemaan joku mikälienee 12 V muuntaja, jonka otin uusiokäyttöön. Ei vaadi mitään erikoista, toimi ensitesteissä ihan vaan puristamalla johtojen päät kädessä yhteen. Plussa plussaan ja miinus miinukseen, muuta ei vaadita.
 
Liittynyt
02.03.2021
Viestejä
3
Laatikossa sattui olemaan joku mikälienee 12 V muuntaja, jonka otin uusiokäyttöön. Ei vaadi mitään erikoista, toimi ensitesteissä ihan vaan puristamalla johtojen päät kädessä yhteen. Plussa plussaan ja miinus miinukseen, muuta ei vaadita.
Ok, kiitos! Täytyypi laittaa tilaukseen tuollanen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Joo-o. Näillä pakkasilla täällä asunnossa on 19C astetta. Joskus valitin aiheesta, mutta eipä sille mitään tapahtunut. Nyt tänä vuonna käytän tämän hyödyksi ja panen lageria.

Mikä olisi hyvä humala, jos ei lasketa Saazia? Pils käy ihan hyvin ja voisin koettaa Danstarin Diamond Lageria (joka on jo kaapissa, eli tästä ei tingitä). Saksalaiset vähän kiinnostaa, mutta myös amerikkalaiset.

En kyllä takaa, että teen nyt, koska Pregon hajoamisen jäljiltä jäi toinen erä varsin maukasta Uruquell-tyylistä olutta - tai siis oletan, että se maistuu samalta, mutta en ole vielä maistanut, kun se W34/70 on hidas pullohapotukseen ja noiden pitää vielä olla pari päivää (mieluummin pari viikkoa) jääkaapissa, ennenkuin maistuu hyviltä. Mutta kelien puolesta lupaa sääennuste hyviä panokelejä ja hiiva löytyy jo.

Maistelen tuota Prego-olutta lähipäivinä ja 100% varmuudella ostan jotain tilalle, jos meni pieleen. Jos onnistui, niin se on fifty-sixty.

Eli summa summarum: Ostin joskus Diamond Lager hiivan, nyt on 19C, voisi tehdä lager/pils-olutta. Mikä olisi uusi, kiva humala tähän?
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
Joo-o. Näillä pakkasilla täällä asunnossa on 19C astetta. Joskus valitin aiheesta, mutta eipä sille mitään tapahtunut. Nyt tänä vuonna käytän tämän hyödyksi ja panen lageria.

Mikä olisi hyvä humala, jos ei lasketa Saazia? Pils käy ihan hyvin ja voisin koettaa Danstarin Diamond Lageria (joka on jo kaapissa, eli tästä ei tingitä). Saksalaiset vähän kiinnostaa, mutta myös amerikkalaiset.

En kyllä takaa, että teen nyt, koska Pregon hajoamisen jäljiltä jäi toinen erä varsin maukasta Uruquell-tyylistä olutta - tai siis oletan, että se maistuu samalta, mutta en ole vielä maistanut, kun se W34/70 on hidas pullohapotukseen ja noiden pitää vielä olla pari päivää (mieluummin pari viikkoa) jääkaapissa, ennenkuin maistuu hyviltä. Mutta kelien puolesta lupaa sääennuste hyviä panokelejä ja hiiva löytyy jo.

Maistelen tuota Prego-olutta lähipäivinä ja 100% varmuudella ostan jotain tilalle, jos meni pieleen. Jos onnistui, niin se on fifty-sixty.

Eli summa summarum: Ostin joskus Diamond Lager hiivan, nyt on 19C, voisi tehdä lager/pils-olutta. Mikä olisi uusi, kiva humala tähän?
Kokeile vaikka mandarina bavariaa. Mä tein viimeksi ja tuli aika kiva. Tosin pohja oli hyvin maltainen, paljon viennaa ja munichia niin pohdiskelin toimisko jopa paremmin vaaleammalla pohjalla. Aromi oli hyvin lime/sitruuna, mutta eri tavalla kuin jenkkihumaloissa. Mukana myös hieman yrttisyyttä ja kukkaisuutta. Lähdin enemmän sitä mandariinimaisuutta hakemaan, mut sitä ei ollut tai peittyi mallasrunkoon. Tuoksusta tuli mieleen ihan sima lähes jokaisen mielestä, jolla olen tätä maistattanut. Maku ei onneks simalta maistu ollenkaan :D Ehkä seuraavan kerran voisin kokeilla sekoittaa mandarina bavariaa esim. johonkin klassiseen jalohumalaan, kuten saaz tai styrian golding.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Kokeile vaikka mandarina bavariaa.
Valitettavasti on loppu suosikkipaikoistani, mutta tuolla siitä on tehty Kölsch, joka on muutenkin mielessä, niin teen siitä semmoisen myöhemmin.. En kyllä tiedä, teenkö noilla määrillä, kun 100g on riittänyt tähän mennessä kaikkeen ja makua on tullut minulle tarpeeksi.

Taidan ostaa Spalt Select, ja tiedän, että se ei ole maailman paras, mutta sitä saa nyt ja jos ostan sen kaveriksi Viking Malttia, niin pääsen noin kympillä. Ei tässä rahat ole lopussa, mutta minua kiehtoo myös ihan perusperusoluen tekeminen, kun uute-Coopers maistui pullasimalta, jossa oli vaan vähemmän sokeria. Saazilla ja W34/70 sain raikkaan ja juotavan oluen - ja tämän haluaisin toistaa.

Lisäksi veljeni täyttää pyöreitä ja lupasin hoitaa juomat. Tosin korona asettaa rajoituksia, mutta lähdetään nyt siitä, että sinne tulee maksimit (5+1 henkilöä). Tämä ei ehdi sinne, mutta minulla on kaapissa olutta. Tai sitten koronarajoitukset poistuu ja saa kutsua enemmän ihmisiä, mutta eiköhän ne ole kaikesta huolimatta pienehköt juhlat, kun ajat ovat tämmöisiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Näillä pakkasilla täällä asunnossa on 19C astetta. Joskus valitin aiheesta, mutta eipä sille mitään tapahtunut. Nyt tänä vuonna käytän tämän hyödyksi ja panen lageria.
19C ja tuo hiiva niin ei voi olla varma lopputuloksesta, kun suositeltu on 10-15C. Joka tapausesessa kyse on pseudo-lagerista, mutta ei siinä mitään väärää ole. Olikos sulla se fermzilla ja paineistussarja. Paineessa käyttäminen voisi auttaa pitämään aromit neutraalimpana.

Mikä olisi hyvä humala, jos ei lasketa Saazia?
Nelson sauvin on itse asiassa yllättävän hyvä humala myös lageriin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Me tehtiin w34/70 hiivalla lämpimässä paineistettu lager. Kyllä siitä vähän estereitä tuli mutta aika hyvä laageri.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
19C ja tuo hiiva niin ei voi olla varma lopputuloksesta, kun suositeltu on 10-15C. Joka tapausesessa kyse on pseudo-lagerista, mutta ei siinä mitään väärää ole. Olikos sulla se fermzilla ja paineistussarja. Paineessa käyttäminen voisi auttaa pitämään aromit neutraalimpana.
Kyllä on ja voisi viritellä ne taas. Kaikki Fermzillasta menee vaan yleensä kegiin ja täytyy katsoa, että minulla on noin 20L kegikapasiteettia käytössä. Kegeissä on jo olutta sisässä osassa.

Viime kesänä tein olutta ja asunnossa oli selvästi liian kuuma. Silloin sain sivumakuja oluisiin, niin nyt olisin tekemässä kesäoluet valmiiksi.. Nyt lämpötilan ollessa tämä, on varastojen täyttökausi. Jos pelaan korttini oikein, minä teen kesällä vain Kveikkiä.

Nelson sauvin on itse asiassa yllättävän hyvä humala myös lageriin.
Tein taas Chaos Theory BrewDogin reseptin mukaan, joka on single hop Nelson Sauvin. Se on myös veljeni (joka siis täyttää vuosia) lempioluita. Sitä on jo :)


Suosittelen tätä reseptiä ja olutta, vaikka minulle olut oli "ihan hyvää", niin veli sanoi aikoinaan, että se on paras tekemistäni oluista (silloin).

Me tehtiin w34/70 hiivalla lämpimässä paineistettu lager. Kyllä siitä vähän estereitä tuli mutta aika hyvä laageri.
Meillä tuli oikein hyvä. Täällä on A/B-tutkimuksessa jotkut eivät erottaneet 19C ja 10C olutta:

Lisäksi täällä kävi hitaasti, kun samaan aikaan tehty IPA oli valmista pullotukseen/kegiin viikossa, tuo oli vielä käymässä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
140
Onko porukka kokeillut tehdä pseudo-lageria kveikillä? Vinkkejä panemiseen? Vai onko 34/70 kuitenkin selvästi parempi? Ihan Sigmundin Kveik #1 olisi tuossa purkissa uusiokäyttöä vaille ja saksalaistyppistä pilssiä haluaisin kokeilla. (Kölssi tietty taipuu varmaan parhaiten valmiiksi pseudo-lagerina.)
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
14
Nyt koronan ansiosta noin vuoden verran BIAB-paneskelua takana ja alkaa pikkuhiljaa kiinnostamaan eri foorumeita ja kirjallisuutta lukeneena niissä usein mainittavan panemiseen käytettävän veden mineraalipitoisuus. Ymmärtääkseni jonkinlainen oman, minun tapaukseni ihan hanasta tulevan veden, mineraalipitoisuuksien tietäminen olisi aikalailla välttämätöntä jos vettä haluaa jotenkin muokata jollekin tietylle tyylille parhaiten sopivaksi. Onko joku tässä keskustelussa oleva teetätyttänyt jotain kautta analyysiä hanavetensä laadusta ja jos on niin mistä ja mihin hintaan?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Nyt koronan ansiosta noin vuoden verran BIAB-paneskelua takana ja alkaa pikkuhiljaa kiinnostamaan eri foorumeita ja kirjallisuutta lukeneena niissä usein mainittavan panemiseen käytettävän veden mineraalipitoisuus. Ymmärtääkseni jonkinlainen oman, minun tapaukseni ihan hanasta tulevan veden, mineraalipitoisuuksien tietäminen olisi aikalailla välttämätöntä jos vettä haluaa jotenkin muokata jollekin tietylle tyylille parhaiten sopivaksi. Onko joku tässä keskustelussa oleva teetätyttänyt jotain kautta analyysiä hanavetensä laadusta ja jos on niin mistä ja mihin hintaan?
Kunnalliset vesilaitokset ilmoittaa noi suoraan, jos et asu kunnallistekniikan piirissä, ni kai jotkut tahot noita testaa.
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
14
Kunnalliset vesilaitokset ilmoittaa noi suoraan, jos et asu kunnallistekniikan piirissä, ni kai jotkut tahot noita testaa.
Oulun vedellä kyllä on sivuillaan taulukko, mutta siitä ei ilmene esimerkiksi sulfaattien, kloridien, kalsiumin eikä natriumin määrät, jotka käsittääkseni olisi hyvä tietää jos vettään haluaa jotenkin muokata.
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
14
Oulun vedellä kyllä on sivuillaan taulukko, mutta siitä ei ilmene esimerkiksi sulfaattien, kloridien, kalsiumin eikä natriumin määrät, jotka käsittääkseni olisi hyvä tietää jos vettään haluaa jotenkin muokata.
Tai nähtävästi esim. brewersfriend-sivustolla oleva vesilaskuri toimii myös jos tietää veden keskikovuuden ja alkaliteetin sekä pH:n.
 
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
282
Ajattelin tehdä aasialaistyyppisen lagerin, ja niissä on tapana korvata osa maltaista riisillä. Minkälaista riisiä kannattaisi käyttää?
 
Liittynyt
31.01.2019
Viestejä
28
Elektroniikkaliike bebekissä on myynnissä refraktometrejä brix-asteikolla hintaan 25e. Ei paha hinta jos ei tahdo ulkomailta tilata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Kyllä itse suosittelen kovasti tuota W34/70 niin lagereihin kuin pseudolagereihin. Vikkelä käymään ja tosiaan ei välitä niin lämmöstä kunhan se on tasainen.
Aloitin aikanaan 12*C, nyt teen kaikki 15-19*C (nostaen loppua kohden kohti huoneenlämpöä) riippuen mielentilasta ja muista muuttujista.
Lager valmis yleensä 7-14pv sis cold crash.
Painetankissahan hapot tulee siinä samalla. Toki joskus lagerointi tekee terää.

Itse olen hakenyt riisihiutaleet lähimmästä marketista ja on toiminut ainakin tähän mennessä.
Yleensä kaupan hyllyltä löytyvä tavara on gelatinisoitu sekin siis.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Itse koetan nyt Lallemandin Diamond Lageria ja Spalt Selectiä. Ja on vika lager, jonka teen puoleen vuoteen. Sitten ei enää saa lämpötilaa tarpeeksi alas ja se on nytkin vähän korkea (18-19C). Tämä kokeilu on entistä tärkeämpi, kun päätin antaa Pregon kuollessa tuottaman oluen (käytetty W34/70) pois. Ei se ole pahaa, mutta edellinen erä oli parempi, kun laitekin toimi loppuun asti. Nyt jäi boili vähän vajaaksi (sammui 30min kohdalla) ja kyllä sillä oli vaikutusta makuun.

Uuteoluet näyttää olevan IPA-hiivoilla myös, vaikkei niin paketissa lue. Brewmonkilla on kyllä ilo tehdä olutta, niin teen nyt enemmän all grainia kuin koskaan aikaisemmin. Tosin puhdistus on ikävää, mutta kyllä sitäkin tekee. Eipä ainakaan minulla ole ongelmaa tehdä IPA-hiivoilla/kveik-hiivoilla pseudolageria ja lupaan tehdä näin tässä kesällä. On kovin ironista, että perus-lager on vaikeampi ja kuivahiivojen kanssa kalliimpi tehdä kuin IPA.

Jos Panimonurkassa olisi 100g Amarilloa varastossa, tekisin nyt tänäänkin/huomenna olutta. Voisin kyllä ehkä koukata Pasilan kautta ja ostaa kalliimmalla , mutta katsotaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Humaloitu omenasiideriolut oli nyt 2 viikkoa käyneenä FG 1.018, joten julistin loppuun käyneeksi ja pullotin. Pullotussokeria reilu 8g/litra.

OG oli 1.080, eli tekee jotain 8,5% ABV. Hyvän makuinen oli sämple. Noinkin tuhdiksi maistui kevyeltä IPAlta, ja jossain taustalla häivähdys omenaa.

Huomenna varmaan laitan Woodfordes Wherryn molemmat tölkit käymään 23 litraan vettä ja hiivaksi nuo mitä tämän päivän pullotuksesta jäi käymisastiaan.
Wherry oli viimeksi niin hyvää ilman mitään lisähumaloita tai -sokereita, että mennään pelkällä valmiillauutteella nytkin.
Itse olen käyttänyt 6g/litra pullotussokeria ja silläkin on tullut ihan kivat hiilihapot. Jokainen tyylillään tosin.

Mikä se hiiva on, joka sinne jäi ja jolla nyt käytät?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
US-05 on vaan 3€, niin en itse jaksaisi. Itse asiassa hinta on niin alhainen, että olen ostanut tuota varastoon ja laitan seuraavat kittiolueni sillä tai S-04:lla.
Ostin pari Cooper'sia varastoon tätä varten, mutta tein sittenkin all graineja brew monkilla, niin enpä tässä kuussa mitään tee. Olen kyllä päättänyt testata, että jos sen Cooper'sin pullahiivan korvaa paremmalla hiivalla, niin tuleeko parempaa olutta.. Tämä ensi kuussa/myöhemmin, nyt pitäisi juoda näitäkin ja ei saa kutsua kaveriporukkaa kylään..
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
687
Joku tuollainen mäskäin olisi kova, Brew monk tai joku muu sellainen :) Onko niissä kovempi puhdistaminen verrattuna, että pussimäskäät kattilassa @hsalonen tai joku muu? Jos jollakulla toimettomana lojuu nurkassa moinen, niin olen kiinnostunut:thumbsup:
 
Liittynyt
13.02.2018
Viestejä
142
Brewmonkin puhdistus nyt on aika simppeliä. Ei tämän kanssa nyt ainakaan kauempaa mene kun pussimäskäilyssä.

Käytetyt maltaat siirtää sankkoon ja viskaa biojätteeseen. Suihkussa huuhtelee pehmeän sienen kanssa mallaskorin. Itse kattilan puhdistus samanlailla, toki elektoniikkaa pitää vähän varoa. Tuon jälkeen viitisen litraa vettä koneeseen ja ajelee pumpulla 65c vettä läpi. PBW pesuja myös välillä oon tehnyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Joku tuollainen mäskäin olisi kova, Brew monk tai joku muu sellainen :) Onko niissä kovempi puhdistaminen verrattuna, että pussimäskäät kattilassa @hsalonen tai joku muu? Jos jollakulla toimettomana lojuu nurkassa moinen, niin olen kiinnostunut:thumbsup:
Periaatteessa ekan erän jälkeen riitti, että liottaa Chemipro OXI:lla 30min ja sitten huutelee.
Sitten sinne pohjaan vähän paloi kiinni, niin Chemipro CIP auttoi siinä tai Star San, mutta ehkä tästä pääsisi eroon, jos olisi se hop spider..
Nyt viikonlopun panoista näyttää siltä, että ei mennyt OXI:lla ihan kaikki osat puhtaaksi, vaan mäskipiipussa on vähän kalkkeuman näköisiä viljanjämiä, niin pitää sitäkin vähän muilla aineilla koettaa. Tai niinkuin harr1 sanoi, sienellä vähän hangaten.
Kerran meni pumppu tukkoon, mutta senkin sai toimimaan taas ja uskoisin hop spiderin auttavan tähänkin..
Varmaan käytännössä tämä on iso kattila, jota ei voi vaan puhdistaa lavuaarissa, niin siihen mitoita homma :)

--

Minulla oli tätä ennen Motonetin Prego, ja siinä oli huonommin 3 asiaa:
  1. Pumppua ei ollut. Se on todella kätevää olla pumppu ja siinä säästää aikaa ja vaivaa ja prosessi vaatii vähemmän aikaa ja minusta tuntuu, että on tasaisemmin mäskäyslämpötilat sen kanssa.
  2. Ei ollut sellaista kätevää litramittaa sivussa. Kun spargettaa, niin näkee suunnilleen, paljon sitä olutta tuli ja saa tehtyä erän oikein vaikka vilja olisi imenyt litran reseptiä enemmän vettä
  3. Mäskäyspiippu oli hirveän huono käyttää ja siinä tarvittiin käytännössä kaksi. Lisäksi se oli hutera ja jos Prego oli tuolilla tai korkeammalla, niin piti olla semmoisia 180cm kavereita, eikä kannata olla lyhyt, hento tyttöystävä (tai vastaava) siinä auttamassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
377
:hmm: mitä tuo tarkoittaa?

Viikon säästövinkkinä konetiskiaineessa on aika pitkälti samat vaikuttavat aineet kuin näissä muissakin tähän tarkoitetuissa puhdistusaineissa, kuten PBW. On vaan jäätävän paljon halvempaa kuin vaikka PBW. Kannattaa vaan ehdottomasti valita hajusteeton versio, kuten esim. Rainbow konetiskijauhe. Pitkään olen tuolla Reiskalla pessyt panovälineeni ja tyytyväinen olen. Jos nyt jotain negatiivista voi sanoa, liukenevuus veteen voisi olla vähän parempi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190

Viikon säästövinkkinä konetiskiaineessa on aika pitkälti samat vaikuttavat aineet kuin näissä muissakin tähän tarkoitetuissa puhdistusaineissa, kuten PBW. On vaan jäätävän paljon halvempaa kuin vaikka PBW. Kannattaa vaan ehdottomasti valita hajusteeton versio, kuten esim. Rainbow konetiskijauhe. Pitkään olen tuolla Reiskalla pessyt panovälineeni ja tyytyväinen olen. Jos nyt jotain negatiivista voi sanoa, liukenevuus veteen voisi olla vähän parempi.
En tiedä kirjoitinko joskus aiemmin, mutta meille on kaustinen sooda biltemasta, eli kansankielellä lipeä löytänyt paikkansa panolasta.
(samaa tavaraa monesti noissa konetiskiaineissa jne seassa myös).
Toki senverran väkevää tavaraa, että kunnolliset kumihanskat ja suojalasitkin käyttäessä on paikallaan.

Toinen mainittava löytö teräshilppeiden omistajille on sitruunahappo puuilon hevostarvikeosastaolta passivointiin:

Näillä kiiltää rosterit hyvin :asif:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Tässä välissä olen tehnyt Brett IPAn. Panimonurkan Max sanoi, että käytä ensin jollain toisella hiivalla ja sitten pulloihin brettaa. En tehnyt näin. Lisäksi tämä ei ole Saison, vaan enemmän hedelmäinen IPA.

Nyt se on käynyt 1054 -> 1007, ihan niinkuin ohje sanoi ja hiivana on 100% tämä:

Pullottelen viikonloppuna ja nyt mietin paria asiaa:
  1. Laitanko kuinka paljon jälkikäymissokeria? Tämä menee ensisijaisesti lasipulloihin kellariin kypsymään. Yleensä noin 4g olen laittanut 0.5L pulloon.
  2. Pitäisiköhän miettiä myös PET-pulloja? Ne päästäisivät happea läpi (nähtävästi lisää funkkia oluessa) ja olisi pienempi mahdollisuus pullopommeille.
Tapani mukaisesti teen joka tapauksessa pari PET-pulloa, että näen ylipaineen ja osaan varautua, mutta lasipullojen kanssa pitää sitten juoda ne kaikki tai avata ja miettiä karbonointia uudestaan, jos painetta tulee liikaa?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Tässä välissä olen tehnyt Brett IPAn. Panimonurkan Max sanoi, että käytä ensin jollain toisella hiivalla ja sitten pulloihin brettaa. En tehnyt näin. Lisäksi tämä ei ole Saison, vaan enemmän hedelmäinen IPA.

Nyt se on käynyt 1054 -> 1007, ihan niinkuin ohje sanoi ja hiivana on 100% tämä:
Tuossahan on kaksi eri kantaa, brett ja joku tavanomaisempi hiiva. Ne ovat vain kätevästi yhdessä pussissa. Lopputuloksena siis ns. yhteiskäyminen ja toivottavasti kummankin kannan halutut ominaisuudet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Ei pitäis 8g/litra pullotussokereilla saada (viatonta) lasipulloa rikki.
Omaan korvaan 8g/l kuulostaa aika isolta määrältä, riippuen missä lämpötilassa olut on pullotettaessa.

Yleensä olen suosinut 5g/l tai alle, mielummin hieman flätti kuin pullopommi tai sellainen jota pitää jäähdyttää viikon ja kaataa hitaasti ettei kuohu yli.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 586
Omaan korvaan 8g/l kuulostaa aika isolta määrältä, riippuen missä lämpötilassa olut on pullotettaessa.

Yleensä olen suosinut 5g/l tai alle, mielummin hieman flätti kuin pullopommi tai sellainen jota pitää jäähdyttää viikon ja kaataa hitaasti ettei kuohu yli.
Mulla on ollut pullotusaikana 7g per litra ihan perus ilman pullopommeja tai kuohuvia oluita.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 485
Viestejä
4 163 923
Jäsenet
70 415
Uusin jäsen
Toivokipina

Hinta.fi

Ylös Bottom