Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Pelkkä tuotteen hinta ratkaisee. Pitää olla max. 22 € alennuksen kanssa, jotta välttyy alvin ja postin palkkion maksamiselta. Nyt kyllä tais osua kökkö tuulettimeen sulla ja joudut maksamaan. Itse sain 0.87€ alennuskupongin, joka pelasti koko jutun. Oheisen kuvakaappauksen lähetin tulliin enkä joutunut maksamaan mitään.Jostain syystä tuo total olikin US $43.91. Ei taida mennä läpi
Tuskin.
Onko täällä lämmönsiirrosta ymmärtäviä ihmisiä?
Olen nyt tutkiskellut vähän 20-litran Braumeister Plussan jäähdytyshommia ja tuli vastaan tämmöinen tilanne:
(Sama resepti molemmissa. Vierrettä ei liikutettu millään jäähdytyksen aikana.)
1. Laitteen omaa jäähdytysvaippaa ja immersiojäähdytintä käyttämällä jäähdytys kesti 34 minuuttia 30 asteeseen. Tämän jälkeen sekoitus ja lämpöanturin lukema asettui 11 asteeseen
2. Pelkkää immersiojäähdytintä käyttämällä jäähdytys kesti 17 minuuttia 25 asteeseen. Sekoituksen jälkeen lämpötila oli 25 astetta.
Miksi pelkkä immersiojäähdytin jäähdytti vierteen tasaisemmin? Onko selitettävissä jotenkin lämmönsiirron ilmiöillä vai onko tässä vain käynyt niin että lämpöanturin päällä on ollut kaikenlaista muhjua ja anturi antoi oikean arvon vasta kun vierrettä sekoitti ja anturi tuli mahdollisesti esiin?
Teinpä Pregolle ohjauksen Rasperry Pilta ja asensin CraftBeerPi 3:n.
Tutkailin kattilan elektroniikkaa, ja totesin, että Pregon lämmityselementtejä ohjataan yksinkertaisesti nostamalla kullekin elementille ohjaussignaali ylös, joka sitten transistorin läpi kytkee virrat releellä. Tein pienen piirilevyn, joka yhdistetään Pregon omaan liittimeen, ja jonka läpi kulkevat muut liittimen signaalit suoraan, paitsi kaksi ohjaussignaalia, jotka on kytketty Rasperry Pin GPIO-pinneille. Levyssä on kaksi liitintä, joista toiseen voi kytkeä Pregon oman kaapelin, jolloin laitteen oma ohjauspaneeli näyttää myös lämmöt, mutta lämpötilan säätö ei tietenkään toimi siitä. Lisäksi hommasin upotettavan DS1820-lämpötila-anturin, joka kytkeytyy myös suoraan Raspin pinneihin.
CraftBeerPi osaa lukea lämpötilan ja kytkeä pinnit ylös, täten ohjaten kattilan releitä. Valitettavasti se ei tajua, että yhdessä kattilassa voisi olla kaksi lämmityselementtiä, joten tällä hetkellä pitää isompaa 2000 W elementtiä käyttää manuaalisesti nopeaan lämmitykseen, ja lämpötilan pito tapahtuu automaattisesti 500 W elementillä.
500 wattia näyttäisi olevan sen verran vähän 15 litralle nestettä, että yksinkertainen "päälle kun lämpötila < T, pois kun >= T" näyttää pitävän lämmöt ~0,5 °C tarkkuudella. Plugineista löytyy myös PID-algoritmeja, mutta 500 watin elementti nostaa lämpötilaa n. 0,1 °C/min, eikä PIDAutoTuner puolentoista tunnin ajelun jälkeen ollut saanut mitään aikaan. Pitänee muokata se jotenkin käyttämään kumpaakin lämmityselementtiä.
Kuvia:
@Pantsai @Darep ja muut...tilasitteko kyseisen minikegin kannen? Olisin vain kysynyt vaikuttaako teistäkin siltä, että o-renkaat ovat vähän liian pienet? Ite kytkin kerran ball lockin nestepuolelle ja liitäntä vuosi hieman. Tämä tapahtui vain kerran ja sain asian korjattua. Nyt mulla on olut käymässä, pieni erä fermzillassa, josta hiilari talteen sarjassa olevaan 2 nimikegiin, joista toinen tämä uusi. Käymisen loputtua huomasin, että linja vuotaa hiilaria pihalle jostain. Tosiaan aivan älyttömän vähän. Spunding valvessa illalla noin 3 psi ja tänä aamuna nollissa. Vuoto on niin pientä, että vaikea huomata. Otin tuon uuden minikegin nyt erilleen linjasta, heitin siihen hiilaripullosta 5 psi ja laitoin spundingin kiinni. Katsotaan pysyykö paineet. Älyttömän ärsyttävää metsästää pientä vuotoa.
Ei oo juurikaan väliä kumpaa pohjamallasta käyttää, joskus ollaan jopa käytetty maris otteria, mutta tuntuu toimivan melkein millä tahansa perus vaalealla ohramaltaalla. Toi conan x wlp644 on siis nimenomaan new england hiivan ja wlp644 risteytys ja london fog / new england hiivoista on myös kokemusta, kaikki tollaset hedelmäestereitä tuottavat toimivat ihan näppärästi ja tollasilla sanotaan 10g/litra kuivahumalamäärillä ei noi esterit tunge läpi. Vedetään reilu 20 litran satseihin (niin että lopputulemana on kegillinen) 100-150g whirlpooliin ja 2x 100g kuivahumalana. Eli yleensä ostetaan satsiin 300g humalaa. Ollaan whirlpooliin/steeppiin laitettu viime satseissa aina noiden lisäksi 50g columbuksen käpyä, kun sain sitä puolen kilon säkin taannoin jonain panimon ylijäämäkamana (jakoi harrastajille säkeissä) niin se on hyvä täydennys. Starttaillaan jäähdytys aina suoraan flameoutissa ja dumpataan humalat sinne niin ehtii vähän irrota katkeroakin. Joskus jopa steepataan vartti ennen jäähdytystä.
Nyt ens viikonlopun satsiin aiotaan laittaa 50g columbuksen käpyä flameout steeppiin/whirlpooliin ja sitten citra mosaic galaxy eldorado kombosta otetaan 150g, yhdistetään 1-2 litraan vettä vakuumipussiin ja sous videtetään tosta humalatee mikä dumpataan tonne bissen sekaan ja loput 250g kuivahumaloidaan sit vielä päälle.
Ongelmana on suurimmaksi osaksi CraftBeerPin API:n oletukset. Pitää joko muuttaa koko systeemi oikeasti tukemaan useampaa actoria, tai sitten tehdä ruma purkka ohittaen normaalin logiikan. Lisäksi PID vaatii tehon säätöä, jonka voi toteuttaa PWM-tyylisesti, joka vaatii oman kikkailunsa kahdella elementillä. Katsellaan jaksanko tehdä asialle mitään, kun lämpö pysyy melko hyvin tasaisena nytkin.En tie valitettavasto craftbeerpiesta yhtään mitään mut voisko siinä toimia esmes tämänkaltainen kaava
katso liitettä 519157
Jouduitko maksaan alvit ?Joo, oma kegi vapautettiin tullista kuljetukseen. Ilmoittelen miten oma kansi pitää painetta
Toki! Viestilläni tarkoitin, että ärsyttävä etsiä pientä vuotoa, kun vuotokohtia voi olla useita. Mutta olihan se tuon uuden kannen liittimen o-rengas. Ensin kokeilin silikonirasvalla, muttei auttanut. Sitten muistin, että mulla on varalla o-renkaita, jotka tuli corny kegin mukana. Vaihdoin sellaisen siihen ni ei vuoda enääEikö tuon nyt voi korjata vaan uudella o-renkaalla tai ehkä jopa kegirasvalla?
EnJouduitko maksaan alvit ?
piti jemmata suoraan startterista - tuore ja terve tavara
Kokeile lämpötilan nostoa. 1c-2c yleensä riittää
Ihan turha vetää gelatiinit minikegiin. Ekat desit tulee sitä gelatiinipuuroa sieltå eli hävikkiä tuleeNyt on nätin näköistä. Gelatiinista puheen ollen tuli eilen kegitettyä ipa pariin minikegiin. Laitoin myös gelatiinin menemään suljettuna siirtona limpparipullosta letkua pitkin. Vasta jälkeen päin tajusin, et hemmetti piti kaasuportista tuikata liuos sisään eikä nestepuolelta. Toki perään vähän pöräyttelin hiilarilla, että menee perille. Saa nyt nähdä onko mulla imuletku täynnä gelatiinia. Vähän vaan huolettaa aiheuttaako vaahtoamista tms...
Ajattelin tehdä ruis-IPAn. Mitään ideoita mallaspohjaksi? Värin olisi tarkoitus olla punertava.
Nyt on jotain kummallista menossa, kun tuli tehtyä vehnäolutta. Olettaisin että mäskäyslämpötila oli alhainen, johon viittaa myös alhainen OG mutta käymiskaapissa iSpindel raportoi tällä hetkellä ominaispainoksi 1.003. Pelkonahan on tietysti villihiiva, mutta toisaalta kokemuksia WB06 osalta löytyy myös sellaisia että on käyttänyt todella kuivaksi.
OG: 1.042
Nyt: 1.003
Apparent attenuation laskennallisesti: 93%.
Voihan tuo olla iSpindelin kalibrointikin heittäneen häränpersettä, joten täytyy tarkistaa vielä ihan koholla tuo oluen tila kunhan on varma merkki käymisen pysähtymisestä. Nyt viimeisen kahden päivän aikana on tultu alas 0.002 pistettä.
turbohiivaa , tosin voi tulla lieviä sivumakuja ja menee kuivaksi
Tuo 1.020-1.030 on mielestäni vielä aivan normaali tulos oluelle joissa on paljon erikoismaltaita (tummia ja paahdettuja esim.).
Ainakin minulla Motonetin tarjous Pregossa lämpötilanäyttö heittää liki kymmenen astetta . Tuli vähän laihan oloista sahtia ekalla kokeilulla. Leivinhiivalla .
Olikos jollakin kätevää ratkaisua millä tiivistää iSpindelin korkki kiinni kierteisiin?
Sama kävi mielessä, mutta mietin sopiiko ne parhaiten lähinnä metalli-metalli liitoksiin?Putkiteippi/teflonteippi/unitape on ainut mikä tulee mieleen.
Sama kävi mielessä, mutta mietin sopiiko ne parhaiten lähinnä metalli-metalli liitoksiin?
Ispindlen korkista en tiedä saisko sinne tiivistettä mutta miksi oot noissa muissa käyttänyt? Duotightit tiivistyy sillä liitoksen kartiolla samoin kuin john guestit, carbonation capeissa on tiiviste ja fermzillan aukon kierteet ei edes voi osallistua tiiveyteen vaan kyse on siitä sisäkannen O renkaasta.Itse olen käyttänyt unitapea ihan duotightin kierteissä ja carbonation cappien kanssa. Ja fermzillan ison aukon "mutterissa""
Ispindlen korkista en tiedä saisko sinne tiivistettä mutta miksi oot noissa muissa käyttänyt? Duotightit tiivistyy sillä liitoksen kartiolla samoin kuin john guestit, carbonation capeissa on tiiviste ja fermzillan aukon kierteet ei edes voi osallistua tiiveyteen vaan kyse on siitä sisäkannen O renkaasta.
Fermzillalla ei tuosta syystä ole mitään perusteita kiristää sitä kansiosaa paikoillaan pitävää rengasta tiukemmalle, kuin mitä se löysänä pyörii, koska sen kannen tiukkuus ei lisää tiiveyttä. Kelasin vaan mainita tän kun näkee videoita missä sitä kantta avataan sellasilla öljynsuodattimen irrotus työkaluilla kun itsellä se pyörii auki löysästi kun vaan päästää paineet ulos fermzillasta.
Kyllä mulla ainakin neipa on jäänyt ihan vakiovalikoimaan kotipanoissa. Tarjoaa jotain sellasta, mitä on suht heikosti laadukkaana saatavilla ruokakauppavalikoimasta tai edes alkosta ja suunmukainen bisse itselle, että en mä nyt tiedä oliko se niin ohimenevä muotivillitys. Vastahan toi oluttyyli on kymmenkuntavuotta sitten keksittykin.Sama "buumi" kuin parisen vuotta sitten oli NEIPA. Muodikkaat "eipäoikeestimitään" kuin yleensä on mallimaailmassa no ehh .... hipsteri-maailmassa tässä tapauksessa