Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Riippuen paineesta, voi kyllä vaahdota hyvin paljon, jos ei päästele rauhallisesti niitä paineita pois ennen kuivahumalointia.

--

Ollaan kaverin kanssa koetettu myös hiivankeräysastiaan ja siitä venttiili auki, mutta sinne saattoi jäädä happea, niin ei tehdä niin enää. Kyllä se päältä sekaan on toiminut paremmin. Kerran kyllä rupesi vaahtoamaan ja ei saatu kiinni ajoissa ja sieltä tuli vaahtoa vähän lattiallekin..
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Ite päästän yleensä aika rajusti varoventtiilistä paineet niin kuohuu pahimmat ennen kannen avaamista -> ei oo kuohunut kertaakaan humaloidessa. Sellasta pitää väittää että päästää hissukseen esim spunding valvella paineet, koska se välttää kuohumista niin kuohuu sit humaloidessa
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
jonesky12345:

Miltä tämä resepti vaikuttaisi sun silmään? Vähän hakusassa tuo OG NEIPA:lle että mikä olisi sopiva?


Muutama kysymys vielä:

- resepti ei varmaan näytä IBU:ja oikein, koska olen laittanut tuohon 80 asteen flame outin. Koskaan en ole tehnyt noin, että flame outissa pelletit sisään ja odottelen lämpötilan laskua 80 asteeseen. Onko tuo siis suositeltu tyyli, jotta tulisi vähän katkearokin?
- onko tuo single infusion mäskäys 65 asteessa ihan ok?
- mitä mieltä olet tuosta omasta OG:sta ja ABV:sta?
- onko paineet tässä reseptissä ihan ok?
- teettekö cold crashin 7.päivänä ja sitten 8. päivänä kegitys? Näin nuo ekat kuivahumalat ei olisi oluessa kuin max. 6 vuorokautta
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
jonesky12345:

Miltä tämä resepti vaikuttaisi sun silmään? Vähän hakusassa tuo OG NEIPA:lle että mikä olisi sopiva?


Muutama kysymys vielä:

- resepti ei varmaan näytä IBU:ja oikein, koska olen laittanut tuohon 80 asteen flame outin. Koskaan en ole tehnyt noin, että flame outissa pelletit sisään ja odottelen lämpötilan laskua 80 asteeseen. Onko tuo siis suositeltu tyyli, jotta tulisi vähän katkearokin?
- onko tuo single infusion mäskäys 65 asteessa ihan ok?
- mitä mieltä olet tuosta omasta OG:sta ja ABV:sta?
- onko paineet tässä reseptissä ihan ok?
- teettekö cold crashin 7.päivänä ja sitten 8. päivänä kegitys? Näin nuo ekat kuivahumalat ei olisi oluessa kuin max. 6 vuorokautta
Yleensä siis flameouttiin humalat ja jäähdytys käyntii max vartti katkerolämpöjen yläpuolella esim. Me vedetää.strike 75 asteiseen veteen ja mäskäys 70-75, parempi neipalle, jää vähän makeutta, mut tää on makuasia. Og hyvä ja resepti näyttää hyvältä. Joo about tol aikatualul kuivahumalointi. Joskus siirretää ilman cold crashiakin ku on sellane suodatin fermzillan letkussa ni saa ikäänku kegiin sekundääriin esim vajaaks viikoks ni siivoutuu diacetyylit yms
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Yleensä siis flameouttiin humalat ja jäähdytys käyntii max vartti katkerolämpöjen yläpuolella esim. Me vedetää.strike 75 asteiseen veteen ja mäskäys 70-75, parempi neipalle, jää vähän makeutta, mut tää on makuasia. Og hyvä ja resepti näyttää hyvältä. Joo about tol aikatualul kuivahumalointi. Joskus siirretää ilman cold crashiakin ku on sellane suodatin fermzillan letkussa ni saa ikäänku kegiin sekundääriin esim vajaaks viikoks ni siivoutuu diacetyylit yms
Oho, kuulostaa kyllä tosi korkealle mäskäyslämmölle?! Voisihan sitä itsekin harkita vaikka 67-68 astetta.

Tarkoitatko että heitätte flame outin jälkeen pelletit sisään ja sitten 15 min sisään alatte jäähdyttämään immersiojäähdyttimellä nopeasti alle 80 asteen ja siitä kohti hiivauslämpöä? Vai mihin viittaat tuolla " jäähdytys käyntii max vartti katkerolämpöjen yläpuolella"?
Itse en whirlpooleja pyörittele kun löytyy tuo valepohja.

Mulla on kans se filtteri dib tubessa, mutta en ole päässyt testailemaan. Jos se toimii, niin silloinhan olisia parempi jättää cold crash tekemättä. Toki kyllähän se hazy droppaa jonkun verran jos karbonoi viileässä (?)

Mut joo, jos tosta reseptistä ei muuta kommentoitavaa ole, niin kokeilenpa tätä!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Oho, kuulostaa kyllä tosi korkealle mäskäyslämmölle?! Voisihan sitä itsekin harkita vaikka 67-68 astetta.

Tarkoitatko että heitätte flame outin jälkeen pelletit sisään ja sitten 15 min sisään alatte jäähdyttämään immersiojäähdyttimellä nopeasti alle 80 asteen ja siitä kohti hiivauslämpöä? Vai mihin viittaat tuolla " jäähdytys käyntii max vartti katkerolämpöjen yläpuolella"?
Itse en whirlpooleja pyörittele kun löytyy tuo valepohja.

Mulla on kans se filtteri dib tubessa, mutta en ole päässyt testailemaan. Jos se toimii, niin silloinhan olisia parempi jättää cold crash tekemättä. Toki kyllähän se hazy droppaa jonkun verran jos karbonoi viileässä (?)

Mut joo, jos tosta reseptistä ei muuta kommentoitavaa ole, niin kokeilenpa tätä!
Siis suurinpiirtein noin toi steeppi. Ei crashi tms hazyyn vaikuta.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Siis suurinpiirtein noin toi steeppi. Ei crashi tms hazyyn vaikuta.
OK. Osaatko arvioida miten pitkään annatte olla whirlpool humaloiden yli 80 asteessa?
Siinähän kyllä kestää tosi pitkään luonnollisesti jäähdytellä kiehuvasta vaikka 80 asteeseen.

Eli jos pitää vaikka 10 minsaa +90 asteessa ja sitten alkaa jäähdyttää, niin sieltä saa +90 asteesta saa katkeroa ja sitten kun mennään 80 astetta ja sen alle, niin saa vielä mahdollisesti flavoreita mukaan?

Suurin piirtein tolleen? Eli oltaisiin ehkä yhteensä vartti yli 80 asteessa (jos käyttää immersiojäähyä).

Mietin olisiko fiksua antaa olla +90 asteessa vaikka 10 min, laskea lämpö 80 asteeseen ja pitää siinä toinen 10 min ja sitten jäähdyttää pitsauslämpöön?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Ei se oikeesti oo niin kriittistä, tollanen kattila jäähtyy vartissa helposti melkein sinne 90 ja heti kun iskee jäähdytysveden ni mennään niin vauhdilla alle isomerisoitumislämpöjen ettei me tollasta olla mietitty. Jos katkerot pelottaa ni paa ekal kerral 5 minsaa steeppiä ja jäähdytä sit ja seuraaval kerral enemmän. Ei se neipa katkeroiden puutteeseen kaadu, omaan suuhun pieni määrä niitä kuitenkin sopii.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
- resepti ei varmaan näytä IBU:ja oikein, koska olen laittanut tuohon 80 asteen flame outin. Koskaan en ole tehnyt noin, että flame outissa pelletit sisään ja odottelen lämpötilan laskua 80 asteeseen. Onko tuo siis suositeltu tyyli, jotta tulisi vähän katkearokin?
Itse edellisessä neipassa annoin lämpötilan laskea 80C ja sitten tuo hop stand. Onnistui kyllä ainakin katkeroiden puolesta.
- onko tuo single infusion mäskäys 65 asteessa ihan ok?
On ok, nykyaikaiset maltaat mäskäytyy vallan mainiosti lämpötiloissa 50-70 astetta.

- mitä mieltä olet tuosta omasta OG:sta ja ABV:sta?
Näyttää ok:lta, kannattaa tosin henkisesti varautua että huuhtelu ei onnistu niin hyvin kuin olettaa. Noin suuri määrä kauraa ja vehnää mäskissä tekee siitä enemmän tai vähemmän heikosti suodattuvaa, vaikka kuinka laittaa riisin kuoria. Joskus vetää hyvin, joskus taas ei yhtään.

- onko paineet tässä reseptissä ihan ok?
Ei ole vielä kokemusta paineistetusta käymisestä niin paljoa, mutta laittaisin pääkäymisen lopulla vähän enemmän painetta, kun sitten cold crashissa se olut imee sitä co2:sta itseensä enemmän niin paineet laskee luonnostaan.

- teettekö cold crashin 7.päivänä ja sitten 8. päivänä kegitys? Näin nuo ekat kuivahumalat ei olisi oluessa kuin max. 6 vuorokautta
Kuulostaa järkevältä tuo. Yli viikon kun alkaa menemään niin alkaa uuttumaan enemmän ruohoisia aromeita. Ehdottomasti kannattaa laittaa kuivahumalaa jo reilusti käymisen aikana niin aromit tasoittuu. Varsinkin citralla on pahimmillaan tapana olla todella terävä kissankusimainen aromi jos se liian tuoretta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Itse edellisessä neipassa annoin lämpötilan laskea 80C ja sitten tuo hop stand. Onnistui kyllä ainakin katkeroiden puolesta.

On ok, nykyaikaiset maltaat mäskäytyy vallan mainiosti lämpötiloissa 50-70 astetta.


Näyttää ok:lta, kannattaa tosin henkisesti varautua että huuhtelu ei onnistu niin hyvin kuin olettaa. Noin suuri määrä kauraa ja vehnää mäskissä tekee siitä enemmän tai vähemmän heikosti suodattuvaa, vaikka kuinka laittaa riisin kuoria. Joskus vetää hyvin, joskus taas ei yhtään.


Ei ole vielä kokemusta paineistetusta käymisestä niin paljoa, mutta laittaisin pääkäymisen lopulla vähän enemmän painetta, kun sitten cold crashissa se olut imee sitä co2:sta itseensä enemmän niin paineet laskee luonnostaan.



Kuulostaa järkevältä tuo. Yli viikon kun alkaa menemään niin alkaa uuttumaan enemmän ruohoisia aromeita. Ehdottomasti kannattaa laittaa kuivahumalaa jo reilusti käymisen aikana niin aromit tasoittuu. Varsinkin citralla on pahimmillaan tapana olla todella terävä kissankusimainen aromi jos se liian tuoretta.
Joo toi on hyvä huomio, että etenkin citrat voi iskeä kokonaisuudessaan sinne käymisvaiheen kuivahumalaan, tasoittaa sitä aromia. Katkero ja mäskin lämpötila-asiat on makuasioita, ite oon tehnyt toistakymmentä neipaa vaihtelevilla menetelmillä tuon keiton loppuvaiheen humaloinnin osalta ja oon huomannut että pidempikään kuuman puolen steeppi ei ole mitään megakatkeroita antanut, yleensä tollanen 30 litranen kattila kun jäähtyy ilman jäähdytystäkin huoneenlämmössä sinne lähemmäs 80 astetta sen verran nopeasti mutta kannattaa testailla. Omaan suuhun pikku katkerot sopii neipaan. Toi korkeampi mäskäyslämpö on omissa neipoissa tullut pikkuhiljaa kun sellanen pieni jälkimakeus ja tuhdimpi runko on noussut sellaseksi omaan suuhun sopivaksi asiaksi.

Ekoissa neipakokeiluissa on riittävästi tekemistä reseptiikan kanssa niin kaikki hienosäätö ei ole niin tarpeellista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Vinkkejä seuraavaan tapaukseen:
Olen laittanut vanhenemassa olevan uutteen käymisastiaan, se on ollut siellä 9pv. Laitoin toiseen käymisastiaan samaan aikaan toista uutetta.
Tämä vanhenemassa ollut uute on nyt 1.024 ja nähtävästi lähti 1.055:sta (ohje sanoo, että 1.016 on valmista). Toinen uute on 1.010 (eli valmista) ja lähti alempaa.

Onko tätä mitenkään nopeutettavissa? Jouluna pitäisi olla käymispöntöt poissa ja tekisin vielä pari erää varastoon. Sitten olen oluet tältä vuodelta tehnyt.

--

Join muuten mittaputkilon molemmista ja EKG ei oikein maistu, tai erotu sieltä. Kuivahumaloitu 50g:lla.

edit: tämä oli tilanne lauantaina. Laitoin maanantaina vähän panimosokeria, että lähtisi käymään, nyt keskiviikkona on käynyt vähän alemmaksi ja on nyt 1020. Tällä mennään huomenna. Tai pejantaina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Itse edellisessä neipassa annoin lämpötilan laskea 80C ja sitten tuo hop stand. Onnistui kyllä ainakin katkeroiden puolesta.

On ok, nykyaikaiset maltaat mäskäytyy vallan mainiosti lämpötiloissa 50-70 astetta.


Näyttää ok:lta, kannattaa tosin henkisesti varautua että huuhtelu ei onnistu niin hyvin kuin olettaa. Noin suuri määrä kauraa ja vehnää mäskissä tekee siitä enemmän tai vähemmän heikosti suodattuvaa, vaikka kuinka laittaa riisin kuoria. Joskus vetää hyvin, joskus taas ei yhtään.


Ei ole vielä kokemusta paineistetusta käymisestä niin paljoa, mutta laittaisin pääkäymisen lopulla vähän enemmän painetta, kun sitten cold crashissa se olut imee sitä co2:sta itseensä enemmän niin paineet laskee luonnostaan.



Kuulostaa järkevältä tuo. Yli viikon kun alkaa menemään niin alkaa uuttumaan enemmän ruohoisia aromeita. Ehdottomasti kannattaa laittaa kuivahumalaa jo reilusti käymisen aikana niin aromit tasoittuu. Varsinkin citralla on pahimmillaan tapana olla todella terävä kissankusimainen aromi jos se liian tuoretta.
Joo, lähinnä mäskäyslämmön osalta mietin tuota FG lukua, että olisikoha hyvä jättää enemmän käymättömiä sokereita. Pitää testailla.

Kokeilen tuota flame out lisäystä ja sitten 10-15 min päästä jäähdytyksen aloitus. Seuraavalla kerralla voisi steepata suoraan 80 asteessa vartin ja seurata minkälaisia eroja tulee.

Huuhtelun osalta laskin tuota omaa mäskäystehokkuutta jonkun verran alaspäin. Nyt on ollut 85-90% vähän reseptistä riippuen. Voisi vaikka laskea 75% ja laittaa hitosti riisinkuoria ja jatkossa sitten tarkentaa tollaselle grain billille.
Selkeästi se grain bill siihen vaikuttaa, mutta etukäteen vaikea arvailla. Tietyille resepteille olen alkanut löytämään aika tarkat prosentit jo.

Voisi periaatteessa aloittaa käymisen vaikka 5 psi paineessa, jotta saisi estereitä maksimimäärän ja sitten lisätä käymisen lopussa vaikka 20 psi paineeseen, niin vähän joutuisammin saisi sitten karbonoitua.

Joneskyn tyylin mukaan ajattelin tehdä käymisen aikana ekan kuivahumaloinnin ja sitten pari päivää ennen cold crashia tai kegitystä toisen lisäyksen. Hyvä vinkki tuo, että citrat voisi heittää heti alussa käymisen aikana sisään! Korjaan sen reseptiin.

Kiitos kaikki vinkeistä taas! Laitan kommentteja kun bisse valmistuu.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Onko kukaan perehtynyt kuivahumalointiin kylmässä? Jostain luin, että cold crash lämpötiloissa kuivahumalointi antaisi reilummat flavorit jne
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Olen nyt vähän googletellut, miksi minun uutteeni on hidasta käymään.. Näin kävi kerran aikaisemminkin, lager-hiivani kanssa ja suoraan maltaista tehdyn pilsnerini kanssa.

Mutta siis.. nyt on hankinnassa erlenmeyer-pullo ja sillä ajattelin tehdä starttereita. Tähän liittyen tyhmä kysymys, mistä siihen saa korkin? Millainen korkki pitäisi ostaa?

Samalla voisin siirtyä omissa keitoksissani nestehiivojen käyttöön.

--

Tänä vuonna en enää tee olutta, mutta ensi vuonna ajattelin tummia ja alkoholipitoisia oluita koko rahalla :) Imperial stoutteja, jotain strong aleja ehkä chocolate porter.
Tämä siis talvi-kevät -akselilla. Kesällä taas kevyitä, hedelmäisiä ja raikkaita oluita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Olen nyt vähän googletellut, miksi minun uutteeni on hidasta käymään.. Näin kävi kerran aikaisemminkin, lager-hiivani kanssa ja suoraan maltaista tehdyn pilsnerini kanssa.

Mutta siis.. nyt on hankinnassa erlenmeyer-pullo ja sillä ajattelin tehdä starttereita. Tähän liittyen tyhmä kysymys, mistä siihen saa korkin? Millainen korkki pitäisi ostaa?

Samalla voisin siirtyä omissa keitoksissani nestehiivojen käyttöön.

--

Tänä vuonna en enää tee olutta, mutta ensi vuonna ajattelin tummia ja alkoholipitoisia oluita koko rahalla :) Imperial stoutteja, jotain strong aleja ehkä chocolate porter.
Tämä siis talvi-kevät -akselilla. Kesällä taas kevyitä, hedelmäisiä ja raikkaita oluita.
ite oon erlenmeyerpullossa startterin päälle laittanut vaan folion rutistettuna pullon kaulan ympärille.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Mikähän prosessissa mahdollisesti on pielessä kun valmiiseen tuotteeseen tulee hyvin pientä salmiakin makua? Kyseinen setti oli APA OG 1054 FG 1012 käyminen 5 päivää, kävi yhdellä pussilla US-05 ilman lisättyjä ravinteita. ABV ~ 5,50% oli ~80 asteinen whirlpool 20 min humalointia varten ja kuivahumalointi lopuksi. Olut oli omaan makuun kaikin puolin muuten onnistunut hyvin pientä sivumakua lukuun ottamatta. Eli mistä moinen maku voisi johtua?

Toinen kysymys valoon liittyen, oletteko suojannut käymispöntöt jotenkin valolta ? olen miettinyt että pitäisikö musta t-paita heittää pöntön päälle? toki tuleva valo on hyvin vähäistä mitä nyt jotain luonnonvaloa joulukuussa suljettujen sälekaihdinten läpi tulee mutta voiko se aiheuttaa ongelmia?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Mikähän prosessissa mahdollisesti on pielessä kun valmiiseen tuotteeseen tulee hyvin pientä salmiakin makua? Kyseinen setti oli APA OG 1054 FG 1012 käyminen 5 päivää, kävi yhdellä pussilla US-05 ilman lisättyjä ravinteita. ABV ~ 5,50% oli ~80 asteinen whirlpool 20 min humalointia varten ja kuivahumalointi lopuksi. Olut oli omaan makuun kaikin puolin muuten onnistunut hyvin pientä sivumakua lukuun ottamatta. Eli mistä moinen maku voisi johtua?

Toinen kysymys valoon liittyen, oletteko suojannut käymispöntöt jotenkin valolta ? olen miettinyt että pitäisikö musta t-paita heittää pöntön päälle? toki tuleva valo on hyvin vähäistä mitä nyt jotain luonnonvaloa joulukuussa suljettujen sälekaihdinten läpi tulee mutta voiko se aiheuttaa ongelmia?
Oon nakannut läpinäkyvän fermzillan päälle ihan vaan pyyhkeen valolta suojaamaan.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Onko kukaan perehtynyt kuivahumalointiin kylmässä? Jostain luin, että cold crash lämpötiloissa kuivahumalointi antaisi reilummat flavorit jne
Jos haluaa perehtyä niin tästä Scott Janishin artikkelista ainakin pääsee syvälle tutkimustuloksiin, öljyihin yms. A Case for Short And Cool Dry Hopping - Scott Janish – ja varmaan tuo Janishin kirja menee vielä syvemmälle :)

Oma ymmärrys että vain kokeilemalla selviää et sopiiko tiettyyn reseptiin viileämpi, ei ole mitään Totuutta(tm) että aina viileämpi olisi parempi.

Pari exBEERimenttiä kans löytyy: Impact Of Beer Temperature When Dry Hopping A Double IPA | exBEERiment Results! ja Dry Hop Temperature: Warm vs. Cool | exBEERiment Results!
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Onkos kukaan fermentoinut kovissa lämmöissä pintahiivoilla paineen alla? Eilen karkasi New England American East Coast hiivalla lämmöt 22 asteesta 27 asteeseen yön aikana. Painetta oli reilu 10 psi siinä vaiheessa. Nyt on jäähdytelty takaisin normilämpöihin, mutta se kerkesi olla kovassa lämmössä n. 12 tuntia.

Villejä veikkauksia tuleeko miten rajusti off flavoreista tällä hiivalla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 127
Mahtavaa, Brewmonk taisi sanoa sopimuksen irti. Ei suostu millään keittämään, mittarilla vetää vain 740w seinästä eli varmaan osa vastuksista paskana? Alle 2v vanha, eihän tuossa taida takuuta olla kuin vuosi... (Laposta ostettu)
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Mahtavaa, Brewmonk taisi sanoa sopimuksen irti. Ei suostu millään keittämään, mittarilla vetää vain 740w seinästä eli varmaan osa vastuksista paskana? Alle 2v vanha, eihän tuossa taida takuuta olla kuin vuosi... (Laposta ostettu)
Kannattaa koittaa vedota tuote- ja virhevastuulakiin, eli käytännössä siihen, että on kohtuullista odottaa tämän tason ja hintaisen laitteen kestävän käyttökunnossa yli kaksi vuotta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Onkos kukaan fermentoinut kovissa lämmöissä pintahiivoilla paineen alla? Eilen karkasi New England American East Coast hiivalla lämmöt 22 asteesta 27 asteeseen yön aikana. Painetta oli reilu 10 psi siinä vaiheessa. Nyt on jäähdytelty takaisin normilämpöihin, mutta se kerkesi olla kovassa lämmössä n. 12 tuntia.

Villejä veikkauksia tuleeko miten rajusti off flavoreista tällä hiivalla?
Kesällä saattoi käydä näin (ja yli 12h), mutta sivumaut kyllä tasoittui kylmäkaapissa kuukauden sisään. Tai Helles-oluestani en tiedä, sitä meni 10L viemäriin suoraan kegistä :(
 
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Mahtavaa, Brewmonk taisi sanoa sopimuksen irti. Ei suostu millään keittämään, mittarilla vetää vain 740w seinästä eli varmaan osa vastuksista paskana? Alle 2v vanha, eihän tuossa taida takuuta olla kuin vuosi... (Laposta ostettu)
Valmistajalta on 3 v takuu, kannattaa siis olla sinne päin yhteydessä jos lapon kanssa ei etene.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Joo tämä on käytetty huoneen lämmössä (22 astetta) ja ilman paineistusta.
Juu, veikkaisin ite et hiiva tällä kertaa tuossa korkeammasta lämmöstä johtuen tehny fenolia joka maistuu sulle sitten salmiakille :D Uutta olutta tulille vaan! :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Joo, oliko sulla painetta päällä yhtään?
Kyllä muistaakseni molemmissa, varsinkin Hellesissä, kun siitä meni puolet kegiin suoraan. Kaikki kegittämäni oluet olen pyrkinyt tekemään fermzillassa, kun siitä saa paljon synergiaetua.

Ja nämä siis tehty kesähelteillä, eli lämpöä saattoi olla.

Paineita on jotain väliltä 10-20 PSI, yleensä siinä 15 kohdalla. Annan yleensä käydä ekan yön ja sitten säädän paineenvapautusventtiiliä fiilispohjalta.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Juu, veikkaisin ite et hiiva tällä kertaa tuossa korkeammasta lämmöstä johtuen tehny fenolia joka maistuu sulle sitten salmiakille :D Uutta olutta tulille vaan! :)
Juu uudet on jo tulilla ja edelliset kohta jo juotu. Paineistus taitaa auttaa kyseisten sivumakujen kanssa niin että kun tuohon All Rounderiin lyön tänään postista hakeman paineustus setin kiini niin korkeampi lämpötilakaan ei pitäisi enää pilata nautintoa.

Päätin kokeilla kepillä jäätä ja kysyin paikalliselta vesiyhtiöltä veden profiilista tarkempia tietoja ja sain 15 min sähköpostin lähettämisen jälkeen 500 metrin päästä otetun näytteen analyysin, 4 sivua tekstiä :D totesin että veden kanssa leikkiminen on niin halpaa että voisi sitä yrittää vähän parempaan suuntaan ruuvata.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 127
Mahtavaa, Brewmonk taisi sanoa sopimuksen irti. Ei suostu millään keittämään, mittarilla vetää vain 740w seinästä eli varmaan osa vastuksista paskana? Alle 2v vanha, eihän tuossa taida takuuta olla kuin vuosi... (Laposta ostettu)
Vika oli jatkojohdossa. Brewmonk on kiinni tuollaisessa 3m pituisessa jatkojohdossa, ei haaroitettu vaan yksi pistoke. Vaihdoin toiseen samanlaiseen jatkojohtoon niin nyt mittarin mukaan tulee täyden 2500W tehot ja tuolla toisella johdolla tosiaan nyt vain se ~740W joka on toiminut aikaisemmin moitteetta.

Todella omituista, ehkä joku sähkäri voisi selittää miten on mahdollista?

Edit: Paskat, taas tipautti tehot hetken kuluttua tuonne 750W. Perkele.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Mahtavaa, Brewmonk taisi sanoa sopimuksen irti. Ei suostu millään keittämään, mittarilla vetää vain 740w seinästä eli varmaan osa vastuksista paskana? Alle 2v vanha, eihän tuossa taida takuuta olla kuin vuosi... (Laposta ostettu)
Kannattaa koittaa vedota tuote- ja virhevastuulakiin, eli käytännössä siihen, että on kohtuullista odottaa tämän tason ja hintaisen laitteen kestävän käyttökunnossa yli kaksi vuotta.
Vika oli jatkojohdossa. Brewmonk on kiinni tuollaisessa 3m pituisessa jatkojohdossa, ei haaroitettu vaan yksi pistoke. Vaihdoin toiseen samanlaiseen jatkojohtoon niin nyt mittarin mukaan tulee täyden 2500W tehot ja tuolla toisella johdolla tosiaan nyt vain se ~740W joka on toiminut aikaisemmin moitteetta.

Todella omituista, ehkä joku sähkäri voisi selittää miten on mahdollista?

Edit: Paskat, taas tipautti tehot hetken kuluttua tuonne 750W. Perkele.
Ei muutakun eka testiä suoraan 16A nallin takana olevasta pistorasiasta ja sen jälkeen myyjälle reklamaatiota jos edelleen toimii miten sattuu. Mennee takuun piikkiin ainakin jos vihjailee ystävällisesti, että EU:ssa kaikella on 24kk takuu ja virhevastuu jatkuu senkin jälkeen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 127
Ei muutakun eka testiä suoraan 16A nallin takana olevasta pistorasiasta ja sen jälkeen myyjälle reklamaatiota jos edelleen toimii miten sattuu. Mennee takuun piikkiin ainakin jos vihjailee ystävällisesti, että EU:ssa kaikella on 24kk takuu ja virhevastuu jatkuu senkin jälkeen.
Pitää ottaa Lappoon yhteyttä ja kysellä että miten homma hoituu heidän mielestä. Katselin tuota ohjekirjaa niin tosiaan näyttää että Brewmonkissa olisi kaksi vastusta: 700W/1200W ja 1800W. Eli täysi teho (2500W) tulee kun tuo 700W vastus menee 1800W kanssa päälle. Eli olisi tuo isompi 1800W vastus ilmeisesti mykkänä. Ota nyt sitten selvää mitä tuo 1200W tuossa meinaa sitten, olisiko että toimii 700-1200W välillä ja loput tehot hoituu tuon 1800W kanssa.

IMG_20201211_224824.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Pitää ottaa Lappoon yhteyttä ja kysellä että miten homma hoituu heidän mielestä. Katselin tuota ohjekirjaa niin tosiaan näyttää että Brewmonkissa olisi kaksi vastusta: 700W/1200W ja 1800W. Eli täysi teho (2500W) tulee kun tuo 700W vastus menee 1800W kanssa päälle. Eli olisi tuo isompi 1800W vastus ilmeisesti mykkänä. Ota nyt sitten selvää mitä tuo 1200W tuossa meinaa sitten, olisiko että toimii 700-1200W välillä ja loput tehot hoituu tuon 1800W kanssa.

Veikkaan, että vakio brewmonkissa tuo tehomaksimi 2500W on tehty softalla tai muulla tapaa, koska olettaisin että brewmonk magnuksessa on täysin samat vastukset ja sille mainostetaan 3000W tehoa.

Joka tapauksessa tuo "100W" portailla tapahtuva tehonsäätöhän tapahtuu katkomalla vastuksille menevää virtaa aikayksikössä.

Itsellä on jäänyt asiallinen kuva laposta, joten eiköhän homma hoidu. Mutta laita raporttia jos ei hoidu niin tietää sitten tilata halvemmalla muualta jos takuuasioiden hoidossa ei ole mitään etua siihen rahaan mitä lapolle rojuista maksaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
Mites, onkos kellään kokemusta bru-1 humalasta neipa reseptiikassa? Tilasin yakima valleyltä humalia ja nappasin tuotakin uutena tulokkaana. Muuten olis perus citra mosa galaxy komboa tarjolla. Vähän funtsin tässä, että pitäisikö tuon bru-1 humalan vähän pienemmässä sivuroolissa testinä vai miten.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Mites, onkos kellään kokemusta bru-1 humalasta neipa reseptiikassa? Tilasin yakima valleyltä humalia ja nappasin tuotakin uutena tulokkaana. Muuten olis perus citra mosa galaxy komboa tarjolla. Vähän funtsin tässä, että pitäisikö tuon bru-1 humalan vähän pienemmässä sivuroolissa testinä vai miten.
En oo tehny, mutta katoin taannoin videon missä käytettiin Verdantin "three bucket methodia" ja just tuo kombo ja kehuivat vuolaasti :) Täällä video (löytyy myös part 2):




Aattelin ite kans kokeilla samaa komboa joku päivä kun ehtii...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Brewbarrel Kotipanimo - Pulju.net Onko kellään tälläisistä kokemusta?? Pitääkö käymisvaiheessa paine korkin olla suljettu asennossa vai vipu vedettynä ylös??
Tuo on jännä. Ensinnäkin, siinä ei ole mitään suurta eroa siihen, että ostat jonkun 10L uutekitin. Paitsi tietenkin se, että se pullotetaan ja laitetaan jälkikäymissokerit.

Käytännössä tuossa laitetaan ensin malt extract, joka on todennäköisesti ihan perustavaraa (~10€ /1.5kg kaupoissa) . Sitten sitä maustetaan hop extractilla, joka käytännössä korvaa humalat. Humalat on noin vitosen , ja aina ei saa sopivaa kokoa, niin niitä roikkuu nurkissa.

Sitten jäähdytetään vesi sopivaan lämpötilaan (~20-25 astetta) ja laitetaan hiiva. Itse olen nyt 2-3 paketin perusteella päättänyt, että Cooper'sin uutteissa on se pullahiiva :) Jos hiivan ostaa erikseen, se on 3-10€, ja tätä kokeilua en ole vielä tehnyt, mutta se on seuraavana listalla, kun oluesta tulee pulaa (siis Cooper's-kitti ja parempi hiiva). Jos hiiva käy liian korkeissa lämmöissä, voi myös tulla sivumakuja, jotka vaikuttavat arvosteluihin. Semmoinen lähemmäs 20 astetta on hyvä lämpötila.

"Normaali" uutekitti pullotettaisiin tässä vaiheessa ja laitettaisiin sokerit. Mutta tässä ei sitten tarvita, kun juodaan suoraan käymisastista ja käytetään käymisen vapauttamia hiilidioksideja hapottamaan juoma.

Varmaan about 30€ saisi vastaavan setin Panimonurkalta ilman uutetta, 10/15/27L käymisämpärillä.
PET Pullo, ruskea ½ - 2l näitä monta

Ja tuossa se melkein olisi, ehkä joku iso kattila, suihkepullo ja sekoituskauha..
Ja ehkä kannattaisi vaihtaa tuo isompaan käymisämpäriin, ellei aio kattilamäskäystä tehdä.. Tämä maksaa 5€ ja ehkä pulloja pitää ostaa lisää.

..mutta pointtina ehkä tässä on, että samalla hinnalla saisi semmoisen uudelleenkäytettävän setin, niin kannattaako nyt noita 5L tynnyreitä ostella? Ainoa niissä on kätevä koko, mutta säilyvyyden kannalta olisi hyvä juoda kuitenkin yhdeltä istumalta, mikä on vähän epäoptimaalista, ellei ole kaveriporukkaa ja tuo olisi oma kontribuutio illan juomiksi. Jos juo itse kaiken, niin samalla määrällä maistaisi 10 eri olutta. (Tähän en kyllä ole itse päässyt, kun ei ole niin isot olutvarastot, mutta on tälläkin hetkellä 5 eri olutta kylmässä)
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
942FC333-C866-4C4D-B2A4-798B234C5D31.jpeg
choco stout näin uuden vuoden kunniaksi. Piti muovipullo jolla testailin hiilihapot korkata jo ennen tekeytymistä ja aika kivan makuistahan siitä oli tullut:kippis:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Löytyiskö porukalta toimivaa reseptiä perus Britti-alelle?

Eipä ole brittiä vielä tullut väännettyä ja kokemuksia kuuntelisin mielellään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 001
Löytyiskö porukalta toimivaa reseptiä perus Britti-alelle?

Eipä ole brittiä vielä tullut väännettyä ja kokemuksia kuuntelisin mielellään.
Eipä tuossa voi kovin paljoa vikaan mennä, kun ei lähde kikkailemaan.

Suurin osa mallaspohjasta Maris Otteria tai Golden promisea ja pieni twisti Crystal100 tms karamellimallas. Hiivaksi S-04 tai muu vastaava brittikanta.
Humalaksi sitten vaikka Challenger/Target/East kent goldings tai joku muu perinteinen jalohumala. Maltilliset määrät humalaa.

Britti-alehan voi olla aika mietoakin, aina sieltä alle neljästä prosentista reilu viiteen monesti. Jos mahdollista niin vähän kannattaa kontrolloida käymislämpötilaa, S04 saattaa ainakin lämpimässä alkaa tuottamaan vähän turhan paljon luumuisia vivahteita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
294
Eipä tuossa voi kovin paljoa vikaan mennä, kun ei lähde kikkailemaan.

Suurin osa mallaspohjasta Maris Otteria tai Golden promisea ja pieni twisti Crystal100 tms karamellimallas. Hiivaksi S-04 tai muu vastaava brittikanta.
Humalaksi sitten vaikka Challenger/Target/East kent goldings tai joku muu perinteinen jalohumala. Maltilliset määrät humalaa.

Britti-alehan voi olla aika mietoakin, aina sieltä alle neljästä prosentista reilu viiteen monesti. Jos mahdollista niin vähän kannattaa kontrolloida käymislämpötilaa, S04 saattaa ainakin lämpimässä alkaa tuottamaan vähän turhan paljon luumuisia vivahteita.
Kiitoksia tästä. Tuo käymislämpötilan kontrollointi on itselläni vähän haasteellista. Käyminen talon märkätiloissa ja lämpö aina vähän turhan korkea. Ss-brewtechin brewbucketilla mennään, vielä kun jonkun viilennyskaapin jostain kehittäisi.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 127
Pitää ottaa Lappoon yhteyttä ja kysellä että miten homma hoituu heidän mielestä.
Tähän jatkoa. Sain kattilan taas pelittämään, kävin liitännät läpi käsikopelolla ja putsailin pumpun yms. ja nyt on taas toiminut kuten pitää. Kerkesin olla jo Lappoon yhteydessä ja sieltä oltiin valmiita ottamaan laite palautuksena/reklamoimaan ja olisivat lähettäneet uuden tilalle. Tästä propsit Lapolle :thumbsup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 163
Eipä tuossa voi kovin paljoa vikaan mennä, kun ei lähde kikkailemaan.

Suurin osa mallaspohjasta Maris Otteria tai Golden promisea ja pieni twisti Crystal100 tms karamellimallas. Hiivaksi S-04 tai muu vastaava brittikanta.
Humalaksi sitten vaikka Challenger/Target/East kent goldings tai joku muu perinteinen jalohumala. Maltilliset määrät humalaa.

Britti-alehan voi olla aika mietoakin, aina sieltä alle neljästä prosentista reilu viiteen monesti. Jos mahdollista niin vähän kannattaa kontrolloida käymislämpötilaa, S04 saattaa ainakin lämpimässä alkaa tuottamaan vähän turhan paljon luumuisia vivahteita.
Sain tästä viestistä ideoita ja koettelen Stoutin kanssa panopäivänä (keskiviikko on panopäivä) tehdä ensimmäistä kertaa LME-olutta ilman isoja panovälineitä.

En ota mitään vastuuta mistään, mutta tykkään leikkiä:
1609756735439.png


Tästä tulee se 10-13L, tai näin olisi tarkoitus. Välineitä tähän on 5/10L kattilat (kun spargen lämmityksestä vapautuu) ja 5L mäskipussi. Käymisastioita on enemmän kuin tarpeeksi.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
382
Joo ei heti tuu mieleen mistä sais minuutiksi lainaan sopivan peilin tai viemärikameran. Hammaslääkäriäkään ei ole varattu ihan lähipäiville :rofl:
Käy tuo kansi kyllä. Liitäntä on ihan standardi kaikissa noissa. Itse tarkan euron miehenä tilasin tästä:
Se vaan on vielä matkalla, vaikka olen odotellut yli 4 viikkoa. Kuitenkin tosi hyvät arvostelut, että luulisi ihan kuranttia tavaraa tulevan.
@Pantsai @Darep ja muut...tilasitteko kyseisen minikegin kannen? Olisin vain kysynyt vaikuttaako teistäkin siltä, että o-renkaat ovat vähän liian pienet? Ite kytkin kerran ball lockin nestepuolelle ja liitäntä vuosi hieman. Tämä tapahtui vain kerran ja sain asian korjattua. Nyt mulla on olut käymässä, pieni erä fermzillassa, josta hiilari talteen sarjassa olevaan 2 nimikegiin, joista toinen tämä uusi. Käymisen loputtua huomasin, että linja vuotaa hiilaria pihalle jostain. Tosiaan aivan älyttömän vähän. Spunding valvessa illalla noin 3 psi ja tänä aamuna nollissa. Vuoto on niin pientä, että vaikea huomata. Otin tuon uuden minikegin nyt erilleen linjasta, heitin siihen hiilaripullosta 5 psi ja laitoin spundingin kiinni. Katsotaan pysyykö paineet. Älyttömän ärsyttävää metsästää pientä vuotoa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 622
@Pantsai @Darep ja muut...tilasitteko kyseisen minikegin kannen? Olisin vain kysynyt vaikuttaako teistäkin siltä, että o-renkaat ovat vähän liian pienet? Ite kytkin kerran ball lockin nestepuolelle ja liitäntä vuosi hieman. Tämä tapahtui vain kerran ja sain asian korjattua. Nyt mulla on olut käymässä, pieni erä fermzillassa, josta hiilari talteen sarjassa olevaan 2 nimikegiin, joista toinen tämä uusi. Käymisen loputtua huomasin, että linja vuotaa hiilaria pihalle jostain. Tosiaan aivan älyttömän vähän. Spunding valvessa illalla noin 3 psi ja tänä aamuna nollissa. Vuoto on niin pientä, että vaikea huomata. Otin tuon uuden minikegin nyt erilleen linjasta, heitin siihen hiilaripullosta 5 psi ja laitoin spundingin kiinni. Katsotaan pysyykö paineet. Älyttömän ärsyttävää metsästää pientä vuotoa.
Tilaa vaikka ebaysta uudet ball lock O-renkaat ja vaihda tohon, itse vaihdoin ja ne on vähän napakammat.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
382
Millä koodilla tullasitte tuon kegin? Mulla jäi tulliin toi pönttö.
Lähetät sähköpostia osoitteeseen lentoposti@tulli.fi ja pyydät lähetyksen vapautusta. Samaan viestiin otat kuvakaappauksen aliexpressistä, josta näkyy mitä tuote maksoi ja mitä toimituskulut. Kerrot vielä lähetystunnuksen ja yhteystietosi. Itellä vapautui paketti jakeluun varmaan 10 minuutissa, kun laitoin viestiä tuonne.
1609936042928.png
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 400
Viestejä
4 216 604
Jäsenet
71 042
Uusin jäsen
JJVilzu

Hinta.fi

Ylös Bottom