Brewbarrel Kotipanimo - Pulju.net Onko kellään tälläisistä kokemusta?? Pitääkö käymisvaiheessa paine korkin olla suljettu asennossa vai vipu vedettynä ylös??
Tuo on jännä. Ensinnäkin, siinä ei ole mitään suurta eroa siihen, että ostat jonkun 10L uutekitin. Paitsi tietenkin se, että se pullotetaan ja laitetaan jälkikäymissokerit.
Käytännössä tuossa laitetaan ensin malt extract, joka on todennäköisesti ihan perustavaraa (~10€ /1.5kg kaupoissa) . Sitten sitä maustetaan hop extractilla, joka käytännössä korvaa humalat. Humalat on noin vitosen , ja aina ei saa sopivaa kokoa, niin niitä roikkuu nurkissa.
Sitten jäähdytetään vesi sopivaan lämpötilaan (~20-25 astetta) ja laitetaan hiiva. Itse olen nyt 2-3 paketin perusteella päättänyt, että Cooper'sin uutteissa on se pullahiiva
Jos hiivan ostaa erikseen, se on 3-10€, ja tätä kokeilua en ole vielä tehnyt, mutta se on seuraavana listalla, kun oluesta tulee pulaa (siis Cooper's-kitti ja parempi hiiva). Jos hiiva käy liian korkeissa lämmöissä, voi myös tulla sivumakuja, jotka vaikuttavat arvosteluihin. Semmoinen lähemmäs 20 astetta on hyvä lämpötila.
"Normaali" uutekitti pullotettaisiin tässä vaiheessa ja laitettaisiin sokerit. Mutta tässä ei sitten tarvita, kun juodaan suoraan käymisastista ja käytetään käymisen vapauttamia hiilidioksideja hapottamaan juoma.
Varmaan about 30€ saisi vastaavan setin Panimonurkalta ilman uutetta, 10/15/27L käymisämpärillä.
30l käymispönttö tilavuusmitta-asteikolla sisältää itse käymisastian lisäksi kannen, tiivisteen sekä kumitulpan kannen reiän sulkemiseen.
panimonurkka.fi
PET Pullo, ruskea ½ - 2l näitä monta
Korkeudeltaan erittäin kompakti vesilukko joka riittää hyvin kooltaan 30l eriin asti. Loistava ratkaisu jääkaappeihin sun muihin, korkeus vain 4cm.
panimonurkka.fi
Samaista Natriumperkarbonaattia kuin Chemipro Oxissa, toimii kohtalaisesti pullojen pesemisessä ja desinfioinnissa. Ei tarvitse huuhdella. Annostus 4g/litra kuumaa vettä. Annettava vaikuttaa 2-5min
panimonurkka.fi
Lopultakin EU:ssa valmistettu Star Sanille 1:1 korvaava desinfiointiaine Riittoisa ja erittäin helppokäyttöinen elintarvikelaatuinen puhdistusaine.
panimonurkka.fi
Tasainen hiilihapotus joka pulloon. Erittäin kätevä ratkaisu suoraan primääriastiasta pullotettaessa.
panimonurkka.fi
Ja tuossa se melkein olisi, ehkä joku iso kattila, suihkepullo ja sekoituskauha..
Ja ehkä kannattaisi vaihtaa tuo isompaan käymisämpäriin, ellei aio kattilamäskäystä tehdä.. Tämä maksaa 5€ ja ehkä pulloja pitää ostaa lisää.
..mutta pointtina ehkä tässä on, että samalla hinnalla saisi semmoisen uudelleenkäytettävän setin, niin kannattaako nyt noita 5L tynnyreitä ostella? Ainoa niissä on kätevä koko, mutta säilyvyyden kannalta olisi hyvä juoda kuitenkin yhdeltä istumalta, mikä on vähän epäoptimaalista, ellei ole kaveriporukkaa ja tuo olisi oma kontribuutio illan juomiksi. Jos juo itse kaiken, niin samalla määrällä maistaisi 10 eri olutta. (Tähän en kyllä ole itse päässyt, kun ei ole niin isot olutvarastot, mutta on tälläkin hetkellä 5 eri olutta kylmässä)