Oluen paneminen itse

Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Itse olen vaan sekoittanut raivokkaasti noin minuutin. Tai sitten voi vaikka ravistella. Käytännössä tekee niitä asioita, joista käymisenaikaisessa hapettumisessa varoitellaan.



Nämähän on ihan järkyttävät eräkoot ja reseptit vähän epämääräiset.

Suosittelen edelleen sitä kirjaa, ota vaikka joku panimonurkan hyllystä, jossa on ohjeita ja reseptejä.
Kirja on vinkattu isänpäivälahjaksi, saa nähdä tuleeko vai pitääkö käydä itse ostamassa. mitä noihin eräkokoihin tulee niin puolitin tuon tehtävän erän, voi olla että mitään laatu tuotosta noilla ohjeilla ei synny mutta niiden mukaan on nyt maltaat rouhittuna ja odottelee mäskäystä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Kirja on vinkattu isänpäivälahjaksi, saa nähdä tuleeko vai pitääkö käydä itse ostamassa. mitä noihin eräkokoihin tulee niin puolitin tuon tehtävän erän, voi olla että mitään laatu tuotosta noilla ohjeilla ei synny mutta niiden mukaan on nyt maltaat rouhittuna ja odottelee mäskäystä
Eiköhän noin onnistu, vähän vaikeat reseptit olet vaan valinnut ekaksi kerraksi. Hiivana varmaan tämä?

Kannattaa myös tutustua tähän, jos sieltä löytyisi jotain:
Erityisesti kohta Brewday: Beginner . Tosin tuosta taitaa sinun BrewMonk tehdä osan itse.
Tuosta olen tehnyt yhden reseptin; Chaos Theory.

Maltaita on rouhittuna eteisessä itse kullakin ;)
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Eiköhän noin onnistu, vähän vaikeat reseptit olet vaan valinnut ekaksi kerraksi. Hiivana varmaan tämä?

Kannattaa myös tutustua tähän, jos sieltä löytyisi jotain:
Erityisesti kohta Brewday: Beginner . Tosin tuosta taitaa sinun BrewMonk tehdä osan itse.
Tuosta olen tehnyt yhden reseptin; Chaos Theory.

Maltaita on rouhittuna eteisessä itse kullakin ;)
Juu hiiva on juurikin tuo US-05. Täytynee paneutua tuohon Brewdogin aineistoon. Tarkoitus olisi kirjoittaa itselle step by step ohjeet paperille ennakkoon ettei mitään unohdu eikä tarvitse sitten alkaa kesken tekemisen ihmettelemään mikä oli seuraava vaihe.

Vielä tuli yksi kysymys mieleen liittyen hiivan lisäämiseen, mikäs olisi paras tapa tässä? Olen nähnyt ohjeita laidasta laitaan missä jossain hiivaa aletaan valmistelemaan 3 pv ennen mäskäystä ja toinen ääripää että suoraan sellaisenaan käymispönttöön, sekoitus ja kansi päälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Juu hiiva on juurikin tuo US-05. Täytynee paneutua tuohon Brewdogin aineistoon. Tarkoitus olisi kirjoittaa itselle step by step ohjeet paperille ennakkoon ettei mitään unohdu eikä tarvitse sitten alkaa kesken tekemisen ihmettelemään mikä oli seuraava vaihe.
Itsellä on kattilamäskäystä tehtynä ja nyt Motonetin halpa Prego, jolla saa tehtyä, kunhan tekee monta juttua manuaalisesti ja ei kaada sitä mäskipiippua (se on todella kiikkerä alusta). Niin tuossa BrewMonkissa on monta asiaa paremmin ja se tekee monta vaihetta sinun puolestasi. Kannattaa silti miettiä se sparge-veden lämmitys, niinkuin @Pantsai sanoi. Se on vähän yllättävää, kun yht'äkkiä pitäisi olla 70-75 asteista vettä. Tietenkin jos huuhtelee sen puoli tuntia ja samalla keittelee..

Itse asiassa, voisin tällä kertaa jopa tehdä niin.. Jos siitä tulisi paremmat OG:t, että huuhtelee pidempään, mutta sitten siinä menee 30-60min siinä vaiheessa..

Vielä tuli yksi kysymys mieleen liittyen hiivan lisäämiseen, mikäs olisi paras tapa tässä? Olen nähnyt ohjeita laidasta laitaan missä jossain hiivaa aletaan valmistelemaan 3 pv ennen mäskäystä ja toinen ääripää että suoraan sellaisenaan käymispönttöön, sekoitus ja kansi päälle.
Itse olen laittanut suoraan pönttöön kuivana ja en edes sekoittanut (pl. lager-hiiva) ja koskaan ei ole jäänyt käynnistymättä. Nyt kesällä kävi vähän turhankin ärhäkästi. Lisäksi olen käsittänyt (muut voivat varmistaa), ettei hiivaa kannata hirveästi päästää lähelle suuria määriä sanitointiaineita, kun se tappaa hiivaa.

Kerran kyllä tässä joutui yli päivän odottamaan kunnon kuplimista vesilukossa, mutta siitä on aikaa ja se oli uute ja uutehiiva. Se on myös osaksi ollut paineen nousemista Fermzillassa jota taas on hankalampi seurata .. Katsotaan, kun saan iSpindelit kolvattua..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
laitteet saapuivat ennätys ajassa kotiin
Niin oliko sulla nyt Brew Monk?

Hanki siihen vierteen kierrätysputken päähän pala silikoniletkua ja cam lock liitin, niin voit siirtää pumpulla vierteen astiasta toiseen. Ja mikä tärkeintä, ilmata vierteen jo kattilassa lorottelemalla vierrettä hetken aikaa korkealta kattilaan ja sen jälkeen käymispönttöön. Pumppu kannattaa käynnistää n. 5-10min ennen keittoa niin paikat puhdistuu kuumalla vierteellä. Laskuhanasta kannattaa myös laskea keiton aikana pari kertaa pahimmat jämät takaisin keittoon.

Edit: Linkit, esim. humlesta.

 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Noniin tilaus saatu tehtyä ja laitteet saapuivat ennätys ajassa kotiin eli viikonloppu menee panon merkeissä. Pari hölmöä kysymystä vielä jos joku viitsisi aloittelijaa neuvoa:

Vierteen ilmaus on oleellinen osa vaihetta, kuinka hyvin sen saa tehtyä kaatamalla se pöntöstä toiseen pari kertaa vai onko jotain selkeätä hyötyä hommata ilmaus "kivi" (pumppu löytyy jo varastosta) Hiiva ilmeisesti vaikutta tähän jonkin verran, jotkut haluavat enemmän happea kun toiset?
Itse olen kokeillut hölskytellä käymisastiaa ja lorotella keittokattilan hanasta käymisastiaan. Jälkimmäinen toimi paremmin ainakin sen perusteella, että voimakas käyminen on alkanut nopeammin. Kuivahiivan olen ripotellut vierteeseen, kunhan käymisastiaan on saanut jonkun verran nestettä ja loput olen sitten lorotellut hiivan päälle.

pitääkö tässä huomioida jotain ettei oluen sijaan tee puuroa?
Kannattaa huomioida, että jos mäskiin laittaa vettä tavanomaisen 3-4 l/kg, niin lopputulos on puuroa, ja niin pitääkin. Sekoittelet vaan huolella maltaat veteen niin, että jokainen jyvänen kastuu varmasti, eikä seassa ole isoja klimppejä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Sholva laita mulle privaviestiä. Voin laittaa sulle mun .doc filun joka on ns.kronologisesti etenevä todo- lista panopäivälle. Voit muokata sen omanlaiseksi, mutta siinä pitäisi olla jo semi kattavasti miten homma etenee tollasella all-in-one laitteella

Olen nyt illanvietossa, mutta voin laittaa filun sulle viikonlopppuna. Unohdan kuitenkin, niin pistä yv muikkariks
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Kuinka pieniä eriä tuolla Brew Monkilla pystyy tekemään?
Pöntön koko on 30 litraa, tarkemmin en osaa sanoa mille välille satsin koko pitäisi asettua, veikkaan että se on jotain 10-30 litraa mihin se taipuu mutta paremmin varmaan osaa arvioida sen jälkeen kun pari settiä sillä on tehnyt.

Niin oliko sulla nyt Brew Monk?

Hanki siihen vierteen kierrätysputken päähän pala silikoniletkua ja cam lock liitin, niin voit siirtää pumpulla vierteen astiasta toiseen. Ja mikä tärkeintä, ilmata vierteen jo kattilassa lorottelemalla vierrettä hetken aikaa korkealta kattilaan ja sen jälkeen käymispönttöön. Pumppu kannattaa käynnistää n. 5-10min ennen keittoa niin paikat puhdistuu kuumalla vierteellä. Laskuhanasta kannattaa myös laskea keiton aikana pari kertaa pahimmat jämät takaisin keittoon.

Edit: Linkit, esim. humlesta.

Ihan näppärän oloinen idea tuokin, virittelin tosiaan sen Brew Monkin kylpyhuoneen puolelle ja pesin sen nyt alkuun kun otin pois paketista ja lorottelin pesuvedet viereiseen astiaan pumpulla ihan vain siten että sen mukana tulleen mutkan käänsin ampumaan pöntöstä poispäin. toki vierteen siirtoon ehkä parempi olisi se letku systeemi mutta eikös se ihan kivasti hapetu siinä samalla jos se lentää kaaressa käymispönttöön? :hmm:. Joutuu hetken nyt olemaan ostamatta uusia härpäkkeitä ettei hellasärö nykyisestä pahene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Pöntön koko on 30 litraa, tarkemmin en osaa sanoa mille välille satsin koko pitäisi asettua, veikkaan että se on jotain 10-30 litraa mihin se taipuu mutta paremmin varmaan osaa arvioida sen jälkeen kun pari settiä sillä on tehnyt.
Jos tuossa on, kuten muistan parista palasta koostuva mallaspiipun ylivuotoputki, niin eräkokojen vaihtelu helpottuu vähän. Noihin koneisiin saa tosin usein teleskooppiversiotakin.
30 litraa on yleensä jo aika paljon riippuen oluen vahvuudesta. Mallaspiipussa alkaa isolla satsilla olla niin paljon tavaraa, että suodattuvuus piipun alaosassa on tiivistymisen takia heikompaa. Eli vahvemmilla kannattaa tehdä pienempää satsia.

Ihan näppärän oloinen idea tuokin, virittelin tosiaan sen Brew Monkin kylpyhuoneen puolelle ja pesin sen nyt alkuun kun otin pois paketista ja lorottelin pesuvedet viereiseen astiaan pumpulla ihan vain siten että sen mukana tulleen mutkan käänsin ampumaan pöntöstä poispäin. toki vierteen siirtoon ehkä parempi olisi se letku systeemi mutta eikös se ihan kivasti hapetu siinä samalla jos se lentää kaaressa käymispönttöön? :hmm:. Joutuu hetken nyt olemaan ostamatta uusia härpäkkeitä ettei hellasärö nykyisestä pahene.
Hapettuu joo, mutta itse tuollaisella camlock+letkunpätkällä lorottelen ensin pumppu päällä pari minuuttia vierrettä katttilaan itseensä ja sitten lopuksi lorottelen sen käymispönttöön, niin hapettuu aika hyvin jo.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Jos tuossa on, kuten muistan parista palasta koostuva mallaspiipun ylivuotoputki, niin eräkokojen vaihtelu helpottuu vähän. Noihin koneisiin saa tosin usein teleskooppiversiotakin.
30 litraa on yleensä jo aika paljon riippuen oluen vahvuudesta. Mallaspiipussa alkaa isolla satsilla olla niin paljon tavaraa, että suodattuvuus piipun alaosassa on tiivistymisen takia heikompaa. Eli vahvemmilla kannattaa tehdä pienempää satsia.



Hapettuu joo, mutta itse tuollaisella camlock+letkunpätkällä lorottelen ensin pumppu päällä pari minuuttia vierrettä katttilaan itseensä ja sitten lopuksi lorottelen sen käymispönttöön, niin hapettuu aika hyvin jo.
Tuossa oli teleskooppiputki vakiona. Camlock ja letkunpätkä täytynee tilata kun seuraavan kerran tilausta tekee.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Brewmonkin pumppu menee kyllä todella helposti tukkoon eli humalasukkaa ja jotain suodatinta on syytä viritellä ennen imua jos meinaa keiton jälkeen lorotella astiaan oluet.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Tota...miks ihmeessä ajaa pumpun kautta, kun munkissa on hana ? Ite ainakin teen niin, että laitan munkin kopion eli arseganin sopivan korkeelle ja lasken hanasta suoraan suht tiheän keittiösiivilän kautta vierteen suoraan fermzillaan. Humalat jää siivilään ja kunnon onnistuneen whirlpoolin jälkeen ei niitä hanan läpi älyttömästi edes tule.
Mulla on jonkin verran saatuja käpymuodossa olevia humalia ja viime erässä ne oli pain in the ass. Hana meni heti tukkoon ja kauhoin koko erän litran rosterimitalla siivilän kautta fermzillaan. Noihin käpymuotoisiin pitää keksiä jotain. Oispa valepohja. Vaihtoehtoisesti pitäis käyttää vähintään humalasukkia tai hop spideria.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Brewmonkin pumppu menee kyllä todella helposti tukkoon eli humalasukkaa ja jotain suodatinta on syytä viritellä ennen imua jos meinaa keiton jälkeen lorotella astiaan oluet.
Pumpun imuaukko on tosiaan suoraan kattilan pohjassa, mutta tuohon kannattaa laittaa pieni putkenpätkä tms jatkopala, että pahimmat muhjut jää imeytymättä pumppuun. Itsellä(kaverin) koneessa on pala kupariputkea taitettuna 90 asteen kulmaan ja tiivistys pumpun sisäänmenoon pvc-letkunpätkällä.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
No nämä on tällaisia aloittelijan ajatuksia, luotto pumppuun taitaa olla hieman turhan suuri. Täytynee siis viritellä joku kulmaputki siihen ja käyttää hanaa siihen mihin se on tarkoitettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
No nämä on tällaisia aloittelijan ajatuksia, luotto pumppuun taitaa olla hieman turhan suuri. Täytynee siis viritellä joku kulmaputki siihen ja käyttää hanaa siihen mihin se on tarkoitettu.
Tuo kulmaputki auttaa aika paljon. Tällä viikolla tein satsin neipaa ja päätin skipata hop spiderin koska huonot saannot humaloista. 50g pellettiä 10min keittoa jäljellä ja toiset 50g hop standissa. Välillä pumppu takelteli mutta korjaantui kuin käytti pumpun pois päältä ja takaisin. Virtaus takaisin nousuputkesta pumppuun autta usein tukoksissa.

Eli menee ilman hop spideriakin aika isot määrät kunhan on tuo pieni korotus/jatkopala pumpun sisäänmenossa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Tota...miks ihmeessä ajaa pumpun kautta, kun munkissa on hana?
Itse ostin munkkiin Laposta siihen kuuluvan whirlpool armin mutta tuo pumppu on niin tehoton ettei sillä saa whirlpoolia edes aikaiseksi... Toisaalta aika sama, jossakin satsissa meni jo tuo itse hanakin tukkoon joten kippasin tylysti suoraan kattilasta kaiken astiaan käymään. Hyvää olutta tuli vaikka muhjut tuli mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Mitä olen kuullut niin tuo whirlpool arm on yksi turhimmista lisävarusteista. Ainoan kunnon whirlpoolin saa porakoneeseen kiinnitettävän pyöreän melan avulla, jolla pyörittämällä vierre meinaa tulla kattilan reunoista yli.

Ja mitä tulee rupaan yms niin useammassa brulosophyn exbeerimentissä on todettu, että vaikutusta attenuaatioon, makuun tai väriin ei ole.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Ja mitä tulee rupaan yms niin useammassa brulosophyn exbeerimentissä on todettu, että vaikutusta attenuaatioon, makuun tai väriin ei ole.
Näinhän tuo on. Olen saman "hiivarapakon" päälle vetäny 4-5 olutta putkeen ja hyvää on tullut. Käyminen alkaa alle 2h sisään ja on aivan järkyttävän kovaa.

Tässä hyvä testi missä saman hiivakakun päälle kasataan olutta vuoden ajan:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Vielä siihen sholvan hiivaan liittyen, niin kuivahiivoissa useimmiten valmistajan tuotesivulla on ohjeet. US-05 voi ripotella kuivana vierteeseen, muilla on joko kuivana tai nesteytys 25-30C tms lämpöiseen veteen. Lallemandin hiivoilla oli joku 100 stepin säätö vedestä pikku hiljaa laimennetun vierteen kautta vierteen vahvuiseen liuokseen tms, mutta hyvin sekin on toiminut nesteyttämällä keitettyyn jäähdytettyyn veteen. Mutta aina viimeinen sana tosiaan löytyy joko paketista tai tuotesivuilta.

Brew monkin pumppu muuten ilmeisesti on/oli speksattu max 75 asteeseen, eli keittäessä vierteen pyöritys voi olla kyseenalaista.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Noniin, eka panopäivä takana. Jos jotain positiivista niin pönttöön saatiin jotain litkua 19 litraa. Ja aika monta kohtaa jäi jotka voisi tehdä paremmin seuraavalla kerralla. Täytynee varmaan brewmate ladata seuraavaa kertaa varten. Strike water oli pari astetta liian lämmintä. Mäskäyksen aikana tuntui mäski vetävän todella tiukaksi kerrokseksi johtuen oletettavasti muroista ja riisihiutaleista joita kyseisessä cream ale reseptissä oli. mäski oli niin tiukkaa että siitä ei meinannut mennä nesteet ollenkaan läpi vaan käytännössä kaikki tuntui valuvan ylivuotoputken kautta. Sekoittelin mäskin joka hetkeksi auttoi asiaan mutta aika nopeasti alkoi vetämään taas tukkoon.

Mäski oli sen verran tiukkaa tavaraa että kun mäskipiipun nosti ylös niin laskeskelin että litran vettä sen läpi laskemiseen meni noin 10 minuuttia. En tiedä kauan tähän normaalisti menisi aikaa mutta tällä vauhdilla huutelu olisi vienyt varmaan 3 tuntia joten totesin luovuttaa ja sekoitella mäskiä samalla jotta nesteen sai valumaan sieltä läpi. Keiton alkuun laitoin kannen pöntön päälle ja kun hetkeksi käänsi selän pöntölle kiehumisen alussa tuli mukava pieni suihku vaahtoa kannessa olevasta reiästä metrin korkeudelle seinään, mielessäni kiitin että olin alkanut touhuun kylpyhuoneessa enkä keittiössä. Kansi pois ja laitteesta tehoa vähän pienemmälle jotta kiehuminen hieman rauhoittui. Humalat kommandona uimaan 60 min kohdalla ja irish mossit 15 min kohdalla perään jäähdytin putkiston kanssa. Keiton jälkeen jäähdytys ja tiuhan siivilän läpi käymisastiaan. siivilän sai huuhtaista vedellä auki varmaan 10 kertaa kun kaiken maailman moskaa keitoksessa oli. hiivat sekaan ja pöydälle odottamaan. Nyt noin 5h myöhemmin pöntössä näkyy todella paksu sakkakerros joka on noin 1/2 osaan pönttöä. Jää nähtäväksi kuinka paksu kerros sitä sakkaa pöntön pohjalla lopulta on.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Noniin, eka panopäivä takana. Jos jotain positiivista niin pönttöön saatiin jotain litkua 19 litraa. Ja aika monta kohtaa jäi jotka voisi tehdä paremmin seuraavalla kerralla. Täytynee varmaan brewmate ladata seuraavaa kertaa varten. Strike water oli pari astetta liian lämmintä. Mäskäyksen aikana tuntui mäski vetävän todella tiukaksi kerrokseksi johtuen oletettavasti muroista ja riisihiutaleista joita kyseisessä cream ale reseptissä oli. mäski oli niin tiukkaa että siitä ei meinannut mennä nesteet ollenkaan läpi vaan käytännössä kaikki tuntui valuvan ylivuotoputken kautta. Sekoittelin mäskin joka hetkeksi auttoi asiaan mutta aika nopeasti alkoi vetämään taas tukkoon.

Mäski oli sen verran tiukkaa tavaraa että kun mäskipiipun nosti ylös niin laskeskelin että litran vettä sen läpi laskemiseen meni noin 10 minuuttia. En tiedä kauan tähän normaalisti menisi aikaa mutta tällä vauhdilla huutelu olisi vienyt varmaan 3 tuntia joten totesin luovuttaa ja sekoitella mäskiä samalla jotta nesteen sai valumaan sieltä läpi. Keiton alkuun laitoin kannen pöntön päälle ja kun hetkeksi käänsi selän pöntölle kiehumisen alussa tuli mukava pieni suihku vaahtoa kannessa olevasta reiästä metrin korkeudelle seinään, mielessäni kiitin että olin alkanut touhuun kylpyhuoneessa enkä keittiössä. Kansi pois ja laitteesta tehoa vähän pienemmälle jotta kiehuminen hieman rauhoittui. Humalat kommandona uimaan 60 min kohdalla ja irish mossit 15 min kohdalla perään jäähdytin putkiston kanssa. Keiton jälkeen jäähdytys ja tiuhan siivilän läpi käymisastiaan. siivilän sai huuhtaista vedellä auki varmaan 10 kertaa kun kaiken maailman moskaa keitoksessa oli. hiivat sekaan ja pöydälle odottamaan. Nyt noin 5h myöhemmin pöntössä näkyy todella paksu sakkakerros joka on noin 1/2 osaan pönttöä. Jää nähtäväksi kuinka paksu kerros sitä sakkaa pöntön pohjalla lopulta on.
Siitä se lähtee! Itellä 4 panoa takana ja aika paljon oma prosessi vielä hiotuu kanssa.

Irish stoutit meni alle kahteen viikkoon. Sinänsä harmi, koska kun sitä eilen maistoi niin maku oli kehittynyt hurjasti. Tuoreeltaan oli hieman vetinen ja paahteisuutta aika reilusti. Eilen maistui melkein kermaiselta ja suutuntuma oli paksuuntunut. Paahteisuus oli tasoittunut. Uskomattoman hienon makuinen bisse.

Pitää varmaan tehdä uusiksi ja malttaa odotella kolmisen viikkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Itse sain tällä kertaa OG:n oikein ja spargasin sen 30min+ ja keittelin vettä vaan yhdessä pannussa ja lisäsin samalla lailla kuin ennen.

Nyt vaan taisi keittää 100C-keittovaiheen liian kovalla, kun taisi tulla 5L vähemmän kuin viimeeksi. OG on kohdallaan ja join näyteastiasta ja maistui hyvälle, mutta tosiaan , nyt jäi puuttumaan hienoa tavaraa se 5L..

Lisäksi rikoin yhden lämpömittarini (ei myrkyllinen, vaan semmoinen paistimittari, jossa on teräsprobe) ja se näytti , että minä olen 55 astetta ja huoneenlämpö 40 astetta. Toiset mittarit näyttää 21 astetta ja joulu-IPA on tulossa.

Ajattelin tämmöisen ostaa tilalle. Vastalauseita?

Siis tartten spargewaterin välillä 70-75, nyt oli tavoite 72 ja noita mittareita olen käyttänyt siihen, vaikka se nyt vähän tyhmältä kuulostaakin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Tuo kulmaputki auttaa aika paljon. Tällä viikolla tein satsin neipaa ja päätin skipata hop spiderin koska huonot saannot humaloista. 50g pellettiä 10min keittoa jäljellä ja toiset 50g hop standissa. Välillä pumppu takelteli mutta korjaantui kuin käytti pumpun pois päältä ja takaisin. Virtaus takaisin nousuputkesta pumppuun autta usein tukoksissa.

Eli menee ilman hop spideriakin aika isot määrät kunhan on tuo pieni korotus/jatkopala pumpun sisäänmenossa.
Laitatko kuvan siitä putkesta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Noniin, eka panopäivä takana. Jos jotain positiivista niin pönttöön saatiin jotain litkua 19 litraa. Ja aika monta kohtaa jäi jotka voisi tehdä paremmin seuraavalla kerralla. Täytynee varmaan brewmate ladata seuraavaa kertaa varten. Strike water oli pari astetta liian lämmintä. Mäskäyksen aikana tuntui mäski vetävän todella tiukaksi kerrokseksi johtuen oletettavasti muroista ja riisihiutaleista joita kyseisessä cream ale reseptissä oli. mäski oli niin tiukkaa että siitä ei meinannut mennä nesteet ollenkaan läpi vaan käytännössä kaikki tuntui valuvan ylivuotoputken kautta. Sekoittelin mäskin joka hetkeksi auttoi asiaan mutta aika nopeasti alkoi vetämään taas tukkoon.
Joo, kyllä se tiukkaa tavaraa on ja sen kanssa saa odotella, mutta en nyt itse saa itseäni odottamaan edes tuntia. Ehkä tästä syystä se OG on pari kertaa heittänyt alaspäin. Lisäksi kun oli mäskäyspussi, niin siihen sai kohdistettua voimaa ja puristeltua, niin sai vedet tehokkaammin ulos. Kun ei ole enää niin pieniä eriä, niin laitan vaan vettä valumaan ja odottelen. Kyllä se siitä.

(Jos on riisinkuoria, niiden pitäisi kyllä auttaa tässä, eikä päinvastoin)

Mäski oli sen verran tiukkaa tavaraa että kun mäskipiipun nosti ylös niin laskeskelin että litran vettä sen läpi laskemiseen meni noin 10 minuuttia. En tiedä kauan tähän normaalisti menisi aikaa mutta tällä vauhdilla huutelu olisi vienyt varmaan 3 tuntia joten totesin luovuttaa ja sekoitella mäskiä samalla jotta nesteen sai valumaan sieltä läpi. Keiton alkuun laitoin kannen pöntön päälle ja kun hetkeksi käänsi selän pöntölle kiehumisen alussa tuli mukava pieni suihku vaahtoa kannessa olevasta reiästä metrin korkeudelle seinään, mielessäni kiitin että olin alkanut touhuun kylpyhuoneessa enkä keittiössä. Kansi pois ja laitteesta tehoa vähän pienemmälle jotta kiehuminen hieman rauhoittui. Humalat kommandona uimaan 60 min kohdalla ja irish mossit 15 min kohdalla perään jäähdytin putkiston kanssa. Keiton jälkeen jäähdytys ja tiuhan siivilän läpi käymisastiaan. siivilän sai huuhtaista vedellä auki varmaan 10 kertaa kun kaiken maailman moskaa keitoksessa oli. hiivat sekaan ja pöydälle odottamaan. Nyt noin 5h myöhemmin pöntössä näkyy todella paksu sakkakerros joka on noin 1/2 osaan pönttöä. Jää nähtäväksi kuinka paksu kerros sitä sakkaa pöntön pohjalla lopulta on.
Itse olen saanut uutestouttia vessan kattoon ja seinille. Tässä oli kyllä karbonoituja kegejä mukana juonessa. Ne on nyt siivottu. Cold crashistä menee muuten sinne kegiin kivasti hiilidioksidia, niin ei tartte laittaa niillä laskureilla laskettuja määriä tilalle :)

Irish moss näyttäisi vähentävän sitä sakkaa itsellä, suosittelen edelleen.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Juu Irish Moss on tuossa keitoksessa mukana. Aika hyvin se sakka on sinne pohjan suuntaan vajonnut. On siis jotain normaalia sakkaa isompaa partikkeliä ja veikkaan että sillä on jotain tekemistä noiden riisimurojen kanssa. Käyminen ainakin näytti lähtevän hyvin käytiin ja OG oli yllättäen jopa enemmän kuin resepti näytti.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Ajattelin tämmöisen ostaa tilalle. Vastalauseita?

Siis tartten spargewaterin välillä 70-75, nyt oli tavoite 72 ja noita mittareita olen käyttänyt siihen, vaikka se nyt vähän tyhmältä kuulostaakin.
Sen verran voin sanoa, että ite sain tilaajalahjaksi tms. jokunen vuosi sitten aika samannäköisen ajastimen. Ei sillä kyllä tehnyt yhtään mitään, kun kosketusnäytön painikkeet eivät tahtoneet tunnistaa kosketusta tai sitten tunnisti viereiseen nappiin. Hyvin äkkiä lähti roskiin. Lämpömittarikäytössä tosin ei kovin paljon tarvii näppäillä, joten varmaan ihan ok.
Itekin käytän vastaavaa lihalämpömittaria huuhteluveden lämmitysvaiheessa vieläkin. Aikanaan pussimäskätessä käytin myös mäskäyslämpötilan tarkkailussa. Eihän siinä mitään tyhmää, kun toimii tosi hyvin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Laitatko kuvan siitä putkesta?
1604842168550.png


pätkä hehkutettua kupariputkea ja tiivistäjänä pala pvc-letkua. Toinen pää jää tässä siis n. 3cm kattilan pohjasta ylöspäin.

Mutta jos tekisin nyt tuon uudestaan, niin kävisin hakemassa putkiliikkeestä sopivan kokoisen kapillaarikulman.


Veikkaan että tuollaista löytyisi sellaista kokoa, joka sopivasti sopii pumpun reikään.
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
Ajattelin tämmöisen ostaa tilalle. Vastalauseita?

Siis tartten spargewaterin välillä 70-75, nyt oli tavoite 72 ja noita mittareita olen käyttänyt siihen, vaikka se nyt vähän tyhmältä kuulostaakin.

Tai vastaava. Tuo on aito Inkbird joten maksaa enemmän, mutta vastaavia löytyy ~10e hintaluokassa myös.

 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184


pätkä hehkutettua kupariputkea ja tiivistäjänä pala pvc-letkua. Toinen pää jää tässä siis n. 3cm kattilan pohjasta ylöspäin.

Mutta jos tekisin nyt tuon uudestaan, niin kävisin hakemassa putkiliikkeestä sopivan kokoisen kapillaarikulman.


Veikkaan että tuollaista löytyisi sellaista kokoa, joka sopivasti sopii pumpun reikään.
Ok, kiitti!

Ajattelin jos tuosta olisi jotain iloa, mikäli jatkossa valuttelen keiton jälkeen vierteen alahanasta fermentteriin. Ei tulisi suoraa imua humalekekoon, vaan saisi sivusta päin imettyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Olisiko tuommoinen toimiva Pregooni? En nyt tiedä, tarvitsenko - ja sopiiko tuo, mutta kohta tulee 2,90€ tullimaksut joka lähetykseen ja niillä on ensi viikolla alepäivät..


Niinkuin näin ajattelen mielessäni homman toimivan..
1604846391790.png

Tietenkin se ämpäri välissä.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Itsellä menee ainakin pumppu tukkoon alta aikayksikön. Ehkä juuri ja juuri sietää mäskäyksen (ei kyllä aina) mutta pienikin määrä humalamuhjua ainakin tukkii sen nopeasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 979
kohta tulee 2,90€ tullimaksut joka lähetykseen
Öö ei tule?


Kun ostos on 22 € tai vähemmän
Tee vapautuspyyntö Tullille – ei Postin käsittelymaksua

Lähetä Tullille paketin vapautuspyyntö osoitteeseen lentoposti@tulli.fi. Liitä mukaan tilausvahvistus tai kuitti ostoksesta, Postin lähetystunnus ja yhteystietosi.
Postin käsittelymaksu koskee EU-alueen ulkopuolelta tai EU:n valmiste- ja arvonlisäveroalueen erityisalueilta saapuvia yli 22 euron arvoisia tavaralähetyksiä, jotka pitää tullata ja joihin kohdistuu maksettavia tulleja ja veroja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Öö ei tule?

Valitan OT, mutta:

Tuonnin tulli-ilmoitusten määrä kasvaa, kun arvonlisäveron minimikantoraja poistuu 1.1.2021
Tuonnin tulli-ilmoitusten määrä kasvaa, kun vuoden 2021 alusta alkaen on maksettava arvonlisävero kaikista EU:n ulkopuolelta tuotavista tavaroista, arvosta riippumatta. Myös alle 22 euron arvoisista tavaroista on annettava tulli-ilmoitus. Samalla tulee käyttöön uusi vähäarvoisten tavaroiden ilmoitus. Tätä tietosisällöltään helpotettua ilmoitusta voi käyttää, kun tavaran arvo on enintään 150 euroa eikä tavara ole rajoitusten tai kieltojen alaista.
Posti ottaa tuosta 2.90€, niin saa pikkutilaukset loppua osaltani siihen, kun tästä tulee ensinnäkin lisäkustannuksia, mutta tärkeimpänä hirveä härdelli, kun muutkaan eivät ole tätä tiedostaneet. Sitten pahin tapaus on, että nuo jää tulliin roikkumaan viikoiksi ja lähtee takaisin "kun kiinalaiset on tässä Reinoa kusettaneet" ja sitten myyjä ei myy enää Suomeen tai tulee kovat suomilisät reinojen takia.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Valitan OT, mutta:



Posti ottaa tuosta 2.90€, niin saa pikkutilaukset loppua osaltani siihen, kun tästä tulee ensinnäkin lisäkustannuksia, mutta tärkeimpänä hirveä härdelli, kun muutkaan eivät ole tätä tiedostaneet. Sitten pahin tapaus on, että nuo jää tulliin roikkumaan viikoiksi ja lähtee takaisin "kun kiinalaiset on tässä Reinoa kusettaneet" ja sitten myyjä ei myy enää Suomeen tai tulee kovat suomilisät reinojen takia.
Itse asiassa taitaa olla niin, että koronan vuoksi muutosta on lykätty puolella vuodella ja alvia pitää alkaa maksamaan myös alle 22€ tuotteista vasta 1.7.2021 alkaen. En ole täysin varma koskeeko tämä myös postin 2,90€ palvelumaksua. Yllättävän vaikea asiasta on löytää tietoa.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Miten teillä paineessa käyminen vaikuttaa käymisnopeuteen? Ite tein perjantaina porterin, alle 12 tuntia hiivauksesta käyminen oli jo täydessä vauhdissa. Eilen illalla käyminen vaikutti jo pysähtyneen eli 2 vrk hiivauksesta. Oluen pinnalla ei hiivaa, nätisti flokkuloitunut pohjaan. S-04 hiiva ja 10 PSI oli painetta. Vois kait tuosta ottaa piknikhanalla näytteen ja mitata ominaispainon.
EDIT: lämpötila 21-22
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Miten teillä paineessa käyminen vaikuttaa käymisnopeuteen? Ite tein perjantaina porterin, alle 12 tuntia hiivauksesta käyminen oli jo täydessä vauhdissa. Eilen illalla käyminen vaikutti jo pysähtyneen eli 2 vrk hiivauksesta. Oluen pinnalla ei hiivaa, nätisti flokkuloitunut pohjaan. S-04 hiiva ja 10 PSI oli painetta. Vois kait tuosta ottaa piknikhanalla näytteen ja mitata ominaispainon.
Kyllä se taitaa nopeuttaa prosessia yleensä
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 121
Itsellä kävi täysin loppuun noin 3 päivän sisään. W34/70 hiivana ja 20psi painetta. 1.050og-1.010fg
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 695
Eipä tuo NEIPA taaskaan onnistunut vaan maku on niin kovin tunkkainen, joskaan ei liian katkeroinen. Sellainen raikkaus tästä hommasta nyt puuttuu joka oli vielä siinä vaiheessa läsnä kun oluen kegitin. Teinpä vielä niin että olin täyttänyt kegin hiilidioksidilla, laskin suoraan pienellä virtauksella käymisastiasta oluen hiljalleen painetta laskien kegin puolelta eli kontakti ilman kanssa piti olla minimaalinen.

tuon ohjeen mukaan mentiin.. en voi oikein käsittää tätä hommaa nyt.

edit: Lienee sitten hapettunut, taitaa joutua ostamaan tuon Fermentasauruksen tai vastaavan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
20
Eipä tuo NEIPA taaskaan onnistunut vaan maku on niin kovin tunkkainen, joskaan ei liian katkeroinen. Sellainen raikkaus tästä hommasta nyt puuttuu joka oli vielä siinä vaiheessa läsnä kun oluen kegitin. Teinpä vielä niin että olin täyttänyt kegin hiilidioksidilla, laskin suoraan pienellä virtauksella käymisastiasta oluen hiljalleen painetta laskien kegin puolelta eli kontakti ilman kanssa piti olla minimaalinen.

tuon ohjeen mukaan mentiin.. en voi oikein käsittää tätä hommaa nyt.

edit: Lienee sitten hapettunut, taitaa joutua ostamaan tuon Fermentasauruksen tai vastaavan.
Siivositko kegin täytön jälkeen kegissä olevan ilmatilan hiilidoksidilla, eli hiilaria kegiin, paineenvapautusventtiilillä ylipaine pois, ja toisto muutamaan otteeseen? Tällä ei vissiin päästä lähellekkään niitä hapettomia siirtoja, mutta pitäisi ainakin vähentää hapen määrää. Ja oliko käymisastian hanassa letku kegin pohjalle/menikö lapon letku kegin pohjalle, vai pääsikö olut lorottamaan esim kegin reunaa sinne pohjalle? Intuitioni sanoisi, että jos esmes lapolla täyttää kegiä oluen pinnan alapuolelta, niin hapettuminen ainakin rajoittuisi siihen osaan olutta, joka on ilman kanssa kosketuksissa, vs jos olut valuu korkeammalta ja koskee ilmaan ennen kegiin päätymistä.

Minulla eka ei neipa mutta hazy pale ale kegissä onnistui syystä tai toisesta, säilytin sitä tosin jääkaapissa kegittämisen jälkeen kun aikaisemmat pullo-neipat oli hapettunut huoneenlämmössä aika hälyttävän nopeasti.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 695
Siivositko kegin täytön jälkeen kegissä olevan ilmatilan hiilidoksidilla, eli hiilaria kegiin, paineenvapautusventtiilillä ylipaine pois, ja toisto muutamaan otteeseen? Tällä ei vissiin päästä lähellekkään niitä hapettomia siirtoja, mutta pitäisi ainakin vähentää hapen määrää. Ja oliko käymisastian hanassa letku kegin pohjalle/menikö lapon letku kegin pohjalle, vai pääsikö olut lorottamaan esim kegin reunaa sinne pohjalle?
Ensimmäiseen kyllä.

Toisessa tein siis siten että siirsin oluen käyttäen kegin ulostulotuubia kegiin siirtämiseen eli virtaus oli hyvin maltillinen (kegitys kesti melkein tunnin) eikä hapen kanssa ollut asian kanssa tekemistä.

Varmaan ainoa tapaus missä tuo hapettuminen tapahtui oli huono käymisastia sekä se että siirtäessäni olutta käymisastiasta kegiin en korvannut tuota tyhjenevää tilaa hiilidioksidilla vaan se korvautui hapella. Tosin luulin että tuossa olisi ollut hiilidioksidipatja oluen päällä, mutta ei ilmeisesti.

Pääsi koko satsi viemäriiin, kun tarkoitus oli tehdä NEIPA eikä jotain muuta sotkua.
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Aiempaa aihetta sivuten, ovatko jotkut hiivat(oluet?) herkempiä hapettumiselle kuin toiset? Mitä tässä luen näitä yllä olevia prosesseja jossa on tehty jo useampi varotoimi hapettumisen ehkäisemiseksi ja silti olut on pilalla, jos itse haluaa yrittää välttää kyseisen ilman hiilidioksidipulloja ja regulaattoreita yms. niin tuleeko välttää jotain tiettyjä hiivoja / prosesseja / oluita / mitä? itsellä pullotus prosessi siis menee niin että käymispöntössä on hana josta täyttö tikulla lasketaan olut pullon pohjalle jossa on jälkikäymis sokeri valmiina ja korkki kiinni.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 695
itsellä pullotus prosessi siis menee niin että käymispöntössä on hana josta täyttö tikulla lasketaan olut pullon pohjalle jossa on jälkikäymis sokeri valmiina ja korkki kiinni.
Itse omasta kokemuksesta sanoisin että mikäli et omista mitään keinoa hoitaa siirtämistä hapettomasti niin kannattaa pysyä olutlaaduissa, jotka eivät ole niin vahvasti humaloituja. Parhaiten omalla kohdallani ovat onnistuneet vehnäoluet ja miedosti humaloidut alet. Tietysti tuo jälkikäyminen saattaa vähän tuota hapettumista karsia, mutta totaalisesti ei tuosta ilmiöstä eroon pääse.

Ajattelin itse seuraavaksi koittaa Fermentasauruksen tai muun vastaavan sijaan tehdä käymisen kegissä. Tuota varten toki täytyy hankkia spunding valve ja kelluva koho oluen siirtämiseen mutta kuitenkin halvempaa kuin vastaavat vaihtoehdot. Kegikin löytyy ylimääräisenä jo entuudestaan. Ongelmana tulee toki olemaan tuo käymisasteen monitorointi (iSpindel ei toimi kegin sisältä) mutta noh.. kaikkea ei voi saada.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Mulla käy ~1.050 OG:lla W34/70 loppuun aina 3-4 päivässä iha perus vesilukollakin vaan. Hullu tuo hiiva :) (redditistä löysin Citra lager -reseptin tuolla hiivalla ja oli nii hyvää et tehny sen useamman kerran, taitaa olla nyt talon olut :D )
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
54
Aiempaa aihetta sivuten, ovatko jotkut hiivat(oluet?) herkempiä hapettumiselle kuin toiset? Mitä tässä luen näitä yllä olevia prosesseja jossa on tehty jo useampi varotoimi hapettumisen ehkäisemiseksi ja silti olut on pilalla, jos itse haluaa yrittää välttää kyseisen ilman hiilidioksidipulloja ja regulaattoreita yms. niin tuleeko välttää jotain tiettyjä hiivoja / prosesseja / oluita / mitä? itsellä pullotus prosessi siis menee niin että käymispöntössä on hana josta täyttö tikulla lasketaan olut pullon pohjalle jossa on jälkikäymis sokeri valmiina ja korkki kiinni.
Tähän heittona että itsellä noin 60 erää takana, käytössä ihan perus ämpärit + vesilukko ja olen kolmisen erää vain saanut hapettumaan. Ne kaikki hapettui cold crashissa :D En ole sitä enää kolmannen jälkeen harrastanut, kun ei ole oikeita (=ilmatiiviitä) välineitä siihen.

Kegitän/pullotan heti käymisen & ”siivouksen” jälkeen suoraan käymisastiastiasta automaattilapolla. Automaattilapon kanssa kun ei loiskuta ja katsoo että olut virtaa liikkumattomana ja ei kuplia niin hyvä o. Pullojen pohjalle sokerit valmiiksi mitalla.

NEIPA:ssa käytän aina 0,5l muovipulloja joista puristan korkkia kiinnittäessä ilmat pois. On pysynyt tuoreena ainakin 3kk (sitä pidemmälle ei ole erät kestäneet, hehe)

Miinuksena tässä että kegiin & pulloihin pääse enemmän hiivaa, mutta kegissä se laskeutuu etenkin liivatteella nopeasti ja tulee ekassa tuopissa pois. Pulloja täytyy pitää useampi päivä jääkaapissa pystyssä, liikuttelematta ja kaataa sitten varoen jättäen hiiva pullonpohjalle niin ei tartte hiivaa juoda liikaa :) paitsi tietty vehnäoluissa hiiva mukaan lasiin!
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Samanlaisia kokemuksia mulla. Eka erä painekäymisellä, 3 päivässä valmista, W34/70 ja savulager. Tuli kyllä todella hyvää. Nyt toka erä paineessa tulossa, London porteria S-04:lla, katsotaan mitä siitä tulee...
 
Liittynyt
02.11.2020
Viestejä
54
Mulla käy ~1.050 OG:lla W34/70 loppuun aina 3-4 päivässä iha perus vesilukollakin vaan. Hullu tuo hiiva :) (redditistä löysin Citra lager -reseptin tuolla hiivalla ja oli nii hyvää et tehny sen useamman kerran, taitaa olla nyt talon olut :D )
Voisiko tästä saada reseptiä jakoon? Tässä on toki jo muutama resepti jonossa mutta kun tein kuivan omenasiiderin citra humalalla joka oli kylä omaan suuhun todella sopiva niin veikkaan että Citra lager varmaan olisi aika toimiva kanssa:hmm:
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Jossain faceryhmässä joku pullottelija sanoi, että kun on lisätty jälkikäymissokerit, niin NEIPA:t ja IPA:t ja miksei muutkin kannattaa pullottaa ihan piripintaan, ettei happea jää pulloon ollenkaan.
Oli tehnyt side by side vertailuja eri pullotystyylien kanssa ja tuo oli toimivin selkeästi. Muut oli hapettuneita, mutta tolla tyylillä NEIPA:ssakin oli pysynyt väri alkuperäisenä yli kuukausi pullotuksesta.
 
Liittynyt
03.12.2017
Viestejä
380
Tähän heittona että itsellä noin 60 erää takana, käytössä ihan perus ämpärit + vesilukko ja olen kolmisen erää vain saanut hapettumaan. Ne kaikki hapettui cold crashissa :D En ole sitä enää kolmannen jälkeen harrastanut, kun ei ole oikeita (=ilmatiiviitä) välineitä siihen.
Tämäpä mielenkiintoista, jos oikeasti cold crashissa syy. Uskoisin, että ihan perus ämpärissä on sen verran hiilidioksidipeittoa oluen pinnalla, ettei pieni määrä ilmaa sisään imaistuna tee kovin pahaa.
 
Liittynyt
30.05.2020
Viestejä
184
Eilinen whirpool yritys 200 grammalla kommandohumalia päättyi siihen, että kaikki hanat ja pumput oli tukossa. Laitoin sellaisen kulmapalan pumpun imuaukkoon, eikä kyllä auttanut. Tein aika rajun whirlpoolin Grainfatherin melalla.
Sain kuitenkin käsin siirrettyä humalakorin läpi vierteen fermenteriin ja iloisesti hiiva on alkanut työnsä. Czech premiun pale lager tulossa.

Koneen pumppu on nyt kuitenkin tukossa. Kun puhallan pumpun varteen, niin se kyllä vetää ja pumpun pallohanakin on auki, tosin se työntää ilmaa ulos sieltä anti burn putkesta silloin. Taitaa olla itse pumppu nyt tukossa jotenkin.

Onko muilla kokemusta tästä? Pitääkö tuo purkaa auki ja tutkiskella mitä on tapahtunut?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 436
Viestejä
4 199 320
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Zawaro

Hinta.fi

Ylös Bottom